ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ
ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ
16.09.2024 № 4475/ІПК/99-00-24-03-03 ІПК |
Оподаткування доходів ФОПів, зареєстрованих на окупованих територіях
Державна податкова служба України, керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі - Кодекс), розглянула звернення щодо практичного застосування норм чинного законодавства та в межах компетенції повідомляє.
Відповідно до інформації, наведеної у зверненні, Товариство в процесі здійснення господарської діяльності укладає цивільно-правові договори про надання послуг/виконання робіт з фізичними особами - підприємцями, які мають податкові адреси в різних регіонах України, зокрема, місце реєстрації в тимчасово окупованих Донецькій та Луганській областях.
У зв'язку з чим виникають питання, як слід здійснювати оподаткування при нарахуванні доходів, які виплачуються на користь фізичних осіб - підприємців, які мають податкову адресу в тимчасово окупованих територіях м. Херсон та м. Маріуполь.
Платник просить надати індивідуальну податкову консультацію з таких питань:
1. З якої дати платники, що нараховують (виплачують) доходи на користь фізичних осіб - підприємців, які мають податкову адресу в тимчасово окупованих територіях м. Херсон та м. Маріуполь, повинні утримувати податок на доходи фізичних осіб?
2. Чи правильно платник розуміє, що податок на доходи фізичних осіб з доходів, що нараховуються (виплачуються) на користь фізичних осіб - підприємців, які мають податкову адресу в тимчасово окупованих територіях м. Херсон та м. Маріуполь, утримується податковим агентом починаючи з моменту набрання чинності Законом України від 11 квітня 2023 року №3050-IX "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо звільнення від сплати екологічного податку, плати за землю та податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, за знищене чи пошкоджене нерухоме майно", тобто з 06 травня 2023 року, коли Кабінету Міністрів України було надано право делегувати повноваження щодо визнання територій тимчасово окупованими Міністерству з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій?
3. Чи правильно платник розуміє, що щодо нарахування і утримання податку на доходи з фізичних осіб із сум доходу від здійснення підприємницької діяльності фізичними особами - підприємцями, податковою адресою яких є тимчасово окупована територія, зокрема, м. Херсон та м. Маріуполь, яка була окупована Російською Федерацією після 24.02.2022, слід застосовувати п. 38 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Кодексу?
Відповідно до п. 38 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Кодексу тимчасово, на період проведення антитерористичної операції та/або здійснення заходів із забезпечення проведення операції Об'єднаних сил (ООС), для платників податків, які станом на 14 квітня 2014 року мали місцезнаходження (місце проживання) на тимчасово окупованій території, що визнана такою відповідно до Постанови Верховної Ради України від 17 березня 2015 року №254-VIII "Про визнання окремих районів, міст, селищ і сіл Донецької та Луганської областей тимчасово окупованими територіями" (далі - Постанова №254), або в населених пунктах на лінії зіткнення, та/або платників податків, які мають об'єкти оподаткування місцевими податками, зборами на цих територіях, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у п. 38 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Кодексу. Дія п. 38 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Кодексу не поширюється на територію України, визнану тимчасово окупованою відповідно до Закону України від 15 квітня 2014 року №1207-VII "Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України").
У п. 38 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Кодексу терміни вживаються в такому значенні, зокрема, тимчасово окупована територія - територія окремих районів, міст, селищ і сіл Донецької та Луганської областей, визначена відповідно до Постанови №254, на якій органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження. Перелік населених пунктів, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження, визначається Кабінетом Міністрів України.
Тобто дія п. 38 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Кодексу застосовується на період проведення антитерористичної операції та/або здійснення заходів із забезпечення проведення операції Об'єднаних сил (ООС).
Так, розпорядженням Кабінету Міністрів України від 07 листопада 2014 року №1085-р затверджено Перелік населених пунктів, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження (далі - Розпорядження №1085).
Підпунктом 38.9 п. 38 підрозділу 10 розділу ХХ "Перехідні положення Кодексу" встановлено, що під час нарахування (виплати) фізичним особам - підприємцям, місцезнаходженням або місцем проживання яких є тимчасово окупована територія (незалежно від системи оподаткування), доходу від здійснення ними підприємницької діяльності суб'єкт господарювання та/або самозайнята особа, які нараховують (виплачують) такий дохід, зобов'язані утримати податок на доходи у джерела виплати. При цьому на таких осіб не поширюється дія п. 177.8 ст. 177 та пп. 2 п. 297.1 ст. 297 Кодексу.
Доходи від здійснення підприємницької діяльності, оподатковані відповідно до цього підпункту, не включаються до загального оподатковуваного доходу фізичної особи - підприємця та/або доходу фізичної особи - підприємця платника - єдиного податку.
Водночас період проведення антитерористичної операції - це час між датою набрання чинності Указом Президента України "Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 13 квітня 2014 року "Про невідкладні заходи щодо подолання терористичної загрози і збереження територіальної цілісності України" від 14 квітня 2014 року №405/2014 та датою набрання чинності Указом Президента України про завершення проведення антитерористичної операції або військових дій на території України (ст. 1 Закону України від 02 вересня 2014 року №1669-VII "Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції").
Разом з тим зараз існує Рішення Президента України, прийняте на підставі ст. 107 Конституції України, щодо введення в дію Рішення РНБО України від 30.04.2018 "Про широкомасштабну антитерористичну операцію в Донецькій та Луганській областях", уведеного в дію Указом Президента України від 30.04.2018 №116. Разом з тим рішення РНБОУ має гриф "для службового користування".
Одночасно з цим Верховним Головнокомандувачем Збройних сил України прийнято Наказ від 30.04.2018 №3дск-оп "Про початок операції Об'єднаних сил із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримуванні збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях".
Таким чином, положення пп. 38.9 п. 38 підрозділу 10 розділу ХХ "Перехідні положення" Кодексу застосовуються на період проведення антитерористичної операції та/або здійснення заходів із забезпечення проведення операції Об'єднаних сил (ООС) під час нарахування (виплати) фізичним особам - підприємцям, місцезнаходженням або місцем проживання яких є тимчасово окупована територія (незалежно від системи оподаткування), визначена Розпорядженням №1085.
При цьому м. Херсон та м. Маріуполь не входять до переліку, визначеного Розпорядженням №1085, а отже, положення пп. 38.9 п. 38 підрозділу 10 розділу ХХ "Перехідні положення" Кодексу до фізичних осіб - підприємців м. Херсон та м. Маріуполь не застосовуються.
Згідно з п. 52.2 ст. 52 Кодексу індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.