ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ
ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ
10.09.2024 № 4400/ІПК/99-00-21-02-01 ІПК |
Як неприбутковій організації підтвердити, що вона критично важлива?
Державна податкова служба України розглянула звернення Асоціації щодо питання подання податкової звітності неприбутковою організацією та, керуючись статтею 52 глави 3 розділу ІІ Податкового кодексу України від 02.12.2010 №2755-VI (зі змінами і доповненнями) (далі - Кодекс), у межах компетенції повідомляє.
Як зазначено у зверненні Асоціації, Асоціація є неприбутковою організацією.
Згідно з інформацією, зазначеною у зверненні, Асоціація наразі веде комунікацію з Міністерством економіки України в контексті визначення Асоціації критично важливою для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період. Асоціація подала звернення разом з підтвердними документами стосовно відповідності критеріям, що визначені Критеріями та порядком, за якими здійснюється визначення підприємств, установ та організацій, які є критично важливими для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період, а також критично важливими для забезпечення потреб Збройних Сил, інших військових формувань в особливий період, що затверджені Постановою Кабінету Міністрів України від 27 січня 2023 року №76 "Деякі питання реалізації положень Закону України "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію" щодо бронювання військовозобов'язаних на період мобілізації та на воєнний час" (далі - Критерії та порядок).
Асоціація у своєму зверненні зазначає, що в процесі комунікації, посилаючись на пункт 5 Критеріїв та порядку, Міністерство економіки України в рамках відповідних Критеріїв та порядку вбачає за необхідне надання Асоціацією інформації про подання підприємством, установою, організацією в установленому законодавством порядку податкової звітності за останній календарний квартал, що підтверджується:
копією податкової декларації з відмітками (штампами) контролюючого органу, який отримав податкову декларацію, із зазначенням дати її отримання; або
квитанцією про прийняття податкової декларації у разі її подання засобами електронного зв'язку; або
квитанцією контролюючого органу, на який покладено функції щодо перевірки та прийняття пакета звітних документів платників податків; або
поштовим повідомленням з відміткою про вручення контролюючому органу у разі надсилання податкової декларації поштою.
При цьому, як зазначила Асоціація, Квитанція №2, що підтверджує подання звіту про використання доходів (прибутків) неприбуткової організації за 2023 рік, була надана в пакеті документів до Міністерства економіки України.
Враховуючи вищевикладене, Асоціація просить надати індивідуальну податкову консультацію з таких питань:
1. Чи є Звіт про використання доходів (прибутків) неприбуткової організації податковою декларацією в розумінні Кодексу, зокрема пункту 46.1 статті 46 Кодексу?
2. Чи вважатиметься для Асоціації Звіт про використання доходів (прибутків) неприбуткової організації за 2023 рік податковою декларацією за останній календарний квартал з огляду на підпункт 133.4.7 пункту 133.4 статті 133 Кодексу?
3. Просимо роз'яснити, яку податкову звітність та за якою формою має подати Асоціація для виконання вимоги про надання підтвердження подання податкової звітності (податкової декларації) за останній календарний квартал (ІІ квартал 2024 року)?
Щодо віднесення поняття Звіту про використання доходів (прибутків) неприбуткової організації до поняття податкова декларація.
За даними інформаційних систем ДПС, Асоціація внесена до Реєстру неприбуткових установ та організацій з присвоєнням коду ознаки неприбутковості 0039 (асоціації та інші об'єднання юридичних осіб).
Відповідно до положень підпункту 14.1.121 пункту 14.1 статті 14 Кодексу неприбуткові підприємства, установи та організації - неприбуткові підприємства, установи та організації, які не є платниками податку на прибуток підприємств відповідно до пункту 133.4 статті 133 Кодексу.
Абзацом першим підпункту 133.4.1 пункту 133.4 статті 133 Кодексу визначено, що неприбутковим підприємством, установою та організацією для цілей оподаткування податком на прибуток підприємств є підприємство, установа та організація (далі - неприбуткова організація), що одночасно відповідає вимогам, визначеним у підпункті 133.4.1 пункту 133.4 статті 133 Кодексу.
Податкова декларація, розрахунок, звіт (далі - податкова декларація) - документ, що подається платником податків (у тому числі відокремленим підрозділом у випадках, визначених Кодексом) контролюючим органам у строки, встановлені законом, на підставі якого здійснюється нарахування та/або сплата грошового зобов'язання, у тому числі податкового зобов'язання, або відображаються обсяги операції (операцій), доходів (прибутків), щодо яких податковим та митним законодавством передбачено звільнення платника податку від обов'язку нарахування і сплати податку і збору, чи документ, що свідчить про суми доходу, нарахованого (виплаченого) на користь платників податків - фізичних осіб, суми утриманого та/або сплаченого податку, а також суми нарахованого єдиного внеску (абзац перший пункту 46.1 статті 46 Кодексу).
Додатки до податкової декларації є її невід'ємною частиною (абзац четвертий пункту 46.1 статті 46 Кодексу).
Платник податку на прибуток (крім платників податку на прибуток, які відповідно до Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні" зобов'язані оприлюднювати річну фінансову звітність та річну консолідовану фінансову звітність разом з аудиторським звітом) подає разом з відповідною податковою декларацією квартальну або річну фінансову звітність у порядку, передбаченому для подання податкової декларації з урахуванням вимог статті 137 Кодексу (абзац перший пункту 46.2 статті 46 Кодексу).
Фінансова звітність або звіт про фінансовий стан (баланс) та звіт про прибутки та збитки та інший сукупний дохід (звіт про фінансові результати), що подаються відповідно до абзаців першого та другого пункту 46.2 статті 46 Кодексу, є додатком до податкової декларації з податку на прибуток підприємств (звіту про використання доходів (прибутків) неприбуткової організації, розрахунку частини чистого прибутку (доходу), дивідендів на державну частку) та її невід'ємною частиною (абзац третій пункту 46.2 статті 46 Кодексу).
Неприбуткові підприємства, установи та організації, визначені пунктом 133.4 статті 133 Кодексу, подають звіт про використання доходів (прибутків) неприбуткової організації за формою, затвердженою центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, та річну фінансову звітність (абзац дев'ятий пункту 46.2 статті 46 Кодексу).
Форма податкової декларації встановлюється центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику (абзац перший пункту 46.5 статті 46 Кодексу).
Звіт про використання доходів (прибутків) неприбуткової організації подається за формою, затвердженою наказом Міністерства фінансів України від 17.06.2016 №553, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 07.07.2016 за №932/29062 (зі змінами, внесеними наказом Міністерства фінансів України від 28.04.2017 №469).
Складення податкової декларації визначено статтею 48 Кодексу.
Згідно з пунктом 48.1 статті 48 Кодексу податкова декларація складається за формою, затвердженою в порядку, визначеному положеннями пункту 46.5 статті 46 Кодексу та чинному на час її подання.
Форма податкової декларації повинна містити необхідні обов'язкові реквізити і відповідати нормам та змісту відповідних податку та збору.
Пунктом 48.4 статті 48 Кодексу встановлено, що в окремих випадках, коли це відповідає сутності податку або збору та є необхідним для його адміністрування, форма податкової декларації додатково може містити такі обов'язкові реквізити, зокрема, дата та номер рішення про включення неприбуткової організації до Реєстру неприбуткових установ та організацій; ознака неприбутковості організації.
Враховуючи зазначене, звіт про використання доходів (прибутків) неприбуткової організації відповідно до статті 46 Кодексу є податковою звітністю та прирівнюється до податкової декларації, яка складається з урахуванням вимог статей 48, 49 Кодексу.
Щодо термінів подання Звіту про використання доходів (прибутків) неприбуткової організації.
Податкова декларація подається за звітний період в установлені Кодексом строки контролюючому органу, в якому перебуває на обліку платник податків (пункт 49.1 статті 49 Кодексу).
Відповідно до абзацу першого пункту 49.2 статті 49 Кодексу платник податків зобов'язаний за кожний встановлений Кодексом звітний період, в якому виникають об'єкти оподаткування, або в разі наявності показників, які підлягають декларуванню, відповідно до вимог Кодексу подавати податкові декларації щодо кожного окремого податку, платником якого він є. Цей абзац застосовується до всіх платників податків, у тому числі платників, які перебувають на спрощеній системі оподаткування обліку та звітності.
Для неприбуткових організацій, які відповідають вимогам пункту 133.4 статті 133 Кодексу та внесені до Реєстру неприбуткових установ та організацій, встановлюється річний податковий (звітний) період, крім випадків, передбачених підпунктом 133.4.3 пункту 133.4 статті 133 Кодексу (підпункт 133.4.7 пункту 133.4 статті 133 Кодексу).
Підпунктом 133.4.3 пункту 133.4 статті 133 Кодексу визначено, що у разі недотримання неприбутковою організацією вимог, визначених пунктом 133.4 статті 133 Кодексу, а для релігійної організації - вимог, визначених абзацом другим підпункту 133.4.1 і підпунктом 133.4.2 пункту 133.4 статті 133 Кодексу, така неприбуткова організація зобов'язана подати у строк, визначений для місячного податкового (звітного) періоду, звіт про використання доходів (прибутків) неприбуткової організації за період з початку року (або з початку визнання організації неприбутковою в установленому порядку, якщо таке визнання відбулося пізніше) по останній день місяця, в якому вчинено таке порушення, та зазначити і сплатити суму самостійно нарахованого податкового зобов'язання з податку на прибуток. Податкове зобов'язання розраховується виходячи із суми операції (операцій) нецільового використання активів. Така неприбуткова організація виключається контролюючим органом з Реєстру неприбуткових установ та організацій та вважається платником податку на прибуток для цілей оподаткування з першого дня місяця, наступного за місяцем, у якому вчинено таке порушення.
За період з першого дня місяця, наступного за місяцем, у якому вчинено таке порушення, по 31 грудня податкового (звітного) року така неприбуткова організація зобов'язана щокварталу подавати до контролюючого органу податкову декларацію з податку на прибуток (з наростаючим підсумком), сплачувати податок у строк, визначений для квартального періоду, та подавати фінансову звітність у порядку, встановленому для платників податку на прибуток.
З наступного податкового (звітного) року така неприбуткова організація подає податкову декларацію з податку на прибуток і фінансову звітність та сплачує податок на прибуток у порядку, встановленому розділом ІІІ Кодексу для платників податку на прибуток.
Пунктом 49.18 статті 49 Кодексу визначені терміни подання податкової декларації, крім випадків, передбачених Кодексом, за базовий звітний (податковий) період, що дорівнюють, зокрема, календарному року, крім випадків, передбачених підпунктом 49.18.4 пункту 49.18 статті 49 Кодексу, - протягом 60 календарних днів, що настають за останнім календарним днем звітного (податкового) року.
Отже, для неприбуткових організацій, які відповідають вимогам пункту 133.4 статті 133 Кодексу та внесені до Реєстру неприбуткових установ та організацій, встановлюється річний податковий (звітний) період для подання до контролюючих (податкових) органів звіту про використання доходів (прибутків) неприбуткової організації у терміни, визначені пунктом 49.18 статті 49 Кодексу.
Інших податкових (звітних) періодів (у тому числі квартальних) для подання до контролюючих (податкових) органів звіту про використання доходів (прибутків) неприбуткової організації, крім випадків, передбачених підпунктом 133.4.3 пункту 133.4 статті 133 Кодексу, не встановлено.
Щодо питання визначення виду та форми податкової звітності, яку неприбуткова організація має надати для підтвердження вимоги пункту 5 Критеріїв та порядку щодо подання податкової звітності (податкової декларації) за останній календарний квартал.
Частиною другою статті 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно з пунктом 1 Положення про Державну податкову службу України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 06 березня 2019 року №227, ДПС є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через міністра фінансів і який реалізує, зокрема, державну податкову політику.
Водночас повідомляємо, що відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов'язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов'язки їх посадових осіб під час адміністрування податків та зборів, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулює Кодекс.
До повноважень контролюючих органів ДПС належить, зокрема, контроль за своєчасністю подання платниками податків та платниками єдиного внеску передбаченої законом звітності (декларацій, розрахунків та інших документів, пов'язаних з обчисленням і сплатою податків, зборів, платежів), своєчасністю, достовірністю, повнотою нарахування та сплати податків, зборів, платежів (підпункт 19-1.1.2 пункту 19-1.1 статті 19-1 Кодексу).
Таким чином, органи ДПС здійснюють свою діяльність лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією України, Податковим кодексом України, законами України та іншими нормативними актами, та розглядають звернення юридичних осіб із питань, пов'язаних з діяльністю ДПС.
Питання визначення виду та форми податкової звітності, яку неприбуткова організація має надати для підтвердження вимоги пункту 5 Критеріїв та порядку щодо подання податкової звітності (податкової декларації) за останній календарний квартал, з метою підтвердження відповідності критеріям, що визначені Критеріями та порядком, за якими здійснюється визначення підприємства, установи, організації критично важливими для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період, не належить до функціональних повноважень контролюючих органів ДПС.
Пунктом 52.2 статті 52 глави 3 розділу ІІ Кодексу визначено, що індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.