ГУ ДФС у м. Києві
Лист
18.11.2016 № 24383/10/26-15-12-05-11 |
Головне управління ДФС у м. Києві розглянуло лист « » щодо Порядку ведення Реєстру неприбуткових установ та організацій, включення неприбуткових підприємств, установ та організацій до Реєстру та виключення з Реєстру, та в межах компетенції повідомляє.
Згідно з п.133.4 ст.
133 Податкового кодексу України від 02.12.2010 № 2755-VI, із змінами і доповненнями (далі - Кодекс), не є платниками податку неприбуткові підприємства, установи та організації у порядку та на умовах, встановлених цим пунктом.
Критерії віднесення підприємств, установ та організацій до неприбуткових встановлено пп. 133.4.1 п. 133.4 ст.
133 Кодексу, а саме: неприбутковим підприємством, установою та організацією є підприємство, установа та організація (далі - неприбуткова організація), що одночасно відповідає таким вимогам:
утворена та зареєстрована в порядку, визначеному законом, що регулює діяльність відповідної неприбуткової організації;
установчі документи якої містять заборону розподілу отриманих доходів (прибутків) або їх частини серед засновників (учасників), членів такої
організації, працівників (крім оплати їхньої праці, нарахування єдиного соціального внеску), членів органів управління та інших пов'язаних з ними осіб;
установчі документи якої передбачають передачу активів одній або кільком неприбутковим організаціям відповідного виду або зарахування до доходу бюджету у разі припинення юридичної особи (у результаті її ліквідації, злиття, поділу, приєднання або перетворення). Положення цього абзацу не поширюється на об'єднання та асоціації об'єднань співвласників багатоквартирних будинків;
внесена контролюючим органом до Реєстру неприбуткових установ та організацій (далі - Реєстр).
Обов`язковою умовою для неприбуткових організацій є використання своїх доходів (прибутків) виключно для фінансування видатків на своє утримання, реалізації мети (цілей, завдань) та напрямів діяльності, визначених її установчими документами (пп. 133.4.2 п. 133.4 ст.
133 Кодексу).
До неприбуткових організацій, що відповідають вимогам цього пункту і не є платниками податку, можуть бути віднесені, зокрема, громадські об'єднання (пп. 133.4.6 п. 133.4 ст.
133 Кодексу).
Згідно з положеннями ст.
1 Закону України від 22 березня 2012 року № 4572-VI «Про громадські об'єднання», із змінами та доповненнями (далі - Закон № 4572), громадське об'єднання - це добровільне об'єднання фізичних осіб та/або юридичних осіб приватного права для здійснення та захисту прав і свобод, задоволення суспільних, зокрема економічних, соціальних, культурних, екологічних, та інших інтересів.
За організаційно-правовою формою громадське об'єднання утворюється як громадська організація або громадська спілка.
Громадське об'єднання зі статусом юридичної особи є непідприємницьким товариством, основною метою якого не є одержання прибутку.
Одним із принципів діяльності громадських об'єднань є відсутність майнового інтересу, яка передбачає, що члени (учасники) громадського об'єднання не мають права на частку майна громадського об'єднання та не відповідають за його зобов'язаннями. Доходи або майно (активи) громадського об'єднання не підлягають розподілу між його членами (учасниками) і не можуть використовуватися для вигоди будь-якого окремого члена (учасника) громадського об'єднання, його посадових осіб (крім оплати їх праці та відрахувань на соціальні заходи) (п. 6 ст.
3 Закону № 4572).
Що стосується Порядку ведення Реєстру неприбуткових установ та організацій, включення неприбуткових підприємств, установ та організацій до Реєстру та виключення з Реєстру, який затверджено
Постановою КМУ від 13.07.2016 № 440 (далі - Порядок № 440) та набув чинності 16.07.2016, слід зазначити наступне.
Пунктом 4
Порядку № 440, зокрема, передбачено, що присвоєння неприбутковій організації ознаки неприбутковості здійснює контролюючий орган за основним місцем обліку неприбуткової організації (далі - контролюючий орган.
Пунктом 7
Порядку № 440, передбачені вимоги, яким повинна відповідати неприбуткова організація для включення її контролюючим органом до Реєстру.
Якщо неприбуткові організації, внесені до Реєстру, не відповідають вимогам п. 133.4 ст.
133 Кодексу, то з метою включення до нового Реєстру такі організації зобов'язані до 1 січня 2017 року привести свої установчі документи у відповідність до норм Кодексу та у цей самий строк подати копії таких документів до контролюючого органу (п. 35 підрозділу 4 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу).
При цьому, якщо неприбуткові організації не привели установчі документи у відповідність до вимог п. 133.4 ст.
133 Кодексу, такі неприбуткові організації після 1 січня 2017 року виключаються контролюючим органом з Реєстру.
Отже, з метою включення до нового Реєстру організації зобов'язані до 1 січня 2017 року привести свої установчі документи у відповідність до норм п. 133.4 ст.
133 Кодексу та здійснювати свою діяльність на підставі діючих установчих документів, дотримуючись вимог положень п. 133.4 ст.
133 Кодексу.
Таким чином, для включення до нового Реєстру « » необхідно звернутись до ДПІ у районі ГУ ДФС у м.Києві.
Що стосується питання відповідності Статуту « » вимогам пункту 133.4 статті
133 Кодексу, слід зазначити наступне.
Відповідно до п.8.6 р. VIII Статуту майно та кошти « », в тому числі доходи від господарської та іншої комерційної діяльності, не можуть перерозподілятися між її членами і використовуються лише для виконання статутних завдань.
У разі саморозпуску « » її майно та кошти після задоволення вимог кредиторів передаються за рішенням « » на статутні або благодійні цілі іншому (кільком іншим) громадському обєднанню, а в разі неприйняття такого рішення - зараховуються відповідно до закону до державного або місцевого бюджету.
У разі реорганізації « » її майно, активи та пасиви передаються правонаступнику.
Таким чином, не зазначено в установчих документах заборону розподілу отриманих доходів (прибутків) або їх частини серед засновників (учасників), членів такої організації, працівників (крім оплати їхньої праці, нарахування єдиного соціального внеску), членів органів управління та інших пов'язаних з ними осіб та не враховано вимоги щодо передачі активів одній або кільком неприбутковим організаціям відповідного виду або зарахування до доходу бюджету у разі припинення юридичної особи (у результаті її ліквідації, злиття, поділу, приєднання або перетворення).
Слід зазначити, що відповідно до п. 52.1, 52.2 ст.
52 Кодексу контролюючі органи надають платникам податків консультації з питань практичного використання окремих норм податкового законодавства. Податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.
Звертаємо увагу, що листи ГУ ДФС у м. Києві не є нормативно-правовими актами, а мають лише інформаційний характер і не встановлюють правових норм та діють до набрання чинності нормативно-правових актів, що змінюють відповідні правовідносини.
Заступник начальника | Е.М.Пруднікова |