• Посилання скопійовано
Документ підготовлено в системі iplex

Щодо застосування положень постанови Кабінету Міністрів України від 14 липня 2021 року N 718 "Про внесення зміни до пункту 1 Порядку відрахування до державного бюджету частини чистого прибутку (доходу) державними унітарними підприємствами та їх обєднаннями" та особливостей заповнення Розрахунку частини чистого прибутку, дивідендів на державну частку, форма якого затверджена наказом Міністерства фінансів України від 12.01.2021 р. N 4

Державна податкова служба України | Індивідуальна податкова консультація від 05.11.2021 № 4203/ІПК/99-00-21-02-01-06
Реквізити
  • Видавник: Державна податкова служба України
  • Тип: Індивідуальна податкова консультація
  • Дата: 05.11.2021
  • Номер: 4203/ІПК/99-00-21-02-01-06
  • Статус: Документ діє
  • Посилання скопійовано
Реквізити
  • Видавник: Державна податкова служба України
  • Тип: Індивідуальна податкова консультація
  • Дата: 05.11.2021
  • Номер: 4203/ІПК/99-00-21-02-01-06
  • Статус: Документ діє
Документ підготовлено в системі iplex
ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ
ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ
05.11.2021 N 4203/ІПК/99-00-21-02-01-06
Державна податкова служба України розглянула звернення Державного підприємства щодо застосування положень постанови Кабінету Міністрів України від 14 липня 2021 року N 718 "Про внесення зміни до пункту 1 Порядку відрахування до державного бюджету частини чистого прибутку (доходу) державними унітарними підприємствами та їх об'єднаннями" (далі - Постанова N 718) та особливостей заповнення Розрахунку частини чистого прибутку, дивідендів на державну частку, форма якого затверджена наказом Міністерства фінансів України від 12.01.2021 р. N 4 (далі - Розрахунок) та, керуючись ст. 52 Податкового кодексуУкраїни від 02.12.2010 р. N 2755-VI (із змінами і доповненнями) (далі - Кодекс), в межах своїх повноважень повідомляє наступне.
У платника виникли наступні питання:
Яким чином, при виконанні Постанови N 718, відображати бухгалтерські операції у відповідній звітності?
Який порядок нарахування та відображення у звітності?
Як обліковувати 30 відсотків чистого прибутку (доходу) від діяльності підприємства?
Щодо питання відображення бухгалтерських операцій у відповідні звітності при виконанні вимог постанови N 718
Регулювання питань методології бухгалтерського обліку та фінансової звітності відповідно до ст. 6 Закону України від 16 липня 1999 року N 996 "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність" здійснюється центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної фінансової політики, який затверджує національні положення (стандарти) бухгалтерського обліку, інші нормативно-правові акти щодо ведення бухгалтерського обліку та складання фінансової звітності.
Крім того згідно з п. 4 Положення про Міністерство фінансів України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20 серпня 2014 року N 375 Міністерство фінансів України, зокрема, здійснює державне регулювання бухгалтерського обліку та фінансової і бюджетної звітності в Україні, розробляє стратегію розвитку національної системи бухгалтерського обліку, визначає єдині методологічні засади бухгалтерського обліку та складення фінансової і бюджетної звітності, обов'язкові для всіх юридичних осіб незалежно від організаційно-правової форми, форми власності та підпорядкування (крім банків).
Щодо порядку нарахування та відображення частини чистого прибутку (доходу) у звітності
Положеннями Постанови N 718, яка набрала чинності з 20 липня 2021 року (термін дії до 31 грудня 2024 року), передбачено зменшення з 80 до 50 відсотків базового нормативу відрахування частини чистого прибутку (доходу) до державного бюджету для державних лісогосподарських, лісозахисних, інших підприємств, які належать до сфери управління Державного агентства лісових ресурсів за умови спрямування ними 30 відсотків чистого прибутку (доходу) від своєї діяльності на придбання необоротних активів, необхідних для здійснення заходів з охорони, захисту, використання та відтворення лісів. Крім того, використання 30 відсотків чистого прибутку (доходу) підлягає щорічному державному фінансовому аудиту.
Згідно з абзацами п'ятим та шостим п. 46.2 ст. 46 Кодексу розрахунок частини чистого прибутку (доходу), дивідендів на державну частку складається наростаючим підсумком та подається до контролюючих органів разом з фінансовою звітністю у строки, передбачені ст. 49 Кодексу. При цьому для державних унітарних підприємствами та їх об'єднань, які є платниками частини чистого прибутку (доходу) податковими (звітними) періодами є календарні: квартал, півріччя, три квартали, рік.
Враховуючи наведене державні лісогосподарські, лісозахисні, інші підприємства, які належать до сфери управління Державного агентства лісових ресурсів, можуть відраховувати частину чистого прибутку (доходу) у розмірі 50 відсотків, починаючи з підсумків фінансово-господарської діяльності за III квартал 2021 року за умови спрямування ними 30 відсотків чистого прибутку (доходу) від своєї діяльності на придбання необоротних активів, необхідних для здійснення заходів з охорони, захисту, використання та відтворення лісів.
При цьому, перерахунок частини чистого прибутку за І квартал та півріччя 2021 року у зв'язку з набранням чинності Постанови N 718 не здійснюється.
З метою забезпечення декларування частини чистого прибутку (доходу) вищезазначеними платниками (які за ІІІ квартал 2021 року застосовують норматив відрахування 50 відсотків) за підсумками трьох кварталів 2021 року пропонуємо заповнити окремі рядки Розрахунку (ідентифікатор форми J0108208), зокрема, наступним чином:
у рядку 01 "Обсяг чистого прибутку (доходу)" та відповідно у рядку 06 "Чистий прибуток (дохід) за звітний період, з якого здійснюються відрахування частини чистого прибутку (доходу)/дивідендів на державну частку" зазначається обсяг чистого прибутку (доходу) за три квартали 2021 року;
у рядку 10 "Норматив відрахування частини чистого прибутку (доходу)/ дивідендів на державну частку (%)" зазначається базовий норматив відрахування 50 відсотків;
у рядку 11 "Частина чистого прибутку (доходу)/дивіденди на державну частку, що відраховуються до бюджету за звітний податковий період" та рядку 13 "Частина чистого прибутку (доходу)/дивіденди на державну частку, що підлягають сплаті (рядок 11 - рядок 12)" показники обчислюються та заповнюються з урахуванням цього базового нормативу;
у рядку 12 "Частина чистого прибутку (доходу), нарахована за попередній звітний період поточного року з урахуванням уточнень" відображається сума частини чистого прибутку (доходу), задекларована у рядку 11 Розрахунку за підсумками півріччя 2021 року (що обчислювалась за нормативом 80 відсотків);
водночас у рядку 18 блоку "Виправлення, пов'язані зі зміною базового нормативу відрахування-9" необхідно зазначити суму збільшення податкового зобов'язання, яка обраховується як різниця між сумою частини чистого прибутку (доходу) за півріччя 2021 року, обрахованою за нормативом 80 відсотків та сумою, обрахованою за нормативом 50 відсотків за такий же звітний (податковий) період.
Щодо заповнення Розрахунку за підсумками 2021 року, зокрема:
у рядку 01 та відповідно у рядку 06 зазначається обсяг чистого прибутку (доходу) за 2021 рік;
у рядках 10, 11, 13 відображаються показники з урахуванням базового нормативу відрахування 50 відсотків;
у рядку 12 відображається сума частини чистого прибутку (доходу), нарахована за попередній звітний період поточного року, що дорівнює підсумку показників рядків 11 та 18 Розрахунку за три квартали 2021 року;
у рядку 18 блоку "Виправлення, пов'язані зі зміною базового нормативу відрахування-9", який заповнюється наростаючим підсумком, зазначається сума збільшення податкового зобов'язання, що обраховується як різниця між сумою частини чистого прибутку (доходу) за півріччя 2021 року, обчисленою за нормативом 80 відсотків та сумою, обчисленою за нормативом 50 відсотків за такий же звітний (податковий) період.
Разом з тим до Розрахунку необхідно подати доповнення та пояснення, складені у довільній формі щодо обрахунку суми частини чистого прибутку (доходу), а також інформацію щодо спрямування 30 відсотків чистого прибутку (доходу) від своєї діяльності на придбання необоротних активів, необхідних для здійснення заходів з охорони, захисту, використання та відтворення лісів. Про що зазначається у полі "Наявність доповнення" Розрахунку.
При цьому відповідно до п. 46.4 ст. 46 Кодексу платник податків, який подає звітність в електронній формі, подає таке доповнення в електронній формі.
Також звертаємо увагу, що у разі не дотримання платником умов Постанови N 718 щодо спрямування 30 відсотків чистого прибутку (доходу) від своєї діяльності на придбання необоротних активів, необхідних для здійснення заходів з охорони, захисту, використання та відтворення лісів, то для обчислення частини чистого прибутку (доходу), що відраховується до бюджету, застосовується норматив відрахування у розмірі 80 відсотків.
Щодо питання виконання умови про спрямування 30 відсотків чистого прибутку від своєї діяльності на придбання необоротних активів, необхідних для здійснення заходів з охорони, захисту, використання лісів
Згідно з Положенням про Державну податкову службу України, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 06 березня 2019 року N 227, ДПС є центральним органом виконавчої влади, який, зокрема, реалізує державну податкову політику, здійснює в межах повноважень, передбачених законом, контроль за надходженням до бюджетів та державних цільових фондів податків, зборів, платежів, державну політику у сфері контролю за виробництвом та обігом спирту, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, пального, державну політику з адміністрування єдиного внеску.
Відповідно до пп. 1 п. 1 Положення про Міністерство захисту довкілля та природних ресурсів України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25 червня 2020 року N 614 (далі - Положення N 614), основними завданнями Міндовкілля, зокрема, є забезпечення формування державної політики у сфері охорони, захисту, використання та відтворення лісів.
Крім того, Міндовкілля з метою організації своєї діяльності забезпечує нормативно-правове регулювання, а саме видає нормативно-правові акти в межах повноважень, передбачених законом, зокрема, у сфері охорони, захисту, використання та відтворення лісів (пп. 85 п. 5 Положення N 614).
Враховуючи викладене, з порушеного питання доцільно звернутись до компетентного органу виконавчої влади з наданням детальної інформації про предмет запиту в порядку, встановленому законодавством.
Відповідно до п. 52.2 ст. 52 Кодексу індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.