ГУ ДФС у Запорізькій області
Лист
29.11.2016 № 4148/10/08-01-12-03-11 |
Про надання податкової консультації
Головне управління ДФС у Запорізькій області розглянувши лист "..." від 31.10.2016 б/№ щодо бази оподаткування для сплати єдиного податку та надання звітності по неприбутковій організації повідомляє наступне.
Відповідно до пп.2 п.292.1 ст.
292 Податкового кодексу України (далі –
ПКУ) доходом платника єдиного податку для юридичної особи є будь-який дохід, включаючи дохід представництв, філій, відділень такої юридичної особи, отриманий протягом податкового (звітного) періоду в грошовій формі (готівковій та/або безготівковій); матеріальній або нематеріальній формі, визначеній п.292.3 ст.
292 ПКУ.
При цьому, згідно п.292.4 ст.
292 ПКУ у разі надання послуг, виконання робіт за договорами доручення, комісії, транспортного експедирування або за агентськими договорами доходом є сума отриманої винагороди повіреного (агента).
Враховуючи наведені норми, а також той факт, що розрахунковий рахунок на управління будинком відкрито безпосередньо на ім’я товариства, а Договором про надання послуг з управління багатоквартирним будинком передбачено вчинення усіх дій Управителя від власного імені та за рахунок коштів, що надходять на цей рахунок, то для цілей оподаткування єдиним податком враховуються всі надходження, отримані протягом податкового (звітного) періоду.
Поряд з цим зазначаємо, що правові засади операцій по управлінню майном регламентуються
Цивільним кодексом України від 16.01.2003 №435-IV, із змінами та доповненнями (далі -
ЦКУ).
Згідно п. 1 ст.
1029 ЦКУ за договором управління майном одна сторона (установник управління) передає другій стороні (управителеві) на певний строк майно в управління, а друга сторона зобов'язується за плату здійснювати від свого імені управління цим майном в інтересах установника управління або вказаної ним особи (вигодонабувача).
Пунктом 3 статті
1030 ЦКУ встановлено, що майно, передане в управління, має бути відокремлене від іншого майна установника управління та від майна управителя. Майно, передане в управління, має обліковуватися в управителя на окремому балансі, і щодо нього ведеться окремий облік. Розрахунки, пов'язані з управлінням майном, здійснюються на окремому банківському рахунку.
При цьому п. 5 ст.
1033 ЦКУ визначено, що Управитель, якщо це визначено договором про управління майном, є довірчим власником цього майна, яким він володіє, користується і розпоряджається відповідно до закону та договору управління майном. А сам договір про управління майном не тягне за собою переходу права власності до управителя на майно, передане в управління.
Договір управління майном укладається в письмовій формі. При цьому договір управління нерухомим майном підлягає нотаріальному посвідченню (ст.
1031 ЦКУ).
Згідно ст.
1042 ЦКУ управитель має право на плату, встановлену договором, а також на відшкодування необхідних витрат, зроблених ним у зв'язку з управлінням майном. Управитель майном, якщо це передбачено законом або укладеним відповідно до нього договором, має право відраховувати належні йому грошові суми безпосередньо з доходів від використання майна, переданого в управління, які будуть включатись до бази оподаткування єдиним податком.
Коло осіб, які для цілей оподаткування ПДВ мають право або зобов'язані бути зареєстровані як платники податку, визначено у п.п14.1.139 п. 14.1 ст.
14 та п. 180.1 ст.
180 ПКУ. Статтями
181 та
182 ПКУ визначено умови для реєстрації особи як платника ПДВ, відповідно до яких реєстрація особи як платника ПДВ може здійснюватись як в обов'язковому порядку, так і за добровільним рішенням особи.
Відповідно до п. 181.1 ст.
181 ПКУ у разі, якщо загальна сума від здійснення операцій з постачання товарів/послуг, що підлягають оподаткуванню згідно з розділом V
ПКУ, у тому числі з використанням локальної або глобальної комп'ютерної мережі, нарахована (сплачена) такій особі протягом останніх 12 календарних місяців, сукупно перевищує 1000000 гривень (без урахування податку на додану вартість), така особа зобов'язана зареєструватися як платник податку у контролюючому органі за своїм місцезнаходженням (місцем проживання) з дотриманням вимог, передбачених ст.
183 ПКУ, крім особи, яка є платником єдиного податку першої - третьої групи.
Якщо особа, яка відповідно до п. 181.1 ст.
181 ПКУ не є платником податку у зв'язку з тим, що обсяги оподатковуваних операцій відсутні або є меншими від встановленої зазначеною статтею суми, вважає за доцільне добровільно зареєструватися як платник податку, така реєстрація здійснюється за її заявою (п. 182.1 ст.
182 ПКУ).
Враховуючи зазначене, особа - управитель майна:
може бути зареєстрована платником ПДВ за добровільним рішенням, якщо обсяги оподатковуваних операцій відсутні або є меншими, ніж 1000000 гривень (без урахування податку на додану вартість);
підлягає обов’язковій реєстрації платником ПДВ, якщо вона здійснює операції, що є об’єктом оподаткування ПДВ, та їх обсяг протягом останніх 12 календарних місяців сукупно перевищив 1000000 гривень (без урахування податку на додану вартість).
В той же час відповідно п. 64.6 ст.
64 ПКУ, на обліку у контролюючих органах повинні перебувати угоди про розподіл продукції, договори управління майном (крім договорів щодо операцій, визначених у другому реченні абзацу другого п.п. 5 п. 180.1 ст.
180 ПКУ) та договори про спільну діяльність на території України без створення юридичних осіб, на які поширюються особливості податкового обліку та оподаткування діяльності за такими договорами (угодами), визначені
ПКУ.
У контролюючих органах не обліковуються договори про спільну діяльність, на які не поширюються особливості податкового обліку та оподаткування спільної діяльності, визначені
ПКУ. Кожен учасник таких договорів перебуває на обліку у контролюючих органах та виконує обов'язки платника податків самостійно.
Взяття на облік договору або угоди здійснюється шляхом додаткового взяття на облік управителя майна, учасника договору про спільну діяльність або угоди про розподіл продукції як платника податків - відповідального за утримання та внесення податків до бюджету під час виконання договору або угоди.
Заяву про взяття на облік такий платник податків зобов'язаний подати протягом 10 календарних днів після реєстрації договору або угоди або після набрання ним чинності, якщо відповідно до законодавства реєстрація договору не проводиться.
Механізм взяття договору управління майном на облік в контролюючих органах визначено Порядком обліку платників податків і зборів, затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 09.12.2011 №1588 "Про затвердження порядку обліку платників податків і зборів" (
зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 29.12.2011 № 1562/20300, далі - Порядок).
За приписами п. 3.5 розд. III
Порядку, підставою для взяття на облік договору (угоди) є: 3) прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію платником ПДВ управителя майна та отримання документів, визначених пунктом 4.7 розділу IV Порядку (для договору управління майном).
Для взяття на облік договору управління майном управитель майна подає одночасно із реєстраційною заявою платника ПДВ до контролюючого органу за своїм основним місцем обліку такі документи: заяву за формою 1-ОПП; копію договору управління майном (договір управління нерухомим майном має бути нотаріально посвідченим), (п.4.7 розд. III
Порядку).
Після взяття на облік договорів управління майном відомості про них включаються до Реєстру договорів управління майном (п. 3.5 розд. III
Порядку).
Норми щодо реєстрації платником ПДВ за договорами управління майном визначені п.п. 5 п. 180.1 ст.
180 ПКУ, для цілей оподаткування ПДВ платником податку є, зокрема, особа - управитель майна, яка веде окремий податковий облік з податку на додану вартість щодо господарських операцій, пов’язаних з використанням майна, що отримане в управління за за договорами управління майном.
При цьому, для цілей оподаткування господарські відносини між управителем майна з власної господарської діяльності та його діяльності з управління майном прирівнюються до відносин на основі окремих цивільно-правових договорів.
З огляду вищенаведених норм, договір на управління майном укладений між особами, що не є платниками ПДВ та не здійснюють оподатковані ПДВ операції не може знаходитись на обліку в ДФС.
Пунктом 185.1 ст.
185 ПКУ визначено, що об'єктом оподаткування ПДВ є, зокрема, операції платників податку з постачання товарів та послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до ст.
186 ПКУ.
При цьому операції з надання товарів у межах договорів довірчого управління, інших цивільно-правових договорів, які не передбачають передачі прав власності на такі товари та не пов'язані з купівлею чи продажем таких товарів, не вважаються постачанням товарів (пп. 14.1.191 та пп. 14.1.202 п. 14.1 ст.
14 ПКУ).
Враховуючи вищевикладене, операції з передачі та повернення майна в межах договору управління майном, які не передбачають передачі прав власності на таке майно, ПДВ не оподатковуються.
Щодо операцій по управлінню майном, які здійснюються управителем за плату та в інтересах установника управління в межах договору управління майном, є операцією з поставки товарів/послуг, що оподатковується ПДВ на загальних підставах (за ставкою 20 відсотків).
Щодо надання Звітів про використання коштів неприбутковою установою зазначаємо наступне.
Підпунктом 133.4.6 п. 133.4 ст.
133 ПКУ визначено, що до неприбуткових організацій, що відповідають вимогам п. 133.4 ст.
133 ПКУ і не є платниками податку, зокрема, можуть бути віднесені об’єднання співвласників багатоквартирного будинку, асоціації власників жилих будинків.
Правові та організаційні засади створення, функціонування, реорганізації та ліквідації об'єднань власників жилих та нежилих приміщень багатоквартирного будинку, захист їхніх прав та виконання обов'язків щодо спільного утримання багатоквартирного будинку регулює
Закон України від 29.11.2001 №2866 "Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку" (далі - Закон №2866).
ОСББ, утворені згідно із
Законом №2866 та внесені до Реєстру неприбуткових установ та організацій, не сплачують податок на прибуток з будь-яких доходів, отриманих ними в межах статутної діяльності, за умови що такі доходи (прибутки) використовуються такими неприбутковими організаціями виключно для фінансування видатків на їх утримання, реалізації мети (цілей, завдань) та напрямів діяльності, визначених її установчими документами (пп. 133.4.2 п. 133.4 ст.
133 Кодексу), та не здійснюється розподіл доходу серед засновників (учасників), членів такої організації, працівників, членів органів управління та інших пов'язаних з ними осіб. Відповідно до ст.
21 Закону №2866 кошти об’єднання, окрім платежів співвласників, складаються з:
залишків коштів на утримання і ремонт багатоквартирного будинку на рахунках особи, що здійснювала управління таким будинком до створення об'єднання;
коштів, отриманих об'єднанням у результаті здавання в оренду допоміжних приміщень та іншого спільного майна багатоквартирного будинку;
коштів та майна, що надходять для забезпечення потреб основної діяльності об'єднання;
добровільних майнових, у тому числі грошових, внесків фізичних та юридичних осіб;
коштів, залучених на умовах кредиту або позики;
коштів державного та/або місцевого бюджетів, отриманих на підставі спільного фінансування для утримання, реконструкції, реставрації, проведення поточного і капітального ремонтів, технічного переоснащення багатоквартирного будинку;
пасивних доходів;
доходів від діяльності заснованих об'єднанням юридичних осіб, що спрямовуються на виконання статутних цілей об'єднання;
коштів, отриманих з інших джерел, що спрямовуються на виконання статутних цілей об'єднання.
Звіт подається неприбутковими підприємствами, установами, організаціями, які не є платниками податку на прибуток підприємств відповідно до пункту 133.4 статті
133 ПКУ та внесені контролюючим органом до Реєстру неприбуткових установ та організацій, у строки, передбачені для подання податкової декларації з податку на прибуток підприємств (пункт 46.2 статті
46 ПКУ).
Відповідно до п. 52.2 ст.
52 Кодексу податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.
Звертаємо увагу, що листи ГУ ДФС у Запорізькій області не є нормативно-правовими актами, а мають лише інформаційний характер і не встановлюють правових норм.
В.о. начальника | Ю.П.Козаченко |