• Посилання скопійовано
Документ підготовлено в системі iplex

Методика визначення відносин контролю

Антимонопольний комітет України  | Розпорядження, Методика від 24.12.2002 № 397-р
Реквізити
  • Видавник: Антимонопольний комітет України
  • Тип: Розпорядження, Методика
  • Дата: 24.12.2002
  • Номер: 397-р
  • Статус: Документ діє
  • Посилання скопійовано
Реквізити
  • Видавник: Антимонопольний комітет України
  • Тип: Розпорядження, Методика
  • Дата: 24.12.2002
  • Номер: 397-р
  • Статус: Документ діє
Документ підготовлено в системі iplex
АНТИМОНОПОЛЬНИЙ КОМІТЕТ УКРАЇНИ
ЗАТВЕРДЖЕНО
Розпорядження
Антимонопольного комітету
України
24.12.2002 N 397-р
МЕТОДИКА
визначення відносин контролю
1. Загальні положення
1.1. Методика визначення відносин контролю (надалі - Методика) розроблена відповідно до Законів України "Про Антимонопольний комітет України" та "Про захист економічної конкуренції".
1.2. Методика встановлює загальний порядок виявлення ознак контролю та визначення контролю, яким пов'язані юридичні та/або фізичні особи, з метою визначення складу суб'єкта господарювання як групи осіб у значенні абзацу дванадцятого статті 1 Закону України "Про захист економічної конкуренції".
2. Визначення термінів
Для цілей цієї Методики вживаються терміни, що мають такі значення:
активи - ресурси, контрольовані підприємством у результаті минулих подій, використання яких, як очікується, приведе до отримання економічних вигод у майбутньому;
бухгалтерський облік - процес виявлення, вимірювання, реєстрації, накопичення, узагальнення, зберігання та передачі інформації про діяльність підприємства зовнішнім та внутрішнім користувачам для прийняття рішень;
вирішальний вплив - можливість однієї чи декількох пов'язаних юридичних та/або фізичних осіб приймати рішення стосовно господарської діяльності іншої особи, приймати рішення стосовно господарської діяльності іншої особи, які впливають на загальні умови участі суб'єкта господарювання у товарному обороті;
головна особа - член ланцюжка контролю, який відносно інших його членів є лише контролюючою особою;
господарська діяльність - діяльність юридичних осіб, у тому числі органів державної влади, органів місцевого самоврядування, органів адміністративно-господарського управління та контролю та/або фізичних осіб з виробництва, реалізації, придбання товарів, а також здійснення ними контролю над іншою юридичною чи фізичною особою.
Господарською діяльністю не вважається діяльність фізичної особи з придбання товарів народного споживання для кінцевого споживання;
господарська операція - дія або подія, яка викликає чи може викликати зміни в структурі активів та зобов'язань, власному капіталі підприємства;
договори - дво- або багатосторонні угоди;
замкнутий ланцюжок контролю - ланцюжок контролю, у якому відсутня головна особа і кожен із членів є підконтрольним іншому члену/кільком членам цього ж ланцюжка контролю. При визначенні відносин контролю замкнутий ланцюжок контролю в сукупності всіх його членів розглядається як єдина контролююча та/або підконтрольна особа;
звітність:
фінансова - бухгалтерська звітність, що містить інформацію про фінансове становище, результати діяльності та рух грошових коштів підприємства за звітний період;
консолідована фінансова - фінансова звітність, яка відображає фінансове становище, результати діяльності та рух грошових коштів юридичної особи та її дочірніх підприємств як єдиної економічної одиниці;
зобов'язання - відносини, через які одна особа зобов'язана вчинити на користь іншої особи певну дію або утриматися від певної дії, а ця інша особа має право вимагати від першої виконання її обов'язку;
інформація - відомості в будь-якій формі й вигляді та збережені на будь-яких носіях [зокрема листування, книги, помітки, ілюстрації (карти, діаграми, органіграми, малюнки, схеми тощо, фотографії, голограми, кіно-, відео-, мікрофільми, звукові записи, бази даних комп'ютерних систем або повне чи часткове відтворення їх елементів], пояснення осіб та будь-які інші публічно оголошені чи документовані відомості;
концентрація суб'єктів господарювання -
зміна відносин контролю між суб'єктами господарювання або зміна у складі активів суб'єктів господарювання, яка призводить до стійких змін у мережах контролю суб'єктів господарювання та/або у структурі відповідних товарних ринків, що відбувається шляхом:
1) злиття суб'єктів господарювання або приєднання одного суб'єкта господарювання до іншого;
2) набуття безпосередньо або через інших осіб контролю одним або кількома суб'єктами господарювання над одним або кількома суб'єктами господарювання чи частинами суб'єктів господарювання, зокрема шляхом:
а) безпосереднього або опосередкованого придбання, набуття у власність іншим способом активів у вигляді цілісного майнового комплексу або структурного підрозділу суб'єкта господарювання - юридичної особи, одержання в управління, оренду, лізинг, концесію чи набуття в інший спосіб права користування активами у вигляді цілісного майнового комплексу або структурного підрозділу суб'єкта господарювання - юридичної особи, в тому числі придбання активів суб'єкта господарювання - юридичної особи, що ліквідується;
б) призначення або обрання на посаду керівника, заступника керівника спостережної ради, правління, іншого наглядового чи виконавчого органу суб'єкта господарювання особи, яка вже обіймає одну чи кілька з перелічених посад в інших суб'єктах господарювання, або створення ситуації, при якій більше половини посад членів спостережної ради, правління, інших наглядових чи виконавчих органів двох чи більше суб'єктів господарювання обіймають одні й ті самі особи;
в) створення суб'єкта господарювання двома і більше суб'єктами господарювання, який тривалий період буде самостійно здійснювати господарську діяльність, і при цьому зазначене створення не приводить до координації конкурентної поведінки між суб'єктами господарювання, що створили цей суб'єкт господарювання, або між ними та новоствореним суб'єктом господарювання;
3) безпосереднього або опосередкованого придбання, набуття у власність іншим способом чи одержання в управління часток (акцій, паїв), що забезпечує досягнення чи перевищення 25 або 50 відсотків голосів у вищому органі управління відповідного суб'єкта господарювання - юридичної особи;
контроль - вирішальний вплив однієї чи декількох пов'язаних юридичних та/або фізичних осіб на господарську діяльність суб'єкта господарювання чи його частини, який здійснюється безпосередньо або через інших осіб, зокрема завдяки:
праву володіння чи користування всіма активами суб'єкта господарювання чи їх значною частиною;
праву, яке забезпечує вирішальний вплив на формування складу, результати голосування та рішення органів управління суб'єкта господарювання;
укладенню договорів і контрактів, які дають можливість визначати умови господарської діяльності, давати обов'язкові до виконання вказівки або виконувати функції органу управління суб'єкта господарювання;
заміщенню посади керівника, заступника керівника спостережної ради, правління, іншого наглядового чи виконавчого органу суб'єкта господарювання особою, яка вже обіймає одну чи кілька із зазначених посад в інших суб'єктах господарювання;
обійманню більше половини посад членів спостережної ради, правління, інших наглядових чи виконавчих органів суб'єкта господарювання особами, які вже обіймають одну чи кілька із зазначених посад в іншому суб'єкті господарювання;
контролююча особа -
юридична чи фізична особа, що чинить або може чинити вирішальний вплив на господарську діяльність іншої особи,
замкнутий ланцюжок контролю, один із членів якого чинить або може чинити вирішальний вплив на господарську діяльність іншої особи, що не є членом цього замкнутого ланцюжка контролю.
Якщо вирішальний вплив на господарську діяльність певної особи однаковою мірою одночасно чинять або можуть чинити дві чи більше осіб, зокрема пов'язаних осіб, кожна з них розглядається як контролююча особа;
ланцюжок контролю - група фізичних та/або юридичних осіб, поєднаних відносинами контролю, кожний із членів якої є контролюючою особою або підконтрольною особою стосовно лише одного іншого члена групи;
мережа контролю - сукупність ланцюжків контролю, що мають спільну контролюючу особу (спільних контролюючих осіб) в ланцюжку контролю;
підконтрольна особа -
юридична особа, що здійснює господарську діяльність, вирішальний вплив на яку чинить або може чинити інша фізична, юридична особа чи група осіб;
також замкнутий ланцюжок контролю, на господарську діяльність одного з членів якого чинить або може чинити вирішальний вплив інша фізична чи юридична особа, що не є членом цього замкнутого ланцюжка контролю;
пов'язані особи - юридичні та/або фізичні особи, які спільно або узгоджено здійснюють господарську діяльність, в тому числі спільно або узгоджено чинять вплив на господарську діяльність іншої особи;
посадові особи суб'єкта господарювання - керівник, заступник керівника підприємства, головний бухгалтер; голова та члени виконавчого органу господарського товариства, голова ревізійної комісії, а у товариствах, де створена рада товариства (спостережна рада), - голова та члени ради товариства (спостережної ради);
суб'єкт господарювання - юридична особа незалежно від організаційно-правової форми та форми власності чи фізична особа, що здійснює діяльність з виробництва, реалізації, придбання товарів, іншу господарську діяльність, у тому числі яка здійснює контроль над іншою юридичною чи фізичною особою; група суб'єктів господарювання, якщо один або декілька з них здійснюють контроль над іншими.
Суб'єктами господарювання визнаються також органи державної влади, органи місцевого самоврядування, а також органи адміністративно-господарського управління та контролю в частині їх діяльності з виробництва, реалізації, придбання товарів чи іншої господарської діяльності;
товар - будь-який предмет господарського обороту, в тому числі продукція, роботи, послуги, документи, що підтверджують зобов'язання та права (зокрема цінні папери);
установчі документи суб'єкта господарювання - юридичної особи -
рішення власника (власників) майна або уповноваженого ним (ними) органу про створення юридичної особи (крім приватного підприємства). Якщо власників або уповноважених ними органів два і більше, таким рішенням є установчий договір, а також протокол установчих зборів (конференції) у випадках, передбачених законом;
установчий договір, якщо це необхідно для створюваної організаційної форми підприємництва, і статут;
документ, що засвідчує сплату власником (власниками) внеску до статутного фонду суб'єкта підприємницької діяльності;
наказ про створення і статут (положення) підприємства;
документи про розподіл повноважень між наглядовими та виконавчими органами суб'єкта господарювання;
угоди - дії громадян, організацій та суб'єктів господарювання, спрямовані на встановлення, зміну або припинення цивільних прав або обов'язків;
узгоджені дії - укладення суб'єктами господарювання угод у будь-якій формі, прийняття об'єднаннями рішень у будь-якій формі, а також будь-яка інша погоджена конкурентна поведінка (діяльність, бездіяльність) суб'єктів господарювання. Узгодженими діями є також створення суб'єкта господарювання, метою чи наслідком створення якого є координація конкурентної поведінки між суб'єктами господарювання, що створили зазначений суб'єкт господарювання, або між ними та новоствореним суб'єктом господарювання;
частина суб'єкта господарювання - цілісний майновий комплекс або структурний підрозділ або активи суб'єкта господарювання - юридичної особи, володіння чи користування якими дозволяє визначати умови господарської діяльності суб'єкта господарювання - юридичної особи в цілому.
3. Загальний порядок дослідження та визначення контролю
Дослідження та визначення контролю здійснюється стосовно відносин між двома особами. Відносини кожної з цих двох осіб із будь-якою третьою особою послідовно аналізуються як відносини між двома особами.
Порядок і етапи дослідження та визначення контролю, їх обсяг, зміст та послідовність проведення, передбачені цією Методикою, можуть змінюватися залежно від обставин, які виникають при дослідженні наявності контролю.
3.1. Дослідження ознак вирішального впливу
Виявлення ознак вирішального впливу може здійснюватися шляхом з'ясування:
3.1.1. Можливості прийняття однією чи декількома пов'язаними юридичними чи фізичними особами рішень стосовно господарської діяльності іншої особи - суб'єкта господарювання, які впливають на загальні умови участі цього суб'єкта господарювання у товарному обороті, зокрема рішень щодо:
3.1.1.1. Встановлення ціни, асортименту товарів, обсягів попиту та пропозиції, обсягів реалізації товарів чи їх придбання, інших умов придбання або реалізації товарів;
3.1.1.2. Визначення обсягів виробництва, ринків товарів, напрямів техніко-технологічного розвитку, інвестицій;
3.1.1.3. Визначення джерел постачання, кола продавців, покупців або споживачів;
3.1.1.4. Укладення угод, умов прийняття іншими суб'єктами господарювання додаткових зобов'язань;
3.1.2. Можливості однієї особи не допускати прийняття іншою особою, що здійснює господарську діяльність, рішень, зазначених у підпункті 3.1.1;
3.1.3. Кола осіб, стосовно яких певна особа має можливості, зазначені в підпунктах 3.1.1 та 3.1.2;
3.1.4. Кола осіб, які, у тому числі спільно, мають можливості, зазначені у підпунктах 3.1.1 та 3.1.2, стосовно певної особи, що займається господарською діяльністю.
3.1.5. Вважається, що вирішальний вплив однієї особи на іншу особу - суб'єкт господарювання виникає, зокрема у випадках, коли:
3.1.5.1. Одна особа стосовно іншої особи - суб'єкта господарювання прямо або опосередковано:
- володіє чи управляє (користується) всіма активами чи їх значною частиною, зокрема володіє чи управляє (користується) часткою (паєм, акціями) у статутному фонді в розмірі більше ніж 50 відсотків;
- та/або має більше ніж 50 відсотків голосів у вищих органах управління;
- та/або має повноваження призначати керівника, заступника керівника або більше ніж 50 відсотків членів спостережної ради чи виконавчого, контрольного органу;
- та/або має право одержувати не менше 50 відсотків прибутку, що залишається в розпорядженні суб'єкта господарювання.
3.1.5.2. Особи - суб'єкти господарювання:
- прямо або опосередковано підпорядковані іншій особі згідно з правами, зафіксованими в установчих документах або угодах (контрактах), зокрема про довірче управління, про спільну діяльність, про оренду, про лізинг, про фінансову підтримку, про створення суб'єкта господарювання;
- та/або у своєму складі мають одних і тих самих фізичних осіб, що й інша особа - суб'єкт господарювання, які посідають одну з перелічених нижче посад, а саме: керівника, заступника керівника, або не менше половини одних і тих самих фізичних осіб - членів спостережної ради чи виконавчого, контролюючого органів.
3.1.6. Вважається, що вирішальний вплив однієї чи декількох пов'язаних осіб на іншу особу - суб'єкт господарювання може виникати, зокрема у випадках, коли особа чи кожна з пов'язаних осіб стосовно іншої особи - суб'єкта господарювання прямо або опосередковано:
- володіє чи управляє (користується) часткою (паєм, акціями) у статутному фонді в розмірі більше ніж 25 відсотків;
- та/або має більше ніж 25 відсотків голосів у вищих органах управління;
- та/або має повноваження призначати більше ніж 25 відсотків членів спостережної ради чи виконавчого, контрольного органу;
- та/або має повноваження призначати одну з наступних посадових осіб: керівника, заступника керівника, головного бухгалтера;
- та/або має право одержувати не менше 25 відсотків прибутку, що залишається в розпорядженні суб'єкта господарювання.
3.1.7. Вирішальний вплив, що спільно вчиняється декількома пов'язаними особами на іншу особу - суб'єкта господарювання, може виникати за одночасної наявності ознак, зазначених у пп. 3.1.5 та 3.1.6.
3.1.8. Наявність вирішального впливу однієї чи декількох пов'язаних осіб на господарську діяльність іншої особи може бути визначено і в інших випадках, якщо встановлюється наявність можливостей, зазначених у пункті 3.1.1.
3.2. Дослідження засобів набуття вирішального впливу
Дослідження засобів набуття вирішального впливу однією особою стосовно іншої особи може здійснюватися шляхом з'ясування наявності:
3.2.1. Прав безпосередньо чи через інших осіб володіти чи користуватися всіма активами чи їх значною частиною;
3.2.2. Прав, повноважень, які безпосередньо чи через інших осіб забезпечують вирішальний вплив на формування складу, результати голосування та рішення органів управління суб'єкта господарювання;
3.2.3. Прав, повноважень безпосередньо чи через інших осіб давати обов'язкові до виконання вказівки з питань визначення умов господарської діяльності або виконувати функції органу управління юридичної особи, зокрема внаслідок укладення договорів і контрактів або в інший спосіб;
3.2.4. Суміщення посади керівника, заступника керівника спостережної ради, правління, іншого наглядового чи виконавчого органу юридичної особи;
3.2.5. Прав, повноважень безпосередньо чи через інших осіб призначати більше половини посад членів спостережної ради, правління, інших наглядових чи виконавчих органів юридичної особи;
3.2.6. Зобов'язань, зокрема грошових, торгових зобов'язань, зобов'язань з виконання умов фінансової підтримки;
3.2.7. Інших засобів набуття вирішального впливу (у разі необхідності).
3.3. При з'ясуванні питань, зазначених у підпунктах 3.1 - 3.2, для осіб - суб'єктів господарювання, зокрема для підприємств, об'єднань підприємств, у разі необхідності аналізуються:
3.3.1. Установчі документи та зміни до установчих документів підприємства, об'єднання підприємств. Протоколи ведення та рішення установчих та загальних зборів господарських товариств, рішення учасників або власників підприємств у іншому вигляді;
3.3.2. Угоди цього підприємства, об'єднання підприємств з юридичними та/або фізичними особами та документи про їх виконання;
3.3.3. Документи перевірок фінансової діяльності підприємства, об'єднання підприємств;
3.3.4. Документи про облік та звітність підприємства, об'єднання підприємств;
3.3.5. Зобов'язання [зокрема умови фінансової підтримки підприємства, об'єднання підприємств, за переліком вексельних зобов'язань (за умовами погашення векселів)];
3.3.6. Основні напрями, плани діяльності підприємства, об'єднання підприємств та документи про їх виконання;
3.3.7. Директивні та розпорядчі документи органів управління та посадових осіб підприємства, об'єднання підприємств з питань, зазначених у підпункті 3.1.1, та документи про їх фактичне виконання;
3.3.8. Пояснення посадових осіб. Інші підтвердні документи щодо можливості вирішального впливу на господарську діяльність підприємства, об'єднання підприємств;
3.3.9. За необхідності - практика господарських операцій суб'єктів господарювання за відповідний період.
3.4. При з'ясуванні питань, зазначених у пунктах 3.1 - 3.2, для господарських товариств додатково аналізуються:
3.4.1. Документи про засновників (учасників) господарських товариств;
3.4.2. Рішення установчих та загальних зборів господарських товариств, спостережної ради або інших органів управління;
3.4.3. Документи про спостережну раду, правління, інші наглядові та виконавчі органи господарських товариств, про їх персональний склад. Документи про функції та компетенцію виконавчих органів господарських товариств, які покладено на ці органи загальними зборами господарських товариств;
3.4.4. Документи ревізійної комісії господарських товариств, інших наглядових органів;
3.4.5. Права, передані загальними зборами господарських товариств до компетенції наглядового або виконавчого органу господарських товариств (спостережна рада, правління або інший орган, передбачений статутом);
3.4.6. Персональний склад наглядового органу господарських товариств (спостережної ради або іншого органу) та порядок його формування;
3.4.7. Інші факти, відповідно до установчих документів, документів перевірок фінансової діяльності господарського товариства і документів обліку та звітності господарських товариств, які можуть мати вирішальний вплив на їх господарську діяльність.
3.5. Особливості з'ясування питань, зазначених у підпунктах 3.1 та 3.2, в окремих випадках
3.5.1. При з'ясуванні питань, зазначених у підпункті 3.1, для фізичних осіб з'ясовується можливість вирішального впливу цієї особи на юридичних осіб, що здійснюють господарську діяльність;
3.5.2. При з'ясуванні питань, зазначених у підпункті 3.1, для фізичних осіб аналізується також наявність зв'язків з іншими фізичними особами, які мають можливість вирішального впливу на юридичних осіб, що здійснюють господарську діяльність;
3.5.3. При з'ясуванні питань, зазначених у підпункті 3.1, для осіб, які мають постійне місцезнаходження (місце проживання) за межами України (нерезиденти України), використовуються фактичні дані, документи та інформація, що передбачені національним законодавством, відповідають вимогам міжнародних стандартів, зокрема вимогам міжнародних стандартів бухгалтерського обліку, і інформаційно рівноцінні документам та інформації, зазначеним у підпунктах 3.3 та 3.4.
3.6. Послідовність дослідження відносин, які можуть забезпечувати контроль
Конкретні форми та шляхи аналізу фактичних даних, зазначених у підпунктах 3.3 - 3.5, з метою з'ясування питань, зазначених у підпункті 3.1, визначаються в кожному випадку окремо.
Для визначення відносин, які можуть забезпечувати контроль певної особи доцільна така послідовність дій:
3.6.1. Визначається обсяг та структура активів особи, стосовно якої визначаються відносини контролю; визначаються особи, що мають права володіння та користування цими активами в цілому або їх частинами, зміст та обсяг цих прав володіння і користування;
3.6.2. Встановлюється склад органів управління юридичної особи та порядок його формування;
3.6.3. Виявляються та аналізуються укладені договори і контракти, які дають можливість визначати умови господарської діяльності, давати обов'язкові до виконання вказівки або виконувати функції органу управління юридичної особи, окремо для кожної особи;
3.6.4. Встановлюються особи, які займають посади керівника, заступника керівника спостережної ради, правління, іншого наглядового чи виконавчого органу юридичної особи, які суміщують зазначені посади в інших юридичних особах, аналізуються їх повноваження;
3.6.5. Складається перелік прав, що дозволяють призначати більше половини посад членів спостережної ради, правління, інших наглядових чи виконавчих органів юридичної особи особами, які вже обіймають одну чи кілька із зазначених посад в іншій юридичній особі;
3.6.6. Визначається перелік інших умов вирішального впливу на господарську діяльність особи, зокрема таких, що виникають із зобов'язань, у тому числі з торгових зобов'язань, із зобов'язань, що виникають внаслідок умов фінансової підтримки, умов погашення векселя і таке інше;
3.6.7. Складається перелік осіб, що мають можливості, зазначені у підпунктах 3.1.1 та 3.1.2, щодо особи, стосовно якої визначаються відносини контролю, зокрема, на основі обставин, зазначених у підпункті 3.1.5, із зазначенням прав, повноважень, зобов'язань, домовленостей, інших засобів досягнення цих можливостей, а також перелік осіб, що можуть мати вирішальний вплив на основі можливостей, зазначених у підпункті 3.1.6;
3.6.8. При необхідності здійснюється поглиблене дослідження можливостей осіб, зазначених у підпункті 3.6.7, чинити вирішальний вплив на господарську діяльність особи, стосовно якої визначаються відносини контролю.
3.7. Висновки щодо відносин, які можуть забезпечувати контроль
За результатами дій, передбачених підпунктами 3.6.1 - 3.6.7, робляться такі висновки:
3.7.1. У випадку з'ясування можливості прийняття певною юридичною або фізичною особою будь-яких рішень стосовно юридичної особи, щодо якої визначаються відносини, що можуть забезпечувати контроль, робиться висновок про наявність контролю і подальший аналіз цих відносин не здійснюється;
3.7.2. У випадку з'ясування можливості прийняття певною юридичною або фізичною особою стосовно особи - суб'єкта господарювання, щодо якої визначаються відносини, що можуть забезпечувати контроль, рішень, зазначених у підпункті 3.1.1, зокрема, обставин, зазначених у пункті 3.1.5, робиться висновок про наявність контролю з боку цієї особи;
3.7.3. У випадку з'ясування наявності в третіх осіб можливостей, зазначених у підпункті 3.1.6, здійснюється дослідження щодо наявності спільного контролю з боку декількох пов'язаних осіб. Якщо за результатами дослідження робиться висновок про наявність контролю, подальший аналіз цих відносин не здійснюється.
3.7.4. У випадку з'ясування наявності в третіх осіб можливостей, зазначених у підпункті 3.1.2, які перешкоджають певній юридичній чи фізичній особі приймати рішення, зазначені у підпункті 3.1.1, стосовно особи - суб'єкта господарювання, щодо якої визначаються відносини контролю, здійснюється дослідження щодо наявності відносин, що можуть забезпечувати контроль з боку цих третіх осіб, у тому числі спільний контроль, відповідно до підпунктів 3.1 - 3.6. Якщо за результатами дослідження робиться висновок про наявність контролю, подальший аналіз цих відносин не здійснюється.
3.7.5. У випадку, якщо не встановлюється жодної можливості приймати рішення, зазначені у підпункті 3.1.1, робиться висновок про відсутність контролю і подальший аналіз цих відносин не здійснюється.
4. Встановлення складу суб'єкта господарювання - групи осіб
4.1. У разі висновку про наявність контролю певної юридичної чи фізичної особи над іншою особою, що здійснює господарську діяльність, з'ясовується питання, чи є ця контролююча особа підконтрольною іншим особам.
4.2. У разі, якщо зазначена у підпункті 4.1 контролююча особа є водночас підконтрольною іншій особі, визначення відносин контролю між особами, що контролюють одна одну і в такій спосіб пов'язані з особою, щодо якої первісно визначаються відносини контролю (встановлення ланцюжка контролю), здійснюється до виявлення головної особи у відповідному ланцюжку контролю або до виявлення особи, що є підконтрольною одному з членів цього ж ланцюжка контролю (встановлення замкнутого ланцюжка контролю), жоден із членів якого не контролюється іншими особами, крім членів цього ланцюжка.
4.3. Після виявлення головної особи в ланцюжку контролю встановлюються всі ланцюжки контролю, до яких належить відповідна головна особа (встановлення мережі контролю).
4.4. У разі встановлення замкнутого ланцюжка контролю при визначенні мережі контролю виявляються всі інші ланцюжки контролю, в яких будь-які члени відповідного замкнутого ланцюжка контролю є контролюючими або підконтрольними особами.
4.5. Визначення відносин контролю в ланцюжках і мережі контролю здійснюється в порядку, визначеному в розділі 3.
4.6. Сукупність осіб - суб'єктів господарювання, що здійснюють господарську діяльність і належать до однієї мережі контролю, складає єдиний суб'єкт господарювання як групу осіб.