ДЕРЖАВНА ФІСКАЛЬНА СЛУЖБА УКРАЇНИ
ЛИСТ
26.04.2019 № 13932/7/99-99-12-03-04-17 |
Головним управлінням ДФС
в областях, м. Києві
Офісу великих платників податків ДФС
Державна фіскальна служба України, керуючись підпунктами 6 та 7 пункту 5
Положення про Державну фіскальну службу України , затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21 травня 2014 року № 236, враховуючи зміни до
Податкового кодексу України (далі - Кодекс), надає та доручає довести до відома платників особливості податкового адміністрування у 2019 році екологічного податку за викиди забруднюючих речовин стаціонарними джерелами забруднення в атмосферне повітря в частині викидів двоокису вуглецю (далі - викиди двоокису вуглецю).
До розділу VIII
Кодексу Законом України від 23 листопада 2018 року
№ 2628-VIII "Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо покращення адміністрування та перегляду ставок окремих податків і зборів" внесено зміни як в частині визначення платників, які справляють екологічний податок за викиди двоокису вуглецю, так і ставок податку.
Пунктом 240.7
ст. 240 Кодексу визначено, що не є платниками податку за викиди двоокису вуглецю суб'єкти, зазначені у пункті 240.1
статті 240 Кодексу , якими здійснюються такі викиди в обсязі не більше 500 тонн за рік.
У разі якщо річний обсяг викидів двоокису вуглецю перевищує 500 тонн за рік, суб'єкти зобов'язані зареєструватися платниками податку у податковому (звітному) періоді, в якому відбулося таке перевищення. Такі платники зобов'язані скласти та подати податкову звітність, нарахувати та сплатити податок за податковий (звітний) період, у якому відбулося таке перевищення, у порядку, передбаченому
Кодексом.
Разом з тим п. 242.4
ст. 242 Кодексу встановлено, що база оподаткування податком за викиди двоокису вуглецю за результатами податкового (звітного) року зменшується на обсяг викидів у розмірі 500 тонн за рік.
Враховуючи викладене та припис п. 250.9
ст. 250 Кодексу , рекомендуємо запропонувати платникам податку, у яких у 2019 році розрахунковий, сумарний за всіма стаціонарними джерелами, обсяг викидів двоокису вуглецю:
не перевищує граничний обсяг викидів - подати до контролюючого органу за місцезнаходженням стаціонарного джерела забруднення заяву про відсутність у звітному році об'єкта оподаткування викидів двоокису вуглецю із додатком розрахунку оцінки обсягів таких викидів;
перевищує граничний обсяг (500 тонн) - зареєструватися платником податку за викиди двоокису вуглецю та подати до контролюючого органу за місцезнаходженням стаціонарного джерела забруднення заяву про звітний період, у якому планується виникнення об'єкта оподаткування викидів двоокису вуглецю, із додатком розрахунку оцінки обсягів таких викидів.
При цьому платники декларують податкові зобов'язання за викиди двоокису вуглецю в частині обсягів викидів, що перевищують граничний обсяг, починаючи із звітного (податкового) періоду, у якому досягнуто граничний обсяг таких викидів.
Додаток: Умовні приклади розрахунку (обчислення) обсягів викидів двоокису вуглецю енергетичними установками від спалювання різних видів палив.
В.о. заступника Голови | В. Кривіцький |
Додаток
УМОВНІ ПРИКЛАДИ
розрахунку (обчислення) обсягів викидів двоокису вуглецю енергетичними установками від спалювання різних видів палив
Приклад 1
Суб'єкт господарювання (далі - Платник), що обрав спрощену систему оподаткування четвертої групи, провадить господарську діяльність з вирощування сільськогосподарської рослинницької продукції на закритому ґрунті.
Платник у визначеному законодавством порядку[1] отримав Ліцензію на провадження господарської діяльності з поводження з небезпечними відходами, яка надає йому право на провадження діяльності із збирання та утилізації відпрацьованих мастил (олив), які збираються та зберігаються у відповідності до правил, визначених постановою Кабінету Міністрів України від 17 грудня 2012 року
№ 1221 "Деякі питання збирання, перевезення, зберігання, оброблення (перероблення), утилізації та/або знешкодження відпрацьованих мастил (олив)".
Платником у 2018 році зібрано 220 тонн мастил (олив). Відповідно до ліцензійних умов у 2019 році Платником здійснено утилізацію зібраних мастил (олив) шляхом їх спалювання у енергетичній установці (паливний котел), який забезпечує теплом споруди для вирощування сільськогосподарської рослинницької продукції, використовуючи мастила (оливи) як рідке паливо подібне мазуту, з них у:
I кварталі - 120 тонн мастил (олив),
II кварталі - 40 тонн мастил (олив),
III кварталі - 15 тонн мастил (олив),
IV кварталі - 45 тонн мастил (олив), що зібрані у 2018 році та 45 тонн мастил (олив), що зібрані у 2019 році.
-6 r
E = 10 k B Q
j j i i
де
Ej - валовий викид j-ї забруднюючої речовини під час спалювання i-го палива за звітний період, т;
kj - показник емісії j-ї забруднюючої речовини для i-го палива, г/ГДж;
Bi - витрата i-го палива за період, т;
Qri - нижча робоча теплота згоряння i-го палива, МДж/кг.
Зокрема для 1 тонни мазуту питомий обсяг викидів двоокису вуглецю (CO2, Eco2) обчислено за такими довідниковими показниками:
нижча робоча теплота згорання палива (Qмазуту) - 39,48 МДж/кг;
показник емісії Двоокису (CO2, Kco2 ) - 76 662,63 г/ГДж
та формулою:
-6 -6
E = 10 k Q B = 10 x 76 662,63г / ГДж х 39,48МДж/кг х 1т
co co мазуту
2 2
оцінено у розмірі 3,027 тонн емісії Двоокису (CO2).
Таким чином обчислюємо кількість викидів Двоокису (CO2), емісія яких відбулася в результаті утилізації мастил (олив) шляхом їх спалювання як рідкого пічного палива подібного мазуту, які складають у:
I кварталі 2019 року з 120 тонн мастил (олив) - 363,240 тонни (CO2).
II кварталі 2019 року з 40 тонн мастил (олив) - 121,080 тонна (CO2),
III кварталі 2019 року з 15 тонн мастил (олив) - 45,405 тонн (CO2),
IV кварталі 2019 року з 90 тонн мастил (олив) - 272,430 тонни (CO2).
Складаємо таблицю оцінок податкових зобов'язань з Податку від емісії при ставці 10,00 грн./тонну (CO2):
період | обсяг утилізованих мастил, | емісія (CO2) | фактичний обсяг з початку року | база оподаткування | Сума податкових зобов'язань |
квартал | тонн | тонн/квартал | тонн | тонн | грн. |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
перший | 120,000 | 363,240 | 363,240 | 0,000 | 0,00 |
другий | 40,000 | 121,080 | 484,320 | 0,000 | 0,00 |
третій | 15,000 | 45,405 | 529,725 | 29,725 | 297,25 |
четвертий | 90,000 | 272,430 | 802,155 | 272,430 | 2 724,30 |
всього | 265,000 | 802,155 | | 302,155 | 3 021,55 |
При складанні вказаної таблиці використано наступні формули розрахунку бази оподаткування (tbi), де 500 (тонн) - гранична величина емісії після якої виникають податкові зобов'язання (п. 242.4
ст. 242 Кодексу )
I квартал
(363,240 - 500,000) < 0, то
tb1 = 0,00 тонн CO2;
II квартал
(363,240 + 121,080 - 500,00) < 0, то
tb2 = 0,00 тонн CO2,
III квартал
(363,240 + 121,080 + 45,430 - 500) = 529,725 > 0, то
tb3 = 529,725 - 500 = 29,725 тонн CO2,
IV квартал
(363,240 + 121,080 + 272,430 + 45,430 - 500) = 802,155 > 0, то
tb4 = 802,155 - 500 - 29,725 = 272,43 тонн CO2.
Приклад 2
Гірниче підприємство (далі - Підприємство) провадить господарську діяльність з видобування мергелю, який вміщує 75 відсотків вапняку (CaO3) та 25 відсотків глинистих мінералів.
В результаті кальцинації мергелю (нагрівання в печі, у якій спалюється вугілля) утворюється цементний клінкер, що містить 62 відсотки (CaO), при цьому відбувається емісія Двоокису (CO2) в кількості 33 тонни на 1 тонну мергелю, що пропорційно 48,714 тоннам Двоокису при виробництві 1 тонни цементного клінкеру.
При добовому споживанні клінкерної печі Підприємства у 100 тонн мергелю за умови безперервного виробництва за звітний (податковий) квартал емісія Двоокису на Підприємстві обчислена за формулою
100 тонн (мергелю) х Т і х 33 тонни (CO2)/тонну мергелю,
де Ті - тривалість звітного періоду, оцінена у обсягах
за I квартал - 297 000,000 тонн Двоокису;
за II квартал - 300 300,000 тонн Двоокису;
за III квартал - 303 600,000 тонн Двоокису;
за IV квартал - 303 600,000 тонн Двоокису.
Водночас для технологічної операції з кальцинування мергелю шляхом нагрівання клінкерної печі Підприємства використовується 0,35 тонни вугілля на 1 тонну мергелю або 35 тонн вугілля на добу, в результаті чого виникає додаткова, по відношенню до емісії від кальцинування мергелю, емісія CO2 від згоряння вугілля.
-6 r
E = 10 k B Q
j j i i
де
Ej - валовий викид j-ї забруднюючої речовини під час спалювання i-го палива за звітний період, т;
kj - показник емісії j-ї забруднюючої речовини для i-го палива, г/ГДж;
Bi - витрата i-го палива за період, т;
Qri - нижча робоча теплота згоряння i-го палива, МДж/кг.
Зокрема емісія від спалювання вугілля питомий обсяг викидів Двоокису обчислено за такими показниками:
нижча робоча теплота згорання палива (Qвугілля) - 20,47 МДж/кг;
показник емісії двоокису вуглецю (CO2, Kco2 ) - 93 740,0 г/ГДж
та формулою:
-6 -6
E = 10 k Q B = 10 x 96 740,0г/ГДж х 20,47МДж/кг х 1т
co co вугілля
2 2
оцінено у розмірі 1,920 тонн емісії Двоокису.
Таким чином обчислюємо кількість викидів Двоокису, емісія яких відбулася в результаті згоряння вугілля, обчислена за формулою
35 тонн (вугілля) х Т і х 1,920 тонни (CO2)/тонну вугілля,
де Ті - тривалість звітного періоду, яка відповідає
за I квартал - 6048,000 тонн Двоокису;
за II квартал - 6115,200 тонн Двоокису;
за III квартал - 6182,400 тонн Двоокису;
за IV квартал - 6182,400 тонн Двоокису.
Складаємо таблицю оцінок податкових зобов'язань з Податку від емісії Двоокису при ставці 10,00 грн/тонну (CO2):
період | фактичний обсяг CO2 (fvi) | база оподаткування (tbi) | сума податкових зобов'язань |
всього | у тому числі за |
об'єкт 1 | об'єкт 2 |
квартал | тонн/квартал | тонн/квартал | тонн/квартал | тонн | гривень |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
перший | 303048,000 | 297000,000 | 6048,000 | 302548,000 | 3025480,00 |
другий | 306415,200 | 300300,000 | 6115,200 | 306415,200 | 3064152,00 |
третій | 309782,400 | 303600,000 | 6182,400 | 309782,400 | 3097824,00 |
четвертий | 309782,400 | 303600,000 | 6182,400 | 309782,400 | 3097824,00 |
всього | 1229028,000 | 1204500,000 | 24528,00 | 1228528,000 | 12285280,00 |
При складанні таблиць використано наступні формули розрахунку бази оподаткування Податком (tbi) де fvi - фактичні обсяги CO2, 500 (тонн) - гранична величина емісії після якої виникають податкові зобов'язання з Податку (п. 242.4
ст. 242 Кодексу )
Таким чином обчислена база оподаткування Податком за даними наведеними у таблиці відповідає
I квартал
оскільки fv1 = 297000,000 + 6048,000 = 303048,000 > 500, то
tb1 = 303048,000 - 500,000 = 302548,000 тонн CO2
II квартал
оскільки fv1 > 500, то
fv2 = tb2 = 300300,000 + 6115,200 = 306415,200 тонн CO2
III квартал
оскільки fv1 > 500, то
fv3 = tb3 = 303600,000 + 6182,400 = 309782,400 тонн CO2
IV квартал
оскільки fv1 > 500, то
fv4 = tb4 = 303600,000 + 6182,400 = 309782,400 тонн CO2.
Таким чином податкові зобов'язання Підприємства з Податку при ставці 10 гривень за 1 тонну Двоокису складатимуть за:
I квартал - 302548,00 х 10,00 = 3025480,00 гривень,
II квартал - 306415,20 х 10,00 = 3064152,00 гривень,
III квартал - 309782,40 х 10,00 = 3097824,00 гривень,
IV квартал - 309782,40 х 10,00 = 3097824,00 гривень.
Інформаційні джерела
[3] Галузевий керівний документ "Методика визначення викидів забруднювальних речовин у атмосферу від енергетичних установок" (ГКД 34.02.305-2002);
Збірник показників емісії (питомих викидів) забруднюючих речовин в атмосферне повітря різними виробництвами (Донецьк 2004), схвалений Міністерством екології та природних ресурсів України листом від 08.11.2014 № 10990/20/1-10.
( Текст взято з сайту ДФС України http://sfs.gov.ua )