• Посилання скопійовано
Документ підготовлено в системі iplex

Щодо надання податкової консультації

Державна податкова служба України | Індивідуальна податкова консультація від 13.10.2021 № 3831/ІПК/99-00-07-05-02-06
Реквізити
  • Видавник: Державна податкова служба України
  • Тип: Індивідуальна податкова консультація
  • Дата: 13.10.2021
  • Номер: 3831/ІПК/99-00-07-05-02-06
  • Статус: Документ діє
  • Посилання скопійовано
Реквізити
  • Видавник: Державна податкова служба України
  • Тип: Індивідуальна податкова консультація
  • Дата: 13.10.2021
  • Номер: 3831/ІПК/99-00-07-05-02-06
  • Статус: Документ діє
Документ підготовлено в системі iplex
ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ
ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ
13.10.2021 N 3831/ІПК/99-00-07-05-02-06
Державна податкова служба України розглянула запит Підприємства, щодо надання податкової консультації, та в порядку статті 52 Податкового кодексу України (далі - Кодекс) повідомляє.
1.Чи є обов'язковою з 01 жовтня 2021 року для платника податку наявність у фіскальному чеку такого заповненого реквізиту як - цифрове значення штрихового коду марки акцизного податку на алкогольні напої, за умови що такі алкогольні напої (строк придатності яких на дату продажу не минув) марковані марками акцизного старого зразка, тобто марками, які не містять двомірного штрих-коду швидкого реагування та лінійного штрих-коду, тому що були придбані платником податку у постачальників до моменту внесення змін до чинного законодавства в частині затвердження нових зразків марок акцизного податку та форми фіскального касового чека на товари (послуги).
2.Чи буде вважатися з 01 жовтня 2021 року для платника податку порушення чинного законодавства факт вiдсутностi у фiскальному чеку такого заповненого обов'язкового реквiзиту як - цифрове значення штрихового коду марки акцизного податку на алкогольнi напої, за умови що такі алкогольнi напої (строк придатностi яких на дату продажу не минув) марковані марками акцизного податку старого зразка, тобто марками якi не мiстять двомiрного штрих-коду швидкого реагування та лiнiйного штрих-коду, тому що були придбанi платником податку у постачальникiв до моменту внесення змiн до чинного законодавства в частинi затвердження нових зразкiв марок акцизного податку та форми фiскального касового чекy на товари (послуги).
3.Чи вважаються алкогольнi напої, марковані марками акцизного податку старого зразка, тобто марками, якi не мiстять двомiрного штрих-коду швидкого реагування та лiнiйного штрих-коду, якi були придбанi платником податку у постачальникiв до моменту внесення змiн до чинного законодавства в частинi затвердження нових зразкiв марок акцизного податку для алкогольних напоїв такими, що марковані з відхиленням від вимог положення, затвердженого Кабiнетом Miністрів України, а отже, такими що немарковані.
4.Чи вважається порушенням чинного законодавства продаж (роздрiбна торгiвля) алкогольних напоїв (строк придатностi яких на дату продажу не минув), якi марковані марками акцизного податку старого зразка, тобто, марками, якi не мiстять двомiрного штрих-коду швидкого реагування та лiнiйного штрих-коду, якi були придбанi платником податку у постачальникiв до моменту внесення змiн до чинного законодавства в частинi затвердження нових зразкiв марок акцизного податку для алкогольних напоїв.
5.Чи є обов'язковою з 01 жовтня 2021 року для платника податку наявнiсть у фiскальному чеку такого заповненого реквiзиту як - цифрове значення штрихового коду марки акцизного податку на продаж (роздрiбна торгiвля) алкогольних коктейлiв, якi мiстять алкогольнi напої, марковані рiзними марками акцизного податку для алкогольних напоїв.
6.Чи буде вважатися з 01 жовтня 2021 року для платника податку порушення чинного законодавства факт вiдсутностi у фiскальному чеку такого заповненого обов'язкового реквiзиту як - цифрове значення штрихового коду марки акцизного податку на продаж (роздрiбна торгiвля) алкогольних коктейлiв, якi мiстять алкогольнi напої, якi марковані рiзними марками акцизного податку для алкогольних напоїв.
Правові засади застосування реєстраторів розрахункових операцій (далі - РРО) у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг визначає Закон України від 06 липня 1995 року N 265/95-ВР " Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг" (далі - Закон N 265). Його дія поширюється на усіх суб'єктів господарювання, їх господарські одиниці та представників (уповноважених осіб) суб'єктів господарювання, які здійснюють розрахункові операції у готівковій та/або безготівковій формі.
Статтею 8 Закону N 265 передбачено, що форма, зміст розрахункових документів, порядок реєстрації та ведення розрахункових книжок, книг обліку розрахункових операцій, а також форма та порядок подання звітності, пов'язаної із застосуванням РРО або програмних РРО (далі - ПРРО) чи використанням розрахункових книжок, встановлюються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.
Відповідно до п. 1 розділу I Положення про форму та зміст розрахункових документів / електронних розрахункових документів, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 21.01.2016 р. N 13 (далі - Положення N 13), визначено, що форми і зміст розрахункових документів/електронних розрахункових документів, які в обов'язковому порядку мають надаватися особам, які отримують або повертають товар, отримують послуги або відмовляються від них, включаючи ті, замовлення або оплата яких здійснюється з використанням інтернету, при здійсненні розрахунків суб'єктами господарювання для підтвердження факту, зокрема: продажу (повернення) товарів, надання послуг, отримання (повернення) коштів у сфері торгівлі, ресторанного господарства та послуг; здійснення операцій з торгівлі валютними цінностями в готівковій формі, якщо такі операції виконуються не в касах банків; здійснення операцій з видачі готівкових коштів держателям електронних платіжних засобів, мають відповідати його вимогам.
Наказом Міністерства фінансів України від 08.06.2021 р. N 329 "Про затвердження Змін до Положення про форму та зміст розрахункових документів/електронних розрахункових документів" (далі - наказ N 329), який набув чинності 01 липня 2021 року, внесено зміни до форми фіскального касового чеку на товари (послуги) та фіскального касового чеку видачі коштів і доповнено їх новим реквізитом - "цифрове значення штрихового коду марки акцизного податку на алкогольні напої", який зазначається у випадках, передбачених чинним законодавством (рядок 9).
Також наказом передбачено, що:
- до 01 жовтня 2021 року вимоги до форми і змісту розрахункових документів в частині цифрового значення штрихового коду марки акцизного податку на алкогольні напої не поширюються на розрахункові документи, що створюються РРО, версії внутрішнього програмного забезпечення яких включені до Державного реєстру реєстраторів розрахункових операцій до дня набрання чинності цим наказом;
- до 01 жовтня 2021 року РРО, версії внутрішнього програмного забезпечення яких включені до Державного реєстру реєстраторів розрахункових операцій, за наявності технічних можливостей повинні бути доопрацьовані їх виробниками (постачальниками) відповідно до статті 12 Закону N 265 з метою забезпечення можливості виконання всіх вимог до форми і змісту розрахункових документів, відповідно до наказу N 329.
Разом з тим, наразі порядком проведення розрахунків, який визначений статтею 3 Закону N 265, не передбачено обов'язку для суб'єктів господарювання при реєстрації розрахункових операцій зазначати у розрахункових документах цифрове значення штрихового коду марки акцизного податку на алкогольні напої.
Враховуючи викладене, обов'язок зазначати цифрове значення штрихового коду марки акцизного податку на алкогольні напої визначено лише Положенням N 13, в редакції Наказу N 329.
Отже, з 01 жовтня 2021 року підстав для застосування до Підприємства штрафних (фінансових) санкцій за видачу розрахункового документа без зазначення цифрового значення штрихового коду марки акцизного податку на алкогольні напої у контролюючих органів не виникне.
Основні засади державної політики щодо регулювання виробництва, експорту, імпорту, оптової і роздрібної торгівлі пальним та зберігання пального, забезпечення їх високої якості та захисту здоров'я громадян, а також посилення боротьби з незаконним виробництвом та обігом пального на території України визначено Законом України від 19 грудня 1995 року N 481/95-ВР " Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального" (далі - Закон N 481).
Алкогольні напої та тютюнові вироби, які виробляються в Україні, а також такі, що імпортуються в Україну, позначаються марками акцизного податку в порядку, визначеному законодавством (ст. 11 Закону N 481).
Відповідно до абзацу четвертого частини четвертої статті 11 Закону N 481 у разі зміни зразка марок акцизного податку вже закуплені марки попереднього зразка застосовуються у виробництві алкогольних напоїв та тютюнових виробів до їх повного використання, а марковані такими марками алкогольні напої та тютюнові вироби знаходяться в обігу до їх повної реалізації в межах терміну придатності для споживання.
Зміни до цієї статті набирають чинності не раніше ніж через 24 місяці з дня опублікування закону про внесення відповідних змін (абз. 5 частини 4 ст. 11 Закону N 481).
При цьому алкогольні напої та тютюнові вироби, вироблені в Україні або імпортовані в Україну, до набрання чинності внесеними відповідним законом змінами щодо маркування, знаходяться в обігу до їх повної реалізації, в межах терміну придатності для споживання (абз. 6 частини 4 ст. 11 Закону N 481).
Враховуючи викладене та з урахуванням вимог чинного законодавства, алкогольні напої та тютюнові вироби, вироблені в Україні або імпортовані в Україну до набрання чинності внесеними відповідним законом змінами щодо маркування, знаходяться в обігу до їх повної реалізації в межах терміну придатності для споживання, а відповідно, з 01 жовтня 2021 року для суб'єкта господарювання наявність у фіскальному чеку такого обов'язкового реквізиту як цифрове значення штрихового коду марки акцизного податку на алкогольні напої, за умови що такі алкогольні напої (строк придатності яких на дату продажу не минув) марковані марками акцизного попереднього зразка, тобто марками, які не містять двомірного штрих-коду швидкого реагування та лінійного штрих-коду, не є обов'язковим та не вважається порушенням чинного законодавства.
7.Чи вважаються алкогольнi коктейлi, якi мiстять алкогольнi напої, марковані рiзними марками акцизного податку для алкогольних напоїв такими, що марковані з вiдхиленням вiд вимог положення, затвердженого Кабiнетом Miністрів України, а отже, такими що немарковані.
Правовідносини у цій сфері регулюються Кодексом, Законом N 481.
Відповідно до пункту 226.3. статті 226 Кодексу виготовлення, зберігання, продаж марок акцизного податку та маркування алкогольних напоїв, тютюнових виробів та рідин, що використовуються в електронних сигаретах, здійснюються відповідно до положення, затвердженого Кабінетом Міністрів України.
Згідно з пунктом 20 Постанови КМУ від 27.12.2010 р. N 1251 "Про затвердження Положення про виготовлення, зберігання, продаж марок акцизного податку та маркування алкогольних напоїв, тютюнових виробів і рідин, що використовуються в електронних сигаретах" (далі - Постанова КМУ) маркування алкогольних напоїв вітчизняного виробництва, тютюнових виробів, тютюновмісних виробів для електричного нагрівання (ТВЕН) за допомогою підігрівача з електронним управлінням і рідин, що використовуються в електронних сигаретах, здійснюється виробниками зазначеної продукції. Для алкогольних напоїв вітчизняного виробництва використовуються марки із зазначенням суми акцизного податку, сплаченого за одиницю маркованої продукції, з точністю до тисячного знака, яка відповідає сумі, визначеній з урахуванням діючих на дату розливу продукції ставок акцизного податку, міцності продукції та місткості тари.
Відповідно до абзацу 4 пункту 20 Постанови КМУ вважаються такими, що немарковані, алкогольні напої, тютюнові вироби, тютюновмісні вироби для електричного нагрівання (ТВЕН) за допомогою підігрівача з електронним управлінням і рідини, що використовуються в електронних сигаретах, у випадках, визначених пунктом 226.9 статті 226 Кодексу, а також алкогольні напої з марками, що мають такі пошкодження:
пошкодження, які унеможливлюють встановлення реквізитів, передбачених абзацом сьомим пункту 5 цього Положення;
наявність відкритого надриву з краю марки, розмір якого (ширина, довжина) перевищує такі значення: вертикальний надрив - 4 х 10 міліметрів; горизонтальний - 4 х 20 міліметрів; діагональний - 4 х 18 міліметрів (довжина діагонального розриву визначається як прямокутна проекція);
пошкодження, внаслідок яких зменшилася довжина марки на 10 чи більше міліметрів або ширина марки - на 5 чи більше міліметрів;
відсутність кута марки площею більше ніж 150 кв. міліметрів, довжина меншої сторони якого становить більше ніж 10 міліметрів.
Відповідно до абзацу четвертого частини четвертої статті 11 Закону N 481 у разі зміни зразка марок акцизного податку вже закуплені марки попереднього зразка застосовуються у виробництві алкогольних напоїв та тютюнових виробів до їх повного використання, а марковані такими марками алкогольні напої та тютюнові вироби знаходяться в обігу до їх повної реалізації в межах терміну придатності для споживання.
8.Яким чином платнику податкiв здiйснювати продаж подарункових наборiв, якi містять алкогольнi напої (двi та бiльше пляшок в одному подарунковому наборi) та які обв'язковi реквiзити повинен мiстити фiскальний чек при продажi такогo подарункового набору.
Відповідно до пунктів 1 та 2 статті 3 Закону N 265 суб'єкти господарювання, які здійснюють розрахункові операції в готівковій та/або в безготівковій формі (із застосуванням електронних платіжних засобів, платіжних чеків, жетонів тощо) при продажу товарів (наданні послуг) у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг, а також операції з приймання готівки для подальшого її переказу зобов'язані:
проводити розрахункові операції на повну суму покупки (надання послуги) через зареєстровані, опломбовані у встановленому порядку та переведені у фіскальний режим роботи РРО або через зареєстровані фіскальним сервером контролюючого органу ПРРО із створенням у паперовій та/або електронній формі відповідних розрахункових документів, що підтверджують виконання розрахункових операцій, або у випадках, передбачених Законом N 265, із застосуванням зареєстрованих у встановленому порядку розрахункових книжок;
надавати особі, яка отримує або повертає товар, отримує послугу або відмовляється від неї, включаючи ті, замовлення або оплата яких здійснюється з використанням мережі Інтернет, при отриманні товарів (послуг) в обов'язковому порядку розрахунковий документ встановленої форми та змісту на повну суму проведеної операції, створений в паперовій та/або електронній формі (у тому числі, але не виключно, з відтворюванням на дисплеї РРО чи дисплеї пристрою, на якому встановлений ПРРО QR-коду, який дозволяє особі здійснювати його зчитування та ідентифікацію із розрахунковим документом за структурою даних, що в ньому міститься, та/або надсиланням електронного розрахункового документа на наданий такою особою абонентський номер або адресу електронної пошти).
Форму та зміст розрахункового документа визначено Положенням N 13.
Так, пунктами 1 та 2 розділу ІІ Положення N 13 визначено, що фіскальний касовий чек на товари (послуги) - це розрахунковий документ, надрукований РРО при проведенні розрахунків за продані товари (надані послуги), який повинен містити обов'язкові реквізити згідно з визначеним переліком. Одним з таких обов'язкових реквізитів є, зокрема, цифрове значення штрихового коду марки акцизного податку на алкогольні напої (в тому числі алкогольних коктейлів).
Відповідно до пункту 3 розділу ІІ Положення N 13 установлені в цьому Положенні вимоги до змісту розрахункових документів визначають обов'язкові реквізити розрахункових документів/електронних розрахункових документів. У разі відсутності в документі хоча б одного з обов'язкових реквізитів, а також недотримання сфери його призначення, такий документ не прийматиметься як розрахунковий.
Також, пунктом 3 розділу ІІ Положення N 13 передбачено, що рядки чека повторюються відповідно до кількості різних найменувань товарів (послуг), які оплачені за одним касовим чеком.
Крім того, Законом України від 16 липня 1999 року N 996-XIV "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні"визначено, що одним з обов'язкових реквізитів первинних документів є зміст, обсяг та одиниця виміру господарської операції. Для товарів це буде їх найменування, кількість та їх одиниця виміру.
Пунктом 11 статті 3 Закону N 265 встановлено обов'язок суб'єктів господарювання проводити розрахункові операції через РРО/ПРРО для підакцизних товарів із використанням режиму програмування із зазначенням коду товарної підкатегорії згідно з УКТ ЗЕД, найменування товарів, цін товарів та обліку їх кількості.
Отже, для підакцизної групи товарів встановлено особливий режим програмування, який не передбачає можливості використовувати назву однорідної групи (горілка, вино, сигарети, тощо), а вимагає зазначати в чеках РРО/ПРРО, при продажу таких товарів, саме найменування одиниці підакцизного товару, з обов'язковим відображенням в таких чеках, окрім найменування, коду згідно з УКТ ЗЕД, ціни та кількості, у тому числі відображення з 01 жовтня 2021 року серії та номеру марки акцизного податку методом ручного введення (для РРО, що не можуть бути доопрацьовані або використовуються без сканеру) або сканування штрихового коду марки акцизного податку на алкогольний напій.
Враховуючи викладене та з урахуванням вимог чинного законодавства рекомендуємо платнику податкiв з 01 жовтня 2021 року здiйснювати продаж подарункових наборiв, якi містять алкогольнi напої (двi та бiльше пляшок в одному подарунковому наборi) з дотриманням вимог Закону N 265 та Положення N 13, яким визначено вичерпний перелік обов'язкових реквізитів для розрахункового документу шляхом відображення у ньому цифрового значення штрихового коду марки акцизного податку кожної пляшки алкогольного напою, які є в подарунковому наборі.
Поряд з цим, з 01 жовтня 2021 року підстав для застосування до Підприємства штрафних (фінансових) санкцій за видачу розрахункового документа без зазначення цифрового значення штрихового коду марки акцизного податку на алкогольні напої у контролюючих органів не виникне.
Згідно з пунктом 52.2 статті 52 Кодексу індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.