НАЦІОНАЛЬНИЙ БАНК УКРАЇНИ
ЛИСТ
08.12.2014 № 29-208/72889 |
( Лист втратив актуальність на підставі Листа Національного банку № 40-0006/16290 від 22.03.2018 )
Національний банк України розглянув звернення від 28.10.2014 р. щодо віднесення операцій з "віртуальною валютою/криптовалютою "Bitcoin" (далі - Bitcoin) до операцій з торгівлі іноземною валютою, а також наявності підстав для зарахування на поточний рахунок в іноземній валюті фізичної особи іноземної валюти, отриманої від продажу Bitcoin, і повідомляє таке.
Відповідно до визначення, наведеного у ст. 1 Декрету Кабінету Міністрів України від 19.02.93 р. № 15-93 "Про систему валютного регулювання і валютного контролю" (далі - Декрет), іноземна валюта - це іноземні грошові знаки у вигляді банкнотів, казначейських білетів, монет, що перебувають в обігу та є законним платіжним засобом на території відповідної іноземної держави, а також вилучені з обігу або такі, що вилучаються з нього, але підлягають обмінові на грошові знаки, які перебувають в обігу, кошти у грошових одиницях іноземних держав і міжнародних розрахункових (клірингових) одиницях, що перебувають на рахунках або вносяться до банківських та інших фінансових установ за межами України.
Статтею 6 Декрету визначений порядок організації торгівлі іноземною валютою. На виконання вимог цієї статті, а також статті 11 Декрету і статті 45 Закону України "Про Національний банк України" постановою Правління Національного банку України від 10.08.2005 р. № 281 затверджене Положення про порядок та умови торгівлі іноземною валютою (далі - Положення)-(1). Положення встановлює порядок та умови торгівлі іноземною валютою на міжбанківському валютному ринку України та на міжнародних валютних ринках.
__________
-(1) Зареєстровано в Міністерстві юстиції України 20.08.2005 р. за № 950/11230 (зі змінами).
Поряд з цим, випуск віртуальної валюти Bitcoin не має будь-якого забезпечення та юридично зобов'язаних за нею осіб, не контролюється державними органами влади жодної із країн. Отже, Bitcoin є грошовим сурогатом, який не має забезпечення реальної вартості.
Вважаємо, що діяльність з купівлі-продажу Bitcoin за долари США або іншу іноземну валюту має ознаки функціонування так званих "фінансових пірамід" та може свідчити про потенційну залученість у здійсненні сумнівних операцій відповідно до законодавства про протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, і фінансуванню тероризму.
Режими функціонування поточних рахунків фізичних осіб в іноземній валюті визначено Інструкцією про порядок відкриття, використання і закриття рахунків в національній та іноземних валютах-(2) (далі - Інструкція).
__________
-(2) Затверджена постановою Правління НБУ від 12.11.2003 р. № 492 та зареєстрована в Міністерстві юстиції України 17.12.2003 р. за № 1172/8493 (зі змінами).
Так, згідно із п. 7.12 глави 7 Інструкції на поточні рахунки в іноземній валюті фізичних осіб - резидентів зараховуються, зокрема:
валюта за платіжними документами, що надіслані з-за кордону на ім'я власника рахунку відповідно до законодавства України;
валюта, переказана з-за кордону на ім'я власника рахунку у випадках, передбачених нормативно-правовими актами Національного банку з питань валютного регулювання.
Враховуючи наведене, вважаємо, що уповноважені банки не мають правових підстав для зарахування іноземної валюти, отриманої від продажу Bitcoin за кордоном.
В той же час пропонуємо звернути увагу на таке.
Європейське банківське управління (European Banking Authority, EBA) (далі - ЄБА) закликало банки Європейського Співтовариства (далі - ЄС) утриматися від операцій з криптовалютами, включаючи Bitcoin, доки не буде створена система правил, яка зможе запобігти зловживанням.
ЄБА рекомендувало владі ЄС розробити систему правил і захисних заходів для торгових платформ і створити окремі комісії зі спостереження за кожною електронною системою. Поки ж банкам слід утриматися від операцій з купівлі-продажу або навіть володінням криптовалютами.
Враховуючи викладене, застерігаємо громадян та юридичних осіб щодо використання віртуальних валют для обміну на товари або грошові кошти, оскільки це пов'язано з ризиком повної втрати коштів, що задіяні у таких операціях, а також ризиком залучення таких осіб до діяльності, пов'язаної з легалізацією (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, і фінансуванням тероризму.
З метою захисту прав споживачів, безпечності здійснення переказу коштів Національний банк України рекомендує громадянам використовувати послуги лише тих платіжних систем, систем розрахунків, які внесені Національним банком України до Реєстру платіжних систем, систем розрахунків, учасників цих систем та операторів послуг платіжної інфраструктури.
Заступник директора Генерального департаменту грошово-кредитної політики | О. Арсенюк |