ДЕРЖАВНИЙ КОМІТЕТ УКРАЇНИ З ПИТАНЬ
РЕГУЛЯТОРНОЇ ПОЛІТИКИ ТА ПІДПРИЄМНИЦТВА
Л И С Т
Директору ПТ "ТЕПЛОМЕТ"
Черніченко П.І.
вул. Першотравнева, 9,
м. Олександрія,
Кіровоградська обл.,
28000
Про розгляд листа
Державний комітет України з питань регуляторної політики та підприємництва на Ваше звернення від 24.02.2004 N 10 про сплату внесків на загальнообов'язкове державне соціальне страхування повідомляє наступне.
Указом Президента України від 28.06.99
N 746 "Про внесення змін і доповнень до Указу Президента України від 3 липня 1998 року "Про спрощену систему оподаткування обліку та звітності суб'єктів малого підприємництва" передбачено перерахування частини коштів від сум єдиного податку на обов'язкове соціальне страхування - 15 відсотків (у тому числі до Державного фонду сприяння зайнятості населення - 4 відсотки) для відшкодування витрат, які здійснюються відповідно до законодавства у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності, а також витрат, зумовлених народженням та похованням.
Фонд соціального страхування від нещасних випадків є правонаступником державного, галузевих та регіональних фондів охорони праці, тому перерахування від єдиного податку до цього фонду не здійснюються.
У 2001 році набрали чинності закони України від 18.01.2001
N 2240-III "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими народженням та похованням", від 02.03.2000
N 1533-III "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття", від 23.09.99
N 1105-XIV "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності" (далі - Закони).
Стаття 4 Основ законодавства України про загальнообов'язкове соціальне страхування вказує, що саме цими Законами регулюються правовідносини у відповідних сферах соціального страхування.
Обов'язковість страхування найманих працівників є одним з основних принципів загальнообов'язкового державного соціального страхування, відповідно до вищевказаних Законів.
Отже, всі суб'єкти підприємницької діяльності, які використовують найману працю (в тому числі ті, які обрали спрощену систему оподаткування своїх доходів), повинні сплачувати страхові внески на загальнообов'язкове державне соціальне страхування: з тимчасової втрати працездатності, на випадок безробіття, від нещасного випадку на виробництві та професійних захворювань, які спричинили втрату працездатності в порядку, передбаченому вищевказаними Законами, та у розмірах, встановлених Законом України від 11.01.2001
N 2213-III "Про розмір внесків на деякі види загальнообов'язкового державного соціального страхування" та Законом України від 22.02.2001
N 2272-III "Про страхові тарифи на загальнообов'язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності".
Розрахунок розміру страхового внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань для кожного підприємства згідно із статтею 47 Закону України від 23.09.99
N 1105-XIV "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності" (далі - Закон N 1105) провадиться Фондом соціального страхування від нещасних випадків відповідно до Порядку визначення страхових тарифів для підприємств, установ та організацій на загальнообов'язкове соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13.09.2000
N 1423.
За низький рівень травматизму, професійної захворюваності та належний стан охорони праці на підприємстві передбачені знижки, розмір яких не може перевищувати 50 відсотків страхового тарифу, встановленого для відповідної галузі економіки (виду робіт).
У разі систематичних порушень нормативних актів про охорону праці, внаслідок чого зростає ризик настання нещасних випадків і професійних захворювань, підприємство у будь-який час за рішенням відповідного робочого органу виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на основі відповідного подання страхового експерта, який обслуговує це підприємство, може бути віднесено до іншого, більш високого класу професійного ризику виробництва. Цей захід може мати і зворотну дію, але з початку фінансового року.
Роботодавець, як страхувальник має право відповідно до пункту 3 статті 45 вищезазначеного Закону
N 1105 оскаржувати рішення працівників Фонду соціального страхування від нещасних випадків у спеціальних комісіях із питань вирішення спорів при виконавчій дирекції Фонду та при її робочих органах.
Стосовно вступу найманих працівників до профспілки, то згідно із статтею 6 Закону України від 15.09.99
N 1045-XIV "Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності" громадяни України вільно обирають профспілку, до якої вони бажають вступити. Підставою для вступу до профспілки є заява громадянина (працівника), подана в первинну організацію профспілки. Ніхто не може бути примушений вступати або не вступати до профспілки.
Стаття 42 вищевказаного Закону України
"Про професійні спілки" визначає, що за наявності письмових заяв працівників, які є членами профспілки, роботодавець щомісячно й безоплатно утримує із заробітної плати та перераховує на рахунок профспілки членські профспілкові внески працівників відповідно до укладеного колективного договору чи окремої угоди в терміни, визначені цим договором.
Держпідприємництво України погоджується з Вашими пропозиціями щодо об'єднання сплати внесків до фондів соціального страхування. Комітетом підготовлені пропозиції, щодо запровадження для суб'єктів, в т.ч. що застосовують спеціальні режими оподаткування, єдиного соціального внеску.
Сплата внесків до фондів соціального страхування та до Пенсійного фонду у вигляді єдиного соціального внеску дозволить значно спростити процедури реєстрації страхувальників, надання звітності, зменшить кількість перевіряючих органів та адміністративні витрати, що відповідатиме інтересам як суб'єктів підприємництва, так і держави.
Висловлюємо Вам вдячність за небайдуже ставлення до проблем розвитку підприємництва. При подальшому удосконаленні законодавства, що регулює сферу підприємницької діяльності, Комітетом будуть враховані Ваші пропозиції.
Заступник Голови | О.М.Сахненко |