• Посилання скопійовано
Документ підготовлено в системі iplex

Про затвердження Методичних рекомендацій щодо процедури погодження, затвердження та внесення змін до статутів підприємств, установ та організацій, що входять до сфери управління Мінтрансзвязку

Міністерство транспорту та звязку України  | Наказ, Рекомендації від 29.07.2009 № 799
Реквізити
  • Видавник: Міністерство транспорту та звязку України
  • Тип: Наказ, Рекомендації
  • Дата: 29.07.2009
  • Номер: 799
  • Статус: Документ діє
  • Посилання скопійовано
Реквізити
  • Видавник: Міністерство транспорту та звязку України
  • Тип: Наказ, Рекомендації
  • Дата: 29.07.2009
  • Номер: 799
  • Статус: Документ діє
Документ підготовлено в системі iplex
МІНІСТЕРСТВО ТРАНСПОРТУ ТА ЗВ'ЯЗКУ УКРАЇНИ
Н А К А З
29.07.2009 N 799
Про затвердження Методичних рекомендацій щодо процедури погодження, затвердження та внесення змін до статутів підприємств, установ та організацій, що входять до сфери управління Мінтрансзв'язку
Відповідно до Господарського кодексу України, Цивільного кодексу України, законів України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців", "Про управління об'єктами державної власності", Положення про Міністерство транспорту та зв'язку України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 06.06.2006 N 789, наказів Державного комітету України з питань регуляторної політики та підприємництва
НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Методичні рекомендації щодо процедури погодження, затвердження та внесення змін до статутів підприємств, установ та організацій, що входять до сфери управління Мінтрансзв'язку, що додаються.
2. Керівникам Державної адміністрації автомобільного транспорту, Державної адміністрації морського і річкового транспорту, Державної адміністрації зв'язку, Державної авіаційної адміністрації, Державної адміністрації залізничного транспорту, Департаменту залізничного транспорту довести цей наказ до відома підприємств, установ та організацій, що входять до сфери управління Мінтрансзв'язку.
3. Контроль за виконанням цього наказу залишаю за собою.
Перший заступник Міністра В.Шевченко
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства
транспорту та зв'язку
України
29.07.2009 N 799
МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ
щодо процедури погодження, затвердження та внесення змін до статутів підприємств, установ та організацій, що входять до сфери управління Мінтрансзв'язку
1. Загальні положення
1.1. Методичні рекомендації щодо процедури погодження, затвердження та внесення змін до статутів підприємств, установ та організацій, що входять до сфери управління Мінтрансзв'язку (далі - Методичні рекомендації), розроблені з метою забезпечення однакового та правильного застосування підприємствами, установами та організаціями, що входять до сфери управління Міністерства транспорту та зв'язку (далі - підприємства), положень чинного законодавства України стосовно державної реєстрації юридичних осіб та дотримання ними процедури погодження та затвердження установчих документів підприємств.
1.2. Процедура погодження, затвердження та внесення змін до статутів підприємств та державної реєстрації здійснюється відповідно до вимог Господарського кодексу України, Цивільного кодексу України, законів України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців", "Про управління об'єктами державної власності", Положення про Міністерство транспорту та зв'язку України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 06.06.2006 N 789, наказів Державного комітету України з питань регуляторної політики та підприємництва, інших нормативно-правових актів України.
1.3. Терміни, що використовуються в цих Методичних рекомендаціях, вживаються у значеннях, визначених чинним законодавством України.
1.4. Дія цих Методичних рекомендацій розповсюджується на підприємства, що входять до сфери управління Міністерства транспорту та зв'язку.
2. Відомості, які повинні міститися в Статуті підприємства
2.1. Місцезнаходження юридичної особи
Щодо визначення місцезнаходження юридичної особи слід керуватися Законом України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців".
2.2. Найменування юридичної особи
Відповідно до Вимог щодо написання найменування юридичної особи або її відокремленого підрозділу, затвердженими наказом Державного комітету України з питань регуляторної політики та підприємництва від 09.06.2004 N 65, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 29.06.2004 за N 792/9391 (далі - Вимоги), юридична особа повинна мати своє найменування. У найменуванні юридичної особи зазначаються її організаційно-правова форма (крім органів державної влади, органів місцевого самоврядування, органів влади Автономної Республіки Крим) та назва. Найменування юридичної особи викладається державною мовою.
Назва юридичної особи береться у лапки та зазначається безпосередньо після організаційно-правової форми підприємства. Використання лапок у найменуванні юридичної особи не є ознакою для визначення тотожності найменувань.
У Статуті юридичної особи зазначаються повні (не більше ніж 182 символи) та скороченні (не більше ніж 38 символів) найменування українською, російською та англійською мовами.
При написанні найменування юридичної особи використовуються букви українського алфавіту та такі розділові знаки та символи: лапки ("), крапка (.), кома (,), дужки /()/, апостроф ('), дефіс (-), тире (-), знак (N), знак оклику (!), знак (/), а також, у разі необхідності, цифри: арабські (1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 0) та римські (I, II, III, IV, V, VI, VII, VIII, IX, X). В установчих документах при заповненні реєстраційної картки використовуються прописні букви українського алфавіту (А, Б, В, Г, Ґ, Д, Е, Є, Ж, З, И, І, Ї, Й, К, Л, М, Н, О, П, Р, С, Т, У, Ф, Х, Ц, Ч, Ш, Щ, Ь, Ю, Я).
Використання інших символів, розділових знаків у найменуванні юридичної особи забороняється.
2.3. Мета і напрямки діяльності підприємства
У Статуті підприємства зазначаються мета створення, основні види діяльності та інші види діяльності, які може здійснювати підприємство.
В обов'язковому порядку зазначається, що у випадках, коли здійснення того чи іншого виду діяльності вимагає спеціального дозволу (ліцензії), підприємство повинно отримати такий дозвіл відповідно до законодавства України.
2.4. Юридичний статус підприємства
У розділі щодо визначення статусу слід керуватися вимогами Господарського кодексу України та іншими нормативно-правовими актами, зокрема.
Права і обов'язки юридичної особи набуваються з дня її державної реєстрації, яка здійснюється відповідно до вимог законодавства.
Підприємство здійснює свою діяльність на основі і відповідно до законодавства України та Статуту, який затверджується Міністерством транспорту та зв'язку (Уповноваженим органом управління).
Підприємство веде самостійний баланс, має розрахунковий, поточний та інші рахунки в установах банків, печатку зі своїм найменуванням та ідентифікаційним кодом.
Підприємство несе відповідальність за своїми зобов'язаннями в межах належного йому майна згідно з законодавством.
Підприємство не несе відповідальності за зобов'язаннями Держави, Міністерства транспорту та зв'язку України (Уповноваженого органу управління).
Держава та Уповноважений орган управління не несуть відповідальності за зобов'язаннями підприємства.
Підприємство має право у порядку, встановленому чинним законодавством, укладати угоди, набувати майнові та особисті немайнові права, нести обов'язки, бути позивачем і відповідачем у суді.
2.5. Майно підприємства
Майно підприємства (далі - майно) становлять оборотні та необоротні активи, а також інші цінності, вартість яких відображається у самостійному балансі підприємства.
Майно є державною власністю і належить підприємству на праві господарського відання. Здійснюючи право господарського відання, підприємство володіє, користується та розпоряджається майном, закріпленим за ним, за погодженням з Уповноваженим органом управління, вчиняючи щодо нього будь-які дії, що не суперечать законодавству, нормативно-правовим актам Уповноваженого органу управління та цьому Статуту.
У Статуті зазначаються джерелами формування майна та порядок розпорядження майна підприємством.
Підприємство здійснює володіння, користування землею і іншими природними ресурсами відповідно до мети своєї діяльності та чинного законодавства. Добровільна відмова від земельної ділянки або її частини, яка належить підприємству на праві постійного користування, здійснюється за погодженням з Уповноваженим органом управління.
Збитки, завдані підприємству в результаті порушення його майнових прав, відшкодовуються останньому добровільно або за рішенням суду.
У Статуті повинна міститися інформація щодо статутного фонду підприємств. Статутний фонд утворюється Уповноваженим органом управління у встановленому законодавством порядку.
У Статуті зазначаються відомості стосовно утворення підприємством за рахунок прибутку цільових фондів, призначених для покриття витрат, пов'язаних з його діяльністю (амортизаційного, фонду розвитку виробництва тощо), та порядку визначення нормативів відрахувань до них.
2.6. Права та обов'язки підприємства
Підприємство самостійно планує свою діяльність, визначає основні напрямки свого розвитку відповідно до галузевих науково-технічних прогнозів і пріоритетів, кон'юнктури ринку продукції, товарів, робіт, послуг та економічної ситуації, забезпечує виконання державних контрактів та укладених договорів.
Підприємство надає послуги, реалізує продукцію, яка не увійшла в державне замовлення або державне завдання на території України і за її межами, якщо інше не передбачено законом, за цінами, що формуються відповідно до умов економічної діяльності, а у випадках, передбачених законодавством, - за фіксованими державними цінами.
Підприємство має право за погодженням Уповноваженого органу управління у порядку, встановленому законодавством, створювати, реорганізовувати та ліквідовувати філії, відділення, представництва та інші відокремлені підрозділи, які не мають статусу юридичної особи і діють на підставі положення, затвердженого керівником підприємства. Копія затвердженого положення надсилається до Уповноваженого органу управління.
Інші права підприємства визначаються з урахуванням вимог чинного законодавства України.
До обов'язків підприємства повинно бути віднесено в обов'язковому порядку, що при визначенні стратегії господарської діяльності підприємство повинно враховувати державні контракти, державні замовлення та інші договірні зобов'язання.
Доведені у встановленому порядку державні контракти і державні замовлення є обов'язковими для виконання.
Підприємство забезпечує сплату податків та інших відрахувань згідно з чинним законодавством.
Підприємство має інші обов'язки, передбачені чинним законодавством України.
Уповноважений орган управління не має права втручатися в оперативну фінансово-господарську діяльність підприємства, крім випадків, передбачених законодавством України та Статутом.
2.7. Управління підприємством
Призначення (звільнення) керівника підприємства здійснюється Уповноваженим органом управління шляхом укладання (розірвання) з ним контракту у встановленому чинним законодавством порядку.
Керівник підприємства самостійно вирішує питання діяльності Підприємства за винятком тих, що віднесені Статутом до компетенції Уповноваженого органу управління.
Повноваження керівника визначаються відповідно до вимог чинного законодавства України.
Керівник підприємства несе відповідальність за формування та виконання фінансових планів.
У Статуті передбачаються повноваження трудового колективу, які реалізуються Загальними зборами (конференцією) через уповноважені органи. Для представництва інтересів трудового колективу на Загальних зборах трудовий колектив може обирати органи колективного самоврядування, до складу яких не може обиратися керівник підприємства.
Рішення соціально-економічних питань, що стосуються діяльності підприємств, розробляються і приймаються за участю трудового колективу та уповноважених ним органів і відображаються у колективному договорі. Колективним договором також регулюються питання охорони праці, виробничі та трудові відносини трудового колективу з підприємством. Положення колективного договору мають узгоджуватись з положеннями Галузевої угоди.
2.8. Господарська та соціальна діяльність підприємства
Основним узагальнюючим показником фінансових результатів господарської діяльності підприємства є прибуток. Чистий прибуток, у свою чергу, використовується підприємством відповідно до фінансового плану у порядку, встановленому законодавством України.
Підприємство самостійно складає річний фінансовий план, який затверджується відповідно до чинного законодавства.
Контроль за фінансово-господарською діяльністю підприємства здійснюється відповідно до чинного законодавства та нормативно-правових актів Уповноваженого органу управління.
Питання соціального розвитку, включаючи поліпшення умов праці та здоров'я, преміювання, гарантії обов'язкового медичного страхування членів трудового колективу та їх сімей вирішується трудовим колективом за участю керівника підприємства, якщо інше не передбачене законодавством, та відображаються у колективному договорі.
Підприємство здійснює оплату праці у розмірах, які визначаються чинним законодавством. Мінімальний розмір заробітної плати працівників не може бути нижче встановленого чинним законодавством України. Умови оплати праці та матеріального забезпечення керівника підприємства визначаються при укладанні контракту з Уповноваженим органом управління.
2.9. Ліквідація і реорганізація підприємства
Ліквідація і реорганізація підприємства (злиття, поділ, виділення, перетворення) проводяться відповідно до вимог чинного законодавства за рішенням Уповноваженого органу управління або за рішенням суду згідно чинного законодавства України.
Ліквідація підприємства здійснюється ліквідаційною комісією, яка призначається Уповноваженим органом управління. До складу ліквідаційної комісії входять представники Уповноваженого органу управління та підприємства.
У разі банкрутства підприємства його ліквідація проводиться згідно з Законом України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом".
З моменту призначення ліквідаційної комісії до неї переходять повноваження щодо управління підприємства.
При реорганізації та ліквідації підприємства працівникам, які звільняються, гарантується дотримання їх прав та інтересів відповідно до вимог трудового законодавства України.
Підприємство вважається ліквідованим з дня внесення до Єдиного державного реєстру запису про припинення його діяльності.
3. Порядок погодження проектів установчих документів
3.1. Проект наказу Міністерства про затвердження Статуту підприємства разом з проектом відповідного установчого документа (далі - проекти) готує відповідний орган, що діє у складі Міністерства, або відповідний структурний підрозділ Міністерства.
3.2. Проект наказу Міністерства про затвердження нової редакції Статуту підприємства або внесення до нього змін разом з проектом відповідного установчого документа (далі - проекти) готуються підприємством.
Проекти готуються на підставі діючого Статуту та наказу Міністерства про його затвердження з урахуванням вимог чинного законодавства.
3.3. Проекти, підготовлені підприємством, перед наданням на погодження та затвердження до Міністерства опрацьовуються відповідним органом, що діє у складі Міністерства, або відповідним структурним підрозділом Міністерства.
Підприємством до проектів надається обґрунтування щодо доцільності затвердження нової редакції Статуту або внесення до нього змін.
3.4. Розроблений проект перед поданням його на затвердження до Міністерства транспорту та зв'язку опрацьовується та візується всіма заінтересованими структурними підрозділами Міністерства, а саме:
1) Управлінням бухгалтерського обліку та звітності;
2) Департаментом безпеки у галузі;
3) Департаментом фінансового контролю та протидії корупції;
4) Департаментом фінансового регулювання та соціально-економічної політики;
5) Управлінням державної власності;
6) Управлінням кадрів;
7) Юридичним департаментом;
8) Заступником Міністра відповідно до розподілу обов'язків;
9) Першим заступником Міністра.
3.5. У разі наявності у структурних підрозділів Міністерства зауважень та пропозицій до тексту проектів та необхідності внесення змін до них вони вносяться в робочому порядку.
Після внесення відповідних змін в повному обсязі керівник структурного підрозділу Міністерства, працівники, яким доручено опрацювання проектів, зобов'язані завізувати проекти.
3.6. Директор Юридичного департаменту або особа, яка виконує його обов'язки в разі відсутності зауважень та пропозицій до тексту проекту Статуту новоствореного підприємства, Статуту, викладеного у новій редакції, змін, які вносяться до діючого Статуту, візує його на кожній сторінці.
3.6. Після опрацювання структурними підрозділами, зазначеними у пункті 3.4 цих Методичних рекомендацій, проекти візуються відповідним заступником Міністра, на якого відповідно до розподілу обов'язків, покладено координацію відповідної галузі транспорту та зв'язку.
3.7. Проект Статуту (5 екземплярів) новоствореного підприємства, викладеного у новій редакції, змін, які вносяться до діючого Статуту, після отримання відповідних віз, у прошитому, пронумерованому вигляді надається директору Юридичного департаменту Міністерства транспорту та зв'язку України (у разі його відсутності - заступнику директора Юридичного департаменту, відповідно до покладених обов'язків) для підписання та скріплення його підпису печаткою.
3.8. Проект наказу про затвердження Статуту підприємства, про затвердження Статуту в новій редакції або про внесення змін до Статуту разом з прошитими, пронумерованими та скріпленими підписом та печаткою оригіналом та копіями проекту Статуту новоствореного підприємства, Статуту, викладеного у новій редакції, змін, які вносяться до діючого Статуту, подаються на затвердження Міністру транспорту та зв'язку України (особі, яка виконує його обов'язки).
3.9. Після затвердження Міністром транспорту та зв'язку України (особою, яка виконує його обов'язки) Статуту новоствореного підприємства, Статуту, викладеного у новій редакції, змін, які вносяться до діючого Статуту, та підписання відповідного наказу зазначені документи надаються для реєстрації до Управління контролю та діловодства Мінтрансзв'язку.
Реєстрація документів здійснюється в порядку, встановленому чинним законодавством та внутрішнім документообігом.
3.10. Оригінали Статуту новоствореного підприємства, Статуту, викладеного у новій редакції, змін, які вносяться до діючого Статуту та наказу про затвердження Статуту підприємства, про затвердження Статуту в новій редакції або про внесення змін до Статуту (завізовані всіма заінтересованими структурними підрозділами та відповідними заступниками Міністра), залишаються в Управлінні контролю та діловодства (каб. 301-а).
3.11. Державна реєстрація підприємства здійснюється відповідно до вимог чинного законодавства, зокрема Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців".
3.12. Після державної реєстрації установчих документів в органах державної реєстрації належним чином завірені копії Статутів надаються до Міністерства транспорту та зв'язку, а саме до Управління кадрів.
Також належним чином завірена копія надсилається до відповідного органу, що діє у складі Міністерства, або структурного підрозділу Міністерства.
4. Державна реєстрація юридичної особи
4.1. Для проведення державної реєстрації юридичної особи державному реєстратору (надсилаються рекомендованим листом з описом вкладення) подаються такі документи:
заповнена реєстраційна картка на проведення державної реєстрації юридичної особи;
належним чином завірена копія наказу Міністерства про створення юридичної особи;
два примірники установчих документів;
документ, що засвідчує внесення реєстраційного збору за проведення державної реєстрації юридичної особи.
4.2. У разі, якщо проводилося резервування найменування юридичної особи, крім документів, які передбачені підпунктом 4.1 пункту 4, додатково подається чинна довідка з Єдиного державного реєстру про резервування найменування юридичної особи.
4.3. У випадках, що передбачені законом, крім документів, які передбачені підпунктом 4.1 пункту 4, додатково подається (надсилається) копія рішення органів Антимонопольного комітету України або Кабінету Міністрів України про надання дозволу на узгоджені дії або на концентрацію підприємства.
4.4. У разі державної реєстрації юридичної особи, для якої законом встановлено вимоги щодо формування статутного фонду (статутного або складеного капіталу), крім документів, які передбачені підпунктом 4.1 пункту 4, додатково подається документ, що підтверджує внесення засновником (засновниками) вкладу (вкладів) до статутного фонду (статутного або складеного капіталу) юридичної особи в розмірі, який встановлено законом.
Державному реєстратору забороняється вимагати додаткові документи для проведення державної реєстрації юридичної особи, якщо вони не передбачені Законом про реєстрацію.
5. Державна реєстрація змін до установчих документів підприємства
5.1. Для проведення державної реєстрації змін до установчих документів юридична особа повинна подати (надіслати рекомендованим листом з описом вкладення) такі документи:
заповнену реєстраційну картку на проведення державної реєстрації змін до установчих документів юридичної особи;
належним чином завірену копію наказу Міністерства транспорту та зв'язку про внесення змін до установчих документів;
оригінали установчих документів юридичної особи з відміткою про їх державну реєстрацію або документ, що підтверджує внесення плати за публікацію у спеціалізованому друкованому засобі масової інформації повідомлення про втрату оригіналів установчих документів;
два примірники змін до установчих документів юридичної особи у вигляді окремих додатків або два примірники установчих документів у новій редакції;
документ, що підтверджує внесення реєстраційного збору за проведення державної реєстрації змін до установчих документів.
5.2. У разі внесення змін до статуту, які пов'язані зі зменшенням статутного фонду (статутного або складеного капіталу) юридичної особи, крім вищезазначених документів додатково подається документ, що підтверджує внесення плати за публікацію у спеціалізованому друкованому засобі масової інформації відповідного повідомлення.
5.3. У разі внесення змін до установчих документів, які пов'язані зі зміною найменування юридичної особи, крім документів, зазначених у частині першій статті 29 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців", додатково подається свідоцтво про державну реєстрацію юридичної особи.
Директор Юридичного департаменту Л.Тарасова