МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
НАКАЗ
21.06.2018 № 668 |
( Наказ втратив чинність на підставі Наказу Міністерства освіти і науки № 944 від 22.07.2020 )
Про затвердження типової освітньої програми спеціальних закладів загальної середньої освіти III ступеня для дітей з особливими освітніми потребами
На виконання абзацу двадцять другого частини першої статі 64 Закону України "Про освіту" , з метою впровадження Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14 січня 2004 року № 24 , у спеціальних закладах загальної середньої освіти для дітей з особливими освітніми потребами
НАКАЗУЮ:
1. Затвердити типову освітню програму спеціальних закладів загальної середньої освіти III ступеня для дітей з особливими освітніми потребами (далі - Типова освітня програма), що додається.
2. Встановити, що при складанні освітніх програм спеціальних закладів загальної середньої освіти III ступеня для дітей з особливими освітніми потребами на основі Типової освітньої програми, затвердженої цим наказом, вилучення з освітнього процесу предметів інваріантної складової не допускається. Години на їх вивчення можуть зменшуватися не більше ніж удвічі порівняно з показниками Типової освітньої програми.
3. Департаментам (управлінням) освіти і науки обласних, Київської міської державних адміністрацій, директорам закладів загальної середньої освіти забезпечити необхідні умови щодо реалізації Типової освітньої програми.
4. Ввести Типову освітню програму в дію:
для 10-х класів спеціальних закладів загальної середньої освіти для дітей з особливими освітніми потребами на 2018/2019, 2019/2020 навчальний рік;
для 12-х класів спеціальних закладів загальної середньої освіти для дітей з особливими освітніми потребами на 2018/2019, 2019/2020 та 2020/2021 навчальний рік.
5. Визначити таким, що втратив чинність, наказ Міністерства освіти і науки України від 12 лютого 2015 року № 134 (зі змінами) "Про затвердження Типових навчальних планів спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів III ступеня для дітей, які потребують корекції фізичного та (або) розумового розвитку".
6. Управлінню адміністративно-господарського та організаційного забезпечення (Єрко І.А.) зробити відмітку у справах архіву.
7. Контроль за виконанням наказу покласти на заступника Міністра Хобзея П.К.
Міністр | Л.М. Гриневич |
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства
освіти і науки України
21.06.2018 № 668
ТИПОВА ОСВІТНЯ ПРОГРАМА
спеціальних закладів загальної середньої освіти III ступеня для дітей з особливими освітніми потребами
Загальні положення типової освітньої програми спеціальних закладів загальної середньої освіти III ступеня для дітей з особливими освітніми потребами
Типова освітня програма спеціальних закладів загальної середньої освіти III ступеня для дітей з особливими освітніми потребами розроблена на виконання Закону України "Про освіту" та постанови Кабінету Міністрів України від 14 січня 2004 року № 24 "Про затвердження Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти", наказу Міністерства охорони здоров'я України від 20.02.2013 № 144 , зареєстрованого у Міністерстві юстиції України 14 березня 2013 року за № 410/22942 "Про затвердження Державних санітарних норм та правил "Гігієнічні вимоги до улаштування, утримання і режиму спеціальних загальноосвітніх шкіл (шкіл-інтернатів) для дітей, які потребують корекції фізичного та (або) розумового розвитку, та навчально-реабілітаційних центрів".
Типова освітня програма спеціальних закладів загальної середньої освіти III ступеня для дітей з особливими освітніми потребами (далі - Типова освітня програма) окреслює рекомендовані підходи до планування й організації закладом освіти єдиного комплексу освітніх компонентів для досягнення здобувачами освіти обов'язкових результатів навчання, визначених Державним стандартом базової та повної загальної середньої освіти .
Типова освітня програма визначає:
загальний обсяг навчального навантаження, який поданий в рамках навчальних планів (таблиці 1 - 8). Відповідно до особливостей психофізичного розвитку дітей та мови навчання передбачено окремі варіанти навчальних планів для дітей з порушеннями зору: (сліпих та зі зниженим зором - таблиці 1, 2), для дітей з порушеннями слуху: (глухих - таблиці 3, 4; зі зниженим слухом - таблиці 5, 6), для дітей із порушеннями опорно-рухового апарату - таблиці 7, 8;
очікувані результати навчання здобувачів освіти спеціальних закладів загальної середньої освіти III ступеня для дітей з особливими освітніми потребами, пропонований зміст навчальних предметів, які мають гриф "Затверджено Міністерством освіти і науки України" та розміщені на офіційному веб-сайті МОН подано в переліку навчальних програм у таблиці 9;
перелік корекційно-розвиткових програм, які мають гриф "Рекомендовано Міністерством освіти і науки України" та розміщені на офіційному веб-сайті МОН подано в таблиці 10;
рекомендовані форми організації освітнього процесу та інструменти системи внутрішнього забезпечення якості освіти.
Загальний обсяг навчального навантаження учнів 11 - 12-х класів складає 2240 годин/навчальний рік: для 11-х класів - 1120 годин/навчальний рік, для 12-х класів - 1120 годин/навчальний рік. Детальний розподіл навчального навантаження на тиждень окреслено у навчальному плані спеціальних закладів загальної середньої освіти III ступеня для дітей з особливими освітніми потребами (далі - навчальний план).
Навчальними планами старшої школи передбачається реалізація освітніх галузей Базового навчального плану Державного стандарту через окремі предмети та курси за вибором. Вони охоплюють інваріантну складову, сформовану на державному рівні, яка є спільною для всіх закладів загальної середньої освіти незалежно від підпорядкування і форм власності, та варіативну складову. Години варіативної складової передбачаються на: збільшення годин на вивчення окремих предметів інваріантної складової; упровадження курсів за вибором; факультативи, індивідуальні та групові заняття.
Навчальні плани спеціальних закладів загальної середньої освіти III ступеня для дітей з особливими освітніми потребами складені відповідно до академічного рівня змісту освіти. Цей варіант навчального плану є універсальним; навчальний час рівномірно розподілений між окремими предметами. Основними напрямами диференціації навчання є розширення вивчення окремих предметів, доповнення інваріантної складової навчальних планів додатковими предметами та курсами за вибором учнів, факультативами; запровадження індивідуальної форми навчання.
Навчальні плани спеціальних закладів загальної середньої освіти III ступеня для дітей з особливими освітніми потребами обов'язково включають години корекційно-розвиткових занять, зміст яких спрямований на вирішення завдань, зумовлених особливостями психофізичного розвитку здобувачів освіти. Вибір курсів з корекційно-розвиткової роботи у старшій школі визначається навчальним закладом відповідно до контингенту в межах передбачених годин ("Соціально-побутове орієнтування", "Орієнтування в просторі", "Українська жестова мова", "Розвиток слухо-зоро-тактильного сприймання мовлення та формування вимови", "Розвиток слухового сприймання та формування вимови", "Лікувальна фізкультура", "Ритміка", "Корекція розвитку"). Корекційно-розвиткові заняття проводять спеціалісти закладу освіти: вчитель-дефектолог, вчитель-логопед, вчитель фізичної культури, вчитель музичної культури.
У старшій школі для дітей з особливими освітніми потребами курс "Захист Вітчизни" викладається з метою підготовки молоді до забезпечення власної безпеки у надзвичайних ситуаціях мирного та воєнного часу. Заняття з курсу "Захист Вітчизни" можуть проводитись наприкінці навчального року в рамках навчальної практики учнів, у т.ч. з використанням навчально-методичної бази військових частин, відповідних кафедр закладів вищої освіти, військових комісаріатів, оборонно-спортивних, військово-патріотичних оздоровчих таборів тощо.
У спеціальних закладах загальної середньої освіти для дітей з особливими освітніми потребами години з фізичної культури враховуються при визначенні гранично допустимого навантаження учнів (наказ Міністерства охорони здоров'я України від 20.02.2013 № 144 , зареєстрований у Міністерстві юстиції України 14 березня 2013 р. за № 410/22942 "Про затвердження Державних санітарних норм та правил "Гігієнічні вимоги до улаштування, утримання і режиму спеціальних загальноосвітніх шкіл (шкіл-інтернатів) для дітей, які потребують корекції фізичного та (або) розумового розвитку, та навчально-реабілітаційних центрів").
Повноцінність базової загальної середньої освіти здобувачів освіти спеціальних закладів загальної середньої освіти для дітей з особливими освітніми потребами забезпечується через реалізацію інваріантної, варіативної частин навчального плану та корекційно-розвиткових занять, які обов'язково фінансуються з відповідного бюджету.
Години корекційно-розвиткових занять навчального плану не враховуються при визначенні гранично допустимого навантаження учнів.
Поділ класів на групи при вивченні окремих предметів здійснюється відповідно до наказу Міністерства освіти і науки України від 20.02.2002 № 128 "Про затвердження Нормативів наповнюваності груп дошкільних навчальних закладів (ясел-садків) компенсуючого типу, класів спеціальних загальноосвітніх шкіл (шкіл-інтернатів), груп подовженого дня і виховних груп загальноосвітніх навчальних закладів усіх типів та Порядку поділу класів на групи при вивченні окремих предметів у загальноосвітніх навчальних закладах", зареєстрованого в Міністерстві юстиції України від 6 березня 2002 року за № 229/6517 (зі змінами). Згідно з рішеннями місцевих органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування класи можуть ділитися на групи і при меншій наповнюваності від нормативної, а також при вивченні інших предметів за рахунок зекономлених бюджетних асигнувань та залучення додаткових коштів.
Навчальні плани зорієнтовані на роботу основної школи за 5-денним навчальним тижнем.
Очікувані результати навчання здобувачів освіти. Відповідно до мети та загальних цілей, окреслених у Державному стандарті базової та повної загальної середньої освіти , визначено завдання, які має реалізувати вчитель у рамках кожної освітньої галузі. Результати навчання повинні робити внесок у формування ключових компетентностей здобувачів освіти.
Наскрізні лінії є соціально значимими над предметними темами, які допомагають формуванню у здобувачів освіти уявлень про суспільство в цілому, розвивають здатність застосовувати отримані знання у різних життєвих ситуаціях.
Навчання за наскрізними лініями реалізується насамперед через:
організацію навчального середовища - зміст та цілі наскрізних тем враховуються при формуванні духовного, соціального і фізичного середовища навчання;
окремі предмети - виходячи із наскрізних тем при вивченні предмета проводяться відповідні трактовки, приклади і методи навчання, реалізуються надпредметні, міжкласові та загальношкільні проекти. Роль окремих предметів при навчанні за наскрізними темами різна і залежить від цілей і змісту окремого предмета та від того, наскільки тісно той чи інший предметний цикл пов'язаний із конкретною наскрізною темою;
предмети за вибором;
роботу в проектах;
позакласну навчальну роботу і роботу гуртків.
Необхідною умовою формування компетентностей є діяльнісна спрямованість навчання, яка передбачає постійне включення здобувачів освіти до різних видів навчально-пізнавальної діяльності, а також практична його спрямованість.
Типову освітню програму укладено за такими освітніми галузями:
Мови і літератури
Суспільствознавство
Естетична культура
Математика
Природознавство
Технології
Здоров'я і фізична культура
Логічна послідовність вивчення предметів розкривається у відповідних навчальних програмах.
Рекомендовані форми організації освітнього Процесу. Основними формами організації освітнього процесу є різні типи уроку:
формування компетентностей;
розвитку компетентностей;
перевірки та/або оцінювання досягнення компетентностей;
корекції основних компетентностей;
комбінований урок.
Також формами організації освітнього процесу можуть бути екскурсії, віртуальні подорожі, уроки-семінари, конференції, форуми, спектаклі, брифінги, квести, інтерактивні уроки (уроки-"суди", урок-дискусійна група, уроки з навчанням одних учнів іншими), інтегровані уроки, проблемний урок, відео-уроки, прес-конференції, ділові ігри тощо.
Форми організації освітнього процесу можуть уточнюватись та розширюватись у змісті окремих предметів за умови виконання державних вимог Державного стандарту та окремих предметів протягом навчального року.
Вибір форм і методів навчання вчитель визначає самостійно, враховуючи конкретні умови роботи, забезпечуючи водночас досягнення конкретних очікуваних результатів, зазначених у навчальних програмах окремих предметів.
Система внутрішнього забезпечення якості складається з наступних компонентів:
кадрове забезпечення освітньої діяльності;
навчально-методичне забезпечення освітньої діяльності;
матеріально-технічне забезпечення освітньої діяльності;
якість проведення навчальних занять;
моніторинг досягнення здобувачами освіти результатів навчання (компетентностей).
Завдання системи внутрішнього забезпечення якості освіти:
оновлення методичної бази освітньої діяльності;
контроль за виконанням навчальних планів та освітньої програми, якістю знань, умінь і навичок здобувачів освіти, розробка рекомендацій щодо їх покращення;
моніторинг та оптимізація соціально-психологічного середовища закладу освіти;
створення необхідних умов для підвищення фахового кваліфікаційного рівня педагогічних працівників.
Освітня програма закладу освіти, сформована на основі Типової освітньої програми, не потребує окремого затвердження центральним органом забезпечення якості освіти. Її схвалює педагогічна рада закладу освіти та затверджує його директор.
Освітня програма закладу освіти та перелік освітніх компонентів, що передбачені відповідною освітньою програмою, оприлюднюються на веб-сайті закладу освіти (у разі його відсутності - на веб-сайті його засновника).
На основі освітньої програми закладу освіти, цей заклад складає та затверджує навчальний план закладу освіти, що конкретизує організацію освітнього процесу.
Директор департаменту загальної середньої та дошкільної освіти | Ю.Г. Кононенко |
Таблиця 1
до Типової освітньої програми
НАВЧАЛЬНИЙ ПЛАН
спеціальних закладів загальної середньої освіти з навчанням українською мовою для дітей з порушеннями зору (сліпих та зі зниженим зором)
__________
*Корекційно-розвиткові заняття не враховуються при визначенні гранично допустимого навантаження учнів
Директор департаменту загальної середньої та дошкільної освіти | Ю.Г. Кононенко |
Таблиця 2
до Типової освітньої програми
НАВЧАЛЬНИЙ ПЛАН
спеціальних закладів загальної середньої освіти з навчанням російською мовою для дітей з порушеннями зору (сліпих та зі зниженим зором)
__________
*Корекційно-розвиткові заняття не враховуються при визначенні гранично допустимого навантаження учнів
Директор департаменту загальної середньої та дошкільної освіти | Ю.Г. Кононенко |
Таблиця 3
до Типової освітньої програми
НАВЧАЛЬНИЙ ПЛАН
спеціальних закладів загальної середньої освіти з навчанням українською мовою для дітей з порушеннями слуху (глухих дітей)
__________
*Корекційно-розвиткові заняття не враховуються при визначенні гранично допустимого навантаження учнів
Директор департаменту загальної середньої та дошкільної освіти | Ю.Г. Кононенко |
Таблиця 4
до Типової освітньої програми
НАВЧАЛЬНИЙ ПЛАН
спеціальних закладів загальної середньої освіти з навчанням російською мовою для дітей з порушеннями слуху (глухих дітей)
__________
*Корекційно-розвиткові заняття не враховуються при визначенні гранично допустимого навантаження учнів
Директор департаменту загальної середньої та дошкільної освіти | Ю.Г. Кононенко |
Таблиця 5
до Типової освітньої програми
НАВЧАЛЬНИЙ ПЛАН
спеціальних закладів загальної середньої освіти з навчанням українською мовою для дітей з порушеннями слуху (дітей зі зниженим слухом)
__________
*Корекщйно-розвиткові заняття не враховуються при визначенні гранично допустимого навантаження учнів
Директор департаменту загальної середньої та дошкільної освіти | Ю.Г. Кононенко |
Таблиця 6
до Типової освітньої програми
НАВЧАЛЬНИЙ ПЛАН
спеціальних закладів загальної середньої освіти з навчанням російською мовою для дітей з порушеннями слуху (дітей зі зниженим слухом)
__________
*Корекційно-розвиткові заняття не враховуються при визначенні гранично допустимого навантаження учнів
Директор департаменту загальної середньої та дошкільної освіти | Ю.Г. Кононенко |
Таблиця 7
до Типової освітньої програми
НАВЧАЛЬНИЙ ПЛАН
спеціальних закладів загальної середньої освіти з навчанням українською мовою для дітей із порушеннями опорно-рухового апарату
__________
*Корекційно-розвиткові заняття не враховуються при визначенні гранично допустимого навантаження учнів
Директор департаменту загальної середньої та дошкільної освіти | Ю.Г. Кононенко |
Таблиця 8
до Типової освітньої програми
НАВЧАЛЬНИЙ ПЛАН
спеціальних закладів загальної середньої освіти з навчанням російською мовою для дітей із порушеннями опорно-рухового апарату
__________
*Корекційно-розвиткові заняття не враховуються при визначенні гранично допустимого навантаження учнів
Директор департаменту загальної середньої та дошкільної освіти | Ю.Г. Кононенко |
Таблиця 9
до Типової освітньої програми
ПЕРЕЛІК
навчальних програм для здобувачів освіти спеціальних закладів загальної середньої освіти III ступеня для дітей з особливими освітніми потребами (затверджені наказом МОН від 14.07.2016 № 826)
Директор департаменту загальної середньої та дошкільної освіти | Ю.Г. Кононенко |
Таблиця 10
до Типової освітньої програми
ПЕРЕЛІК
програм з корекційно-розвиткової роботи для здобувачів освіти спеціальних закладів загальної середньої освіти III ступеня для дітей з особливими освітніми потребами
Директор департаменту загальної середньої та дошкільної освіти | Ю.Г. Кононенко |
( Текст взято з сайту Міністерства освіти і науки http://www.mon.gov.ua )