• Посилання скопійовано
Документ підготовлено в системі iplex

Про завершення I (підготовчого) етапу дослідно-експериментальної роботи на базі загальноосвітньої школи N 24 м. Тернополя

Міністерство освіти і науки України | Наказ, Програма, Звіт, Витяг від 13.07.2009 № 651
Реквізити
  • Видавник: Міністерство освіти і науки України
  • Тип: Наказ, Програма, Звіт, Витяг
  • Дата: 13.07.2009
  • Номер: 651
  • Статус: Документ діє
  • Посилання скопійовано
Реквізити
  • Видавник: Міністерство освіти і науки України
  • Тип: Наказ, Програма, Звіт, Витяг
  • Дата: 13.07.2009
  • Номер: 651
  • Статус: Документ діє
Документ підготовлено в системі iplex
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
Н А К А З
13.07.2009 N 651
Про завершення I (підготовчого) етапу дослідно-експериментальної роботи на базі загальноосвітньої школи N 24 м. Тернополя
На реалізацією Державної цільової соціальної програми "Школа майбутнього" на 2007-2010 роки, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 30.08.2007 року N 1071, та відповідно до наказу Міністерства освіти і науки України від 13.03.2008 р. N 172 "Про проведення дослідно-експериментальної роботи на базі загальноосвітньої школи I-III ст. N 24 м. Тернополя" темою експериментального дослідження визначено: "Формування розвивального соціально-педагогічного простору загальноосвітнього навчального закладу "Школа-місто" в умовах регіональної освіти".
Протягом звітного періоду педагогічним колективом вивчено та проаналізовано педагогічний досвід з проблеми дослідження; проведено комплексну діагностику готовності учасників навчально-виховного процесу до роботи в експериментальному режимі; організовано навчально-виховний процес за персоніфікованою педагогічною системою на основі створення умов для виявлення і розвитку природних талантів учнів; створено центри розвитку талантів дітей.
З метою продовження дослідно-експериментальної роботи на II (діагностико-концептуальному) етапі
НАКАЗУЮ:
1. Схвалити діяльність педагогічного колективу загальноосвітньої школи N 24 м. Тернополя (директор Каразія І.Ю.) щодо виконання Програми I (підготовчого) етапу дослідно-експериментальної роботи за темою "Формування розвивального соціально-педагогічного простору загальноосвітнього навчального закладу "Школа-місто" в умовах регіональної освіти".
2. Відповідно до висновків Комісії з питань інноваційної діяльності та дослідно-експериментальної роботи загальноосвітніх навчальних закладів науково-методичної ради з питань освіти Міністерства освіти і науки України (додаток 1) затвердити Звіт (додаток 2) та Програму II (діагностико-концептуального) етапу дослідно-експериментальної роботи на 2009-2010 навчальний рік (додаток 3).
3. Інституту інноваційних технологій і змісту освіти (Удод О.А.):
3.1. Продовжити надавати організаційну та науково-методичну допомогу педагогічному колективу експериментального загальноосвітнього навчального закладу всеукраїнського рівня - загальноосвітньої школи N 24 м. Тернополя.
3.2. Заслухати звіт про роботу експериментального навчального закладу всеукраїнського рівня у червні 2010 року.
4. Управлінню освіти і науки Тернопільської обласної державної адміністрацій (Запорожан І.Г.) надавати допомогу у забезпеченні необхідних умов в організації і проведенні дослідно-експериментальної роботи загальноосвітній школі N 24 м. Тернополя.
5. Розмістити даний наказ на сайті Міністерства освіти і науки України www.mon.gov.ua.
6. Контроль за виконанням даного наказу покласти на заступника Міністра Полянського П.Б.
Міністр І.О.Вакарчук
Додаток 1
до наказу МОН України
13.07.2009 N 651
ВИТЯГ
з протоколу N 3 засідання Комісії з питань інноваційної діяльності та дослідно-експериментальної роботи загальноосвітніх навчальних закладів науково-методичної ради з питань освіти Міністерства освіти і науки України від 30 червня 2009 року
Слухали: звіт про завершення підготовчого етапу дослідно-експериментальної роботи на базі загальноосвітньої школи I-III ст. N 24 м. Тернополя за темою "Формування розвивального соціально-педагогічного простору загальноосвітнього навчального закладу "Школа-місто" в умовах регіональної освіти" (директор Каразія І.Ю.).
Ухвалили: Рекомендувати МОН України затвердити звіт про завершення підготовчого етапу дослідно-експериментальної роботи на базі загальноосвітньої школи I-III ст. N 24 м. Тернополя за темою "Формування розвивального соціально-педагогічного простору загальноосвітнього навчального закладу "Школа-місто" в умовах регіональної освіти" та Програму II (діагностико-концептуального) етапу дослідно-експериментальної роботи на 2009-2010 навчальний рік відповідно до планових завдань експерименту згідно з наказом МОН України від 13.03.2008 р. N 172.
Голова комісії,
академік АПН України
Секретар комісії

І.Д.Бех
С.В.Кириленко
Додаток 2
до наказу МОН України
13.07.2009 N 651
ЗВІТ
про завершення I (підготовчого) етапу дослідно-експериментальної роботи за темою "Формування розвивального соціально-педагогічного простору загальноосвітнього навчального закладу "Школа-місто" в умовах регіональної освіти" на базі ЗОШ I-III ст. N 24 м. Тернополя (2008-2009 н.р.)
Протягом звітного періоду педагогічний колектив школи працював над реалізацією Державної цільової соціальної програми "Школа майбутнього" на 2007-2010 роки, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 30.09.2007 року N 1071, щодо створення умов для виявлення, розвитку талантів і здібностей дітей; сприяння підвищенню професійної майстерності педагогів через розвиток у них творчого потенціалу.
Відповідно до програми даного етапу дослідно-експериментальної роботи основними завданнями експерименту було визначено:
- вивчення та аналіз педагогічного досвіду з проблеми проведення дослідно-експериментальної роботи;
- налагодження спільної діяльності з установами, які здійснюють науковий супровід дослідно-експериментальної роботи;
- визначення складу творчої групи вчителів-дослідників, психологічної служби для участі в організації та проведенні дослідно-експериментальної роботи з даної проблеми;
- проведення комплексної діагностики готовності учасників навчально-виховного процесу до роботи в експериментальному режимі;
- створення Центрів розвитку талантів дітей;
- створення системи підвищення освітнього рівня педагогічних працівників (проведення курсів підвищення кваліфікації);
- нормативно-правове забезпечення роботи інформаційно-технологічного центру з осередком мультимедійної комунікації.
Протягом звітного періоду проаналізовано наукову та методичну літературу, досвід роботи кращих вітчизняних і зарубіжних шкіл з проблеми дослідження; забезпечено високу поінформованість педагогічного колективу школи про потенційно можливі нововведення, про перспективи розвитку навчального закладу; здійснено аналіз його актуальних проблем, окреслено прогноз на майбутнє.
З метою організації дослідно-експериментальної роботи були укладені угоди між школою та Тернопільським обласним комунальним інститутом післядипломної педагогічної освіти, кафедрою педагогічної майстерності та освітніх технологій, факультетами Тернопільського національного педагогічного університету імені В.Гнатюка, Тернопільською філією Університету економіки та права "Крок" (м. Київ). та визначені основні напрями співпраці:
- розробка, апробація та впровадження інноваційних педагогічних технологій, навчання вчителів школи сучасним інноваційним технологіям шляхом організації спецсемінарів та тренінгів,
- підготовка та реалізація спільних проектів та наукових програм, проведення спільних науково-теоретичних та науково-практичних конференцій, семінарів, тренінгів,
- видавництво посібників, методичних матеріалів, підготовка до друку результатів спільних досліджень у наукових журналах та інших виданнях,
- апробація навчальних програм і експериментальних матеріалів із взаємним залученням авторів-методистів, науковців та вчителів школи (зокрема з вивчення курсу "Ейдетика").
Управління школою в умовах проведення експерименту здійснюється шляхом ефективного відбору змісту, форм і методів роботи, підґрунтям якої став глибокий аналіз, що передбачав прогнозовані, планові зміни в управлінні педагогічним процесом. Рішенням виконавчого комітету Тернопільської міської ради від 20.08.2008 р. N 1602 затверджено індивідуальний штатний розпис школи.
Мета школи полягає у втіленні в педагогічну практику принципово нового поняття про шкільну освіту дитини, кінцевим результатом якої є усвідомлення дитиною свого унікального природного таланту, засвоєння досвіду його реалізації для досягнення власного і суспільного добробуту, а також формування бажання і вміння його постійно розвивати і вдосконалювати. Тому основним завданням навчального закладу є створення умов для виявлення та розвитку природного таланту дітей.
З метою діагностування готовності учасників навчально-виховного процесу до роботи в експериментальному режимі психологами школи Синельниковою І.С. та Кітчак Т.О. проведено відповідну роботу: з учнями 1-х класів (комплексна психодіагностика готовності дітей до шкільного навчання; визначення рівня адаптованості учнів до шкільного навчання; визначення особистісних особливостей учнів; визначення рівня творчих здібностей; з учнями 5-х класів (визначення схильності учнів до певного виду діяльності; визначення рівня адаптованості учнів до навчання в основній школі; визначення рівня тривожності; виявлення особистісних проблем, пов'язаних із шкільним навчанням; виявлення ставлення до навчання; визначення типу адаптованості до шкільного навчання; соціометрія; визначення здібностей учнів; порівняльний аналіз результатів дослідження здібностей учнів; визначення рівня творчих здібностей); з педагогами (визначення рівня готовності до навчання новому та швидкості зміни діяльності (тест "Інтелектуальна лабільність"); визначення готовності до інноваційної діяльності (анкетування "Готовність до інновацій"); визначення успішності роботи вчителя (анкета "Оцінка успішності навчальної роботи вчителя-предметника з точки зору учнів"); визначення провідної сенсорної системи; визначення професійної спрямованості вчителя (тест "Тип професійної спрямованості особистості"); з батьками (визначення ставлення батьків до навчально-виховного процесу).
Педагогічний процес у комплексі "Школа-місто" будується на основі інтеграції засобів і впливів, що забезпечують оптимальну реалізацію завдань навчання, виховання і розвитку кожної особистості, що концентруються навколо її провідного таланту.
Виходячи з фундаментальних ідей та положень, які є підґрунтям для побудови відповідної дидактико-методичної системи у школі розпочато створення багатопрофільного трьохрівневого навчально-виховного комплексу, який складається з таких освітніх структур:
- Центр розвитку академічного таланту дітей;
- Центр розвитку мистецького таланту;
- Центр розвитку спортивного таланту дітей;
- Центр розвитку соціально-духовного таланту;
- Центр розвитку комунікативно-лідерського таланту дітей.
Усі Центри свою діяльність коригують із завданнями і змістом роботи управлінь Тернопільської міської ради: Центр розвитку академічного таланту - з управлінням освіти; Центр розвитку мистецького таланту - з управлінням культури і туризму; Центр розвитку спортивного таланту - з управлінням сім'ї, молоді і спорту; Центр розвитку соціально-духовного таланту - із службою у справах дітей; Центр розвитку комунікативно-лідерського таланту - з управлінням сім'ї, молоді і спорту.
У кожному центрі передбачається розроблення навчальних програм, які складатимуться з трьох основних розділів, а саме:
- у першому розділі сформульований базис академічних знань, умінь та навичок на відповідному змістовному рівні;
- другий розділ відведений формуванню умінь та навичок використання, динамічного розвитку різних видів таланту, які домінують у природних ключових компетентностях конкретної дитини;
- третій - присвячений формуванню умінь та навичок самостійної організації освіти і виробничої діяльності упродовж всього життя та позитивного критичного мислення.
Створені Центри розвитку талантів дітей працюють на першому рівні та надають широкі можливості для різноманітних видів мистецької, спортивної чи соціальної діяльності учнів у тісній взаємодії педагогів та учнів. Керівники гуртків та студій впроваджують у практику авторські програми "Екологічний дизайн" (Зарічна О.В.), "Мистецтво жити в сім'ї" (Головань Т.Ю.), "Цікава хімія навколо нас" (Гордій Д.В.), "Історія рідного краю" (Чайка Л.С.), "Використання елементів ейдотехніки на уроках в початковій школі", "Елементи ТРИЗу в початковій школі" (Богайчук Р.В.).
Створене освітнє середовище школи сприяло народженню багатьох творчих та волонтерських проектів: "Різдво приходить до всіх", "Сім'я потрібна всім" (допомога обласному притулку для неповнолітніх), "Від серця до серця тепло передам", "Острів душі" (допомога інтернату); екологічні проекти: "Жива вода" (очищення гирла річки Серет), "Скривджена земля", "Почни із себе" (активна співпраця з парковим господарством "Топільче"); здоров'язберігаючі проекти: "Навчання плаванню учнів п'ятих класів", психологічні тренінги "Репродуктивне здоров'я людини", "Обираємо здоровий спосіб життя", "Моя сім'я - моя фортеця"; творчі проекти "Свято кожен день": "Свято гарбуза", "День вчительського хоббі", "День народження джинсів", "Свято інтелектуальної, спортивної, мистецької сім'ї", "У гості до сусідньої школи на один день", "Клас мера", "Свято козацької слави", "Таланти наших дітей, батьків, вчителів". Проведено велику кількість традиційних конкурсів, виставок, ярмарок, екскурсій.
У школі застосовується комбінована технологія викладання предметів (автор М.Гузик), що передбачає вивчення навчального матеріалу поетапно на заняттях таких видів:
1) загального сприймання матеріалу;
2) фронтального опрацювання матеріалу;
3) індивідуального опрацювання матеріалу;
4) внутрішньопредметного узагальнення;
5) міжпредметного узагальнення;
6) тематичного заліку.
Відповідно до індивідуальних та вікових особливостей учнів, їх здібностей до засвоєння знань уже на початковому етапі шкільної освіти визначається індивідуальний темп просування їх у навчанні. З огляду на це формуються три види динамічних навчальних груп: "В" - з високим (прискореним), "Б" - нормальним, "А" - зниженим темпом навчання.
Індивідуалізація темпу навчання забезпечується такою організацією навчально-виховного процесу, за якої учні можуть закінчувати вивчення матеріалу з того або іншого навчального предмета за певний клас у будь-який період навчального року і без перерви продовжувати опанування предмета за програмою наступного класу.
Робота з учнями диференціюється також за змістом навчального матеріалу та рівнями його засвоєння учнями. Диференціація за змістом навчального матеріалу забезпечується використанням трьох видів програм: базової, що відповідає вимогам державного стандарту загальної середньої освіти; підвищеного рівня складності для обдарованих учнів та персональних.
Рівневі засвоєння учнями змісту освіти реалізується шляхом застосування в освітньому процесі навчально-пізнавальних завдань трьох рівнів: "C" (репродуктивного), "B" (частково пошукового), "A" (творчого).
Починаючи з 5-го класу, учням надається можливість вибору одного з трьох напрямів навчання, що забезпечують пріоритетний розвиток відповідного типу мислення (образного, логіко-абстрактного, зрівноваженого) шляхом коригування навчального змісту та спрямованості індивідуальних і групових занять.
Оновлено роль вчителя у школі, що спрямовується на побудову індивідуальної моделі роботи з конкретним учнем, на розвиток його загальних здібностей; наявність у вчителя уміння вдосконалюватися в умовах динамічного суспільства.
Виходячи із завдань методичної роботи щодо створення акмеологічного центру, з метою сприяння підвищенню професійної майстерності педагогів через розвиток у них творчого потенціалу, створено опорну творчу лабораторію вчителів, які працюють з учнями перших та п'ятих експериментальних класів. У вересні на базі школи за участю наукового керівника проекту кандидата педагогічних наук Гузика М.П. проведено настановчий семінар "Філософсько-світоглядні основи та дидактично-методична сутність персоніфікованої педагогічної системи М.П.Гузика", а також відпрацьовано початковий курс "Дидактико-методичне забезпечення занять за Комбінованою системою М.П.Гузика".
З метою підвищення освітнього рівня педагогічних працівників спільно з Тернопільським обласним комунальним інститутом післядипломної педагогічної освіти складена та впроваджується програма курсів підвищення кваліфікації педагогів "Школа майбутнього" на базі навчального закладу. З цією ж метою протягом року ряд вчителів брали участь у семінарах, майстер-класах та обміні досвідом у містах Києві, Вінниці, Одесі, Запоріжжі та Польщі.
Усі вчителі початкових класів та вихователі груп продовженого дня навчалися на курсах "Використання ейдотехніки в початковій школі" на базі закладу під керівництвом вчителя-методиста Богайчук Р.В.Педагоги використовують цю методику у своїй діяльності, що сприяє підвищенню інтересу учнів до навчання завдяки розвитку образного мислення та пам'яті дітей.
Протягом року педагогічним колективом школи проведено семінари-практикуми для вчителів міста та області: "Розвиток емоційного інтелекту школяра", "Здоров'язберігаючі технології", "Психологічний аналіз уроку за персоніфікованою педагогічною системою", круглий стіл за участю методистів управління освіти Тернопільської міської ради та методистів ТОКІППО "Інноваційна діяльність педагогічних працівників в умовах дослідно-експериментальної роботи".
На II (діагностико-концептуальному) етапі дослідно-експериментальної роботи (2009-2010 н.р.) планується:
- розробити концепцію навчального закладу "Школа-місто";
- визначити структурні елементи інноваційної моделі "Школа-місто";
- розробити критерії та показники ефективності інноваційної моделі "Школа-місто";
- створити навчальне, методичне, управлінське, діагностичне забезпечення інноваційної моделі "Школа-місто";
- провести діагностику розвитку творчих та інтелектуальних здібностей учнів та їх здатності орієнтуватися в інформаційному просторі; здатності до професійної самореалізації;
- розробити програмне забезпечення та створити науково-методичний супровід навчально-виховного процесу щодо персоніфікації навчання;
- продіагностувати готовність вчителів щодо впровадження інформаційних та особистісно зорієнтованих технологій;
- провести прогностичний аналіз інноваційної моделі загальноосвітнього навчального закладу "Школа-місто".
Науковий керівник
Директор ЗОШ I-III
ст. N 24 м. Тернополя
Координатор
М.П.Гузик

І.Ю.Каразія
Т.А.Горлач
Додаток 3
до наказу МОН України
13.07.2009 N 651
ПРОГРАМА
II (діагностико-концептуального) етапу дослідно-експериментальної роботи за темою "Формування розвивального соціально-педагогічного простору загальноосвітнього навчального закладу "Школа-місто" в умовах регіональної освіти" на базі загальноосвітньої школи I-III ст. N 24 м. Тернополя (вересень 2009 р. - серпень 2010 р.)
N п/пЗміст роботиТермін
виконання
Кінцевий
результат
Відповідальний
за виконання
1.Розробка концепції
навчального
закладу "Школа-
місто".
Вересень -
грудень
2009 р.
Концепція
навчального
закладу "Школа-
місто". З'ясування
першочергових
завдань, поряду і
перспектив
подальшої роботи.
Директор,
заступники
директора,
творча група
2.Визначення
структурних
елементів
інноваційної
моделі
загальноосвітнього
навчального
закладу "Школа-
місто".
2009-
2010 н.р.
Модель
загальноосвітнього
навчального
закладу "Школа-
місто".
Директор,
заступники
директора,
творча група
3.Розробка критеріїв
та показників
ефективності
функціонування
інноваційної
моделі
загальноосвітнього
навчального
закладу "Школа-
місто".
Вересень -
грудень
2009 р.
Критерії та
показники
ефективності
функціонування
інноваційної
моделі
загальноосвітнього
навчальний закладу
"Школа-місто".
Директор,
заступники
директора,
творча група
4.Розробка та
практичне
відпрацювання
алгоритму
взаємодії
навчально-виховних
осередків "Школи-
міста" на основі
функціонування
міських соціально-
економічних та
промислових
структур з
відповідною
персоніфікацією.
Вересень -
грудень
2009 р.
Координація роботи
школи, установ
охорони здоров'я і
соціального
захисту у
розв'язанні
проблем охорони та
зміцнення здоров'я
дітей. Алгоритм
взаємодії
навчально-виховних
осередків "Школи-
міста".
Директор,
заступники
директора,
творча група
5.Створення
навчального,
навчально-
методичного,
управлінського,
діагностичного
забезпечення
інноваційної
моделі
загальноосвітнього
навчального
закладу "Школа-
місто".
2009-
2010 н.р.
Навчальне,
навчально-
методичне,
управлінське,
діагностичне
забезпечення
інноваційної
моделі.
Директор,
заступники
директора,
творча група,
керівники
методичних
комісій,
психологічна
служба
6.Діагностика
розвитку творчих
та інтелектуальних
здібностей учнів
та їх здатності
орієнтуватися в
інформаційному
просторі;
здатності до
професійної
самореалізації.
2009-
2010 н.р.
Діагностичний
інструментарій
(тести,
опитувальники,
анкети тощо).
Внесення змін у
навчально-виховний
процес.
Психологічна
служба
7.Програмне
забезпечення та
створення науково-
методичного
супроводу
навчально-
виховного процесу
щодо
персоніфікації
навчання.
2009-
2010 н.р.
Програми,
методичні
рекомендації.
Заступники
директора,
робоча творча
група,
керівники
методичних
комісій
8.Діагностика
готовності
вчителів щодо
впровадження
інформаційних та
особистісно
зорієнтованих
технологій.
Січень -
лютий
2010 р.
Банк даних
матеріалів
діагностування.
Психологічна
служба
9.Проведення курсів
підвищення
кваліфікації
педагогічних
працівників.
Вересень -
грудень
2009 р.
Зростання
професійної
компетентності
педагогів,
професійно-
особистісний
розвиток.
Заступники
директора
спільно з
Тернопільським
обласним
інститутом
післядипломної
педагогічної
освіти
10.Пропагування
власного
інноваційного
досвіду у пресі, у
виступах на
семінарах,
конференціях.
ПостійноОтримання
зворотного зв'язку
від громадськості.
Директор,
заступники
директора,
творча група,
керівники
методичних
комісій
11.Створення сайту
"Школа-місто" як
центру
використання
різноманітних форм
та методів
навчання і
виховання в
ІНТЕРНЕТІ.
Вересень -
грудень
2009 р.
Створення
ефективної системи
інформаційного
забезпечення
навчально-
виховного процесу.
Директор,
заступники
директора,
творча група
12.Прогностичний
аналіз
інноваційної
моделі
загальноосвітнього
навчального
закладу "Школа-
місто".
Березень -
квітень
2010 р.
Аналітичні
довідки, статті,
методичні
рекомендації.
Заступники
директора,
творча група
13.Підведення
підсумків
діагностично-
концептуального
етапу дослідно-
експериментальної
роботи.
Червень
2010 р.
Звіт.Директор,
заступники
директора
Науковий керівник
Директор ЗОШ I-III
ст. N 24 м. Тернополя
Координатор
М.П.Гузик

І.Ю.Каразія
Т.А.Горлач