ПРАВЛІННЯ НАЦІОНАЛЬНОГО БАНКУ УКРАЇНИ
І Н С Т Р У К Ц І Я
N 415 від 05.12.97 м.Київ | Зареєстровано в юридичному департаменті Нацбанку 8 грудня 1997 р. за N 499 |
Затверджено
постановою Правління
Національного банку України
N 415 від 05.12.97 р.
( v0415500-97 )
( Інструкція втратила чинність на підставі Постанови Нацбанку N 155 від 21.04.98 )
Інструкція
з бухгалтерського обліку основних засобів та нематеріальних активів установ банків України
1. Загальні положення
1.1. Інструкція з бухгалтерського обліку основних засобів та нематеріальних активів основана на головних принципах міжнародних стандартів бухгалтерського обліку, зокрема оцінки, суттєвості, нарахування доходів та видатків, дата операції, прийнятності вхідного балансу та застосовується для обліку основних засобів та нематеріальних активів.
1.2. Основні засоби та нематеріальні активи - це активи, якими володіє чи користується установа банку на підставі юридичних прав фінансового лізингу.
1.2.1. Основні засоби є матеріальними активами, оскільки вони мають фізичну форму. До основних засобів належить земля, будівлі, устаткування, комп'ютерна та обчислювальна техніка, приладдя, меблі, транспортні засоби, інструменти, інвентар та інші матеріальні цінності із строком корисного використання більше року, крім цінностей, які згідно з рішенням Кабінету Міністрів України відносяться до категорії малоцінних та швидкозношуваних предметів.
1.2.2. Нематеріальні активи є засобами довгострокового користування, але фізично не існують. До них належать патенти, авторські права, програмне забезпечення і таке інше.
1.2.3. Матеріальні активи поділяються на активи, за якими нараховується амортизація (будівлі, обладнання, меблі та інше) та на такі, за якими не нараховується амортизація (земля). Земля - це єдиний матеріальний актив, за яким не нараховується амортизація, оскільки термін її використання практично не обмежений.
Усі нематеріальні активи підлягають амортизації.
1.2.4. За функціональним призначенням розрізняють операційні та неопераційні основні засоби.
Операційні основні засоби - це ті, що беруть безпосередню, повну чи часткову участь у банківській діяльності або сприяють її виконанню.
До них відносяться:
- приміщення адміністративних і операційних служб, житлові приміщення банку (наприклад: гуртожиток, готель, квартири, що належать банку і в яких проживають його працівники);
- обладнання, транспортні засоби, що використовуються банком (наприклад: обладнання їдальні, що використовується для обслуговування працівників банку та інші).
Неопераційні основні засоби - це ті, що не беруть безпосередньої або побічної участі у банківській діяльності.
Наприклад: основні засоби, придбані для здачі в фінансовий лізинг або повернені лізингоодержувачем лізингодавцю до прийняття рішення про подальше їх використання, а також основні засоби, за якими прийнято рішення про їх реалізацію та невикористання банком.
1.3. Активи можуть бути придбані або виготовлені банком самостійно.
Облік витрат на придбання чи виготовлення активів здійснюється за рахунками капітальних вкладень.
1.3.1. У вартість придбаних активів (первісна вартість) включаються всі затрати, пов'язані з придбанням (ціна придбання), доставкою, монтажем і введенням їх в експлуатацію. У разі придбання основних засобів, що були в експлуатації, у вартість придбання включається ціна купівлі, витрати, пов'язані з ремонтом та інші витрати, необхідні для приведення їх у робочий стан.
Адміністративні та інші витрати, які не відносяться безпосередньо до придбаного об'єкта чи приведення його у робочий стан, не включаються до первісної вартості об'єкта.
1.3.2. Первісна вартість об'єкта, виготовленого банком самостійно, складається з таких витрат:
- вартість підготовки будівельного майданчика;
- транспортно-заготівельні витрати;
- оплата фахівців (архітекторів, інженерів);
- капіталізовані проценти за придбаними ресурсами, використаними для виготовлення об'єкта;
- інші витрати.
У разі будівництва об'єкта підрядним способом у вартість об'єкта включаються всі витрати підрядчика відповідно до актів виконаних робіт.
1.4. Витрати за завершеними капітальними вкладеннями власних основних засобів та нематеріальних активів відносяться на збільшення їх вартості.
При оперативному лізингу витрати за завершеними капітальними вкладеннями, проведеними лізингоодержувачем, відображаються на окремому балансовому рахунку і амортизуються за нормами, встановленими для аналогічних власних активів.
При фінансовому лізингу витрати за завершеними капітальними вкладеннями, проведеними лізингоодержувачем, відображаються на окремому субрахунку балансових рахунків обліку капітальних вкладень та на суму завершених капітальних вкладень збільшується балансова вартість активу.
1.5. Витрати на поточний ремонт та утримання активів відносяться на витрати у міру їх здійснення і не впливають на їх балансову вартість.
1.6. Основні засоби можуть бути отримані (передані) в оперативний чи фінансовий лізинг. При оперативному лізингу активи відображаються в балансі лізингодавця, а при фінансовому лізингу - в балансі лізингоодержувача.
1.7. Основними завданнями обліку основних засобів та нематеріальних активів є:
- правильне і своєчасне документування і відображення операцій за рухом основних засобів;
- контроль за зберіганням основних засобів;
- правильне і своєчасне нарахування амортизації (зносу).
Наказом керівника призначається особа (особи), яка відповідає за зберігання основних засобів і з якою укладається договір про матеріальну відповідальність згідно з чинним законодавством.
1.8. Облік операцій за основними засобами та нематеріальними активами ведеться за рахунками:
N 920 А "Операційні основні засоби";
N 921 А "Неопераційні основні засоби";
N 015 П "Знос операційних основних засобів";
N 014 П "Знос неопераційних основних засобів";
N 932 А-П "Дебітори і кредитори за капітальними вкладеннями";
N 930 А "Капітальні вкладення за незавершеним будівництвом і за не введеними в експлуатацію операційними основними засобами";
N 933 А "Капітальні вкладення за незавершеним будівництвом та за не введеними в експлуатацію неопераційними основними засобами";
N 937 А "Обладнання, що потребує монтажу";
N 922 А "Незавершені капітальні вкладення за операційними основними засобами, прийнятими в оперативний лізинг";
N 923 А "Завершені капітальні вкладення за операційними основними засобами, прийнятими в оперативний лізинг";
N 522 А "Незавершені капітальні вкладення за неопераційними основними засобами, прийнятими в оперативний лізинг";
N 523 А "Завершені капітальні вкладення за неопераційними основними засобами, прийнятими в оперативний лізинг";
N 925 А "Нематеріальні активи";
N 928 П "Знос нематеріальних активів";
N 931 А "Капітальні вкладення за не введеними в експлуатацію нематеріальними активами";
N 013 П "Фонд основних засобів та нематеріальних активів";
N 924 А "Машини, обладнання та інші засоби, передані у фінансову оренду (лізинг)";
N 990 П "Заборгованість за майно в оренді";
N 9924 "Машини, обладнання та інші основні засоби, отримані в оперативний лізинг";
N 9960 "Різні цінності і документи".
Облік операцій за основними засобами, отриманими в фінансовий лізинг, здійснюється за окремими аналітичними рахунками балансових рахунків NN 920, 921, 015, 014, 930, 933.
Основні засоби, передані в оперативний лізинг, обліковуються за окремими аналітичними рахунками балансових рахунків NN 920, 015.
1.10. Придбані (виготовлені) основні засоби оприбутковуються за первісною вартістю. Процес розподілу вартості, яка амортизується на витрати в процесі їх використання, називається амортизацією (зносом). Балансова (залишкова) вартість основних засобів визначається як різниця між первісною вартістю та сумою зносу.
Протягом експлуатації основні засоби можуть приводитись у відповідність до цін вартості корисного використання (переоцінюватись). Переоцінка здійснюється у випадках, коли балансова вартість основних засобів істотно відрізняється від вартості корисного використання активу. Вартість корисного використання визначається на підставі оцінки незалежних експертів,інформації підприємств-виробників, або організацій, що займаються збутом основних засобів, а також за даними прайс-листів тих газет, що друкують інформацію про ціну, надану їм конкретними торговельними організаціями, а у разі відсутності належної інформації (наприклад, за активами, що вже були в експлуатації) або специфічного використання активу - на підставі оцінки незалежних експертів.
Балансова вартість основних засобів збільшується на суму капітальних вкладень та переоцінки (дооцінки).
1.10.1. Придбані (виготовлені) нематеріальні активи обліковуються за первісною вартістю, яка складається із фактичних витрат на придбання (виготовлення) і приведення у стан, при якому вони придатні для використання відповідно до запланованої мети.
Списання вартості нематеріальних активів на витрати протягом строку їх використання називається амортизацією (зносом).
Балансова (залишкова) вартість нематеріальних активів визначається як різниця між первісною вартістю і сумою зносу.
Капітальні витрати, які проведені після придбання нематеріального активу збільшують його балансову вартість.
1.11. Аналітичний облік основних засобів та нематеріальних активів ведеться в інвентарних картках (додаток N 1), а також в інвентарній книзі обліку основних засобів та нематеріальних активів (додаток N 2). Записи в інвентарній книзі здійснюються на кожний предмет окремо. Облік зброї ведеться в окремій інвентарній книзі. Ведення інвентарної книги та інвентарних карток може здійснюватися автоматизовано або вручну. При цьому будь-яка форма ведення даних регістрів повинна забезпечувати наявність усіх необхідних реквізитів і звірку аналітичного обліку із синтетичним на будь-яку дату.
У разі ведення обліку в автоматизованому режимі здійснюється роздрукування матеріалів звірки даних аналітичного обліку з синтетичним на 1 число кожного місяця.
1.12. Одиницею обліку основних засобів є окремий інвентарний об'єкт - закінчений пристрій з усіма до нього пристосуваннями і приладами, або конструктивно відокремлений предмет, що призначений для виконання певних самостійних функцій.
Кожному інвентарному об'єкту, незалежно від того, чи знаходиться він в експлуатації чи в запасі, присвоюється відповідний інвентарний номер, який проставляється на предмети та в інвентарній картці. Картки групуються за групами однорідних предметів. Ці номери зберігаються за об'єктом на весь період його знаходження у цій установі. Інвентарні номери об'єктів, що вибули, не можуть бути присвоєні іншим об'єктам, що надійшли в установу.
Картки основних засобів, що не експлуатуються, групуються окремо.
1.13. Інвентарна книга обліку основних засобів у кінці року не закривається і записи в ній продовжуються у новому році.
Після завершення звітного року в книзі робиться відмітка про звірку аналітичного обліку з синтетичним за станом на 1 січня звітного року, яка затверджується підписом головного бухгалтера чи його заступника.
Облік об'єктів основних засобів за місцем їх експлуатації (знаходження) здійснюється в інвентарному списку. Дані за об'єктним обліком основних засобів за місцем знаходження мають відповідати записам в інвентарних картках (книгах).
2. Визначення окремих термінів
Амортизація - систематичний та раціональний розподіл на витрати вартості основних засобів та нематеріальних активів, яка амортизується протягом строку їх корисного використання.
Балансова (залишкова) вартість - різниця між первісною вартістю основних засобів та сумою нарахованого зносу.
Вартість, яка амортизується, - різниця між первісною і ліквідаційною вартістю.
Вартість корисного використання об'єкта основних засобів - ціна активу з врахуванням його майбутнього використання банком.
Визначений строк служби основних засобів - визначений строк корисного використання основних засобів для його власника чи лізингоодержувача у разі фінансового лізингу.
Знос - результат накопичення амортизаційних відрахувань.
Капіталізація процентних витрат - віднесення на рахунок основних засобів процентних витрат, які нараховані за придбаними ресурсами, використаними для виготовлення цього об'єкта до часу його введення в експлуатацію.
Капітальний ремонт - ремонтні роботи основних засобів та нематеріальних активів, в результаті чого збільшується строк їх служби або поліпшуються якісні характеристики (потужність, продуктивність та інше).
Купівельна вартість основних засобів - загальна сума грошових витрат (або грошового еквівалента негрошових витрат) при придбанні основних засобів.
Лізинг - це угода, за якою лізингодавець передає лізингоодержувачу право користування активом за плату та на певний період часу.
Ліквідаційна вартість - сума, яка визначається на початку експлуатації активу та є його можливою споживчою вартістю наприкінці строку корисного використання.
Метод прискореного нарахування амортизації - визнання витратами поточного періоду більшої частини первісної вартості об'єкта основних засобів на початковому етапі його експлуатації, і меншої - на заключному.
Мінімальні лізингові платежі - це платежі, які лізингоодержувач здійснює або зобов'язаний здійснювати протягом строку лізингу (крім вартості послуг і податків, які повинен сплатити лізингодавець і які мають бути йому повернені).
Моральний знос - знос, що обумовлений зростанням продуктивності праці і темпами технічного прогресу.
Нематеріальні активи - активи, що використовуються в діяльності установи банку та забезпечують певні права, але не існують фізично.
Оперативний лізинг - це будь-який договір лізингу, крім фінансового.
Поточний ремонт та технічне обслуговування - ремонтні роботи, що направлені на підтримку основних засобів в нормальному робочому стані.
Поточні витрати - витрати, що визнаються в період їх здійснення та відображаються в обліку за рахунками витрат.
Первісна вартість - це сума сплачених грошових коштів при придбанні (купівельна вартість) або виготовленні активу, включаючи транспортні та інші витрати, необхідні для приведення їх у робочий стан.
Процентна ставка лізингоодержувача, що нарощується - це процентна ставка, яку сплатив би лізингоодержувач за кредит для купівлі активу на такий же самий період і з таким же типом забезпечення, що і фінансовий лізинг.
Ринкова ціна - ціна, за якою можна придбати основні засоби або нематеріальні активи на поточну дату.
Рівномірний метод нарахування амортизації - метод, за яким вартість, що амортизується, розподіляється на рівні частини, кожна з яких визнається витратами певного облікового періоду протягом строку корисного використання основних засобів.
Строк корисної служби основних засобів - час, протягом якого передбачається використання їх установою.
Теперішня вартість майбутнього платежу під визначений процент - це сума, яку необхідно вкласти на даний час під визначений процент для отримання цієї суми в майбутньому.
Фізичний знос - знос, пов'язаний з участю основних засобів у виробничому процесі і залежить від строку їх використання.
Фінансовий лізинг - це договір лізингу, в результаті укладення якого лізингоодержувач на своє замовлення отримує у платне користування від лізингодавця об'єкт лізингу на строк, не менший 60 процентів строку його корисної служби або право власності за яким переходить до лізингоотримувача.
Фактична процентна ставка лізингу - процентна ставка, при якій теперішня вартість майбутніх мінімальних лізингових платежів дорівнює ринковій вартості об'єкта лізингу.
3. Власні основні засоби
3.1. Основні засоби відображаються в обліку за первісною вартістю.
Витрати, які здійснені установою банку при придбанні та підготуванні до експлуатації основних засобів, відображаються за рахунками N 930 "Капітальні вкладення за незавершеним будівництвом і за не введеними в експлуатацію операційними основними засобами", N 933 "Капітальні вкладення за незавершеним будівництвом та за не введеними в експлуатацію неопераційними основними засобами".
3.1.1. Придбання основних засобів за національну валюту відображається проводками:
- передоплата:
Дебет рахунка
N 932 "Дебітори і кредитори за капітальними вкладеннями";
Кредит рахунка
Кореспондентський рахунок, розрахунковий рахунок, каса;
- отримання основних засобів:
Дебет рахунків
N 930 "Капітальні вкладення за незавершеним будівництвом і за не введеними в експлуатацію операційними основними засобами";
N 933 "Капітальні вкладення за незавершеним будівництвом та за не введеними в експлуатацію неопераційними основними засобами";
Кредит рахунка
N 932 "Дебітори і кредитори за капітальними вкладеннями"; одночасно;
Дебет рахунків
N 920 "Операційні основні засоби";
N 921 "Неопераційні основні засоби"
Кредит рахунків
N 930 "Капітальні вкладення за незавершеним будівництвом і за не введеними в експлуатацію операційними основними засобами";
N 933 "Капітальні вкладення за незавершеним будівництвом та за не введеними в експлуатацію неопераційними основними засобами".
Приклад N 1.
Установа банку придбала комп'ютер. У документах постачальника значиться:
відпускна ціна - 1000 грн.
витрати на доставку - 10 грн.
_____________
До оплати - 1010 грн.
Комп'ютер використовується в операційній діяльності банку.
В обліку будуть зроблені такі проводки:
------------------------------------------------------------------
N | Зміст операції |Кореспонденція рахунків |Сума
п/п| |------------------------|(грн.)
| | Дебет | Кредит |
---+-----------------------------+------------+-----------+-------
1. |Оплата рахунків постачальника| 932 | кор.рах. |
| | | розр.рах.|1010
2. |Відображення затрат за | | |
|отриманим комп'ютером | 930 | 932 |1010
3. |Оприбуткування комп'ютера | 920 | 930 |1010
------------------------------------------------------------------
3.1.2. Придбання основних засобів за іноземну валюту відображається проводками:
- передоплата:
Дебет рахунка
N 096 "Дебітори і кредитори банку за господарськими операціями банку у вільно конвертованій валюті";
Кредит рахунка
Кореспондентський рахунок, розрахунковий рахунок, каса;
- відображення капітальних затрат (за курсом на дату оформлення митної декларації):
Дебет рахунків
N 930 "Капітальні вкладення за незавершеним будівництвом і за не введеними в експлуатацію операційними основними засобами";
N 933 "Капітальні вкладення за незавершеним будівництвом та за не введеними в експлуатацію неопераційними основними засобами";
Кредит рахунка
N 939 "Еквівалент валютної позиції";
- оприбуткування основних засобів (за курсом на дату оформлення митної декларації):
Дебет рахунків
N 920 "Операційні основні засоби";
N 921 "Неопераційні основні засоби";
Кредит рахунка
N 930 "Капітальні вкладення за незавершеним будівництвом і за не введеними в експлуатацію операційними основними засобами";
N 933 "Капітальні вкладення за незавершеним будівництвом та за не введеними в експлуатацію неопераційними основними засобами";
- одночасно:
Дебет рахунка
N 150 "Рахунки банків-резидентів для обліку валютної позиції за власною вільно конвертованою валютою";
Кредит рахунка
N 096 "Дебітори і кредитори банку за господарськими операціями банку у вільно конвертованій валюті";
- різниця курсів валют на дату оформлення митної декларації та оприбуткування основних засобів:
Дебет рахунка
N 904 "Дебітори і кредитори за господарськими операціями банку", субрахунок "Заборгованість за операціями з іноземною валютою";
Кредит рахунка
N 939 "Еквівалент валютної позиції банку".
Приклад N 2.
Установа банку придбала автомобіль за вільно конвертовану валюту. Автомобіль використовується в операційній діяльності банку.
- ціна автомобіля - 10000 дол.США
- курс гривні до долара на дату передоплати - 1,85
- курс гривні до долара на дату оформлення митної декларації - 1,86
- курс гривні до долара на дату оприбуткування машини - 1,87
В обліку мають бути зроблені такі проводки:
------------------------------------------------------------------
N | Зміст |Кореспонденція | Сума в |Еквівалент у
п/п | операції |рахунків | дол.США |гривні
| |---------------| |
| |Дебет | Кредит | |
-----+--------------+------+--------+-----------+-----------------
1. |Передоплата | | | |
|автомобіля | 096 | 072 | 10000 | 18500
2. |- Капітальні | | | |
|затрати | | | |
|(курс - 1,86) | 930 | 939 | | 18600
|- Оприбутку- | | | |
|вання автомо- | | | |
|біля одночас- | 920 | 930 | | 18600
|но: | 150 | 096 | 10000 | 18700
| | | | |
3. |Різниця між | | | |
|курсом, що | | | |
|діяв на дату | | | |
|оформлення | | | |
|митної декла- | | | |
|рації та на | | | |
|дату оприбут- | | | |
|кування | 904 | 939 | | 100
------------------------------------------------------------------
3.2. В процесі експлуатації основні засоби потребують капітального та поточного ремонту.
3.2.1. Метою капітального ремонту основних засобів є підвищення їх ефективності або збільшення строку їх корисного використання. Капітальний ремонт полягає у загальній перебудові або повному відновленні об'єкта.
Капітальний ремонт основних засобів відображається проводками:
- передоплата:
Дебет рахунка
N 932 "Дебітори і кредитори за капітальними вкладеннями";
Кредит рахунка
Кореспондентський рахунок, розрахунковий рахунок, каса;
- виконані роботи:
Дебет рахунків
N 930 "Капітальні вкладення за незавершеним будівництвом і за не введеними в експлуатацію операційними основними засобами";
N 933 "Капітальні вкладення за незавершеним будівництвом та за не введеними в експлуатацію неопераційними основними засобами";
Кредит рахунка
N 932 "Дебітори і кредитори за капітальними вкладеннями";
- віднесення суми завершеного капітального ремонту на збільшення вартості об'єкта:
Дебет рахунків
N 920 "Операційні основні засоби";
N 921 "Неопераційні основні засоби";
Кредит рахунків
N 930 "Капітальні вкладення за незавершеним будівництвом і за не введеними в експлуатацію операційними основними засобами";
N 933 "Капітальні вкладення за незавершеним будівництвом та за не введеними в експлуатацію неопераційними основними засобами".
Операції з будівництва основних засобів здійснюються аналогічно капітальному ремонту.
Приклад N 3.
Установа банку здійснює капітальний ремонт господарським способом будівлі, що використовується в операційній діяльності банку.
Витрати на капітальний ремонт становлять:
вартість будівельних матеріалів для ремонту - 350 грн.
нарахування заробітної плати ремонтним робітникам - 100 грн.
нарахування платежів у фонди соціального страхування та інші фонди - 50 грн.
В обліку мають бути зроблені такі проводки:
------------------------------------------------------------------
N | Зміст операції |Кореспонденція | Сума
п/п| | рахунків | (грн.)
| |----------------|
| |Дебет| Кредит |
---+-----------------------------------+-----+----------+---------
1. | Передоплата будівельних | | кор.рах. |
| матеріалів | 932 | розр.рах.| 350
2. | Нарахування заробітної плати | | |
| робітникам | 930 | 904 | 100
3. | Нарахування платежів у фонд | | |
| соціального страхування та інші | | |
| фонди | 930 | 904 | 50
4. | Прийняті виконані роботи | 930 | 932 | 350
5. | Віднесення затрат завершеного | | |
| капітального ремонту на збільшення| | |
| вартості будівлі | 920 | 930 | 500
------------------------------------------------------------------
Приклад N 4.
Установа банку здійснює капітальний ремонт підрядним способом будівлі, що використовується в неопераційній діяльності.
Витрати на капітальний ремонт становлять - 300 грн.
В обліку мають бути зроблені такі проводки:
------------------------------------------------------------------
N | Зміст операції |Кореспонденція | Сума
п/п| |рахунків | (грн.)
| |-----------------|
| |Дебет | Кредит |
---+--------------------------+------+----------+-----------------
1. |Передоплата |932 | кор.рах. |
| | | розр.рах.| 300
2. |Прийняті виконані роботи |933 | 932 | 300
3. |Віднесення затрат заверше-| | |
|ного капітального ремонту | | |
|на збільшення вартості | | |
|будівлі |921 | 933 | 300
------------------------------------------------------------------
3.2.2. Поточний ремонт здійснюється для підтримки основних засобів у належному стані. Ці витрати є досить постійними, вони становлять невеликі суми та не залежать від строку експлуатації основних засобів.
Затрати з поточного ремонту основних засобів відносяться до поточних операційних витрат і відображаються у міру їх здійснення.
При проведенні поточного ремонту здійснюються проводки:
- передоплата:
Дебет рахунка
N 904 "Дебітори і кредитори за господарськими операціями банку";
Кредит рахунка
Кореспондентський рахунок, розрахунковий рахунок, каса;
- виконані роботи:
Дебет рахунка
N 970 "Витрати";
Кредит рахунка
N 904 "Дебітори і кредитори за господарськими операціями банку".
3.3. Оприбуткування основних засобів та нематеріальних активів здійснюється на підставі затверджених актів приймання-передачі основних засобів.
Складання акта на кілька об'єктів основних засобів допускається у разі, якщо ці об'єкти однотипні, мають однакову вартість, приймаються одночасно і під відповідальність однієї і тієї ж особи.
Акт є єдиним первинним бухгалтерським документом, в якому вказується склад комісії, детальна характеристика об'єкта, рік побудови чи випуску заводом, дата введення в експлуатацію, коротка технічна характеристика, відповідність технічним умовам, висновок комісії. Вказується також те, хто прийняв основні засоби та необхідні відомості для нарахування амортизації.
Акт затверджується керівником установи і разом з технічною документацією передається на зберігання матеріально-відповідальній особі.
На підставі цих документів відкривається інвентарна картка, об'єкту присвоюється порядковий номер, який проставляється в акті приймання-передачі.
Приймання завершених робіт з добудови, капітального ремонту і дообладнання об'єкта, що здійснюється шляхом капітальних вкладень і збільшує його балансову вартість, оформляється актом приймання-передачі відремонтованих, реконструйованих і модернізованих об'єктів.
3.4. Основні засоби можуть вибувати з балансу внаслідок реалізації, списання, обміну.
3.4.1. При реалізації основних засобів визначається різниця між ціною реалізації та їх балансовою вартістю.
Сума перевищення балансової вартості об'єкта над виручкою від реалізації відображається за дебетом рахунка N 970 "Витрати", а сума перевищення виручки над балансовою вартістю - за кредитом рахунка N 960 "Прибутки".
Реалізація основних засобів відображається проводками:
- у разі перевищення балансової вартості об'єкта щодо виручки від реалізації:
Дебет рахунків
Кореспондентський рахунок, розрахунковий рахунок, каса;
N 015 "Знос операційних основних засобів";
N 014 "Знос неопераційних основних засобів";
N 970 "Витрати";
Кредит рахунків
N 920 "Операційні основні засоби";
N 921 "Неопераційні основні засоби";
- у разі перевищення виручки від реалізації понад балансову вартість об'єкта:
Дебет рахунків
Кореспондентський рахунок, розрахунковий рахунок, каса;
N 015 "Знос операційних основних засобів";
N 014 "Знос неопераційних основних засобів";
Кредит рахунків
N 920 "Операційні основні засоби";
N 921 "Неопераційні основні засоби";
N 960 "Доходи".
Приклад N 5.
Установа банку реалізує будівлю за ціною - 120000 грн.
Первісна вартість будівлі - 150000 грн.
Знос - 50000 грн.
Розраховуємо балансову вартість будівлі:
150000 - 50000 = 100000 грн.
В обліку мають бути зроблені такі проводки:
------------------------------------------------------------------
N |Зміст операції |Кореспонденція рахунків| Сума
п/п | |-----------------------| (грн.)
| | Дебет | Кредит |
----+-----------------------+-----------+-----------+-------------
1. |Списання з балансу | | |
|будівлі: | | |
|- на суму зносу | 015 | 920 | 50000
|- на балансову вартість| кор.рах. | |
| | роз.рах. | |
| | каса | 920 | 100000
2. |Прибуток від | | |
|реалізації будівлі | - " - | 960 | 20000
------------------------------------------------------------------
Приклад N 6.
Установа банку реалізує будівлю за ціною - 70000 грн.
Первісна вартість будівлі - 150000 грн.
Знос - 50000 грн.
Розраховуємо балансову вартість будівлі:
150000 - 50000 = 100000 грн.
В обліку мають бути зроблені такі проводки:
------------------------------------------------------------------
N | Зміст операції | Кореспонденція рахунків | Сума
п/п| |----------------------------| (грн.)
| | Дебет | Кредит |
---+-------------------+--------------+-------------+-------------
1. |Списання з балансу | | |
|будівлі: | | |
|- на суму зносу | 015 | 920 | 50000
|- на балансову | кор.рах. | |
| вартість | роз.рах. | |
| | каса | 920 | 70000
2. |Збиток від | | |
|реалізації будівлі | 970 | 920 | 30000
------------------------------------------------------------------
Приклад N 7.
Установа банку реалізує будівлю за ціною - 100000 грн.
Первісна вартість будівлі - 150000 грн.
Знос - 50000 грн.
Розраховуємо балансову вартість будівлі:
150000 - 50000 = 100000 грн.
В обліку мають бути зроблені такі проводки:
------------------------------------------------------------------
N | Зміст операції | Кореспонденція рахунків| Сума
п/п| |------------------------| (грн.)
| | Дебет | Кредит |
---+-----------------------+--------------+---------+-------------
1. |Списання з балансу | | |
|будівлі: | | |
|- на суму зносу | 015 | 920 | 50000
|- на балансову вартість| кор.рах. | |
| | роз.рах. | |
| | каса | 920 | 100000
------------------------------------------------------------------
3.4.2. Основні засоби не придатні до роботи в результаті зносу чи старіння можуть бути списані.
Для списання з балансу основних засобів створюється постійно діюча комісія у складі: заступника керівника (голови комісії), головного бухгалтера або його заступника, завідувача господарством та інших осіб.
Постійно діюча комісія:
- здійснює безпосередній огляд основних засобів, що підлягають списанню, використовуючи при цьому необхідну технічну документацію (паспорт) та інше, а також дані бухгалтерського обліку, і встановлює можливість його подальшого використання;
- встановлює конкретні причини списання основних засобів. Якщо втрата майна виявилась наслідком безгосподарності, комісія вносить пропозиції про притягнення винних осіб до відповідальності згідно із законом;
- визначає можливість використання окремих вузлів, деталей, матеріалів об'єкта, що списується, і здійснює їх оцінку;
- складає акт на списання.
В актах на списання вказуються основні дані, що характеризують об'єкт: рік виготовлення чи побудови, дата його надходження в установу банку, період (час) введення в експлуатацію, первісна вартість об'єкта (для переоцінених - відновлена), сума нарахованого зносу за даними бухгалтерського обліку, кількість проведених ремонтів та інші дані. Докладно висвітлюються також причини списання об'єкта основних засобів, стан його основних частин, деталей, вузлів.
При списанні автотранспортних засобів крім того вказується пробіг автомобіля і дається технічна характеристика основних агрегатів і деталей, можливість їх подальшого використання.
При списанні з балансу основних засобів, що вибули внаслідок аварій, до акта про списання додається копія акта про аварію, а також пояснюються причини, внаслідок яких сталася аварія, і вказуються заходи, вжиті щодо винних осіб.
Складені постійно діючою комісією акти на списання основних засобів затверджуються керівником установи чи його заступником.
При списанні з балансу основних засобів здійснюються проводки:
- на суму зносу:
Дебет рахунків
N 015 "Знос операційних основних засобів";
N 014 "Знос неопераційних основних засобів";
Кредит рахунків
N 920 "Операційні основні засоби";
N 921 "Неопераційні основні засоби";
- на балансову вартість:
Дебет рахунка
N 970 "Витрати";
або
N 904 "Дебітори і кредитори за господарськими операціями банку", субрахунок "Суми, що стягуються з винної особи";
Кредит рахунків
N 920 "Операційні основні засоби";
N 921 "Неопераційні основні засоби".
Непридатні деталі машин, повністю непридатні машини й інші предмети інвентаря, отримані при розбиранні будівель і споруд, устаткування, обчислювальної техніки, списаних з балансу за непридатністю, якщо вони можуть бути використані як утиль, брухт, топливо тощо рекомендується враховувати позасистемно. При цьому в книзі позасистемного обліку вказуються інвентарний номер, балансова вартість списаних предметів, вартість предметів за цінами можливого використання, сума, отримана від реалізації утилю. Особа, якій доручено зберігання майна, списаного з балансу (комірник чи механік), розписується в акті про його приймання. Після використання чи реалізації предметів, врахованих позасистемно, їх списують в установленому порядку.
Списання з балансу автомобілів здійснюється після зняття їх з обліку в місцевому органі Державтоінспекції.
При знищенні списаних основних засобів складається акт про їх знищення.
3.4.3. При обміні одного об'єкта основних засобів на інший, вартість оприбуткованого об'єкта повинна дорівнювати балансовій вартості обмінюваного об'єкта з врахуванням суми, яка сплачена, або отримана в процесі обміну. Датою оприбуткування нового об'єкта вважається дата передачі права власності.
При обміні об'єкта основних засобів та інших активів, вартість об'єкта основних засобів зменшується на суму іншого обміненого активу.
4. Власні нематеріальні активи
4.1. Придбання нематеріальних активів є особливим видом капіталовкладень. Це активи, які не мають фізичної форми. Їх цінність полягає в довгострокових правах або привілеях, що вони їх дають власнику.
Нематеріальні активи довгострокові і нематеріальні тільки у фізичному значенні.
4.1.1. При обліку нематеріальних активів важливо враховувати три основних моменти:
1) Визначення первісної вартості;
2) Амортизація нематеріальних активів;
3) Встановлення строку служби.
4.1.2. Деякі нематеріальні активи можуть бути придбані за дуже низькими цінами або безкоштовно. В подальшому їх вартість в балансі не змінюється, хоч цінність зростає.
4.1.3. Нематеріальні активи відображаються в обліку за вартістю придбання (первісна вартість), тобто в сумі, яка за них сплачена.
4.1.4. Нематеріальні активи не мають фізичних властивостей, а тому інколи важко визначити строк їх служби. Вартість нематеріальних активів, що мають визначений строк служби, треба списувати на витрати шляхом нарахування амортизації (зносу) аналогічно основним засобам. На нематеріальні активи, за якими неможливо визначити строк служби, амортизація нараховується протягом певного часу ( не більше 10 років).
4.1.5. Придбання нематеріальних активів відображається проводками:
- передоплата:
Дебет рахунка
N 932 "Дебітори і кредитори за капітальними вкладеннями";
Кредит рахунка
Кореспондентський рахунок, розрахунковий рахунок, каса;
- отримання нематеріальних активів:
Дебет рахунка
N 931 "Капітальні вкладення за не введеними в експлуатацію нематеріальними активами";
Кредит рахунка
N 932 "Дебітори і кредитори за капітальними вкладеннями";
одночасно:
Дебет рахунків
N 925 "Нематеріальні активи";
Кредит рахунка
N 931 "Капітальні вкладення за не введеними в експлуатацію нематеріальними активами".
4.1.6. Поточний та капітальний ремонт нематеріальних активів здійснюється в порядку, визначеному для основних засобів.
5. Порядок нарахування амортизації основних засобів та нематеріальних активів
5.1. Вартість основних засобів та нематеріальних активів повинна систематично і раціонально розподілятися на витрати протягом строку корисного їх використання. Цей процес називається амортизацією. Амортизація основних засобів та нематеріальних активів здійснюється щомісяця. За активами, що надійшли, амортизація нараховується з 1-го числа місяця, наступного за місяцем придбання, а за активами, що вибули - припиняється 1-го числа місяця, наступного за місяцем вибуття. Результат амортизації відображається за рахунками N 014 "Знос неопераційних основних засобів", N 015 "Знос операційних основних засобів".
5.1.1. При амортизації необхідно врахувати декілька моментів:
- по-перше, всі матеріальні активи довгострокового користування, крім землі, мають обмежений строк експлуатації, а тому їх вартість необхідно розподіляти на витрати протягом усіх років їх експлуатації. Основними причинами обмеженості строку служби активів є фізичний і моральний знос;
- по-друге, термін "амортизація" треба розглядати не як фізичний знос або зменшення ринкової вартості об'єкта протягом строку їх корисного функціонування, а як відображення поступового списання вартості основних засобів на витрати;
- по-третє, амортизація не є процесом оцінки вартості, а процесом її розподілу.
5.1.2. На обчислення величини амортизації активу впливають такі фактори:
- первісна вартість,
- ліквідаційна вартість,
- вартість, яка амортизується,
- строк корисної служби.
5.1.3. При визначенні строку корисної служби активів необхідно враховувати:
1) досвід роботи з подібними активами;
2) сучасний стан активів;
3) питання ремонту та догляду за активами;
4) сучасні тенденції в галузі техніки.
Строк корисного використання основних засобів та нематеріальних активів визначається банком самостійно.
5.2. Існує два головних метода нарахування амортизації: рівномірний та прискорений. Будь-який метод нарахування амортизації повинен мати одну мету: систематичний та раціональний розподіл ціни придбання основних засобів та нематеріальних активів шляхом нарахування амортизації протягом усіх майбутніх періодів їх корисного використання.
При визначенні методу амортизації необхідно враховувати інтенсивність використання активу в залежності від його конкретного застосування.
5.2.1. Суть рівномірного методу полягає у тому, що витратами поточного періоду визнається завжди однакова частина ціни придбання активів (за вирахуванням визначеної ліквідаційної вартості) протягом усього визначеного строку їх корисного використання.