• Посилання скопійовано
Документ підготовлено в системі iplex

Методичні рекомендації щодо взаємодії між підрозділами органів державної податкової служби України під час роботи з безхазяйними речами та майном, що переходить у власність держави

Державна податкова адміністрація України  | Наказ, Рекомендації від 21.07.2008 № 482
Реквізити
  • Видавник: Державна податкова адміністрація України
  • Тип: Наказ, Рекомендації
  • Дата: 21.07.2008
  • Номер: 482
  • Статус: Документ діє
  • Посилання скопійовано
Реквізити
  • Видавник: Державна податкова адміністрація України
  • Тип: Наказ, Рекомендації
  • Дата: 21.07.2008
  • Номер: 482
  • Статус: Документ діє
Документ підготовлено в системі iplex
ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА АДМІНІСТРАЦІЯ УКРАЇНИ
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ ДПА України
21.07.2008 N 482
МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ
щодо взаємодії між підрозділами органів державної податкової служби України під час роботи з безхазяйними речами та майном, що переходить у власність держави
I. Загальні положення
1. Ці Методичні рекомендації визначають принципи взаємодії між підрозділами державної податкової служби України під час виконання покладених на них згідно з законодавством України завдань із виявлення, обліку і розпорядження безхазяйним майном та майном, що переходить у власність держави, і відповідає вимогам Законів України "Про державну податкову службу в Україні", "Про міліцію", Цивільного кодексу України, постанови Кабінету Міністрів України від 25 серпня 1998 року N 1340 "Про Порядок обліку, зберігання, оцінки конфіскованого та іншого майна, що переходить у власність держави, і розпорядження ним", інших нормативно-правових актів.
2. Дія цих Методичних рекомендацій поширюється на безхазяйне майно, виявлене органами державної податкової служби або отримане ними від інших органів виконавчої влади, юридичних та фізичних осіб, а саме:
майно, яке не має власника або власник якого невідомий;
майно та кошти, від яких власник відмовився;
майно та кошти, подаровані державі власником;
майно та кошти, щодо яких право власності припинено у зв'язку з припиненням юридичної особи чи смертю власника;
майно та кошти, що за правом успадкування перейшли у власність держави;
конфісковане та інше майно та кошти, набуті за рішенням суду; знахідка;
скарби, передані органу державної податкової служби або виявлені ним;
бездоглядна домашня тварина;
інше майно, яке на законних підставах переходить у власність держави.
3. Метою цих Методичних рекомендацій є встановлення єдиного механізму виявлення, обліку, оцінки, зберігання та розпорядження безхазяйним майном, оформлення необхідних документів під час роботи з таким майном.
4. Форми взаємодії підрозділів органів державної податкової служби України під час роботи з безхазяйним майном:
4.1. проведення спільних заходів підрозділами державної податкової служби, які здійснюють контрольно-перевірочну роботу (у тому числі під час проведення комплексних перевірок), податкової міліції та погашення прострочених податкових зобов'язань у частині виявлення безхазяйного майна;
4.2. створення спільних робочих груп для проведення інвентаризації безхазяйного майна та вирішення (у разі потреби) проблемних питань, пов'язаних із виявленням і розпорядженням безхазяйним майном;
4.3. своєчасний обмін інформацією між підрозділами органів державної податкової служби про вірогідність виявлення безхазяйного майна;
4.4. супроводження у судах справ, пов'язаних з виявленням, обліком та розпорядженням безхазяйним майном, з обов'язковою участю працівників підрозділів погашення прострочених податкових зобов'язань на всіх етапах провадження;
4.5. визначення спільно із зацікавленими підрозділами причин недотримання вимог нормативно-правових актів органами державної податкової служби та суб'єктами господарювання при проведенні роботи з виявлення, обліку, оцінки, зберігання та розпорядження безхазяйним майном;
4.6. підведення підсумків роботи із виконання спільних заходів та розробка нових дієвих заходів і форм взаємодії;
4.7. узгодження питань дотримання норм Порядку обліку, зберігання, оцінки конфіскованого та іншого майна, що переходить у власність держави, і розпорядження ним, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25 серпня 1998 року N 1340 "Про Порядок обліку, зберігання, оцінки конфіскованого та іншого майна, що переходить у власність держави, і розпорядження ним" (далі - Порядок N 1340).
II. Взаємодія підрозділів органів державної податкової служби під час виявлення, опису та попередньої оцінки безхазяйного майна
1. Якщо у ході виконання функцій підрозділами податкової міліції виявлено майно, яке не має власника або власник якого невідомий, останнє не пізніше 10-денного терміну від дня виявлення передається до підрозділу погашення прострочених податкових зобов'язань службовою запискою з копіями документів, які містять інформацію щодо обставин виявлення майна, його місцезнаходження, перелік із зазначенням кількісних і зовнішніх характеристик для його подальшої однозначної ідентифікації, з метою постановки на облік як безхазяйного.
У разі необхідності за письмовим погодженням з начальником підрозділу податкової міліції, для вилучення безхазяйного майна, виявленого працівниками інших підрозділів залучаються працівники податкової міліції.
2. Якщо працівникам інших підрозділів органів державної податкової служби під час виконання службових обов'язків стало відомо про майно, зазначене у пункті 2 розділу I цих Методичних рекомендацій та яке може бути звернуто у власність держави, відповідні особи негайно (не пізніше наступного робочого дня) службовою запискою повідомляють про це керівника органу державної податкової служби. До службової записки додається акт виявлення майна, яке не має власника або власник якого невідомий (додаток 1). Керівник органу державної податкової служби не пізніше наступного робочого дня дає доручення підрозділу погашення прострочених податкових зобов'язань поставити на облік це майно.
3. Не пізніше другого робочого дня після одержання повідомлення про наявність безхазяйного майна підрозділ погашення прострочених податкових зобов'язань проводить необхідну перевірку щодо підтвердження наявності цього майна.
При підтвердженні наявності безхазяйного майна підрозділ погашення прострочених податкових зобов'язань за участю інших працівників органу державної податкової служби, які виявили це майно, осіб, які повідомили про наявність безхазяйного майна (за згодою), у той же день складає акт опису і попередньої оцінки майна за формою згідно з додатком 2 до Методичних рекомендацій.
4. Попередня оцінка майна проводиться комісією чисельністю не менше трьох осіб у складі представників органу державної податкової служби з обов'язковим залученням працівника підрозділу погашення прострочених податкових зобов'язань, органу (організації), що здійснив вилучення майна або зберігає його, та суб'єкта господарювання, якому майно передається на зберігання, з дотриманням вимог пункту 8 Порядку N 1340.
У разі виникнення розбіжностей в оцінці майна між представниками комісії оцінка проводиться суб'єктами оціночної діяльності - суб'єктами господарювання.
При цьому комісією складається акт опису і попередньої оцінки в необхідній кількості примірників, з яких один залишається у справі державної податкової інспекції, а інші передаються суб'єкту господарювання, якому це майно передано на зберігання, та представнику органу, який передав майно.
Акт підписується членами комісії. В акті зазначається, в якій кількості примірників його складено і кому вони передані (вручені).
Акт затверджується керівником органу державної податкової служби або його заступником у термін не пізніше трьох робочих днів після його складання.
5. В акті опису і попередньої оцінки майна зазначаються повна і точна назва кожного окремого предмета або групи однорідних рівноцінних предметів, докладний опис ознак кожного предмета, назва матеріалу, з якого виготовлено кожний з предметів, їх кількість, вага, довжина, якість, відсоток зносу, наявні пошкодження, а також орієнтовна ринкова ціна предмета. Опис майна має забезпечити його однозначну ідентифікацію.
6. Безхазяйне майно на підставі акта опису та попередньої оцінки у той же день береться на облік підрозділом погашення прострочених податкових зобов'язань.
7. Безхазяйне майно, поставлене на облік, передається на відповідальне зберігання суб'єкту господарювання, включеному до Єдиного реєстру торговельних підприємств, яким надається право реалізації та зберігання безхазяйного та іншого майна, що переходить у власність держави, крім випадків, передбачених у пункті 8 цього розділу.
Передача проводиться за актом опису та попередньої оцінки майна із зазначенням назви, адреси цього суб'єкта господарювання, прізвища, імені та по батькові особи, яка приймає майно, з обов'язковим підписом цієї особи за прийняття майна та наданням довіреності, а також відмітки про те, що особу, яка прийняла майно на зберігання, попереджено про відповідальність за нестачу, заміну або псування цього майна.
Із суб'єктом господарювання, який прийняв майно на відповідальне зберігання, укладається відповідний договір. Взяте на облік майно відображається на позабалансовому рахунку "Активи на відповідальному зберіганні" цього суб'єкта господарювання.
8. У разі коли безхазяйне майно залишається на відповідальному зберіганні в органах державної податкової служби, його облік здійснюється на позабалансовому рахунку "Активи на відповідальному зберіганні" відповідного органу державної податкової служби. При цьому визначається посадова особа, яка несе матеріальну відповідальність за збереження цього майна.
9. Про кожний факт виявлення безхазяйного майна на суму 5 тис. грн. і більше до Державної податкової адміністрації України направляється окреме спецповідомлення про виявлення (постановку на облік) майна за встановленою формою (додаток 3).
III. Ведення обліку безхазяйного майна
1. Облік безхазяйного майна ведеться підрозділами погашення прострочених податкових зобов'язань органів державної податкової служби на підставі акта опису та попередньої оцінки майна. Для обліку актів опису та попередньої оцінки майна в цих підрозділах ведеться книга обліку актів опису та попередньої оцінки майна, прийнятого на облік за формою, згідно з додатком 4 до Методичних рекомендацій. Акти опису та попередньої оцінки майна реєструються у цій книзі у день їх надходження. Записи повинні проводитись своєчасно, чітко і без помарок. Акту опису та попередньої оцінки майна присвоюється порядковий номер, що відповідає порядковому номеру у книзі обліку актів опису та попередньої оцінки майна.
2. За кожним фактом виявлення безхазяйного майна обов'язково заводиться окрема облікова справа, до якої в ході роботи заносяться необхідні документи, а саме:
акт опису та попередньої оцінки майна;
супровідні, службові, доповідні записки, рапорти;
пояснення;
запити до підприємств, установ і організацій про інформацію щодо виявленого майна та відповіді на них;
копія листа про знахідку, направленого до міліції або органу місцевого самоврядування відповідно до статті 338 Цивільного кодексу України, з відміткою про його вручення;
листування щодо зберігання та реалізації майна;
протоколи засідань комісій;
експертна оцінка;
акт опису, оцінки та передачі майна;
довіреності;
висновок про повернення (зняття з обліку) майна;
рішення про повернення (зняття з обліку) майна;
картка обліку розрахунків за майно;
акти приймання-передачі майна;
роздрукована з веб-сайта Державної податкової адміністрації України об'ява про передачу на реалізацію майна вартістю 5 тис. грн. і більше;
копії документів, що стосуються претензійно-позовної роботи;
копії платіжних документів про перерахування до бюджету виручки від реалізації майна;
усі документи, які підтверджують право власності на майно, надані власником, та акт приймання-передачі (у разі повернення майна);
інші документи, які складаються під час роботи з цим майном.
Кожній справі присвоюється порядковий номер відповідно до номера акта опису і попередньої оцінки майна.
3. Право власності держави на безхазяйне майно, взяте на облік органами державної податкової служби України відповідно до пункту 12 статті 10 Закону України "Про державну податкову службу в Україні", може наступати згідно з положеннями статей 335, 336, 338, 341, 343, 344 Цивільного кодексу України, а також за рішенням суду.
4. Підставами для зняття майна з обліку є:
надходження до бюджету в повному обсязі коштів, отриманих від реалізації майна;
повне відшкодування вартості майна, яке було зіпсоване або втрачене під час його збереження або реалізації;
акт переробки, знищення або утилізації майна;
повернення майна власнику відповідно до розділу VIII Методичних рекомендацій;
акт приймання-передачі органом місцевого самоврядування нерухомого майна, яке відповідно до законодавства передано у комунальну власність;
акт приймання-передачі знайдених транспортних засобів до міліції;
рішення керівника органу державної податкової служби у разі неможливості повернення майна або відшкодування його вартості у зв'язку із винесенням судом ухвали про ліквідацію юридичної особи - банкрута, якій майно було передано на зберігання або реалізацію; постанова слідчого правоохоронного органу про прилучення речей (майна), поставленого на облік як безхазяйне, до речових доказів у кримінальній справі.
5. Зняття майна з обліку за підставами, вказаними в абзацах третьому - дев'ятому пункту 4 цього розділу, здійснюється за рішенням про повернення (зняття з обліку) майна (додаток 5) керівника органу державної податкової служби з дотриманням процедур, визначених у пунктах 6 і 7 розділу VIII Методичних рекомендацій. Перед прийняттям рішення державні податкові адміністрації в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі направляють Державній податковій адміністрації України спецповідомлення згідно з додатком 6.
IV. Контроль за збереженням безхазяйного майна
1. Відповідно до пункту 19 Порядку N 1340 органи державної податкової служби здійснюють постійний контроль за збереженням безхазяйного майна, поставленого на облік, у тому числі шляхом проведення інвентаризації за їх місцезнаходженням, що в обов'язковому порядку обумовлюється у договорі про відповідальне зберігання та реалізацію безхазяйного майна.
Інвентаризація проводиться щоквартально станом на перше число другого місяця кварталу робочими групами, до складу яких включаються працівники підрозділів погашення прострочених податкових зобов'язань, фінансового забезпечення (у разі зберігання майна безпосередньо органом державної податкової служби), боротьби з корупцією в органах державної податкової служби та юридичної служби.
2. Інформація про результати інвентаризації за формою згідно з додатком 7 та детальні пояснення щодо кожного факту виявлених порушень (нестачі) із зазначенням вжитих заходів щодо відшкодування вартості втраченого або пошкодженого майна надаються Державній податковій адміністрації України до 20 числа другого місяця кварталу.
3. У період між інвентаризаціями контроль за збереженням майна, переданого на відповідальне зберігання або реалізацію, здійснюється підрозділами погашення прострочених податкових зобов'язань шляхом щомісячної звірки звітів про рух матеріальних цінностей, які обліковуються на позабалансових рахунках "Активи на відповідальному зберіганні" суб'єктів господарювання, яким передане безхазяйне майно, з даними податкових органів.
4. Для забезпечення проведення звірки суб'єкти господарювання, які прийняли майно на відповідальне зберігання або реалізацію, щомісячно до 20 числа місяця, наступного за звітним, подають відповідному органу державної податкової служби звіт про рух матеріальних цінностей, які обліковуються на позабалансових рахунках "Активи на відповідальному зберіганні", що передбачається умовами договору про збереження або реалізацію безхазяйного майна.
5. У разі псування або втрати майна, переданого на відповідальне зберігання, орган державної податкової служби протягом трьох робочих днів від дати виявлення нестачі направляє суб'єкту господарювання претензію з вимогою відшкодування вартості такого майна за цінами, вказаними в акті опису і попередньої оцінки майна.
6. У разі псування або втрати майна, переданого на реалізацію, орган державної податкової служби протягом трьох робочих днів від дати виявлення нестачі направляє суб'єкту господарювання претензію з вимогою відшкодування вартості такого майна за цінами, вказаними в акті опису, оцінки та передачі майна.
7. У разі невідшкодування підприємством (організацією) вартості переданого йому майна протягом місяця від дати отримання претензії орган державної податкової служби у 10-денний термін після вказаної граничної дати відшкодування вартості майна направляє матеріали щодо стягнення суми нестачі до суду.
8. При виявленні випадків розкрадання, заміни або навмисного пошкодження майна, переданого на відповідальне зберігання або реалізацію, орган державної податкової служби надсилає відповідні матеріали правоохоронним органам і одночасно звертається до суду щодо відшкодування вартості такого майна.
9. У випадку порушення справи про банкрутство суб'єкта господарювання, якому безхазяйне майно передано на зберігання або реалізацію, відшкодування вартості такого майна здійснюється у черговості, визначеній чинним законодавством.
V. Формування Єдиного реєстру торговельних підприємств, яким надається право реалізації та зберігання безхазяйного та іншого майна, що переходить у власність держави
1. Для включення суб'єктів господарювання до Єдиного реєстру торговельних підприємств, яким надається право реалізації та зберігання безхазяйного та іншого майна, що переходить у власність держави (далі - Єдиний реєстр), створюється комісія з представників органів державної податкової служби, митних, правоохоронних та інших заінтересованих органів, яку очолює заступник голови регіональної державної податкової адміністрації, який згідно розподілом, відповідає за зазначений напрям роботи.
До складу комісії обов'язково включаються керівники підрозділів погашення прострочених податкових зобов'язань та організації роботи з безхазяйним майном (у разі наявності).
2. До Єдиного реєстру можуть бути включені суб'єкти господарювання - юридичні особи, незалежно від форми власності, що мають право здійснювати реалізацію майна шляхом проведення біржових торгів (аукціонів) або через роздрібну торговельну мережу, які б забезпечували найбільш повний комплекс послуг з реалізації безхазяйного та іншого майна, мають відповідні ліцензії, крім суб'єктів господарювання, які згідно зі статутними документами не є юридичними особами або не зареєстровані платниками податку на додану вартість.
3. Для формування Єдиного реєстру на наступний рік комісія не пізніше 1 грудня поточного року розміщує в засобах масової інформації регіонального рівня та на офіційному веб-сайті Державної податкової адміністрації оголошення із зазначенням переліку документів, необхідних для участі в конкурсі, місця та дати проведення засідання комісії з формування Єдиного реєстру.
Перше засідання комісії з формування Єдиного реєстру на наступний рік проводиться не пізніше 20 грудня року.
Включення або виключення підприємств з Єдиного реєстру може проводитись впродовж року.
4. Для участі в конкурсі суб'єкти господарювання подають такі документи:
заяву про включення до Єдиного реєстру;
копію довідки про державну реєстрацію;
копію довідки з Єдиного державного реєстру підприємств та організацій України (ЄДРПОУ);
копії установчих документів;
довідку про взяття на облік платника податків;
копію свідоцтва платника податку на додану вартість;
довідку про відсутність податкового боргу;
копії ліцензій на право здійснення окремих видів господарської діяльності за їх наявності;
довідку про власні складські приміщення або копію договору оренди складських приміщень на наступний рік у тому регіоні, де подається заява;
довідки з установ банків про відкриті поточні рахунки у національній валюті України;
документи, які підтверджують можливість проведення біржових торгів та організації аукціонів;
фінансову звітність за останній звітний період, що передує даті подачі документів;
довідку про кількість працівників на підприємстві.
5. Критерії, які враховуються комісією при винесенні рішення про включення суб'єктів господарювання до Єдиного реєстру:
досвід роботи не менше одного року у відповідній сфері діяльності;
наявність брокерського місця на біржі, яка має право організації і проведення біржових торгів та цільових аукціонів з реалізації активів платника податків, що перебувають у податковій заставі, визначеній відповідно до наказу ДПА України від 24.03.2005 N 120 "Про затвердження Положення про умови і порядок проведення конкурсів з визначення уповноважених товарних бірж з продажу активів, що перебувають у податковій заставі". Цей критерій не обов'язковий для лісогосподарських та рибогосподарських підприємств, у випадку реалізації лише профільної продукції, а також суб'єктів господарювання щодо яких комісією прийнято рішення передавати майно виключно у роздрібну торгівлю;
відсутність порушень податкового законодавства за два останні роки з боку суб'єкта господарювання, який претендує на включення до Єдиного реєстру;
позитивні показники фінансово-господарської діяльності суб'єкта господарювання, підтверджені фінансовою та іншою звітністю відповідно до чинного законодавства (баланс, звіт про фінансові результати, звіт про рух коштів, звіт про власний капітал та примітки до звітів за базовий податковий (звітний) період, що дорівнює останньому звітному періоду, який передує подачі документів для включення в реєстр);
відсутність заборгованості за платежами перед бюджетами (в тому числі зі сплати податку з доходів фізичних осіб) та державними цільовими фондами;
наявність у штаті підприємства не менше 3 працівників;
відсутність порушень договірних зобов'язань під час зберігання та реалізації безхазяйного майна у попередніх роках, підтверджена довідкою органу державної податкової служби;
відсутність порушень договірних зобов'язань з митними органами, підтверджена довідкою митного органу за місцем реєстрації цього суб'єкта господарювання як платника податків;
наявність власних (орендованих) складських приміщень на території регіону, де суб'єкт господарювання включається до Єдиного реєстру. При цьому договір оренди має мати термін дії не менше року, на який підприємство включається до реєстру;
наявність свідоцтва платника податку на додану вартість;
наявність у підприємства веб-сайта в мережі Інтернет.
6. Керівники структурних підрозділів державних податкових адміністрацій в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, до функцій яких належить організація роботи з безхазяйним майном, готують на засідання комісії з формування Єдиного реєстру довідку-висновок з аналізом повноти подання документів на конкурс та врахування критеріїв щодо кожного суб'єкта господарювання та несуть відповідальність за якість і повноту складання довідки.
7. Не допускається відмова у включенні до Єдиного реєстру суб'єктам господарювання, що надали зазначені у пункті 4 документи та відповідають критеріям, визначеним пунктом 5 цього розділу.
8. Виключення суб'єктів господарювання з Єдиного реєстру проводиться протягом року цією ж комісією за їх заявою або за умови порушень ними договірних зобов'язань чи недотримання будь-якого критерію, визначеного пунктом 5 цього розділу.
9. Єдиний реєстр ведеться державними податковими адміністраціями в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі за формою згідно з додатком 8. При формуванні Єдиного реєстру чи внесенні будь-яких змін до нього відповідні державні податкові адміністрації протягом трьох робочих днів від дати проведення засідання конкурсної комісії надсилають до Державної податкової адміністрації України електронною поштою протокол засідання комісії та Єдиний реєстр (уточнений Єдиний реєстр). У цей же термін поштою відправляються копії матеріалів, наданих суб'єктом господарювання конкурсній комісії, у разі включення його до Єдиного реєстру.
10. Єдиний реєстр (уточнений Єдиний реєстр) розміщується на офіційному веб-сайті Державної податкової адміністрації України протягом 15 робочих днів від дати отримання поштою копій матеріалів, вказаних у пункті 9 цього розділу.
11. Договір про реалізацію майна з суб'єктом господарювання, включеним до Єдиного реєстру (додаток 16), укладається після розміщення його реквізитів на офіційному веб-сайті Державної податкової адміністрації України. У договорі обумовлюється, що розмір комісійної винагороди не повинен перевищувати 20 відсотків від суми коштів, отриманих від реалізації майна.
12. Якщо суб'єкт господарювання, не включений до Єдиного реєстру на поточний рік, має залишки непроданого майна, з ним подовжується раніше укладена угода до повної реалізації такого майна (без права передачі на реалізацію іншого майна), або це майно передається іншому суб'єкту господарювання, включеному до Єдиного реєстру.
VI. Реалізація безхазяйного майна, що перейшло у власність держави
1. Реалізація безхазяйного та іншого майна, яке перейшло у власність держави, здійснюється відповідно до Порядку N 1340.
2. Після набуття державою права власності на безхазяйне майно керівник органу державної податкової служби за поданням керівника підрозділу погашення прострочених податкових зобов'язань приймає рішення про реалізацію безхазяйного майна, що перейшло у власність держави (додаток 9), та спрямування коштів до державного бюджету за кодом бюджетної класифікації доходів Державного бюджету України, на який перераховуються кошти від реалізації безхазяйного майна.
3. Майно, що перейшло у власність держави, передається для реалізації суб'єкту господарювання, включеному до Єдиного реєстру, за актом опису, оцінки та передачі майна (додаток 10), підготовленим комісією із складання акта опису, оцінки та передачі майна із зазначенням назви, адреси цього суб'єкта господарювання, прізвища, імені та по батькові службової особи, яка приймає майно, з обов'язковим підписом цієї особи за прийняття майна та наданням довіреності, а також відмітки про те, що особу, яка прийняла майно на реалізацію, попереджено про відповідальність за нестачу, заміну або псування цього майна.
4. Комісія із складання акта опису, оцінки та передачі майна чисельністю не менше п'яти осіб утворюється з числа представників органу державної податкової служби з обов'язковим залученням працівника підрозділу погашення прострочених податкових зобов'язань та з дотриманням вимог пунктів 7 та 8 Порядку N 1340 та процедур, описаних у абзацах другому-п'ятому пункту 4 розділу II Методичних рекомендацій.
5. Акти опису, оцінки та передачі майна реєструються у книзі обліку актів опису, оцінки та передачі майна, яка ведеться у підрозділі погашення прострочених податкових зобов'язань (додаток 11).
6. Про наявність майна, яке підлягає реалізації, не пізніше третього робочого дня після прийняття рішення про передачу на реалізацію цього майна повідомляються всі суб'єкти господарювання, включені до Єдиного реєстру відповідного регіону, та мають, за потреби, відповідні ліцензії на здійснення операцій з цим майном. Повідомлення із зазначенням дати та місця проведення засідання комісії здійснюється шляхом відправлення телефоно- або факсограми, електронною поштою, а про наявність майна вартістю 5 тис. грн. і більше - рекомендованим листом не пізніше, ніж за чотири робочі дні до дати засідання.
Заявки від суб'єктів господарювання, які виявили бажання реалізувати майно, приймаються не пізніше, ніж за день до дати проведення засідання комісії.
Відбір суб'єктів господарювання, які будуть проводити продаж майна вартістю 5 тис. грн. і більше (або об'єктів нерухомості чи транспортних засобів незалежно від вартості), здійснюється на конкурсній основі комісіями чисельністю не менше п'яти осіб, утвореними державними податковими адміністраціями в Автономній Республіці Крим, областях, мм. Києві та Севастополі з числа працівників цих адміністрацій на чолі з заступником голови або начальником управління (відділу), до складу якого входить підрозділ по роботі з безхазяйним майном.
Відбір суб'єктів господарювання для реалізації майна вартістю менше 5 тис. грн. (крім об'єктів нерухомості та транспортних засобів) здійснюється відповідними комісіями, створеними в державних податкових інспекціях.
Засідання відповідних комісій проводяться у присутності представників суб'єктів господарювання (за їх бажанням), заявки яких розглядаються.
7. Суб'єкт господарювання, який виявив бажання реалізувати майно, надає пропозицію щодо граничного терміну продажу цього майна та розміру комісійної винагороди у запечатаному конверті. Заявка на реалізацію майна та інші документи підписуються керівником суб'єкта господарювання та скріплюються печаткою.
8. При відборі суб'єкта господарювання комісією беруться до уваги такі критерії:
письмове підтвердження перевищення суми власних активів СПД над експертною оцінкою товару, отримуваного для реалізації;
найменший розмір комісійної винагороди серед запропонованих;
заявлений найкоротший термін реалізації майна;
продаж (переробка, знищення) безхазяйного та іншого майна, що перейшло у власність держави, виключно на умовах найвигіднішої цінової пропозиції;
відсутність боргів за раніше реалізоване майно;
відсутність на реалізації майна, непроданого протягом шести і більше місяців.
За інших рівних умов перевага надається суб'єкту господарювання, який зберігав безхазяйне майно.
9. Рішення про визначення суб'єкта господарювання, якому майно передається на реалізацію, приймається колегіально простою більшістю голосів присутніх на засіданні членів комісії. Голова комісії має ухвальний голос, якщо під час прийняття рішення голоси членів комісії розділилися порівну.
10. По закінченні засідання комісії складається протокол про результати розгляду документів щодо відбору суб'єкта господарювання, якому передається майно, та підписується всіма членами комісії, що брали участь у голосуванні. На вимогу суб'єкта господарювання, який виявив бажання реалізувати майно, йому надаються завірені копії протоколу засідання комісії та пропозиції з розміром комісійної винагороди інших торговельних підприємств, які подали заявки на реалізацію цього майна.
11. У разі коли вартість майна, що передається на реалізацію, за попередньою або експертною оцінкою становить 5 тис. грн. і більше, а щодо об'єктів нерухомості та транспортних засобів незалежно від вартості, до ДПА України надсилається повідомлення про безхазяйне майно вартістю понад 5 тис. грн., яке пропонується передати на реалізацію (додаток 12), для розгляду та оприлюднення на офіційному веб-сайті в мережі Інтернет. Передача на реалізацію майна (складання акта опису, оцінки та передачі) здійснюється після розміщення цієї інформації на веб-сайті Державної податкової адміністрації України.
У разі проведення уцінки майна, щодо якого було направлене спецповідомлення, до ДПА України направляється повторне спецповідомлення незалежно від вартості майна після уцінки.
12. Роздрукована сторінка веб-сайта з оголошенням про реалізацію безхазяйного майна є обов'язковою умовою для передачі його суб'єкту господарювання і зберігається у справі разом з іншими матеріалами щодо оприлюднення у засобах масової інформації повідомлень про проведення біржових торгів (аукціонів) з продажу цього майна.
13. Надходження коштів від реалізації переданого майна реєструється у картці обліку розрахунків за майно (додаток 13), яка заводиться підрозділом погашення прострочених податкових зобов'язань одночасно зі складанням акта опису, оцінки і передачі майна.
14. Продукція, яка відповідно до законодавства підлягає утилізації чи переробці, згідно з актом опису, оцінки та передачі майна передається з цією метою спеціалізованому підприємству, з яким укладається відповідний договір.
Підприємство, що здійснило переробку чи утилізацію продукції, власник якої не встановлений, реалізує отриману в результаті проведення переробки чи утилізації продукцію за цінами, які існують на момент реалізації, та перераховує в установленому порядку отримані кошти до державного бюджету, крім коштів, витрачених на транспортування, зберігання, переробку, утилізацію та реалізацію продукції.
Щодо кожного факту прийняття рішення про утилізацію чи переробку відповідна інформація надається до ДПА України. Передача майна здійснюється не раніше п'яти робочих днів від дати надання відповідної інформації до ДПА України.
15. Рухомі речі, взяті на облік органом державної податкової служби, після набуття на них державою права власності згідно з нормами Цивільного кодексу України передаються на реалізацію за рішенням керівника органу державної податкової служби.
16. Безхазяйне майно, яке швидко псується або витрати на зберігання якого є непропорційно великими порівняно з його вартістю, передається на реалізацію негайно, до набуття права власності на нього. При цьому керівником органу державної податкової служби за поданням підрозділу погашення прострочених податкових зобов'язань приймається рішення про реалізацію безхазяйного майна, що швидко псується або витрати на зберігання якого є непропорційно великими порівняно з його вартістю (додаток 14).
17. Розпорядження бездоглядною домашньою твариною здійснюється на загальних підставах з дотриманням вимог Порядку N 1340.
18. Транспортні засоби, які не мають власника або власник яких невідомий, та які заборонені для подальшої експлуатації за висновком технічної експертизи, розукомплектовуються для взяття на облік приладів, вузлів, агрегатів та інших комплектуючих виробів (деталей), про що складається акт опису і оцінки. Подальше розпорядження таким майном здійснюється на загальних підставах.
19. Уцінка майна здійснюється відповідно до пунктів 10 та 11 Порядку N 1340 та оформлюється актом уцінки майна за формою згідно з додатком 15.
20. Для покриття сум витрат, пов'язаних з прийняттям, транспортуванням, зберіганням, сертифікацією, експертною оцінкою та реалізацією майна, прийнятого від органу державної податкової служби для реалізації, суб'єкт господарювання відраховує на свою користь з суми виручки від реалізації майна комісійну винагороду. Розмір комісійної винагороди майна визначається комісіями, зазначеними в пункті 4 цього розділу, в межах 20 відсотків вартості майна, але не більше суми (у відсотковому вираженні), заявленої у пропозиції відібраного суб'єкта господарювання.
21. Розрахунки з органами державної податкової служби за майно, прийняте для реалізації, торговельні підприємства проводять протягом семи банківських днів від дня реалізації шляхом перерахування належних сум у дохід держбюджету.
22. У випадках несвоєчасного перерахування в дохід бюджету коштів за реалізоване майно суб'єкт господарювання сплачує пеню в розмірі 120 відсотків облікової ставки Національного банку України за кожний день прострочення з належної до сплати суми.
Облік сум нарахованої та сплаченої пені здійснюється підрозділами погашення прострочених податкових зобов'язань у картці обліку розрахунків за майно.
23. Підпорядковані органи державної податкової служби за формою та у терміни, встановлені органом вищого рівня, надають інформацію про номенклатуру та вартість реалізованого безхазяйного майна, що перейшло у власність держави, а також інші надходження за кодом бюджетної класифікації доходів Державного бюджету України, на який перераховуються кошти від реалізації безхазяйного майна.
VII. Повернення коштів
1. Повернення коштів з бюджету здійснюється у випадках:
винесення рішення суду;
помилкового перерахування коштів на бюджетний рахунок, який відкрито за відповідним кодом бюджетної класифікації та призначено для обліку доходів бюджету від реалізації безхазяйного майна.
2. Повернення помилково або надмірно сплачених коштів проводиться згідно з Порядком взаємодії органів державної податкової служби України, фінансових органів та органів Державного казначейства України в процесі повернення помилково та/або надміру сплачених податків, зборів (обов'язкових платежів) платникам податків, затвердженим наказом Державної податкової адміністрації, Міністерства фінансів, Державного казначейства України від 03.02.2005 N 58/78/22, та зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 18.02.2005 за N 247/10527.
3. Висновок про повернення помилково та/або надміру сплачених коштів на бюджетний рахунок, який відкрито за відповідним кодом бюджетної класифікації та призначено для обліку доходів бюджету від реалізації безхазяйного майна, готується виключно у разі підтвердження правомірності такого повернення структурним підрозділом погашення прострочених податкових зобов'язань.
4. Інформація про підстави та суми коштів, які можуть бути повернені, не пізніше другого робочого дня від дати надходження заяви щодо їх повернення надається підрозділом погашення прострочених податкових зобов'язань до Державної податкової адміністрації України електронною поштою.
VIII. Повернення майна
1. Майно, яке не перейшло у власність держави, підлягає поверненню за умови, що власником надані відповідні документи, які підтверджують його право власності на майно.
2. Майно, що на законних підставах перейшло у власність держави, підлягає поверненню у випадках:
скасування рішення суду про перехід права власності на безхазяйне майно до держави в особі органу державної податкової служби, якщо рішення про скасування набрало чинності;
скасування рішення будь-якого органу про перехід майна у власність держави судом або органом, що прийняв таке рішення;
інших випадках, передбачених законодавством України.
3. Повернення майна, зазначеного у пункті 1 цього розділу Методичних рекомендацій, проводиться органом державної податкової служби у місячний термін від дня реєстрації заяви власника за наявності відповідних документів. У цей же термін здійснюється повернення майна, зазначеного у пункті 2 цього розділу, якщо у рішенні суду або іншого органу про скасування рішення про перехід права власності на майно до держави не встановлено інший термін повернення майна.
4. У випадках, визначених пунктами 1 та 2 цього розділу, керівник органу податкової служби або його заступник приймає вмотивоване рішення про повернення (зняття з обліку) майна (додаток 5), яке приєднується до облікової справи.
5. Рішення про повернення (зняття з обліку) майна не може бути прийнято до того, як працівник підрозділу погашення прострочених податкових зобов'язань, який уповноважений проводити перевірку фактів встановлення власника майна, не складе письмове обґрунтування доцільності повернення майна. Письмове обґрунтування має бути складене не пізніше 15 робочих днів від дати надходження заяви про повернення майна та затверджено посадовою особою, якій безпосередньо підпорядковується такий працівник. Розгляд обґрунтування та прийняття рішення про повернення майна проводиться керівником органу державної податкової служби або особою, яка його заміщає, протягом п'яти робочих днів від дати складання обґрунтування.
Рішення про повернення (зняття з обліку) майна оформляється на бланку органу державної податкової служби, керівник якого прийняв це рішення.
6. Про намір прийняти рішення щодо повернення (зняття з обліку) майна державні податкові інспекції за формою згідно з додатком 6 надають спецповідомлення відповідним державним податковим адміністраціям в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, а ті, у свою чергу, Державній податковій адміністрації України засобами електронного зв'язку не пізніше наступного дня від дня отримання спецповідомлення. При цьому державні податкові адміністрації повідомляють відповідні державні податкові інспекції про дату та номер листа, яким спецповідомлення відправлено до ДПА України. Рішення про повернення (зняття з обліку) майна приймається не раніше шостого робочого дня від дати відправлення такого спецповідомлення до ДПА України.
7. Повернення майна власнику здійснюється після відшкодування ним витрат, пов'язаних зі зберіганням цього майна, крім випадків, якщо рішенням суду або іншим уповноваженим органом (посадовою особою) буде визнано, що власник був позбавлений майна незаконно або позбавлення майна відбулося внаслідок незаконних дій посадових осіб органів державної влади або осіб, які виконували функції держави. Повернення майна оформляється актом приймання-передачі в довільній формі за підписами сторін, що приймають і передають майно. З боку органу державної податкової служби акт підписує керівник (заступник) або інша уповноважена ним особа.
8. У разі якщо впродовж шести місяців з дати повідомлення міліції або органу місцевого самоврядування про виявлення та постановку на облік в органах державної податкової служби безхазяйного майна, власник цього майна не надав документи, які підтверджують право власності на нього, воно відповідно до ст. 338 Цивільного кодексу України переходить у власність держави. Повернення такого майна може бути здійснено в судовому порядку.
9. У разі якщо майно, яке має бути повернуте власнику, надійшло до підрозділу погашення прострочених податкових зобов'язань від підрозділу податкової міліції, працівник підрозділу податкової міліції бере участь у підготовці обґрунтування доцільності повернення майна, передбаченого абзацом першим пункту 6 цього розділу, та разом зі співробітником підрозділу погашення прострочених податкових зобов'язань підписує його.
IX. Прикінцеві положення
1. Вивчення, узагальнення і доведення до підрозділів державної податкової служби України досвіду виконання спільних завдань та взаємодії під час роботи з безхазяйним майном організовується і проводиться органами управління та керівниками структурних підрозділів державної податкової служби, які здійснюють цю роботу.
2. Контроль за дотриманням цих Методичних рекомендацій забезпечує Державна податкова адміністрація України.
Директор Департаменту
погашення прострочених
податкових зобов'язань


М.О.Чмерук
(Додатки до Методичних рекомендацій не наводяться)