• Посилання скопійовано
Документ підготовлено в системі iplex

Про скарги Херсонської обласної організації політичної партії "НАШ КРАЙ", Херсонської обласної організації Політичної Партії "СЛУГА НАРОДУ" та Херсонської регіональної організації Політичної партії "Партія Ігоря Колихаєва "НАМ ТУТ ЖИТИ!", зареєстровані в Центральній виборчій комісії 11 листопада 2020 року за № 21-34-23499 та 12 листопада 2020 року за № 21-34-23682, 21-34-23512, 21-34-23514

Центральна виборча комісія | Постанова від 12.11.2020 № 476
Реквізити
  • Видавник: Центральна виборча комісія
  • Тип: Постанова
  • Дата: 12.11.2020
  • Номер: 476
  • Статус: Документ діє
  • Посилання скопійовано
Реквізити
  • Видавник: Центральна виборча комісія
  • Тип: Постанова
  • Дата: 12.11.2020
  • Номер: 476
  • Статус: Документ діє
Документ підготовлено в системі iplex
ЦЕНТРАЛЬНА ВИБОРЧА КОМІСІЯ
ПОСТАНОВА
від 12 листопада 2020 року № 476
Про скарги Херсонської обласної організації політичної партії "НАШ КРАЙ", Херсонської обласної організації Політичної Партії "СЛУГА НАРОДУ" та Херсонської регіональної організації Політичної партії "Партія Ігоря Колихаєва "НАМ ТУТ ЖИТИ!", зареєстровані в Центральній виборчій комісії 11 листопада 2020 року за № 21-34-23499 та 12 листопада 2020 року за № 21-34-23682, 21-34-23512, 21-34-23514
До Центральної виборчої комісії надійшли скарги Херсонської обласної організації політичної партії "НАШ КРАЙ", зареєстровані в Комісії 11 листопада 2020 року за № 21-34-23499 та 12 листопада 2020 року за № 21-34-23682, скарга Херсонської обласної організації Політичної Партії "СЛУГА НАРОДУ", зареєстрована в Комісії 12 листопада 2020 року за № 21-34-23512, та скарга Херсонської регіональної організації Політичної партії "Партія Ігоря Колихаєва "НАМ ТУТ ЖИТИ!", зареєстрована в Комісії 12 листопада 2020 року за № 21-34-23514, суб’єктом оскарження в яких визначено Херсонську обласну територіальну виборчу комісію.
У скаргах суб’єкти звернення зі скаргами просять достроково припинити повноваження Херсонської обласної територіальної виборчої комісії у зв’язку із вчиненням нею одноразового грубого порушення Конституції України та виборчого законодавства.
До зазначених скарг додано копію постанови П’ятого апеляційного адміністративного суду від 10 листопада 2020 року у справі № 540/3489/20, згідно з якою визнано протиправною бездіяльність Херсонської обласної територіальної виборчої комісії стосовно нездійснення повноважень Бехтерської сільської територіальної виборчої комісії Скадовського району Херсонської області та Каховської міської територіальної виборчої комісії Каховського району Херсонської області щодо встановлення підсумків голосування в межах частин територіальних виборчих округів № 3 та № 5.
Крім того, вказаним судовим рішенням зобов’язано Херсонську обласну територіальну виборчу комісію здійснити повноваження Бехтерської сільської територіальної виборчої комісії Скадовського району Херсонської області та Каховської міської територіальної виборчої комісії Каховського району Херсонської області щодо встановлення підсумків голосування в межах частини територіального виборчого округу № 5 (виборчі дільниці № 650262, 650261, 650260, 650273, 650270, 650269, 650283, 650282, 650274, 650264, 650281, 650263) та в межах частини територіального виборчого округу № 3 (виборчі дільниці № 650356, 650360, 650362, 650564, 650565, 650566, 650567, 650568, 650569, 650570, 650571, 650572, 650573, 650575, 650576, 650577, 650578, 650579, 650580, 650583).
Також визнано протиправними та скасовано рішення Херсонської обласної територіальної виборчої комісії від 6 листопада 2020 року про підсумки голосування в межах територіальних виборчих округів № 3 та № 5, оформлені протоколами вказаної комісії від 6 листопада 2020 року про підсумки голосування в межах територіальних виборчих округів № 3 та № 5.
Визнано протиправним та скасовано рішення Херсонської обласної територіальної виборчої комісії від 6 листопада 2020 року про встановлення результатів виборів депутатів Херсонської обласної ради, оформлене протоколом цієї комісії від 6 листопада 2020 року.
На виконання частини п’ятої статті 70 Виборчого кодексу України (далі - Кодекс) та пункту 8.6 Порядку розгляду скарг виборчими комісіями з виборів Президента України, народних депутатів України, місцевих виборів, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 21 серпня 2020 року № 192 (далі - Порядок), копії скарг надіслано суб’єкту оскарження, якого повідомлено про можливість подати письмові по суті скарги, а також поінформувати Комісію про стан виконання Херсонською обласною територіальною виборчою комісією постанови П’ятого апеляційного адміністративного суду від 10 листопада 2020 року у справі № 540/3489/20.
До Центральної виборчої комісії 12 листопада 2020 року електронною поштою надійшов лист голови Херсонської обласної територіальної виборчої комісії Т. Бузака, з якого вбачається, що постанову П’ятого апеляційного адміністративного суду від 10 листопада 2020 року у справі № 540/3489/20 не виконано, відповідних рішень, які повинна була прийняти Херсонська обласна територіальна виборча комісія, до Комісії не надіслано. На безперервне засідання вказаної територіальної виборчої комісії, що розпочалося 11 листопада 2020 року, 12 листопада 2020 року з’явилося лише три члени Херсонської обласної територіальної виборчої комісії, про що складено акт від 12 листопада 2020 року. У листі зазначено, що інші члени комісії були відсутні на її засіданні у зв’язку з поганим самопочуттям. Однак ці обставини не підтверджено жодними доказами.
Вивчивши скарги та додані до них матеріали, Центральна виборча комісія зазначає.
Відповідно до частини другої статті 3 Закону України "Про Центральну виборчу комісію" (далі - Закон) Комісія та її члени зобов’язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією України та законами України.
Згідно з частиною четвертою статті 14 Закону скарги, що стосуються виборів чи референдумів, подаються до Комісії в порядку та строки, встановлені законом про вибори чи законом про референдуми.
Порядок і строки подання та розгляду скарг, що стосуються місцевих виборів, а також вимоги до їх форми і змісту визначено розділом XI Кодексу.
Відповідно до частини сьомої статті 63 Кодексу постановою Центральної виборчої комісії від 21 серпня 2020 року № 192 затверджено Порядок.
Частиною другою статті 72 Кодексу, пунктом 10.3 Порядку встановлено, що перед розглядом скарги по суті виборча комісія вивчає скаргу для встановлення, чи подано її належним суб’єктом звернення зі скаргою, визначеним Кодексом; чи віднесено Кодексом розгляд скарги до повноважень виборчої комісії (належний суб’єкт розгляду скарги); чи дотримано суб’єктом звернення зі скаргою строки оскарження, встановлені Кодексом.
За змістом частини першої статті 65 Кодексу суб’єктом звернення до виборчої комісії зі скаргою, що стосується виборчого процесу, може бути, зокрема, місцева організація політичної партії - суб’єкт виборчого процесу місцевих виборів в особі її керівника.
Частиною першою статті 22 Кодексу визначено, що місцева організація політичної партії, яка висунула кандидатів на відповідних виборах, є суб’єктом виборчого процесу відповідних виборів.
Згідно з пунктом 2 частини третьої статті 65 Кодексу та підпунктом 1 пункту 3.1 Порядку до Центральної виборчої комісії може бути оскаржено бездіяльність територіальної виборчої комісії, яка встановлює результати відповідних місцевих виборів.
Частинами першою, сьомою статті 66 Кодексу, пунктом 4.1, підпунктом 6 пункту 4.3 Порядку передбачено, що скарга до виборчої комісії може бути подана суб’єктом звернення зі скаргою протягом двох днів після прийняття рішення, вчинення дії чи бездіяльності суб’єктом оскарження, за винятком випадків, зазначених у частинах другій і третій вказаної статті Кодексу. Днем подання скарги вважається день фактичного отримання скарги виборчою комісією.
Враховуючи вказане, в Комісії є підстави для розгляду скарги по суті.
Проаналізувавши наявні в Комісії документи та матеріали, Комісія зазначає.
За змістом частин першої, четвертої, восьмої статті 33, статті 206 Кодексу територіальні виборчі комісії є постійно діючими колегіальними органами, що в межах своїх повноважень та в порядку, передбачених Кодексом, забезпечують організацію та проведення місцевих виборів і забезпечують реалізацію виборчих прав громадян України, додержання та однакове застосування виборчого законодавства, зокрема, встановлюють підсумки голосування на відповідних місцевих виборах, результати виборів депутатів, сільського, селищного, міського голови в порядку, визначеному Кодексом.
Територіальні виборчі комісії та їх члени при виконанні своїх повноважень зобов’язані діяти відповідно до Конституції України, Кодексу та законів України (частина третя статті 32, частина четверта статті 38 Кодексу).
Відповідно до статті 129-1 Основного Закону України суд ухвалює рішення іменем України. Судове рішення є обов’язковим до виконання.
Частиною другою статті 14 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що судові рішення, які набрали законної сили, є обов’язковими до виконання всіма органами державної влади, органами місцевого самоврядування, їх посадовими та службовими особами, фізичними і юридичними особами та їх об’єднаннями на всій території України.
Постановою П’ятого апеляційного адміністративного суду від 10 листопада 2020 року у справі № 540/3489/20 визнано протиправною бездіяльність Херсонської обласної територіальної виборчої комісії стосовно нездійснення повноважень Бехтерської сільської територіальної виборчої комісії Скадовського району Херсонської області та Каховської міської територіальної виборчої комісії Каховського району Херсонської області щодо встановлення підсумків голосування в межах частин територіальних виборчих округів № 3 та № 5.
Указаним судовим рішенням зобов’язано Херсонську обласну територіальну виборчу комісію здійснити повноваження Бехтерської сільської територіальної виборчої комісії Скадовського району Херсонської області та Каховської міської територіальної виборчої комісії Каховського району Херсонської області щодо встановлення підсумків голосування в межах частини територіального виборчого округу № 5 (виборчі дільниці № 650262, 650261, 650260, 650273, 650270, 650269, 650283, 650282, 650274, 650264, 650281, 650263) та в межах частини територіального виборчого округу № 3 (виборчі дільниці № 650356, 650360, 650362, 650564, 650565, 650566, 650567, 650568, 650569, 650570, 650571, 650572, 650573, 650575, 650576, 650577, 650578, 650579, 650580, 650583).
Проте станом на час розгляду скарг Херсонська обласна територіальна виборча комісія вказане рішення суду не виконала. З листа голови Херсонської обласної територіальної виборчої комісії вбачається, що зазначена виборча комісія самоусунулася від виконання покладених на неї судом обов’язків.
Належне здійснення виборчих процедур і механізмів, передбачених Кодексом, точне і достовірне встановлення результатів виборів гарантується частиною другою статті 19 Кодексу.
Територіальні виборчі комісії є тими органами, що в межах своїх повноважень та в порядку, передбачених законами України, забезпечують організацію та проведення відповідних місцевих виборів.
Комісія вважає, що невиконання Херсонською обласною територіальною виборчою комісією рішення суду свідчить про протиправну бездіяльність цієї комісії, яка в умовах швидкоплинності виборчого процесу, незворотності його етапів у часі та неможливості їх поновлення є одноразовим грубим порушенням вимог Конституції України, Кодексу та законів України.
Таким чином, Комісія констатує факт одноразового грубого порушення Херсонською обласною територіальною виборчою комісією вимог Конституції України, Кодексу та законів України.
Згідно зі статтею 1 Закону Центральна виборча комісія є постійно діючим колегіальним державним органом, який діє на підставі Конституції України, цього та інших законів України і наділений повноваженнями щодо організації підготовки і проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів, всеукраїнського і місцевих референдумів у порядку та в межах, установлених цим та іншими законами України.
Частиною другою статті 1, пунктом 3 статті 17, пунктами 1, 2 статті 21 Закону на Центральну виборчу комісію покладено повноваження щодо контролю за діяльністю виборчих комісій, які утворюються для організації підготовки та проведення місцевих виборів, а також за додержанням та однаковим застосуванням законодавства про місцеві вибори на всій території України.
Частиною другою статті 33, частиною першою статті 202 Кодексу передбачено, що Центральна виборча комісія є виборчою комісією вищого рівня для всіх виборчих комісій з усіх місцевих виборів.
Згідно з частиною третьою статті 208 Кодексу повноваження усього складу територіальної виборчої комісії можуть бути достроково припинені в установленому законом порядку виборчою комісією, яка сформувала (утворила) відповідну територіальну виборчу комісію, рішенням виборчої комісії вищого рівня з відповідних місцевих виборів або рішенням суду в разі одноразового грубого порушення чи систематичного порушення комісією Конституції України, Кодексу та законів України, невиконання рішень виборчої комісії вищого рівня.
Комісія зазначає, що наведені факти свідчать про неможливість належного виконання обов’язків нинішнім складом Херсонської обласної територіальної виборчої комісії.
За вказаних обставин Комісія вважає за необхідне достроково припинити повноваження всього складу Херсонської обласної територіальної виборчої комісії у зв’язку з одноразовим грубим порушенням нею вимог Конституції України, Кодексу та законів України.
Разом з тим Центральна виборча комісія вважає за потрібне звернути увагу новоутвореного складу Херсонської обласної територіальної виборчої комісії на необхідність виконання постанови П’ятого апеляційного адміністративного суду від 10 листопада 2020 року у справі № 540/3489/20, а також неухильного дотримання цією виборчою комісією Конституції та законів України під час реалізації повноважень з підготовки і проведення місцевих виборів та організації своєї роботи.
Окремо Комісія зауважує, що особи, винні в порушенні законодавства про вибори, виборчих прав виборців, кандидатів, місцевих організацій політичних партій - суб’єктів виборчого процесу, притягаються до кримінальної, адміністративної або іншої відповідальності в порядку, встановленому законом (частина третя статті 19 Кодексу).
Враховуючи викладене, відповідно до статті 129-1 Конституції України, частини другої статті 19, частини третьої статті 32, частин першої, другої, четвертої, восьмої статті 33, частини четвертої статті 38, статей 202, 206, частин третьої, п’ятої статті 208 Виборчого кодексу України, керуючись частиною другою статті 3, статтями 11 - 13, 17, 21 Закону України "Про Центральну виборчу комісію", Центральна виборча комісія
постановляє:
1. Задовольнити скарги Херсонської обласної організації політичної партії "НАШ КРАЙ", Херсонської обласної організації Політичної Партії "СЛУГА НАРОДУ" та Херсонської регіональної організації Політичної партії "Партія Ігоря Колихаєва "НАМ ТУТ ЖИТИ!", зареєстровані в Центральній виборчій комісії 11 листопада 2020 року за № 21-34-23499 та 12 листопада 2020 року за № 21-34-23682, 21-34-23512, 21-34-23514.
2. Визнати протиправною бездіяльність Херсонської обласної територіальної виборчої комісії щодо невиконання постанови П’ятого апеляційного адміністративного суду від 10 листопада 2020 року у справі № 540/3489/20.
3. Встановити факт одноразового грубого порушення Херсонською обласною територіальною виборчою комісією вимог Конституції України, Виборчого кодексу України та законів України.
4. Достроково припинити повноваження всього складу Херсонської обласної територіальної виборчої комісії у зв’язку з одноразовим грубим порушенням нею вимог Конституції України, Виборчого кодексу України та законів України.
5. Встановити, що місцеві організації політичних партій, за поданням яких до складу Херсонської обласної територіальної виборчої комісії було включено осіб, повноваження яких достроково припинено цією постановою, можуть не пізніше 15 години 13 листопада 2020 року подати до Центральної виборчої комісії кандидатури для включення до складу зазначеної виборчої комісії.
6. Зобов’язати Херсонську обласну територіальну виборчу комісію після сформування її нового складу невідкладно виконати постанову П’ятого апеляційного адміністративного суду від 10 листопада 2020 року у справі № 540/3489/20.
7. Звернути увагу Херсонської обласної територіальної виборчої комісії на неухильне дотримання вимог законодавства в ході реалізації повноважень щодо підготовки і проведення місцевих виборів та організації своєї роботи.
8. Копію цієї постанови надіслати Херсонській обласній територіальній виборчій комісії, Херсонській обласній організації політичної партії "НАШ КРАЙ", Херсонській обласній організації Політичної Партії "СЛУГА НАРОДУ" та Херсонській регіональній організації Політичної партії "Партія Ігоря Колихаєва "НАМ ТУТ ЖИТИ!".
9. Цю постанову оприлюднити на офіційному вебсайті Центральної виборчої комісії.
Голова
Центральної виборчої комісії

О.ДІДЕНКО