НАЦІОНАЛЬНА КОМІСІЯ, ЩО ЗДІЙСНЮЄ ДЕРЖАВНЕ РЕГУЛЮВАННЯ У СФЕРАХ ЕНЕРГЕТИКИ ТА КОМУНАЛЬНИХ ПОСЛУГ
ПОСТАНОВА
28.03.2017 № 426 |
( Постанова втратила чинність на підставі Постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг № 763 від 03.04.2020 )
Про затвердження Порядку проведення електронних аукціонів з розподілення пропускної спроможності міждержавних електричних мереж
Відповідно до статті 30 Закону України "Про електроенергетику" , законів України "Про засади функціонування ринку електричної енергії України" та "Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг" Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг,
ПОСТАНОВЛЯЄ:
1. Затвердити Порядок проведення електронних аукціонів з розподілення пропускної спроможності міждержавних електричних мереж, що додається.
2. Визнати такою, що втратила чинність, постанову Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, від 12 лютого 2015 року № 176 "Про затвердження Порядку проведення електронних аукціонів з розподілення пропускної спроможності міждержавних електричних мереж", зареєстровану в Міністерстві юстиції України 13 травня 2015 року за № 521/26966.
3. Ця постанова набирає чинності з дня, наступного за днем її опублікування в офіційному друкованому виданні - газеті "Урядовий кур’єр".
Голова НКРЕКП | Д. Вовк |
ЗАТВЕРДЖЕНО
Постанова НКРЕКП
28.03.2017 № 426
ПОРЯДОК
проведення електронних аукціонів з розподілення пропускної спроможності міждержавних електричних мереж
І. Загальні положення
1.1. Цей Порядок визначає процедуру організації та проведення електронних аукціонів щодо доступу до пропускної спроможності міждержавних електричних мереж України для здійснення експортних та/або імпортних операцій з електричною енергією з урахуванням особливостей роботи ОЕС України та окремих її складових частин.
1.2. У цьому Порядку терміни вживаються в таких значеннях:
адміністратор аукціонної платформи - працівник аукціонного офісу, який має повноваження здійснювати контроль за дотриманням цього Порядку, правил та умов проведення аукціонів, проводити аукціони, зняття всіх наявних Заявок на участь в аукціоні у випадку виникнення технологічного порушення, технічних проблем у роботі аукціонної платформи та/або форс-мажорних обставин, перевірку надходження грошових внесків/подання банківських гарантій, прийом Заяв та пакета документів про набуття статусу учасника розподілення, підписання протоколів проведення аукціонів у разі застосування резервного механізму та виконувати інші дії, передбачені цим Порядком;
аукціонна платформа - автоматизована система, за допомогою якої проводяться електронні аукціони відповідно до цього Порядку;
аукціонний офіс - підприємство, яке здійснює централізоване диспетчерське управління об’єднаною енергетичною системою України;
банківська гарантія - вид забезпечення виконання зобов’язань, відповідно до якого банк-гарант бере на себе грошове зобов’язання перед аукціонним офісом сплатити кошти за учасника розподілення вільної пропускної спроможності в разі невиконання останнім у повному обсязі або частково своїх фінансових зобов’язань перед аукціонним офісом. Банківська гарантія є безвідкличною та безумовною;
відкриття торгів - час дня, з настанням якого до аукціонного офісу можуть надходити заявки на участь в аукціоні від учасників розподілення;
вільна пропускна спроможність (далі - ВПC) (available transfer capacity, АТС) - доступна пропускна спроможність, за вирахуванням розподіленої на аукціонах величини пропускної спроможності та пропускної спроможності, щодо якої відповідно до законодавства надано пріоритетний доступ. При розрахунку добової вільної пропускної спроможності враховується невикористана величина пропускної спроможності, розподіленої на попередніх аукціонах;
граничні величини експортних та імпортних операцій з електричною енергією на добу Д (далі - граничні величини) - максимальні погодинні величини електричної енергії та потужності з експорту та імпорту електричної енергії, при яких забезпечується надійна та безперебійна робота ОЕС України та електропостачання споживачів електричної енергії, які визначаються відповідно до законодавства та/або нормативних документів;
гранична ціна доступу - визначена програмним забезпеченням аукціонної платформи мінімальна із задоволених заявок на участь в аукціонах ціна доступу до пропускної спроможності по кожному з резервів кожного міждержавного перетину;
графік аукціонів - графік проведення річних, місячних та добових аукціонів, який оприлюднюється на веб-сайті аукціонного офісу;
грошовий внесок - кошти, які вносяться учасником розподілення для участі в річних та/або місячних, та/або добових аукціонах і які в разі невиконання учасником розподілення своїх фінансових зобов’язань відповідно до договору про доступ до пропускної спроможності міждержавних електричних мереж України переходять у власність аукціонного офісу як штраф;
Д - день, протягом якого надається доступ до пропускної спроможності;
Д-1 - день, що передує Д;
Д-2 - день, що передує Д-1;
Д-3 - день, що передує Д-2;
деталі аукціону - інформація щодо параметрів аукціону, визначених підпунктом 7 пункту 3.1 розділу ІІІ цього Порядку;
добовий резерв - вільна пропускна спроможність, яка пропонується до розподілу на добових аукціонах та виражена в мегаватах (МВт);
договір про доступ до пропускної спроможності - договір про доступ до пропускної спроможності міждержавних електричних мереж України, який визначає умови та порядок надання доступу до пропускної спроможності міждержавних електричних мереж України та укладається між учасниками аукціону та аукціонним офісом шляхом приєднання учасника аукціону до договору в цілому. Договір розробляється аукціонним офісом на підставі примірного договору, затвердженого НКРЕКП, та розміщується на аукціонній платформі та веб-сайті аукціонного офісу і є договором приєднання;
доступ до пропускної спроможності міждержавних електричних мереж України - право енергопостачальника на отримання послуги з передачі електричної енергії міждержавними електричними мережами України з метою здійснення експортних та/або імпортних операцій з електричною енергією, набуте відповідно до цього Порядку;
доступна пропускна спроможність (далі - ДПC) (net transfer capacity, NTC) - величина максимальної потужності електричної енергії, що може бути передана з енергетичної системи однієї країни до енергетичної системи іншої країни у відповідному напрямку (міждержавному перетині) за умови гарантованого забезпечення безпеки і надійності функціонування об'єднаної енергетичної системи України;
електронний аукціон (далі - аукціон) - врегульована цим Порядком система суспільних відносин між учасниками електронної взаємодії, розміщеної в мережі Інтернет аукціонної платформи, з використанням якої такі учасники на конкурсній основі здійснюють правочини щодо розподілення доступу до пропускної спроможності міждержавних електричних мереж України для здійснення експортних та/або імпортних операцій з електричною енергією. Учасниками електронної взаємодії, розміщеної в мережі Інтернет аукціонної платформи, є учасники розподілення та аукціонний офіс;
електронна реєстрація - набір літер та цифр (логін та пароль), які присвоюються енергопостачальнику при набутті статусу учасника розподілення для персонального доступу до аукціонної платформи і вчинення дій відповідно до цього Порядку;
енергопостачальники - учасники оптового ринку електричної енергії України, які купують/продають електричну енергію на цьому ринку з метою її продажу та/або постачання споживачам або з метою її експорту та/або імпорту;
закриття торгів - визначений цим Порядком точний час дня, з настанням якого аукціонний офіс припиняє приймати від учасників розподілення заявки;
заява про набуття статусу учасника розподілення - заява, підписана та подана енергопостачальником до аукціонного офісу для набуття статусу учасника розподілення. Форму заяви про набуття статусу учасника розподілення наведено в додатку 1 до цього Порядку;
заявка на участь в аукціоні (далі - Заявка) - подана до аукціонного офісу в порядку і строки, визначені цим Порядком, невідклична на час закриття торгів пропозиція (оферта) учасника розподілення щодо придбання певної величини ВПC відповідного резерву, запропонованої до розподілу на електронному аукціоні;
ідентифікаційний номер оплати - набір знаків, який за результатами проведення відповідного аукціону присвоюється аукціонним офісом відповідному резерву і який використовується переможцями аукціонів при здійсненні оплати по цьому резерву;
київський час - центральноєвропейський час (CET) + 1 година;
користувач розподіленої пропускної спроможності (далі - користувач РПС) - переможець аукціону або отримувач розподіленої пропускної спроможності, який набув прав і обов’язків щодо використання розподіленої пропускної спроможності (далі - РПС);
міждержавний перетин - сукупність міждержавних ліній електропередачі, що з’єднують об’єднану енергетичну систему України (або її частину) з іншими зонами регулювання та/або з енергосистемами інших держав;
місячний резерв - вільна пропускна спроможність, гарантована протягом більше ніж однієї доби, але не більше кількості календарних днів у відповідному календарному місяці, яка пропонується до розподілу на місячних аукціонах та виражена в мегаватах (МВт);
небаланс електричної енергії (потужності) - різниця між обсягами виробництва та імпорту електричної енергії (потужності) і споживання та експорту електричної енергії (потужності);
обмеження РПС - скорочення аукціонним офісом розподіленої пропускної спроможності у випадку технологічного порушення та/або форс-мажорних обставин, а також на вимогу сусіднього системного оператора;
оптовий постачальник електричної енергії (далі - ОПЕЕ) - суб'єкт господарювання, який отримав ліцензію на оптове постачання електричної енергії та здійснює таку ліцензовану діяльність;
отримувач РПС - учасник розподілення вільної пропускної спроможності, який на договірних засадах набуває доступу до розподіленої пропускної спроможності в результаті його передачі від передавача РПС;
передавач РПС - користувач РПС, який на договірних засадах здійснює передачу отриманого за результатами аукціону доступу до пропускної спроможності іншому учаснику розподілення;
передача РПС - визначений цим Порядком спосіб передачі від користувача РПС до отримувача РПС права на доступ до пропускної спроможності міждержавних електричних мереж України;
переможець аукціону - учасник аукціону, Заявка якого була задоволена;
повернення - кошти, що належать до повернення користувачу розподіленої пропускної спроможності відповідно до величини обмеження та/або припинення доступу до пропускної спроможності міждержавних електричних мереж;
повідомлення - будь-яка офіційна інформація, що надсилається аукціонним офісом учасникам розподілення про будь-які процеси, що проходять за їхньою участю в аукціонній платформі, або інша інформація, що має бути направлена аукціонним офісом у випадках, порядку та строки, визначені цим Порядком. Належним вважається повідомлення, розміщене/оприлюднене/направлене аукціонним офісом за допомогою доступних каналів зв’язку (через аукціонну платформу за умови її функціонування у звичайному режимі, а в разі використання резервного механізму - за допомогою електронної пошти або факсимільним зв’язком) за реквізитами, наданими учасниками розподілення до аукціонного офісу. Усі повідомлення аукціонного офісу розміщуються на аукціонній платформі та опубліковуються на веб-сайті аукціонного офісу;
припинення використання РПС - визначений цим Порядком спосіб добровільного припинення користувачем РПС використання отриманої ним пропускної спроможності;
пріоритетний доступ - доступ до додаткового (збільшеного) обсягу пропускної спроможності міждержавних електричних мереж України, створеного за рахунок інвестиції юридичної особи, що не є пов’язаною прямо або опосередковано відносинами контролю з підприємством, яке здійснює централізоване диспетчерське управління об’єднаною енергетичною системою України і передачу електричної енергії магістральними та міждержавними електричними мережами України, який може бути звільнений від дії положень частини сьомої статті 30 Закону України "Про електроенергетику" ;
реєстр учасників розподілення вільної пропускної спроможності (далі - Реєстр) - електронний реєстр учасників розподілення, що вноситься до аукціонної платформи для ідентифікації програмним забезпеченням цих учасників розподілення в частині надання їм прав на здійснення відповідних дій на аукціонній платформі;
резервний механізм - порядок розподілення доступу до пропускної спроможності міждержавних електричних мереж України, передачі РПС та припинення використання доступу до пропускної спроможності, що застосовується аукціонним офісом через технічні проблеми в роботі аукціонної платформи з використанням електронної пошти або факсимільного зв’язку;
річний резерв - вільна пропускна спроможність в одному календарному році протягом більше тридцяти календарних днів та не більше 365 або 366 (у високосному році) календарних днів, яка пропонується до розподілу на річному аукціоні та виражена у мегаватах (МВт);
розподілена пропускна спроможність (далі - РПС) - розподілена за результатами аукціону пропускна спроможність, щодо якої переможець аукціону набув прав та обов’язків щодо доступу до пропускної спроможності;
системний час аукціонної платформи - поточні дата та час для кожної дії, що здійснюється всіма користувачами аукціонної платформи. Системний час аукціонної платформи відповідає київському часу;
сусідній системний оператор - системний оператор або оператор системи передачі Словацької Республіки, Румунії, Польської Республіки, Угорщини, Республіки Молдова, Республіки Білорусь чи Російської Федерації;
технічні проблеми в роботі аукціонної платформи - технічне порушення належного функціонування апаратного та/або програмного забезпечення, що використовується для проведення електронних аукціонів, повне відключення від мережі Інтернет та/або втрата всіх інтернет-додатків, та/або відмова роботи аукціонної платформи (серверів, бази даних або системна помилка аукціонної платформи);
технологічне порушення - ситуація, за якої виникає загроза порушення режиму роботи об'єднаної енергетичної системи України або її окремих частин, зокрема внаслідок небалансу електричної енергії (потужності), зниження частоти нижче гранично допустимих меж, порушення режиму допустимих перетоків і перевантаження мережевих елементів, зниження напруги в контрольних точках енергосистеми до аварійного рівня, яка визначається відповідно до законодавства та/або нормативних документів;
унікальний ідентифікатор - набір цифр та літер, який аукціонна платформа автоматично присвоює будь-якій РПС, яка була розподілена за результатами електронного аукціону;
уповноважена особа - особа, яка відповідно до вимог законодавства має повноваження представляти інтереси енергопостачальника та вчиняти правочини від імені та за рахунок енергопостачальника, який планує брати участь в аукціоні;
учасник аукціону - учасник розподілення, який подав Заявку;
учасник розподілення вільної пропускної спроможності (учасник розподілення) - енергопостачальник, який відповідає визначеним цим Порядком вимогам та внесений до Реєстру;
форс-мажорні обставини - надзвичайні, непередбачені та непереборні за таких умов події, що відбуваються незалежно від бажання та є поза контролем аукціонного офісу та енергопостачальників (незалежно від статусу, в якому вони перебувають відповідно до положень цього Порядку), і які є обставинами, що звільняють від відповідальності за невиконання зобов’язань;
часова відмітка - системний час аукціонної платформи, що присвоюється будь-якій дії будь-якого з учасників розподілення або аукціонного офісу;
СЕТ (Central European Time) - центральноєвропейський час;
ЕІС-код (Energy Identification Code) - персональний ідентифікаційний код енергопостачальника, необхідний для участі в розподіленні вільної пропускної спроможності міждержавних електричних мереж України у напрямку Угорщини, Словацької Республіки, Румунії та Польської Республіки.
Терміни "міждержавна електрична мережа", "об’єднана енергетична система України" вживаються у значеннях, наведених у Законі України "Про електроенергетику" .
1.3. Доступ до пропускної спроможності міждержавних електричних мереж України учасники аукціону отримують виключно за результатами аукціону, передбаченого цим Порядком, за винятком пропускної спроможності, щодо якої відповідно до законодавства надано пріоритетний доступ.
За результатами аукціону енергопостачальники мають право використовувати пропускну спроможність для здійснення експортних та/або імпортних операцій з електричною енергією.
1.4. Аукціонний офіс визначає доступну пропускну спроможність відповідно до методики, затвердженої центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики в електроенергетичному комплексі. Величина доступної пропускної спроможності узгоджується з відповідним системним оператором та/або операторами системи передачі сусідньої країни.
1.5. Аукціонний офіс здійснює розподілення всієї вільної пропускної спроможності міждержавних електричних мереж України на річних, місячних і добових аукціонах за процедурою електронного аукціону з використанням електронного документообігу та електронного цифрового підпису, крім випадків, встановлених Законом України "Про електроенергетику" .
1.6. Вільна пропускна спроможність визначається аукціонним офісом шляхом вирахування з величини доступної пропускної спроможності величини пропускної спроможності, розподіленої на аукціонах, та пропускної спроможності, щодо якої відповідно до законодавства надано пріоритетний доступ. При розрахунку місячної вільної пропускної спроможності враховується невикористана величина пропускної спроможності, розподіленої на річних аукціонах. При розрахунку добової вільної пропускної спроможності враховується невикористана величина пропускної спроможності, розподіленої на річних та місячних аукціонах, а також величина пропускної спроможності, що вивільнилася після приведення графіків користувачів РПС за результатами річних та місячних аукціонів до граничних величин.
Граничні величини експортних та імпортних операцій з електричною енергією на день Д визначаються в залежності від схеми та параметрів основної мережі та прогнозного балансу потужності ОЕС України та "Острова БуТЕС". Граничні величини експортних та імпортних операцій з електричною енергією на відповідний період оприлюднюються аукціонним офісом у деталях добового аукціону.
При визначенні граничних величин для добового аукціону враховуються погодинні величини потужностей поданих графіків використання РПС за результатами річних та місячних аукціонів.
1.7. У випадку, коли попит на доступ до пропускної спроможності міждержавних електричних мереж України перевищує величину вільної пропускної спроможності міждержавних електричних мереж України, аукціон на доступ проводиться за принципом першочергового задоволення Заявок, які пропонують найвищу ціну. У такому разі ціна доступу до пропускної спроможності за відповідним напрямом визначається за мінімальною ціною із задоволених Заявок.
1.8. Якщо попит на доступ до пропускної спроможності міждержавних електричних мереж України не перевищує або дорівнює величині вільної пропускної спроможності міждержавних електричних мереж України, аукціонний офіс надає учасникам такого аукціону доступ до пропускної спроможності міждержавних електричних мереж України на безоплатній основі.
1.9. Річні та місячні аукціони проводяться відповідно до графіка аукціонів, який щороку оприлюднюється аукціонним офісом не пізніше 01 листопада поточного року шляхом розміщення на своєму веб-сайті, в якому також зазначаються строки оприлюднення деталей аукціону(ів).
1.10. У випадку якщо останній день терміну, вказаного в Порядку, припадає на святковий і неробочий день, що визначено відповідно до Кодексу законів про працю України, то всі дії, які відповідно до умов цього Порядку належить виконати в цей термін, мають бути здійснені не пізніше останнього робочого дня, що передує відповідному святковому і неробочому дню.
1.11. Мовою проведення аукціонів, листування та діловодства є українська мова.
1.12. Аукціонна платформа є доступною всім учасникам розподілення для вчинення дій щодо підготовки та участі в аукціонах, перегляду інформації про результати аукціонів, перевірки величин грошових внесків та банківських гарантій учасників розподілення, а також інших дій відповідно до цього Порядку.
Для вчинення вищезазначених дій учасник розподілення повинен мати доступ до інтернет-мережі та використовувати електронну реєстрацію.
Аукціонна платформа також є доступною всім іншим користувачам виключно для перегляду публічної інформації без права вчинення інших дій.
Підтримання функціонування аукціонної платформи забезпечується аукціонним офісом.
1.13. Аукціонний офіс співпрацюватиме із системними операторами сусідніх країн з координації механізмів розподілу перевантажень та реалізації спільних процедур розподілу міждержавної пропускної спроможності для створення в майбутньому єдиної платформи проведення аукціонів.
1.14. Аукціонний офіс, ОПЕЕ та учасники розподілення мають право ініціювати внесення змін до цього Порядку.
1.15. Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, здійснює моніторинг виконання правил щодо проведення розподілу пропускної спроможності міждержавних електричних мереж України.
ІІ. Аукціонний офіс
2.1. Аукціонний офіс здійснює організацію і проведення електронних аукціонів з розподілення доступу до пропускної спроможності міждержавних електричних мереж України для здійснення експортних та/або імпортних операцій з електричною енергією.
2.2. Для цього аукціонний офіс:
забезпечує недискримінаційні умови доступу енергопостачальників до міждержавних електричних мереж України для здійснення експортних та/або імпортних операцій з електричною енергією;
складає та оприлюднює графік проведення аукціонів;
розглядає заяви про набуття статусу учасника розподілення;
здійснює реєстрацію і ведення Реєстру;
здійснює прийом Заявок щодо участі в аукціоні через аукціонну платформу;
забезпечує оформлення відповідних аукціонних документів за підсумками проведених аукціонів;
здійснює координацію розподілення пропускної спроможності із системними операторами сусідніх країн;
виконує функції адміністратора аукціонної платформи, оприлюднює на своєму веб-сайті передбачену цим Порядком інформацію;
здійснює реєстрацію повідомлень про передачу/припинення використання пропускної спроможності;
здійснює розподіл ВПС;
здійснює обмеження РПС відповідно до чинного законодавства та/або нормативних документів;
здійснює коригування добових погодинних графіків до граничних величин;
здійснює контроль відсотка використання отриманої в результаті річного аукціону пропускної спроможності міждержавних електричних мереж України;
визначає обсяг коштів, що належать до повернення користувачу РПС;
здійснює повернення користувачу РПС;
повідомляє про реєстрацію енергопостачальників як учасників розподілення на аукціонній платформі за формою, наведеною в додатку 2 до цього Порядку;
повідомляє про втрату користувачем РПС отриманого доступу до пропускної спроможності міждержавних електричних мереж України за формою, наведеною в додатку 3 до цього Порядку;
повідомляє про перехід на резервний механізм за формою, наведеною в додатку 4 до цього Порядку, у способи, визначені цим Порядком;
вирішує оперативні питання, що виникають у процесі проведення аукціону;
застосовує в разі необхідності резервний механізм;
встановлює на дату, що передує дню відкриття торгів для річних та місячних аукціонів, наявність/відсутність в учасників розподілення статусу члена оптового ринку електричної енергії України шляхом направлення відповідного запиту до ОПЕЕ;
визначає ДПC і ВПC;
узгоджує доступну пропускну спроможність із системними операторами сусідніх країн;
встановлює наявність простроченої заборгованості в учасників розподілення за електричну енергію, закуплену останніми на оптовому ринку електричної енергії України, станом на день, що передує дню відкриття торгів для річних та місячних аукціонів шляхом направлення відповідного запиту ОПЕЕ;
надає консультаційну допомогу всім учасникам розподілення щодо роботи з аукціонною платформою.
ІІІ. Оприлюднення на веб-сайті
3.1. Аукціонний офіс оприлюднює таку інформацію шляхом розміщення на своєму веб-сайті:
1) цей Порядок та інші нормативно-правові акти, що регулюють питання розподілення доступу до пропускної спроможності міждержавних електричних мереж України;
2) методику розрахунку доступної пропускної спроможності;
3) графік проведення аукціонів;
4) контактні дані (прізвище, ім’я, по батькові, номери факсів та телефонів, електронні адреси) працівників аукціонного офісу, які відповідальні за організацію та проведення аукціонів, контактну інформацію та графік роботи служби підтримки аукціонної платформи;
5) щодобово результати визначення доступної пропускної спроможності та величини вільної пропускної спроможності, яка виставляється на аукціон, а також інформацію щодо поточного завантаження кожного з міждержавних перетинів;
6) повідомлення, передбачені положеннями цього Порядку;
7) договір про доступ до пропускної спроможності;
8) деталі аукціону:
вільна пропускна спроможність по резервах та граничні величини;
період (рік/місяць/доба/кількість годин);
міждержавний перетин;
напрямок в Україну чи з України;
профіль добового резерву (для добового аукціону);
час відкриття та закриття торгів (проміжок часу від відкриття до закриття торгів для річного та місячних аукціонів не може бути меншим 24 годин);
час оприлюднення результатів аукціону;
іншу інформацію, пов’язану з проведенням аукціонів;
9) результати аукціону по кожному міждержавному перетину з розбивкою за резервами:
ВПС у мегаватах (МВт);
РПС у мегаватах (МВт);
перелік переможців аукціону по кожному міждержавному перетину із зазначенням величини набутих РПС;
граничну ціну доступу, виражену в національній валюті за 1 мегават за годину (грн/МВт x год);
10) інформацію щодо обмежень РПС (дата, час, тривалість та причина такого обмеження);
11) інформацію щодо передачі/припинення використання РПС;
12) інформацію про центри сертифікації ключів;
13) повідомлення про реєстрацію та/або скасування реєстрації учасників розподілення;
14) іншу інформацію, передбачену цим Порядком.
3.2. Деталі річного аукціону оприлюднюються не раніше ніж за десять календарних днів та не менше ніж за п’ять календарних днів до дати його проведення.
3.3. Деталі місячного аукціону оприлюднюються не раніше ніж за п’ять календарних днів та не менше ніж за три календарних дні до дати його проведення.
3.4. Деталі добового аукціону оприлюднюються до 10:00 за київським часом Д-2 кожного календарного дня року, крім визначених Кодексом законів України про працю святкових і неробочих днів. Деталі добового аукціону, який проводиться на святкові і неробочі дні та в перший календарний день після святкових і неробочих днів, оприлюднюються до 10:00 за київським часом на Д-1 дня, який передує святковим і неробочим дням.
3.5. Аукціонний офіс повинен оприлюднювати на своєму веб-сайті дати проведення аукціонів та дати оголошення (оприлюднення) деталей аукціонів, що відрізняються від дат, зазначених у графіку аукціонів. Обґрунтування таких змін має бути оприлюднене на веб-сайті аукціонного офісу та в аукціонній платформі одночасно з перенесенням дати проведення відповідного аукціону. У випадку перенесення дати проведення річного аукціону аукціонний офіс повинен забезпечити оприлюднення інформації щодо оновлених дат проведення відповідного аукціону з дотриманням мінімальних граничних строків, встановлених для оприлюднення деталей аукціону згідно з пунктами 3.2 та 3.3 цього розділу.
IV. Річний, місячний та добові аукціони
4.1. На річний аукціон виставляється доступ до пропускної спроможності міждержавних електричних мереж України потужністю, що відповідає величині всієї вільної пропускної спроможності міждержавних електричних мереж України на відповідному міждержавному перетині, з періодом надання доступу тривалістю більше тридцяти календарних днів та не більше кількості календарних днів року (річний резерв).
4.2. На місячний аукціон виставляється доступ до пропускної спроможності міждержавних електричних мереж України потужністю, що відповідає величині всієї вільної пропускної спроможності міждержавних електричних мереж України на відповідному міждержавному перетині, з періодом надання доступу тривалістю більше однієї доби та не більше кількості календарних днів відповідного місяця (місячний резерв).
4.3. При визначенні річного та місячних резервів аукціонний офіс керується принципом максимального безперервного надання доступу до пропускної спроможності міждержавних електричних мереж України. Аукціонному офісу забороняється здійснювати дії щодо ділення безперервного періоду надання доступу та об’єднання річних або місячних резервів.
4.4. На добовий аукціон виставляється нерозподілена та невикористана величина пропускної спроможності, розподіленої на річних та місячних аукціонах, величина пропускної спроможності, що вивільнилася після приведення графіків користувачів РПС за результатами річних та місячних аукціонів до граничних величин, а також щодо якої застосований механізм припинення.
4.5. Добовий резерв дорівнює одній годині, а величина добової вільної пропускної спроможності для кожної години відповідної доби визначається окремо.
4.6. Річний та місячні аукціони проводяться в строки, які мають забезпечувати відповідно до цього Порядку можливість підготовки та надання учасниками розподілення Заявки(ок), внесення банківських гарантій та/або перерахування грошових внесків, сплати вартості доступу за результатами проведеного аукціону та на підставі виставленого аукціонним офісом рахунку і надання добових погодинних графіків користувачами РПС.
4.7. Мінімальна величина пропускної спроможності при розрахунку величини резерву на річному, місячних та добових аукціонах складає 1 МВт.
V. Порядок реєстрації енергопостачальників для участі в аукціоні та внесення змін до інформації енергопостачальників
5.1. З метою участі в аукціонах та/або отримання РПС через механізм передачі РПС енергопостачальник має набути статусу учасника розподілення.
5.2. Для набуття статусу учасника розподілення енергопостачальник подає до аукціонного офісу належним чином оформлену заяву про набуття статусу учасника розподілення за формою, наведеною в додатку 1 до цього Порядку. Усі реквізити заяви про набуття статусу учасника розподілення мають бути заповнені. Заява про набуття статусу учасника розподілення не може містити будь-яких застережень.
Заява про набуття статусу учасника розподілення подається на бланку енергопостачальника та має бути підписана уповноваженою особою енергопостачальника. До заяви про набуття статусу учасника розподілення додаються підписані уповноваженою особою енергопостачальника такі документи:
належним чином оформлена(і) анкета(и) для створення, видалення або коригування облікового запису уповноваженої особи учасника розподілення (не більше трьох). Усі розділи анкети (прізвище, ім’я, по батькові, номери факсів та телефонів, електронні адреси) мають містити повну та достовірну інформацію (форма анкети наведена в додатку 5 до цього Порядку);
оригінал довіреності або іншого документа, що підтверджує повноваження уповноважених осіб учасника розподілення на вчинення правочинів щодо доступу до пропускної спроможності міждержавних електричних мереж України;
оригінал довіреності або іншого документа, що підтверджує повноваження особи, яка від імені енергопостачальника подає заяву про набуття статусу учасника розподілення. Для керівників, які діють без довіреності на підставі установчих документів, - копії протоколу про обрання та/або наказу про призначення на посаду чи інший підтверджуючий документ.
5.3. Енергопостачальник заявою про набуття статусу учасника розподілення підтверджує, що він відповідає всім установленим цим Порядком вимогам, погоджується з порядком та умовами проведення електронних аукціонів, викладеними в цьому Порядку, приєднується в цілому до договору про доступ і зобов’язується виконувати фінансові зобов’язання відповідно до договору про доступ до пропускної спроможності.
5.4. Аукціонний офіс перевіряє наявність обмежень, передбачених цим Порядком, щодо реєстрації енергопостачальника як учасника розподілення.
5.5. Строк розгляду документів аукціонним офісом не може перевищувати десять календарних днів з дня подачі повного пакета документів, зазначених у пункті 5.2 цього розділу. У межах зазначеного строку аукціонний офіс може направити запит енергопостачальнику з метою уточнення даних, зазначених у доданих до заяви про набуття статусу учасника розподілення документах. Запит повинен бути направлений на адреси всіх уповноважених осіб енергопостачальника протягом трьох днів з дня отримання пакета документів.
5.6. У разі ненадання енергопостачальником відповіді на запит аукціонного офісу протягом п’яти календарних днів з дати направлення такого запиту аукціонний офіс скасовує процедуру реєстрації цього енергопостачальника.
5.7. За результатами розгляду заяви про набуття статусу учасника розподілення та документів, що додаються до неї, аукціонний офіс визначає комплектність наданих документів та приймає рішення про реєстрацію енергопостачальника учасником розподілення або відмову в такій реєстрації. Аукціонний офіс у межах строку, визначеного пунктом 5.5 цього розділу, оприлюднює на власному веб-сайті інформацію про реєстрацію учасника розподілення або відмову в реєстрації із зазначенням причин такої відмови, а також надсилає таку інформацію персонально на електронну адресу уповноваженої особи енергопостачальника.
Аукціонний офіс при проведенні реєстрації присвоює енергопостачальнику індивідуальний код учасника розподілення.
Форму повідомлення про реєстрацію енергопостачальника як учасника розподілення на аукціонній платформі або повідомлення про відмову в реєстрації енергопостачальника як учасника розподілення на аукціонній платформі наведено в додатках 2, 6 до цього Порядку.
5.8. Аукціонний офіс не має права відмовити енергопостачальнику в реєстрації як учасника розподілення, крім випадків невиконання таким енергопостачальником вимог, зазначених у пунктах 5.2-5.4 цього розділу.
5.9. Аукціонний офіс створює та/або змінює, та/або вносить до аукціонної платформи обліковий запис уповноваженої особи учасника розподілення протягом п’яти календарних днів після отримання анкети відповідно до додатка 5 до цього Порядку.
Аукціонний офіс повідомляє кожну уповноважену особу учасника розподілення про створення або зміну її облікового запису електронною поштою на адресу, зазначену в анкеті.
5.10. Енергопостачальник повинен у десятиденний строк повідомити аукціонний офіс шляхом відправлення письмового повідомлення щодо будь-яких змін в інформації енергопостачальника, яка зазначена в його анкеті, з наданням належним чином засвідчених копій підтверджуючих документів.
5.11. У разі якщо учасник розподілення протягом року не подав жодної заявки на участь у будь-якому аукціоні, його реєстрація анулюється, про що аукціонний офіс направляє такому учаснику розподілення відповідне повідомлення. При цьому такий учасник розподілення не позбавляється права подачі наступної заяви про набуття статусу учасника розподілення.
VI. Вимоги до учасника аукціону
6.1. Для участі у річному та/або місячних, та/або добових аукціонах від учасника розподілення не пізніше дня, який передує дню відкриття торгів відповідного річного та/або місячного, та/або добового аукціону, аукціонному офісу повинен надійти грошовий внесок та/або не пізніше 13:00 за київським часом дня, який передує дню відкриття торгів відповідного річного та/або місячного, та/або добового аукціону, оригінал банківської гарантії. Прийняття або відмова від прийняття банківської гарантії із відповідним обґрунтуванням має бути надано(а) аукціонним офісом не пізніше як протягом 3 (трьох) робочих днів з дня її отримання.
6.2. Розмір грошового внеску та/або грошового зобов’язання, виконання якого має забезпечуватися банківською гарантією (розмір банківської гарантії) учасника розподілення для участі в річних, місячних та добових аукціонах, складає величину, яка більше або дорівнює 100 (ста) мінімальним заробітним платам, визначеним чинним законодавством України, на дату, що передує даті відкриття торгів відповідного аукціону.
Строк дії банківської гарантії для участі в річному аукціоні повинен покривати період не менше періоду з дня відкриття торгів річного аукціону до останнього дня місяця (включно), що передує останньому місяцю резерву.
Строк дії банківської гарантії для участі в місячних аукціонах повинен покривати період не менше періоду з дня відкриття торгів місячного аукціону та 20 (двадцяти) календарних днів з цієї дати.
Строк дії банківської гарантії для участі в добових аукціонах повинен покривати період не менше періоду з дня відкриття торгів відповідного добового аукціону та 30 (тридцяти) календарних днів з цієї дати.
Розрахунки, у тому числі розрахунки грошового внеску та/або грошового зобов’язання, виконання якого має забезпечуватися банківською гарантією, здійснюються в національній валюті України.
6.3. Грошовий внесок вважається оплаченим, коли він надійшов на поточний рахунок зі спеціальним режимом використання аукціонного офісу.
6.4. Контроль за відповідністю наданої банківської гарантії та/або перерахованого грошового внеску положенням цього Порядку та Заявці здійснюється аукціонним офісом.
6.5. Витрати, пов’язані з перерахуванням грошового внеску та/або наданням банківської гарантії, несе учасник розподілення.
6.6. У випадку порушення переможцем аукціону порядку оплати, передбаченого договором про доступ до пропускної спроможності, грошовий внесок або банківська гарантія утримується аукціонним офісом як штраф в розмірі 100 (ста) мінімальних заробітних плат. При цьому для участі в чергових аукціонах зазначений учасник розподілення повинен відновити грошовий внесок або надати банківську гарантію аукціонному офісу відповідно до вимог пунктів 6.1 та 6.2 цього розділу.
6.7. Банківська гарантія відхиляється аукціонним офісом як належне забезпечення виконання зобов’язань учасника розподілення, якщо така банківська гарантія не відповідає вимогам, визначеним цим Порядком, та чинному законодавству України. Аукціонний офіс негайно шляхом направлення листа електронною поштою та/або факсимільним зв’язком має поінформувати учасника розподілення про відхилення банківської гарантії як належного забезпечення виконання зобов’язань учасника розподілення.
6.8. Учасники розподілення мають право на повернення грошового внеску, який вони внесли на рахунок аукціонного офісу, або на повернення банківської гарантії. Для цього учасник розподілення повинен направити запит до аукціонного офісу офіційним листом щодо повернення грошового внеску або надання згоди на повернення банківської гарантії. Повернення грошового внеску та/або банківської гарантії можливе лише при повній оплаті за набуті РПС.
6.9. Аукціонний офіс розглядає запит учасника розподілення та протягом 2 (двох) робочих днів з дати отримання запиту приймає рішення про повернення грошового внеску або надання згоди на повернення банківської гарантії, про що в той же день надсилає через аукціонну платформу або в разі застосування резервного механізму електронною поштою та/або факсимільним зв’язком відповідне повідомлення учаснику розподілення.
6.10. Повернення грошового внеску здійснюється аукціонним офісом протягом п’яти банківських днів з моменту направлення учаснику розподілення повідомлення від аукціонного офісу згідно з вимогами пункту 6.9 цього розділу.
6.11. Учасник розподілення не допускається до участі в річному, місячному та добовому аукціонах у таких випадках:
якщо учасник розподілення має прострочені грошові зобов’язання перед аукціонним офісом за договором про доступ до пропускної спроможності;
якщо учасник розподілення має прострочену заборгованість за електричну енергію, закуплену на оптовому ринку електричної енергії України;
анулювання статусу члена оптового ринку електричної енергії України.
При цьому такий учасник розподілення не звільняється від зобов’язань відповідно до пункту 14.9 розділу XIV цього Порядку.
6.12. Учасник розподілення втрачає отримані в результаті відповідного аукціону РПС у таких випадках:
якщо учасник розподілення має прострочені грошові зобов’язання перед аукціонним офісом за договором про доступ до пропускної спроможності;
анулювання статусу члена оптового ринку електричної енергії України.
При цьому такий учасник розподілення не звільняється від зобов’язань відповідно до пункту 14.9 розділу XIV цього Порядку.
VII. Вимоги до Заявки на участь в аукціоні
7.1. Кожна Заявка на участь в аукціоні повинна містити такі дані:
найменування учасника розподілення;
резерв;
ціну Заявки (зазначається у гривнях за 1 мегават за годину (грн/МВт x год) з двома знаками після коми. Ціна Заявки має бути вищою за нуль);
величину пропускної спроможності (зазначається у мегаватах (МВт) без десяткового дробу). Мінімальна величина пропускної спроможності по будь-якому міждержавному перетину становить 1 мегават (МВт).
7.2. Заявки на участь в аукціоні, що не відповідають установленим цим Порядком вимогам, автоматично відхиляються аукціонним офісом.
7.3. Кожній Заявці під час її подання учасником розподілення аукціонною платформою автоматично присвоюється часова відмітка.
7.4. Кожний учасник розподілення має право в період між відкриттям та закриттям торгів коригувати Заявки необмежену кількість разів.
7.5. Заявка, подана учасником аукціону на час закриття торгів, є невідкличною пропозицією (офертою) щодо придбання не більше від визначеної у такій Заявці величини ВПС із запропонованої аукціонним офісом ВПС до розподілу на електронному аукціоні.
7.6. Учасник аукціону має визначити у Заявці, яка подається на добовий аукціон, величину пропускної спроможності та запропоновану ним ціну пропускної спроможності на кожну годину доби. У тих годинах доби, на розподіл пропускної спроможності яких учасник аукціону не претендує, проставляється цифра "0".
VIII. Проведення аукціонів
8.1. Аукціонний офіс забезпечує рівні умови участі в аукціоні для всіх учасників аукціону. Зміст Заявки до і після закриття торгів є конфіденційною інформацією. Аукціонний офіс вживає заходів щодо збереження конфіденційності змісту Заявок учасників аукціону.
8.2. Кожен учасник аукціону може подати Заявку(и) протягом періоду часу між відкриттям та закриттям торгів, як зазначено в деталях аукціону, для відповідного резерву. До закриття торгів Заявка(и) може(уть) бути відкликана(і) та/або змінена(і).
8.3. Учасник аукціону може подати не більше двадцяти Заявок на кожен окремий резерв.
8.4. Аукціонний офіс не відповідає за випадки, коли учасник аукціону не в змозі зв'язатися з аукціонною платформою при відсутності технічних проблем на аукціонній платформі.
8.5. Через технічні проблеми в роботі аукціонної платформи аукціонний офіс переносить або скасовує аукціон. Результати аукціону при цьому скасовуються. У такому випадку учасників аукціону повідомляють про отримання помилкових результатів та іншої інформації, пов’язаної з аукціоном, шляхом розміщення відповідного повідомлення на веб-сайті аукціонного офісу та направлення повідомлення на електронну адресу та/або факс уповноважених осіб учасників розподілення.
Аукціонний офіс у строк до 1 години з моменту виявлення технічних проблем у роботі аукціонної платформи повідомляє учасників аукціону та оприлюднює причини, що викликали відміну аукціону, на своєму веб-сайті в день скасування аукціону.
8.6. Річні, місячні та добові аукціони проводяться відповідно до графіка проведення аукціонів, який щороку оприлюднюється аукціонним офісом не пізніше 01 листопада поточного року шляхом розміщення на своєму веб-сайті, у якому також зазначається строк оприлюднення деталей аукціону(ів).
8.7. Добові аукціони проводяться протягом року кожного календарного дня у Д-2, крім святкових і неробочих днів. Добові аукціони для святкових і неробочих днів проводяться у Д-1 дня, який передує святковому і неробочому дню, на строк тривалості святкових і неробочих днів та на перший день після святкових і неробочих днів.
8.8. Час відкриття та закриття торгів для добового аукціону:
час відкриття торгів - 13:00 за київським часом у Д-2;
час закриття торгів - 13:30 за київським часом у Д-2.
8.9. Кожний учасник розподілення має бути поінформований про результати його цінової(их) заявки(ок) не пізніше ніж через 30 хвилин після закриття торгів на добовому аукціоні (тобто до 14:00 за київським часом у Д-2). Результати добового аукціону оприлюднюються на веб-сайті аукціонного офісу не пізніше ніж через 30 хвилин після закриття торгів на добовому аукціоні.
IX. Аукціонна платформа
9.1. Аукціонний офіс організовує та проводить аукціони з розподілення пропускної спроможності на рік, місяць та добу в електронному вигляді на аукціонній платформі. Аукціонна платформа встановлена в аукціонному офісі з метою проведення аукціонів у вигляді веб-додатка. Аукціонний офіс надає учасникам розподілення документацію та вказівки з використання аукціонної платформи.
9.2. Аукціонний офіс забезпечує допомогу всім учасникам аукціону щодо роботи з аукціонною платформою. Контактна інформація та години роботи служби підтримки аукціонної платформи оприлюднюються на веб-сайті аукціонного офісу.
9.3. Уся інформація щодо часових рамок, зазначена в цьому Порядку (зокрема кінцеві строки передачі даних, оголошення результатів тощо), приводиться у відповідність до системного часу аукціонної платформи. Інтерфейс користувача має працювати за системним часом аукціонної платформи.
9.4. Уповноважена особа учасника розподілення виконує операції з конфігурації його облікового запису в інтерфейсі користувача.
9.5. З метою забезпечення комунікації між учасниками розподілення, у тому числі щодо наміру здійснення передачі РПС, аукціонним офісом створюється та підтримується на аукціонній платформі дошка повідомлень.
9.6. Дошка повідомлень є інструментом для публікації (оприлюднення) повідомлень учасників розподілення. Дошка повідомлень безпосередньо не пов'язана з функціональними можливостями аукціонної платформи (за винятком ідентифікації учасника розподілення), тому:
повідомлення про намір передати або отримати РПС та/або будь-які інші повідомлення, оприлюднені користувачами аукціонної платформи, не перевіряються аукціонним офісом. Учасник розподілення, від імені якого його уповноваженою особою було здійснено розміщення інформації на дошці повідомлень, відповідає за зміст та достовірність такої інформації;
вся інформація, що стосується роботи аукціонного офісу або аукціонної платформи, розміщується виключно співробітниками аукціонного офісу;
за допомогою дошки повідомлень не проводяться операції через жоден модуль аукціонної платформи.
9.7. Аукціонний офіс не відповідає за будь-які прямі або непрямі втрати чи збитки, понесені будь-яким користувачем аукціонної платформи у зв'язку з роботою дошки повідомлень, або у зв'язку з використанням, або неможливістю використання, або з результатами використання дошки повідомлень, та не відповідає за будь-які вeб-сайти та матеріали, розміщені на дошці повідомлень.
9.8. На дошці повідомлень розміщується інформація, яка стосується виключно питань проведення аукціонів.
9.9. Цілісність, доступність, конфіденційність та захист від несанкціонованого доступу до інформації реалізуються на аукціонній платформі відповідно до вимог законодавства України.
9.10. Програмне забезпечення аукціонної платформи має відповідати вимогам чинних нормативно-правових актів та нормативних документів системи технічного та програмного захисту інформації.
9.11. Кожна уповноважена особа учасника розподілення повинна мати свою електронну реєстрацію для доступу до системи. Усі операції, що здійснюються через аукціонну платформу, зберігаються з інформацією щодо відповідного користувача аукціонної платформи та часу здійснення операції.
9.12. Кожний учасник розподілення зобов'язується дотримуватися всіх правил безпеки, зазначених у цьому Порядку. Зокрема, учасник розподілення зобов'язується переконатися, що:
уповноважена особа учасника розподілення, яка має право надавати Заявки, зберігає свій особистий закритий ключ у таємниці і таким чином, щоб ніхто інший не міг отримати доступ до ключа;
уповноважена особа учасника розподілення, яка має право надавати Заявки, використовує свій особистий закритий ключ і електронну реєстрацію виключно у випадках та відповідно до вимог цього Порядку;