• Посилання скопійовано
Документ підготовлено в системі iplex

Про затвердження Методичних рекомендацій по впровадженню індикатора з безпеки польотів "Ефективність управління безпекою польотів"

Державна авіаційна служба України | Наказ, Рекомендації від 30.05.2016 № 384
Реквізити
  • Видавник: Державна авіаційна служба України
  • Тип: Наказ, Рекомендації
  • Дата: 30.05.2016
  • Номер: 384
  • Статус: Документ діє
  • Посилання скопійовано
Реквізити
  • Видавник: Державна авіаційна служба України
  • Тип: Наказ, Рекомендації
  • Дата: 30.05.2016
  • Номер: 384
  • Статус: Документ діє
Документ підготовлено в системі iplex
ДЕРЖАВНА АВІАЦІЙНА СЛУЖБА УКРАЇНИ
НАКАЗ
30.05.2016 № 384
Про затвердження Методичних рекомендацій по впровадженню індикатора з безпеки польотів "Ефективність управління безпекою польотів"
Відповідно до вимог по впровадженню елементів систем управління безпекою польотів, визначених пунктом 8.3.1 Положення про нагляд за безпекою польотів у системі організації повітряного руху , затвердженого наказом Мінтрансзв'язку від 31 травня 2010 № 320 та зареєстрованого в Мін'юсті 3 червня 2010 року за № 446/17741, пунктів 3.1, 4.1 Додатка 19 "Система управління безпекою польотів" ICAO, з метою удосконалення систем моніторингу стану впровадження систем управління безпекою польотів та надання суб'єктам авіаційної діяльності рекомендацій, роз'яснень та методичної допомоги щодо впровадження показників ефективності систем управління безпекою польотів
НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Методичні рекомендації по впровадженню індикатора з безпеки польотів "Ефективність управління безпекою польотів" (далі - Методичні рекомендації), що додаються.
2. Департаменту аеронавігації:
2.1. Визначити відповідальних осіб для супроводження індикаторів з безпеки польотів відповідно до Методичних рекомендацій та впровадити процедуру регулярного обчислення індикатора з безпеки польотів "Ефективність управління безпекою польотів" на державному рівні в частині, що стосується аеронавігаційного обслуговування.
2.2. Рекомендувати провайдерам аеронавігаційного обслуговування використовувати Методичні рекомендації для визначення ефективності впровадження та покращення системи управління безпекою польотів та забезпечити надання методичної допомоги визначеному персоналу підприємств щодо обчислення індикатора з безпеки польотів "Ефективність управління безпекою польотів".
2.3. Під час проведення регуляторних аудитів з безпеки польотів включити в перелік питань наявність та зміст інформації з оцінювання ефективності управління безпекою польотів.
3. Департаменту льотної експлуатації, департаменту льотної придатності, департаменту авіаційних перевезень, аеропортів та міжнародного співробітництва розглянути можливість застосування Методичних рекомендацій в частині, що стосується суб'єктів авіаційної діяльності, до яких застосовується вимога щодо впровадження систем управління безпекою польотів.
4. Цей наказ набирає чинності 1 червня 2016 року.
5. Контроль за виконанням цього наказу залишаю за собою.
Голова ДержавіаслужбиО.В. Більчук
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Державної авіаційної
служби України
30.05.2016 № 384
МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ
по впровадженню індикатора з безпеки польотів "Ефективність управління безпекою польотів"
1. Загальні положення
1.1. Ці Методичні рекомендації по впровадженню індикатора з безпеки польотів (далі - Методичні рекомендації) містять прийнятні заходи відповідності щодо застосування показників ефективності, довідковий матеріал для вимірювання індикатора з безпеки польотів та забезпечують процедуру оцінювання стану впровадження систем управління безпекою польотів (СУБП).
1.2. Мета Методичних рекомендацій - встановлення методології для вимірювання показника ефективності та використання в якості індикатора з безпеки польотів проактивних, практичних та таких, що підлягають вимірюванню, показників у відповідності із концептуальними рамками Державної програми з безпеки польотів та СУБП стосовно контролю та кількісної оцінки ефективності забезпечення безпеки польотів відповідно до п. 2.2 Доповнення A Додатка 19 ICAO "Управління безпекою польотів", використовуючи системний багаторівневий підхід та уніфіковану процедуру.
1.3. Ці Методичні рекомендації стосуються:
управління аеронавігації Державіаслужби в частині відповідальності за впровадження індикатора з безпеки польотів на державному рівні та на рівні провайдерів обслуговування повітряного руху у відповідності до цих Методичних рекомендацій;
департамент льотної експлуатації, департамент льотної придатності, департамент авіаційних перевезень, аеропортів та міжнародного співробітництва Державіаслужби в частині оцінки можливості застосування цих Методичних рекомендацій для суб'єктів авіаційної діяльності за відповідними напрямками;
інших державних установ в частині, як зазначено у пункті 4.6 цих Методичних рекомендацій,
суб'єктів авіаційної діяльності, які відповідно до вимог п. 3.1.3 Додатка 19 ICAO "Управління безпекою польотів" повинні впровадити на підприємстві СУБП (далі - підприємства авіаційної галузі).
2. Для контролю досягнення цілі в сфері ефективності роботи по забезпеченню безпеки польотів цими Методичними рекомендаціями впроваджується Індикатор з безпеки польотів "Ефективність управління безпекою польотів" (далі - ЕУБП).
3. Опис Індикатора з безпеки польотів ЕУБП
3.1. ЕУБП визначається шляхом використання опитувальників. Вихідна інформація базується на відповідях, що були надані Державіаслужбою та підприємствами авіаційної галузі, для яких впровадження СУБП є обов'язковим.
3.2. Відповідно до функцій суб'єктів авіаційної діяльності розроблені опитувальники містять різні питання для Державіаслужби та підприємств авіаційної галузі.
3.3. Опитувальник для Державіаслужби (державний рівень)
3.3.1. Опитувальник наведений у Додатку 1.
3.3.2. Опитувальник містить 38 питань. Питання згруповані по 20 цілях управління (МО), які, у свою чергу, згруповані по елементах та компонентах відповідно до концептуальних рамок Державної програми з безпеки польотів.
3.4. Опитувальник для підприємств авіаційної галузі.
3.4.1. Опитувальник наведений у Додатку 2.
3.4.2. Опитувальник містить 25 питань та згрупований за 11 областями дослідження (SA) та 16 цілями управління (МО), які, у свою чергу, згруповані по елементах та компонентах відповідно до концептуальних рамок системи управління безпекою польотів. Зв'язок між SA та MO наведений у Додатку 5.
3.5. Єдиною ціллю опитувальників є моніторинг ефективності діяльності суб'єктів авіаційної діяльності по відношенню до управління безпекою польотів.
3.6. Очікується, що суб'єкти авіаційної діяльності будуть надавати відповіді на запитання опитувальника щиро та неупереджено. Дані, що будуть надані, повинні використовуватись виключно для аналізу стану впровадження систем управління безпекою польотів, відпрацювання рекомендацій та відповідних планів по удосконаленню таких систем.
3.7. Рівні впровадження
3.7.1. В обох опитувальниках відповідь на кожне питання забезпечена відповідною інформацією, що асоціюється з рівнем впровадження СУБП у відповідній організації. Застосовуються наступні 5 рівнів впровадження:
Рівень A.Первинний рівень впровадження. Процеси та дії, як правило, несистематизовані, епізодичні та хаотичні.
Рівень B.Планування та початкове впровадження. Діяльність, процеси та обслуговування керовані та знаходяться на початковому етапі.
Рівень C.Впровадження. Визначені стандартні процеси використовуються для управління.
Рівень D.Управління та оцінка. Встановлені цілі для управління процесами, характеристики процесів вимірювані.
Рівень E.Постійне покращення. Постійне покращення процесів та їх характеристик.
3.7.2. Рівень впровадження може бути вибраний для відповіді, якщо всі елементи, що вказані на відповідному рівні, існують в організації. Якщо зафіксовано елементи відповідності на різних суміжних рівнях впровадження - повинен використовуватись консервативний підхід та вибраний нижчий рівень впровадження, у якому всі елементи охоплені.
3.8. Для кожної відповіді на окреме питання необхідне обґрунтування, що вказується у довільній формі у відповідному полі питання.
3.9. Необхідно відповісти на всі питання, навіть якщо норма, що міститься у питанні, не впроваджена у національному законодавстві.
4. Обрахування Індикатора з безпеки польотів. Державний рівень.
4.1. Відповіді опитувальника для Державіаслужби (державний рівень) використовуються для вимірювання досягнутого рівня ефективності за наступними показниками (індикаторами):
показники ефективності за кожною ціллю управління (МО);
загальний показник ефективності (ЕУБП).
4.2. Показники ефективності розраховуються за наступними цілями управління:
впровадження законодавчої та регуляторної структури Євросоюзу з питань безпеки польотів шляхом адаптації національної структури, де це необхідно (ціль 1.1);
встановлення відповідальності з безпеки польотів на національному рівні та забезпечення виконання національного плану з безпеки польотів у відповідності з Європейським авіаційним планом з безпеки польотів в частині, що стосується. Національний план з безпеки польотів повинен включати політику держави з гарантування необхідних ресурсів (ціль 1.2);
встановлення та забезпечення незалежності національного органу з розслідування подій з безпеки польотів в цивільній авіації, уключаючи необхідні ресурси (ціль 1.3а);
встановлення заходів для гарантування виконання відповідних дій з безпеки польотів після видачі рекомендацій з безпеки польотів органом з розслідування подій з безпеки польотів в цивільній авіації (ціль 1.3б);
гарантії залучення авіаційними властями, відповідальними за розслідування подій з безпеки польотів в цивільній авіації, ATM/A№S експертів за відповідним напрямком в конкретних розслідуваннях (ціль 1.3в);
встановлення відповідної прозорої та пропорційної процедури правозастосування, уключаючи призупинення, обмеження та анулювання ліцензій та сертифікатів та застосування ефективних штрафних санкцій (ціль 1.4);
гарантування адекватного управління внутрішньою координацією в національному наглядовому органі (ціль 1.5а);
гарантування адекватного управління зовнішніх взаємовідносин з відповідними суб'єктами авіаційної діяльності (ціль 1.5б);
встановлення контролю над ідентифікацією небезпек та управлінням ризиками з безпеки польотів в рамках СУБП підприємств авіаційної галузі, зокрема провайдерів аеронавігаційного обслуговування (ціль 2.1);
погодження загальних та індивідуальних характеристик безпеки польотів для підприємств авіаційної галузі, зокрема провайдерів аеронавігаційного обслуговування (ціль 2.2);
надання повноважень національному наглядовому органу, відповідальному за нагляд за безпеку польотів підприємств авіаційної галузі, зокрема провайдерів аеронавігаційного обслуговування (ціль 3.1а);
встановлення національної системи нагляду за безпекою польотів та програми для гарантування ефективного моніторингу відповідності підприємств авіаційної галузі, зокрема провайдерів аеронавігаційного обслуговування, з вимогами нормативно-правових актів та контролю за функціями нагляду за безпекою польотів (ціль 3.1б);
встановлення механізму гарантування, отримання та збереження даних по небезпеках та ризиках з безпеки польотів, їх аналіз підприємствами авіаційної галузі, зокрема провайдерами аеронавігаційного обслуговування, розповсюдження та обміну такими даними на державному рівні (ціль 3.2);
встановлення пріоритетів по інспектуванню, аудитуванню та оглядах для тих сфер, де проблемні питання з безпеки польотів найбільш серйозні, або де вбачається необхідність, або де ідентифіковані ризики для безпеки польотів (ціль 3.3);
навчання персоналу національного наглядового органу та відповідне регуляторне забезпечення (ціль 4.1а);
сприяння обізнаності щодо інформації з безпеки польотів, обміну та розповсюдження інформації, що пов'язана з безпекою польотів, серед національних авіаційних органів (ціль 4.1б);
підготовка/навчання персоналу підприємств авіаційної галузі та учбових організацій по підготовці авіаційного персоналу проводиться відповідно до чинних регуляторних вимог (ціль 4.2а);
сприяння обізнаності щодо інформації з безпеки польотів, обміну та розповсюдження інформації, що пов'язана з безпекою польотів, із іноземними та міжнародними органами (ціль 4.2б);
встановлення культури з безпеки польотів в Державіаслужбі (національному наглядовому органі) та сприяння її розвитку (ціль 5.1);
встановлення процедур вимірювання та покращення культури з безпеки польотів в Державіаслужбі (національному наглядовому органі) (ціль 5.2).
4.3. Показники ефективності за цілями управління обраховуються наступним чином:
кожна відповідь в залежності від рівня впровадження, зазначеного у відповіді, оцінюється у кількість балів від 0 до 4 відповідно до визначеного рівня від A до E;
крім цього, кожна відповідь оцінюється в залежності від питомої ваги питання у кожній цілі управління; таблиця питомої ваги кожного питання наведена у Додатку 3.
З математичної точки зору, числова величина вагомості кожної цілі управління визначається формулою:
nj
100Сума rkj * wkj
k=1
Sj = ---------------------
nj
4Сума wkj
k=1
де:
Sj - величина ефективності цілі управління j;
rkj - кількісна величина відповіді k цілі управління j (від 0 до 4);
wkj - питома вага відповіді k цілі управління j (від 0 до 1);
№j - кількість питань цілі управління j, на які були надані відповіді.
4.4. Загальний показник ефективності визначається шляхом визначення середнього арифметичного обрахованих показників ефективності за цілями управління.
4.5. Обрахована величина показників ефективності повинна знаходитись в межах від 0 до 100 балів та мати округлення до найближчого цілого.
4.6. Відповідальність за проведення вимірювання оцінки та моніторингу покладається на визначену відповідальну особу з числа персоналу департаменту аеронавігації Державіаслужби відповідно до розподілу обов'язків та встановлених внутрішніх процедур. Відповіді на питання, що стосуються інших державних установ, повинні бути надані для інформування:
ціль 1.1 - до Міністерства інфраструктури України;
цілі 1.3в, 3.1а, 3.2 - до Національного бюро з розслідування авіаційних подій та інцидентів з цивільними повітряними суднами.
4.7. Механізм перевірки
Результати, отримані при визначенні показників ефективності, надаються для перевірки директору департаменту аеронавігації Державіаслужби. Скориговані у разі необхідності результати погоджуються з відділом управління ризиками Державіаслужби та затверджуються Головою Державіаслужби. Перевірці підлягають правильність вибору варіанта відповіді, достатність обґрунтування наданих відповідей та правильність обрахування.
4.8. Обґрунтування визначеного рівня імплементації
Визначений рівень імплементації повинен бути обґрунтованим. Обґрунтування рівнів імплементації A та B можуть бути обмежені констатацією факту проведення чи початку проведення відповідної діяльності. Рівні імплементації C, D та E потребують змістовного обґрунтування. Загальні принципи змістовного обґрунтування:
пояснення повинні бути повними та зрозумілими та охоплювати всю відповідну інформацію і пояснення шляху досягнення обраного рівня;
відповіді не повинні повторювати питання;
відповіді повинні пояснювати вибір відповідного рівня, а не обґрунтовувати відсутність вибору іншого рівня;
в більшості питань при виборі рівня D або вище відповіді повинні обґрунтовувати вибраний рівень та твердження нижчих рівнів з урахуванням прийнятності та доцільності;
в опитувальнику неодноразово згадується визначення "механізм", який слід розуміти в залежності від організаційної структури та стилю управління, не тільки як єдиний процес, але й як ряд процесів, процедур, проектів або ініціатив, за допомогою яких досягається кінцевий позитивний результат; опис в обґрунтуванні таких інструментів та їх взаємодію у разі необхідності слід зазначати;
обґрунтування може містити специфічну інформацію, таку як назви процесів, документів, регуляторних актів чи суб'єктів діяльності; посилання на відповідальність визначеного персоналу; визначені цілі та строки їх визначення та досягнення; опис заходів та методів; цілісність або наявність будь-яких виключень;
якщо є можливість надати посилання на документи, розміщені онлайн, це слід зробити з конкретним посиланням на місце в документі; при посиланні на результати попередніх перевірок слід вказати документ та забезпечити його доступність.
5. Обрахування Індикатора з безпеки польотів. Рівень підприємств авіаційної галузі.
5.1. Відповіді опитувальника для підприємств авіаційної галузі використовуються для вимірювання досягнутого рівня ефективності за наступними показниками (індикаторами):
показники ефективності за кожною ціллю управління (МО) - кількісна величина для кожної цілі управління, що обраховується з використанням питомої ваги кожного питання, як зазначено у Таблиці 2 Додатка 4;
загальний показник ефективності (ЕУБП) - загальна кількісна величина для кожного підприємства авіаційної галузі, що обраховується як середнє арифметичне за всіма напрямками вивчення, використовуючи питому вагу питань, що наведено у Таблиці 1 Додатка 4.
5.2. Показники ефективності розраховуються за наступними цілями управління:
визначення політики підприємства та цілей з безпеки польотів (ціль 1.1);
визначення відповідальності з безпеки польотів персоналу, що має вплив на безпеку польотів та керівництва підприємства за стан безпеки польотів (ціль 1.2);
визначення функцій управління безпекою польотів під час впровадження та функціонування СУБП (ціль 1.3);
визначення плану дій у надзвичайних обставинах та його координація з іншими суб'єктами діяльності (ціль 1.4);
розробка та підтримання відповідної документації з управління безпекою польотів, яка визначає підхід підприємства по управлінню безпекою польотів (ціль 1.5);
забезпечення адекватного управління внутрішніми взаємозв'язками та інтеграції систем управління, що використовуються (ціль 1.6а);
забезпечення адекватного управління зовнішніми взаємовідносинами, що можуть безпосередньо впливати на безпеку надання обслуговування (ціль 1.6б);
розвиток та функціонування задокументованого процесу управління ризиками (ціль 2.1);
встановлення показників з безпеки польотів на підприємстві та оцінка ефективності управління ризиками (ціль 3.1);
встановлення задокументованого процесу визначення змін та гарантування систематичної оцінки ризиків та їх зниження при плануванні таких змін (ціль 3.2);
встановлення задокументованого процесу систематичного покращення безпеки польотів (ціль 3.3);
гарантування надання повідомлень про визначені події з безпеки польотів, їх негайного розслідування та впровадження необхідних заходів за результатами розслідування (ціль 3.4);
визначення програми підготовки з безпеки польотів для гарантування проходження відповідного навчання та компетентності персоналу для виконання покладених обов'язків з безпеки польотів (ціль 4.1);
встановлення формалізованих заходів для підтримки безпеки польотів та обміну інформацією з безпеки польотів (ціль 4.2);
сприяння впровадженню культури безпеки польотів на підприємстві (ціль 5.1);
встановлення процедур для вимірювання та покращення культури безпеки польотів на підприємстві (ціль 5.2).
5.3. Взаємозв'язок між питаннями опитувальника та напрямками вивчення, цілями управління зазначений у Додатку 5 СУБП.
5.4. Показники ефективності за цілями управління обраховуються наступним чином:
кожна відповідь в залежності від рівня впровадження, зазначеного у відповіді, оцінюється у кількість балів від 0 до 4 відповідно до визначеного рівня від A до E;
крім цього, кожна відповідь повинна бути оцінена:
від 0 до 5 у відповідності до КОЖНОГО напрямку вивчення;
від 0 до 1 у відповідності до цілі управління, до якого належить питання;
Питома вага кожного питання для кожного напрямку вивчення та цілі управління наведена у Додатку 4.
З математичної точки зору, числова величина вагомості кожної цілі управління визначається формулою:
nj
100Сума rkj * wkj
k=1
Sj = ---------------------
nj
4Сума wkj
k=1
де:
Sj - величина ефективності для підприємства авіаційної галузі напрямку вивчення або цілі управління j;
rkj - кількісна величина відповіді на питання k напрямку вивчення або цілі управління j (від 0 до 4);
wkj - питома вага відповіді k напрямку вивчення або цілі управління j;
№j - кількість питань напрямку вивчення або цілі управління j, на які були надані відповіді.
Приклад обчислення:
ПитанняВизначений рівеньКількість балів
SA1.1.A0
SA1.2.E4
SA1.3.E4
SA2.1.B1
SA2.2.D3
SA2.3.E4
SA2.4.D3
SA3.1.D3
SA3.2.D3
SA4.1.C2
SA4.2.D3
SA4.3.B1
SA5.1.D3
SA6.1.D3
SA7.1.C2
SA7.2.B1
SA8.1.A0
SA8.2.C2
SA9.1.D3
SA9.2.B1
SA9.3.C2
SA10.1.D3
SA11.1.C2
SA11.2.B1
SA11.3.B1
Результати обрахування показників (індикаторів)
Показники ефективності за цілями
Визначення політики підприємства та цілей з безпеки польотів (ціль 1.1);100
Визначення відповідальності з безпеки польотів персоналу, що має вплив на безпеку польотів та керівництва підприємства за стан безпеки польотів (ціль 1.2);50
Визначення функцій управління безпекою польотів під час впровадження та функціонування СУБП (ціль 1.3);75
Визначення плану дій у надзвичайних обставинах та його координація з іншими суб'єктами діяльності (ціль 1.4);25
Розробка та підтримання відповідної документації з управління безпекою польотів, яка визначає підхід підприємства по управлінню безпекою польотів (ціль 1.5);50
Забезпечення адекватного управління внутрішніми взаємозв'язками та інтеграції систем управління, що використовуються (ціль 1.6а);50
Забезпечення адекватного управління зовнішніми взаємовідносинами, що можуть безпосередньо впливати на безпеку надання обслуговування (ціль 1.6б);25
Розвиток та функціонування задокументованого процесу управління ризиками (ціль 2.1);75
Встановлення показників з безпеки польотів на підприємстві та оцінка ефективності управління ризиками (ціль 3.1);50
Встановлення задокументованого процесу визначення змін та гарантування систематичної оцінки ризиків та їх зниження при плануванні таких змін (ціль 3.2);75
Встановлення задокументованого процесу систематичного покращення безпеки польотів (ціль 3.3);63
Гарантування надання повідомлень про визначені події з безпеки польотів, їх негайного розслідування та впровадження необхідних заходів за результатами розслідування (ціль 3.4);50
Визначення програми підготовки з безпеки польотів для гарантування навчаності та компетентності персоналу для виконання покладених обов'язків з безпеки польотів (ціль 4.1);75
Встановлення формалізованих заходів для підтримки безпеки польотів та обміну інформацією з безпеки польотів (ціль 4.2);50
Сприяння впровадженню культурі безпеці польотів на підприємстві (ціль 5.1);0
Встановлення процедур для вимірювання та покращення культури безпеки польотів на підприємстві (ціль 5.2).100
Застосування формули обчислення демонструється на прикладі обчислення цілі 3.3 (вихідні дані - кількість балів за кожне питання та колонка 3.3 питомої ваги питань Таблиці 2 додатка 4)
100 * (3 * 0,25 + 3 * 0,25 + 3 * 0,25 + 1 * 0,25) / (4 * (3 + 3 + 3 + 1)) = 62,5 " 63
Показники ефективності за напрямками вивчення:
SA1. Розвиток культури безпеки польотів53
SA2. Відповідальність підприємства та окремих осіб за безпеку польотів58
SA3. Своєчасна відповідність міжнародним зобов'язанням60
SA4. Стандарти та процедури з безпеки польотів55
SA5. Компетентність53
SA6. Управління ризиками54
SA7. Зв'язок СУБП з іншими системами управління48
SA8. Системи повідомлень з безпеки польотів, розслідування подій з безпеки польотів52
SA9. Моніторинг встановленого набору характеристик51
SA10. Аудити СУБП та огляди операційної діяльності з безпеки польотів56
SA11. Обмін та впровадження передового досвіду54
Застосування формули обчислення демонструється на прикладі обчислення напрямку вивчення SA1 (вихідні дані - кількість балів за кожне питання та колонка 1 питомої ваги питань Таблиці 1 додатка 4):
100 * (0 * 5 + 4 * 5 + 4 * 4 + 1 * 4 + 3 * 2 + 4 * 5 + 3 * 2 + 3 * 1 + 3 * 1 + 2 * 2 + 3 * 3 + 1 * 3 + 3 * 4 + 3 * 4 + 2 * 5 + 1 * 3 + 0 * 5 + 2 * 3 + 3 * 2 + 1 * 4 + 2 * 4 + 3 * 4 + 2 * 4 + 1 * 4 + 1 * 5) / (4 * (5 + 5 + 4 + 4 + 2 + 5 + 2 + 1 + 1 + 2 + 3 + 3 + 4 + 4 + 5 + 3 + 5 + 5 + 3 + 2 + 4 + 4 + 4 + 4 + 4 + 5)) = 52,9 " 53
Загальний показник ефективності (ЕУБП)54
(52,9 + 57,6 + 60,3 + 54,5 + 53,2 + 54,2 + 47,5 + 51,5 + 51,1 + 56,3 + 54,3) / 11 = 53,9 " 54
5.5. Обрахована величина показників ефективності повинна знаходитись в межах від 0 до 100 балів та мати округлення до найближчого цілого.
5.6. Механізм перевірки.
Результати, отримані при визначенні показників ефективності підприємствами авіаційної галузі, є предметом перевірки Державіаслужби.
Після ознайомлення з інформацією, наданою підприємством, Державіаслужба може організовувати двосторонні зустрічі для надання пояснень на недостатньо обґрунтовані, з точки зору перевіряючого, відповіді та отримання додаткової інформації або доказів правильного визначення рівня імплементації. З цією метою інспекторському складу Державіаслужби доцільно включати дискусійні питання опитувальника до переліку питань, що перевіряються під час проведення аудиту з безпеки польотів.
Ступінь реагування Державіаслужби на отримання недостатньо обґрунтованих відповідей повинен враховувати відносну кількість питань, відповіді на які були скориговані Державіаслужбою. Основним методом реагування є зміни у планах проведення регуляторних аудитів або проведення цільових аудитів з безпеки польотів.
5.7. Обґрунтування визначеного рівня імплементації елементів та компонентів СУБП здійснюється підприємствами авіаційної галузі у відповідності з п. 3.8.
6. Відповідальність і механізм надання та оприлюднення інформації
6.1. Державний рівень.
6.1.1. Опитувальник для Державіаслужби (державний рівень) заповнюється, показники (індикатори) обчислюються визначеною відповідальною особою з числа персоналу департаменту аеронавігації.
6.1.2. Результати відповідей та обчислена інформація перевіряються відповідно до п. 4.7 цих Методичних рекомендацій.
6.1.3. Інформація повинна відображати стан управління безпекою польотів у році, що минув. Заповнення опитувальника проводиться на регулярній основі щорічно з 1 по 3 тиждень січня наступного року. Обчислення та узгодження показників (індикаторів) проводиться у 4 тиждень січня.
6.1.4. Інформація щодо величин показників ефективності за кожною ціллю управління та загального показника ефективності публікується на сайті Державіаслужби до 1 квітня наступного року у річному звіті з безпеки польотів у системі ОрПР.
6.1.5. Інформація щодо величин показників ефективності за кожною ціллю управління та загального показника ефективності може бути передана до Комісії з аналізу ефективності роботи (PRB) Євроконтролю.
6.1.6. Матеріали щодо обчислення показників ефективності (заповнені опитувальники, обчислення) зберігаються в департаменті аеронавігації у паперовому та електронному вигляді. Терміни зберігання встановлюються у відповідності з вимогами номенклатури справ департаменту аеронавігації Державіаслужби.
6.2. Рівень підприємств авіаційної галузі.
6.2.1. Керівництво підприємства призначає особу, відповідальну за опрацювання опитувальника, калькуляцію показників (індикаторів) та взаємодію під час їх перевірки Державіаслужбою. Інформація про таку особу надається та оновлюється у відповідності із встановленими внутрішніми процедурами підприємства.
6.2.2. Опитувальник для підприємств авіаційної галузі заповнюється, показники (індикатори) обчислюються визначеною відповідальною особою. Результати опрацювання опитувальника та обчислення затверджуються керівництвом підприємства у відповідності із встановленими внутрішніми процедурами.
6.2.3. Відповіді на питання опитувальника повинні відображати стан управління безпекою польотів у році, що минув.
6.2.4. Заповнений опитувальник та обраховані показники (індикатори) ефективності надаються провайдерами обслуговування повітряного руху до департаменту аеронавігації Державіаслужби не пізніше 20 січня наступного року. Надання зазначеної інформації іншими підприємствами авіаційної галузі погоджується з відповідними структурними підрозділами Державіаслужби, що контролюють профільну діяльність підприємства.
6.2.5. У разі організації двосторонніх зустрічей для з'ясування Державіаслужбою дискусійних питань, вся затребувана інформація повинна надаватися без затримок таким чином, щоб завершити консультації до 1 лютого наступного року. Остаточне рішення щодо зміни визначеного підприємством рівня впровадження СУБП за окремими питаннями приймає Державіаслужба.
6.2.6. Інформація щодо величин показників ефективності за кожною ціллю управління та загального показника ефективності впровадження СУБП підприємств авіаційної галузі не вважається конфіденційною. Зазначена інформація щодо провайдерів обслуговування повітряного руху публікується на сайті Державіаслужби до 1 квітня наступного року у річному звіті з безпеки польотів у системі ОрПР.
6.2.7. Інформація щодо величин показників ефективності за кожною ціллю управління та загального показника ефективності провайдерів обслуговування повітряного руху може бути передана провайдером або Державіаслужбою за згодою провайдера до Комісії з аналізу ефективності роботи (PRB) Євроконтроля або інших міжнародних організацій.
6.2.8. Матеріали щодо обчислення показників ефективності (заповнені опитувальники, обчислення, зміни, що були внесені Державіаслужбою) зберігаються підприємствами авіаційної галузі у паперовому та електронному вигляді у відповідності з внутрішніми встановленими процедурами.
7. Прикінцеві положення
7.1. Державіаслужба залишає за собою право вносити зміни у опитувальники з метою приведення у відповідність з загальноєвропейською методикою чи удосконалення методики оцінки. При внесенні таких змін відповідальні особи Державіаслужби та підприємств авіаційної галузі завчасно (до початку наступного року) інформуються.
7.2. Державіаслужба залишає за собою право визначення цільових та тривожних показників ефективності управління безпекою польотів на підставі моніторингу отриманої інформації в рамках цих Методичних рекомендацій та встановлення відповідних корегувальних дій для підвищення загального рівня впровадження систем управління безпекою польотів.
7.3. Дії, визначені у пунктах 6.1.3, 6.2.3, 6.2.4 для попереднього календарного року, рекомендовано виконати протягом трьох місяців з моменту набрання чинності цими Методичними рекомендаціями.
Директор
департаменту аеронавігації
В.М. Сімак
Додаток 1
до Методичних рекомендацій
по впровадженню індикатора
з безпеки польотів "Ефективність
управління безпекою польотів",
затвердженого наказом
Державіаслужби
30.05.2016 № 384
ОПИТУВАЛЬНИК
для визначення ключового індикатора ефективності управління безпекою польотів
Державний рівень
Загальні дані
Прізвище та ініціали керівника
Посада
ОрганізаціяДержавна авіаційна служба України
Результати обрахування показників (індикаторів)
Загальний показник ефективності (ЕУБП)
Показники ефективності за цілями
Цілі управлінняОбч. вел.
Впровадження законодавчої та регуляторної структури Євросоюзу з питань безпеки польотів шляхом адаптації національної структури, де це необхідно (ціль 1.1)
Встановлення відповідальності з безпеки польотів на національному рівні та забезпечення виконання національного плану з безпеки польотів у відповідності з Європейським авіаційним планом з безпеки польотів в частині, що стосується. Національний план з безпеки польотів повинен включати політику держави з гарантування необхідних ресурсів (ціль 1.2)
Встановлення та забезпечення незалежності Національного бюро з розслідування подій та інцидентів з цивільними повітряними суднами, уключаючи необхідні ресурси (ціль 1.3а)
Встановлення заходів для гарантування виконання відповідних дій з безпеки польотів після видачі рекомендацій з безпеки польотів Національним бюро з розслідування подій та інцидентів з цивільними повітряними суднами (ціль 1.3б)
Гарантії залучення авіаційними властями, відповідальними за розслідування подій з безпеки польотів в цивільній авіації, ATM/A№S експертів за відповідним напрямком в конкретних розслідуваннях (ціль 1.3в)
Встановлення відповідної прозорої та пропорційної процедури правозастосування, уключаючи призупинення, обмеження та анулювання ліцензій та сертифікатів та застосування ефективних штрафних санкцій (ціль 1.4)
Гарантування адекватного управління внутрішньою координацією в національному наглядовому органі (ціль 1.5а)
Гарантування адекватного управління зовнішніх взаємовідносин з відповідними суб'єктами авіаційної діяльності (ціль 1.5б)
Встановлення контролю над ідентифікацією небезпек та управлінням ризиками з безпеки польотів в рамках СУБП підприємств авіаційної галузі, зокрема провайдерів аеронавігаційного обслуговування (ціль 2.1)
Погодження загальних та індивідуальних характеристик безпеки польотів для підприємств авіаційної галузі, зокрема провайдерів аеронавігаційного обслуговування (ціль 2.2)
Надання повноважень Державіаслужбі, відповідальній за нагляд за безпеку польотів підприємств авіаційної галузі, зокрема провайдерів аеронавігаційного обслуговування (ціль 3.1а)
Встановлення національної системи нагляду за безпекою польотів та програми для гарантування ефективного моніторингу відповідності підприємств авіаційної галузі, зокрема провайдерів аеронавігаційного обслуговування, з вимогами нормативно-правових актів та контролю за функціями нагляду за безпекою польотів (ціль 3.1б)
Встановлення механізму гарантування отримання та збереження даних по небезпеках та ризиках з безпеки польотів, їх аналіз підприємствами авіаційної галузі, зокрема провайдерами аеронавігаційного обслуговування та на державному рівні, розповсюдження та обміну такими даними (ціль 3.2)
Встановлення пріоритетів по інспектуванню, аудитуванню та оглядам для тих сфер, де проблемні питання з безпеки польотів найбільш серйозні, або де вбачається необхідність, або де ідентифіковані ризики для безпеки польотів (ціль 3.3)
Навчання персоналу національного наглядового органу та відповідне регуляторне забезпечення (ціль 4.1а)
Сприяння обізнаності щодо інформації з безпеки польотів, обміну та розповсюдження інформації, що пов'язана з безпекою польотів серед національних авіаційних органів (ціль 4.1б)
Підготовка/навчання персоналу підприємств авіаційної галузі та учбових організацій по підготовці авіаційного персоналу проводиться відповідно чинних регуляторних вимог (ціль 4.2а)
Сприяння обізнаності щодо інформації з безпеки польотів, обміну та розповсюдження інформації, що пов'язана з безпекою польотів, із іноземними та міжнародними органами (ціль 4.2б)
Встановлення культури з безпеки польотів в Державіаслужбі (національному наглядовому органі) та сприяння її розвитку (ціль 5.1)
Встановлення процедур вимірювання та покращення культури з безпеки польотів в Державіаслужбі (національному наглядовому органі) (ціль 5.2)
Компонент 1 Державна політика з безпеки польотів та цілі
Елемент 1.1. Державна законодавча структура безпеки польотів
Ціль 1.1. Впровадження законодавчої та регуляторної структури Євросоюзу з питань безпеки польотів шляхом адаптації національної структури, де це необхідно
B1.1 В наявності добре встановлене первинне авіаційне законодавство, що містить забезпечення, що надає можливість уряду та відповідній адміністрації проактивно наглядати за діяльністю цивільної авіації, та яке впроваджує європейську регуляторну структуру з безпеки польотів по відношенню до організації повітряного руху / аеронавігаційного обслуговування
A Створення умовВ наявності первинна законодавча база. Однак, вона, наразі, не відповідає регуляторній структурі Євросоюзу (не адаптована до рівня складності національної авіаційної системи або не охоплює всіх аспектів нагляду організації повітряного руху)
B Планування / початкове впровадженняВсе, що стосується створення умов плюс:
Виконаний аналіз невідповідності первинної законодавчої бази регуляторній структурі Євросоюзу.
Підготовлений план імплементації для оновлення первинної законодавчої бази з питань організації повітряного руху з метою відповідності регуляторної структури Євросоюзу
C ВпровадженняВсе, що стосується планування та початкового впровадження плюс:
Первинна законодавча база з питань організації повітряного руху відповідає регуляторній структурі Євросоюзу, опублікована та впроваджена
D Управління та контрольВсе, що стосується впровадження плюс:
Передовий досвід, що впроваджується іншими країнами або задекларований в Євросоюзі (у т. ч. шляхом довідкового матеріалу EASA) для встановлення первинної регуляторної бази з питань організації повітряного руху, що відповідає регуляторній структурі Євросоюзу активно адаптується
E Послідовне покращенняВсе, що стосується управління та контролю плюс:
Передовий досвід в розвитку та встановленні первинної регуляторної бази, уключаючи організацію повітряного руху, встановлюється разом з іншими країнами та визнається тими, хто працює в галузі організації повітряного руху
Будь-ласка, забезпечте обґрунтування для вибраної відповіді
B1.2 Адекватні фінансові ресурси та компетентність персоналу забезпечують всі фази регуляторних процесів, що стосуються безпеки польотів
A Створення умовРесурси для регуляторних функцій з питань безпеки польотів забезпечуються "як і коли потрібно" на тимчасовій основі
B Планування / початкове впровадженняВсе, що стосується створення умов плюс:
Ресурси дозволяють тільки обмежену кількість регуляторної активності з безпеки польотів. В наявності план по збільшенню рівня забезпеченості ресурсами.
C ВпровадженняВсе, що стосується планування та початкового впровадження плюс:
Розміщення ресурсів (як внутрішніх, так і за допомогою визнаних організацій) є достатніми для забезпечення регуляторних функцій з безпеки польотів не нижче мінімального рівня. Періодичний перегляд необхідних ресурсів для виконання функцій нагляду з безпеки польотів проводиться.
D Управління та контрольВсе, що стосується впровадження плюс:
Для забезпечення адекватними ресурсами всіх регуляторних функцій з безпеки польотів створений план забезпечення ресурсами.
Процес планування ресурсів на декілька років створений для всіх фаз регуляторних процесів з безпеки польотів.
E Послідовне покращенняВсе, що стосується управління та контролю плюс:
Під час розподілення ресурсів безпека польотів має вищий пріоритет, тому всі регуляторні функції з безпеки польотів добре забезпечені.
Повноваження, відповідальність щодо безпеки польотів переглядаються після кожної значної організаційної зміни.
Регулятор має достатні ресурси для гарантування ефективності забезпечення регуляторних функцій з безпеки польотів, держава проводить встановлення передового досвіду з питань регуляторної політики, який визнається тими, хто працює в галузі організації повітряного руху
Будь-ласка, забезпечте обґрунтування для вибраної відповіді
B1.3 Національна регуляторна база, що відповідає вимогам, зазначеним у первинній законодавчій базі, міжнародних зобов'язаннях, також відповідає регуляторній структурі Євросоюзу по відношенню до організації повітряного руху / аеронавігаційного обслуговування
A Створення умовНаціональна регуляторна база для цивільної авіації створена. Однак вона не охоплює всі елементи первинного законодавства по відношенню до організації повітряного руху та поки що не відповідає регуляторній структурі Євросоюзу.
B Планування / початкове впровадженняВсе, що стосується створення умов плюс:
Виконаний аналіз невідповідності національної регуляторної бази регуляторній структурі Євросоюзу. Підготовлений план імплементації для національної регуляторної бази з метою відповідності регуляторній структурі Євросоюзу. Імплементація такого плану розпочата.
C ВпровадженняВсе, що стосується планування та початкового впровадження плюс:
Національна регуляторна база відповідає вимогам, зазначеним у первинній законодавчій базі, міжнародних зобов'язаннях, також відповідає регуляторній структурі Євросоюзу
D Управління та контрольВсе, що стосується впровадження плюс:
Національна регуляторна база є предметом постійної оцінки та необхідної модифікації для пристосування до змін в середовищі організації повітряного руху та врахування розвитку регуляторної структури Євросоюзу.
Передовий досвід, що впроваджується іншими країнами або задекларований в Євросоюзі (у т. ч. шляхом довідкового матеріалу EASA) для встановлення національної регуляторної бази з питань організації повітряного руху, що відповідає регуляторній структурі Євросоюзу, активно адаптується та запозичується.
E Послідовне покращенняВсе, що стосується управління та контролю плюс:
Передовий досвід в розвитку та встановленні національної регуляторної бази, уключаючи організацію повітряного руху, встановлюється разом з іншими країнами та організаціями Євросоюзу, та визнається тими, хто працює в галузі організації повітряного руху та Євросоюзом.
Будь-ласка, забезпечте обґрунтування для вибраної відповіді
B1.4 Національна регуляторна база періодично переглядається, аналізується та змінюється відповідним регуляторним органом для підтримання в актуальному стані та у відповідності до європейської регуляторної структури
A Створення умовПерсонал має тільки обмежені знання вимог, які повинні бути відображені в національній регуляторній базі. Формальний процес для гарантування того, що вимоги по своєчасному внесенню відсутні.
B Планування / початкове впровадженняВсе, що стосується створення умов плюс:
Процес для гарантування того, що вимоги по своєчасному внесенню змін в національну регуляторну базу для підтримання її в актуальному стані і відповідності регуляторній структурі Євросоюзу визначений, але початкове впровадження проводиться несистематично, для кожного конкретного випадку та неефективно.
C ВпровадженняВсе, що стосується планування та початкового впровадження плюс:
Процес для гарантування того, що вимоги по своєчасному внесенню змін в національну регуляторну базу для підтримання її в актуальному стані і відповідності регуляторній структурі Євросоюзу формалізований та систематичний.
Такий процес підтримується в актуалізованому стані, всі зміни у процесі доводяться до персоналу.
D Управління та контрольВсе, що стосується впровадження плюс:
Формальний процес періодичного перегляду національної регуляторної бази для гарантування того, що вона продовжує бути актуальною, оновленою та ефективною, та у відповідності регуляторній структурі Євросоюзу фактично здійснюється.
E Послідовне покращенняВсе, що стосується управління та контролю плюс:
Організація має фактично діючий ефективний механізм для ідентифікації змін в організації, що можуть впливати на регуляторні процеси.
Будь-ласка, забезпечте обґрунтування для вибраної відповіді