• Посилання скопійовано
Документ підготовлено в системі iplex

Про затвердження примірних положень про юридичні служби

Міністерство транспорту України , Державний департамент морського і річкового транспорту  | Наказ, Форма типового документа, Положення від 18.06.2004 № 165
Реквізити
  • Видавник: Міністерство транспорту України , Державний департамент морського і річкового транспорту
  • Тип: Наказ, Форма типового документа, Положення
  • Дата: 18.06.2004
  • Номер: 165
  • Статус: Документ діє
  • Посилання скопійовано
Реквізити
  • Видавник: Міністерство транспорту України , Державний департамент морського і річкового транспорту
  • Тип: Наказ, Форма типового документа, Положення
  • Дата: 18.06.2004
  • Номер: 165
  • Статус: Документ діє
Документ підготовлено в системі iplex
МІНІСТЕРСТВО ТРАНСПОРТУ УКРАЇНИ
ДЕРЖАВНИЙ ДЕПАРТАМЕНТ МОРСЬКОГО І РІЧКОВОГО ТРАНСПОРТУ
Н А К А З
18.06.2004 N 165
Про затвердження примірних положень про юридичні служби
З метою підвищення рівня правового забезпечення діяльності галузі морського і річкового транспорту, належної організації роботи юридичних служб та на виконання наказу Міністерства транспорту України від 03.06.2004 р. N 465 "Про затвердження Примірних положень про юридичні служби"
НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Примірне положення про юридичну службу підприємства, установи, організації, що входить до сфери управління Державного департаменту морського і річкового транспорту (надалі - Примірне положення) (додаток 1), Положення про міжнародно-правове управління та Положення про договірно-правовий відділ Укрморрічфлоту (додаток 2, 3).
2. Керівникам підприємств, установ та організацій, підпорядкованих Укрморрічфлоту:
2.1. У тижневий термін привести діючі Положення про свої юридичні служби у відповідність до Примірного положення та надати міжнародно-правовому управлінню їх копії.
3. Контроль за виконанням цього наказу залишаю за собою.
Директор Г.Скворцов
Додаток 1
до наказу Укрморрічфлоту
18.06.2004 N 165
ПРИМІРНЕ ПОЛОЖЕННЯ
про юридичну службу підприємства, установи, організації, що входить до сфери управління Укрморрічфлоту
1. Загальні положення
1.1. ---------------------------- (далі - юридична служба) -
назва юридичної служби (управління, відділ, сектор тощо)
є окремим структурним підрозділом підприємства, установи, що входить до сфери управління Укрморрічфлоту (далі - підприємства).
1.2. У своїй діяльності юридична служба керується Конституцією і законами України, постановами Верховної Ради України, актами Президента України та Кабінету Міністрів України, наказами та розпорядженнями Міністерства транспорту України, наказами та розпорядженнями Укрморрічфлоту, цим Положенням та іншими нормативними актами.
З питань організації та методики ведення правової роботи юридична служба керується рекомендаціями Мін'юсту.
1.3. Юридична служба підприємства підпорядковується безпосередньо керівнику підприємства.
1.4. Структура та чисельність юридичної служби визначається штатним розписом.
2. Основні завдання
Основними завданнями юридичної служби підприємства є:
2.1. Організація правової роботи, спрямованої на правильне застосування та неухильне дотримання актів чинного законодавства, інших нормативних документів підприємством, а також його керівництвом та працівниками під час виконання покладених на них завдань і функціональних обов'язків.
2.2. Зміцнення законності у діяльності підприємства.
2.3. Пропаганда чинного законодавства України.
2.4. Організація обліку та підтримання у контрольному стані актів законодавства України.
2.5. Створення умов для активізації та поглиблення інтеграційних процесів на транспорті України до транспортних систем Європейського Союзу.
2.6. Активне використання правових засобів для розвитку нових форм і методів господарювання, переходу на ринкові відносини, зміцнення господарського розрахунку, самоуправління трудового колективу, зміцнення трудової дисципліни.
2.7. Правовий захист інтересів підприємства.
2.8. Взаємодія із правоохоронними та контролюючими органами, органами юстиції.
3. Функції
Юридична служба підприємства відповідно до покладених на неї завдань:
3.1. Організує та забезпечує правильне виконання актів законодавства, інших нормативних актів і документів, подає керівництву пропозиції щодо вирішення правових питань виробничої, економічної та соціальної діяльності підприємства.
3.2. Координує роботу і бере безпосередню участь у підготовці наказів та інших актів підприємства, що регулюють відносини структурних підрозділів, їх майнову відповідальність.
3.3. Перевіряє відповідність законодавству проектів наказів, інших актів, що подаються на підпис керівника підприємства, та візує їх за наявності погодження цих проектів заінтересованими підрозділами.
3.4. Разом з іншими структурними підрозділами складає висновки за проектами наказів та іншими актами, готує і вносить у встановленому порядку пропозиції про зміну чи скасування відомчих нормативних актів та актів підприємства, що фактично втратили чинність, не відповідають умовам господарювання або видані з порушенням вимог законодавства.
3.5. Здійснює контроль за відповідністю законодавству актів, прийнятих керівниками структурних підрозділів, доповідає керівнику підприємства для вжиття заходів до їх зміни чи скасування.
3.6. Забезпечує облік і зберігання текстів законодавчих й інших нормативних актів, а також актів нормативного характеру, виданих підприємством, підтримує їх у контрольному стані.
3.7. Бере участь у підготовці, укладенні господарських договорів (контрактів) з іншими підприємствами, установами та організаціями, дає правову оцінку їх проектам та контролює виконання цих договорів.
3.8. Надає правову допомогу в процесі створення, освоєння та впровадження науково-технічних розробок, новітніх технологій, а також у здійсненні заходів щодо поліпшення якості продукції (робіт, послуг), зменшення втрат від випуску недоброякісної продукції.
3.9. Веде претензійно-позовну роботу на підприємстві; представляє у встановленому законодавством порядку інтереси підприємства в судах, інших органах під час розгляду правових питань і спорів; дає правову оцінку претензіям, що пред'явлені підприємству чи підприємством у зв'язку з порушенням його майнових прав і законних інтересів.
3.10. Аналізує наслідки розгляду претензій, позовів і судових справ, практику укладання та виконання договорів (контрактів); вносить керівнику підприємства пропозиції щодо удосконалення правового забезпечення господарської діяльності.
3.11. Дає висновки стосовно правомірності списання матеріальних цінностей, дебіторської заборгованості, непродуктивних витрат та правову оцінку фактам нестач, крадіжок, безгосподарності, випуску недоброякісної продукції, псування майна; розглядає матеріали про відшкодування за рахунок винних осіб матеріальної шкоди, що готуються відповідними підрозділами на основі економіко-правового аналізу даних бухгалтерського обліку і статистичної звітності, інших документів фінансово-господарської діяльності підприємства та матеріалів перевірок, проведених правоохоронними і контролюючими органами.
3.12. Сприяє додержанню законності у реалізації прав трудового колективу під час вирішення ним питань виробничого характеру і соціального розвитку; бере участь у підготовці та укладанні колективного договору, консультує виборні органи трудового колективу з питань законодавства, що стосуються їх повноважень.
3.13. Разом з відповідними підрозділами підприємства бере участь у підготовці заходів щодо зміцнення трудової дисципліни, забезпечення охорони праці на виробництві; надає правову допомогу працівникам підприємства, які потребують соціального захисту.
3.14. Забезпечує правильне застосування норм трудового, житлового, пенсійного, іншого законодавства, що зачіпають права й законні інтереси працівників, вносить пропозиції керівнику підприємства про поновлення порушених прав; в разі невиконання вимог законодавства при звільненні працівника з роботи, переведенні на іншу роботу, притягненні до дисциплінарної чи матеріальної відповідальності дає письмовий висновок з пропозиціями щодо усунення порушень.
3.15. Бере участь у забезпеченні додержання законодавства про охорону навколишнього природного середовища та вжиття заходів, спрямованих на запобігання його порушенням.
3.16. Сприяє своєчасному вжиттю заходів за протестами та поданнями прокуратури, окремими ухвалами суду, рішеннями, постановами, ухвалами господарського суду, відповідними документами інших правоохоронних і контролюючих органів.
3.17. Організує і проводить роботу, пов'язану із підвищенням рівня правових знань працівників підприємства, інформує про законодавство, роз'яснює існуючу практику його застосування; дає консультації з правових питань.
4. Права
Юридична служба підприємства має право:
4.1. Перевіряти додержання законності у структурних підрозділах підприємства.
4.2. Одержувати у встановленому порядку від посадових осіб підприємства, його структурних підрозділів документи, довідки, розрахунки, інші матеріали, необхідні для виконання покладених на неї завдань.
4.3. Інформувати керівника підприємства у разі покладення на юридичну службу виконання роботи, що не належить до її функцій чи виходить за її межі, а також у випадках, коли відповідні підрозділи або посадові особи не надають документи, інші матеріали, необхідні для вирішення порушених питань.
4.4. Залучати за згодою керівників відповідних підрозділів відповідних спеціалістів для підготовки документів і здійснення заходів, які проводяться юридичною службою відповідно до покладених на неї обов'язків.
4.5. Брати участь у засіданнях дорадчих і колегіальних органів, нарадах, які проводяться на підприємстві, в Укрморрічфлоті, а також в Мінтрансі у разі розгляду на них питань щодо практики застосування законодавства.
5. Керівництво
5.1. Юридичну службу підприємств, що підпорядковані Укрморрічфлоту, очолює начальник, який призначається на посаду і звільняється з посади керівником підприємства за погодженням з директором Укрморрічфлоту за поданням начальника міжнародно-правового управління.
5.2. Керівник юридичної служби підприємства та його заступник повинен мати вищу юридичну освіту і стаж роботи за спеціальністю не менш як три роки.
5.3. Керівник юридичної служби:
- здійснює керівництво діяльністю юридичної служби;
- планує і організовує роботу юридичної служби, розподіляє обов'язки між її працівниками, розробляє та затверджує їх посадові інструкції.
6. Структура
6.1. Посаду головного юрисконсульту юридичної служби має право обіймати особа, яка має вищу юридичну освіту, а провідного та відповідної категорії юрисконсультів - особи, які мають вищу юридичну освіту або навчаються на останніх курсах вищих юридичних навчальних закладів.
6.2. Для належного виконання юридичною службою покладених на неї завдань обов'язки між працівниками доцільно розподілити таким чином:
особа (відділ), відповідальна за ведення претензійно-позовної роботи; особа (відділ), відповідальна за ведення договірної роботи; особа (відділ), відповідальна за ведення нормативної роботи; особа (відділ), що здійснює аналіз стану нормативно-правової, претензійно-позовної та договірної роботи.
7. Відповідальність
7.1. Керівник юридичної служби несе персональну відповідальність за несвоєчасне і неякісне виконання покладених на юридичну службу завдань.
7.2. Працівники юридичної служби, що не вживають заходів щодо усунення порушень законності, передбачених цим Положенням, що призвели до негативних економічних наслідків, ущемлення прав і законних інтересів працівників тощо, несе відповідальність у порядку, встановленому чинним законодавством України.
Додаток 2
до наказу Укрморрічфлоту
18.06.2004 N 165
ПОЛОЖЕННЯ
про міжнародно-правове управління Державного департаменту морського і річкового транспорту
1. Загальні положення
1.1. Міжнародно-правове управління Державного департаменту морського і річкового транспорту (надалі - Управління) є підрозділом Укрморрічфлоту і підпорядковується безпосередньо директору Укрморрічфлоту.
1.2. У своїй діяльності Управління керується Конституцією України, Законами України, постановами Верховної Ради України, актами Президента України і Кабінету Міністрів України, нормативними актами Міністерства транспорту України, Положенням про Державний департамент морського і річкового транспорту України, цим Положенням та іншими нормативно-правовими актами.
З питань організації та методики ведення правової роботи Управління керується рекомендаціями Мін'юсту.
У межах своїх повноважень Управління організовує виконання постанов та доручень Кабінету Міністрів України, доручень Міністерства транспорту України, наказів Укрморрічфлоту і здійснює контроль за їх виконанням.
1.3. Структура та чисельність юридичної служби визначається штатним розписом.
2. Завдання управління
Основними завданнями управління є:
2.1. Організація правової роботи, спрямованої на правильне застосування, неухильне додержання та запобігання невиконанню вимог актів законодавства, інших нормативних документів працівниками Укрморрічфлоту під час виконання покладених на них завдань і функціональних обов'язків;
2.2. Зміцнення законності у діяльності Укрморрічфлоту;
2.3. Підготовка та опрацювання проектів законодавчих та нормативно-правових актів у галузі морського і річкового транспорту;
2.4. Створення умов для активізації та поглиблення інтеграційних процесів на транспорті України до транспортних систем Європейського союзу;
2.5. Активне використання правових засобів для розвитку нових форм господарювання, переходу на ринкові відносини, зміцнення господарського розрахунку, самоуправління трудових колективів, зміцнення державної трудової дисципліни;
2.6. Правовий захист інтересів Укрморрічфлоту;
2.7. Пропаганда чинного законодавства у галузі морського і річкового транспорту;
2.8. Організація обліку і підтримання у контрольному стані актів законодавства;
2.9. Методичне керівництво правовою, претензійно-позовною та договірною роботою на підвідомчих підприємствах, установах, організаціях;
2.10. Здійснення аналізу стану правової, претензійно-позовної та договірної роботи у сфері морського і річкового транспорту;
2.11. Узагальнення та розповсюдження позитивного досвіду роботи юристів галузі;
2.12. Підвищення кваліфікації юристів галузі;
2.13. Надання консультативної та практичної допомоги підвідомчим підприємствам, установам та організаціям з питань нормативно-правового забезпечення;
2.14. Правовий захист інтересів Укрморрічфлоту. Надання методичної допомоги підпорядкованим підприємствам, установам та організаціям з питань, що виникають при розгляді судовими органами різних інстанцій справ за їх участю;
2.15. Взаємодія із правоохоронними та контролюючими органами, органами юстиції, структурними підрозділами апарату Укрморрічфлоту, а також із керівництвом підвідомчих підприємств та їх юридичними службами;
2.16. Здійснення координації діяльності підприємств галузі у сфері торговельного судноплавства;
2.17. Розробка проектів двосторонніх угод про морське торговельне судноплавство і судноплавство на внутрішніх водних шляхах, аналіз і стратегічне планування в цьому напрямку, узгодження, підготовка до підписання угод, а також контроль за їх виконанням;
2.18. Забезпечення участі України в міжнародних організаціях, які мають відношення до морського і річкового транспорту: Міжнародна морська організація (ІМО), Конференція ООН з торгівлі та розвитку (ЮНКТАД), Економічна комісія ООН по Європі (СЕК), Дунайська комісія, Рада державних морських адміністрацій та Рада державних річкових адміністрацій СНД, Міжнародна гідрографічна організація та ін.
3. Функції управління
Управління відповідно до покладених на нього завдань:
3.1. Організує і бере участь у забезпеченні реалізації державної правової політики у галузі морського і річкового транспорту, захисті законних інтересів Укрморрічфлоту;
3.2. Забезпечує правильне застосування законодавства в Укрморрічфлоті та на підприємствах галузі, інформує керівника про необхідність вжиття заходів до скасування актів, прийнятих з порушенням законодавства;
3.3. Разом з відповідними структурними підрозділами узагальнює практику застосування законодавства в галузі, готує пропозиції щодо його вдосконалення, подає їх на розгляд керівництва Укрморрічфлоту для вирішення питання стосовно необхідності підготовки проекту акта законодавства та внесення його в установленому порядку на розгляд Міністерства транспорту України;
3.4. Перевіряє відповідність законодавству проектів наказів та інших нормативних актів, що подаються на підпис керівництва, візує їх за наявності віз керівників заінтересованих структурних підрозділів або осіб, що їх заміщують.
У разі невідповідності проекту наказу чи іншого нормативного акта законодавству та якщо внесені до нього Міжнародно-правовим управлінням зауваження не враховано, не завізований проект разом з письмовим висновком та пропозиціями щодо законного вирішення відповідного питання подається для прийняття остаточного рішення Директору Укрморрічфлоту.
Видання наказу, іншого нормативного акта, а також подання проекту акта законодавства відповідному державному органу для вирішення питання щодо його прийняття чи узгодження без попереднього розгляду Міжнародно-правовим управлінням не допускається;
3.5. Вносить керівництву Укрморрічфлоту пропозиції щодо подання нормативного акта до Мін'юсту для державної реєстрації, якщо цей акт захищає права, свободи і законні інтереси громадян або має міжвідомчий характер;
3.6. Бере участь у підготовці проектів актів законодавства, міжнародних договорів, господарських договорів (контрактів), розглядає проекти нормативних актів, які надійшли для погодження з питань, що належать до компетенції Укрморрічфлоту, готує проекти письмових висновків чи зауважень до них;
3.7. Проводить разом з іншими структурними підрозділами роботу для перегляду відомчих нормативних актів з метою приведення їх у відповідність до законодавства, готує пропозиції щодо внесення до них змін і доповнень чи визнання їх такими, що втратили чинність;
3.8. Організує облік і зберігання текстів законодавчих та інших нормативних актів та підтримує їх у контрольному стані;
З використанням сучасних технічних засобів проводить інформаційно-довідкову роботу із законодавства, оперативно доводить до підприємств галузі інформацію про зміни в нормативних актах, нові акти, рекомендації органів юстиції, роз'яснення Вищого арбітражного суду та Пленуму Верховного Суду; надає працівникам Укрморрічфлоту консультації з правових питань;
3.9. Разом з відповідними структурними підрозділами Укрморрічфлоту сприяє підприємствам галузі у їх правовому забезпеченні;
3.10. Сприяє правильному застосуванню законодавства про працю, запобіганню безгосподарності, непродуктивним витратам, бере участь у проведенні аналізу причин їх виникнення і підготовці документів про відшкодування збитків;
3.11. Представляє в установленому законодавством порядку інтереси Укрморрічфлоту в судах та інших органах під час розгляду правових питань і спорів;
3.12. Здійснює методичне керівництво правовою роботою на підприємствах галузі;
3.13. Разом із відповідними структурними підрозділами визначає перспективну потребу підприємств галузі в юридичних кадрах для забезпечення їх правовою допомогою, організує підвищення кваліфікації працівників юридичної служби підприємств галузі та обмін досвідом їх роботи, співпрацює у цих питаннях з Мінюстом;
3.14. Бере участь в організації і проведенні семінарів, інших занять з правових питань з працівниками Укрморрічфлоту, у підвищенні правових знань керівників і спеціалістів підприємств галузі. Координує виконання завдань Президента і Кабінету Міністрів України, Міністерства транспорту України і директора Укрморрічфлоту в сфері міжнародних відносин України в галузі морського і річкового транспорту;
3.15. Розробляє, узгоджує з зацікавленими сторонами і готує до парафування й підписання проекти міжнародних угод про морське торговельне судноплавство і судноплавство на внутрішніх водних шляхах;
3.16. Організує роботу спільних або змішаних двосторонніх міжурядових комісій з питань морського і річкового транспорту, бере участь у їх роботі;
3.17. Координує роботу Укрморрічфлоту щодо забезпечення участі України в міжнародних організаціях (ІМО, Дунайська комісія, ЮНКТАД, ЄЕК ООН та ін.) у галузі морського і річкового транспорту;
3.18. Контролює підготовку і подання звітів делегацій Укрморрічфлоту на засіданнях, сесіях, конференціях та інших форумах міжнародних організацій, двосторонніх і багатосторонніх переговорах, надходження підсумкових документів цих форумів до Укрморрічфлоту, а також подання звітів працівників Укрморрічфлоту і галузі про навчання, участь у роботі семінарів за кордоном;
3.19. Координує діяльність Укрморрічфлоту з Міністерством закордонних справ України;
3.20. Надає засобам масової інформації на їх запити відомості про події, що відбуваються в галузі морського і річкового транспорту України в сфері міжнародних відносин.
3.21. Узгоджує терміни візитів іноземних делегацій та представників міжнародних організацій до Укрморрічфлоту, а також закордонних відряджень працівників Укрморрічфлоту;
3.22. Періодично планує оперативно-виробничі відрядження працівників Укрморрічфлоту і керівних працівників підприємств, установ і організацій галузі за кордон, веде їх облік, розглядає звіти про відрядження з метою визначення їх доцільності;
3.23. Разом із заступником директора Укрморрічфлоту розглядає доцільність запланованих відряджень фахівців Укрморрічфлоту і керівних працівників підприємств, установ і організацій галузі за кордон;
3.24. Організує переговори з іноземними делегаціями та представниками міжнародних організацій в Укрморрічфлоті, складає кошториси витрат з їх прийому, своєчасно отримує інформаційну літературу та рекламно-сувенірну продукцію для розповсюдження;
3.25. Погоджує всі технічні завдання, директиви і вказівки делегацій Укрморрічфлоту за кордон, які затверджуються керівником Укрморрічфлоту, а у разі його відсутності - особою, що його заміщує;
3.26. Отримує і розподіляє за призначенням робочі документи, циркулярні листи, інформаційні бюлетені та інші матеріали міжнародних організацій, погоджує всю кореспонденцію, що виходить за підписом керівника Укрморрічфлоту по лінії міжнародних організацій;
3.27. Організує передплату юридичних, іноземних періодичних видань з питань морського і річкового транспорту;
3.28. Організує отримання Укрморрічфлотом іноземної інформаційно-технічної літератури;
3.29. Залучає при необхідності до своєї роботи інші підрозділи Укрморрічфлоту і працівників підприємств, установ і організацій галузі в межах покладених на нього завдань;
3.30. Здійснює роботу щодо виконання законів, посилення відповідальності за їх виконанням, зміцнення дисципліни, надає допомогу структурним підрозділам Укрморрічфлоту з цих питань;
4. Права управління
Управління має право:
4.1. За дорученням керівництва перевіряти додержання законності на підвідомчих підприємствах;
4.2. Здійснювати перевірки стану правової, претензійно-позовної та договірної роботи на підвідомчих підприємствах;
4.1. Одержувати у встановленому порядку від посадових осіб Укрморрічфлоту, підприємств, установ і організацій, що входять до сфери управління Укрморрічфлоту, документи, довідки, розрахунки, інші матеріали, необхідні для виконання покладених на нього завдань;
4.2. Інформувати керівництво Укрморрічфлоту у випадках, коли відповідні підрозділи або посадові особи не надають документи, інші матеріали, необхідні для вирішення порушених питань, а також у випадках, коли на управління покладається виконання роботи, що не належить до його функцій чи виходить за його межі;
4.3. Залучати за згодою керівника структурного підрозділу Укрморрічфлоту відповідних спеціалістів для підготовки документа, організації заходів, що здійснюються управлінням відповідно до покладених на нього обов'язків;
4.4. Брати участь у засіданнях колегії, інших дорадчих і колегіальних органів, нарадах, які проводяться Укрморрічфлотом, Мінтрансом, у разі розгляду на них питань, що відносяться до його компетенції, а також нарадах, семінарах, конференціях, що проводяться іншими державними органами, закордонними представництвами в Україні, громадськими організаціями;
4.6. Вимагати від інших підрозділів Укрморрічфлоту, а також керівних працівників підприємств, установ і організацій, що входять до сфери управління Укрморрічфлоту своєчасного подання звітів про закордонні відрядження, протоколів переговорів з іноземними делегаціями та представниками міжнародних організацій, звітів щодо правопорушень на підприємствах галузі, а також усіх інших установлених форм звітності в межах покладених на Управління завдань;
4.7. Надавати консультації, роз'яснення з питань, що входять до компетенції Управління.
5. Керівництво
5.1. Управління очолює начальник, який призначається на посаду і звільняється з посади директором Укрморрічфлоту за погодженням з керівником апарату Міністерства транспорту України.
5.2. Начальник Управління повинен мати вищу юридичну освіту, досвід управління персоналом і стаж роботи на керівних посадах не менше 3 років, або стаж за фахом не менше 7 років.
5.3. Начальник Управління:
- здійснює керівництво діяльністю юридичної служби;
- планує і організовує роботу управління, розподіляє обов'язки між його працівниками, розробляє та затверджує їх посадові інструкції.
5.2. Посадові обов'язки і права працівників Управління викладаються в посадових інструкціях.
6. Структура
6.1. До складу управління входять нормативно-правовий відділ та відділ зовнішніх зв'язків.
7. Відповідальність
Начальник управління несе персональну відповідальність за:
7.1. Організацію своєчасного та якісного виконання функцій Управлінням, безумовного виконання доручень керівництва Укрморрічфлоту;
7.2. Організацію роботи Управління, дотримання законності в службовій діяльності співробітниками управління;
7.3. Стан трудової та виконавчої дисципліни в Управлінні;
7.4. Дотримання вимог Закону України "Про державну таємницю";
7.5. Працівники Управління, що не вживають заходів щодо усунення порушень законності, передбачених цим Положенням, що призвели до негативних економічних наслідків, ущемлення прав і законних інтересів працівників тощо, несуть відповідальність у порядку, встановленому чинним законодавством України.
Начальник міжнародно-правового
управління

Л.Логінова
Додаток 3
до наказу Укрморрічфлоту
18.06.2004 N 165
ПОЛОЖЕННЯ
про договірно-правовий відділ міжнародно-правового управління Державного департаменту морського і річкового транспорту
1. Загальні положення
1.1. Договірно-правовий відділ (далі - відділ) входить до складу міжнародно-правового управління і є його структурним підрозділом.
1.2. У своїй діяльності відділ керується Конституцією України, Законами України, актами Президента України та Кабінету Міністрів України, Постановами Верховної Ради України, нормативними актами Міністерства транспорту України, Положенням про Державний департамент морського і річкового транспорту України, Положенням про міжнародно-правове управління, цим Положенням та іншими нормативними актами. З питань організації та методики ведення правової роботи відділ керується рекомендаціями Міністерства юстиції.
В межах своїх повноважень відділ організує виконання постанов, розпоряджень та доручень Кабінету Міністрів України, доручень Міністерства транспорту України, наказів і доручень керівництва Укрморрічфлоту та здійснює контроль за їх виконанням.
1.3. Відділ очолює начальник, який призначається на посаду директором Укрморрічфлоту, за поданням начальника міжнародно-правового управління. Начальник відділу за посадою є заступником начальника управління. На посаду начальника відділу призначається особа, яка має вищу юридичну освіту і стаж роботи за спеціальністю не менше 3 років.
1.4. Начальник відділу здійснює керівництво діяльністю відділу, несе відповідальність за виконання покладених на відділ завдань, зазначених у цьому Положенні, а також доручень керівництва Укрморрічфлоту. Начальник відділу організує і несе відповідальність за розподіл обов'язків між співробітниками відділу і чітке їх виконання.
1.5. Посадові обов'язки і права працівників відділу викладаються в посадових інструкціях.
1.6. Договірно-правовий відділ підпорядковується безпосередньо директору Укрморрічфлоту.
1.7. Структура та чисельність відділу визначається штатним розписом.
2. Завдання договірно-правового відділу
Основними завданнями договірно-правового відділу є:
2.1. організація правової роботи, спрямованої на правильне застосування, неухильне додержання та запобігання невиконанню вимог актів законодавства, інших нормативних документів керівництвом та працівниками Укрморрічфлоту під час виконання покладених на них завдань і функціональних обов'язків;
2.2. підготовка та опрацювання законодавчих та нормативно-правових актів у галузі морського і річкового транспорту;
2.3. активне використання правових засобів для розвитку нових форм господарювання, переходу на ринкові відносини, зміцнення господарського розрахунку, самоуправління трудових колективів, зміцнення державної і трудової дисципліни;
2.4. правовий захист інтересів Укрморрічфлоту;
2.5. пропаганда чинного законодавства;
2.6. організація обліку і підтримання у контрольному стані актів законодавства;
2.7. зміцнення законності у діяльності Укрморрічфлоту;
2.8. створення умов для активізації та поглиблення інтеграційних процесів на транспорті України до транспортних систем Європейського союзу;
2.9. методичне керівництво правовою, претензійно-позовною та договірною роботою на підвідомчих підприємствах, установах, організаціях;
2.10. здійснення аналізу стану правової, претензійно-позовної та договірної роботи у сфері морського і річкового транспорту;
2.11. узагальнення та розповсюдження позитивного досвіду роботи юристів галузі;
2.12. підвищення кваліфікації юристів галузі;
2.13. надання консультативної та практичної допомоги підвідомчим підприємствам, установам та організаціям з питань нормативно-правового забезпечення;
2.14. правовий захист інтересів Укрморрічфлоту. Надання методичної допомоги підпорядкованим підприємствам, установам та організаціям з питань, що виникають при розгляді судовими органами різних інстанцій справ за їх участю;
2.15. взаємодія із правоохоронними та контролюючими органами, органами юстиції, структурними підрозділами апарату Укрморрічфлоту, Департаментом нормативно-правового забезпечення Мінтрансу, а також із керівництвом підвідомчих підприємств та їх юридичними службами.
3. Функції договірно-правового відділу
Договірно-правовий відділ відповідно до покладених на нього завдань:
3.1. організує і бере участь у забезпеченні реалізації державної правової політики у галузі морського і річкового транспорту, захисті законних інтересів Укрморрічфлоту;
3.2. забезпечує правильне застосування законодавства в Укрморрічфлоті та на підприємствах галузі, інформує керівника про необхідність вжиття заходів до скасування актів, прийнятих з порушенням законодавства;
3.3. разом з відповідними структурними підрозділами узагальнює практику застосування законодавства в галузі, готує пропозиції щодо його вдосконалення, подає їх на розгляд керівництву Укрморрічфлоту для вирішення питання стосовно необхідності підготовки проекту акта законодавства та внесення його в установленому порядку на розгляд Міністерства транспорту України;
3.4. перевіряє на відповідність законодавству проекти наказів та інших нормативних актів, що подаються на підпис керівництву, візує їх за наявності віз керівників зацікавлених структурних підрозділів або осіб, що їх заміщують.
У разі невідповідності проекту наказу чи іншого нормативного акта законодавству та якщо внесені до нього зауваження договірно-правового відділу не враховано, договірно-правовий відділ, не візуючи проект, подає письмовий висновок з пропозиціями щодо законного вирішення відповідного питання для прийняття остаточного рішення Директором Укрморрічфлоту. Видання наказу, іншого нормативного акта, а також подання проекту акта законодавства відповідному державному органу для вирішення питання щодо його прийняття чи узгодження, без попереднього розгляду договірно-правовим відділом не допускається;
3.5. вносить керівництву Укрморрічфлоту пропозиції щодо подання нормативного акта до Мін'юсту для державної реєстрації, якщо цей акт зачіпає права, свободи і законні інтереси громадян або має міжвідомчий характер;
3.6. бере участь у підготовці проектів актів законодавства, міжнародних договорів, розглядає проекти нормативних актів, які надійшли для погодження, з питань, що належать до компетенції Укрморрічфлоту, готує проекти письмових висновків та зауважень до них;
3.7. проводить разом з іншими структурними підрозділами роботу з перегляду відомчих нормативних актів з метою приведення їх у відповідність до законодавства, готує пропозиції щодо внесення до них змін і доповнень чи визнання їх такими, що втратили чинність;
3.8. організує облік і зберігання текстів законодавчих та інших нормативних актів та підтримує їх у контрольному стані. З використанням сучасних технічних засобів проводить інформаційно-довідкову роботу із законодавства, оперативно доводить до підприємств галузі інформацію про зміни в нормативних актах і нові акти, рекомендації органів юстиції, роз'яснення Вищого господарського суду та Постанови Пленуму Верховного Суду; надає працівникам консультації з правових питань;
3.9. сприяє підприємствам галузі у правовому забезпеченні встановлення господарських зв'язків, вживає заходів щодо запобігання безгосподарності, бере участь у проведенні аналізу причин їх виникнення і підготовці документів про відшкодування збитків;
3.10. представляє в установленому законодавством порядку інтереси Укрморрічфлоту в судах та інших органах під час розгляду правових питань і спорів;
3.11. здійснює методичне керівництво правовою роботою на підприємствах галузі, вживає заходів для впровадження кращих форм і методів діяльності договірно-правового відділу та для реалізації рекомендацій органів юстиції; разом з відповідними структурними підрозділами визначає перспективну потребу підприємств галузі в юридичних кадрах для забезпечення їх постійним правовим обслуговуванням, організує підвищення кваліфікації працівників юридичних служб підприємств галузі та обмін досвідом їх роботи, співпрацює у цих питаннях з Мін'юстом;
3.12. бере участь в організації і проведенні семінарів, інших занять з правових питань з працівниками Укрморрічфлоту, у підвищенні правових знань керівників і спеціалістів підприємств галузі;
3.13. разом з відповідними структурними підрозділами бере участь у підготовці, укладанні господарських договорів Укрморрічфлоту, дає правову оцінку їх проектам та контролює виконання укладених договорів;
3.14. здійснює контроль за веденням договірної роботи на підвідомчих підприємствах, бере участь у застосуванні заходів правового впливу у разі невиконання чи неналежного виконання договірних зобов'язань, забезпеченні захисту майнових прав, надає правову допомогу суб'єктам зовнішньоекономічної діяльності галузі морського і річкового транспорту;
3.15. аналізує практику укладання та виконання господарських договорів (контрактів), вносить пропозиції керівництву щодо удосконалення правового забезпечення господарської діяльності підприємств галузі;
3.16. сприяє правильному застосуванню законодавства про працю, бере участь у підготовці заходів щодо зміцнення трудової дисципліни, забезпечення охорони праці; здійснює контроль за станом претензійно-позовної роботи підвідомчих підприємств, узагальнює та аналізує їх звіти, розробляє пропозиції щодо усунення недоліків у правовому забезпеченні діяльності підприємств галузі, вносить їх на розгляд керівництву;
3.17. аналізує матеріали, що надійшли від правоохоронних і контролюючих органів, дані статистичної звітності, що характеризують стан законності в діяльності Укрморрічфлоту та на підвідомчих підприємствах;
3.18. вживає відповідних заходів за протестами та поданнями прокуратури, окремими ухвалами суду, іншими документами, що вказують на порушення Укрморрічфлотом вимог чинного законодавства;
3.19. веде претензійно-позовну роботу в Укрморрічфлоті;
3.20. бере участь у розгляді матеріалів за наслідками перевірок, ревізій, інвентаризацій, дає правові висновки за фактами виявлених правопорушень.
4. Права договірно-правового відділу
Договірно-правовий відділ має право:
4.1. за дорученням керівництва перевіряти додержання законності підвідомчими підприємствами;
4.2. здійснювати перевірки стану правової, претензійно-позовної та договірної роботи на підвідомчих підприємствах;
4.3. одержувати у встановленому порядку від посадових осіб Укрморрічфлоту, підприємств, установ і організацій, що входять до сфери управління Укрморрічфлоту, документи, довідки, розрахунки, інші матеріали, необхідні для виконання покладених на нього завдань;
4.4. інформувати керівництво Укрморрічфлоту, у разі покладення на відділ виконання роботи, що не належить до його функцій чи виходить за його межі, а також у випадках, коли відповідні підрозділи або посадові особи не надають документи, інші матеріали, необхідні для вирішення порушених питань;
4.5. залучати за згодою керівників структурних підрозділів Укрморрічфлоту відповідних спеціалістів для підготовки проектів нормативних актів та інших документів, а також для розробки і здійснення заходів, які проводяться відділом відповідно до покладених на нього обов'язків;
4.6. брати участь у засіданнях колегії, інших дорадчих і колегіальних органів, нарадах, які проводяться Укрморрічфлотом або Мінтрансом та на підвідомчих підприємствах, у разі розгляду на них питань щодо практики застосування законодавства;
4.7. пропозиції договірно-правового відділу щодо приведення у відповідність до законодавства проектів рішень, наказів, інших правових актів Укрморрічфлоту, інших підприємств галузі, що суперечать закону, є обов'язковими для розгляду керівником Укрморрічфлоту, підприємств та їх структурних підрозділів.
5. Права начальника відділу
5.1. Враховуючи резолюції керівництва організовує підготовку доручень іншим співробітникам відділу і контролює їх виконання;
5.2. Візує документи та інші матеріали, пов'язані з роботою відділу;
5.3. Готує пропозиції та клопотання начальнику управління щодо призначення, заохочення, накладення стягнень на працівників відділу;
5.4. Готує запити та отримує від інших підрозділів Укрморрічфлоту, від фізичних та юридичних осіб інформацію та довідкові матеріали, необхідні для забезпечення виконання доручень керівництва Укрморрічфлоту;
5.5. Надає в рамках компетенції відділу відомості, пропозиції, зауваження та іншу службову інформацію структурним підрозділам Укрморрічфлоту;
5.6. При виконанні службових обов'язків вимагає від відповідних підрозділів підпорядкованих підприємств, посадових осіб відділу дотримання законодавства, своєчасного та якісного виконання доручень керівництва Укрморрічфлоту.
6. Відповідальність начальника відділу
Начальник відділу несе персональну відповідальність за:
6.1. організацію своєчасного та якісного виконання функцій відділом, безумовного виконання доручень керівництва Укрморрічфлоту;
6.2. організацію роботи відділу, дотримання законності в службовій діяльності співробітниками відділу;
6.3. стан трудової та виконавчої дисципліни у відділі;
6.4. дотримання вимог Закону України "Про державну таємницю";
6.5. працівники відділу, що не вживають заходів щодо усунення порушень законності, передбачених цим Положенням, що призвели до негативних економічних наслідків, ущемлення прав і законних інтересів працівників тощо, несуть відповідальність у порядку, встановленому чинним законодавством України.
Начальник договірно-правового
відділу

Т.Зусік