ЦЕНТРАЛЬНА ВИБОРЧА КОМІСІЯ
ПОСТАНОВА
від 13 грудня 2023 року № 77 |
Про скарги ПОЛТАВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "ДОВІРА", зареєстровані в Центральній виборчій комісії 21 листопада 2023 року за № 21-34-8063 та № 21-34-8065
До Центральної виборчої комісії 21 листопада 2023 року надійшли скарги ПОЛТАВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "ДОВІРА", зареєстровані в Центральній виборчій комісії за № 21-34-8063 та № 21-34-8065, суб’єктом оскарження в яких визначено Лохвицьку міську територіальну виборчу комісію Миргородського району Полтавської області (далі - Лохвицька міська територіальна виборча комісія).
У скаргах суб’єкт звернення просить визнати такою, що не відповідає вимогам законодавства про вибори та порушує виборчі права громадян, бездіяльність Лохвицької міської територіальної виборчої комісії, яка полягає у неприйнятті нею рішень про визнання обраними депутатами Лохвицької міської ради Миргородського району Полтавської області (далі - Лохвицька міська рада) наступних за черговістю кандидатів у депутати від ПОЛТАВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "ДОВІРА"; визнати обраними депутатами Лохвицької міської ради наступних за черговістю кандидатів у депутати від указаної місцевої організації політичної партії.
У скарзі, зареєстрованій у Комісії за № 21-34-8063, крім зазначеного, ПОЛТАВСЬКА ОБЛАСНА ОРГАНІЗАЦІЯ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "ДОВІРА" також просить:
встановити факт грубого порушення Лохвицькою міською територіальною виборчою комісією Виборчого кодексу України (далі - Кодекс);
достроково припинити повноваження всього складу вказаної виборчої комісії;
при формуванні нового складу Лохвицької міської територіальної виборчої комісії звернути особливу увагу на розподіл керівних посад у комісії з метою нормалізації її роботи.
Свої вимоги суб’єкт звернення зі скаргою (вх. № 21-34-8063) обґрунтовує тим, що Центральна виборча комісія постановою від 25 серпня 2023 року № 56 "Про скаргу ПОЛТАВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "ДОВІРА", зареєстровану в Центральній виборчій комісії 27 липня 2023 року за № 21-34-4116" визнала Абдулкадирова Рагіма Абдулкадировича обраним депутатом Лохвицької міської ради на перших виборах депутатів цієї ради 25 жовтня 2020 року від ПОЛТАВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "ДОВІРА" як наступного за черговістю кандидата в депутати в єдиному багатомандатному виборчому окрузі за єдиним виборчим списком цієї організації партії.
18 вересня 2023 року Абдулкадиров Р.А. поштовим зв’язком звернувся до Лохвицької міської територіальної виборчої комісії із заявою про відмову від депутатського мандата, справжність підпису на якій засвідчено відповідно до Закону України "Про нотаріат".
Як зазначає суб’єкт звернення зі скаргою, не зважаючи на те, що Лохвицька міська територіальна виборча комісія не отримала зазначеної заяви Абдулкадирова Р.А. про відмову від депутатського мандата, вона також не одержала й відповідних документів для реєстрації його депутатом Лохвицької міської ради, а тому зобов’язана була згідно з вимогами частини п’ятої статті 283 Кодексу визнати обраним депутатом Лохвицької міської ради наступного за черговістю кандидата в депутати в єдиному багатомандатному виборчому окрузі за єдиним виборчим списком ПОЛТАВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "ДОВІРА".
Однак Лохвицька міська територіальна виборча комісія на порушення вимог Кодексу та Роз’яснення щодо порядку реєстрації обраних депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у місті, сільських, селищних рад, сільських, селищних, міських голів, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 28 жовтня 2020 року № 433 (далі - Роз’яснення), не прийняла відповідного рішення.
У скарзі, зареєстрованій у Комісії за № 21-34-8065, йдеться про те, що на перших виборах депутатів Лохвицької міської ради 25 жовтня 2020 року від ПОЛТАВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "ДОВІРА" було обрано та зареєстровано депутатом указаної ради Лисенко Наталію Іванівну.
Відповідно до пункту 8 частини першої статті 5 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" повноваження депутата місцевої ради припиняються достроково без прийняття рішення відповідної ради у разі його смерті.
Як зауважує суб’єкт звернення зі скаргою, належним чином засвідчену копію свідоцтва про смерть Лисенко Н.І. (серія І-КЕ № 520194) було надіслано Лохвицькій міській територіальній виборчій комісії, на підтвердження чого до скарги додано копію свідоцтва про смерть Лисенко Н.І., вірність якої з оригіналом засвідчено в нотаріальному порядку, та копію фіскального чека АТ "УКРПОШТА" (відправлення № 3720045202821).
Згідно зі статтею 284 Кодексу в разі дострокового припинення повноважень депутата міської ради на підставах і в порядку, передбачених Конституцією та законами України, за рішенням відповідної виборчої комісії депутатом визнається наступний за черговістю кандидат у депутати у відповідному територіальному або єдиному виборчому списку від цієї місцевої організації політичної партії.
Таке рішення ухвалюється територіальною виборчою комісією не пізніш як у тридцятиденний строк з дня надходження належним чином засвідченої копії документа уповноваженого органу, що свідчить про дострокове припинення повноважень депутата ( пункт 5.9 Роз’яснення ).
Однак установлений для прийняття рішення строк минув, відповідного рішення Лохвицька міська територіальна виборча комісія не прийняла.
На переконання суб’єкта звернення зі скаргами, така бездіяльність Лохвицької міської територіальної виборчої комісії порушує визначені Кодексом та законами України права ПОЛТАВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "ДОВІРА" на участь у виборах.
Також до Центральної виборчої комісії 08 грудня 2023 року (вх. № 21-24-8733) від ПОЛТАВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "ДОВІРА" надійшли додаткові документи до скарги, зареєстрованої у Комісії за № 21-34-8065, які, як вказує суб’єкт звернення, підтверджують факт неотримання Лохвицькою міською територіальною виборчою комісією листа від Лохвицької міської ради, яким зазначеній виборчій комісії було надіслано копію свідоцтва про смерть Лисенко Н.І.
На виконання частини п’ятої статті 70 Кодексу та пункту 8.6 Порядку розгляду скарг виборчими комісіями з виборів Президента України, народних депутатів України, місцевих виборів, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 21 серпня 2020 року № 192 (далі - Порядок), копії скарг з доданими документами надіслано суб’єкту оскарження з проханням надати письмові пояснення по суті скарг.
Однак від Лохвицької міської територіальної виборчої комісії до Центральної виборчої комісії жодних повідомлень чи пояснень не надійшло.
Згідно з частиною четвертою статті 14, частиною четвертою статті 15 Закону України "Про Центральну виборчу комісію" (далі - Закон) скарги щодо виборів чи референдумів подаються до Комісії та розглядаються нею в порядку та строки, встановлені законом про вибори чи законом про референдуми.
Порядок і строки подання та розгляду скарг, що стосуються місцевих виборів, а також вимоги до їх форми і змісту визначено розділом XI Кодексу та Порядком.
За змістом частини четвертої статті 69 Кодексу, підпункту 3 пункту 8.8 Порядку скарга, що стосується відповідних виборів, однак надійшла до виборчої комісії поза межами виборчого процесу таких виборів, розглядається виборчою комісією протягом тридцяти днів з дня її отримання.
Частиною другою статті 72 Кодексу, пунктом 10.3 Порядку передбачено, що перед розглядом скарги по суті виборча комісія вивчає скаргу для встановлення: чи подано її належним суб’єктом звернення зі скаргою, визначеним Кодексом; чи віднесено Кодексом розгляд скарги до повноважень виборчої комісії (належний суб’єкт розгляду скарги); чи дотримано суб’єктом звернення зі скаргою строки оскарження, встановлені Кодексом. При цьому частиною третьою статті 72 Кодексу, пунктом 10.6 Порядку визначено, що в разі, якщо скарга подана неналежним суб’єктом звернення зі скаргою чи до неналежного суб’єкта розгляду скарги або з порушенням строків оскарження, встановлених Кодексом, виборча комісія приймає рішення про залишення її без розгляду по суті.
Центральна виборча комісія, проаналізувавши зміст скарг, беручи до уваги предмет та суб’єкт оскарження, положення частин першої, третьої статті 65, статті 66 Кодексу, пунктів 2.1, 3.1, розділу 4 Порядку , констатує, що підстав для залишення скарг ПОЛТАВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "ДОВІРА" без розгляду по суті немає.
Вивчивши скарги та додані до них документи, а також урахувавши іншу наявну в Комісії інформацію, Комісія зазначає.
Відповідно до частини першої статті 32, частин першої, четвертої, восьмої статті 33, статті 206 Кодексу територіальні виборчі комісії є постійно діючими спеціальними колегіальними незалежними органами адміністрування виборчих процесів, що в межах своїх повноважень та в порядку, передбачених Кодексом, забезпечують організацію та проведення місцевих виборів, реалізацію виборчих прав громадян України, додержання та однакове застосування виборчого законодавства.
Територіальні виборчі комісії та їх члени під час виконання своїх повноважень зобов’язані діяти відповідно до Конституції України, Кодексу та законів України (частина третя статті 32, частина четверта статті 38 Кодексу). Втручання в діяльність виборчих комісій, зокрема у вирішення питань, що належать до їхніх повноважень, крім випадків, передбачених законом, заборонено частиною четвертою статті 32 Кодексу.
Згідно з частиною п’ятою статті 283 Кодексу, пунктом 5.4 Роз’яснення у разі невиконання особою, обраною депутатом за виборчим списком місцевої організації політичної партії, у строки, визначені у частинах першій і другій статті 283 Кодексу, вимог частини першої названої статті (неподання протягом двадцяти днів з дня офіційного оприлюднення результатів місцевих виборів або у строк, установлений територіальною виборчою комісією за зверненням особи, необхідних для реєстрації документів) або подання до територіальної виборчої комісії цією особою заяви про відмову від депутатського мандата територіальна виборча комісія у п’ятиденний строк приймає рішення про визнання її такою, яка не набула депутатського мандата, та визнає обраним депутатом наступного за черговістю кандидата в депутати у відповідному територіальному (у разі обрання за територіальним виборчим списком) або єдиному (у разі обрання за єдиним виборчим списком) виборчому списку кандидатів від відповідної місцевої організації політичної партії, за яким було обрано особу, яка не набула мандата, та реєструє його в установленому Кодексом порядку з урахуванням Роз’яснення.
Так, постановою Центральної виборчої комісії від 25 серпня 2023 року № 56 Абдулкадирова Р.А. було визнано обраним депутатом Лохвицької міської ради на перших виборах депутатів цієї ради 25 жовтня 2020 року від ПОЛТАВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "ДОВІРА" в єдиному багатомандатному виборчому окрузі за єдиним виборчим списком цієї організації політичної партії.
Суб’єкт звернення зі скаргою вказує, що 18 вересня 2023 року Абдулкадиров Р.А. звернувся до Лохвицької міської територіальної виборчої комісії із заявою про відмову від депутатського мандата, яку територіальна виборча комісія зобов’язана була розглянути у п’ятиденний строк відповідно до вимог статті 283 Кодексу та пункту 5.4 Роз’яснення та визнати його таким, що не набув депутатського мандата, та у зв’язку з цим визнати обраним наступного за черговістю кандидата в депутати у єдиному виборчому списку кандидатів від ПОЛТАВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "ДОВІРА". Однак Лохвицька міська територіальна виборча комісія вказаної заяви Абдулкадирова Р.А. не отримала та передбаченого законодавством рішення не прийняла.
При цьому Комісія постановою від 01 листопада 2023 року № 70 "Про скаргу ПОЛТАВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "ДОВІРА", зареєстровану в Центральній виборчій комісії 02 жовтня 2023 року за № 21-34-6138" наголосила Лохвицькій міській територіальній виборчій комісії на необхідності отримання та розгляду заяви Абдулкадирова Р.А. про відмову від депутатського мандата Лохвицької міської ради в п’ятиденний строк з дня її отримання.
Також член Центральної виборчої комісії 21 листопада 2023 року звернувся до кожного з членів Лохвицької міської територіальної виборчої комісії листами (вих. № 21-33/1-2372, № 21-33/1-2373 - 21-33/1-2383), в яких довів до відома інформацію про необхідність одержання раніше надісланої заяви Абдулкадирова Р.А. та наголосив на обов’язковості скликання засідання цієї виборчої комісії з метою складання присяги її новопризначеними членами та розгляду вказаної заяви Абдулкадирова Р.А. в установлений законодавством строк.
Крім того, зазначеними листами від кожного члена Лохвицької міської територіальної виборчої комісії витребувано пояснення щодо вжитих ним особисто заходів на виконання постанови Центральної виборчої комісії від 01 листопада 2023 року № 70. Згідно з інформацією з офіційного вебсайту АТ "УКРПОШТА" поштові відправлення, адресовані членам Лохвицької міської територіальної виборчої комісії, вручено їм особисто, крім голови цієї виборчої комісії Юрченко Т.А. та члена комісії Корнійця Д.С., яким відправлення не вручено під час доставки.
Однак станом на час розгляду скарги, зареєстрованої в Комісії за № 21-34-8063, пояснень від жодного члена Лохвицької міської територіальної виборчої комісії до Центральної виборчої комісії не надійшло, питання щодо визнання Абдулкадирова Р.А. таким, що не набув депутатського мандата, та визнання обраним депутатом Лохвицької міської ради на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року наступного за черговістю кандидата в депутати у єдиному виборчому списку ПОЛТАВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "ДОВІРА" залишились невирішеними усупереч вимогам частини п’ятої статті 283 Кодексу та постанови Комісії від 01 листопада 2023 року № 70.
З огляду на викладене, беручи до уваги невиконання Лохвицькою міською територіальною виборчою комісією вимог частини п’ятої статті 283 Кодексу, пункту 5.4 Роз’яснення , постанови Центральної виборчої комісії від 01 листопада 2023 року № 70 та вимоги члена Комісії, Комісія констатує наявність такої, що не відповідає вимогам законодавства про вибори та порушує виборчі права громадян, бездіяльності вказаної виборчої комісії, що полягає у неприйнятті нею рішень стосовно визнання Абдулкадирова Р.А. таким, що не набув депутатського мандата, та у зв’язку з цим визнання обраним депутатом Лохвицької міської ради на перших виборах депутатів Лохвицької міської ради 25 жовтня 2020 року наступного за черговістю кандидата в депутати у єдиному виборчому списку ПОЛТАВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "ДОВІРА".
Отже, скарга ПОЛТАВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "ДОВІРА", зареєстрована за № 21-34-8063, в цій частині підлягає задоволенню.
Щодо вимоги скарги прийняти рішення про визнання обраним депутатом Лохвицької міської ради наступного за черговістю після Абдулкадирова Р.А. кандидата в депутати цієї міської ради від ПОЛТАВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "ДОВІРА" в єдиному багатомандатному виборчому окрузі за єдиним виборчим списком цієї організації політичної партії Комісія зазначає таке.
Громадяни мають право вільно обирати і бути обраними до органів державної влади та органів місцевого самоврядування. Конституційні права і свободи людини і громадянина не можуть бути обмежені, крім випадків, передбачених Конституцією України. В Україні гарантується місцеве самоврядування (стаття 7, частина перша статті 38, частина перша статті 64 Конституції України).
Відповідно до частини другої статті 19 Кодексу забезпечення умов для реалізації виборчих прав громадян, дотримання основних засад виборчого права, належне здійснення виборчих процедур і механізмів, передбачених Кодексом, точне і достовірне встановлення результатів виборів гарантується.
Пунктом 5 частини першої статті 205 Кодексу закріплено право Центральної виборчої комісії з власної ініціативи у разі прийняття територіальною виборчою комісією незаконного рішення або її бездіяльності скасувати таке рішення та/або прийняти відповідне рішення. Зазначене положення не покладає на Комісію імперативного обов’язку приймати у разі бездіяльності територіальної виборчої комісії відповідне рішення замість неї, такий захід є дискреційним правом Центральної виборчої комісії, який застосовується нею у виняткових випадках, на який вказують конкретні обставини справи.
Разом з тим за змістом частини п’ятої статті 283 Кодексу в разі подання особою, обраною депутатом місцевої ради заяви про відмову від депутатського мандата, прийняттю рішення щодо визнання обраним наступного за черговістю кандидата в депутати у відповідному територіальному або єдиному виборчому списку кандидатів у депутати від відповідної місцевої організації політичної партії у разі подання особою заяви про відмову від депутатського мандата має передувати прийняття відповідною територіальною виборчою комісією рішення про визнання особи такою, яка не набула депутатського мандата. Однак таких вимог суб’єктом звернення у скарзі не заявлено.
Ураховуючи вказане, беручи до уваги тривалу бездіяльність Лохвицької міської територіальної виборчої комісії щодо вирішення питання про визнання Абдулкадирова Р.А. таким, що не набув депутатського мандата, та у зв’язку з цим визнання обраним депутатом Лохвицької міської ради наступного за черговістю кандидата в депутати у єдиному виборчому списку кандидатів у депутати від ПОЛТАВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "ДОВІРА", з метою забезпечення реалізації виборчих прав громадян України, на що насамперед спрямована діяльність Центральної виборчої комісії, керуючись наданими законами України повноваженнями, Комісія вважає за необхідне вирішити це питання самостійно.
У зв’язку з цим Комісія зазначає, що на виконання положень Кодексу та Порядку інформування Центральної виборчої комісії про перебіг виборчого процесу місцевих виборів, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 25 серпня 2020 року № 200, а також листа за підписом члена Комісії від 25 травня 2023 року № 21-33/1-824 Лохвицька міська територіальна виборча комісія надіслала Центральній виборчій комісії відомості за встановленими вказаним Порядком формами (серед яких відомості про зареєстрованих кандидатів у депутати Лохвицької міської ради, включених до єдиних виборчих списків місцевих організацій політичних партій, а також повідомлення про підсумки голосування та результати виборів депутатів зазначеної міської ради, повідомлення про черговість кандидатів у депутати цієї ради, включених до територіальних виборчих списків від місцевих організацій політичних партій, які отримали право на участь у розподілі депутатських мандатів (форми № 2, 4 та 5 до зазначеного Порядку); копії протоколів Лохвицької міської територіальної виборчої комісії про підсумки голосування в межах територіальних виборчих округів з відповідних місцевих виборів та про результати виборів депутатів Лохвицької міської ради в єдиному багатомандатному виборчому окрузі на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року; копії рішень цієї територіальної виборчої комісії.
Так, з наявних у Комісії документів вбачається, що Абдулкадиров Р.А., обраний депутатом Лохвицької міської ради в єдиному багатомандатному виборчому окрузі за єдиним виборчим списком ПОЛТАВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "ДОВІРА", у порядку, встановленому частиною п’ятою статті 283 Кодексу, подав заяву про відмову від мандата депутата Лохвицької міської ради, справжність його підпису на якій засвідчено у порядку, встановленому Законом України "Про нотаріат".
Наступним за черговістю кандидатом у депутати Лохвицької міської ради від ПОЛТАВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "ДОВІРА" в єдиному виборчому списку цієї організації політичної партії є Білашенко Вікторія Вікторівна.
Таким чином, відповідно до частини п’ятої статті 283 Кодексу, пункту 5.4 Роз’яснення Центральна виборча комісія вважає за необхідне визнати: Абдулкадирова Р.А. таким, що не набув мандата депутата Лохвицької міської ради; обраним депутатом указаної міської ради на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року Білашенко В.В. як наступного за черговістю кандидата в депутати цієї ради в єдиному багатомандатному виборчому окрузі за єдиним виборчим списком кандидатів у депутати ПОЛТАВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "ДОВІРА".
Отже, скарга, зареєстрована в Комісії за № 21-34-8063, в цій частині також підлягає задоволенню.
Щодо вимог скарги встановити факт грубого порушення Лохвицькою міською територіальною виборчою комісією вимог Кодексу, достроково припинити повноваження всього складу вказаної територіальної виборчої комісії та звернути особливу увагу під час формування її нового складу на розподіл керівних посад у комісії з метою нормалізації її роботи Комісія вчергове наголошує скаржнику, що з огляду на визначені Кодексом вимоги, які суб’єкт звернення може заявляти у скарзі (частина восьма статті 67 Кодексу, пункт 6.4 Порядку), рішення, які виборча комісія може ухвалювати за результатом розгляду скарги (частина десята статті 72 Кодексу, пункт 10.13 Порядку), і загалом на суть поняття скарги ( пункт 1.3 Порядку ) такі прохання не можуть становити змісту вимог у скарзі, оскільки не можуть вважатися способом поновлення порушеного права.
Разом з тим за змістом частини другої статті 1, пункту 3 частини першої статті 17, пунктів 1, 2 частини першої статті 21 Закону на Центральну виборчу комісію покладено повноваження щодо контролю за діяльністю виборчих комісій, які утворюються для організації підготовки та проведення місцевих виборів, а також за додержанням та однаковим застосуванням законодавства про місцеві вибори на всій території України.
Згідно з частиною першою статті 16 Закону, якщо Комісії стане відомо про порушення законодавства України про вибори, виборчих прав громадян України з результатів проведених нею перевірок або із засобів масової інформації чи інших джерел, що не суперечать законодавству України, Комісія має право розглянути за власною ініціативою питання, що належать до її повноважень, та прийняти з цього приводу рішення в установленому Законом порядку. Також Комісія в разі необхідності може за власною ініціативою розглянути та прийняти в установленому Законом порядку рішення стосовно організації роботи виборчих комісій, а також інших питань, що належать до повноважень Комісії (частина друга статті 16 Закону).
Відповідно до частини третьої статті 208 Кодексу повноваження всього складу територіальної виборчої комісії можуть бути достроково припинені в установленому законом порядку виборчою комісією, яка сформувала (утворила) відповідну територіальну виборчу комісію, рішенням виборчої комісії вищого рівня з відповідних місцевих виборів або рішенням суду в разі одноразового грубого порушення чи систематичного порушення комісією Конституції України, Кодексу та законів України, невиконання рішень виборчої комісії вищого рівня.
За змістом частини четвертої статті 203 Кодексу Центральна виборча комісія формує склад міських виборчих комісій. Так, нинішній склад Лохвицької міської територіальної виборчої комісії було сформовано постановою Центральної виборчої комісії від 28 серпня 2023 року № 58 (зі змінами, внесеними постановами Комісії від 18 жовтня 2023 року № 65 та від 15 листопада 2023 року № 72).
Враховуючи встановлену цією постановою бездіяльність Лохвицької міської територіальної виборчої комісії, невиконання нею рішення виборчої комісії вищого рівня та вимоги члена Центральної виборчої комісії, Комісія вбачає підстави для висновку про систематичне порушення цією виборчою комісією Конституції України, Кодексу, законів України та у зв’язку з цим вважає за необхідне достроково припинити повноваження всього її складу.
Разом з тим у контексті порушеного скаржником питання щодо розподілу керівних посад під час формування нового складу Лохвицької міської територіальної виборчої комісії Комісія вважає за необхідне звернути увагу на таке.
Центральна виборча комісія неодноразово протягом 2023 року встановлювала факти одноразових грубих та систематичних порушень Лохвицькою міською територіальною виборчою комісією Конституції України, Кодексу та законів України, наслідком чого було неодноразове дострокове припинення повноважень усього її складу.
Проте зазначені заходи не призвели до нормалізації роботи вказаної виборчої комісії та приведення її у відповідність із вимогами законодавства України. Лохвицька міська територіальна виборча комісія продовжує бездіяльність щодо вирішення питань, які належать до її повноважень, наслідком чого на сьогодні стало чергове дострокове припинення повноважень усього складу зазначеної виборчої комісії.
При цьому порядок формування складу територіальної виборчої комісії після дострокового припинення повноважень усього її складу встановлено частиною п’ятою статті 208 Кодексу, згідно з якою виборча комісія, яка достроково припинила повноваження всього складу виборчої комісії, не пізніше наступного дня повідомляє про це суб’єктів, за поданням яких до складу комісії було включено осіб, повноваження яких достроково припинено. Такі суб’єкти можуть не пізніше наступного дня з дня отримання такого повідомлення внести подання з новими кандидатурами до складу відповідної виборчої комісії.
Як відомо, склад територіальних виборчих комісій формується за поданнями зареєстрованих у встановленому законом порядку місцевих організацій політичних партій (частина перша статті 203 Кодексу).
Таким чином, відповідальними за підбір кандидатур для включення до складу Лохвицької міської територіальної виборчої комісії є місцеві організації політичних партій, за поданнями яких було сформовано склад цієї виборчої комісії.
Стосовно Центральної виборчої комісії, то вона під час формування нового складу Лохвицької міської територіальної виборчої комісії, зважаючи на положення абзацу другого частини п’ятої статті 208 Кодексу, зобов’язана врахувати подані відповідними суб’єктами до її складу кандидатури (крім тих, що підлягають відхиленню з підстав, установлених Кодексом).
Відповідно до пункту 8 Резолюції Парламентської Асамблеї Ради Європи № 1546 від 17 квітня 2007 року політичним партіям, зокрема, слід покращити репутацію політичної системи, вжити заходів із підвищення відповідальності перед виборцями.
У прийнятому в 2008 році на виконання і в розвиток цієї Резолюції Кодексі належної практики щодо політичних партій Європейська комісія за демократію через право (Венеційська Комісія) вказала, що "Верховенство права, демократія і права людини є трьома опорами європейського (і, зокрема, Ради Європи) конституційного доробку. Тому положення про демократію, верховенство права та захист прав людини поряд із нормами, які регулюють політичну систему і поділ влади, належать до основних принципів держав - членів Ради Європи. Політичні партії є основними акторами у будь-якому демократичному суспільстві, а тому вони користають з переваг гарантування цих принципів державою та, відповідно, вони повинні також поважати і підтримувати точно ті ж принципи" (пункт 15).
У пункті 21 Доповіді про участь політичних партій у виборах, схваленої Радою з демократичних виборів та Венеційською Комісією у 2006 році, зазначено, що "серед країн - членів Ради Європи існують різні підходи до формування органів управління виборами та до процедур призначення їх членів. Однак органи управління виборами мають бути створені таким чином, щоб забезпечити довіру усіх сил, що беруть участь у виборах, та окремих виборців, до їх безсторонності та професіоналізму".
У зв’язку з цим Комісія вважає за доцільне звернути увагу суб’єктів подання кандидатур до складу Лохвицької міської територіальної виборчої комісії на необхідність відповідального ставлення до реалізації свого права на участь у формуванні складу вказаної виборчої комісії, зокрема підбору таких кандидатур до її складу, які б належним чином виконували передбачені статтею 38 Кодексу обов’язки члена виборчої комісії.
Крім того Комісія зауважує, що реєстрація особи, яку визнано обраною депутатом згідно з частиною першою статті 284 Кодексу, здійснюється територіальною виборчою комісією в порядку, передбаченому статтею 283 Кодексу, з урахуванням Роз’яснення (частина друга статті 284 Кодексу, пункт 5.9 Роз’яснення ).
З метою забезпечення реєстрації особи, визнаної обраною депутатом Лохвицької міської ради, Центральна виборча комісія вважає за необхідне зобов’язати голову новосформованого складу Лохвицької міської територіальної виборчої комісії, а в разі його відсутності чи неможливості виконання ним своїх повноважень - його заступника, а в разі відсутності голови та його заступника чи неможливості виконання ними своїх повноважень - секретаря зазначеної виборчої комісії не пізніше ніж на наступний день після сформування нового складу Лохвицької міської територіальної виборчої комісії вжити заходів щодо повідомлення згідно з пунктом 5.9 Роз’яснення Білашенко В.В. про визнання її обраною депутатом Лохвицької міської ради за єдиним виборчим списком ПОЛТАВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "ДОВІРА" та необхідність подання до територіальної виборчої комісії для реєстрації її депутатом документів, передбачених Кодексом, з урахуванням Роз’яснення, а також щодо наслідків неподання таких документів.
Центральна виборча комісія наголошує, що особа, визнана обраною депутатом, зобов’язана протягом 20 днів з дня повідомлення територіальною виборчою комісією про визнання її обраною подати в порядку, передбаченому статтею 283 Кодексу, необхідні документи для реєстрації її депутатом ( пункт 5.9 Роз’яснення ).
Стосовно вимог скарги, зареєстрованої в Центральній виборчій комісії 21 листопада 2023 року за № 21-34-8065, щодо визнання такою, що не відповідає вимогам законодавства про вибори та порушує виборчі права громадян, бездіяльності Лохвицької міської територіальної виборчої комісії, яка полягає у неприйнятті нею рішення про визнання обраним наступного за черговістю кандидата в депутати Лохвицької міської ради від ПОЛТАВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "ДОВІРА" замість депутата цієї ради Лисенко Н.І., повноваження якої достроково припинено, Комісія зазначає.
Випадки дострокового припинення повноважень депутата місцевої ради визначено статтею 5 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад", якою встановлено, що повноваження депутата місцевої ради припиняються достроково за наявності перелічених у частині першій цієї статті підстав, засвідчених офіційними документами, без прийняття рішення відповідної ради, а також за рішенням відповідної ради у зв’язку з обставинами, про які йдеться у частині другій указаної статті. Зокрема, згідно з пунктом 8 частини першої статті 5 цього Закону повноваження депутата місцевої ради припиняються достроково без прийняття рішення відповідної ради у разі його смерті.
Процедуру заміщення територіальними виборчими комісіями депутатів місцевих рад, повноваження яких достроково припинено, визначено положеннями статті 284 Кодексу.
Згідно з частиною першою статті 284 Кодексу та пунктом 5.9 Роз’яснення в разі дострокового припинення повноважень депутата Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше) на підставах і в порядку, передбачених Конституцією та законами України, за рішенням відповідної територіальної виборчої комісії депутатом визнається наступний за черговістю кандидат у депутати у відповідному територіальному або єдиному виборчому списку від цієї місцевої організації політичної партії у порядку, передбаченому частиною п’ятою статті 283 Кодексу ( пункт 5.4 Роз’яснення ).
Як зазначено в пункті 5.9 Роз’яснення , рішення, передбачене частиною першою статті 284 Кодексу, ухвалюється територіальною виборчою комісією не пізніш як у тридцятиденний строк з дня надходження: від відповідної ради - належним чином засвідченої копії рішення ради про дострокове припинення повноважень депутата цієї ради або документа, що свідчить про дострокове припинення повноважень депутата ради (у разі дострокового припинення повноважень депутата без рішення ради); від інших осіб - належним чином засвідченої копії документа уповноваженого органу, що свідчить про дострокове припинення повноважень депутата відповідної ради.
Документом, що свідчить про дострокове припинення повноважень депутата відповідної ради (у разі дострокового припинення повноважень депутата без рішення ради), може бути, зокрема, свідоцтво про смерть (витяг з Державного реєстру актів цивільного стану громадян про державну реєстрацію смерті).
У разі необхідності перевірки інформації територіальна виборча комісія може звернутись до відповідного уповноваженого органу, який видав такий документ, для отримання належним чином засвідченої копії відповідного документа.
Отже, в разі дострокового припинення повноважень депутата міської ради та надходження до територіальної виборчої комісії відповідних документів, що підтверджують такий факт, міською територіальною виборчою комісією у тридцятиденний строк з дня надходження таких документів ухвалюється рішення, передбачене частиною першою статті 284 Кодексу, про визнання наступного за черговістю кандидата в депутати у відповідному територіальному або єдиному виборчому списку місцевої організації політичної партії обраним депутатом міської ради.
На перших виборах депутатів Лохвицької міської ради 25 жовтня 2020 року від ПОЛТАВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "ДОВІРА" була обрана та зареєстрована депутатом цієї ради Лисенко Н.І.
Як зазначає суб’єкт звернення зі скаргою, належним чином засвідчену копію свідоцтва про смерть Лисенко Н.І. (серія І-КЕ № 520194) було надіслано Лохвицькій міській територіальній виборчій комісії.
З доданих до скарги копії свідоцтва про смерть Лисенко Н.І., вірність якої засвідчено відповідно до Закону України "Про нотаріат", а також копії фіскального чека АТ "УКРПОШТА" на підтвердження факту надсилання копії вказаного свідоцтва Лохвицькій міській територіальній виборчій комісії (відправлення № 3720045202821) вбачається, що 19 жовтня 2023 року зазначене поштове відправлення надіслано на адресу Лохвицької міської територіальної виборчої комісії.
Проте, як вбачається з отриманої Центральною виборчою комісією 08 грудня 2023 року від ПОЛТАВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "ДОВІРА" довідки АТ "УКРПОШТА" про причини повернення/досилання відправлення № 3720045202821, за закінченням терміну його зберігання повернуто відправнику, а саме Лохвицькій міській раді.
У цьому контексті Комісія зауважує, що для встановлення факту, чи мала місце оскаржувана бездіяльність виборчої комісії, важливою є дата одержання відповідних документів, від якої обраховується строк на вчинення комісією відповідної дії чи прийняття рішення.
За таких обставин Комісія констатує факт неотримання Лохвицькою міською територіальною виборчою комісією копії свідоцтва про смерть депутата Лохвицької міської ради Лисенко Н.І. (серія І-КЕ № 520194).
Згідно з пунктами 1 - 3 частини сьомої статті 72 Кодексу та підпунктами 1 - 3 пункту 10.10 Порядку під час розгляду по суті скарги щодо бездіяльності суб’єкта оскарження виборча комісія, зокрема, вирішує: чи мала місце оскаржувана бездіяльність суб’єкта оскарження; чи оскаржувана бездіяльність вчинялася суб’єктом оскарження на законних підставах; чи підтверджуються викладені у скарзі вимоги наданими доказами.
Ураховуючи викладене, Комісія резюмує відсутність підстав для задоволення скарги ПОЛТАВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "ДОВІРА" у частині визнання протиправною бездіяльності Лохвицької міської територіальної виборчої комісії, що полягає у неприйнятті нею рішення про визнання обраним наступного за черговістю кандидата в депутати у відповідному виборчому списку кандидатів у депутати Лохвицької міської ради від ПОЛТАВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "ДОВІРА" у зв’язку з достроковим припиненням повноважень депутата цієї ради Лисенко Н.І.
Щодо вимоги скарги прийняти рішення про визнання обраним наступного за черговістю кандидата в депутати у відповідному виборчому списку кандидатів у депутати Лохвицької міської ради від ПОЛТАВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "ДОВІРА" Комісія зазначає, що такі вимоги ґрунтуються на обставинах, якими суб’єкт звернення зі скаргою мотивує наявність протиправної бездіяльності Лохвицької міської територіальної виборчої комісії щодо неприйняття нею відповідного рішення (тобто є похідними), а отже, за відсутності встановленого факту протиправної бездіяльності такі (похідні) вимоги теж не підлягають задоволенню.
Разом з тим Комісія зазначає, що за змістом частини першої статті 36, частини першої статті 37 Кодексу порядок організації роботи та документування діяльності виборчих комісій здійснюється у порядку, встановленому Кодексом та Порядком організації роботи та ведення діловодства виборчих комісій з виборів Президента України, народних депутатів України, місцевих виборів, затвердженим постановою Центральної виборчої комісії від 10 серпня 2020 року № 173 (далі - Порядок ведення діловодства).
Кожна виборча комісія здійснює документування своєї діяльності, що полягає в підготовці відповідно до встановленого порядку документів на паперових та електронних носіях, що фіксують прийняття рішень та здійснення іншої діяльності комісії в межах повноважень, передбачених Кодексом та законами України ( пункт 1.17 Порядку ведення діловодства).
Пунктами 13.2 - 13.4 Порядку ведення діловодства визначено, що документи та звернення, що надходять до виборчої комісії, мають право приймати голова комісії, заступник голови комісії, секретар комісії або інші члени комісії, уповноважені на це її рішенням. Документи та звернення до виборчої комісії надсилаються поштою чи подаються до комісії особисто або через уповноважену особу, якщо її повноваження підтверджено відповідно до законодавства України.
У міжвиборчий період голова територіальної виборчої комісії або інший член цієї виборчої комісії, визначений її рішенням, щотижня перевіряє надходження документів та звернень до виборчої комісії.
Документи, звернення реєструються в день їх надходження в журналі реєстрації документів, заяв і скарг у виборчій комісії.
Неотримання Лохвицькою міською територіальною виборчою комісією поштових відправлень свідчить про неналежний рівень організації ведення діловодства цієї виборчої комісії всупереч вимогам Кодексу та Порядку ведення діловодства.
Ураховуючи, що згідно з пунктом 1.20 Порядку ведення діловодства відповідальність за організацію роботи та ведення діловодства виборчої комісії, а також за дотримання Порядку ведення діловодства покладається на голову відповідної виборчої комісії, Комісія зауважує, що з 19 жовтня 2023 року (дати надходження відправлення № 3720045202821 до відділення поштового зв’язку згідно з трекінгом відстеження поштових відправлень з офіційного вебсайту АТ "УКРПОШТА") повноваження голови цієї виборчої комісії виконувала Юрченко Т.А. (призначена постановою Комісії від 18 жовтня 2023 року № 65), яка всупереч вимогам пунктів 1.20, 13.2 - 13.4 Порядку ведення діловодства та постанови Центральної виборчої комісії від 01 листопада 2023 року № 70 не організувала роботи виборчої комісії з ведення діловодства, не забезпечила отримання документів та звернень указаною виборчою комісією у міжвиборчий період, а отже, і прийняття рішень, ухвалення яких належить до повноважень Лохвицької міської територіальної виборчої комісії.
Порушення Юрченко Т.А. як головою Лохвицької міської територіальної виборчої комісії вимог Кодексу та Порядку ведення діловодства, яке полягає у незабезпеченні організації роботи територіальної виборчої комісії загалом, неотриманні кореспонденції, адресованої вказаній виборчій комісії, а також свідоме ігнорування вимог Центральної виборчої комісії можуть свідчити про наявність у діях Юрченко Т.А. ознак перешкоджання реалізації виборчих прав ПОЛТАВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "ДОВІРА" та висунутих нею кандидатів, що відповідно до частини третьої статті 157 Кримінального кодексу України є кримінально караним діянням.
Тому викладені обставини потребують перевірки правоохоронними органами.
Отже, згідно з частиною четвертою статті 13 Закону, за якою в разі виявлення у процесі розгляду питання на засіданні Комісії ознак вчинення злочину чи іншого правопорушення Комісія приймає рішення про звернення до відповідних правоохоронних органів та передає їм відповідні матеріали, ураховуючи положення статті 23 Закону України "Про Національну поліцію", Комісія вважає за необхідне звернутися до Національної поліції України для проведення перевірки викладених у цій постанові обставин та в разі виявлення підстав вжиття відповідно до закону заходів реагування, для чого передати їй копії відповідних документів та матеріалів.
З огляду на те, що додану до скарги ПОЛТАВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "ДОВІРА" копію свідоцтва про смерть Лисенко Н.І. (серія І-КЕ № 520194) було надіслано Лохвицькій міській територіальній виборчій комісії для розгляду уповноваженим на прийняття передбаченого статтею 284 Кодексу рішення суб’єктом, та зважаючи на дострокове припинення цією постановою повноважень усього складу Лохвицької міської територіальної виборчої комісії, Комісія вбачає за необхідне зобов’язати Лохвицьку міську територіальну виборчу комісію після сформування її нового складу вирішити питання щодо визнання обраним депутатом Лохвицької міської ради на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року наступного за черговістю кандидата в депутати у відповідному виборчому списку ПОЛТАВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "ДОВІРА" замість депутата Лохвицької міської ради Лисенко Н.І., чиї повноваження достроково припинено, про що невідкладно поінформувати Центральну виборчу комісію в установленому порядку.
Враховуючи викладене, відповідно до статей 7, 38, 64 Конституції України, статей 19, 32, 33, 36, 65 - 72, 202, 205, 206, 208, 283, 284 Виборчого кодексу України, Порядку розгляду скарг виборчими комісіями з виборів Президента України, народних депутатів України, місцевих виборів, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 21 серпня 2020 року № 192, Роз’яснення щодо порядку реєстрації обраних депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у місті, сільських, селищних рад, сільських, селищних, міських голів, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 28 жовтня 2020 року № 433, керуючись частинами першою, другою статті 1, частиною першою статті 2, частиною другою статті 3, статтями 11 - 13, частиною четвертою статті 14, частиною четвертою статті 15, статтями 16, 17, 21 Закону України "Про Центральну виборчу комісію", Центральна виборча комісія постановляє:
1. Скаргу ПОЛТАВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "ДОВІРА", зареєстровану в Центральній виборчій комісії 21 листопада 2023 року за № 21-34-8063, задовольнити частково:
1) визнати такою, що не відповідає вимогам законодавства про вибори та порушує виборчі права громадян, бездіяльність Лохвицької міської територіальної виборчої комісії Миргородського району Полтавської області, яка полягає у неприйнятті нею рішень про визнання Абдулкадирова Рагіма Абдулкадировича таким, що не набув мандата депутата Лохвицької міської ради Миргородського району Полтавської області, та про визнання обраним депутатом Лохвицької міської ради Миргородського району Полтавської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року наступного за черговістю після Абдулкадирова Р.А. кандидата в депутати у єдиному виборчому списку ПОЛТАВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "ДОВІРА", у невиконанні в цій частині постанови Центральної виборчої комісії від 01 листопада 2023 року № 70 "Про скаргу ПОЛТАВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "ДОВІРА", зареєстровану в Центральній виборчій комісії 02 жовтня 2023 року за № 21-34-6138" і вимоги члена Центральної виборчої комісії;
2) визнати Абдулкадирова Рагіма Абдулкадировича таким, що не набув мандата депутата Лохвицької міської ради Миргородського району Полтавської області;
3) визнати обраним депутатом Лохвицької міської ради Миргородського району Полтавської області на перших виборах депутатів Лохвицької міської ради Миргородського району Полтавської області 25 жовтня 2020 року від ПОЛТАВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "ДОВІРА" наступного за черговістю кандидата в депутати в єдиному багатомандатному виборчому окрузі за єдиним виборчим списком цієї організації політичної партії:
Білашенко Вікторія Вікторівна, 18 жовтня 1986 року народження, освіта вища, безпартійна, начальник відділу з питань державної реєстрації Лохвицької міської ради Миргородського району Полтавської області, проживає в місті Лохвиця, на підтримку якої подано 15 голосів виборців;
4) у задоволенні решти вимог скарги відмовити.
2. Встановити факт систематичного порушення Лохвицькою міською територіальною виборчою комісією Миргородського району Полтавської області Конституції України, Виборчого кодексу України та законів України, невиконання рішення виборчої комісії вищого рівня.
3. Достроково припинити повноваження всього складу Лохвицької міської територіальної виборчої комісії Миргородського району Полтавської області у зв’язку з систематичним порушенням нею Конституції України, Виборчого кодексу України та законів України, а також невиконанням рішення виборчої комісії вищого рівня.
4. Встановити, що місцеві організації політичних партій, за поданнями яких до складу Лохвицької міської територіальної виборчої комісії Миргородського району Полтавської області було включено осіб, повноваження яких достроково припинено цією постановою, можуть не пізніше 17 години 14 грудня 2023 року подати до Центральної виборчої комісії кандидатури для включення до складу зазначеної виборчої комісії.
5. Звернути увагу суб’єктів подання кандидатур до складу Лохвицької міської територіальної виборчої комісії Миргородського району Полтавської області на необхідність відповідального ставлення до реалізації свого права на участь у формуванні складу вказаної територіальної виборчої комісії.
6. Зобов’язати голову новосформованого складу Лохвицької міської територіальної виборчої комісії Миргородського району Полтавської області, а в разі його відсутності чи неможливості виконання ним своїх повноважень - його заступника, а в разі відсутності голови та його заступника чи неможливості виконання ними своїх повноважень - секретаря зазначеної виборчої комісії не пізніше ніж на наступний день після сформування нового складу Лохвицької міської територіальної виборчої комісії Миргородського району Полтавської області вжити заходів щодо повідомлення згідно з пунктом 5.9 Роз’яснення щодо порядку реєстрації обраних депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у місті, сільських, селищних рад, сільських, селищних, міських голів, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 28 жовтня 2020 року № 433, Білашенко В.В. про визнання її обраною депутатом Лохвицької міської ради Миргородського району Полтавської області в єдиному багатомандатному виборчому окрузі від ПОЛТАВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "ДОВІРА" та необхідність подання до територіальної виборчої комісії для реєстрації її депутатом документів, передбачених Виборчим кодексом України, з урахуванням указаного Роз’яснення, а також щодо наслідків неподання таких документів.
7. У задоволенні вимог скарги ПОЛТАВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "ДОВІРА", зареєстрованої в Центральній виборчій комісії 21 листопада 2023 року за № 21-34-8065, відмовити.
8. Звернутися до Національної поліції України для проведення перевірки викладених у цій постанові обставин та в разі виявлення підстав вжиття згідно із законом заходів реагування, для чого передати їй копії відповідних документів та матеріалів.
9. Зобов’язати Лохвицьку міську територіальну виборчу комісію Миргородського району Полтавської області після сформування її нового складу вирішити в установленому законодавством порядку питання щодо визнання обраним депутатом Лохвицької міської ради Миргородського району Полтавської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року наступного за черговістю кандидата в депутати у відповідному виборчому списку ПОЛТАВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "ДОВІРА" у зв’язку з достроковим припиненням повноважень депутата цієї ради Лисенко Н.І., про що невідкладно поінформувати Центральну виборчу комісію в установленому порядку.
10. Копію цієї постанови надіслати Абдулкадирову Р.А., ПОЛТАВСЬКІЙ ОБЛАСНІЙ ОРГАНІЗАЦІЇ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "ДОВІРА", Лохвицькій міській територіальній виборчій комісії Миргородського району Полтавської області.
11. Цю постанову оприлюднити на офіційному вебсайті Центральної виборчої комісії.
Голова Центральної виборчої комісії | О. ДІДЕНКО |