МІНІСТЕРСТВО ТРАНСПОРТУ УКРАЇНИ
ДЕРЖАВНИЙ ДЕПАРТАМЕНТ МОРСЬКОГО І РІЧКОВОГО ТРАНСПОРТУ
Н А К А З
Про затвердження тимчасових документів щодо впровадження Кодексу ISPS в морську галузь України
(Кодекс ISPS) щодо впровадження на морському і річковому транспорті України заходів з морської безпеки
НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Тимчасове положення про проведення оцінки охорони портових споруд (засобів), що додається.
2. Затвердити Тимчасове положення про проведення оцінки охорони судна, що додається.
3. Затвердити Тимчасовий типовий план охорони портової споруди (портового засобу), що додається.
4. Затвердити Тимчасове положення про Декларацію з охорони, що додається.
5. Затвердити Тимчасове положення про офіцера охорони портової споруди (портового засобу), що додається.
6. Управлінню безпеки судноплавства (Ганічев В.О.) у 10-денний термін забезпечити доведення наказу до судноплавних компаній, підприємств та організацій морського і річкового транспорту у частині, що їх стосується.
7. Контроль за виконанням цього наказу покласти на заступника директора Укрморрічфлоту Горобця І.А.
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Укрморрічфлоту
12.03.2004 N 68
ТИМЧАСОВЕ ПОЛОЖЕННЯ
про проведення оцінки охорони портових споруд
1. Загальні положення
1.2. Проведення оцінки охорони портових споруд (далі - ООПС) є важливою і невід'ємною складовою розробки плану охорони портової споруди; проводиться з метою виявлення небезпек та відпрацювання відповідних контрзаходів для запобігання або зведення до мінімуму наслідків будь-якого можливого інциденту, якщо такий матиме місце.
1.3. Оцінка охорони портових споруд повинна включати такі елементи:
- визначення і оцінку основного майна та інфраструктури портової споруди, захист яких має важливе значення;
- визначення можливої загрози майну та інфраструктурі портової споруди і ймовірність того, що вона реальна, з метою прийняття заходів охорони і встановлення їх послідовності;
- виявлення, вибір і встановлення черговості контрзаходів та процедурних змін, а також визначення рівня їх ефективності для зниження вразливості;
- виявлення уразливих місць в інфраструктурі портової споруди, інструкціях та процедурах захисту, включаючи людський фактор, а також розглядати такі питання охорони:
- фізична охорона;
- конструкційна цілісність;
- системи захисту персоналу;
- методика виконання процедур;
- системи радіо- і телекомунікацій, включаючи комп'ютерні системи і мережі;
- транспортна інфраструктура;
- комунальні служби;
- інші об'єкти, що, будучи ушкодженими або використаними для незаконного спостереження, впливатимуть в межах портової споруди на безпеку людей, майна тощо.
1.4. Визначення безпеки портової споруди під час проведення оцінки її охорони рекомендується проводити за допомогою Системи аналізу ризику та небезпеки (САРН) - найбільш простого методу визначення ризику (дивись додаток 1).
2. Терміни та визначення
Терміни та їх визначення, що вживаються в Положенні, корелюються з термінами, що наведені в Кодексі ISPS і трактуються таким чином.
- Міжнародний кодекс з охорони суден і портових споруд - нормативний документ, що складається з частини А (положення цієї частини повинні розглядатися як обов'язкові) і частини В (положення цієї частини повинні розглядатися як рекомендаційні), прийнятий 12 грудня 2002 року Резолюцією 2 Конференції держав - учасниць
Міжнародної конвенції про охорону людського життя на морі 1974 року з поправками.
- Орган державного управління зі спеціальними повноваженнями в області охорони суден і портових засобів (ОДУ СП) - організація, що визначена Міністерством транспорту України відповідальною за впровадження глави XI-2
Конвенції СОЛАС та Кодексу ОСПС на морському і річковому транспорті України.
Відповідно до наказу Міністерства транспорту України від 01.12.2003
N 943 органом державного управління зі спеціальними повноваженнями в області охорони суден і портових споруд призначено Державний департамент морського і річкового транспорту (Укрморрічфлот).
- Адміністрація - організація, що визначена урядом країни - учасниці
Конвенції SOLAS-74, як орган відповідальний за забезпечення виконання положень глави XI-2 Конвенції SOLAS-74 та Кодексу ISPS щодо безпеки судна і взаємодії судно/порт або судно/судно з боку судна або Компанії.
Відповідно до наказу Міністерства транспорту України від 01.12.2003
N 943 органом державного управління зі спеціальними повноваженнями в області охорони суден і портових споруд призначено Укрморрічфлот України.
- Портова споруда - місце, визначене ОДУ СП, де відбувається взаємодія судно/порт. Воно включає території, такі як якірні стоянки, причали для очікування і відповідні підходи з моря.
- Взаємодія судно/порт - взаємодія безпосередньо між судном та портовою спорудою, що пов'язана з рухом людей, вантажів або постачанням судна портовими службами з судна або на судно.
- Взаємодія судно/судно - будь-яка діяльність, що не відноситься до портової споруди, і пов'язана з переміщенням вантажів або людей з одного судна на інше.
- План охорони судна - план, розроблений для забезпечення застосування на судні заходів, що призначені для захисту людей, вантажу, вантажних транспортних одиниць або судна від ризиків порушення охорони.
- План охорони портової споруди - план, розроблений для забезпечення виконання заходів, що призначені для захисту портової споруди і суден, їхніх вантажів, вантажних транспортних одиниць, людей і суднових запасів від ризиків порушення охорони.
- Інцидент безпеки - будь-який випадок або обставина, що загрожує безпеці судна (включаючи пересувну не берегову бурову установку і високошвидкісні засоби), портової споруди і взаємодії судно/порт або судно/судно.
- Рівень охорони - оцінка ступеня ризику, що інцидент безпеки наступить або відбудеться.
- Рівень охорони 1 - рівень, на якому постійно повинні підтримуватися певні мінімальні заходи щодо забезпечення охорони.
- Рівень охорони 2 - рівень, на якому через підвищений ризик настання інциденту безпеки повинні підтримуватися відповідні додаткові заходи щодо забезпечення охорони.
- Рівень охорони 3 - рівень, на якому протягом обмеженого часу, коли ймовірним або неминучим є настання інциденту безпеки, повинні підтримуватися особливі специфічні заходи для забезпечення охорони, включаючи випадки, якщо неможливо визначити конкретну мету нападу.
- Декларація з охорони - угода, укладена між судном і портовою спорудою або іншим судном, з яким воно взаємодіє, в якій визначаються заходи охорони, котрі обидві сторони повинні здійснити.
- Офіцер охорони судна - особа командного складу судна, підзвітна капітанові, призначена компанією для вирішення питань забезпечення охорони судна, включаючи запровадження та виконання плану охорони судна; відповідальна за зв'язок з офіцерами охорони компанії, портових споруд та інших суден.
- Офіцер охорони компанії - посадова особа компанії, призначена компанією для забезпечення: проведення оцінки охорони судна, розробки, подання на затвердження, а потім запровадження та виконання плану охорони судна; відповідальна за зв'язок з офіцерами охорони портових споруд та суден.
- Офіцер охорони портової споруди - особа, призначена відповідальною за розробку, запровадження, перегляд і виконання плану охорони портової споруди, а також за зв'язок з офіцерами охорони суден та компаній.
3. Організація проведення оцінки та її періодичність
3.1. Оцінка охорони портової споруди проводиться Визнаною організацією в області охорони, що діє за дорученням Призначеного органу влади.
3.2. ОДУ СП повинен розглянути і схвалити оцінку охорони портової споруди, здійснену визнаною організацією в області охорони.
3.3. Особи, що виконують оцінку охорони портових споруд, повинні мати відповідні знання та навички з оцінки охорони портової споруди. Вони повинні мати змогу скористатися при необхідності допомогою експертів з питань:
- існуючих загроз для охорони та їх прикладів;
- розпізнавання та виявлення різних видів зброї, небезпечних речовин і пристроїв;
- розпізнавання (на недискримінаційній підставі) характерних і поведінкових шаблонів людей, що можуть створювати потенційну загрозу охороні;
- технологій, що використовуються для обману охоронних заходів;
- методів провокування інцидентів безпеки;
- наслідків вибухів для конструкцій і служб портових споруд;
- охорони портових споруд;
- практики роботи в порту;
- планування заходів на випадок надзвичайних обставин, забезпечення готовності і реагування на них;
- заходів фізичної охорони (наприклад, встановлення огорожі);
- систем радіо- і телекомунікацій, включаючи комп'ютерні системи та мережі;
- транспорту і цивільного будівництва;
- суднових і портових операцій.
3.4. Результати оцінки охорони портової споруди повинні переглядатися і поновлюватись у випадку зміни таких обставин (але не рідше, ніж раз на п'ять років):
- зовнішньополітичної ситуації;
- видів загроз;
- параметрів портової споруди;
- модернізації системи охорони або охоронного обладнання.
3.5. Якщо для перегляду або перевірки оцінки охорони портової споруди на відповідність вимогам Кодексу ISPS використовується будь-яка Визнана організація в області охорони, то вона не повинна бути пов'язана з будь-якою іншою Визнаною організацією, що підготувала таку оцінку або допомагала у її проведенні.
3.6. ОДУ СП може дати дозвіл на те, щоб оцінка охорони портової споруди охоплювала більше однієї портової споруди, якщо оператор, місце розташування, експлуатація, устаткування і будова цих портових споруд є подібними.
3.7. По завершенні оцінки охорони портової споруди повинен складатися звіт, що включає опис портової споруди, особливості її конструкції і функціонування з точки зору забезпечення охорони, стислий опис способу проведення оцінки, опис кожного виявленого вразливого місця і опис контрзаходів, що дозволяють виправити ситуацію щодо кожного уразливого місця, відомості про те, ким проводилася оцінка.
3.8. Звіт про оцінку охорони портової споруди повинен бути захищений від несанкціонованого доступу або розголошення.
4. Виявлення й оцінка майна та інфраструктури, захист яких важливо забезпечити
4.1. Виявлення й оцінка важливого майна та інфраструктури портової споруди - це процес, під час якого встановлюється відносна важливість споруд і об'єктів для нормального функціонування портової споруди.
В цьому процесі слід враховувати можливу загибель людей, економічне значення порту, цінність і наявність урядових об'єктів.
4.2. Виявлення й оцінка важливого майна та інфраструктури повинні бути використані для встановлення пріоритетності їхньої відносної важливості для охорони портової споруди. Головна мета - уникнути можливих травм або загибелі людей. Слід також врахувати, наскільки портова споруда, конструкція або об'єкт можуть продовжувати функціонувати без пошкодженого майна, і наскільки швидко можна відновити нормальне функціонування портової споруди.
4.3. Майно й інфраструктура портової споруди, захист яких є важливим, включає:
- місця доступу, входи, під'їзди і місця якірної стоянки, маневрування та причали;
- вантажні пристрої, термінали, склади й устаткування для обробки вантажу;
- системи електропостачання, радіо- і телекомунікаційні системи та комп'ютерні системи і мережі;
- системи управління рухом суден у портах і засоби навігаційної огорожі;
- джерела подачі енергії, трубопроводи для перекачування вантажу і водопостачання;
- мости, залізничні та автомобільні дороги;
- судна портового флоту, включаючи лоцманські катери, буксири, ліхтери тощо;
- устаткування і системи охорони та спостереження;
- акваторія, що примикає до портової споруди.
4.4. Чітке виявлення майна й інфраструктури важливо для оцінки вимог до охорони портових споруд, вибору першочергових захисних заходів і прийняття рішень щодо розподілу ресурсів з метою кращого захисту портових споруд.
4.5. Процес виявлення й оцінки майна та інфраструктури портової споруди включає консультації з відповідними органами стосовно споруд, що примикають до неї, які могли б завдати шкоди портовій споруді або бути використані для нанесення їй збитків чи для незаконного спостереження за портовою спорудою, або використовуватися для відволікання уваги охорони.
5. Установлення загроз майну й інфраструктурі та імовірності їх виникнення
5.1. Установлення можливих дій, які можуть викликати загрозу охороні майна й інфраструктури портової споруди, і методів здійснення таких дій проводиться з метою визначення вразливості конкретного майна або місця можливого інциденту безпеки, а також визначення заходів з охорони, послідовності їх запровадження, планування і розподілу ресурсів.
Встановлення й оцінка кожної такої потенційної дії та її методів повинні ґрунтуватися на різних факторах, включаючи оцінку загрози, що здійснюється відповідними урядовими органами.
Особи, що здійснюють установлення та оцінку загрози, не повинні виходити з найгіршого варіанту при наданні рекомендацій щодо планування, виділення і розподілу ресурсів.
5.2. Оцінка охорони портової споруди повинна включати оцінку, отриману під час консультацій з відповідними національними організаціями з охорони, щоб установити:
- усі особливі аспекти діяльності портових споруд, включаючи судна, що заходять до цієї портової споруди, внаслідок чого вона може стати об'єктом нападу;
- імовірні наслідки нападу на портову споруду або її об'єкти з погляду загибелі людей, нанесення збитків власності, підриву економіки, включаючи порушення транспортних систем;
- можливості і наміри осіб, які можуть організувати такий напад;
- імовірний вид або види нападів.
5.3. Оцінка охорони портових споруд повинна враховувати всі можливі загрози, що включають такі типи інцидентів безпеки:
- ушкодження або руйнування портової споруди або судна (наприклад, за допомогою вибухових пристроїв, підпалювання, саботажу або вандалізму);
- викрадення або захоплення судна або людей на його борту;
- незаконні дії з вантажем, судновим устаткуванням або системами відповідального призначення або судновими запасами;
- несанкціонований доступ або використання, включаючи наявність безквиткових пасажирів;
- контрабанда зброї або пристроїв, включаючи зброю масового знищення;
- використання судна або його обладнання для перевезення осіб, що мають намір створити інцидент безпеки;
- використання самого судна як зброї або засобу для заподіяння ушкоджень або руйнування;
- блокування вхідних шляхів до порту, шлюзів, підходів тощо;
- ядерний, біологічний або хімічний напад.
5.4. Цей процес повинен включати консультації з відповідними органами стосовно споруд, що примикають до неї, які могли б завдати шкоди портовій споруді або бути використані для нанесення їй збитків чи для незаконного спостереження за портовою спорудою, або використовуватися для відволікання уваги охорони.
6. Визначення вразливих місць
6.1. Вибір заходів щодо забезпечення повної або часткової захищеності портової споруди, ліквідування або зменшення кількості уразливих місць здійснюється шляхом визначення уразливих місць, систем захисту персоналу, процесів, де ймовірні інциденти безпеки. (Наприклад, таким способом можна уникнути уразливості незахищених систем водопостачання, мостів тощо, яку можна усунути фізичними методами, такими, як стаціонарні огорожі, сигналізація, обладнання для спостереження тощо).
6.2. Визначення уразливих місць повинно включати розгляд:
- доступу по воді або берегом до портової споруди, а також до суден, які пришвартовані до її причалів;
- конструктивної цілісності пірсів, споруд і пов'язаних з ними конструкцій;
- вжитих заходів і процедур охорони, включаючи системи розпізнавання;
- вжитих заходів і процедур охорони щодо портових і комунальних служб;
- заходів, необхідних для захисту радіо- і телекомунікаційного устаткування, інших видів зв'язку портових і комунальних служб, включаючи комп'ютерні системи і мережі;
- прилеглих територій, які можуть бути використані для нападу або під час нападу;
- існуючих угод, укладених із приватними охоронними організаціями, що займаються охороною на воді та на березі;
- будь-яких протиріч між заходами і процедурами безпеки та охорони;
- будь-яких протиріч між задачами портової споруди і задачами з охорони;
- будь-якого тиску і примушування персоналу;
- будь-яких недоліків, виявлених у процесі навчань та підготовки персоналу;
- будь-яких недоліків, виявлених у процесі щоденної роботи, внаслідок дій або тренувань, звітів щодо проблем з охорони, під час контрольних заходів, перевірок тощо.
7. Визначення, вибір і встановлення пріоритетів щодо контрзаходів і процедурних змін, а також ступінь їх ефективності щодо зменшення уразливості
7.1. Визначення і установлення пріоритетів контрзаходів здійснюється з метою забезпечення найбільш ефективних заходів охорони для зменшення уразливості портової споруди і взаємодій судно/порт при ймовірній загрозі.
7.2. Заходи з охорони повинні вибиратися з урахуванням таких факторів, як можливість цих заходів зменшити ймовірність нападу, й оцінюватися на підставі інформації, що включає:
- відомості, які отримані в результаті оглядів, інспекцій і перевірок охорони;
- відомості, які отримані при консультаціях з власниками й операторами портових споруд, а також із власниками/операторами споруд, прилеглих до портової споруди;
- відомості про інциденти, що загрожували охороні в минулому;
- відомості про операції, що здійснюються в межах портової споруди.
Додаток 1
до Положення про проведення
оцінки охорони портових
споруд
Визначення безпеки портової споруди
Вступ
"Система аналізу ризику та небезпеки" (САРН) - найбільш простий метод визначення ризику, який може використовуватись при проведенні оцінки безпеки портової споруди.
1. Задача методу САРН - виявлення небезпеки з метою відпрацювання відповідних контрзаходів для запобігання або зведення до мінімуму наслідків будь-якого можливого інциденту, якщо такий матиме місце.
2. САРН повинна обновлятися відповідно до зміни обставин, що визначають її ефективність. Ця робота буде виконуватися ОДУ СП, який повинен здійснити розподіл порту на портові споруди з урахуванням їх функцій, юридичного, політичного, соціального, географічного та економічного стану держави, на території якої знаходиться порт, перелік найбільш поширених небезпек для функціонування останньої, а також специфіки забезпечення її безпеки.
Процедура визначення безпеки
3. Таблиця 1 є незаповненою версією САРН. Під час проведення оцінки захисту слід проаналізувати заходи безпеки, які дозволять зменшити ймовірність ризику. Слід пам'ятати, що впровадження заходів в одному випадку може збільшити ризик небезпеки у іншому.
4. Потенційні об'єкти (ПО) - складові портової споруди, які у випадку протизаконних дій можуть суттєво вплинути на безпеку і захист порту. Для кожного ПО розробляється окрема таблиця. Розділ портової споруди на ПО слід проводити з урахуванням визначення функцій та операцій, які виконуються, ключових пунктів або осіб портової споруди чи території тощо.
5. Визначення безпеки ПО проводиться у такій послідовності:
5.1. Встановлюється юридичний статус і підпорядкування ідентифікованого ПО (безпосередньо належить порту, орендується іншою організацією, є власністю іншої організації тощо);
5.2. Виявляється наявність будь-яких заходів безпеки (огородження території, моніторинг ПО, контроль доступу). Якщо такі заходи передбачені, визначається їх ефективність та можливість поліпшення.
Складаються сценарії небезпеки (рядки А і Б таблиці 1). Кожний сценарій небезпеки слід розглядати з позиції зовнішніх та внутрішніх причин, у зв'язку з якими ПО може стати уразливим (інформація антитерористичного центру, служби безпеки, міліції, розвідки є невід'ємною складовою). До основних сценаріїв небезпеки можна віднести:
- безпосередній напад з наміром поранити чи вбити працівників порту або порушити функціонування чи інфраструктуру портової споруди;
- саботаж;
- викрадення людей та вимоги викупу із застосуванням сили;
- пошкодження або знищення цілі за допомогою вибухових речовин;
- установлення контролю над об'єктом з метою забруднення навколишнього середовища;
- зовнішній напад на об'єкт для знищення резервуарів, танків, небезпечних вантажів;
- використання споруди з метою передачі контрабанди, забезпечення незаконного перетинання кордону людьми тощо
5.3. Небезпека (рядок В таблиці 1). Імовірність виникнення інциденту повинна визначатись за такою шкалою:
3 - висока;
2 - середня;
1 - низька.
Визначення ймовірності конкретної небезпеки проводиться на підставі конкретної інформації або на вже відомих характеристиках ПО.
5.4. Уразливість (рядок Г таблиці 1). Схильність ПО до кожної небезпеки може визначатися таким чином:
------------------------------------------------------------------
| 4= |Заходів з охорони не існує (необмежений доступ до ПО, |
| |моніторинг не виконується, персонал не володіє |
| |навичками з охорони, заняття не проводяться тощо); |
|--------+-------------------------------------------------------|
| 3= |Мінімальні заходи з охорони (межі території не |
| |визначені, процедура контролю не відповідає вимогам |
| |нормативних документів, відсутня офіційна програма з |
| |підготовки персоналу з питань охорони, моніторинг |
| |виконується випадково); |
|--------+-------------------------------------------------------|
| 2= |Задовільні заходи охорони (межі території визначені і |
| |доступ контролюється; існує офіційна програма з |
| |підготовки персоналу з питань охорони; наявність |
| |відповідного моніторингу); |
|--------+-------------------------------------------------------|
| 1= |ефективні заходи охорони. |
------------------------------------------------------------------
5.5. Вплив (рядок Д таблиці 1). Оцінка наслідків кожного інциденту на ПО, портову споруду та порт визначається за 5-бальною шкалою:
------------------------------------------------------------------
| 5= |заподіяння загрози життю або шкоди здоров'ю людей; |
|--------+-------------------------------------------------------|
| 4= |завдання шкоди громадській безпеці або національному |
| |престижу, заподіяння значної втрати навколишньому |
| |середовищу; |
|--------+-------------------------------------------------------|
| 3= |завдання шкоди навколишньому середовищу та економічним |
| |функціям порту, нанесення значних економічних збитків; |
|--------+-------------------------------------------------------|
| 2= |заподіяння втрати майна, порушення інфраструктури, |
| |порушення вантажу тощо; |
|--------+-------------------------------------------------------|
| 1= |підрив довіри клієнта або портової організації. |
------------------------------------------------------------------
5.6. Визначення ризику (рядок Е таблиці 1).
Ризик дорівнює множині небезпеки, уразливості та впливу.
5.6.1. Максимальне значення ризику дорівнює:
Небезпека - висока..........................................3
Вразливість - контрзаходів не існує.........................4
Вплив - заподіяння загрози життю людей......................5
Ризик......................................................60
5.6.2. Мінімальне значення ризику дорівнює:
Небезпека - низька..........................................1
Вразливість - запроваджуються ефективні заходи охорони......1
Вплив - підрив довіри клієнта...............................1
Ризик.......................................................1
5.7. Визначення першочергових заходів (рядок Ж таблиці 1). Введення даних до таблиці та складання реєстру небезпек для кожного ПО дозволить визначити, який інцидент є найбільш імовірною подією. Це допоможе зрозуміти, які саме дії необхідно виконати з метою запобігання інцидентам, або зменшення впливу їх наслідків на роботу порту, визначити потрібні ресурси на здійснення цих заходів.
5.8. При розробці однотипних сценаріїв, ПО та заходів з охорони слід брати до уваги особливості криміногенної ситуації на даній території в економічному, соціальному та історичному аспектах.
6. САРН кожного ПО повинні бути зведеними до єдиної головної схеми однотипних сценаріїв та загальних заходів щодо їх ефективного запобігання. ПО можуть бути також об'єднаними за однотипними заходами охорони, які повинні застосовуватись.
7. САРН разом з повним описом всіх заходів безпеки, які можуть застосовуватись, повинні складати основу плану безпеки порту.
Приклад визначення ризику
Далі наведено приклад конкретного сценарію руйнування вибухом вишки зв'язку з портовою адміністрацією, який складається з 10 етапів.
Таблиця 1. Форма аналізу ризику та небезпеки (САРН)
Потенційний об'єкт: _________________________________________
------------------------------------------------------------------
|Сцена- |Сценарій|Небезпе-|Вразливі-|Вплив | Ризик | Визначення |
| рій N |небезпе-| ка | сть | | |першочергових|
| | ки | | | | | заходів |
|-------+--------+--------+---------+------+-------+-------------|
| А | Б | В | Г | Д | Е | Ж |
|-------+--------+--------+---------+------+-------+-------------|
| 1 | | | | | | |
|-------+--------+--------+---------+------+-------+-------------|
| 2 | | | | | | |
|-------+--------+--------+---------+------+-------+-------------|
| 3 | | | | | | |
|-------+--------+--------+---------+------+-------+-------------|
| 4 | | | | | | |
|-------+--------+--------+---------+------+-------+-------------|
| 5 | | | | | | |
|-------+--------+--------+---------+------+-------+-------------|
| 6 | | | | | | |
|-------+--------+--------+---------+------+-------+-------------|
| 7 | | | | | | |
|-------+--------+--------+---------+------+-------+-------------|
| 8 | | | | | | |
------------------------------------------------------------------
Етап 1 - Впишіть реальний сценарій в рядок Б
------------------------------------------------------------------
|Сцена- | Сценарій |Небезпе-|Вразливі-|Вплив|Ризик| Визначення |
| рій N | небезпеки | ка | сть | | |першочергових|
| | | | | | | заходів |
|-------+-----------+--------+---------+-----+-----+-------------|
| А | Б | В | Г | Д | Е | Ж |
|-------+-----------+--------+---------+-----+-----+-------------|
| 1 |Руйнування | | | | | |
| |вибухом | | | | | |
| |вишки | | | | | |
| |зв'язку з | | | | | |
| |портовою | | | | | |
| |адміністра-| | | | | |
| |цією | | | | | |
------------------------------------------------------------------
Реальний сценарій Вишка є важливим компонентом експлуатаційної
для визначення та комерційної комунікації порту. Вона
безпеки порту підтримує ретрансляційні станції міської
міліції та швидкої допомоги, телефонний
посилювач мобільного зв'язку. Вишка захищена
від несанкціонованого доступу двометровою
огорожею з колючого дроту довжиною 15 метрів
по периметру та розташована на відстані
приблизно 200 метрів від офісу капітана порту.
Устаткування знаходиться на рівному
майданчику, який відкритий для доступу з усіх
боків. Патруль перевіряє наявність пошкоджень
або несанкціонованого вторгнення двічі на добу
(вдень і вночі). Вишку можна легко зруйнувати
вибухівкою, залишеною біля огородження, або за
допомогою бомби.
Етап 2 - Визначте бал небезпеки для цього сценарію у рядку В
------------------------------------------------------------------
|Сцена- | Сценарій |Небез-|Вразливі-|Вплив|Ризик| Визначення |
| рій N | небезпеки | пека | сть | | |першочергових|
| | | | | | | заходів |
|-------+-------------+------+---------+-----+-----+-------------|
| А | Б | В | Г | Д | Е | Ж |
|-------+-------------+------+---------+-----+-----+-------------|
| 1 |Руйнування | 1 | | | | |
| |вибухом вишки| | | | | |
| |зв'язку з | | | | | |
| |портовою | | | | | |
| |адміністраці-| | | | | |
| |єю | | | | | |
------------------------------------------------------------------
Підрахунок шкали Цьому сценарію була дана оцінка - 1 бал,
ризику базується оскільки ніякої інформації стосовно того, що
на відомостях вишка є потенційним об'єктом нападу, не
розвідки, заходах наведено. Оцінка "2" чи "3" може бути
з охорони на виставлена лише на підставі даних розвідки
поточний період антитерористичного центру.
та інших
аналогічних
факторах
Етап 3 - Визначте вразливість за цим сценарієм у рядку Г
------------------------------------------------------------------
|Сцена- | Сценарій |Небез-|Вразливі-|Вплив|Ризик| Визначення |
| рій N | небезпеки | пека | сть | | |першочергових|
| | | | | | | заходів |
|-------+-------------+------+---------+-----+-----+-------------|
| А | Б | В | Г | Д | Е | Ж |
|-------+-------------+------+---------+-----+-----+-------------|
| 1 |Руйнування | 1 | 2 | | | |
| |вибухом вишки| | | | | |
| |зв'язку з | | | | | |
| |портовою | | | | | |
| |адміністраці-| | | | | |
| |єю | | | | | |
------------------------------------------------------------------
Вразливість В цьому прикладі загрозою є руйнування вишки
ПО щодо вибухом. Вразливість виявлена як "2", тобто
конкретної виконуються задовільні заходи з охорони -
небезпеки огородження території та патруль з охорони
Етап 4 - Визначте вплив відповідно до даного сценарію у рядку Д
------------------------------------------------------------------
|Сцена- | Сценарій |Небезпе-|Вразливі-|Вплив|Ризик| Визначення |
| рій N | небезпеки | ка | сть | | |першочергових|
| | | | | | | заходів |
|-------+-----------+--------+---------+-----+-----+-------------|
| А | Б | В | Г | Д | Е | Ж |
|-------+-----------+--------+---------+-----+-----+-------------|
| 1 |Руйнування | 1 | 2 | 3 | | |
| |вибухом | | | | | |
| |вишки | | | | | |
| |зв'язку з | | | | | |
| |портовою | | | | | |
| |адміністра-| | | | | |
| |цією | | | | | |
------------------------------------------------------------------
Вплив є У даному прикладі вплив визначено як "3 -
наслідком заподіяння шкоди економічним функціям порту",
інциденту оскільки відсутня запасна вишка, тому її втрата
безпеки. Це призведе до закриття порту на певний період часу,
вплив на поки не буде виконано ремонт, що в свою чергу
порушення призведе до значних фінансових збитків.
цілісності
об'єктів
Етап 5 - Підрахуйте кількість балів за припустимим ризиком у колонці Е
------------------------------------------------------------------
|Сцена- | Сценарій |Небез-|Вразливі-|Вплив|Ризик| Визначення |
| рій N | небезпеки | пека | сть | | |першочергових|
| | | | | | | заходів |
|-------+-------------+------+---------+-----+-----+-------------|
| А | Б | В | Г | Д | Е | Ж |
|-------+-------------+------+---------+-----+-----+-------------|
| 1 |Руйнування | 1 | 2 | 3 | 6 | |
| |вибухом вишки| | | | | |
| |зв'язку з | | | | | |
| |портовою | | | | | |
| |адміністра- | | | | | |
| |цію | | | | | |
------------------------------------------------------------------
Шкала ризику У даному прикладі припустимий ризик дорівнює "6"
дорівнює (1 х 2 х 3 = 6)
множині
рядків В, Г
і Д
Етап 6 - Визначте заходи першочергової важливості з охорони ПО в рядку 3 (зазвичай виконуються наступні підрахунки кількох сценаріїв)
------------------------------------------------------------------
|Сцена- | Сценарій |Небезпе-|Вразливі-|Вплив|Ризик| Визначення |
| рій N | небезпеки | ка | сть | | |першочергових|
| | | | | | | заходів |
|-------+-----------+--------+---------+-----+-----+-------------|
| А | Б | В | Г | Д | Е | Ж |
|-------+-----------+--------+---------+-----+-----+-------------|
| 1 |Руйнування | 1 | 2 | 3 | 6 | |
| |вибухом | | | | | |
| |вишки | | | | | |
| |зв'язку з | | | | | |
| |портовою | | | | | |
| |адміністра-| | | | | |
| |цією | | | | | |
------------------------------------------------------------------
Заходи Встановлення пріоритетів при визначенні заходів
першочергової першочергової важливості на підставі балів
важливості передбачуваного ризику є надійним інструментом
з охорони ПО розмежування різноманітних сценаріїв, що допомагає
базуються на сфокусувати увагу на головній проблемі та
попередніх оптимально розподілити ресурси.
підрахунках
кожного
сценарію
Етап 7 - Визначте шкалу ризику та заходи першочергової важливості на підставі змін небезпеки, вразливості та впливу
------------------------------------------------------------------
|Сцена- | Сценарій |Небез-|Вразливі-|Вплив|Ризик| Визначення |
| рій N | небезпеки | пека | сть | | |першочергових|
| | | | | | | заходів |
|-------+-------------+------+---------+-----+-----+-------------|
| А | Б | В | Г | Д | Е | Ж |
|-------+-------------+------+---------+-----+-----+-------------|
| 1 |Руйнування | 2 | 2 | 3 | 12 | |
| |під час | | | | | |
| |вибуху вишки | | | | | |
| |зв'язку з | | | | | |
| |портовою | | | | | |
| |адміністраці-| | | | | |
| |єю | | | | | |
------------------------------------------------------------------
Результат Наприклад, зростання небезпеки від 1 (низька) до 2
підрахунків (середня) призведе до збільшення шкали ризику з
передбачува- "6" до "12" (Колонка В збільшується від "1" до
ного ризику "2", отже 2 х 2 х 3 = 12; див. вище) Якщо бал
залежить від небезпеки збільшується, офіцер охорони,
багатьох зацікавлений у вдосконаленні заходів з охорони,
факторів може використовувати цю таблицю, щоб визначити, як
заходи по зменшенню вразливості або впливу можуть
зменшити шкалу ризику. Якщо "6" вважається
допустимим рівнем, тоді заходи щодо зменшення
вразливості або впливу потрібно переглянути, що
дає можливість зменшити бали у рядках Г і Д, і
таким чином шкала ризику в рядку Ж не буде
перевищувати "6".
Етап 8 - Проведення заходів щодо зменшення вразливості
Як зазначено в Етапі 1, вишка захищена від несанкціонованого доступу двометровою огорожею з колючого дроту довжиною 15 метрів по периметру та розташована на неогородженій території приблизно на відстані 200 метрах від офісу капітана порту. Устаткування знаходиться на рівній площадці, доступній з усіх боків. Доступ до будови обмежується технічним обслуговуванням компонентів вишки, двічі на добу (вдень і вночі) здійснюється патрулювання. Однак при проведенні додаткових заходів щодо зменшення вразливості (цілодобова охорона, встановлення додаткової огорожі) величина вразливості зменшиться з "2" до "1", значення ризику складе "6".
------------------------------------------------------------------
|Сцена- | Сценарій |Небез-|Вразливі-|Вплив|Ризик| Визначення |
| рій N | небезпеки | пека | сть | | |першочергових|
| | | | | | | заходів |
|-------+-------------+------+---------+-----+-----+-------------|
| А | Б | В | Г | Д | Е | Ж |
|-------+-------------+------+---------+-----+-----+-------------|
| 1 |Руйнування | 2 | 1 | 3 | 6 | |
| |вибухом вишки| | | | | |
| |зв'язку з | | | | | |
| |портовою | | | | | |
| |адміністраці-| | | | | |
| |єю | | | | | |
------------------------------------------------------------------
Етап 9 - Проведення заходів щодо зниження впливу
Зниження впливу змінить величини у рядку Д та знизить усю шкалу ризику. Нагадуємо, що вишка є важливим компонентом експлуатаційної та комерційної комунікації порту. Вона підтримує ретрансляційні станції місцевої міліції та швидкої допомоги. Крім того, вишка підтримує телефонний посилювач мобільного зв'язку. Беручи до уваги той факт, що резервної вишки немає, вплив від її втрати складає "3" у рядку Д. Однак, якщо встановити запасну вишку, це дозволить створити деякий резерв і відповідно знизить вплив її втрати. Так, вплив, зменшений з "3" до "2" зменшує руйнування портової структури завдяки комунікаційному резерву, як зазначено нижче, нова шкала ризику при цьому дорівнює "8". Остаточне рішення щодо доцільності додаткових охоронних заходів приймають відповідальні за охорону портової споруди особи.
------------------------------------------------------------------
|Сцена- | Сценарій |Небезпе-|Вразливі-|Вплив|Ризик| Визначення |
| рій N | небезпеки | ка | сть | | |першочергових|