• Посилання скопійовано
Документ підготовлено в системі iplex

Про зміни в складі територіальних виборчих комісій, що здійснюють підготовку та проведення місцевих виборів

Центральна виборча комісія | Постанова від 26.11.2025 № 65
Реквізити
  • Видавник: Центральна виборча комісія
  • Тип: Постанова
  • Дата: 26.11.2025
  • Номер: 65
  • Статус: Документ діє
  • Посилання скопійовано
Реквізити
  • Видавник: Центральна виборча комісія
  • Тип: Постанова
  • Дата: 26.11.2025
  • Номер: 65
  • Статус: Документ діє
Документ підготовлено в системі iplex
ЦЕНТРАЛЬНА ВИБОРЧА КОМІСІЯ
ПОСТАНОВА
26 листопада 2025 року № 65
Про зміни в складі територіальних виборчих комісій, що здійснюють підготовку та проведення місцевих виборів
До Центральної виборчої комісії надійшли мотивоване звернення голови Рівненської міської територіальної виборчої комісії Рівненського району Рівненської області (далі - Рівненська міська територіальна виборча комісія) з доданими до нього матеріалами про дострокове припинення повноважень деяких членів цієї виборчої комісії у зв’язку з двома і більше неявками на засідання виборчої комісії без поважних причин та заява члена Миколаївської обласної територіальної виборчої комісії Малікової Лариси Євгенівни про складення нею повноважень члена вказаної виборчої комісії.
Також до Комісії надійшов лист Міністерства юстиції України від 11 листопада 2025 року за № 162905/187543-6-25/19.3.1, до якого додано повні витяги з Державного реєстру актів цивільного стану громадян щодо актових записів про смерть Пономаренка Олександра Володимировича, заступника голови Миколаївської обласної територіальної виборчої комісії, та Пономаренко Ірини Миколаївни, заступника голови Миколаївської міської територіальної виборчої комісії Миколаївського району Миколаївської області (далі - Миколаївська міська територіальна виборча комісія).
Крім того, до Комісії надійшли подання від місцевих організацій політичних партій про включення до складу Охтирської міської територіальної виборчої комісії Охтирського району Сумської області та Чернігівської районної територіальної виборчої комісії Чернігівської області нових членів комісій замість тих, повноваження яких достроково припинено постановою Центральної виборчої комісії від 12 листопада 2025 року № 62 (додатки 2, 3), та подання про заміну членів деяких територіальних виборчих комісій від місцевих організацій політичних партій.
Розглянувши вказані документи та додані до них матеріали, Центральна виборча комісія зазначає.
Порядок та підстави внесення змін до складу територіальних виборчих комісій унормовано статтею 208 Виборчого кодексу України (далі - Кодекс), а також Роз’ясненням щодо порядку дострокового припинення повноважень усього складу та окремих членів виборчих комісій з місцевих виборів, затвердженим постановою Центральної виборчої комісії від 06 жовтня 2020 року № 351 (далі - Роз’яснення).
Згідно з пунктом 9 частини четвертої статті 208 Кодексу, підпунктом 9 пункту 3.1 Роз’яснення повноваження члена виборчої комісії припиняються достроково у зв’язку з двома і більше неявками на засідання виборчої комісії без поважних причин.
Пунктом 7.1 Роз’яснення встановлено, що за наявності вказаних фактів до виборчої комісії, яка утворила таку комісію (сформувала її склад), може бути подано мотивоване звернення про дострокове припинення повноважень відповідного члена комісії. До звернення додаються матеріали, зокрема акти, а також інші документи, які підтверджують викладені в ньому обставини. Виборча комісія, до якої подано звернення, розглядає його на підставі отриманих матеріалів.
Розглянувши мотивоване звернення голови Рівненської міської територіальної виборчої комісії та додані до нього матеріали, враховуючи, що за змістом статті 38 Кодексу член виборчої комісії зобов’язаний брати участь у засіданнях виборчої комісії, Комісія вбачає підстави для прийняття рішення про дострокове припинення повноважень відповідно до пункту 9 частини четвертої статті 208 Кодексу у зв’язку з двома і більше неявками на засідання виборчої комісії без поважних причин членів Рівненської міської територіальної виборчої комісії Кудріна В.В., Олійника В.О., Сосновчика О.М., Чумака М.В.
Разом з тим до мотивованого звернення голови зазначеної міської територіальної виборчої комісії не було додано документів, які підтверджують належне повідомлення члена цієї комісії Чупрій О.М. про скликання засідання вказаної територіальної виборчої комісії.
Також під час опрацювання зазначеного мотивованого звернення не було встановлено фактів неявки на засідання Рівненської міської територіальної виборчої комісії без поважних причин члена цієї комісії Харченко Т.С.
Таким чином, Центральна виборча комісія не вбачає підстав для прийняття рішення про дострокове припинення повноважень членів указаної територіальної виборчої комісії Чупрій О.М. і Харченко Т.С.
За змістом пунктів 8.1, 8.2 Роз’яснення виборча комісія, що достроково припинила повноваження окремого члена виборчої комісії, який не займає керівної посади в цій комісії, з підстави, визначеної пунктом 9 частини четвертої статті 208 Кодексу ( підпунктом 9 пункту 3.1 Роз’яснення), не пізніше наступного дня повідомляє про це суб’єкта, за поданням якого до складу комісії було включено члена комісії, повноваження якого достроково припинено. Суб’єкт, за поданням якого до складу виборчої комісії було включено члена комісії, повноваження якого достроково припинено, може не пізніше наступного дня з дня отримання вказаного повідомлення внести подання з новою кандидатурою до складу відповідної виборчої комісії.
Водночас Комісія бере до уваги, що кандидатуру члена Рівненської міської територіальної виборчої комісії Олійника В.О. було включено до її складу за поданням Рівненської обласної організації Політичної партії "Партія українського народу".
Рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 24 серпня 2022 року у справі № 640/35781/21, що набрало законної сили 24 вересня 2022 року, реєстрацію Політичної партії "Партія українського народу" анульовано.
Анулювання реєстрації політичної партії відповідно до частини другої статті 24 Закону України "Про політичні партії в Україні" (далі - Закон) (у редакції, що діяла на момент набрання законної сили указаним судовим рішенням) призвело до припинення діяльності політичної партії, розпуску її керівних органів, обласних, міських, районних організацій і первинних осередків та інших статутних утворень, передбачених статутом партії, що унеможливлює подальшу реалізацію Політичною партією "Партія українського народу" та її місцевими організаціями передбачених Кодексом повноважень, зокрема, щодо участі в формуванні складу виборчих комісій та внесенні до нього змін. Крім того, за інформацією Єдиного реєстру громадських формувань, діяльність Рівненської обласної організації Політичної партії "Партія українського народу" припинено.
Щодо заяви члена Миколаївської обласної територіальної виборчої комісії Малікової Л.Є. про складення нею повноважень члена цієї виборчої комісії Комісія зазначає.
Згідно з пунктом 1 частини четвертої статті 208 Кодексу, пунктом 3.1 Роз’яснення повноваження члена відповідної територіальної виборчої комісії припиняються достроково у зв’язку з особистою заявою про складення повноважень члена комісії. Така заява подається суб’єкту внесення кандидатури відповідного члена комісії для передачі відповідній виборчій комісії або для внесення подання про заміну члена виборчої комісії.
Пунктом 1.5 Роз’яснення передбачено, що суб’єктом, за поданням якого кандидатуру члена комісії було включено до складу виборчої комісії (далі - суб’єкт подання кандидатури), є місцева організація політичної партії, яка внесла подання щодо кандидатури до складу відповідної виборчої комісії.
Суб’єктом, за поданням якого Малікову Л.Є. було включено до складу Миколаївської обласної територіальної виборчої комісії, є місцева організація ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ".
Комісія зауважує, що за змістом статті 36 Конституції України та Закону одним із ключових напрямів провадження діяльності політичної партії є діяльність, пов’язана з реалізацією права політичної партії брати участь у відповідних виборах.
Місцеві організації політичної партії та її місцеві осередки є елементами структури політичної партії, презентують та реалізують її статутні цілі на місцях.
При цьому відповідно до положень Кодексу, зокрема статей 203 та 208, однією зі складових права політичної партії на участь у виборах є її участь або участь її місцевих організацій у формуванні складу виборчих комісій і, як наслідок, - внесення до нього змін.
Отже, зважаючи на вимоги статті 208 Кодексу та положень Роз’яснення, дострокове припинення повноважень члена територіальної виборчої комісії у зв’язку з особистою заявою про складення повноважень члена комісії має відбуватись за участі відповідної місцевої організації політичної партії, яка запропонувала цю кандидатуру до складу виборчої комісії. Саме місцева організація політичної партії як суб’єкт подання кандидатури має розпорядитись своїм правом участі у формуванні складу виборчої комісії - або передати таку заяву про складення повноважень члена комісії відповідній виборчій комісії, або внести подання про заміну цього члена виборчої комісії іншою кандидатурою.
Водночас під час розгляду цього питання Комісія бере до уваги таке.
За змістом частини четвертої статті 37 Конституції України, частини третьої статті 5, статті 21 Закону діяльність політичної партії може бути заборонено лише в судовому порядку.
Рішенням Восьмого апеляційного адміністративного суду від 20 червня 2022 року в справі № П/857/8/22 за позовом Міністерства юстиції України, залишеним без змін постановою Верховного Суду в складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду від 15 вересня 2022 року в цій самій справі, заборонено діяльність ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ".
Заборона діяльності політичної партії тягне за собою припинення діяльності політичної партії, розпуск її керівних органів, обласних, міських, районних організацій і первинних осередків та інших структурних утворень, передбачених статутом політичної партії, припинення членства в політичній партії, а також прийняття центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державної реєстрації (легалізації) об’єднань громадян, інших громадських формувань, та його територіальними органами рішень про припинення політичної партії та її структурних утворень відповідно (частина друга статті 21 Закону).
Враховуючи такі положення Закону, вказане судове рішення унеможливлює подальшу реалізацію ПОЛІТИЧНОЮ ПАРТІЄЮ "ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ" та її місцевими організаціями передбачених Кодексом повноважень, зокрема, щодо участі у формуванні складу виборчих комісій та внесенні до нього змін, у тому числі розгляд Центральною виборчою комісією відповідних подань чи звернень цієї політичної партії (її місцевих організацій) та ухвалення за результатами розгляду відповідних рішень.
Пунктами 4.5, 4.6 Роз’яснення передбачено, що в разі подання членом виборчої комісії особистої заяви про складення своїх повноважень безпосередньо до виборчої комісії, яка утворила таку виборчу комісію (сформувала її склад), зазначена заява у строки, визначені пунктом 1.4 Роз’яснення, повертається суб’єкту звернення без розгляду з відповідними роз’ясненнями щодо порядку подання такої заяви (крім випадків, коли кандидатуру такого члена виборчої комісії було включено до складу виборчої комісії за поданням голови відповідної комісії згідно з частиною шістнадцятою статті 203, частиною восьмою статті 204 Кодексу).
Особа, яка подала заяву про складення повноважень члена виборчої комісії, продовжує виконувати обов’язки члена виборчої комісії до моменту прийняття відповідного рішення про дострокове припинення її повноважень.
Таким чином, заява Малікової Л.Є. про складення нею повноважень члена Миколаївської обласної територіальної виборчої комісії мала б бути їй повернута з роз’ясненням щодо необхідності її подання до відповідної місцевої організації ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ" для передачі Центральній виборчій комісії або для внесення до Комісії цією місцевою організацією політичної партії подання про заміну члена виборчої комісії.
Разом з тим, зважаючи на рішення Восьмого апеляційного адміністративного суду від 20 червня 2022 року в справі № П/857/8/22, що набрало законної сили, дотримання встановленої Кодексом та Роз’ясненням процедури дострокового припинення повноважень члена виборчої комісії за його особистою заявою за участю відповідної місцевої організації політичної партії - суб’єкта подання кандидатури в цьому разі є неможливим.
Конституційний Суд України в Рішенні від 19 жовтня 2009 року № 26-рп/2009 зауважив, що виборчі комісії є суб’єктом виборчого процесу, його невід’ємною складовою, вони наділені повноваженнями вирішувати важливі для держави питання щодо організації та проведення виборів, отже, є підстави стверджувати, що участь у роботі таких виборчих комісій є способом реалізації права громадян на участь в управлінні державними справами ( абзац п’ятий підпункту 3.3 пункту 3 мотивувальної частини вказаного Рішення).
Право виборців бути членами виборчих комісій пов’язане з їх основними виборчими правами - правом вільно обирати та бути обраним (частина третя статті 6, пункт 1 частини першої статті 9 Кодексу).
Участь громадян України у виборах є добровільною, внесенню пропозиції щодо включення особи до складу територіальної виборчої комісії передує отримання від такої особи заяви про згоду на участь у роботі виборчої комісії від відповідного суб’єкта подання (частина перша статті 15, абзац п’ятий частини дев’ятої статті 203 Кодексу).
Викладене обумовлює висновок про те, що особа вільно користується своїми правами і в разі подання нею заяви про складення повноважень члена виборчої комісії вона не може бути примушена до реалізації права бути членом такої комісії. Це право реалізується за її волею.
Також Комісія звертає увагу, що частиною третьою статті 8 Міжнародного пакту про громадянські і політичні права встановлено, що нікого не можуть приневолювати до примусової чи обов’язкової праці.
Таким чином, за наявності заборони діяльності ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ" рішенням Восьмого апеляційного адміністративного суду від 20 червня 2022 року в справі № П/857/8/22, яке набрало законної сили, і, як наслідок, - її місцевих організацій, що унеможливлює реалізацію їх повноважень, передбачених Кодексом, повернення заявнику його особистої заяви про складення повноважень члена територіальної виборчої комісії без розгляду з відповідними роз’ясненнями щодо порядку подання такої заяви матиме негативні наслідки для заявника, оскільки за вказаних обставин він на сьогодні не зможе реалізувати своє право достроково скласти повноваження члена виборчої комісії.
Водночас продовження виконання Маліковою Л.Є. повноважень члена Миколаївської обласної територіальної виборчої комісії, враховуючи її намір скласти такі повноваження та надходження від неї до Комісії відповідної заяви, порушуватиме її конституційні права і свободи, а також основні засади проведення вільних виборів, складовою яких є принцип добровільної участі громадян у виборах та виборчому процесі.
За Законом України "Про Центральну виборчу комісію" Комісія є постійно діючим колегіальним державним органом, який діє на підставі Конституції та інших законів України і наділений повноваженнями щодо організації підготовки і проведення виборів і референдумів у порядку та в межах, встановлених законами України. Комісія відповідно до своїх повноважень забезпечує дотримання передбачених Конституцією та законами України принципів і засад виборчого і референдумного процесів, реалізацію виборчих прав громадян України та права на участь у референдумі, однакове застосування законодавства України про вибори і референдуми на всій території України. Комісія будує свою діяльність на принципах верховенства права, законності, незалежності, об’єктивності, компетентності, професійності, колегіальності розгляду і вирішення питань, обґрунтованості прийнятих рішень, відкритості і публічності (частина перша статті 1, стаття 2, пункти 1, 4 статті 17 зазначеного Закону).
З метою забезпечення прав члена територіальної виборчої комісії, який подав особисту заяву про складення повноважень, дотримуючись принципів та засад виборчого процесу, керуючись конституційними правами і свободами людини і громадянина, зважаючи на заборону діяльності ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ" відповідно до рішення Восьмого апеляційного адміністративного суду від 20 червня 2022 року в справі № П/857/8/22, яке набрало законної сили, і, як наслідок, - її місцевих організацій, Комісія вбачає підстави для прийняття рішення про дострокове припинення повноважень такого члена виборчої комісії відповідно до пункту 1 частини четвертої статті 208 Кодексу.
Також, беручи до уваги лист Міністерства юстиції України від 11 листопада 2025 року за № 162905/187543-6-25/19.3.1 та додані до нього документи, Комісія вбачає підстави щодо дострокового припинення повноваження заступника голови Миколаївської обласної територіальної виборчої комісії Пономаренка О.В. та заступника голови Миколаївської міської територіальної виборчої комісії Пономаренко І.М. відповідно до пункту 14 частини четвертої статті 208 Кодексу у зв’язку з їх смертю.
Кодексом та Роз’ясненням передбачено особливості дострокового припинення повноважень голови, заступника голови та секретаря виборчої комісії.
Згідно з пунктом 9.6 Роз’яснення у разі виявлення підстав для дострокового припинення повноважень голови, заступника голови або секретаря виборчої комісії з підстави, вказаної у пункті 14 частини четвертої статті 208 Кодексу ( підпункті 14 пункту 3.1 Роз’яснення), відповідна виборча комісія невідкладно повідомляє суб’єкта подання кандидатури про такі обставини із пропозицією не пізніше ніж на наступний день з дня отримання такого повідомлення, але не пізніше останнього дня перед днем голосування (повторного голосування), внести подання про заміну відповідного члена комісії, що займає посаду голови, заступника голови або секретаря комісії.
Разом з тим Комісія зазначає, що суб’єктом, за поданням якого до складу вказаних територіальних виборчих комісій було включено Пономаренка О.В. та Пономаренко І.М., є МИКОЛАЇВСЬКА РЕГІОНАЛЬНА ОРГАНІЗАЦІЯ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ".
При цьому Комісія зауважує, що відповідно до частини другої статті 21 Закону, враховуючи рішення Восьмого апеляційного адміністративного суду від 20 червня 2022 року в справі № П/857/8/22, яке набрало законної сили, подальша реалізація ПОЛІТИЧНОЮ ПАРТІЄЮ "ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ" та її місцевими організаціями передбачених Кодексом повноважень, зокрема, щодо участі у формуванні складу виборчих комісій та внесенні до нього змін, а отже, і розгляд Центральною виборчою комісією відповідних подань цієї політичної партії (її місцевих організацій) є неможливими.
Крім того, за інформацією Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, діяльність МИКОЛАЇВСЬКОЇ РЕГІОНАЛЬНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ" в стані припинення.
За таких обставин немає потреби у повідомленні місцевої організації вказаної політичної партії.
Водночас для забезпечення належного функціонування Миколаївської обласної територіальної виборчої комісії та Миколаївської міської територіальної виборчої комісії Центральна виборча комісія вважає за необхідне призначити на посади заступників голів указаних виборчих комісій інших членів цих комісій, дотримуючись вимог частини чотирнадцятої статті 203 Кодексу, пункту 9.8 Роз’яснення щодо призначення голови, заступника голови та секретаря територіальної виборчої комісії від різних суб’єктів подання кандидатур.
Стосовно подань від місцевих організацій політичних партій про включення до складу Охтирської міської територіальної виборчої комісії Охтирського району Сумської області та Чернігівської районної територіальної виборчої комісії Чернігівської області нових членів замість тих, повноваження яких достроково припинено постановою Центральної виборчої комісії від 12 листопада 2025 року № 62, Комісія звертає увагу на таке.
У визначений відповідною постановою Комісії строк до Центральної виборчої комісії надійшли подання місцевих організацій ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "ЄВРОПЕЙСЬКА СОЛІДАРНІСТЬ", ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "ВСЕУКРАЇНСЬКЕ ОБ’ЄДНАННЯ "БАТЬКІВЩИНА" та Політичної партії "Солідарність жінок України".
Як передбачено частиною п’ятою статті 208 Кодексу, пунктом 8.5 Роз’яснення, в разі надходження до виборчої комісії, яка достроково припинила повноваження окремого члена виборчої комісії, зокрема, з підстави, зазначеної у пункті 9 частини четвертої статті 208 Кодексу ( підпункті 9 пункту 3.1 Роз’яснення), відповідного подання з кандидатурою для включення до складу такої виборчої комісії у строк, визначений абзацом першим частини п’ятої статті 208 Кодексу (не пізніше наступного дня з дня отримання повідомлення про дострокове припинення повноважень члена виборчої комісії), відповідна виборча комісія приймає рішення про включення до складу такої виборчої комісії іншої особи.
Щодо інших документів стосовно членів територіальних виборчих комісій, які надійшли до Центральної виборчої комісії, а саме подань про заміну членів деяких територіальних виборчих комісій від місцевих організацій політичних партій, Комісія зазначає.
Згідно з частиною шостою статті 208 Кодексу, пунктом 5.1 Роз’яснення в разі надходження до відповідної виборчої комісії, яка утворила виборчу комісію (сформувала її склад), подання про заміну члена виборчої комісії від суб’єкта, за поданням якого кандидатуру цього члена комісії було включено до складу виборчої комісії, така виборча комісія одночасно з рішенням про дострокове припинення повноважень члена виборчої комісії приймає рішення про включення до складу відповідної виборчої комісії іншого представника від того самого суб’єкта подання кандидатури з одночасним призначенням цієї особи на відповідну посаду в комісії, яку займав член комісії, повноваження якого достроково припинено.
Враховуючи викладене, відповідно до статті 36, частини четвертої статті 37 Конституції України, частини третьої статті 6, пункту 1 частини першої статті 9, пункту 1 частини другої статті 23, частин першої, другої статті 32, частин першої, четвертої, восьмої статті 33, статей 34, 38, 203, 208 Виборчого кодексу України, статей 21, 24 Закону України "Про політичні партії в Україні", Роз’яснення щодо порядку дострокового припинення повноважень усього складу та окремих членів виборчих комісій з місцевих виборів, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 06 жовтня 2020 року № 351, керуючись статтями 2, 11-13, пунктами 1, 4, 5 статті 17, пунктами 2, 9 частини першої статті 21 Закону України "Про Центральну виборчу комісію", Центральна виборча комісія постановляє:
1. Внести зміни до складу територіальних виборчих комісій, що здійснюють підготовку та проведення місцевих виборів, сформованого постановою Центральної виборчої комісії від 10 серпня 2020 року № 172 "Про утворення та формування складу обласних, районних (крім районів в Автономній Республіці Крим), міських (крім міст в Автономній Республіці Крим), районних у місті Києві територіальних виборчих комісій", згідно з додатками 1-6.
2. Повідомити місцеві організації політичних партій, за поданнями яких до складу Рівненської міської територіальної виборчої комісії Рівненського району Рівненської області було включено осіб, повноваження яких достроково припинено цією постановою, про можливість подання не пізніше 16 години 45 хвилин 28 листопада 2025 року до Центральної виборчої комісії нових кандидатур для включення до складу вказаної територіальної виборчої комісії.
3. Територіальним виборчим комісіям, до складу яких вносяться зміни, поінформувати громадян про такі зміни у визначений цими комісіями спосіб.
4. Копію цієї постанови разом з належним додатком (у двох примірниках для відповідних територіальних виборчих комісій) надіслати Дніпропетровській, Київській, Миколаївській, Рівненській, Сумській та Чернігівській обласним військовим адміністраціям.
5. Цю постанову оприлюднити на офіційному вебсайті Центральної виборчої комісії.

Заступник Голови
Центральної виборчої комісії


С. ДУБОВИК