• Посилання скопійовано
Документ підготовлено в системі iplex

Про затвердження Порядку проведення внутрішньої оцінки якості внутрішнього аудиту в Державній службі України з надзвичайних ситуацій

Державна служба України з надзвичайних ситуацій | Наказ від 17.01.2019 № 38
Реквізити
  • Видавник: Державна служба України з надзвичайних ситуацій
  • Тип: Наказ
  • Дата: 17.01.2019
  • Номер: 38
  • Статус: Документ діє
  • Посилання скопійовано
Реквізити
  • Видавник: Державна служба України з надзвичайних ситуацій
  • Тип: Наказ
  • Дата: 17.01.2019
  • Номер: 38
  • Статус: Документ діє
Документ підготовлено в системі iplex
ДЕРЖАВНА СЛУЖБА УКРАЇНИ З НАДЗВИЧАЙНИХ СИТУАЦІЙ
НАКАЗ
17.01.2019№ 38
(з основної діяльності)
Про затвердження Порядку проведення внутрішньої оцінки якості внутрішнього аудиту в Державній службі України з надзвичайних ситуацій
Відповідно до Порядку здійснення внутрішнього аудиту та утворення підрозділів внутрішнього аудиту, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 28 вересня 2011 р. № 1001 (зі змінами, постанова Кабінету Міністрів України від 12 грудня 2018 р. № 1062), та з метою удосконалення проведення роботи підрозділів внутрішнього аудиту ДСНС
НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Порядок проведення внутрішньої оцінки якості внутрішнього аудиту в Державній службі України з надзвичайних ситуацій, що додається.
2. Визнати таким, що втратив чинність, пункт 1 наказу ДСНС від 30.07.2014 № 437 "Про затвердження Порядку проведення внутрішньої оцінки якості внутрішнього аудиту в Державній службі України з надзвичайних ситуацій та внесення змін до наказу ДСНС від 29.03.2013 № 103 "Про підвищення ефективності роботи підрозділів внутрішнього аудиту системи ДСНС України".
3. Контроль за виконанням цього наказу залишаю за собою.
ГоловаМ. Чечоткін
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ ДСНС
від 17.01.2019 № 38
ПОРЯДОК
проведення внутрішньої оцінки якості внутрішнього аудиту в Державній службі України з надзвичайних ситуацій
І. Загальні положення
1.1. Порядок проведення внутрішньої оцінки якості внутрішнього аудиту в ДСНС, розроблено відповідно до вимог Стандартів внутрішнього аудиту, затверджених наказом Міністерства фінансів України від 04.10.2011 № 1247, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України від 20 жовтня 2011 р. за № 1219/19957 (далі - Стандарти).
1.2. Цей Порядок розроблено для підвищення ефективності реалізації функції внутрішнього аудиту та забезпечення гарантій дотримання вимог нормативно-правових актів з питань внутрішнього аудиту, Стандартів, Кодексу етики працівників підрозділу внутрішнього аудиту, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 29.09.2011 № 1217, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України від 17 жовтня 2011 р. за № 1195/19933 (далі - Кодекс етики), а також внутрішньої нормативно-правової бази ДСНС.
1.3. Внутрішня оцінка якості внутрішнього аудиту здійснюється керівником Відділу внутрішнього аудиту (далі - керівник Відділу) або за його дорученням керівниками регіональних відділів внутрішнього аудиту (далі - керівник РВ).
1.4. Внутрішня оцінка якості внутрішнього аудиту включає в себе:
постійний моніторинг діяльності з внутрішнього аудиту;
періодичний аналіз виконання індивідуальних планів;
періодичну оцінку діяльності Відділу внутрішнього аудиту.
1.5 Внутрішня оцінка якості внутрішнього аудиту відповідно до вимог Стандартів є складовою Програми забезпечення та підвищення якості внутрішнього аудиту в ДСНС України (далі - Програма), яка щороку складається керівником Відділу та затверджується Головою ДСНС (додаток 1).
У разі необхідності до Програми керівником Відділу можуть вноситься зміни (у порядку їх затвердження).
1.6. Відповідальним та підзвітним за організацію та проведення внутрішніх оцінок якості внутрішнього аудиту є керівник Відділу.
1.7. При організації та проведенні внутрішніх оцінок якості внутрішнього аудиту керівник Відділу має в обов'язковому порядку дотримуватися принципів незалежності та об'єктивності.
IІ. Постійний моніторинг діяльності з внутрішнього аудиту
2.1. Постійний моніторинг діяльності з внутрішнього аудиту проводиться:
на рівні керівника аудиторської групи;
на рівні виконання завдання, у тому числі кожним аудитором;
на рівні керівника Відділу (керівників РВ).
2.2. Моніторинг щоденної аудиторської діяльності є обов'язком керівника аудиторської групи, який розробляє програму, здійснює дослідження і надає керівнику Відділу на розгляд аудиторський звіт.
2.3. Безпосередня роль керівника аудиторської групи передбачає такі повноваження:
складання програми для проведення аудиторського дослідження;
визначення ресурсів, необхідних для проведення дослідження;
забезпечення якісного і своєчасного виконання аудиторського дослідження з метою дотримання граничних термінів, зазначених у розпорядчому документі на його проведення;
нагляд за проведенням дослідження і перевірки виконаної внутрішніми аудиторами роботи для отримання гарантій того, що здійснені аудиторські процедури та зібрані аудиторські докази підтверджують аудиторські висновки;
спілкування з працівниками суб'єкта дослідження для прийняття рішень з будь-якого поточного питання/проблеми (наприклад, вимога роз'яснень або підтверджень у зв'язку з виявленими значними недоліками/порушеннями);
інформування суб'єкта дослідження про головні аудиторські знахідки;
систематичне інформування керівника підрозділу внутрішнього аудиту про хід дослідження.
2.4.Виконання аудиторського завданняздійснення поточного моніторингу функції внутрішнього аудиту передбачає діяльність усіх, причетних до виконання цього завдання, а саме: внутрішнього аудитора, керівника аудиторської групи, керівника Відділу (керівників РВ ).
2.5. Керівник Відділу (керівник РВ) здійснює повсякденний поточний нагляд за реалізацією функції внутрішнього аудиту на кожній його стадії, в тому числі моніторинг за здійсненням кожного аудиторського завдання. Зокрема, відповідний нагляд полягає у забезпеченні постійного здійснення контрольної функції керівника Відділу (керівників РВ) за правильністю визначення цілей внутрішнього аудиту та його очікуваних результатів, якістю планування внутрішнього аудиту, розподілу трудових ресурсів, якістю складання програми аудиту, аудиторського звіту тощо.
2.6. На рівні керівникаВідділу(керівників РВ): поточний моніторинг здійснюється під час візування (погодження) документів, проведенняробочих нарад, розгляду аудиторських звітів, аналізу періодичної звітності про результати діяльності підрозділу внутрішнього аудиту тощо.
2.7. До основних заходів, що здійснюються керівником Відділу(керівниками РВ) під час поточного моніторингу функції з внутрішнього аудиту, належить:
оцінка якості складання плану діяльності з внутрішнього аудиту;
розгляд, підписання/візування документів, які стосуються організації внутрішніх аудитів (програми аудиту, розпорядчого документу на здійснення аудиту, запитів для отримання інформації в порядку вивчення об'єкта внутрішнього аудиту тощо);
розгляд аудиторського звіту; оцінка якості складеного аудиторського звіту та надання рекомендацій щодо реалізації його результатів, за результатами проведеного аналізу складається письмовий висновок (додаток 2), що долучається до аудиторської справи (додаток 3);
аналіз завантаженості працівників у підрозділі внутрішнього аудиту, контроль за дотриманням термінів виконання аудиторського завдання;
аналіз дієвості моніторингу, що здійснюється підрозділом внутрішнього аудиту для забезпечення впровадження рекомендацій, наданих за результатами внутрішніх аудитів;
контроль за своєчасністю та повнотою виконання підрозділом внутрішнього аудиту плану діяльності з внутрішнього аудиту;
аналіз основних показників діяльності підрозділу внутрішнього аудиту періодичної звітності про результати діяльності підрозділу внутрішнього аудиту тощо.
IIІ. Періодичний аналіз виконання індивідуальних планів
3.1. На основі Програми керівник Відділу (керівники РВ) щорокудо 31 січнязатверджує Індивідуальні плани роботи працівників підрозділів внутрішнього аудиту (дaлі -План) (додаток 2).
3.2. У Плані із зазначенням терміну виконання визначаються певні заходи щодо підвищення кваліфікації та якості роботи працівника підрозділу внутрішнього аудиту, перелік аудитів, в яких планується участь працівника, перелік завдань та інших доручень керівництва ДСНС, поставлених перед працівником, участь у семінарах, нарадах тощо; очікувані результати від впровадження заходів та стан виконання цих заходів.
3.3. По мірі виконання заходів, завдань, доручень, визначених у Плані,працівник проводить самооцінку своєї роботи. Оцінку цієї ж роботи проводить і безпосередній керівник працівника (керівник Відділу, керівник РВ) в обов'язковому порядку дотримуючись принципів незалежності та об'єктивності.
Оцінювання проводиться за такою системою оцінок: "відмінно", "добре", "задовільно" та "незадовільно".
3.4. Працівник підрозділу внутрішнього аудиту за результатами виконання Плану та на основі самооцінки письмово звітується безпосередньому керівнику (начальнику відділу) про виконану роботу до 25 січня.
3.5. Доповідні записки працівників керівник Відділу враховує при проведені внутрішньої оцінки якості внутрішнього аудиту.
IV. Періодична внутрішня оцінка якості внутрішнього аудиту
4.1. Внутрішня оцінка якості внутрішнього аудиту здійснюється один раз на календарний рік у термін до 31 січня року наступного за оцінюваним.
4.2. Щорічну внутрішню оцінку якості внутрішнього аудиту проводить керівник Відділута група найдосвідченіших аудиторів з числа працівників Відділу.
4.3. При проведенні щорічних внутрішніх оцінок якості внутрішньогоаудиту керівник Відділу в обов'язковому порядку враховує результативиконання індивідуальних планів працівників та періодичного аналізу матеріалів за результатами аудиторських досліджень.
4.4. Внутрішня оцінка якості внутрішнього аудиту здійснюєтьсявідповідно до рекомендованого переліку питань (додаток 4).
4.5. Система оцінювання питань, визначених додатком 4, передбачає:
на першому етапі - надання чітких відповідей на усі запитання, передбачені кожним окремим блоком;
на другому етапі - базуючись на відповідях, надання справедливої підсумкової оцінки за кожним аспектом діяльності (кожен блок відповідає певному аспекту), та визначення переліку заходів, спрямованих на покращення ситуації. При наданні підсумкової оцінки рекомендовано використовувати примірний перелік оцінок результатів дослідження діяльності Відділу внутрішнього аудиту, який наведено у додатку 5;
на третьому етапі - надання об'єктивного, основаного на результатах двох попередніх етапів, загального висновку щодо якості внутрішнього аудиту та стратегічних напрямів його покращення.
Напрями покращення якості внутрішнього аудиту надалі становлять основу Програми на наступний рік.
V. Реалізація результатів внутрішньої оцінки якості внутрішнього аудиту
5.1. За результатами проведеної внутрішньої оцінки якості внутрішнього аудиту керівник Відділуінформує Голову ДСНС у письмовому вигляді (звіт) щороку до 31 січня.
5.2. Керівник Відділу за результатами щорічних внутрішніх оцінок щодо діяльності Відділу внутрішньогоаудиту (РВ внутрішнього аудиту) складає Програму на наступний рік, в якій визначається перелік заходів, що необхідно вжити для підвищення ефективності внутрішнього аудиту.
5.3. Програма підписується керівникомВідділу та затверджується Головою ДСНС до 1 березня кожного року.
5.4. Із результатами внутрішніх оцінок якості внутрішнього аудиту та Програмою на наступний рік керівникВідділу зобов'язаний ознайомити усіх працівників відділу та РВ внутрішнього аудиту.
5.5. Затвердження Головою ДСНС результатів щорічної внутрішньої оцінки якості внутрішнього аудиту здійснюється після ознайомлення усіх працівників відділу та регіональних відділів внутрішнього аудиту з результатами оцінювання. Голова ДСНС при цьому може висловити свої зауваження та пропозиції, а також провести, у разі необхідності, відповідні співбесіди.
5.6. Спірні питання, що можуть виникати при проведенні щорічної внутрішньої оцінки якості внутрішнього аудиту, вирішуються в установленому законодавством порядку.
5.7. Результати щорічних внутрішніх оцінок якості внутрішнього аудиту зберігаються уВідділу внутрішнього аудиту для подальшого зовнішнього оцінювання Міністерством фінансів України.
Начальник Відділу внутрішнього аудитуО.Б. Ружанський
Додаток 1
До Порядку проведення
внутрішньої оцінки якості
внутрішнього аудиту в
ДСНС
ПРОГРАМА
забезпечення та підвищення якості внутрішнього аудиту в ДСНС
на 20 __ рік

з/п
Назва заходуВиконавець
(посада, ПІБ)
Термін виконанняОчікувані результатиСтан виконання
123456
Керівник Відділу
внутрішнього аудиту __________________ __________________________
(підпис) (ПІБ)
Додаток 2
До Порядку проведення
внутрішньої оцінки якості
внутрішнього аудиту в
ДСНС
Індивідуальний план роботи на 20__ рік
__________________________________________________
(посада працівника підрозділу внутрішнього аудиту ДСНС)
__________________________________________________
(прізвище, імя, по батькові працівника підрозділу внутрішнього аудиту ДСНС)

з/п
Зміст заходуТермін виконанняВідмітка про
виконання
І. Заходи щодо підвищення якості внутрішнього аудиту
ІІ. Заходи щодо підвищення кваліфікації
III. Аудиторські заходи
_____________________________________________________________________________
Керівник Відділу
внутрішнього аудиту (РВ) ____________________ ________________________
(підпис) (ПІБ)
З індивідуальним планом
ознайомлений ____________________ ________________________
(підпис) (ПІБ)
Самооцінка:________________ ____________________ ________________________
(підпис) (ПІБ)
Оцінка:____________________
Керівник Відділу
внутрішнього аудиту (РВ) ____________________ ________________________
(підпис) (ПІБ)
Оцінка:____________________
Керівник Відділу
внутрішнього аудиту ____________________ ________________________
(підпис) (ПІБ)
Додаток 3
До Порядку проведення
внутрішньої оцінки якості
внутрішнього аудиту в
ДСНС
ВИСНОВОК
_____________________________________________________________________________
До матеріалів дослідження за темою______________________________________
звіт від "___" _____________ 20__ року № _____
1. Зауваження щодо якості матеріалів дослідження, дотримання термінів
його проведення:
_____________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________
II. Рекомендації щодо усунення недоліків по якості матеріалів
дослідження:
_____________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________
III. Завдання щодо реалізації матеріалів дослідження:
_____________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________
Керівник Відділу
внутрішнього аудиту ____________________ ________________________
(підпис) (ПІБ)
З висновком ознайомлений: ____________________ ________________________
(підпис) (ПІБ)
"____" __________ 20__ року
IV. Рекомендації та завдання щодо реалізації матеріалів дослідження
виконано.
Керівник аудиторської групи ____________________ ________________________
(підпис) (ПІБ)
"___" ___________ 20__ року
Матеріали прийнято:
Керівник Відділу
внутрішнього аудиту ____________________ ________________________
(підпис) (ПІБ)
"___" _________ 20_ року
Додаток 4
До Порядку проведення
внутрішньої оцінки якості
внутрішнього аудиту в
ДСНС
Оцінка діяльності
______________________________________
(назва підрозділу внутрішнього аудита )
за 20__ рік
№ з/пКритеріїТак/ніДоказова базаПримітка
Дослідження внутрішньої нормативно-правової бази підрозділу внутрішнього аудиту
1.1. Оцінка внутрішньої нормативно-правової бази щодо визначення стратегії розвитку підрозділу внутрішнього аудиту
1.1.1Чи затверджується керівником установи Програма забезпечення та підвищення якості внутрішнього аудиту?
1.1.2Чи є внутрішні документи, які визначають порядок заповнення Програми, структуру та зміст показників, процедуру заповнення та узагальнення тощо?
1.1.3Чи визначено Програмою забезпечення та підвищення якості показники вимірюванності рівня досягнення визначених цілей; чи є Програма предметом регулярного перегляду (щонайменше 1 раз на рік), щоб забезпечити актуальність та доречність?
1.1.4Чи включає Програма забезпечення та підвищення якості внутрішнього аудиту аналіз наявного кадрового потенціалу та оцінку потреб у кваліфікованих кадрах, необхідних для забезпечення визначених цілей?
1.1.5Чи відстежується стан впровадження заходів з внутрішньої оцінки якості та якщо, так, то наскільки повно вони впроваджуються, що перешкоджає їх реалізації?
1.1.6Чи є план навчання персоналу та, якщо так, то наскільки повно він враховує реальні потреби персоналу?
1.1.7Чи проводяться фактично економічні навчання у підрозділі; чи існують документальні докази їх проведення; наскільки вони відповідають плану навчань (за його наявності)?
1.1.8Чи всі внутрішні аудитори проходять періодичні підвищення професійної кваліфікації, у т.ч. навчання/семінари, що організовують органи Держфінінспекції України? Чи ведеться у підрозділі реєстр усіх таких запланованих та проведених курсів?
1.1.9Чи підтримується на рівні установи загальний реєстр усіх проведених навчань та досягнень кожного внутрішнього аудитора підрозділу?
1.1.10Чи враховується при плануванні роботи підрозділу внутрішнього аудиту достатнє виділення часу на навчання для персоналу?
1.1.11Чи проводяться внутрішні оцінки якості функції внутрішнього аудиту; наскільки часто?
1.1.12Чи розробляється за результатами проведеної внутрішньої оцінки якості заходи, направлені на підвищення якості внутрішнього аудиту і чи знаходять вони відображення у Програмі забезпечення та підвищення якості внутрішнього аудиту на наступний період?
1.1.13Чи звітує керівник підрозділу внутрішнього аудиту перед керівником установи щодо реалізації Програм забезпечення та підвищення якості внутрішнього аудиту, результатів досягнення визначених у них цілей, а також результатів внутрішніх оцінок якості внутрішнього аудиту?
1.2. Оцінка внутрішньої нормативно-правової бази, що регламентує діяльність підрозділу внутрішнього аудиту
1.2.1Чи затверджено Положення про підрозділ внутрішнього аудиту (Положення про його структурні підрозділи), посадові інструкції його працівників?
1.2.2Чи розкрито в Положенні про підрозділ внутрішнього аудиту та посадових інструкціях всі основні аспекти діяльності, чи відповідають вони вимогам загального законодавства?
1.2.3Чи затверджено на рівні центрального органу галузеву інструкцію з організації проведення та документування внутрішніх аудитів?
1.2.4Чи охоплює інструкція з організації проведення та документування внутрішніх аудитів усі напрями внутрішнього аудиту, всі основні аспекти внутрішніх аудитів; чи відповідає вона вимогам загального законодавства?
1.2.5Чи прописаний у внутрішніх документах порядок планування аудитів (як окремий документ або розділ іншого внутрішнього документа)?
1.2.6Чи визначено у внутрішніх документах з організації і проведення внутрішнього аудиту розрахунок планового та фактичного фонду за напрямами аудитів, відбору об'єктів до планів, а також критерії такого відбору?
1.2.7Чи базується (відповідно до затвердженого порядку планування) відбір об'єктів для проведення внутрішніх аудитів на щорічний оцінці ризиків (орієнтований перелік ризиків у діяльності)? Чи існують докази того, що визначені на підставі оцінки ризиків (орієнтованого переліку ризиків у діяльності) пріоритети діяльності внутрішнього аудиту, узгоджені з цілями діяльності установи?
ОЦІНКА:
2. Система планування роботи підрозділу внутрішнього аудиту та стан виконання планів
2.1. Порядок формування та затвердження планів, внесення змін до них
2.1.1Чи затверджені керівником установи внутрішні документи, які визначають порядок та основні аспекти планування роботи підрозділу внутрішнього аудиту?
2.1.2Чи відповідають вимогам внутрішніх документів в частині визначення порядку планування роботи підрозділу внутрішнього аудиту вимогам Порядку № 1001 та стандартів внутрішнього аудиту?
2.1.3Чи є в наявності плани роботи підрозділу внутрішнього аудиту на усі планові періоди впродовж періоду, охопленого дослідженням?
2.1.4Чи дотримується фактично підрозділ внутрішнього аудиту вимог нормативно-правових актів та внутрішніх документів у частині:
формування планів на підставі оцінки ризиків, врахування інших визначених критеріїв відбору об'єктів (повноти та періодичності охоплення аудитами підконтрольної мережі тощо)?
розрахунку фонду планового та фактично робочого часу?
процедур та термінів формування та затвердження планів (включаючи погодження з органами Держфінінспекції України)?
форми планів?
внесення змін до планів?
правомірності підстав для проведення позапланових контрольних заходів?
2.1.5Чи є оптимальним співвідношення запланованих внутрішніх аудитів у розрізі їх напрямків (аудит відповідності, фінансовий аудит та аудит ефективності)?
2.2 Стан виконання планів
2.2.1Чи забезпечується стовідсоткове виконання планів проведення внутрішніх аудитів?
2.2.2Чи існують обґрунтовані причини невиконання планів (за наявності фактів невиконання)?
2.2.3Чи пов'язані факти невиконання планів із недоліками та прорахунками, допущеними на стадії їх формування?
2.2.4Чи носять факти невиконання планів систематичний характер?
2.2.5Чи впливає кількість позапланових доручень на стан виконання планів, а також на системність охоплення внутрішнім аудитом підконтрольної мережі?
2.2.6Чи існують факти недоотримання термінів проведення внутрішніх аудитів, визначених у планах?
2.2.7Чи інформується керівник установи про стан виконання планів проведення внутрішнього аудиту?
ОЦІНКА:
3. Організаційні та функціональні аспекти проведення внутрішніх аудитів
3.1. Дотримання вимог нормативно-правових актів в частині організації внутрішніх аудитів
3.1.1Чи дотримуються вимоги нормативно-правових актів та внутрішніх документів у частині:
підготовки до проведення внутрішнього аудиту: вивчення, аналізу об'єкта контролю, визначення цілей дослідження його планування та розподілу трудових ресурсів?
складання та затвердження програм внутрішніх аудитів (за необхідності робочих планів)?
відповідності програм проведення внутрішніх аудитів визначеним цілям дослідження?
відповідності обсягів дослідження (визначеним у програмах) термінам та ресурсам передбаченим для їх проведення?
складання та затвердження офіційних розпорядчих документів на проведення внутрішніх аудитів?
процедури залучення фахівців інших підрозділів/установ до проведення внутрішніх аудитів?
граничних термінів проведення внутрішніх аудитів?
3.2. Ефективність аудиторських дій та якість документування матеріалів внутрішніх аудитів
3.2.1Чи підтверджують матеріали внутрішніх аудитів фактичне дослідження усіх програмних питань?
3.2.2Чи підтверджують матеріали внутрішніх аудитів повноту дій внутрішніх аудиторів під час збору аудиторських доказів для обґрунтування аудиторських висновків в розрізі кожного конкретного питання аудиту?
3.2.3Чи дотримано вимоги нормативно-правових актів та внутрішніх документів у частині документування внутрішніх аудитів, форми аудиторських звітів?
3.2.4Чи у повному обсязі та чітко задукоментовані в аудиторських звітах обставини, аудиторські докази та факти встановлених недоліків, порушень (чи чітко та зрозуміло викладено обставини, є посилання на порушені нормативно-правові акти тощо)?
3.2.5Чи завжди аудиторські докази (наявні у матеріалах аудиту) відповідають висновкам аудиторів, наведеним у аудиторських звітах?
3.2.6Чи завжди в аудиторських звітах правильно кваліфікуються задукоментовані порушення, недоліки?
3.2.7Чи існує у матеріалах внутрішніх аудитів документальне підтвердження проведення керівником підрозділу внутрішнього аудиту/керівником аудиторської групи моніторингу та підтримки функції внутрішнього аудиту в ході проведення аудиторських досліджень?
3.2.8Чи дотримано вимоги нормативно-правових актів та внутрішніх документів в частині формування та зберігання аудиторських матеріалів?
ОЦІНКА:
4. Дослідження результативності проведених внутрішніх аудитів та реалізації їх результатів
4.1. Аналіз результативності проведених внутрішніх аудитів, включаючи достовірність звітності
4.1.1Чи запроваджена у підрозділі система обліку та накопичення звітних даних за результатами внутрішніх аудитів?
4.1.2Чи звітує (із встановленою періодичністю) підрозділ внутрішнього аудиту про результати своєї діяльності керівнику установи?
4.1.3Чи мають місце факти недостовірності, викривлення звітних даних, їх невідповідності із звітами, що подається керівнику підконтрольного суб'єкта?
4.1.4Чи засвідчує аналіз звітних даних (із врахуванням коригувань недостовірних звітних даних) висновку результативність та ефективність внутрішнього аудиту (в тому числі у співвідношенні із результатами аналогічних контрольних заходів, проведених органами Держфінінспекції України)? Зокрема:
в частині результативних показників (за результатами аудитів відповідності та фінансових аудитів);
в частині ефективності та масштабності проблем порушених під час проведення аудитів ефективності (наприклад зміни до законодавчих актів, проблеми розподілу повноважень, неефективного управління об'єктами державної власності, документообігу, здійснення контрольно-наглядових функцій тощо)?
4.1.5Чи мають місце факти непогодження об'єктів контролю із результатами внутрішніх аудитів, заперечень, зауважень, скарг на дії внутрішніх аудиторів, тощо?
4.1.6Чи існує та чи дотримується фактично внутрішній порядок розгляду зауважень/заперечень до аудиторських звітів, скарг на дії внутрішніх аудиторів?
4.2. Реалізація результатів внутрішніх аудитів
4.2.1Чи існують затверджені внутрішні документи, що регламентують порядок та усі належні процедури реалізації результатів внутрішніх аудитів у системі підконтрольного суб'єкта?
4.2.2Чи відповідають вимоги внутрішніх документів установи в частині реалізації результатів внутрішніх аудитів вимогам Порядку № 1001, Стандартів внутрішнього аудиту, іншими нормативно-правовим актам з цих питань?
4.2.3Чи надані за результатами внутрішніх аудитів рекомендації:
мають конкретний, конструктивний характер?
чітко визначають терміни їх реалізації, відповідальних посадових осіб та очікувані результати?
відповідають фактам, викладеним у матеріалах відповідного дослідження?
4.2.4Чи ознайомлюється керівник підконтрольного суб'єкта із результатами кожного проведеного внутрішнього аудиту, чи існує документальне підтвердження цього факту?
4.2.5Чи завжди керівник підконтрольного суб'єкту погоджується та підтримує усі рекомендації надані за результатами внутрішніх аудитів?
4.2.6Чи у всіх випадках (передбачених нормативно-правовими актами) та чи своєчасно здійснюється інформування правоохоронних та інших зацікавлених органів про результати внутрішніх аудитів?
4.3. Стан відстеження/моніторингу впровадження аудиторських рекомендацій за результатами внутрішніх аудитів
4.3.1Чи існують затверджені внутрішні документи, що регламентують форму та процедуру відстеження впровадження аудиторських рекомендацій за результатами внутрішніх аудитів в системі підконтрольного суб'єкта?
4.3.2Чи визначають внутрішні форми моніторингу впровадження аудиторських рекомендацій чіткі терміни їх реалізації, посадових осіб, відповідальних за реалізацію кожного конкретного заходу, а також очікувані результати провадження рекомендацій?
4.3.3Чи фактично здійснюється моніторинг впровадження аудиторських рекомендацій з урахуванням вимог нормативно-правових актів, чи ведеться він до повного впровадження рекомендацій?
4.3.4Чи здійснюється аналіз досягнення очікуваних результатів впровадження аудиторських рекомендацій?
4.3.5Чи є у наявності документальне підтвердження усунення недоліків, впровадження аудиторських рекомендацій?
4.3.6Чи існують факти невиконання аудиторських рекомендацій через їх неякісне формулювання (не чіткість, незрозумілість кому, що і навіщо необхідно виконувати)?
4.3.7Чи ініціюються підрозділом внутрішнього аудиту заходи (листи-нагадування, відомчі накази, рішення, інші заходи) до об'єкта контролю, у разі невиконання останнім рекомендацій у визначені терміни?
4.3.8Чи запроваджене на рівні підконтрольного суб'єкта періодичне звітування/інформування керівника підконтрольного суб'єкта про результати моніторингу впровадження аудиторських рекомендацій?
ОЦІНКА:
ВИСНОВКИ:
Керівник Відділу
внутрішнього аудиту ____________________ ________________________
(підпис) (ПІБ)
"___" __________ 20__
Додаток 5
До Порядку проведення
внутрішньої оцінки якості
внутрішнього аудиту в
ДСНС України
Примірний перелік оцінок
результатів дослідження діяльності Відділу внутрішнього аудиту
Рівень1 СтановленняРівень 2 РозвитокРівень 3 ДіяльністьРівень 4 ЗрілістьРівень 5 Приклад
1. Результати дослідження внутрішньої нормативно-правової бази підрозділу внутрішнього аудиту
У системі установи відсутня внутрішня нормативно-правова база, що регламентує реалізацію функції внутрішнього аудиту ні в частині забезпечення діяльності ВА, ні в частині його розвиткуУ наявних внутрішніх документах, що регламентують діяльність та розвиток підрозділу ВА в системі установи, не враховують низки вимог нормативно-правових актів вищого рівня та потребують суттєвих доопрацюваньНа рівні установи затверджено внутрішні документи, що регламентують діяльність підрозділу ВА, але вони не враховують окремих аспектів діяльності, подальшого розвитку та підвищення якості функції ВАВнутрішня нормативна база підрозділу аудиту є достатнім підґрунтям для впровадження діяльності та розвитку і покращення якості ВА в системі установи, але потребує ширшого розкриття окремих аспектів або поодиноких до уточненьВнутрішня нормативно-правова база установи повністю відповідає вимогам законодавства вищого рівня у цій сфері, охоплює усі ключові аспекти як реалізації функції внутрішнього аудиту, так її розвитку, та є гарним підґрунтям фахівців підрозділу
2. Результати дослідження системи планування роботи підрозділу внутрішнього аудиту та стану виконання планів
Система планування внутрішніх аудитів відсутня. Мережа об'єктів не охоплюється внутрішнім аудитом у повному обсязі. Плани формуються без оцінки ризиків, інших критеріїв. Як наслідок, окремі об'єкти плануються по декілька разів, тоді як найбільш ризикові об'єкти залишаються поза увагою внутрішніх аудиторів. Самі плани також є формальністю і не завжди виконуютьсяПідрозділ ВА намагається виконувати оцінку ризиків, інші критерії при плануванні роботи. Проте забезпечити системне охоплення мережі або принаймні об'єктів із найвищим рівнем ризиків не вдається. Значна кількість позапланових доручень має наслідком невиконання планівПлани формуються у відповідності до затверджених порядків, до них включаються відносно ризикові об'єкти і у переважній більшості плани виконуються стовідсотково. Водночас у системі планування мають місце окремі недоліки та відхиленняНа рівні установи затверджено та фактично запроваджено систему планування діяльності з внутрішнього аудиту на підставі оцінки ризиків. Плани формуються відповідно до вимог нормативної бази та виконуються у повному обсязіСистема планування чітка, прозора та ефективна. Вона дозволяє зосередити діяльність на найбільш ризикових сферах та забезпечує максимально ефективне використання ресурсів для досягнення цілей ВА
3. Результати дослідження організаційних та функціональних аспектів проведення внутрішніх аудитів
У системі установи внутрішні аудити організову-ються та проводяться на вкрай низькому рівні. Фактично функція ще не досягає мети і не взмозі виявляти або попереджувати порушення в повному обсязі. Досліджуються лише окремі питання, до того ж аудиторські дії поверхневі, а недоліки документуван-ня не дозволяють кваліфікувати порушення та проблемиУ системі установи існують недоліки в організації та проведенні аудитів, які не сприяють результативності реалізації функції ВА. Проте, в цілому ця функція розвивається відповідно до Стандартів внутрішнього аудиту та допомагає керівнику установи вирішувати окремі завданняУ системі установи внутрішні аудити організовуються та проводяться із поточними недоліками, що не носять системного характеру і дозволяють забезпечувати певні (в окремих випадках навіть відносно високі) результати. Водночас для підвищення якості внутрішнього аудиту необхідно вжити рекомендовані заходиУ системі установи внутрішні аудити організовуються та проводяться на належному рівні і мають наслідком виявлення значної кількості недоліків, порушень фінансової дисципліни, тощо. Мають місце лише окремі недоліки, усунення яких може стати резервом для покращення якості функції ВАУ системі установи внутрішні аудити організову-ються та проводяться на високому професійному рівні. Функція ВА забезпечує максимальне виявлення усіх наявних порушень, недоліків та проблемних питань у діяльності. Отже, забезпечує високий рівень гарантій їх відсутності та належну підтримку фінансового управління і контролю в галузі
4. Результати дослідження результативності проведення внутрішніх аудитів та реалізації їх результатів
Діяльність служби ВА установи фактично без результативна, отже, фактично і відшкодувати та попереджувати нема що. Підрозділ взагалі не впливає на стан фінансово-бюджетної дисципліни у галузіРівень результативності діяльності служби ВА установи не високий або установою взагалі не приділяється увага питанню відшкодування результатів аудиту. У будь-якому разі значної додаткової користі діяльність підрозділу ВА не приноситьРівень результативності діяльності служби ВА установи середній або вище середнього. При цьому існують певні проблеми із реалізацією результатів аудиту, у тому числі пов'язані із недосконалістю здійснення моніторингу відстеження власних пропозиційРівень результативності діяльності служби ВА установи є достатньо високим, підрозділ ВА впливає на стан фінансово-бюджетної дисципліни у галузі, допомагає керівництву у вирішенні нагальних проблем. Водночас існують резерви щодо покращення цього компоненту діяльності ВАФункцію ВА в системі установи цілком досягає поставлених цілей цієї діяльності. Реалізується ефективно та результативно. Забезпечує високий рівень гарантій усунення порушень, їх недопущення у подальшому та належну підтримку фінансового управління і контролю в галузі
(Текст взято з сайту ДСНС України http://www.mns.gov.ua/)