• Посилання скопійовано
Документ підготовлено в системі iplex

Про Всеукраїнський конкурс навчальних програм, посібників з позашкільної освіти

Міністерство освіти і науки України | Наказ, Умови від 17.01.2003 № 24 | Документ не діє
Реквізити
  • Видавник: Міністерство освіти і науки України
  • Тип: Наказ, Умови
  • Дата: 17.01.2003
  • Номер: 24
  • Статус: Документ не діє
  • Посилання скопійовано
Реквізити
  • Видавник: Міністерство освіти і науки України
  • Тип: Наказ, Умови
  • Дата: 17.01.2003
  • Номер: 24
  • Статус: Документ не діє
Документ підготовлено в системі iplex
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
Н А К А З
17.01.2003 N 24
( Наказ скасовано на підставі Наказу Міністерства освіти і науки N 674 від 06.10.2003 )
Про Всеукраїнський конкурс навчальних програм, посібників з позашкільної освіти
На виконання Закону України "Про позашкільну освіту" (ст. 16 п. 2, ст. 17 п.п. 1.2.3.), Постанови Кабінету Міністрів України від 28.03.2002 р. N 378 "Про затвердження Програми розвитку позашкільних навчальних закладів на 2002-2008 р.р.", наказу Міністерства освіти і науки України від 09.09.2002 р. N 505 "Про апробацію Примірних навчальних планів позашкільних навчальних закладів у 2002/2003 навчальному році", з метою підвищення якості навчально-виховного процесу в позашкільних закладах
НАКАЗУЮ:
1. Провести у 2003 році Всеукраїнський конкурс навчальних програм, посібників з художньо-естетичного, туристсько-краєзнавчого, еколого-натуралістичного, науково-технічного, фізкультурно-спортивного, військово-патріотичного, бібліотеко-бібліографічного, соціально-реабілітаційного, оздоровчого напрямів діяльності учнівської молоді для гуртків секцій, творчих об'єднань позашкільних навчальних закладів, Малої академії наук України.
2. Затвердити Умови проведення та участі у Всеукраїнському конкурсі навчальних програм, посібників та склад робочої групи (додаток 1, 2).
3. Призначити керівником робочої групи начальника департаменту розвитку загальної середньої, дошкільної та позашкільної освіти Романенка В.П.
4. Призначити наукових керівників з розробки навчальних програм, посібників за напрямами:
художньо-естетичний - Масол Л.М., завідувачку лабораторією естетичного виховання Інституту проблем виховання АПН Україні (за згодою);
еколого-натуралістичний - Пустовіта Г.П., вченого секретаря відділення теорії та історії педагогіки АПН України (за згодою);
туристсько-краєзнавчий - Обозного В.В., доцентра кафедри географії України Національного педагогічного університету ім. М.П. Драгоманова;
соціально-реабілітаційний, бібліотечно-бібліографічний - Ковбасенко Л.І., наукового співробітника Інституту проблем виховання АПН України (за згодою);
фізкультурно-спортивний, оздоровчий - Зубалія М.Д., завідувача лабораторією Інституту проблем виховання АПН України (за згодою).
5. Міністерству освіти Автономної Республіки Крим, управлінням освіти і науки обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій, обласним, Київському міжрегіональному, Севастопольському міському інститутам післядипломної педагогічної освіти:
5.1. Провести обласні, міські та районні конкурси навчальних програм, посібників з позашкільної освіти до 1 липня 2003 року.
5.2. Сприяти масовому залученню до участі в них педагогічних працівників навчальних закладів, науковців.
6. Департаменту розвитку загальної середньої, дошкільної та позашкільної освіти (Романенко В.П.), Науково-методичному центру середньої освіти (Завалевський Ю.І.):
6.1. Провести заключний етап конкурсу у липні-листопаді 2003 року.
6.2. Передбачити у плані видань на 2004/2008 роки видання збірників типових навчальних програм, посібників з позашкільної освіти.
7. Департаменту вищої освіти (Болюбаш Я.Я.), ректорам вищих навчальних закладів всіх рівнів акредитації сприяти участі професорсько-викладацького складу, студентських наукових товариств у конкурсі.
8. Контроль за виконанням даного наказу покласти на заступника державного секретаря Науменка Г.Г., віце-президента АПН України Савченко О.Я. (за згодою).
Державний секретар В.С.Журавський
Додаток 1
до наказу МОН України
17.01.2003 N 24
УМОВИ
проведення та участі у Всеукраїнському конкурсі навчальних програм, посібників з позашкільної освіти
1. Загальні положення
1.1. Ці Умови визначають систему організаційної та науково-методичної роботи Міністерства освіти і науки України, Академії педагогічних наук України, управліннями освіти і науки, інститутами післядипломної педагогічної освіти, наукових установ і організацій щодо конкурсного відбору навчальних програм, посібників для гуртків, секцій, творчих об'єднань позашкільних навчальних закладів.
1.2. Конкурсний відбір навчальних програм та посібників здійснюється з метою якісного навчально-методичного забезпечення позашкільної освіти в Україні.
1.3. Конкурс є відкритим. Організація проведення конкурсу здійснюється Міністерством освіти і науки України, Науково-методичним центром середньої освіти, Інститутом проблем виховання АПН України, Міністерством освіти Автономної Республіки Крим, управліннями освіти і науки обласних, Київською та Севастопольською міських держадміністрацій.
2. Організація конкурсу
2.1. У конкурсі можуть брати участь педагогічні працівники, вчені, методисти, творчі колективи навчальних закладів, наукових установ, громадських організацій, які глибоко знають предмет, можуть викласти зміст роботи з дітьми та учнівською молоддю на високому науковому, теоретичному та методичному рівнях.
Конкурс проводиться з 20 січня до 1 листопада 2003 року в 3 етапи:
Перший етап (районний) - з 20 січня до 1 травня 2003 року
Другий етап (обласний) - з 1 травня до 1 липня 2003 року
Третій етап (Всеукраїнський) - з 1 липня до 1 листопада 2003 року.
Для розгляду і оцінки рукописів навчальних програм, посібників створюються районні (міські), обласні, в Автономній Республіці Крим - республіканська та Всеукраїнська робочі групи.
На III етапі Всеукраїнського конкурсу розглядатимуться роботи, які мають дві рецензії (науковця і практика) та висновок робочої групи другого етапу, погоджений з управлінням освіти і науки обласних держадміністрацій. Роботи приймаються без обмежень щодо кількості учасників.
На заключний етап конкурсу навчальні програми, посібники можуть самостійно направляти науковці, громадські організації та інші.
До Всеукраїнської робочої групи слід направляти підсумкові матеріали не пізніше 1 серпня 2003 року на адресу: 04070, м. Київ, вул. П.Сагайдачного, 37. Науково-методичний центр середньої освіти. "На конкурс програм з позашкільної освіти".
2.2. Порядок проходження рукописів. За письмовим дорученням голови робочої групи надіслані на конкурс роботи попередньо розглядаються за профілем на засіданнях методичних рад державних позашкільних навчальних закладів.
З відповідним пакетом документів та висновками методичних рад вищезазначених закладів, конкурсні роботи направляються на розгляд голові робочої групи. Голова робочої групи направляє програми, посібники на Комісію з проблем позашкільної освіти Науково-методичної ради з питань освіти Міністерства освіти і науки України. Рекомендовані Комісією програми, посібники затверджуються рішенням Колегії Міністерства освіти і науки України.
3. Загальні вимоги до програми
На конкурс надсилаються програми у відповідності з типовими навчальними планами гуртків, секцій, творчих об'єднань щодо їх трьохрівневої класифікації навчання, виховання та розвитку вихованців, учнів, слухачів - початковий, основний і вищий.
На конкурс надсилаються різні види навчальних програм: однопрофільні, комплексні, наскрізні, модульні (блокові), пошуково-орієнтовані, інтегровані та інші терміном на 1; 6 місяців, 1 рік (початковий рівень) та 1-4 роки - основний та вищий рівні.
Навчальні програми повинні грунтуватись на освітніх стандартах основних навчальних дисциплін, забезпечувати науковість змісту, освітню і виховну цінність, систематичність і послідовність навчання, творчості, доступність і індивідуальний підхід, доцільність вибору форм і методів роботи.
Навчальна програма повинна допомогти вихованцю, учню, слухачу засвоїти понад унормованого рівня навчальних досягнень, передбачених програмами для загальноосвітніх навчальних закладів.
У програму мають бути закладені:
прикладна спрямованість позашкільної освіти;
достатність теоретичних пояснень та емпіричних даних у навчальному матеріалі;
конкретність і доцільність введення наукових понять, загальноприйнятої термінології та символіки, розкриття наукових положень відповідно до досягнень сучасної науки;
доступність навчального матеріалу для дітей та учнівської молоді певного віку відповідно до попередньої підготовки;
відповідність обсягу навчального матеріалу нормам навантаження та кількості навчальних годин;
спрямованість навчального матеріалу на розвиток пізнавальних і творчих здібностей учнів;
врахування можливостей і доцільності застосування комп'ютерної техніки, інших засобів навчання, типового обладнання, ілюстрованого матеріалу тощо;
використання знань, які дають учням за навчальною програмою загальноосвітніх навчальних закладів з основного та суміжних предметів;
використання міжпредметних зв'язків.
Навчальна програма для гуртків, секцій, творчих об'єднань позашкільного навчального закладу складається відповідно до сучасних вимог навчально-виховного процесу, за змістом повинна відповідати спеціалізації гуртка, бути уніфікованою.
Мова викладення змісту програми має відповідати чинному законодавству.
Навчальна програма для позашкільного навчального закладу має складатися з 5 розділів: пояснювальна записка, навчально-тематичний план, зміст програми, прогнозований результат, бібліографія.
Пояснювальна записка
У цьому розділі необхідно розкрити освітню концепцію предмету, визначення мети і завдання навчання, вступну характеристику предмету, на які вікові групи розрахована програма та кількісний склад учнів. Програма повинна складатися з урахуванням відповідного предмету інваріативної частини базового навчального плану основної школи. Необхідно також розкрити форми і методи занять, враховуючи інноваційні та новітні освітні технології.
Навчально-тематичний план
Навчально-тематичний план складається у формі таблиці з переліком тем, які розподіляються на етапи навчання, з визначенням кількості годин до кожної теми, враховуючи теоретичні та практичні заняття.
У цьому розділі подаються рекомендації щодо перевірки та оцінювання знань і умінь учнів (підсумкова робота, виступ, участь у конкурсі, залік, екзамен тощо).
Зміст програми
Цей розділ детально розкриває зміст тем у порядку відповідно до навчально-тематичного плану. До кожної теми надаються форми практичної роботи, методика їх проведення та фіксація результатів. Обов'язковим є послідовність, систематичність, науковість викладу змісту програми, врахування вікових особливостей дітей та підлітків, перелік умінь і знань учнів з кожної теми. Необхідно розкрити форми організації занять (навчальні, виїзні, лабораторні, дослідницькі та інші), вказати доцільність застосування комп'ютерної техніки та типового обладнання, ілюстративного матеріалу, інших засобів навчання, забезпечення гігієни праці та безпеки життєдіяльності гуртківців.
Прогнозований результат і методи його діагностики по закінченню реалізації програми.
У процесі роботи над цим розділом необхідно врахувати вимоги щодо відповідності мети програми її кінцевому результату, який очікується у ході реалізації програми.
При визначенні результату слід також показати досягнення основних цілей програми: навчання, розвиток, виховання.
Матеріали цього розділу необхідно викласти чітко, якісно, послідовно. Після переліку вимог до об'єму знань, умінь учнів необхідно вказати форми і методи діагностики, контролю отриманих результатів.
Якщо передбачається видача учню посвідчення, необхідно вказати варіанти такого документу.
Бібліографія
У цьому розділі необхідно дати перелік використаної літератури, а також літератури для учнів та педагогів.
Перелік необхідно оформити у відповідності до бібліографічних вимог у алфавітному порядку прізвищ авторів. Якщо це збірник, то подається його назва.
Наприклад:
Іванченко Р.П. Історія без міфів. - К., Український письменник, 1996.
Українці: народні вірування, повір'я, демонологія. - К.: Либідь, 1991.
Основні вимоги до навчально-методичного посібника
На конкурс мають надсилатися навчально-методичні посібники з проблем позашкільної освіти.
При їх написанні автори повинні враховувати специфіку позашкільної освіти, а також керуватися такими критеріями як:
відповідність навчальній програмі з предмету щодо структури, обсягу і глибини розгляду матеріалу, співвідношення його розділів з одиницями навчального часу;
наявність таких структурних елементів як вступ (передмова), основний текст, приклади, завдання, вправи, довідково-інформаційний матеріал, список літератури тощо;
зв'язок змісту посібника з життям, із завданням виховання дітей та учнівської молоді як особистості, забезпечення її здібностей та обдарувань.
Навчально-методичний посібник має на меті допомогти педагогу позашкільного навчального закладу реалізувати стратегічні завдання позашкільної освіти за різними напрямами творчої діяльності учнів:
художньо-естетичного, туристсько-краєзнавчого, еколого-натуралістичного, науково-технічного, експериментально-дослідницького, фізкультурно-спортивного, військово-патріотичного, соціально-реабілітаційного, оздоровчого тощо.
Навчально-методичний посібник може базуватись на використанні кращого вітчизняного та зарубіжного досвіду позашкільної роботи з дітьми та учнівською молоддю, враховувати регіональні особливості розвитку позашкільної освіти, розвивати як загальні проблеми позашкільної освіти, так і організацію навчально-виховного процесу в окремих профільних творчих об'єднаннях дітей та учнівської молоді.
Обсяг навчально-методичного посібника від 6 і більше авторських аркушів.
Методичний апарат
Навчально-методичний посібник - навчальне видання з методики викладання навчальної дисципліни (її розділу, частини) або методики виховання.
4. Вимоги до оформлення програм, посібників
Рукопис має бути зроблений комп'ютерним набором через два інтервали, у двох примірниках, українською мовою. До рукопису додається електронна версія у текстовому редакторі Word.
У відомості про автора (або колектив авторів) включають: прізвище, ім'я, по-батькові (повністю), місце роботи або навчання, повна адреса (закладу або домашня), контактні телефони.
Обов'язковим є надання інформації про те, чи пройшла дана програма апробацію.
Роботи, подані на конкурс, не повертаються.
5. Підведення підсумків
За наслідками Всеукраїнського конкурсу робоча група визначає переможців конкурсу. Кращі програми публікуються як типові навчальні програми для гуртків, секцій, творчих об'єднань позашкільних навчальних закладів; посібники видаються окремим виданням. Переможці конкурсу нагороджуються відзнаками Міністерства освіти і науки України.
Додаток 2
до наказу МОН України
17.01.2003 N 24
СКЛАД
робочої групи з розробки навчальних програм, посібників з позашкільної освіти
1. Романенко В.П.- начальник департаменту розвитку загальної середньої, дошкільної та позашкільної освіти, керівник робочої групи
2. Чернишова Є.Р.- заступник начальника головного управління нормативного забезпечення та взаємодії з регіонами, заступник керівника робочої групи
3. Несен Г.М.- заступник директора Науково-методичного центру середньої освіти, заступник керівника робочої групи
4. Павлова Л.М.- завідувачка сектору позашкільної освіти Науково-методичного центру середньої освіти, керівник підгрупи соціально-реабілітаційного, бібліотеко-бібліографічного напряму, секретар
5. Вербицький В.В.- директор Національного еколого-натуралістичного центру учнівської молоді, керівник підгрупи еколого-натуралістичного напряму
6. Ільченко А.І.- заступник Голови Комітету з фізичного виховання та спорту МОН України, керівник підгрупи фізкультурно-спортивного, оздоровчого напряму
7. Кириленко С.В.- завідувачка відділу виховної роботи Науково-методичного центру середньої освіти, керівник підгрупи художньо-естетичного напряму
8. Матюшенко О.К.- директор Українського державного центру туризму і краєзнавства учнівської молоді, керівник підгрупи туристсько-краєзнавчого напряму
9. Рудакова З.М.- головний спеціаліст відділу виховної роботи та захисту прав дитини МОН України
10. Ткачук В.В.- директор Українського державного центру науково-технічної творчості учнівської молоді, керівник підгрупи науково-технічного, військово-патріотичного напряму
Підгрупа з розробки навчальних програм, посібників
еколого-натуралістичного напряму:
1. Драган В.В.- завідувачка методичним відділом Національного еколого-натуралістичного центру учнівської молоді
2. Мазур П.О.- завідувач сільськогосподарським відділом Національного еколого-натуралістичного центру учнівської молоді
3. Мороз І.В.- завідувач кафедри методики викладання природничих дисциплін Національного педагогічного університету ім. М.П. Драгоманова
4. Прокопенко В.І.- завідувачка відділу біології Національного еколого-натуралістичного центру учнівської молоді
5. Радченко Т.Д.- завідувачка відділу Національного еколого-натуралістичного центру учнівської молоді
Підгрупа з розробки програм, посібників
науково-технічного, військово-патріотичного напряму:
1. Германчук В.Г.- директор Центру науково-технічної творчості учнівської молоді Дніпровського району м. Києва
2. Голишовець О.В.- методист Українського державного центру науково-технічної творчості учнівської молоді
3. Гусєв В.П.- завідувач лабораторією приймально-передавальних пристроїв Українського державного центру науково-технічної творчості учнівської молоді
4. Квартирмейстер В.В.- завідувач судномодельною лабораторією Українського державного центру науково-технічної творчості учнівської молоді
5. Кучеренко В.М.- завідувач лабораторією обчислювальної техніки Українського державного центру науково-технічної творчості учнівської молоді
6. Лихота С.О.- завідувачка лабораторії початкового технічного моделювання Українського державного центру науково-технічної творчості учнівської молоді
7. Тихопій О.Я.- директор Координаційного центру науково-технічної творчості "Сфера" м. Києва
8. Туров М.П.- науковий співробітник Інституту педагогіки АПН України (за згодою)
Підгрупа з розробки навчальних програм, посібників
туристсько-краєзнавчого напряму:
1. Бондарчук О.С.- методист Українського державного центру туризму і краєзнавства учнівської молоді
2. Колодько Н.І.- завідувачка організаційно-педагогічного відділу Українського державного центру туризму і краєзнавства учнівської молоді
3. Моляко В.О.- завідувач лабораторії психології творчої особистості Інституту педагогіки АПН України (за згодою)
4. Савченко Н.В.- заступник директора Українського державного центру туризму і краєзнавства учнівської молоді
5. Соколова В.А.- віце-президент Федерації туризму України
Підгрупа з розробки навчальних програм, посібників
художньо-естетичного напряму:
1. Герчікова Є.З.- методист Національного центру естетичного виховання дітей, учнівської та студентської молоді
2. Зеленецька І.О.- доцент кафедри методики музичного виховання Національного педагогічного університету ім. М.П. Драгоманова
3. Ничкало С.А.- науковий співробітник Інституту проблем виховання АПН України (за згодою)
4. Павленко Л.І.- методист відділу виховної роботи Науково-методичного центру середньої освіти
5. Петлицька Н.М.- методист відділу художнього виховання Київського Палацу дітей та юнацтва
6. Тараканова А.П.- методист відділу виховної роботи Науково-методичного центру середньої освіти
7. Хлєбнікова Л.О.- старший науковий співробітник Інституту проблем виховання АПН України (за згодою)
Підгрупа з розробки навчальних програм, посібників
соціально-реабілітаційного, бібліотечно-бібліографічного
напряму:
1. Жемера Н.В.- науковий співробітник Інституту проблем виховання і АПН України (за згодою)
2. Ковганич Г.Г.- методист Центру позашкільної роботи Святошинського району м. Києва
3. Литовченко О.В.- науковий співробітник Інституту проблем виховання АПН України (за згодою)
4. Мартова С.Г.- заступник директора Київського Палацу дітей та юнацтва
5. Пчела М.М.- заступник директора Святошинського центру позашкільної роботи м. Києва
Підгрупа з розробки навчальних програм, посібників
фізкультурно-спортивного, оздоровчого напряму:
1. Чернуха Б.Е.- начальник Відділу навчально-спортивної роботи Комітету з фізичного виховання та спорту МОН України
2. Чепрак Н.І.- завідувачка відділу краєзнавства Українського державного центру туризму і краєзнавства учнівської молоді
3. Лимаренко Н.П.- головний спеціаліст відділу фізичного виховання Комітету з фізичного виховання та спорту МОН України
4. Дзундза Я.І.- директор Виготської загальноосвітньої школи Долинського району Івано-Франківської області
"Інформаційний збірник Міністерства освіти і науки України",
N 6, березень, 2003 р.