Документ підготовлено в системі iplex
Міністерство охорони здоровя України , Державна санітарно-епідеміологічна служба | Правила, Форма типового документа, Норми від 09.02.1999 № 13
МІНІСТЕРСТВО ОХОРОНИ ЗДОРОВ'Я УКРАЇНИ
ГОЛОВНЕ САНІТАРНО-ЕПІДЕМІОЛОГІЧНЕ УПРАВЛІННЯ
ЗАТВЕРДЖЕНО
Постанова Першого заступника
Головного державного
санітарного лікаря України
09.02.1999 N 13
Державні санітарні правила і норми застосування лакофарбових та допоміжних матеріалів на транспорті ДСанПіН 7.7.5-013-99
(Видання офіційне)
1. Галузь застосування
Санітарні правила і норми застосування лакофарбових та допоміжних матеріалів на транспорті розроблені з ціллю запобігання несприятливої дії цих матеріалів на здоров'я людини при професійному та побутовому контакті з мігруючими з них у повітря, воду та інші контактуючі середовища небезпечними хімічними сполуками.
Державний санітарний нагляд за додержанням санітарно-гігієнічних та санітарно-протиепідемічних правил і норм державними органами, а також усіма підприємствами, установами і закладами незалежно від форм власності, посадовими особами і громадянами покладено на органи, установи і заклади державної санітарно-епідеміологічної служби МОЗ України (Закон України "Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення", ст. 33, 39-42).
Вимоги відомчих нормативно-технічних документів (технічних умов, технологічних інструкцій тощо), які стосуються питань безпеки і охорони здоров'я працюючих і споживачів, повинні узгоджуватись з положеннями цих Правил і Норм.
Санітарні правила і норми є нормативним документом, обов'язковим для виконання підприємствами, установами та закладами і посадовими особами при проведенні офарблювальних робіт і застосуванні лакофарбових та допоміжних матеріалів на транспорті. Працівники підприємств та організацій, що порушили Правила і Норми підлягають дисциплінарній, адміністративний та кримінальній відповідальності згідно чинному законодавству України, зокрема ст. 45-49 Закону "Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення".
1. Вступ (стисла характеристика лакофарбових матеріалів, технологічного процесу і умов праці при їх нанесенні)
1.1. Лакофарбові матеріали (ЛФМ) - складні гомогенні або гетерогенні системи, до яких входять плівкоутворювачі (природні або синтетичні смоли, інші високомолекулярні сполуки, здатні до формування на твердій підложці стійкої плівки) разом з пігментами, наповнювачами, пластифікаторами, модифікаторами, затверджувачами та іншими добавками.
1.2. ЛФМ підрозділяються на системи розчинного (лакового) і дисперсійного типу. В перші входять як невідмінні складові частини органічні розчинники, тоді як інші представляють собою дисперсії плівкоутворювачів та інших компонентів у воді.
1.3. ЛФМ відносяться до небезпечних факторів, їх небезпечні властивості можуть проявлятися в процесі виготовлення, зберігання, транспортування, нанесення, а також експлуатації покриття. Хімічні речовини, які входять до складу ЛФМ, можуть впливати на організм людини при проникненні крізь дихальні шляхи, шкіру і травний тракт. Крізь дихальні шляхи разом з повітрям потрапляють в організм пари і фарбовий аерозоль. При попаданні на шкіру ЛФМ проявляють місцево-роздратовні пошкодження, а їх компоненти можуть проникати в організм і викликати загальнотоксичні ефекти (через непошкоджену шкіру людини в організм проникають до 70% хімічних речовин). У травний тракт шкідливі речовини потрапляють при заковтуванні пари, пилу, крізь брудні руки під час прийому їжі, палінні, а також завдяки міграції компонентів ЛФМ у контактуючі середовища (воду, харчові продукти). Це вимагає здійснення санепіднагляду на всіх етапах контакту людини з ЛФМ, їх компонентами та допоміжними матеріалами.
1.4. Запобіжний санепіднагляд включає комплексні гігієнічні дослідження нових вітчизняних та імпортованих ЛФМ і допоміжних матеріалів, а також узгодження проектів нормативних документів (державних, галузевих стандартів, технічних умов тощо).
1.5. Поточний санепіднагляд забезпечує здійснення санітарно-гігієнічного контролю за виготовленням, транспортуванням, зберіганням та застосуванням, в першу чергу нанесенням, ЛФМ та допоміжних матеріалів, умовами та режимом праці мулярів та інших осіб, що мають професійно обумовлений контакт з ЛФМ, засобами індивідуального та колективного захисту працюючих, запобіганням забруднення робочої зони та довкілля, виникнення надзвичайних ситуацій.
1.6. Особливості застосування ЛФМ обумовлюють необхідність гігієнічного регламентування нових композицій в процесі проведення офарблювальних робіт, а також щодо експлуатації лакофарбових покриттів. Останнє стосується, як правило, ЛФМ, що призначені для застосування в житлових приміщеннях, ємностях і танках питної води, продовольчих складах тощо. Саме тому виробничий аспект регламентації ЛФМ на транспорті є домінуючим.
1.7. Всі роботи по нанесенню ЛФМ на поверхні виробів включають етапи підготовки виробів (очистка і знежирення) і безпосередньо офарбулювальних робіт (ґрунтування і офарблювання). Офарблювальні роботи можуть супроводжуватися виконанням ряду проміжних операцій, таких як: сушіння в сушильних камерах і безпосередньо в приміщенні, шпаклювання, мокре шліфування, промивання, протирання офарблених поверхонь тощо. Засоби офарблювальних робіт дуже різноманітні. За характером виконуваної роботи і офарблювального устаткування всі способи нанесення ЛФМ можна умовно розподілити на 3 групи: ручне офарблення кистю, ручне механізоване офарблення розпилювачами, автоматизоване - в різноманітних офарблювальних установках.
1.8. Ручне механізоване офарблення здійснюється в основному трьома видами розпилювачів: пневматичним, безповітряним і в електростатичному полі високої напруги чи його різновидами (пневмоелектростатичним, гідроелектростатичним тощо). Цими засобами наносяться понад 75% ЛФМ, з них майже 70% пневматичним розпиленням. При ґрунтуванні і офарбленні виробів, а також при сушці офарблених поверхонь в повітря виробничих приміщень надходять пари розчинників і розріджувачів ЛФМ, компоненти плівкоутворюючих речовин, пігментів тощо. Практично всі леткі компоненти, що складають фарбу, відносяться до категорії токсичних. Вміст шкідливих домішок у повітрі робочої зони залежить не тільки від фізико-хімічних властивостей, рецептури ЛФМ і розчинників, але і від організації технологічного процесу офарблення, засобів нанесення і умов сушки офарблених поверхонь виробів, їх розмірів, відсутності чи наявності вентиляційних установок і їх ефективності.
1.9. Викиди в повітряне середовище залежать від виду розпилювачів і складають від 5 до 75% ЛФМ. Пневматичний засіб нанесення супроводжується найбільшим надходженням шкідливих виділень в робочі приміщення. Безповітряний засіб із застосуванням ручних електростатичних розпилювачів, що застосовуються замість пневматичного засобу, дають тільки 5-35% втрат ЛФМ, тобто менш небезпечні і більш вигідні. При ручних механізованих засобах офарблення внаслідок розпилювання ЛФМ спостерігається виділення шкідливих речовин в двох фазах: пароподібній і гідроаерозольній. При цьому повітря приміщень забруднюється фарбовим аерозолем, що складається з твердих часток фарби, покритих зовні плівкоутворюючими компонентами і розчинниками.
1.10. Дослідженнями встановлено, що при офарбленні автомашин, вагонів, сільськогосподарської техніки забруднення повітряного середовища фарбовим аерозолем і свинцем відзначалося не тільки безпосередньо на робочих місцях, але і на дільницях, не зв'язаних з офарблювальними роботами. Найбільша кількість цих домішок реєструвалась при пневматичному засобі нанесення ЛФМ.
1.11. В разі недотримання необхідних мір можуть мати місце професійні отруєння внаслідок потрапляння в організм пари розчинників і фарбового аерозолю. У зв'язку з викладеним вище, при застосуванні ЛФМ і проведенні офарблювальних робіт на транспортних підприємствах та безпосередньо на транспортних засобах необхідне суворе виконання вимог, викладених в цих "Санітарних правилах і нормах використання лакофарбових і допоміжних матеріалів на транспорті" (далі - Правила).
2. Загальні положення
2.1. Правила мають метою уніфікувати гігієнічні вимоги і нормативи щодо ЛФМ і супутніх матеріалів, засобів, способів, а також умов їх нанесення, що дозволить забезпечити безпечне застосування цих матеріалів на транспорті відповідно до Закону України "Про охорону праці", прийнятого постановою Верховної Ради України від 14.10.92 р. N 2695-XII, а також виконання ст. 10-16, 19-22, 25, 26 Закону України "Про забезпечення санітарного та епідеміологічного благополуччя населення", прийнятого постановою Верховної Ради України від 24.02.94 р. N 4004-XII; "Положення про гігієнічну регламентацію та державну реєстрацію небезпечних факторів", затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13.06.95 р., N 420, наказу МОЗ України "Про проведення державної санітарно-гігієнічної експертизи щодо розробки, виробництва і застосування продукції, яка може негативно впливати на здоров'я людини" від 20.10.95 р. N 190 тощо.
2.2. Правила повинні виконуватись організаціями, закладами і підприємствами незалежно від відомчої належності і форм власності, а також фізичними особами при проведенні офарблювальних робіт і застосуванні лакофарбових і допоміжних матеріалів на всіх видах транспортних підприємствах і транспортних засобах.
2.3. Організація безпечного проведення офарблювальних робіт, використання прогресивних технологій, забезпечення працюючих адекватними засобами колективного і індивідуального захисту покладається на безпосередніх виробників робіт, а також посадових осіб, адміністрацію дільниці, цеху, підприємства.
2.4. Державний нагляд за додержанням вимог даних Правил здійснюється органами, установами та закладами держсаннагляду України.
3. Вимоги до матеріалів
3.1. На транспорті України можуть застосовуватися ЛФМ і допоміжні матеріали, пойменовані у "Переліку лакофарбових матеріалів, допущених до застосування на різних видах транспорту", і Доповненнях до нього, що видає Комітет з питань гігієнічної регламентації МОЗ України не рідше як один раз у два роки.
3.2. Допуск нових ЛФМ здійснюється на підставі висновку органів державного санітарного нагляду за результатами токсиколого-гігієнічних досліджень, проведених згідно з "Методичними вказівками з комплексної токсиколого-гігієнічної оцінки й санітарного контролю за застосуванням лакофарбових та допоміжних матеріалів на транспорті". Порядок розгляду і узгодження нормативно-технічної документації на лакофарбові матеріали визначається законом України "Про забезпечення санітарного та епідеміологічного благополуччя населення", "Положенням про гігієнічну регламентацію та державну реєстрацію небезпечних факторів", наказом МОЗ України "Про проведення державної санітарно-гігієнічної експертизи щодо розробки, виробництва і застосування продукції, яка може негативно впливати на здоров'я людини" від 20.10.95 р., N 190.
3.3. Порядок розробки, побудови, викладу, оформлення, узгодження, затвердження, позначення і реєстрації технічних умов на ЛФМ здійснюється у відповідності з вимогами ДСТУ 1.3-93.
3.4. ЛФМ, розчинники, розріджувачі, допоміжні матеріали та інші вітчизняного виробництва, які застосовуються при виготовленні, підготовчих роботах та нанесенні ЛФМ, повинні відповідати нормативній документації, в якій повинно бути вказано процентний вміст окремих складових частин рецептури: отверджувачів, леткої частини фарби, а також обов'язково наявність сполук свинцю, хрому, кадмію, ртуті та інших речовин I-II класів небезпечності.
3.5. Розробники, виготовлювачі і постачальники ЛФМ повинні забезпечувати в тій мірі, наскільки це є обґрунтованим і практично здійсненим, відсутність загрози безпеки та здоров'ю осіб, які мають професійний контакт з матеріалами і їх компонентами, правильно користуються ними. З цією метою надається необхідна і достатня інформація щодо правильного використання речовин та про небезпеки, пов'язані з їх використанням, згідно з Конвенцією 155 МОП "Про безпеку, гігієну праці та виробниче середовище".
3.6. Забороняється приймати на транспортне підприємство ЛФМ без паспорту на кожну партію продукції.
3.7. ЛФМ, розчинники, розріджувачі та інші допоміжні матеріали імпортного виробництва можуть застосовуватися лише при наявності гігієнічного висновку державної санітарно-гігієнічної експертизи, оформленного на підставі контракту, з урахуванням сертифікату країни-постачальника (виготовлювача), результатів державної санітарно-гігієнічної експертизи і необхідних досліджень продукції, проведених в Україні згідно з наказом МОЗ України "Про проведення державної санітарно-гігієнічної експертизи щодо розробки, виробництва і застосування продукції, яка може негативно впливати на здоров'я людини" від 20.10.95 р., N 190.
3.8. При санітарно-гігієнічній експертизі ЛФМ оцінка стану повітря робочої зони повинна проводитися згідно з вимогами ДОСТ 12.1.005-88; Списку N 1 "Гранично допустимі концентрації (ГДК) шкідливих речовин у повітрі робочої зони"; Списку N 1 "Орієнтовні безпечні рівні впливу (ОБРВ) шкідливих речовин у повітрі робочої зони"; Списку "Гранично допустимі концентрації шкідливих речовин в повітрі робочої зони" і доповнень до нього N 1 від 30.09.88 N 4696-86, N 2 від 21.03.89 N 4952-89, N 3 від 14.11.89 N 5147-89, N 4 від 14.11.89 N 5149-89, N 5 від 05.12.90 N 5201-90, N 6 від 11.11.91 N 5800-91, N 7 від 19.11.91 N 6061-91; Списку "Орієнтовні безпечні рівні впливу (ОБРВ) шкідливих, речовин у повітрі робочої зони" і доповнень до нього N 1 від 21.03.89 N 4951-89, N 2 від 14.11.89 N 5148-89, N 3 від 15.11.89 N 5150-89; Списку "Орієнтовні безпечні рівні впливу (ОБРВ) шкідливих речовин у повітрі робочої зони" і доповнень до нього N 1 від 11.11.91 N 5801-91, N 2 від 19.11.91 N 6062-91 та цим СанПіНом.
3.9. Контроль за вмістом шкідливих речовин, здатних надходити у повітря робочої зони при проведенні офарблювальних робіт (Додатки А, Б), необхідно здійснювати згідно з вимогами діючих галузевих методичних документів:
- "Методичних вказівок з комплексної токсиколого-гігієнічної оцінки і санітарного контролю за застосуванням лакофарбових матеріалів на транспорті";
- "Інструкції по офарбленню вагонів і контейнерів у депо";
- "Методичних вказівок по встановленню шкідливих речовин у повітрі виробничих приміщень локомотивних та вагонних депо";
- "Методичних вказівок по встановленню шкідливих речовин виробничих приміщень вагоноремонтних заводів";
- "Методичних вказівок по встановленню шкідливих речовин у повітрі виробничих приміщень електровозоремонтних заводів".
3.10. Методи аналізу, які використовуються, повинні забезпечувати визначення хімічних речовин у повітрі робочої зони на рівні 0,5 ГДК і нижче.
3.11. Упаковка та маркіровка матеріалів повинні відповідати вимогам ДОСТ 9980.3-86, ДОСТ 9980.4-86.
3.12. На кожній бочці, бідоні, банці та іншій тарі згідно з ДОСТ 12.3.005-75, ДОСТ 9825-73, повинна бути наклейка або бірка з точним найменуванням і позначенням матеріалів, що містяться в них, а також інших матеріалів, які мають у своєму складі свинець та інші надзвичайно небезпечні і високонебезпечні речовини, - вказівка про їх наявність і процентний вміст. Тара повинна бути справною з щільною покришкою.
3.13. Використання матеріалів, що надходять в фарбоприготувальне відділення ЛФМ та інших матеріалів повинно проводитися тільки з дозволу технологічної лабораторії чи ВТК підприємства.
3.14. Застосування ЛФМ і інших матеріалів, які не мають паспортів, допускається тільки з дозволу головного інженера підприємства по узгодженню з органами, установами та закладами держсаннагляду після проведення відповідної санітарно-гігієнічної експертизи і одержання гігієнічного висновку. Перед подачею в цех ЛФМ, термін яких вийшов, необхідно провести повторні контрольні випробуванням на відповідність необхідних показників технічним умовам або іншої нормативної документації. Термін зберігання після повторного аналізу може бути продовжений до 6 місяців.
3.15. Забороняється застосовувати метанол, піробензол як розчинники та розріджувачі для ЛФМ. В усіх випадках, де це можливо, треба обмежити застосування толуолу і ксилолу (не більше 15%) в ЛФМ.
3.16. В усіх випадках, де це можливо, отверджувач гексаметилендіамін для епоксидних ЛФМ треба замінювати менш токсичним (наприклад, поліетиленполіамінами, поліамідами тощо).
3.17. Забороняється поширення області застосування матеріалу по відношенню до обумовлених НД та гігієнічним висновком.
3.18. ЛФМ для офарблення цистерн питної і миттєвої води, алкогольних і безалкогольних напоїв, продуктових комор, трюмів та танків суден, вагонів, контейнерів, автофургонів та інших транспортних засобів для перевезення зерна, харчових та сільськогосподарських продуктів, житлових приміщень, кабін та салонів літаків повинні відповідати діючій НД.
3.19. Розрідження загустілих ЛФМ до робочої в'язкості треба проводити тільки розріджувачами, які допускаються НТД і позначені в "Переліку лакофарбових матеріалів, допущених до застосування на різних видах транспорту" і Доповненнях до нього, затверджених МОЗ України.
3.20. Транспортування і зберігання ЛФМ і допоміжних матеріалів здійснюється згідно з вимогами ДОСТ 9980.5-86, діючими правилами перевезення небезпечних вантажів та іншої нормативної документації органів, установ та закладів держсаннагляду, пожежної та екологічної безпеки. Зберігання матеріалів невідомого складу, у пошкодженій тарі, без відповідної маркіровки не дозволяється.
4. Вимоги до виробничих будов і приміщень
4.1. Об'ємно-планувальні, конструктивні рішення і санітарно-технічні прилади будов і споруд офарблювальних цехів повинні відповідати вимогам санітарних і будівельних норм і правил: БНіП II-89-80, БНіП 2.09.02-85, БНіП 2.09.04-87, та діючих нормативів з питань вибухопожежної і пожежної небезпеки.
4.2. Відповідно до технології проведення офарблювальних робіт малярні цехи повинні мати такі виробничі дільниці:
- очистки та знежирення поверхонь;
- ґрунтування і шпаклювання;
- проміжних операцій;
- остаточного офарблення;
- виправлення дефектів офарблення.
4.3. В багатоповерхових будівлях офарблювальні цехи слід розташовувати на верхніх поверхах.
4.4. При висоті виробничого приміщення понад 8 м від підлоги до головних балок допускається відгороджувати офарблювальні відділення стінами не на повну висоту, але не нижче 5 м. При цьому відстані від верху стін до відкритих прорізів офарблювальних камер чи установок повинні бути не менш 5 м. У цьому випадку приміщення офарблювального цеху (відділення) повинно бути обладнане автоматичними засобами пожежогасіння.
4.5. Внутрішні поверхні стін приміщень на висоті не менш 2 м повинні бути облицьовані вогнетривким матеріалом, що допускає легку очистку від забруднень.
4.6. Фарбоприготувальне відділення для приготування різноманітних ЛФМ слід розташовувати в ізольованому приміщенні біля зовнішньої стіни з віконними прорізами та самостійним евакуаційним виходом.
4.7. Температуру повітря в приміщенні для розрахунку опалення треба приймати відповідно до санітарних норм по категорії робіт середньої важкості, для приміщень із незначними надлишками явного тепла (до 23,26 Вт/куб.м).
4.8. Приміщення офаблювальних цехів (відділень), складів, фарбоприготувальних дільниць повинні бути обладнані механічною приточно-витяжною вентиляцією і засобами пожежної техніки. При проектуванні вентиляції виробничих приміщень необхідно керуватися положеннями СН 245-71 та СНіП 2.04.05-86, а також вимогами ГОСТ 12.4.021-75. Продуктивність вентиляційних установок повинна бути достатня для забезпечення мікроклімату і вмісту шкідливих речовин у повітряному середовищі згідно з вимогами ГОСТ 12.1.005-88.
4.9. Стаціонарні робочі місця повинні бути обладнані місцевими вентиляційними установками. Вимоги до влаштування місцевої вентиляції залежать в основному від засобу офарблення і наведені у розділі 6 цих Правил ("Обладнання, апаратура, комунікації").
4.10. При здійсненні витяжної вентиляції у цеху (відділенні) за допомогою тільки однієї постійно діючої місцевої чи загальнообмінної системи необхідно передбачати резервний вентиляційний агрегат, зблокований з робочим, який автоматично вмикається при зупинці робочого вентилятора.
4.11. В окремих випадках, коли великі вироби офарблюються
пензельним методом, тимчасові робочі місця допускається
обладнувати тільки загальнообмінною механічною вентиляцією. В
цьому випадку обсяг витягуємого примусово повітря визначають за
кількістю шкідливих речовин, що надходять в приміщення за умовами
розрідження їх до рівню ГДК При цьому витяжку повітря треба
р.з.
здійснювати з нижньої зони приміщення на висоті 0,5-0,7 м від
рівня підлоги, а при наявності приямків у підлозі - також з них.
4.12. Місцеве відсмоктування повітря від офарблювальних камер, ванн занурювання, іншого технологічного офарблювального устаткування об'єднувати між собою та з загальною витяжною вентиляцією не допускається.
4.13. Влаштування приточних і витяжних вентиляційних каналів під підлогою не допускається, за винятком каналів для камер з нижнім відсмоктуванням і установок безкамерного офарблювання на ґратах у підлозі. В цих випадках очистка відсмоктаного повітря у гідрофільтрах, розміщених на вході в канал, суворо обов'язкова. В усіх випадках повинні бути передбачені заходи, що виключають можливість утворення в каналах вибухонебезпечних концентрацій летких компонентів ЛФМ. Крім того, приямок під ґратами повинен бути заповнений шаром води висотою не менш як 50 мм з автоматичною підтримкою постійного рівня.
4.14. Отвори для забору або викиду повітря повинні бути розташовані в місцях, що виключають можливість попадання в ці зони іскор.
4.15. Вихлопні труби для викидів забрудненого повітря від постів офарблювання не повинні мати ковпаків.
4.16. Витяжні вентиляційні установки офарблювальних відділень повинні мати звукову чи світлову сигналізацію, що сповіщає про припинення їх роботи.
4.17. Вентилятори витяжних систем від офарблювальних дільниць, офарблювального і сушильного устаткування треба застосовувати у вибухобезпечному виконанні.
4.18. Вентиляційні системи офарблювальних відділень і дільниць, а також фарбоприготувальних відділень з коморами ЛФМ не повинні об'єднуватися між собою і з вентиляційними системами інших виробництв.
4.19. Вентиляційне устаткування систем офарблювальних цехів, за винятком систем, змонтованих на технологічному устаткуванні, слід розміщувати в вентиляційних камерах. Не допускається влаштовувати в одній камері вентилятори приточних і витяжних систем, а також витяжні вентилятори, які обслуговують інші виробництва. Приточні вентилятори, які обслуговують офарблювальні цехи (відділення), допускається влаштовувати спільно з вентилятором, обслуговуючим інші виробництва.
4.20. Вентиляційне устаткування і повітряводи приточних і витяжних установок повинні бути надійно заземлені.
4.21. При виконанні офарблювальних робіт в спеціальних камерах останні повинні бути обладнані приточно-витяжною вентиляцією згідно з вимогами СНіП 2.04.05-86 і ГОСТ 12.4.021-75. В цьому випадку в камері треба підтримувати розрідження, що перешкоджає розповсюдженню шкідливих речовин в повітрі робочої зони.
4.22. При виконанні офарблювальних робіт в приміщеннях 2 категорії необхідно обладнувати загальну приточно-витяжну вентиляцію.
4.23. Для приміщень 1 категорії необхідно влаштовувати місцеву вентиляцію, що забезпечує забір повітря із нижньої частини замкнутого простору при природничому надходженні приточного свіжого повітря крізь вільні горловини.
4.24. Для запобігання забруднення атмосферного повітря продуктами дезінтеграції ЛФМ системи загальнообмінної і місцевої вентиляції повинні включати установки, що забезпечують очистку повітря, яке викидається в атмосферу від пилу і шкідливих речовин відповідно до вимог ГОСТ 17.2.3.02-78. Контроль якості повітряного середовища на території підприємства проводиться з урахуванням положень методичних вказівок "Санітарний нагляд за станом повітряного середовища на територіях хімічних, нафтохімічних і нафтопереробних підприємств".
4.25. Природне і штучне освітлення виробничих приміщень повинні відповідати вимогам СНіП II-4-79.
4.26. Склад загальних і спеціальних санітарно-побутових приміщень, їх розміщення, розміри і устаткування повинні відповідати вимогам СНіП 2.09.04-87. Побутові приміщення повинні включати гардеробні з окремим сховом домашнього і спеціального одягу, душові, умивальні, убиральні, курильні, прилади питного водопостачання, приміщення обробки, схову і видавання спецодягу, кімнати прийому їжі (якщо на підприємстві немає пункту громадського харчування).
4.27. Для прання спецодягу повинні передбачатися пральні з відділеннями хімічної чистки. При проектуванні підприємств склад і площа приміщень пральних, хімічної чистки і знешкоджування спецодягу повинні передбачатися в технологічній частині проекту з урахуванням відповідних санітарних вимог.
4.28. Для знешкодження спецодягу, забрудненого нелеткими речовинами, допускається використовувати окрему технологічну лінію в пральнях.
4.29. В приміщеннях, де застосовуються або зберігалися і були забрані ЛФМ, ніякі наступні роботи не повинні бути дозволені до того часу, доки приміщення не буде старанно провентильоване, а склад повітря перевірений лабораторними дослідженнями і знайдений безпечним.
5. Організація технологічного процесу
5.1. Офарблювальні роботи проводяться: в спеціалізованих малярних цехах і дільницях; на відкритих майданчиках; в приміщеннях, що мають вікна і двері (приміщення 2 категорії); в ємностях транспортних об'єктів, які мають вхід крізь люки перетином до 1 кв.м - (приміщення 1 категорії).
5.2. При організації, підготовці і виконанні очисних та офарблювальних робіт на суднах необхідно керуватися вимогами, передбаченими ГОСТ 12.3.005-75, РД 31.83.04-89, РД 31.81.10-75, РД 31.52.18-87, РД 31.83.05-74, РД 31.58.02-90, а також зводом практичних правил МОП "Безпека і гігієна праці в суднобудуванні і судноремонті". Технологічний регламент повинен бути погоджений з держсанепідслужбою.
5.3. При виконанні офарблювальних робіт в цехах загального призначення необхідно додержуватись вимог, висловлених в п.п. 3.8-3.20 цих правил, а також виконувати наступні умови:
- дільниця для проведення робіт повинна бути відгороджена і мати попереджувальні знаки відповідно ГОСТ 12.4.026-76;
- дільниця повинна бути обладнана місцевими, стаціонарними чи переносними вентиляційними установками;
- при нанесенні ЛФМ, що містять речовини 1 і 2 класу небезпеки, інші роботи в цеху повинні бути припинені.
5.4. При виконанні офарблювальних робіт в спеціальних камерах устаткування вентиляції повинно відповідати вимогам п. 4.21 цих правил, СНіП 2.04.05-86 і ГОСТ 12.4.021-75, засоби пожежної безпеки - ГОСТ 12.4.009-83.
5.5. Офарблювальні роботи в приміщеннях 2 категорії проводяться з додержанням умов вентилювання відповідно до п. 4.22 цих правил. В разі неможливості виконання цих вимог з дозволу місцевих органів санітарно-епідеміологічної служби, технічної інспекції профспілки, органів пожежної інспекції допускається проведення офарблювальних робіт при виконанні наступних умов:
- провітрювання приміщень за допомогою системи місцевої вентиляції;
- забезпечення пристроями, що подають ЛФМ до розпилювачів тільки при працюючій вентиляційній системі;
- забезпечення вибухово-пожежної і протипожежної безпеки відповідно до вимог діючих нормативних документів;
- забезпечення малярів ЗІЗОД відповідного класу (Додаток В);
- відключення усіх видів устаткування та електроприладів, які не використовуються безпосередньо при офарблюванні.
5.6. При проведенні офарблювальних робіт в приміщеннях 1 категорії необхідно мати дозвіл місцевих органів держсаннагляду, технічної інспекції профспілки, пожежної інспекції, додержуватись вимог п. 4.23 цих правил, забезпечувати вибухово-пожежну і протипожежну безпеку з урахуванням вимог діючих нормативних документів.
5.7. При роботі на відкритих майданчиках необхідно додержуватись наступних правил:
- метеоумови повинні відповідати вимогам, наведеним в СН 245-71;
- дільниця, на якій виконуються роботи, повинна бути відгороджена і мати попереджувальні знаки згідно ДОСТ 12.4.026-76, або ГСТ 31-0013-79 - для суден. Розміри для відгородження приймаються відповідно до технологічної інструкції;
- при забарвленні великогабаритних транспортних засобів механізованим засобом маляр повинен знаходитися з навітряного боку і переміщуватися проти вітру. Перебування одного робітника під іншим по ярусам риштувань забороняється;
- при використанні високонапорних гідравлічних установок підходити з боку поверхні, що обробляється, назустріч дії струменю забороняється.
5.8. Підготовка поверхонь під офарблення.
5.8.1. Вибір виду і засобу підготовки поверхонь під офарблення визначається станом поверхні, оснащеністю підприємства відповідним обладнанням (механічним, рідинним, струменеабразивним), типом раніше нанесеного покриття та системою офарблювання, що застосовується.
5.8.2. Обробка поверхні під офарблювання повинна проводитись згідно з технологічною документацією (інструкціями, картами технологічного процесу і т.і.), розробленою щодо конкретного технічного засобу (обладнання), рекомендаціями з режимів обробки поверхонь і мір безпеки згідно ДОСТ 9.402-80. Проведення очисних робіт внутрішніх поверхонь великогабаритних виробів допускається при умові додержання вимог ДОСТ 12.3.016-87.
5.8.3. Перед початком робіт по підготовці та офарблюванню поверхонь закритих приміщень (цистерн, нафтових відсіків, фор- і ахтерпіків, вугільних ям тощо) повинна здійснюватися їх належна вентиляція, а також контроль повітряного середовища на вміст шкідливих речовин. В разі наявності останніх в концентраціях вище гранично допустимих, проведення робіт в цих приміщеннях забороняється.
5.8.4. Застосування рідинної і рідинно-абразивної обробки поверхонь, які офарблюються, рекомендується проводити лише при плюсових температурах.
5.8.5. Очистку сталевих поверхонь від старого покриття, обростання і іржі треба здійснювати за допомогою струмене-абразивних і рідинних установок, механічними і ручними сталевими щітками та іншими засобами, які допущені до застосування на підприємствах галузі.
5.8.6. При механізованих засобах очистки та шліфовці поверхонь шум і вібрація на робочих місцях не повинні перевищувати рівнів, встановлених діючими нормами та правилами по обмеженню шуму і вібрації відповідно з ГОСТ 12.1.003-83, ГОСТ 12.1.012-90, СН N 3223-85; СанПіН N 3041-84; СН N 3044-84. В разі неможливості застосування загальних заходів згідно з зазначеними правилами, треба використовувати індивідуальні протишумові пристрої згідно Додатку В.
5.8.7. Робочі пости сухої очистки поверхонь і шліфування лакофарбових покрить (ручної і механізованої) необхідно обладнувати вентиляційними приладами з мокрою очисткою повітря.
5.8.8. Робочі пости мокрої шліфовки необхідно обладнувати приладами для стоку води.
5.8.9. При вилученні старих покриттів механічними і хімічними засобами в середині суден необхідно, щоб:
- обробляєма поверхня була попередньо змочена;
- ефективно працювала вентиляційна система;
- відходи, що утворюються, були складені у вогнестійку тару.
5.8.10. При вилученні старих покриттів за допомогою розчинників і інших шкідливих речовин, робочі повинні застосовувати адекватні засоби індивідуального захисту (Додаток В).
5.8.11. Якщо хімічні препарати, що застосовуються для вилучення старих покриттів, містять кислоти і лугу, повинен бути передбачений відповідний захист рук, а також органів дихання від шкідливих газів, які здатні утворюватись при роботі.
5.8.12. Забороняється очищати поверхні, які були офарблені свинецьвміщуючими фарбами, за винятком залізних чи сталевих, сухим засобом (скребком або шабером).
5.8.13. Поверхні залізних чи сталевих конструкцій, які офарблені свинцевим суриком, не повинні обшкрябиватись в сухому стані наждачним папером.
5.8.14. Усі відходи, що утворилися при обскрібанні будь-якої поверхні, яка була офарблена свинцевим суриком, повинні бути зібрані до їх висихання.
5.8.15. Коли фарба очищується машиною за допомогою наждачного паперу, остання повинна бути вологою чи машина повинна бути обладнана відповідним пилевідсмоктувачем та пилезбірником. Робочі повинні застосовувати засоби індивідуального захисту.
5.8.16. Маляри, які очищують затверджені захисні покриття, іржу, або інші покриття за допомогою механічних інструментів, також, як і інші робочі, що знаходяться в безпосередній близькості і підпадають під дію пари і пилу, повинні бути захищені відповідними респіраторами, окулярами або екранами для обличчя та іншими ефективними засобами індивідуального захисту.
5.8.17. Старі покриття всередині судна, літака або інших транспортних засобів не повинні вилучатися за допомогою випалювання паяльною лампою або газовими пальниками.
5.8.18. Пісок і інші речовини, що містять вільний кремній, не повинні використовуватись для піскострумної очистки на борту судна.
5.8.19. Відпрацьований абразив не повинен використовуватись вдруге, за винятком замкнених систем.
5.8.20. Там, де процеси піскострумної очистки можуть викликати відкладення палких пилей, таких, як алюмінієві, цинкові, не дозволяється їх збирати в кількості, яка може викликати вибух пилу.
5.8.21. Усе обладнання для вилучення пилу і його збирання слід розташовувати на відкритому повітрі і, де необхідно, обладнувати вибуховідводами.
5.8.22. Піскострумна очистка повинна по можливості виконуватися в камерах чи шафах. Очисні камери треба держати щільно закритими, поки іде очистка. Витяжна вентиляція повинна працювати:
- завжди, коли працює піскострумна очисна камера;
- завжди, коли робочий знаходиться в камері з метою обслуговування, ремонту і інших операцій.
5.8.23. Витяжна вентиляція повинна бути достатньою для безпечного вилучення пилу, який з'являється при очистці. Пилевідсмоктуюче устаткування повинно вилучати пил у місця, де не працюють люди.
5.8.24. Кожна очисна камера повинна перевірятися і випробовуватися через відповідні інтервали часу, які не перевищують тижня для перевірок, і місяця - для іспитів.
5.8.25. Для очистки камер рекомендується застосовувати вакуумну апаратуру.
5.8.26. Шланги для абразивної очистки повинні мати безпечний відвід електростатичних зарядів.
5.8.27. Сопла повинні кріпитися зі шлангом таким чином, щоб вони не від'єднувались під час роботи. Сопла повинні бути обладнані приладами, за допомогою яких:
- оператор може регулювати струмінь;
- струмінь повинен автоматично перериватися, якщо оператор втрачає контроль над шлангом.
5.8.28. Пил, що утворився після очистки перед покриттям дерев'яних поверхонь, не повинен вилучатися шляхом обдування стислим повітрям, яке його розсіює.
5.8.29. Пил зі столів і підлог на робочих місцях, де вилучається клей при очистці, повинен збиратися за допомогою вакуумного приладу.
5.8.30. Дерев'яні предмети, які покриті клеями, повинні очищатися тільки в приміщеннях, обладнаних витяжною вентиляцією на робочих місцях.
5.8.31. При знежирюванні очищених поверхонь забороняється застосовувати керосин, бензол, толуол, дихлоретан, сольвент, ацетон. Зачищені до металу сталеві поверхні знежирюються уайт-спиритом.
5.8.32. Робочі, зайняті на піскострумній очистці, повинні бути забезпечені належним захисним одягом, який включає комбінезони і рукавиці, а також відповідними ЗІЗОД (Додаток В).
5.8.33. Наведені вимоги повинні виконуватись при використанні небезпечних матеріалів, що містять двоокис кремнію, в тому числі у випадках, коли піскострумна очистка проводиться на відкритому повітрі.
5.8.34. Якщо піскострумна очистка проводиться в замкнених приміщеннях, оператори повинні бути захищені: капюшонами і шланговими дихальними апаратами, повітряними шоломами з надлишковим тиском відповідно до вимог ГОСТ 12.4.011-89, ГОСТ 12.4.034-85 (Додаток В).
5.9. Офарблювання поверхонь.
5.9.1. Для забезпечення в офарблювальних цехах і дільницях нормальних умов праці і пожежної безпеки необхідно:
- правильно експлуатувати устаткування і апаратуру з додержанням вимог ГОСТ 12.2.061-81, ГОСТ 12.2.003-91, умов технологічного процесу й інструкцій з техніки безпеки;
- точно виконувати всі інструкції і правила з техніки безпеки і виробничої санітарії;
- вчасно здійснювати догляд за устаткуванням, апаратурою відповідно до графіку планово-попереджувального ремонту устаткування, апаратури і комунікацій з відповідним записом в журналі експлуатації.
5.9.2. Не дозволяється захаращувати проходи до робочих місць, виходи, а також доступи до засобів пожежогасіння в приміщенні цеху (дільниці).
5.9.3. В офарблювальних і фарбоприготувальних відділеннях не дозволяється проведення робіт, пов'язаних з застосуванням відкритого вогню та іскроутворення (зварювальних, заточних робіт тощо).
5.9.4. Працюючі в офарблювальних цехах і фарбоприготувальннх відділеннях повинні забезпечуватися відповідними технологічними інструкціями і плакатами з виробничої санітарії і техніки безпеки, які, крім того, вивішуються на помітних місцях біля робочих постів.
5.9.5. Приміщення, де проводяться офарблювальні роботи, повинні вентилюватися протягом всього часу проведення робіт за допомогою постійних чи переносних вентиляційних установок, що забезпечують зниження концентрацій шкідливих речовин до безпечних рівнів. Вміст токсичних компонентів ЛФМ в повітрі робочої зони не повинен перевищувати значень, зазначених у ГОСТ 12.1.005-88. В приміщеннях, де неможливо забезпечити нормальну вентиляцію, робота повинна проводитися у респіраторах з примусовою подачею повітря чи в шлангових протигазах незалежно від засобу нанесення покриттів.
5.9.6. Всі процеси офарблення треба проводити на певних місцях, в спеціальних установках чи камерах, обладнаних місцевою витяжною вентиляцією.
5.9.7. Вентиляційні агрегати офарблювальинх камер повинні бути зблоковані з приладами, що подають ЛФМ або стисле повітря фарборозпилювачу; з припиненням фарбоподачі при вимкненні вентилятора.
5.9.8. Вироби, які офарблюються ручними засобами, повинні знаходитися всередині офарблювальних камер, а працюючий - зовні. Допускається розміщення робочого місця у відкритому прорізі всередині камери.
5.9.9. При офарблюванні ручним засобом занурювання дрібних деталей повинні застосовуватися спеціальні пристрої (щипці, кошики тощо), які виключають забруднення рук, при офарблюванні великих деталей їх опускання та підйом з ванн повинні бути механізованими.
5.9.10. При пневматичному розпиленні для уникання зайвого туманоутворення необхідно контролювати роботу фарборозпилювачів.
5.9.11. В офарблювальних відділеннях (дільницях) поблизу робочих постів малярів повинні бути обладнані місця для сидіння. При офарбленні великих виробів робоче місце маляра треба обладнати пристроями для можливості слушного офарблення усіх поверхонь виробу.
5.9.12. ЛФМ до робочих місць повинні подаватися в готовому до вжитку виді в закритій тарі, а при споживанні понад 200 кг (одного найменування) за зміну, централізованим засобом (в спеціальних ємностях або по трубопроводу).
5.9.13. Подачу в робочі ємності розчинників і ЛФМ з тари місткістю понад 40 л рекомендується здійснювати за допомогою насосів.
5.9.14. ЛФМ слід переливати в робочий посуд на металевому піддоні з бортиками.
5.9.15. При перемішуванні або переливанні ЛФМ і розчинників треба користуватися захисними окулярами для уникання попадання бризок в очі робочого (Додаток В).
5.9.16. Працювати в тій самій офарблювальній камері з нітроцелюлозними і олійними, а також нітроцелюлозними і алкідними ЛФМ забороняється. В разі послідовного використання в одній камері всіх зазначених матеріалів, перед зміною фарби камеру необхідно ретельно очистити від осівшої фарби іншого типу.
5.9.17. Поточний запас ЛФМ в кількості не більш 3-добової потреби робочих складів розміщується у коморі при фарбоприготувальному відділенні. При розході ЛФМ в кількості до 300 кг на добу дозволяється зберігання його в фарбоприготувальному відділенні без влаштування окремої комори. В фарбоприготувальному відділенні забороняється проведення будь-яких робіт, крім фарбоприготування.
5.9.18. Всі операції з приготування епоксидних ЛФМ з отверджувачем і розведенням їх, повинні проводитися в спеціально виділеному приміщенні фарбоприготувального відділення при роботі місцевої витяжної вентиляції; в суднових умовах - в малярні з забезпеченням роботи витяжної вентиляції чи поблизу від малярні на відкритій палубі.
5.9.19. Застосування поліуретанових і епоксидних ЛФМ для пульверизаційного ґрунтування і офарблення виробів дозволяється при забезпеченні працюючих адекватними захисними засобами (Додаток В).
5.9.20. Не дозволяється застосовувати при ручних офарблювальних роботах ЛФМ, до складу яких входять хлоровані вуглеводні. У виняткових випадках, при нанесенні цих ЛФМ ручним засобом робочі повинні використовувати респіратори типу РМП-62 з подачею чистого повітря і захисні окуляри.
5.9.21. При роботі з поліефірами ЛФМ необхідно передбачати спеціальні міри з техніки безпеки, передбачені зводом практичних правил МОП "Безпека і гігієна праці в суднобудівництві і судноремонті", розділ 13.4 "Робота з ненасиченими поліефірами".
5.9.22. Нанесення розпиленням ЛФМ, що містять речовини 1 і 2 класів небезпеки, категорично забороняється. Допускається нанесення засобом безповітряного розпилення протиобростаючих емалей. Проведення робіт з офарблення підводної частини суден цими емалями дозволяється при суворому додержанні вимог безпеки, зазначених в спеціальній технологічній інструкції, з обов'язковим застосуванням засобів індивідуального захисту органів дихання (ЗІЗОД).
5.9.23. Офарблювання зовнішніх поверхонь суден слід проводити з урахуванням напрямку вітру (з підвітряного боку). Офарблювальні роботи в приміщеннях суден повинні здійснюватися в протигазах, при цьому приміщення, які офарблюються, повинні належно провітрюватися. Офарблювання в них виконується в наступній послідовності: при наявності витяжної вентиляції - починаючи з вентиляційного отвору, при нагнітанні - починаючи із найбільш віддалених дільниць.
5.9.24. На морських та річкових суднах офарблювання розпиленням не дозволяється при застосуванні таких токсичних матеріалів, як свинцевий сурик, бісульфід вуглецю, чотирихлористий вуглець, ртуть, кадмій, сурма, миш'як, сполуки миш'яку або метанолу із сумішами, що містять понад 1% бензолу, якщо робочі не застосовують відповідні дихальні апарати, які підключені до повітряної магістралі згідно з МОП "Безпека і гігієна праці в суднобудуванні і судноремонті", розділ 13.3 "Офарблення розпиленням".
5.9.25. Офарблення розпиленням внутрішніх поверхонь, таких, як поверхні цистерн, танків, відсіків, може бути дозволено в наступних випадках:
- застосовуються дихальні апарати, які підключені до повітряної магістралі, а повітря при необхідності підігрівається;
- робочі забезпечені засобами індивідуального захисту;
- в районі офарблювання не виконуються ніякі інші роботи.
5.9.26. В закритих і застійних зонах використання кам'яновугільних смоляних лаків на свинцевій основі та інших ЛФМ, що містять шкідливі чи леткі токсичні речовини, може бути дозволено, якщо:
- покриття наносяться пензлем чи валиком;
- офарблення розпиленням виконується у відповідності з вимогами до проведення робіт цими засобами (звід практичних правил МОП "Безпека і гігієна праці в суднобудуванні і судноремонті", розділ 13.3 - "Офарблення розпиленням");
- працює ефективна вентиляція, яка забезпечує підтримку концентрацій шкідливих речовин в повітрі нижче гранично допустимих рівнів;
- робочі забезпечені захисними респіраторними апаратами там, де неможливо гарантувати додержання цих рівнів.
5.9.27. Якщо свіжеофарблений замкнений простір залишено відкритим, на вході повинен бути встановлений надпис, що забороняє робочим входити без дозволу компетентної особи.
5.9.28. В офарблювальних цехах офарблення виробів механізовано-автоматизованими засобами з застосуванням ЛФМ, що містять речовини 1 і 2 класу небезпеки, допускається при додержанні наступних вимог:
- в установці для офарблення повинна бути забезпечена герметичність обшивки і обладнання фарбоподачі;
- подача ЛФМ до установок повинна здійснюватися централізовано по трубопроводам або в закритих ємностях;
- при виході офарблених виробів в приміщення цеху повинно бути виключено стікання ЛФМ І офарблених виробів.
5.9.29. Забороняється застосування ЛФМ, що містять свинець, при офарбленні ручним чи пневматичним розпиленням всередині ємностей і судин.
5.9.30. Зберігання ЛФМ на морських та річкових суднах допускається тільки в коморі-малярні, в якій забороняється зберігання яких-небудь матеріалів, що не відносяться до категорії лакофарбових. Обладнання комори-малярні повинно забезпечувати належне зберігання ємностей з ЛФМ в несприятливих погодних умовах, а також бути обладнаним механічною витяжною вентиляцією.
5.9.31. Фарба, розведена легкозаймистими розчинниками, не повинна використовуватись в замкнених просторах, якщо:
- усе електрообладнання, включаючи освітлення, є вибухонебезпечним;
- не прийняті міри для відводу електростатичних зарядів;
- пара і гази, що виходять з простору, не знаходяться на безпечній відстані від будь-якого джерела відкритого вогню чи палубного отвору.
5.9.32. По закінченню офарблювальних робіт залишки ЛФМ зливаються в закриту тару. Непридатні до використання ЛФМ, відходи, що утворюються при промиванні обладнання, забруднене ганчір'я треба збирати в спеціальні неспалені ємності, вивозити і знищувати в спеціально відведених місцях, узгоджених з органами Держсаннагляду. Пролиті ЛФМ повинні негайно прибиратися, забруднені місця - протиратися ганчір'ям, змоченим уайт-спиритом, до повного вилучення слідів пролитих фарб.
5.9.33. Баки і інші ємності для ЛФМ, розчинників і розріджувачів перед очисткою необхідно пропарити гострою парою і провітрити.
6. Обладнання апаратура, комунікації
6.1. Обладнання для проведення підготувальних і офарблювальних робіт повинно відповідати вимогам ГОСТ 12.2.003-91.
6.2. Вимоги безпеки до конструкції, оснащеності і організації робочих місць повинні відповідати ГОСТ 12.2.061-81. Обладнання в цеху треба розміщувати таким чином, щоб забезпечити безпеку евакуації працюючих при аварійних ситуаціях, його вільне обслуговування, потоковість виробництва при мінімальній відстані транспортування виробів.
6.3. Обладнання, яке не вимагає спеціальних підведень і обслуговування, (тупикові офарблювальні і сушильні камери, шафи тощо), можна влаштовувати безпосередньо біля стін приміщення.
6.4. Максимальна величина розриву між робочими місцями, на яких виконується шліфовка ЛФМ сухим засобом, і відкритими прорізами офарблювальних камер чи ванн занурювання, повинна бути не менш 5 м.
6.5. Рекомендується наступна мінімальна ширина цехових проходів і проїздів, м:
- основний цеховий проїзд - 3,0
- прохід для працюючих - 1,4
- прохід до окремих робочих місць - 0,8
- проїзд при руху візок: одностороннім - 2,0; двосторонньому - 2,5.
6.6. При офарбленні виробів в камерах з постійним робочим місцем маляр повинен знаходитися поза камерою, біля відкритого прорізу таким чином, щоб при боковому відсмоктуванні факел ЛФМ мав напрям вбік повітрязаборного отвору. У випадках, коли маляр в процесі офарблення повинен знаходитися всередині камери і переміщуватись по всій її площі, здійснюється нижнє відсмоктування забрудненого повітря з верхньою притокою.
6.7. В камері офарблення із боковим відсмоктуванням повітря, коли робочий знаходиться біля відкритого прорізу, повітрязаборні отвори слід розташовувати як можна ближче до місць офарблення (позаду виробу, напроти робочого прорізу). Безпосередньо в камеру приточне повітря, як правило, не подається. Обсяг вилучаємого з камер повітря визначається по середнім швидкостям усмоктування у відкриті прорізи з урахуванням засобу нанесення і складу ЛФМ, який застосовується згідно даних таблиці 6.1.
Таблиця 6.1 - Розрахункові швидкості всмоктуємого повітря в прорізах офарблювальних камер з боковим відсмоктуванням