• Посилання скопійовано
Документ підготовлено в системі iplex

Про окремі питання діяльності Андрушівської міської територіальної виборчої комісії Бердичівського району Житомирської області

Центральна виборча комісія | Постанова від 15.01.2021 № 10
Реквізити
  • Видавник: Центральна виборча комісія
  • Тип: Постанова
  • Дата: 15.01.2021
  • Номер: 10
  • Статус: Документ діє
  • Посилання скопійовано
Реквізити
  • Видавник: Центральна виборча комісія
  • Тип: Постанова
  • Дата: 15.01.2021
  • Номер: 10
  • Статус: Документ діє
Документ підготовлено в системі iplex
ЦЕНТРАЛЬНА ВИБОРЧА КОМІСІЯ
ПОСТАНОВА
від 15 січня 2021 року № 10
Про окремі питання діяльності Андрушівської міської територіальної виборчої комісії Бердичівського району Житомирської області
До Центральної виборчої комісії 17 грудня 2020 року від Андрушівської міської територіальної виборчої комісії Бердичівського району Житомирської області (далі - Андрушівська міська територіальна виборча комісія) надійшла копія постанови цієї виборчої комісії від 10 листопада 2020 року № 29 "Про реєстрацію депутатів до Андрушівської міської ради та відмови від депутатського мандата окремих депутатів обраних за результатами на місцевих виборах" (вх. № 21-33/1-31403). Також 18 грудня 2020 року до Комісії надійшла копія постанови вказаної виборчої комісії від 10 грудня 2020 року № 32 "Про реєстрацію депутатів та відмови від депутатського мандата окремих депутатів обраних за результатами на місцевих виборах" (вх. № 21-33/1-31486).
Крім того, до Центральної виборчої комісії 24 грудня 2020 року від Андрушівської міської територіальної виборчої комісії надійшли копії постанов цієї виборчої комісії від 22 грудня 2020 року № 33 "Про викладення в новій редакції постанови № 29 від 10.11.2020 щодо реєстрації депутатів до Андрушівської міської ради за результатами на місцевих виборах" (вх. № 21-33/1-32021) та № 34 "Про викладення в новій редакції постанови № 32 від 10.12.2020 щодо реєстрації депутатів до Андрушівської міської ради за результатами на місцевих виборах" (вх. № 21-33/1-32022).
Так, пунктом 1 постанови Андрушівської міської територіальної виборчої комісії від 22 грудня 2020 року № 33 визнано такими, що не набули депутатського мандата, Івченко О.М., Вознюк І.С., Сокол А.В. (Житомирська обласна організація ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "СИЛА І ЧЕСТЬ").
Пунктом 3 указаної постанови визнано такою, що не набула депутатського мандата, Білецьку Г.І. - від Житомирської обласної організації політичної партії Всеукраїнського об'єднання "Батьківщина" (обрана в територіальному виборчому окрузі № 1). Натомість пунктом 4 вказаної постанови визнано обраною "депутатом слідуючого по черговості за списками партії Дущенко Валентину Василівну" (балотувалася в територіальному виборчому окрузі № 3).
Пунктом 5 постанови Андрушівської міської територіальної виборчої комісії від 22 грудня 2020 року № 34 визнано таким, що не набув депутатського мандата, Опанасюка С.Л. - від Житомирської обласної організації політичної партії Всеукраїнського об'єднання "Батьківщина", а пунктом 6 цієї постанови визнано обраною "депутатом слідуючого по черговості за списками партії Янчук Світлану Володимирівну".
З метою з'ясування обставин, що стали відомі з постанов Андрушівської міської територіальної виборчої комісії від 22 грудня 2020 року № 33 та № 34, керуючись пунктом 1 частини третьої статті 29 Закону України "Про Центральну виборчу комісію" (далі - Закон), член Комісії листом від 30 грудня 2020 року звернувся до Андрушівської міської територіальної виборчої комісії з вимогою надіслати на адресу Комісії належним чином засвідчений протокол засідання відповідної виборчої комісії, на якому були прийняті вказані постанови, та пояснення, у яких зазначити підстави визнання обраною депутатом Андрушівської міської ради Бердичівського району Житомирської області (далі - Андрушівська міська рада) в територіальному виборчому окрузі № 1 Дущенко Валентини Василівни, яка балотувалася в територіальному виборчому окрузі № 3, а не Балюк Альони Миколаївни, яка за результатами виборів зазначена в територіальному виборчому окрузі № 1 під № 2; підстави визнання обраною депутатом Андрушівської міської ради в територіальному виборчому окрузі № 3 Янчук Світлани Володимирівни, яка за результатами виборів зазначена в територіальному виборчому окрузі № 3 під № 6, а не Опанасюка Володимира Зінов'євича, який за результатами виборів зазначений у територіальному виборчому окрузі № 3 під № 3.
4 січня 2021 року на електронну пошту Центральної виборчої комісії надійшли пояснення Андрушівської міської територіальної виборчої комісії, у яких зазначалося, зокрема, що "черговість за результатами місцевих виборів обраних депутатів визначалася за єдиними списками, на засіданні комісії колегіально було прийнято рішення щодо визнання Білецької Г.І. такою яка не набула депутатського мандату та обрати слідуючого кандидата від даної політичної партії Дущенко В.В.".
Також відповідно до наданих пояснень "за результатами на місцевих виборах від політичної партії ВО "БАТЬКІВЩИНА" по окрузі № 3 було обрано кандидата № 1 Цап Микола Васильович, кандидат № 2 Опанасюк Сергій Леонідович (надійшла заява про відмову від депутатського мандату), кандидат № 3 Опанасюк Володимир Зінов'євич (якого на сесії Андрушівської міської ради 03.12.2020 було обрано старостою села Зарубенці), кандидат № 4 Мельник Олександр Вадимович (обрано депутатом по квоті), кандидат № 5 Дущенко Валентина Василівна (обрано депутатом). Слідуючий кандидат за списком № 6 Янчук Світлана Володимирівна. З огляду на викладене на засіданні комісії від 10.12.2020 було прийнято рішення про обрання депутатом Андрушівської міської ради Янчук С.В.".
За змістом частини другої статті 1, пункту 3 частини першої статті 17, пунктів 1, 2 частини першої статті 21 Закону на Центральну виборчу комісію покладено повноваження щодо контролю за діяльністю виборчих комісій, які утворюються для організації підготовки та проведення місцевих виборів, а також за додержанням та однаковим застосуванням законодавства про місцеві вибори на всій території України.
Відповідно до частини першої статті 16 Закону, якщо Комісії стане відомо про порушення законодавства України про вибори, виборчих прав громадян України з результатів проведених нею перевірок або із засобів масової інформації чи інших джерел, що не суперечать законодавству України, Комісія має право розглянути за власною ініціативою питання, що належать до її повноважень, та прийняти з цього приводу рішення в установленому Законом порядку. Також Комісія в разі необхідності може за власною ініціативою розглянути та прийняти в установленому Законом порядку рішення стосовно організації роботи виборчих комісій, а також інших питань, що належать до повноважень Комісії (частина друга статті 16 Закону).
У разі необхідності з метою забезпечення дотримання законного перебігу виборчого процесу чи процесу референдуму, захисту виборчих прав громадян та поновлення порушених виборчих прав громадян Комісія може з власної ініціативи розглянути питання діяльності виборчих комісій нижчого рівня та за результатами розгляду прийняти передбачене частиною третьою статті 16 Закону рішення.
На виконання визначених такими нормами законодавства повноважень Центральна виборча комісія, зважаючи на наявні в неї матеріали, вважає за необхідне розглянути питання діяльності Андрушівської міської територіальної виборчої комісії за власною ініціативою.
Проаналізувавши наявні в Центральній виборчій комісії інформацію та документи з питань визнання осіб обраними депутатами Андрушівської міської ради, Комісія зазначає.
Пунктом 20 частини першої статті 92 Конституції України встановлено, що організація і порядок проведення виборів і референдумів визначаються виключно законами України. Спеціальним нормативно-правовим актом, за положеннями якого здійснюються організація і проведення місцевих виборів 25 жовтня 2020 року, є Виборчий кодекс України (далі - Кодекс).
Згідно з частиною першою статті 32 Кодексу в Україні утворюються і діють передбачені Кодексом виборчі комісії як незалежні органи адміністрування виборчих процесів, які відповідно до своїх повноважень забезпечують здійснення визначених Конституцією України та Кодексом основних принципів виборчого права, засад виборчого процесу, реалізацію виборчих прав громадян України, підготовку та проведення виборів.
Територіальні виборчі комісії та їх члени при виконанні своїх повноважень зобов'язані діяти відповідно до Конституції України, Кодексу та законів України (частина третя статті 32, частина четверта статті 38 Кодексу).
Порядок проведення голосування, визначення результатів місцевих виборів регламентовано розділом XXXX Кодексу.
Так, територіальна виборча комісія визначає порядок кандидатів у депутати в кожному територіальному виборчому списку кожної місцевої організації політичної партії, встановлений з урахуванням результатів голосування виборців у відповідному територіальному виборчому окрузі, у порядку, встановленому частиною другою статті 259 Кодексу (частина перша статті 259 Кодексу).
Відповідно до частини другої вказаної статті Кодексу кандидати в депутати, які отримали кількість голосів виборців, яка дорівнює або перевищує 25 відсотків розміру виборчої квоти, визначеної відповідно до частини третьої статті 257 Кодексу, розміщуються на початку територіального виборчого списку відповідної організації партії у порядку зменшення кількості голосів виборців, які підтримали відповідного кандидата в депутати. При рівній кількості голосів кандидати розміщуються у черговості, визначеній організацією партії при висуванні кандидатів. Після кандидатів у депутати, які отримали кількість голосів виборців, яка дорівнює або перевищує 25 відсотків розміру виборчої квоти, у територіальному виборчому списку розміщуються інші кандидати у черговості, визначеній організацією партії при висуванні кандидатів.
Так, згідно з наведеними положеннями Кодексу за результатами виборів депутатів Андрушівської міської ради в територіальному виборчому окрузі № 1 визначено такий порядок розміщення кандидатів у депутати в територіальному виборчому списку Житомирської обласної організації політичної партії Всеукраїнського об'єднання "Батьківщина":
1. Білецька Г.І. - 199 голосів (63,57 % виборчої квоти).
Решта кандидатів у депутати розміщуються у черговості, визначеній місцевою організацією політичної партії під час висування кандидатів:
2. Балюк А.М. - 38 голосів (12,14% виборчої квоти);
3. Бажан Т.А. - 59 голосів (18,84% виборчої квоти);
4. Ільніцький Л.В. - 30 голосів (9,58% виборчої квоти);
5. Байбула О.П. - 14 голосів (4,47% виборчої квоти);
6. Дітківська О.М. - 26 голосів (8,30% виборчої квоти);
7. Ковальчук Н.Л. - 3 голоси (0,95% виборчої квоти);
8. Гайдай Л.А. - 15 голосів (4,79% виборчої квоти);
9. Михайловський С.А. - 5 голосів (1,59% виборчої квоти);
10. Алексійчук М.В. - 4 голоси (1,27% виборчої квоти).
За результатами виборів депутатів Андрушівської міської ради у територіальному виборчому окрузі № 3 визначено такий порядок розміщення кандидатів у депутати у територіальному виборчому списку Житомирської обласної організації політичної партії Всеукраїнського об'єднання "Батьківщина":
1. Цап М.В. - 158 голосів (50,47% виборчої квоти);
2. Опанасюк С.Л. - 134 голоси (42,81% виборчої квоти);
3. Опанасюк В.З. - 97 голосів (30,99% виборчої квоти).
Решта кандидатів у депутати розміщуються у черговості, визначеній місцевою організацією політичної партії під час висування кандидатів:
4. Мельник О.В. - 46 голосів (14,69% виборчої квоти);
5. Дущенко В.В. - 36 голосів (11,50% виборчої квоти);
6. Янчук С.В. - 11 голосів (3,51% виборчої квоти);
7. Зембер Н.П. - 33 голоси (10,54% виборчої квоти);
8. Поліщук В.П. - 62 голоси (19,80% виборчої квоти).
Статтею 283 Кодексу врегульовано питання реєстрації обраних депутатів місцевих рад. Крім того, постановою Комісії від 28 жовтня 2020 року № 433 затверджено Роз'яснення щодо порядку реєстрації обраних депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у місті, сільських, селищних рад, сільських, селищних, міських голів (далі - Роз'яснення).
Так, за змістом частини п'ятої вказаної статті Кодексу та пункту 5.4 Роз'яснення у разі подання особою, обраною депутатом за виборчим списком місцевої організації політичної партії до виборчої комісії заяви про відмову від депутатського мандата, відповідна виборча комісія приймає рішення про визнання її такою, яка не набула депутатського мандата, та визнає обраним депутатом міської ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше) наступного за черговістю кандидата в депутати у відповідному територіальному (у разі обрання за територіальним виборчим списком) або єдиному (у разі обрання за єдиним виборчим списком) виборчому списку кандидатів від відповідної місцевої організації політичної партії, за яким було обрано особу, яка не набула мандата.
При цьому в разі вичерпання відповідного територіального виборчого списку черговість отримання мандата передається єдиному багатомандатному виборчому списку цієї самої місцевої організації політичної партії.
Таким чином, за умови прийняття рішення про визнання особи, обраної депутатом за територіальним виборчим списком місцевої організації політичної партії, такою, яка не набула депутатського мандата, право стати наступним за черговістю кандидатом у депутати переходить до наступного кандидата в депутати у цьому ж територіальному виборчому списку.
Тобто Андрушівська міська територіальна виборча комісія, розглядаючи заяву Білецької Г.І., яка визнана обраною у територіальному виборчому окрузі № 1, про відмову від депутатського мандата, на етапі реєстрації обраних депутатів повинна була прийняти, зокрема, рішення про визнання обраним депутатом Андрушівської міської ради наступного кандидата в депутати у відповідному територіальному виборчому списку місцевої організації політичної партії (Житомирської обласної організації політичної партії Всеукраїнського об'єднання "Батьківщина") за черговістю, встановленою з урахуванням результатів голосування виборців у територіальному виборчому окрузі № 1, а саме - Балюк А.М.
Також, беручи до уваги дострокове припинення повноважень депутата місцевої ради Опанасюка С.Л., який визнаний обраним у територіальному виборчому окрузі № 3, Андрушівська міська територіальна виборча комісія 10 грудня 2020 року повинна була прийняти, зокрема, рішення про визнання обраним депутатом Андрушівської міської ради наступного за черговістю кандидата в депутати у відповідному територіальному виборчому списку місцевої організації політичної партії (Житомирської обласної організації політичної партії Всеукраїнського об'єднання "Батьківщина"), встановленою з урахуванням результатів голосування виборців у територіальному виборчому окрузі № 3, а саме - Опанасюка В.З.
Призначення Опанасюка В.З. старостою села Зарубенці (рішення Андрушівської міської ради від 3 грудня 2020 року) не є підставою для автоматичного виключення його зі списку кандидатів у депутати Андрушівської міської ради і потребує окремого рішення виборчої комісії, зокрема, за наслідками розгляду заяви Опанасюка В.З. про відмову від депутатського мандата. Лише після ухвалення такого рішення Андрушівська міська територіальна виборча комісія повинна була визнати обраним наступного за черговістю кандидата в депутати у відповідному територіальному виборчому списку (територіальний виборчий округ № 3), а саме - Дущенко В.В.
Стосовно визнання такими, що не набули депутатського мандата, Івченко О.М., Вознюк І.С., Сокол А.В. (Житомирська обласна організація ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "СИЛА І ЧЕСТЬ") (пункт 1 постанови Андрушівської міської територіальної виборчої комісії від 22 грудня 2020 року № 33) Комісія зазначає.
Як вбачається з частини п'ятої статті 283 Кодексу, підставою для визнання особи такою, яка не набула депутатського мандата, є, зокрема, подання особою, обраною депутатом за виборчим списком місцевої організації політичної партії, до відповідної виборчої комісії заяви про відмову від депутатського мандата.
Отже, Комісія вважає, що обов'язковою умовою для прийняття рішення територіальною виборчою комісією про визнання особи такою, яка не набула депутатського мандата, є наявність:
1) рішення про визнання такої особи обраною депутатом відповідної місцевої ради;
2) заяви особи про відмову від депутатського мандата або неподання у встановлений Кодексом строк необхідних для реєстрації документів.
Водночас з наданого до Комісії рішення Андрушівської міської територіальної виборчої комісії від 22 грудня 2020 року № 33 "Про викладення в новій редакції постанови № 29 від 10.11.2020 щодо реєстрації депутатів до Андрушівської міської ради за результатами на місцевих виборах" не вбачається, що Вознюк І.С. та Сокол А.В. були визнані обраними депутатами Андрушівської міської ради, посилань на відповідні рішення не міститься, що не враховує вимог пункту 4 частини третьої статті 37 Кодексу та свідчить про відсутність правових підстав для прийняття рішення про визнання вказаних осіб такими, що не набули депутатського мандата, а отже, таке рішення є передчасним.
Таким чином, прийняття рішення Андрушівською міською територіальною виборчою комісією про визнання особи такою, що не набула депутатського мандата, без прийняття рішення про визнання цієї особи обраною депутатом відповідної місцевої ради суперечить положенням частини п'ятої статті 283 Кодексу та пункту 5.4 Роз'яснення.
Також не відповідає зазначеним законодавчим положенням постанова Андрушівської міської територіальної виборчої комісії від 10 листопада 2020 року № 29 "Про реєстрацію депутатів до Андрушівської міської ради та відмови від депутатського мандата окремих депутатів обраних за результатами на місцевих виборах", якою передбачалося, зокрема, "прийняти відмову Івченко О.М., Вознюк І.С., Сокол А.В. (Житомирська обласна організація ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "СИЛА І ЧЕСТЬ") від депутатського мандата та замінити відповідно до п. 4, 5 ст. 283 Кодексу слідуючого за єдиним списком партії Прокопенко Ольгу Василівну" (абзац перший резолютивної частини вказаного рішення). При цьому будь-яких рішень про визнання обраними Вознюк І.С. та Сокол А.В. виборча комісія не приймала.
З ухваленої Андрушівською міською територіальною виборчою комісією постанови від 10 грудня 2020 року № 32 "Про реєстрацію депутатів та відмови від депутатського мандата окремих депутатів обраних за результатами на місцевих виборах" вбачається, що до вказаної виборчої комісії 9 грудня 2020 року надійшов лист від Андрушівської міської ради про те, що "відповідно до ч. 1 ст. 49 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" рішенням Андрушівської міської ради 8-го скликання "Про затвердження персонального складу виконавчого комітету міської ради" до складу виконавчого комітету ради були включені новообрані депутати Осадчий Олег Васильович від політичної партії "Радикальна партія Олега Ляшка", Сушко Михайло Григорович від політичної партії "За майбутнє", Опанасюк Сергій Леонідович від політичної партії ВО "Батьківщина", які працюють у ньому на постійній основі".
За таких обставин, враховуючи положення частини першої статті 49, частин третьої, сьомої, дев'ятої статті 51 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", статті 5 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад", відбулося дострокове припинення повноважень депутатів Андрушівської міської ради Осадчого О.В., Сушка М.Г., Опанасюка С.Л. і тому під час прийняття відповідного рішення територіальна виборча комісія мала б застосовувати статтю 284 Кодексу, яка врегульовує питання заміщення депутатів, повноваження яких достроково припинені.
Так, згідно з положеннями вказаної статті Кодексу в разі дострокового припинення повноважень депутата міської ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше) на підставах і в порядку, передбачених Конституцією та законами України, за рішенням відповідної виборчої комісії депутатом визнається наступний за черговістю кандидат у депутати у відповідному територіальному або єдиному виборчому списку від цієї організації партії у порядку, передбаченому частиною п'ятою статті 283 Кодексу.
Водночас у постанові Андрушівської міської територіальної виборчої комісії від 10 грудня 2020 року № 32 не міститься належного мотивування прийняття цієї постанови щодо заміщення депутатів, повноваження яких достроково припинені, з посиланням на статтю 284 Кодексу.
Разом з тим, розглядаючи прийняті Андрушівською міською територіальною виборчою комісією постанови від 10 листопада 2020 року № 29 "Про реєстрацію депутатів до Андрушівської міської ради та відмови від депутатського мандата окремих депутатів обраних за результатами на місцевих виборах" та від 10 грудня 2020 року № 32 "Про реєстрацію депутатів та відмови від депутатського мандата окремих депутатів обраних за результатами на місцевих виборах", які викладаються в новій редакції постановами вказаної виборчої комісії від 22 грудня 2020 року № 33 та № 34, Комісія зазначає.
Документування діяльності виборчих комісій здійснюється у порядку, встановленому Кодексом та Порядком організації роботи та ведення діловодства виборчих комісій з виборів Президента України, народних депутатів України, місцевих виборів, затвердженим постановою Центральної виборчої комісії від 10 серпня 2020 року № 173 (далі - Порядок).
Так, відповідно до частини третьої статті 37 Кодексу, пункту 9.7 Порядку постанова виборчої комісії повинна містити, зокрема, мотивувальну частину з посиланням на обставини, що зумовили розгляд питання на засіданні комісії; посилання на конкретні положення нормативно-правових актів, якими керувалася комісія при прийнятті постанови; резолютивну частину.
Мотивувальна частина постанови повинна містити посилання на обставини, що зумовили розгляд питання на засіданні, встановлені факти та підстави для ухвалення рішення.
Нормативно-правовим обґрунтуванням постанови є посилання на конкретні положення нормативно-правових актів, якими керувалася комісія під час прийняття постанови.
Резолютивна частина постанови повинна містити відповідне рішення виборчої комісії, викладене у формі висновку, із зазначенням завдань і заходів, спрямованих на реалізацію повноважень комісії з питання, що розглядається.
Резолютивна частина постанови складається з пронумерованих пунктів та підпунктів.
Натомість у постановах Андрушівської міської територіальної виборчої комісії від 10 листопада 2020 року № 29, від 10 грудня 2020 року № 32, від 22 грудня 2020 року № 33 та № 34, зокрема в їх мотивувальних частинах, зазначається порядок денний, що повинен міститися у протоколі засідання виборчої комісії (пункт 12.2 Порядку), у резолютивних частинах рішень немає нумерації пунктів (пункт 9.7 Порядку), що свідчить про неврахування вимог Кодексу та Порядку під час здійснення документування діяльності виборчої комісії.
Наведене дає підстави для висновку, що постанови Андрушівської міської територіальної виборчої комісії від 10 листопада 2020 року № 29 "Про реєстрацію депутатів до Андрушівської міської ради та відмови від депутатського мандата окремих депутатів обраних за результатами на місцевих виборах", від 10 грудня 2020 року № 32 "Про реєстрацію депутатів та відмови від депутатського мандата окремих депутатів обраних за результатами на місцевих виборах", від 22 грудня 2020 року № 33 "Про викладення в новій редакції постанови № 29 від 10.11.2020 щодо реєстрації депутатів до Андрушівської міської ради за результатами на місцевих виборах" та № 34 "Про викладення в новій редакції постанови № 32 від 10.12.2020 щодо реєстрації депутатів до Андрушівської міської ради за результатами на місцевих виборах" не відповідають вимогам виборчого законодавства.
Належне здійснення виборчих процедур і механізмів, передбачених Кодексом, дотримання основних засад виборчого права, точне і достовірне встановлення результатів виборів гарантуються частиною другою статті 19 Кодексу.
Водночас слід зазначити, що наслідком прийняття Андрушівською міською територіальною виборчою комісією указаних постанов стало оприлюднення результатів виборів депутатів Андрушівської міської ради, реєстрація осіб, обраних депутатами Андрушівської міської ради та набуття ними відповідних повноважень згідно із Законом України "Про статус депутатів місцевих рад".
Оприлюднення результатів виборів депутатів місцевої ради та набуття повноважень депутатами цієї ради вже відбулося та не може бути скасовано Центральною виборчою комісією з огляду на таке.
Відповідно до частини другої статті 4 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" повноваження депутата місцевої ради починаються з дня відкриття першої сесії відповідної ради з моменту офіційного оголошення підсумків виборів відповідною територіальною виборчою комісією і закінчуються в день відкриття першої сесії цієї ради нового скликання, крім передбачених законом випадків дострокового припинення повноважень депутата місцевої ради або ради, до складу якої його обрано.
При цьому підстави дострокового припинення повноважень депутата місцевої ради, визначені статтею 5 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" є вичерпними і такої підстави дострокового припинення повноважень депутата місцевої ради, як скасування незаконних (протиправних) рішень територіальної виборчої комісії про визнання особи обраною депутатом місцевої ради та реєстрації депутатом місцевої ради, Закон не містить.
Таким чином, наведене обумовлює висновок, що на сьогодні законодавством України не передбачено ефективного механізму поновлення порушених виборчих прав у разі скасування Центральною виборчою комісією або судом під час виконання контрольних функцій за діяльністю територіальних виборчих комісій їх протиправних рішень.
Крім того, Комісія зазначає, що постанови Андрушівської міської територіальної виборчої комісії від 10 листопада 2020 року № 29 "Про реєстрацію депутатів до Андрушівської міської ради та відмови від депутатського мандата окремих депутатів обраних за результатами на місцевих виборах", від 10 грудня 2020 року № 32 "Про реєстрацію депутатів та відмови від депутатського мандата окремих депутатів обраних за результатами на місцевих виборах", від 22 грудня 2020 року № 33 "Про викладення в новій редакції постанови № 29 від 10.11.2020 щодо реєстрації депутатів до Андрушівської міської ради за результатами на місцевих виборах" та № 34 "Про викладення в новій редакції постанови № 32 від 10.12.2020 щодо реєстрації депутатів до Андрушівської міської ради за результатами на місцевих виборах" є актами одноразового застосування, які вичерпують свою дію після їх реалізації, а їх скасування не призведе до правових наслідків у вигляді дострокового припинення повноважень депутатів Андрушівської міської ради, які з порушенням норм Кодексу були визнані обраними та зареєстровані.
У зв'язку з наведеним Комісія вважає за необхідне з власної ініціативи розглянути питання щодо звернення до відповідного комітету Верховної Ради України.
Згідно зі статтями 15, 16 Закону України "Про комітети Верховної Ради України" під час здійснення законопроєктної функції комітети Верховної Ради України мають право розробляти з власної ініціативи проєкти законів та інших актів Верховної Ради України з питань, що віднесені до предметів відання комітетів, а також зобов'язані вивчати громадську думку, розглядати звернення громадян, громадських об'єднань, будь-які пропозиції, що свідчать про потребу в прийнятті нових законодавчих актів або у внесенні змін до законодавчих актів, і в разі необхідності готувати відповідні проєкти актів та вносити їх на розгляд Верховної Ради України.
Відповідно до Постанови Верховної Ради України від 29 серпня 2019 року № 19-IX "Про перелік, кількісний склад і предмети відання комітетів Верховної Ради України дев'ятого скликання" питання законодавчого забезпечення організації та порядку проведення виборів і референдумів; засади місцевого самоврядування та органів самоорганізації населення належать до предмета відання Комітету Верховної Ради України з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування.
Комісія вважає за необхідне звернутися до названого Комітету з метою сприяння законодавчому врегулюванню описаної проблеми.
Згідно з частиною другою статті 33, частиною першою статті 202 Кодексу Центральна виборча комісія є виборчою комісією вищого рівня для всіх виборчих комісій з усіх місцевих виборів.
За змістом частини третьої статті 208 Кодексу повноваження усього складу територіальної виборчої комісії можуть бути достроково припинені в установленому законом порядку виборчою комісією, яка сформувала (утворила) відповідну територіальну виборчу комісію, рішенням виборчої комісії вищого рівня з відповідних місцевих виборів або рішенням суду в разі одноразового грубого порушення чи систематичного порушення комісією Конституції України, Кодексу та законів України, невиконання рішень виборчої комісії вищого рівня.
Комісія наголошує, що прийняття Андрушівською міською територіальною виборчою комісією постанов такого змісту перешкоджає реалізації встановленого статтею 38 Конституції України права громадян України обирати і бути обраними до органів місцевого самоврядування та свідчить про порушення нею Конституції України, Кодексу та законів України, що призвело до грубого порушення виборчих прав окремих громадян.
За таких обставин Комісія вважає за необхідне встановити факт одноразового грубого порушення Андрушівською міською територіальною виборчою комісією Конституції України, Кодексу та законів України, у зв'язку з чим достроково припинити повноваження всього складу Андрушівської міської територіальної виборчої комісії.
Окремо Комісія звертає увагу, що особи, винні в порушенні законодавства про вибори, виборчих прав виборців, кандидатів, місцевих організацій політичних партій - суб'єктів виборчого процесу, притягаються до кримінальної, адміністративної або іншої відповідальності в порядку, встановленому законом (частина третя статті 19 Кодексу).
При цьому відповідно до статті 157 Кримінального кодексу України перешкоджання здійсненню виборчого права є кримінально караним діянням.
Частиною четвертою статті 13 Закону України "Про Центральну виборчу комісію" передбачено, що в разі виявлення у процесі розгляду питання на засіданні Комісії ознак вчинення злочину чи іншого правопорушення Комісія приймає рішення про звернення до відповідних правоохоронних органів та передає їм відповідні матеріали.
Згідно з частиною першою статті 23 Закону України "Про Національну поліцію" поліція відповідно до покладених на неї завдань, зокрема, здійснює превентивну та профілактичну діяльність, спрямовану на запобігання вчиненню правопорушень; виявляє причини та умови, що сприяють вчиненню кримінальних та адміністративних правопорушень, вживає у межах своєї компетенції заходів для їх усунення; вживає заходів з метою виявлення кримінальних, адміністративних правопорушень; припиняє виявлені кримінальні та адміністративні правопорушення; здійснює своєчасне реагування на заяви та повідомлення про кримінальні, адміністративні правопорушення або події; здійснює досудове розслідування кримінальних правопорушень у межах визначеної підслідності.
Таким чином, Комісія вважає за необхідне звернутися до Національної поліції України для проведення перевірки наведених у цій постанові обставин та в разі виявлення підстав вжиття згідно із законодавством України заходів реагування, для чого передати їй копії відповідних документів та матеріалів.
Враховуючи викладене, відповідно до статті 38 Конституції України, статей 6, 10, 12, 19, частини третьої статті 32, частин першої, другої, четвертої, шостої, дев'ятої статті 33, частини третьої статті 37, частини четвертої статті 38, частин першої, другої статті 202, статей 206, 208, 259, 283, 284 Виборчого кодексу України, статей 4, 5 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад", статей 15, 16 Закону України "Про комітети Верховної Ради України", статті 23 Закону України "Про Національну поліцію", керуючись частиною другою статті 1, частиною першою статті 2, частиною другою статті 3, статтями 11 - 13, 16, 17, 21 Закону України "Про Центральну виборчу комісію", Центральна виборча комісія
постановляє:
1. Встановити факт одноразового грубого порушення Андрушівською міською територіальною виборчою комісією Бердичівського району Житомирської області Конституції України, Виборчого кодексу України та законів України.
2. Достроково припинити повноваження всього складу Андрушівської міської територіальної виборчої комісії Бердичівського району Житомирської області у зв'язку з одноразовим грубим порушенням нею Конституції України, Виборчого кодексу України та законів України.
3. Встановити, що місцеві організації політичних партій, за поданнями яких до складу Андрушівської міської територіальної виборчої комісії Бердичівського району Житомирської області було включено осіб, повноваження яких достроково припинено цією постановою, можуть не пізніше 16 години 45 хвилин 16 січня 2021 року подати до Центральної виборчої комісії кандидатури для включення до складу зазначеної виборчої комісії.
4. Звернутися до Комітету Верховної Ради України з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування з проханням вжити заходів щодо законодавчого врегулювання додаткової підстави дострокового припинення повноважень депутата місцевої ради в разі скасування Центральною виборчою комісією або судом незаконних (протиправних) рішень територіальної виборчої комісії про визнання особи обраною депутатом місцевої ради та реєстрації депутатом місцевої ради.
5. Звернутися до Національної поліції України для проведення перевірки викладених у цій постанові обставин та в разі виявлення підстав вжиття згідно із законодавством України заходів реагування, для чого передати їй копії відповідних документів та матеріалів.
6. Копію цієї постанови надіслати Комітету Верховної Ради України з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування, Андрушівській міській територіальній виборчій комісії Бердичівського району Житомирської області.
7. Цю постанову оприлюднити на офіційному вебсайті Центральної виборчої комісії.
Голова Центральної виборчої комісіїО.ДІДЕНКО