• Посилання скопійовано
Документ підготовлено в системі iplex

Про затвердження Методичних рекомендацій щодо створення та діяльності ветеранських просторів

Міністерство у справах ветеранів, тимчасово окупованих територій та внутрішньо переміщених осіб України | Наказ, Рекомендації від 13.01.2020 № 8
Реквізити
  • Видавник: Міністерство у справах ветеранів, тимчасово окупованих територій та внутрішньо переміщених осіб України
  • Тип: Наказ, Рекомендації
  • Дата: 13.01.2020
  • Номер: 8
  • Статус: Документ діє
  • Посилання скопійовано
Реквізити
  • Видавник: Міністерство у справах ветеранів, тимчасово окупованих територій та внутрішньо переміщених осіб України
  • Тип: Наказ, Рекомендації
  • Дата: 13.01.2020
  • Номер: 8
  • Статус: Документ діє
Документ підготовлено в системі iplex
МІНІСТЕРСТВО У СПРАВАХ ВЕТЕРАНІВ, ТИМЧАСОВО ОКУПОВАНИХ ТЕРИТОРІЙ ТА ВНУТРІШНЬО ПЕРЕМІЩЕНИХ ОСІБ УКРАЇНИ
НАКАЗ
13.01.2020 № 8
Про затвердження Методичних рекомендацій щодо створення та діяльності ветеранських просторів
З метою досягнення цілі 5.1 Програми діяльності Кабінету Міністрів України, схваленої Постановою Верховної Ради України від 4 жовтня 2019 року № 188-IX, та відповідно до підпункту 3 пункту 8 Завдань та заходів з виконання Державної цільової програми з медичної, фізичної реабілітації та психосоціальної реадаптації постраждалих учасників Революції Гідності, учасників антитерористичної операції та осіб, які брали участь у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації в Донецькій та Луганській областях, забезпеченні їх здійснення, на період до 2023 року, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 5 грудня 2018 р. № 1021 ,
НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Методичні рекомендації щодо утворення та діяльності ветеранських просторів, що додаються.
2. Контроль за виконанням цього наказу покласти на першого заступника Міністра Колумбета А.С.
МіністрО. Коляда
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства
у справах ветеранів,
тимчасово окупованих
територій та внутрішньо
переміщених осіб України
13.01.2020 № 8
МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ
щодо створення та діяльності ветеранських просторів
I. Загальні положення
1.1. Методичні рекомендації щодо створення та діяльності ветеранських просторів (далі - Методичні рекомендації) розроблені для досягнення цілі 5.1 Програми діяльності Кабінету Міністрів України, схваленої Постановою Верховної Ради України від 4 жовтня 2019 року № 188-IX , та відповідно до підпункту 3 пункту 8 Завдань та заходів з виконання Державної цільової програми з медичної, фізичної реабілітації та психосоціальної реадаптації постраждалих учасників Революції Гідності, учасників антитерористичної операції та осіб, які брали участь у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської федерації в Донецькій та Луганській областях, забезпеченні їх здійснення, на період до 2023 року, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 5 грудня 2018 р. № 1021 .
1.2. Метою Методичних рекомендації є надання практичної та методичної, допомоги органам місцевого самоврядування, а також організаціям громадянського суспільства, їх об'єднанням для впровадження найбільш ефективних засобів реабілітації та психосоціальної адаптації ветеранів війни, осіб, які мають особливі заслуги перед Батьківщиною, постраждалим учасникам Революції Гідності (далі - ветерани), членів сімей ветеранів, осіб, на яких поширюється чинність Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" (далі - члени сімей ветеранів) та інших осіб, визначених у цих Методичних рекомендаціях.
Впровадження цих Методичних рекомендацій сприятиме соціальному захисту ветеранів та членів їх сімей, зокрема збереженню їх психічного здоров'я, отриманню освітніх послуг з метою підвищення конкурентоспроможності на ринку праці та продуктивної зайнятості, забезпеченню їх соціальної та професійної адаптації.
1.3. Ці Методичні рекомендації не зачіпають права, свободи та законні інтереси громадян, а містять лише єдині підходи до організації діяльності ветеранських просторів в регіонах та рекомендації щодо надання ними окремих видів допомоги з метою стандартизації їх функціонування.
1.4. У цих Методичних рекомендаціях терміни використані в такому значенні:
ветеранський простір - юридична особа, створена та зареєстрована в установленому порядку з метою надання допомоги та соціальних послуг ветеранам, членам їх сімей, що має конкретно визначене та пристосоване до цього приміщення;
психологічна допомога - вид допомоги, що надається психологом особі, чи групі осіб для відновлення необхідних якостей особистості, психологічного стану, покращення психічних процесів, поведінки, спілкування;
психологічна реабілітація - комплекс заходів, що здійснюються з метою збереження, відновлення або компенсації порушених психічних функцій, якостей, особистого та соціального статусу особи, сприяння психосоціальній адаптації до зміненої життєвої ситуації, осмислення досвіду, отриманого в екстремальній ситуації, та застосування його в житті;
психосоціальна адаптація - процес і результат взаємодії людини із соціальним оточенням на основі механізмів збалансованого врівноваження, що забезпечує особистісну психічну цілісність та стійкість (збереження ідентичності, власної тотожності індивіда), інтеграцію і одночасно мінливість (розвиток, вдосконалення або придбання) психологічних якостей та властивостей, що стосуються як характеристик особистості, так і способів її взаємодії з оточенням, формування адекватних міжособистісних стосунків і досягнення соціально значущих цілей.
Інші терміни застосовуються у значеннях, визначених чинним законодавством України.
II. Загальні рекомендації щодо створення ветеранських просторів
1.1. Ветеранський простір є юридичною особою, що може бути створена у наступних, але не виключно, організаційно-правових формах: комунальне підприємство, громадське об'єднання (громадська організація, громадська спілка), благодійна організація.
1.2. Діяльність ветеранського простору має будуватися на загальних принципах поваги до прав людини та верховенства права, законності, конфіденційності, уникнення конфлікту інтересів, пріоритету інтересів осіб, які звертаються до ветеранського простору, заборони дискримінації за віком, статтю, віросповіданням, політичними поглядами тощо, компетентності та добросовісності під час надання допомоги.
Спеціальними принципами діяльності ветеранського простору є:
1) безоплатність - допомога на базі ветеранських просторів має бути безоплатною для всіх осіб, визначених у пункті 1, 3 розділу II цих Методичних рекомендацій. Для інших осіб допускається надання допомоги на платній основі;
2) доступність - допомога має бути фізично доступною для осіб, які звертаються до ветеранського простору;
3) професіоналізм - допомога має надаватися відповідно до найвищих стандартів професіоналізму й професійної етики, бути націлена на досягнення найкращих результатів та на задоволення потреб осіб, які звертаються до ветеранських просторів;
4) самостійність, незалежність та відповідальність осіб, які звертаються до ветеранського простору - лише особа, яка звертається до ветеранського простору може вирішувати який вид допомоги їй потрібен та має право в будь-який момент відмовитись від допомоги, залишити приміщення ветеранського простору;
5) впровадження принципу "рівний рівному", "ветеран для ветерана" - там, де це можливо, слід залучати до надання допомоги ветеранів та інших осіб, які визначені у пункті 1.3 розділу II цих Методичних рекомендацій;
6) комплексність у вирішенні проблем - слід поєднувати надання різних видів допомоги, відповідно до потреб осіб, які звернулись до ветеранського простору;
7) функціонування в якості комунікаційного майданчика між органами влади та місцевого самоврядування, організаціями громадянського суспільства та іншими особами, які готові надавати допомогу особам, визначеним у пункті 3 розділу II цих Методичних рекомендацій;
8) функціонування за принципом "єдиного вікна" - розміщення можливих служб, залучення представників різних установ та організацій для організації надання послуг в одному місці за місцезнаходженням ветеранського простору;
9) ефективна координація з партнерами - якщо ветеранський простір не може надати допомогу особі, яка до нього звернулась, особа має бути перенаправлена до іншої організації, установи. Для належної координації необхідно розвивати мережу партнерів;
10) належне перенаправлення - у разі перенаправлення особи до іншої організації, установи необхідно пересвідчитись, що йому буде надано очікувану допомогу та відповідним чином обліковувати такі перенаправлення з відслідковуванням результатів наданої допомоги;
11) реєстрація та облік надання допомоги - при наданні допомоги має бути забезпечена належна реєстрація та облік осіб, які звертаються до ветеранського простору, для відображення кількісних і якісних показників роботи.
1.3. Ветеранський простір має забезпечувати надання допомоги, щонайменше, наступним категоріям осіб:
- військовослужбовці Збройних Сил України, інших утворених для захисту незалежності, суверенітету та територіальної цілісності України збройних формувань;
- ветерани війни (учасники бойових дій, особи з інвалідністю внаслідок війни та учасники війни);
- особи, які мають особливі заслуги перед Батьківщиною, постраждалі учасники Революції Гідності;
- особи, які у складі добровольчих формувань, що були утворені або самоорганізувалися для захисту незалежності, суверенітету та територіальної цілісності України, брали безпосередню участь в антитерористичній операції;
- особи, які здійснювали волонтерську діяльність для забезпечення проведення антитерористичної операції, здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях;
- члени сімей вказаних вище осіб.
1.4. Для надання комплексної та ефективної допомоги на базі ветеранського простору можуть впроваджуватися такі напрямки діяльності:
- надання психологічної допомоги;
- надання правової допомоги;
- проведення заходів для підвищення професійного рівня, профорієнтації;
- створення бізнес-інкубатора для ветеранів;
- організація занять спортом та проведення фізкультурно-спортивної реабілітації;
- організація роботи мобільних груп допомоги;
- організація діяльності регіонального тренінгового центру;
- функціонування, центру дозвілля для осіб, визначених у пункті 1.3 розділу II цих Методичних рекомендацій, проведення занять з дітьми вказаних осіб.
1.5. Ветеранський простір варто організовувати на базі приміщення, що належить ветеранському простору на праві власності чи користування.
Рекомендовано, щоб приміщення ветеранського простору включало наступні зони:
1) зона індивідуальної роботи - для проведення індивідуальних тренінгів, навчань з малими групами, індивідуальних консультацій;
2) переговорна/тренінгова зона - для проведення групових тренінгів, інституційних зустрічей та нарад;
3) зона "кухонних розмов" - для неформального спілкування;
4) дитяча кімната - для забезпечення дозвілля дітей;
5) зона масових заходів - майданчик для масових заходів;
6) спортивна зона - для спортивних занять, фізкультурно-спортивної реабілітації;
7) адміністративні приміщення - для роботи адміністративного персоналу.
Приміщення ветеранського простору має відповідати санітарним нормам вимогам правил пожежної безпеки, а також вимогам стосовно доступності для осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення згідно з державними будівельними нормами, правилами і стандартами.
Приміщення ветеранського простору має бути забезпечено необхідними меблями, побутовими приладами, системою електропостачання, теплопостачання (в опалювальний період), холодного та гарячого водопостачання, санвузлом. В приміщенні мають бути наявні засоби зв'язку (телефон, інтернет тощо).
1.6. Рекомендується розміщення територіальних органів Мінветеранів спільно з ветеранськими просторами, у виділених для таких цілей приміщеннях.
1.7. Працівники ветеранських просторів повинні мати достатній фаховий рівень для надання послуг за визначеними напрямками діяльності ветеранського простору, що підтверджується документами про освіту державного зразка.
Ветеранський простір повинен створити умови для підвищення кваліфікації працівників, сприяння їх формальному та неформальному професійному навчанню, проведення атестацій і супервізій відповідно до вимог чинного законодавства України.
Ветеранський простір, за потреби, може залучати інших фахівців, напрям діяльності яких відповідає видам послуг, які надаються ветеранським простором, за умови, що вони мають відповідний фаховий рівень, що підтверджується документом про освіту державного зразка.
1.8. Для регламентації своєї діяльності ветеранським просторам рекомендується розробити та затвердити наступні внутрішні нормативні документи: етичний кодекс, політику щодо закупівель, комплексну систему управління людськими (трудовими) ресурсами, антикорупційну програму, політику тендерної рівності, облікову політику, інформаційну політику, політику партнерства, а також стандарти надання різних видів допомоги, що врахують положення цих Методичних рекомендацій.
III. Окремі рекомендації діяльності ветеранських просторів
1. Рекомендації надання психологічної допомоги на базі ветеранського простору
1.1. Для забезпечення ефективної роботи ветеранських просторів щодо надання допомоги особам, визначеним в цих Методичних рекомендаціях, враховуючи особливості зазначених осіб та події, які вони пережили, необхідно організувати діяльність з надання психологічної допомоги. Надання психологічної допомоги передбачає залучення фахівців з відповідним рівнем кваліфікації, у випадках, передбачених чинним законодавством, а також проведення заходів психологічної допомоги особами, які пройшли необхідне навчання.
Фахівець ветеранського простору, що веде прийом, у межах своєї компетенції вивчає проблему отримувача послуг та вживає відповідних заходів. Якщо проблема не належить до компетенції працівника, він залучає фахівця, що веде відповідний напрямок роботи. Якщо проблема не належить до компетенції ветеранського простору, фахівець перенаправляє особу до відповідального компетентного органу або підприємства, установи, організації, з якими співпрацює ветеранський простір.
1.2. На базі ветеранського простору може надаватися психологічна допомога у вигляді психологічної реабілітації, включаючи: психологічну діагностику, психологічну просвіту та інформування, психологічне консультування, психологічну підтримку і супроводження, групову роботу.
Психологічна діагностика - оцінка актуального психологічного стану та індивідуально-психологічних особливостей особи контроль за її психічним станом, визначення потреби та оптимальних методів психологічної реабілітації.
Психологічна просвіта та інформування - інформування особи для формування розуміння закономірностей функціонування людської психіки, поведінки людей в екстремальних умовах, формування навичок і способів управління можливостями власної психіки, надання самодопомоги та першої психологічної допомоги іншим особам, а також готовності та бажання отримувати професійну психологічну допомогу в разі потреби.
Психологічне консультування - комплекс заходів, які здійснюються. психологом і спрямовані на надання отримувачу послуг інформації з психологічних питань, емоційної підтримки, допомоги у прийнятті усвідомлених рішень та оцінці власних психологічних ресурсів для зміни поведінки, на розвиток відповідальності за власну поведінку, самосвідомості та зміну ставлення до проблеми, підвищення стресостійкості та психологічної культури.
Психологічна підтримка і супроводження - система соціально-психологічних способів і методів, застосування яких сприяє соціально-професійному самовизначенню особистості в ході відновлення її здібностей, ціннісних орієнтирів і самосвідомості, підвищенню її конкурентоспроможності та адаптованості, подоланню стресових та інших життєвих ситуацій і запобіганню виникненню психологічних кризових станів.
Групова робота - проведення психологічних тренінгів, інтерв'ю, занять із психологічної просвіти (та інформування, груп підтримки із застосуванням стандартизованих процедур, спрямованих на саморозкриття учасників таких) груп, актуалізацію наявного досвіду і пошук шляхів розв'язання власних психологічних проблем, формування навичок самопізнання та саморозвитку, опанування нових комунікативних і поведінкових стратегій.
Види послуг із психологічної реабілітації визначаються за результатами психологічної діагностики, з урахуванням індивідуальних потреб осіб.
1.3. Психологічна допомога може надаватися на базі ветеранського простору фахівцями, які є фізичними особами - підприємцями та мають наступну кваліфікацію: вищу освіту першого, другого рівня (бакалавр, магістр) за напрямом підготовки "соціальні та поведінкові науки" або "охорона здоров'я" (за спеціальністю "психологія", "медична психологія" або "медицина" - спеціалізація "психотерапія", "психіатрія").
Зазначені особи повинні мати стаж практичної роботи не менше ніж 2 роки, за умови обов'язкового проведення супервізії особами з відповідною кваліфікацією.
Зазначеним особам, для надання послуг із психологічної реабілітації, ветеранські простори можуть надавати в оренду окремі приміщення.
1.4. У разі необхідності застосування методів психологічного і психотерапевтичного впливу з метою діагностики, лікування, профілактики, реабілітації розладів психіки і поведінки, кризових станів, соматичних розладів, у походженні яких провідним чинником є психологічний, корекції психічного стану людини, її особистості, особи мають бути направлені до закладів охорони здоров'я, що мають відповідні психотерапевтичні кабінети, відділення, центри.
1.5. Психологічна допомога може надаватися в індивідуальній та груповій формі. Форму, вид та обсяг такої психологічної допомоги обирає отримувач послуг або його законний представник.
Надання психологічної допомоги у формі індивідуальних консультацій має здійснюватися в окремому ізольованому приміщенні площею не менше ніж 12 м-2 для забезпечення конфіденційності роботи. Для групової роботи приміщенням площею не менше 4 м-2 на місце, але не менше 24 + 2 м-2 та передпокій із розрахунку 1,2 м-2 на 1 місце, але не менше 10 м-2.
1.6. Ветеранський простір має забезпечити умови для ведення, оформлення та зберігання документації із психологічної реабілітації (індивідуальних планів психологічної реабілітації, карток психологічного супроводу) з дотриманням вимог законодавства щодо захисту персональних даних отримувачів послуг відповідно до вимог чинного законодавства України.
1.7. На базі ветеранського простору можуть бути організовані групи підтримки, самодопомоги та взаємодопомоги.
Групи підтримки - добровільні об'єднання осіб, котрі мають схожі проблеми та кризові життєві обставини, зустрічаються протягом тривалого часу з метою надання взаємної допомоги та підтримки, обміну інформацією й ресурсами, що можуть бути корисними для вирішення їх проблем. Специфіка таких груп полягає в тому, що відповідальність за організацію й проведення зустрічей покладена на (фахівця, а не на учасника групи. Групи підтримки можуть трансформуватися у групи само-, взаємодопомоги, якщо з'являться активні учасники, які здатні організувати й самостійно вести групу само-, взаємодопомоги.
Групи само-, взаємодопомоги - це добровільні об'єднання, учасники яких, маючи подібний досвід, загальну життєву проблему або ситуацію (хронічне захворювання, залежність, особистісна драма, ситуація дискримінації в суспільстві, потреба відстоювати свої права тощо), об'єднуються для співпраці з метою зміни особистих життєвих обставин, реалізації власних потреб або потреб групи.
Діяльність груп підтримки, само-, взаємодопомоги базується на:
1) добровільності участі та забезпеченні однакових прав для всіх учасників;
2) розумінні необхідності допомогти в першу чергу собі;
3) активній та безперервний співпраці учасників групи;
4) регулярності зустрічей;
5) анонімності та нерозголошенні отриманої інформації третім особам;
6) відповідальності за себе та за те, що відбувається в групі.
1.8. На базі ветеранського простору може впроваджуватися допомога за принципом "рівний рівному".
Надання допомоги за принципом "рівний рівному" полягає в тому, що особа з числа ветеранів та членів їх сімей, інших осіб, визначених у пункті 1.3 розділу II цих Методичних рекомендацій, в індивідуальній чи груповій формі надає психологічну підтримку, сприяє формуванню настанов, відповідних навичок серед осіб, рівних за певною ознакою, з подібними проблемами.
Особа, яка надає допомогу за принципом "рівний рівному" має пройти спеціальну підготовку та бути мотивованою для такої роботи, мати інформацію, вміння та навички роботи з відповідною категорією людей.
2. Рекомендації надання правової допомоги на базі ветеранського простору
2.1. На базі ветеранського простору може надаватися правова допомога, що передбачає надання правової інформації, консультацій і роз'яснень з правових питань, складення заяв, скарг, процесуальних та інших документів правового характеру, надання особі допомоги в забезпеченні доступу особи до вторинної правової допомоги та медіації, що спрямоване на забезпечення реалізації прав і свобод осіб, які звертаються до ветеранського простору, захисту цих прав і свобод, їх відновлення у разі порушення.
2.2. Правова допомога має бути своєчасною, всебічною, актуальною, наданою в доступній (зрозумілій) формі.
2.3. Рекомендації до організації надання правової допомоги:
1) ветеранський простір повинен мати окреме ізольоване приміщення для надання правової допомоги та забезпечення конфіденційності роботи, яке має бути належним чином облаштоване, зокрема, містити: стіл, 2 стільці, шафу для зберігання поточних справ та документації. Ветеранський простір має бути забезпечений необхідною для надання правової допомоги оргтехнікою: щонайменше один персональний комп'ютер та один друкувальний пристрій, а також забезпечений доступом в мережу Інтернет. З метою забезпечення конфіденційності інформації про отримувачів послуг мають бути встановлені паролі для захисту електронних баз даних, а документи зберігатися у шафах (сейфах), які надійно замикаються;
2) на вхідних дверях приміщення, у якому надається правова допомога, варто розмістити табличку із затвердженим графіком роботи та службовими контактами осіб, які надають правову допомогу. Окрім розміщення графіка роботи в приміщенні, його слід розмістити на веб-сайті ветеранського простору та/або на сторінках в соціальних мережах, а також у ЗМІ;
3) кількість осіб, які надають правову допомогу, визначається відповідно до наявних запитів і потреб. Персонал може залучатися на платній та безоплатній основі. Основні функції з надання правової допомоги виконують юристи та/або адвокати, які мають відповідний досвід. Крім того, слід залучати до надання правової допомоги студентів, які навчаються за юридичною спеціальністю, однак під координацією досвідченого юриста. Особи, які надають правову допомогу мають дотримуватися професійних та етичних стандартів, затверджених у ветеранському просторі;
4) жителі регіону мають бути поінформованими про діяльність ветеранського простору та можливість отримати правову допомогу. Для цього ветеранський простір має використовувати всі доступні та прийнятні інструменти, включаючи: веб-сайт та/або сторінку в соціальних мережах, місцеві та національні засоби масової інформації, партнерів в регіоні та на національному рівні, регіональну владу та владу державного рівня. Варто брати активну участь у заходах, що проводяться в регіоні та на національному рівні, залучатися до роботи дорадчих органів, експертних рад для збільшення впливу та впізнаваності;
5) для отримання скарг, пропозицій, відгуків та зауважень варто забезпечити ведення відповідного журналу для відвідувачів, що має знаходитися у зручному і доступному місці. Особи, які звертаються до ветеранського простору, можуть залишати записи, що повинні розглядатися керівництвом ветеранського простору та враховуватися в роботі;
6) ветеранський простір може затвердити порядок надання правової допомоги та форми документів, за якими оформляється надання правової допомоги.
2.4. На базі ветеранського простору може надаватися первинна та вторинна правова допомога.
Первинна та вторинна правова допомога включає послуги, визначені Законом України "Про безоплатну правову допомогу".
2.5. Первинна правова допомога у вигляді консультацій, роз'яснень може надаватися у приміщенні ветеранського простору, а також дистанційно, публічно, на виїзних прийомах.
На базі ветеранського простору можуть бути організовані групові консультації для надання первинної правової допомоги у вигляді консультацій, роз'яснень, тренінгів тощо. Оптимальна кількість учасників групових консультацій - не більше ніж 20 осіб. Для забезпечення ефективності надання групових консультацій доцільно працювати з окремими цільовими групами чи за окремою тематикою.
2.6. Безоплатна вторинна правова допомога може надаватися суб'єктами надання безоплатної вторинної правової допомоги в Україні, визначеними чинним законодавством.
Ветеранський простір проводить роботу та, за можливості, залучає до надання безоплатної вторинної правової допомоги адвокатів на базі ветеранського простору або організовує передачу справ до відповідного центру надання безоплатної правової допомоги та контролює проходження цієї справи.
2.7. Крім особистого звернення, запити про надання правової допомоги можуть надходити на електронну пошту, за допомогою засобів поштового зв'язку та шляхом створення публічного запиту, з використанням соціальних мереж або на веб-сайті ветеранського простору (за умови його створення).
При надходженні запиту, надісланого засобами поштового зв'язку, електронною поштою тощо юристу слід підготувати розгорнуту письмову відповідь та надіслати її, використовуючи засоби, за, допомогою яких звернулася особа. Надаючи відповідь на звернення, рекомендовано всебічно аналізувати надану інформацію, наводити посилання на законодавство, обов'язково дотримуватись термінів надання відповіді.
Відповідь на публічний запит рекомендується надавати публічно, в найкоротші строки.
3. Рекомендації з організації занять спортом та проведення фізкультурно-спортивної реабілітації
3.1. Заняття спортом та фізкультурно-спортивна реабілітація на базі ветеранського простору проводяться за можливості виділити окреме приміщення та забезпечити його необхідним обладнанням.
Під час організації приміщення для занять спортом та проведення фізкультурно-спортивної реабілітації мають дотримуватися санітарні правила та вимоги безпеки, запобігання травматизму та розвитку перенапруження функціональних систем.
Таке приміщення може використовуватися для загальної фізичної підготовки, ритмічної та атлетичної гімнастики або функціонувати як тренажерний зал.
Доцільно, щоб кожний снаряд та спортивний інвентар в приміщенні мав свої визначені місця на період занять та на час, коли вони не використовуються. Тому перед тим, як почати комплектацію обладнання, розробляється проект його розміщення в залі. Проект повинен передбачати закладні деталі в стінах, стелі та підлозі для кріплення всіх елементів.
Для забезпечення високого рівня занять рекомендується передбачити допоміжні приміщення: інвентарні, роздягальні, душові. Крім того, слід забезпечити приміщення обладнанням для контролю фізичного стану осіб, які займаються спортом.
В приміщеннях, де проводяться заняття спортом та спортивна реабілітація засоби водопостачання, обігріву та інше санітарно-технічне обладнання повинні бути закритими сіткою та щитами. Всі поверхні повинні бути гладкими, без гострих кутів, зручними для прибирання. Підлога повинна мати високу зносостійкість та опір ударам, мати звукопоглинаючі якості, поверхня повинна бути неслизькою.
3.2. Рекомендований розмір тренажерного залу на базі ветеранського простору - 4 м-2 на кожний вид обладнання або снаряд, але не менше 20 м-2. Розміщення тренажерів має врахувати параметри функціональних зон.
За справністю тренажерних пристроїв, відповідністю кріплення, збереження страхуючих та захисних пристроїв, необхідний постійний контроль кваліфікованого технічного персоналу.
3.3. Фізкультурно-спортивна реабілітація на базі ветеранського простору є системою заходів, розроблених із застосуванням фізичних вправ для відновлення здоров'я ветеранів, членів сімей ветеранів, інших, визначених цими Методичними рекомендаціями, осіб та спрямованих на підвищення рухової активності, оздоровлення, формування компенсаторних функцій організму і позитивної мотивації до соціальної адаптації, поліпшення фізичного і психологічного стану.
3.4. Проводити фізкультурно-оздоровчі і спортивні заходи на базі ветеранського простору можуть фахівці, які мають вищу освіту за спеціальністю "Фізична культура і спорт". Фізкультурно-спортивну реабілітацію осіб з інвалідністю можуть проводити тренери (тренери-викладачі), які пройшли атестацію відповідно до встановленого чинним законодавством порядку.
4. Рекомендації щодо організації роботи мобільних груп допомоги
4.1. Ветеранський простір може організовувати мобільні групи для надання психологічної і правової допомоги особам, які не мають можливості відвідати ветеранський простір, зокрема, які живуть у віддалених районах області. Можливе виїзне проведення як індивідуальних, так і групових консультацій.
До складу мобільних груп допомоги рекомендовано включити осіб, які надають психологічну та правову допомогу, із урахуванням вимог пунктів 1.7 та 1.8 глави 1 розділу III цих Методичних рекомендацій щодо діяльності груп взаємодопомоги та впровадження допомоги за принципом "рівний рівному".
Мобільні групи рекомендується забезпечити автомобільним транспортом для виїзду до віддалених районів області.
4.2. Для ефективної організації роботи мобільних груп рекомендується забезпечити координацію з органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами, організаціями в регіонах роботи мобільних груп.
Мобільні виїзди мають здійснюватися відповідно до затвердженого графіка, попередньо погодженого з цими органами та партнерськими підприємствами, установами, організаціями. Зазначені графіки виїздів мають бути оприлюднені в усіх можливих засобах масової інформації, сторінках в соціальних мережах, веб-сайті ветеранського простору (за умови його створення).
4.3. Під час роботи мобільної групи може надаватися первинна правова допомога у вигляді консультацій, роз'яснень, а також визначатися рівень проблем окремих осіб для забезпечення подальшої роботи з ними.
4.4. Під час роботи мобільної групи може надаватися психологічна допомога у вигляді психологічної просвіти та інформування, а також психологічне консультування фахівцями відповідного рівня підготовки.
5. Рекомендації щодо обліку роботи з отримувачами послуг
5.1. З метою формування єдиного підходу до організації документування роботи з отримувачами послуг ветеранських просторів та регулювання організаційно-процедурних питань щодо формування їх звітності доцільно визначити внутрішнім організаційним документом порядок обліку роботи з отримувачами послуг.
5.2. Облік загальної чисельності отримувачів послуг доцільно проводити на основі кількості відвідувачів, обслугованих кожним фахівцем ветеранського простору.
5.3. Одиницею обліку рахується одне звернення (відвідування), зареєстроване у облікових документах або єдиній базі даних. Одиницею обліку учасників групового і масового заходу рахується особа, яка присутня на заході.
5.4. Одиницею обліку заходу рахується один захід - тренінг, семінар, конференція тощо. Захід комплексного характеру, що включає в себе проведення різних форм (наприклад, семінар і майстер-клас) рахується як один захід. При проведенні циклів заходів (групи самодопомоги, тижневики, декадники, місячники) враховується кожен захід, що входить до циклу. Відвідування масових заходів враховується в загальне число відвідування.
5.5. Основне призначення документів з обліку роботи з отримувачами послуг полягає в сумарному вираженні соціальної, правової, психологічної допомоги отримувачам послуг, проведення фізкультурно-спортивної реабілітації фахівцями ветеранського простору за один робочий день, місяць, квартал, рік.
Рекомендується вести такі основні форми обліку роботи з отримувачами послуг:
журнал щоденного обліку роботи фахівця ветеранського простору (містить дані про учасників індивідуальних і групових заходів);
журнал обліку учасників масових заходів;
путівка на проведення виїзного заходу поза ветеранським простором.
У разі звернення до ветеранського простору за консультацією за допомогою засобів телефонного зв'язку, відповідна консультація фіксується фахівцем, який надавав консультацію, у журналах щоденного обліку роботи із зазначенням "телефонна консультація". До журналу вноситься інформація лише про надані консультації. Якщо звернення за допомогою засобів телефонного зв'язку є не суттєвим або порушені питання не належать до компетенції ветеранського простору, інформація про таке звернення до журналу не вноситься.
5.6. Звітність ветеранських просторів про роботу з отримувачами послуг формується на підставі даних, які містяться у документах з обліку роботи з отримувачами послуг.
5.7. Ветеранські простори в обов'язковому порядку зберігають відповідні облікові документи про роботу з отримувачами послуг для надання інформації і використання в інших цілях, які не суперечать чинному законодавству.
5.8. Відповідальність за облік, організацію роботи з отримувачами послуг, а також збереження документів з обліку отримувачів послуг несе керівник ветеранського простору.
5.9. Фахівці ветеранського простору несуть відповідальність за збереження відомостей, зокрема персональних даних, що містяться у документах з обліку роботи з отримувачами послуг, згідно з чинним законодавством.
5.10. Приймання-передавання облікових документів та баз даних під час зміни керівника та персоналу ветеранського простору здійснюється відповідно до вимог, визначених Мін'юстом.
Після закінчення встановлених строків зберігання облікові документи підлягають знищенню у порядку, встановленому Мін'юстом.
Директор Департаменту
реабілітації та соціальної
реадаптації


І. Калупаха
( Текст взято з сайту Міністерства у справах ветеранів України https://mva.gov.ua )