• Посилання скопійовано
Документ підготовлено в системі iplex

Про зміни в складі територіальних виборчих комісій, що здійснюють підготовку та проведення місцевих виборів

Центральна виборча комісія | Постанова від 01.02.2023 № 8
Реквізити
  • Видавник: Центральна виборча комісія
  • Тип: Постанова
  • Дата: 01.02.2023
  • Номер: 8
  • Статус: Документ діє
  • Посилання скопійовано
Реквізити
  • Видавник: Центральна виборча комісія
  • Тип: Постанова
  • Дата: 01.02.2023
  • Номер: 8
  • Статус: Документ діє
Документ підготовлено в системі iplex
ЦЕНТРАЛЬНА ВИБОРЧА КОМІСІЯ
ПОСТАНОВА
від 1 лютого 2023 року № 8
Про зміни в складі територіальних виборчих комісій, що здійснюють підготовку та проведення місцевих виборів
До Центральної виборчої комісії надійшли заяви голови Чернігівської районної територіальної виборчої комісії Чернігівської області (далі - Чернігівська районна територіальна виборча комісія) Погадаєва Вячеслава Івановича та секретаря Костопільської міської територіальної виборчої комісії Рівненського району Рівненської області (далі - Костопільська міська територіальна виборча комісія) Лозян Галини Мирославівни про складення ними повноважень членів указаних виборчих комісій.
Також до Комісії надійшло мотивоване звернення голови Борщівської міської територіальної виборчої комісії Чортківського району Тернопільської області (далі - Борщівська міська територіальна виборчої комісія), з доданими до нього матеріалами, про дострокове припинення повноважень окремих членів цієї виборчої комісії, у зв’язку з двома і більше неявками на засідання виборчої комісії без поважних причин.
Крім того, до Комісії надійшли подання про заміну членів окремих територіальних виборчих комісій від місцевих організацій політичних партій.
Відповідно до частин першої, другої статті 32, частин першої, четвертої статті 33 Виборчого кодексу України (далі - Кодекс) територіальні виборчі комісії утворюються і діють як незалежні органи адміністрування виборчих процесів та забезпечують організацію підготовки та проведення місцевих виборів у межах визначених Кодексом повноважень. Територіальні виборчі комісії є постійно діючими органами (частина восьма статті 33 Кодексу).
За змістом частини четвертої статті 203 Кодексу не пізніш як за 75 днів до дня чергових місцевих виборів Центральна виборча комісія формує склад обласних, районних (крім районів в Автономній Республіці Крим), міських (крім міст в Автономній Республіці Крим), районних у містах Києві, Севастополі виборчих комісій.
Суб’єктами внесення подань щодо кандидатур до складу територіальних виборчих комісій є зареєстровані в установленому законом порядку місцеві організації політичних партій (частини перша, друга статті 203 Кодексу).
Центральна виборча комісія постановою від 10 серпня 2020 року № 172 утворила та сформувала склад обласних, районних, міських, районних у місті Києві територіальних виборчих комісій.
Порядок та підстави внесення змін до складу територіальних виборчих комісій унормовано статтею 208 Кодексу, а також Роз’ясненням щодо порядку дострокового припинення повноважень усього складу та окремих членів виборчих комісій з місцевих виборів, затвердженим постановою Центральної виборчої комісії від 06 жовтня 2020 року № 351 (далі - Роз’яснення).
Зокрема, згідно з пунктом 1 частини четвертої статті 208 Кодексу, пунктом 3.1 Роз’яснення повноваження члена відповідної територіальної виборчої комісії припиняються достроково у зв’язку з особистою заявою про складення повноважень члена комісії. Така заява подається суб’єкту внесення кандидатури відповідного члена комісії для передачі відповідній виборчій комісії або для внесення подання про заміну члена виборчої комісії.
Пунктом 1.5 Роз’яснення передбачено, що суб’єктом, за поданням якого кандидатуру члена комісії було включено до складу виборчої комісії (далі - суб’єкт подання кандидатури), є місцева організація політичної партії, яка внесла подання щодо кандидатури до складу відповідної виборчої комісії.
Такими суб’єктами, за поданнями яких Погадаєва В.І. та Лозян Г.М. було включено до складу відповідних територіальних виборчих комісій, є місцеві організації ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ".
Комісія зазначає, що за змістом статті 36 Конституції України та Закону України "Про політичні партії в Україні" (далі - Закон) одним із ключових напрямів провадження діяльності політичної партії є діяльність, пов’язана з реалізацією права політичної партії брати участь у відповідних виборах.
Місцеві організації політичної партії та її місцеві осередки є елементами структури політичної партії, презентують та реалізують її статутні цілі на місцях.
При цьому відповідно до положень Кодексу, зокрема статей 203 та 208, однією зі складових права політичної партії на участь у виборах є її участь або участь її місцевих організацій у формуванні складу виборчих комісій, і, як наслідок, - внесення до нього змін.
Отже, зважаючи на вимоги статті 208 Кодексу та положень Роз’яснення, дострокове припинення повноважень члена територіальної виборчої комісії у зв’язку з особистою заявою про складення повноважень члена комісії має відбуватися за участі відповідної місцевої організації політичної партії, яка запропонувала цю кандидатуру до складу виборчої комісії. Саме місцева організація політичної партії як суб’єкт подання кандидатури має розпорядитись своїм правом участі у формуванні складу виборчої комісії - або передати таку заяву про складення повноважень члена комісії відповідній виборчій комісії, або внести подання про заміну цього члена виборчої комісії іншою кандидатурою.
Водночас під час розгляду зазначеного питання Комісія бере до уваги таке.
За змістом частини четвертої статті 37 Конституції України, частини третьої статті 5, статті 21 Закону діяльність політичної партії може бути заборонено лише в судовому порядку.
Рішенням Восьмого апеляційного адміністративного суду від 20 червня 2022 року в справі П/857/8/22 за позовом Міністерства юстиції України, залишеним без змін постановою Верховного Суду в складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду від 15 вересня 2022 року в цій самій справі, заборонено діяльність ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ".
Заборона діяльності політичної партії тягне за собою припинення діяльності політичної партії, розпуск її керівних органів, обласних, міських, районних організацій і первинних осередків та інших структурних утворень, передбачених статутом політичної партії, припинення членства в політичній партії, а також прийняття центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державної реєстрації (легалізації) об’єднань громадян, інших громадських формувань, та його територіальними органами рішень про припинення політичної партії та її структурних утворень відповідно (частина друга статті 21 Закону).
Враховуючи такі положення Закону, вказане судове рішення унеможливлює подальшу реалізацію ПОЛІТИЧНОЮ ПАРТІЄЮ "ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ" та її місцевими організаціями передбачених Кодексом повноважень, зокрема, щодо участі у формуванні складу виборчих комісій та внесенні до нього змін, у тому числі і розгляд Центральною виборчою комісією відповідних подань чи звернень цієї політичної партії (її місцевих організацій) та ухвалення за результатами розгляду відповідних рішень.
Пунктами 4.5, 4.6 Роз’яснення передбачено, що в разі подання членом виборчої комісії особистої заяви про складення своїх повноважень безпосередньо до виборчої комісії, яка утворила таку виборчу комісію (сформувала її склад), зазначена заява у строки, визначені пунктом 1.4 Роз’яснення, повертається суб’єкту звернення без розгляду з відповідними роз’ясненнями щодо порядку подання такої заяви (крім випадків, коли кандидатуру такого члена виборчої комісії було включено до складу виборчої комісії за поданням голови відповідної комісії згідно з частиною шістнадцятою статті 203, частиною восьмою статті 204 Кодексу).
Особа, яка подала заяву про складення повноважень члена виборчої комісії, продовжує виконувати обов’язки голови, заступника голови, секретаря, члена виборчої комісії до моменту прийняття відповідного рішення про дострокове припинення її повноважень.
Таким чином, заяви Погадаєва В.І. та Лозян Г.М. про складення ними повноважень членів виборчих комісій мали б бути їм повернуті з роз’ясненням щодо необхідності їх подання до відповідних місцевих організацій ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ" для передачі Центральній виборчій комісії або для внесення до Комісії цими місцевими організаціями політичної партії подань про заміну членів виборчих комісій.
Разом з тим, зважаючи на рішення Восьмого апеляційного адміністративного суду від 20 червня 2022 року в справі П/857/8/22, що набрало законної сили, дотримання встановленої Кодексом та Роз’ясненням процедури дострокового припинення повноважень члена виборчої комісії за його особистою заявою за участю відповідної місцевої організації політичної партії - суб’єкта подання кандидатури в цьому разі є неможливим.
Конституційний Суд України в Рішенні від 19 жовтня 2009 року № 26- рп/2009 зауважив, що виборчі комісії є суб’єктом виборчого процесу, його невід’ємною складовою, вони наділені повноваженнями вирішувати важливі для держави питання щодо організації та проведення виборів, отже, є підстави стверджувати, що участь у роботі таких виборчих комісій є способом реалізації права громадян на участь в управлінні державними справами (абзац п’ятий підпункту 3.3 пункту 3 мотивувальної частини вказаного Рішення).
Право виборців бути членами виборчих комісій пов’язане з їх основними виборчими правами - правом вільно обирати та бути обраним (частина третя статті 6, частина перша статті 9 Кодексу).
Участь громадян України у виборах є добровільною, внесенню пропозиції щодо включення особи до складу територіальної виборчої комісії передує отримання від такої особи заяви про згоду на участь у роботі виборчої комісії від відповідного суб’єкта подання (частина перша статті 15, абзац п’ятий частини дев’ятої статті 203 Кодексу).
Викладене обумовлює висновок про те, що особа вільно користується своїми правами, і в разі подання нею заяви про складення повноважень члена виборчої комісії вона не може бути примушена до реалізації права бути членом такої комісії. Це право реалізується за її волею.
Також Комісія звертає увагу, що частиною третьою статті 8 Міжнародного пакту про громадянські і політичні права встановлено, що нікого не можуть приневолювати до примусової чи обов’язкової праці.
Отже, за наявності заборони діяльності ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ" відповідно до рішення Восьмого апеляційного адміністративного суду від 20 червня 2022 року в справі П/857/8/22, яке набрало законної сили, і, як наслідок, - її місцевих організацій, що унеможливлює реалізацію їх повноважень, передбачених Кодексом, повернення заявникам їх особистих заяв про складення повноважень членів відповідних територіальних виборчих комісій без розгляду з відповідними роз’ясненнями щодо порядку подання таких заяв матиме негативні наслідки для зазначених осіб, оскільки за вказаних обставин вони на сьогодні не зможуть реалізувати своє право достроково скласти повноваження як члени виборчих комісій.
Водночас продовження виконання цими особами своїх повноважень, враховуючи їх намір припинити повноваження як членів зазначених виборчих комісій та надходження від них до Комісії відповідних заяв, буде порушувати конституційні права і свободи таких осіб, а також основні засади проведення вільних виборів, складовою яких є принцип добровільної участі громадян у виборах та виборчому процесі.
За Законом України "Про Центральну виборчу комісію" Комісія є постійно діючим колегіальним державним органом, який діє на підставі Конституції та інших законів України і наділений повноваженнями щодо організації підготовки і проведення виборів і референдумів у порядку та в межах, встановлених законами України. Комісія відповідно до своїх повноважень забезпечує дотримання передбачених Конституцією та законами України принципів і засад виборчого і референдумного процесів, реалізацію виборчих прав громадян України та права на участь у референдумі, однакове застосування законодавства України про вибори і референдуми на всій території України. Комісія будує свою діяльність на принципах верховенства права, законності, незалежності, об’єктивності, компетентності, професійності, колегіальності розгляду і вирішення питань, обґрунтованості прийнятих рішень, відкритості і публічності (частина перша статті 1, стаття 2, пункти 1, 4 статті 17 зазначеного Закону).
Таким чином, з метою забезпечення прав членів територіальних виборчих комісій, які подали особисті заяви про складення повноважень, дотримуючись принципів та засад виборчого процесу, керуючись конституційними правами і свободами людини і громадянина, зважаючи на заборону діяльності ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ" відповідно до рішення Восьмого апеляційного адміністративного суду від 20 червня 2022 року в справі П/857/8/22, яке набрало законної сили, і, як наслідок, - її місцевих організацій, Комісія вбачає підстави для прийняття рішення про дострокове припинення повноважень указаних членів виборчих комісій.
При цьому Комісія бере до уваги висновок Великої Палати Верховного Суду, сформульований в постанові від 06 листопада 2018 року в справі № 812/292/18, щодо необхідності врахування правової позиції Європейського суду з прав людини, викладеної, зокрема, в рішенні від 14 жовтня 2010 року в справі "Щокін проти України" (заяви № 23759/03 та № 37943/06), стосовно визначення концепції якості закону, зокрема з вимогою, щоб він був доступним для заінтересованих осіб, чітким та передбачуваним у своєму застосуванні. Відсутність у національному законодавстві необхідної чіткості й точності порушує вимогу "якості закону". У разі коли національне законодавство припустило неоднозначне або множинне тлумачення прав та обов’язків осіб, національні органи зобов’язані застосувати найбільш сприятливий для осіб підхід.
Під час розгляду інших справ Європейський суд з прав людини визнавав, що логічним наслідком принципу загального застосування законів є те, що законодавчі акти не завжди чітко сформульовано. Необхідність уникати надмірної жорсткості у формулюваннях та відповідати обставинам, що змінюються, означає, що багато законів неминуче мають більшою або меншою мірою нечіткі формулювання. Тлумачення та застосування таких актів залежить від практики ( пункт 175 рішення Європейського суду з прав людини від 09 січня 2013 року в справі "Олександр Волков проти України", заява № 21722/11).
Водночас для забезпечення належного функціонування Чернігівської районної та Костопільської міської територіальних виборчих комісій, зважаючи на положення частини восьмої статті 208 Кодексу, пунктів 9.6 - 9.8 Роз’яснення, Комісія вважає за необхідне призначити на посаду голови та відповідно секретаря вказаних виборчих комісій інших членів цих комісій, дотримуючись вимог частини чотирнадцятої статті 203 Кодексу щодо призначення голови, заступника голови та секретаря територіальної виборчої комісії від різних суб’єктів подання кандидатур.
Згідно з пунктом 9 частини четвертої статті 208 Кодексу, підпунктом 9 пункту 3.1 Роз’яснення повноваження члена виборчої комісії припиняються достроково, зокрема, у зв’язку з двома і більше неявками на засідання виборчої комісії без поважних причин.
Пунктом 7.1 Роз’яснення встановлено, що за наявності вказаних фактів до виборчої комісії, яка утворила таку комісію (сформувала її склад), може бути подано мотивоване звернення про дострокове припинення повноважень відповідного члена комісії. До звернення додаються матеріали, зокрема, акти, а також інші документи, які підтверджують викладені в ньому обставини.
Розглянувши звернення голови Борщівської міської територіальної виборчої комісії та додані до нього матеріали, враховуючи, що за змістом статті 38 Кодексу член виборчої комісії зобов’язаний брати участь у засіданнях виборчої комісії, Комісія вбачає підстави для прийняття рішення про дострокове припинення повноважень окремих членів Борщівської міської територіальної виборчої комісії, у тому числі секретаря цієї виборчої комісії.
Відповідно до пункту 9.6 Роз’яснення в разі виявлення підстав для дострокового припинення повноважень, зокрема, секретаря виборчої комісії з підстави, зазначеної в пункті 9 частини четвертої статті 208 Кодексу ( підпункті 9 пункту 3.1 Роз’яснення), відповідна виборча комісія невідкладно повідомляє суб’єкта подання кандидатури про такі обставини із пропозицією не пізніше ніж на наступний день з дня отримання такого повідомлення внести подання про заміну відповідного члена комісії, що займає посаду секретаря комісії.
Враховуючи, що секретаря Борщівської міської територіальної виборчої комісії було включено до складу цієї виборчої комісії за поданням місцевої організації ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ", діяльність якої заборонено в судовому порядку, що, як наслідок, унеможливлює реалізацію її місцевими організаціями повноважень щодо внесення подання про заміну члена комісії в порядку, передбаченому частиною восьмою статті 208 Кодексу, а також з метою забезпечення належного функціонування Борщівської міської територіальної виборчої комісії Комісія вважає за необхідне призначити на посаду секретаря вказаної виборчої комісії іншого члена цієї комісії, дотримуючись вимог частини чотирнадцятої статті 203 Кодексу щодо призначення голови, заступника голови та секретаря територіальної виборчої комісії від різних суб’єктів подання кандидатур.
Щодо інших документів стосовно членів територіальних виборчих комісій, які надійшли до Центральної виборчої комісії, а саме подань про заміну членів окремих територіальних виборчих комісій від місцевих організацій політичних партій, Комісія звертає увагу на таке.
Відповідно до положень Кодексу та Роз’яснення повноваження окремого члена відповідної виборчої комісії припиняються достроково, зокрема, у зв’язку з внесенням подання про заміну члена виборчої комісії суб’єктом, за поданням якого кандидатуру такого члена було включено до складу виборчої комісії (пункт 2 частини четвертої статті 208 Кодексу, підпункт 2 пункту 3.1 Роз’яснення).
За змістом частини шостої статті 208 Кодексу, пункту 5.1 Роз’яснення в разі надходження до відповідної виборчої комісії, яка утворила виборчу комісію (сформувала її склад), подання про заміну члена виборчої комісії від суб’єкта, за поданням якого кандидатуру цього члена комісії було включено до складу виборчої комісії, така виборча комісія одночасно з рішенням про дострокове припинення повноважень члена виборчої комісії приймає рішення про включення до складу відповідної виборчої комісії іншого представника від того самого суб’єкта подання кандидатури з одночасним призначенням цієї особи на відповідну посаду в комісії, яку займав член комісії, повноваження якого достроково припинено.
Враховуючи викладене та положення статей 8, 19, 36, 37, 43 Конституції України, відповідно до пункту 1 частини першої статті 9, пункту 1 частини другої статті 23, частин першої, другої статті 32, частин першої, четвертої, восьмої статті 33, статей 34, 38, 203, 208 Виборчого кодексу України, статті 21 Закону України "Про політичні партії в Україні", керуючись статтями 2, 11 - 13, пунктами 1, 4, 5 статті 17, пунктами 2, 9 частини першої статті 21 Закону України "Про Центральну виборчу комісію", Центральна виборча комісія постановляє:
1. Внести зміни до складу територіальних виборчих комісій, що здійснюють підготовку та проведення місцевих виборів, сформованого постановами Центральної виборчої комісії від 10 серпня 2020 року № 172 "Про утворення та формування складу обласних, районних (крім районів в Автономній Республіці Крим), міських (крім міст в Автономній Республіці Крим), районних у місті Києві територіальних виборчих комісій", від 03 листопада 2022 року № 110 "Про новий склад Запорізької обласної територіальної виборчої комісії", згідно з додатками 1 - 4.
2. Територіальним виборчим комісіям, до складу яких вносяться зміни, поінформувати громадян про такі зміни у визначений цими комісіями спосіб.
3. Копію цієї постанови разом з належним додатком (у двох примірниках для відповідних територіальних виборчих комісій) надіслати Запорізькій, Рівненській, Тернопільській та Чернігівській обласним військовим адміністраціям, Погадаєву Вячеславу Івановичу та Лозян Галині Мирославівні.
4. Цю постанову оприлюднити на офіційному вебсайті Центральної виборчої комісії.

Голова
Центральної виборчої комісії


О. ДІДЕНКО