ГЕНЕРАЛЬНА ПРОКУРАТУРА УКРАЇНИ
Н А К А З
28.10.2002 N 3 |
( Наказ втратив чинність на підставі Наказу Генеральної прокуратури N 6гн від 15.04.2004 )
Про організацію роботи органів прокуратури у здійсненні нагляду за додержанням і застосуванням законів
З метою підвищення ефективності наглядової діяльності за додержанням і застосуванням законів відповідно до Конституції України та Закону України "Про прокуратуру", керуючись ст. 15 Закону України "Про прокуратуру"
НАКАЗУЮ:
1. Головному управлінню нагляду за додержанням законів щодо прав і свобод та захисту інтересів держави, Головному управлінню військових прокуратур Генеральної прокуратури України, прокурорам Автономної Республіки Крим, областей, міст Києва і Севастополя, військовим прокурорам регіонів та Військово-Морських Сил України, міським, районним, міжрайонним та прирівняним до них прокурорам вважати основним завданням наглядової діяльності - захист гарантованих Конституцією України прав і свобод громадян та від неправомірних посягань на економічну систему держави.
2. З цією метою забезпечити нагляд за додержанням законів у діяльності насамперед контролюючих та правоохоронних органів.
3. У межах наданих повноважень вживати заходів щодо безумовного додержання конституційних прав і свобод громадян, передусім стосовно визначеної законодавством категорій осіб, які потребують соціального захисту та допомоги.
4. У сфері економічних відносин забезпечити нагляд за додержанням законів про власність, бюджетну систему, аграрну реформу, звернувши особливу увагу на дотримання майнових та особистих немайнових прав членів реформованих сільгосппідприємств, енергозбереження, зовнішньоекономічну діяльність, передусім через оцінку діяльності відповідних контролюючих органів.
4.1. При здійсненні нагляду за додержанням законів про приватизацію державного та комунального майна особливу увагу звертати на післяприватизаційні процеси, зокрема щодо управління державними корпоративними правами, виконання інвестиційних зобов'язань за договорами купівлі-продажу, збереження майна, яке перебуває в державній власності та не увійшло до статутного фонду створеного господарюючого суб'єкта, реалізації майна об'єктів, які не підлягають приватизації, випуску та обігу цінних паперів.
4.2. Забезпечуючи нагляд за додержанням законів про банківську діяльність, ураховувати вимоги Закону України "Про банки і банківську діяльність" щодо банківської таємниці та конфіденційності інформації. Не є банківською таємницею інформація щодо наявності або відсутності заборгованості за простроченими кредитами по конкретній банківській установі та перелік позичальників, які мають таку заборгованість.
4.3. Нагляд за додержанням законів органами виконавчої влади, місцевого самоврядування здійснювати, керуючись принципом незалежності прокуратури від органів виконавчої влади. При цьому особливу увагу приділяти нагляду за відповідністю Конституції України та законам актів, що видаються цими органами, з питань розподілу бюджетних коштів. Використовувати право прокурора брати участь у засіданні рад, їх виконавчих комітетів, колегій державних органів.
4.4. Військовим прокурорам вважати першочерговим нагляд за додержанням законів щодо збереження та використання озброєння, бойової техніки, боєприпасів, військового майна.
5. З урахуванням стану законності забезпечити нагляд за додержанням законодавства про адміністративні правопорушення органами та посадовими особами, які уповноважені на виконання функцій щодо притягнення громадян до відповідальності в межах та на підставах, встановлених Кодексом України про адміністративні правопорушення. Особливу увагу звертати на додержання конституційних прав громадян при застосуванні адміністративних затримань та арештів, опротестовувати незаконні постанови про притягнення громадян до адміністративної відповідальності.
5.1. Військовим прокурорам щомісяця перевіряти законність утримання на гауптвахтах військовослужбовців, затриманих у дисциплінарному порядку.
6. Перевірки щодо додержання законів проводити за заявами та іншими повідомленнями про порушення законів, що вимагають прокурорського реагування, за матеріалами контролюючих або правоохоронних органів, які містять дані про наявність ознак злочину.
Перевірки також можуть проводитись з власної ініціативи прокурора за наявності даних про порушення закону (зокрема матеріали аналізу стану законності з урахуванням регіональних проблем, матеріали кримінальних, цивільних та господарських справ тощо) та необхідності з'ясування повноти реалізації повноважень та виконання функцій контролюючих та правоохоронних органів щодо їх усунення.
За наявності виявлених порушень закону на об'єктах, на які поширюється компетенція територіальних та спеціалізованих прокурорів, може бути проведена спільна перевірка.
7. У ході перевірок при встановленні фактів правопорушень, обов'язково підлягають виявленню причини і умови, що їм сприяють, розміри завданих збитків та службові особи, винні у їх вчиненні.
8. З урахуванням характеру встановлених правопорушень прокурор, використовуючи своє право, надане ст. 20 Закону України "Про прокуратуру", з метою їх реального усунення обирає форми та методи реагування і ставить питання про притягнення винних до відповідальності, про відшкодування збитків, поновлення порушених прав та інтересів громадянина і держави. При обранні форм прокурорського реагування не підміняти органи відомчого управління, державного контролю та правоохоронні органи.
9. Основною оцінкою роботи прокурорів є повнота застосування прокурорами наданих їм повноважень, принциповість, наполегливість щодо реального усунення порушень закону, їх попередження, фактичного поновлення порушених конституційних прав і свобод громадян, притягнення винних осіб до встановленої відповідальності тощо.
Відмовитись від нарощування кількісних показників за рахунок збільшення внесених актів реагування за незначними порушеннями закону та від порушення кримінальних справ за дріб'язковими фактами.
10. При підготовці документів реагування структурним підрозділам Головного управління нагляду за додержанням законів щодо прав і свобод та захисту інтересів держави Генеральної прокуратури України проекти постанов про порушення кримінальної справи узгоджувати з Головним слідчим управлінням Генеральної прокуратури України, а проекти позовів (заяв) - з Головним управлінням з питань підтримання державного обвинувачення, представництва у судах та нагляду за виконанням судових рішень Генеральної прокуратури України.
Аналогічним чином налагодити взаємодію між управліннями та відділами Головного управління військових прокуратур Генеральної прокуратури України, прокурорам Автономної Республіки Крим, областей, міст Києва і Севастополя, військовим прокурорам регіонів та Військово-Морських Сил України.
11. Копії документів прокурорського реагування одночасно з їх унесенням надсилати до прокуратур вищого рівня.
Управлінням і відділам вивчати їх та в разі необхідності узагальнювати для забезпечення єдиної правозастосовчої практики. Неякісні документи відкликати та відповідно реагувати на такі факти.
12. Документи реагування, адресовані державним та іншим органам вищого рівня, вносити відповідно через Генерального прокурора України, прокурорів Автономної Республіки Крим, областей, міст Києва і Севастополя, військових прокурорів регіонів та Військово-Морських Сил України.
13. Діяльність прокурорів з нагляду за додержанням і застосуванням законів проводити гласно. Систематично оприлюднювати у засобах масової інформації результати прокурорської діяльності.
14. Контроль за виконанням наказу покласти на заступників Генерального прокурора України згідно з розподілом обов'язків.
Наказ надіслати прокурорам Автономної Республіки Крим, областей, міст Києва і Севастополя, військовим прокурорам регіонів та Військово-Морських Сил України, міським, районним, міжрайонним та прирівняним до них прокурорам, довести його до відома прокурорсько-слідчих працівників.
Наказ Генерального прокурора України N 2 від 02.10.98 "Про організацію роботи органів прокуратури у здійсненні нагляду за додержанням законів щодо прав і свобод та захисту інтересів держави" вважати таким, що втратив чинність.
Генеральний прокурор України | С.Піскун |