КИЇВСЬКА МІСЬКА РАДА
IV сесія VI скликання
РІШЕННЯ
27.11.2009 № 711/2780
Про затвердження Концепції розвитку екскурсійної діяльності у м. Києві
Відповідно до статті 143 Конституції України, пункту 22 частини першої статті 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", пункту 3 статті 8 та статті 12 Закону України "Про туризм" та з метою розвитку екскурсійної діяльності в м. Києві Київська міська рада
ВИРІШИЛА:
1. Затвердити Концепцію розвитку екскурсійної діяльності у м. Києві згідно з додатком.
2. Визначити Головне управління комунального господарства виконавчого органу Київради (Київської міської державної адміністрації) відповідальним за реалізацію Концепції розвитку екскурсійної діяльності у м. Києві.
3. Контроль за виконанням цього рішення покласти на постійну комісію Київради з питань культури та туризму.
Київський міський голова | Л.Черновецький |
Додаток
до рішення Київради
27.11.2009 № 711/2780
КОНЦЕПЦІЯ
розвитку екскурсійної діяльності в м. Києві
1. Загальні положення
Концепція розвитку екскурсійної діяльності в м. Києві (далі - Концепція) розроблена на виконання рішень Київради від 26.12.2002 № 230/390 "Про затвердження Концепції розвитку туризму в м. Києві до 2010 року" та від 12.02.2004 № 20/1229 "Про нову редакцію Програми розвитку туризму у м. Києві до 2010 року", постанови Кабінету Міністрів України від 29.04.2002 № 583 "Про затвердження Державної програми розвитку туризму на 2002-2010 роки", а також на виконання положень Генерального плану м. Києва на період до 2020 року .
Концепція носить комплексний інноваційний характер і спрямована на забезпечення сталого розвитку екскурсійної справи в м. Києві, підвищення її ролі в туристичному житті столиці України.
Невід'ємною складовою туристичного продукту є екскурсія. Саме вона визначає пізнавальну сутність будь-якого маршруту, завдяки їй туризм позитивно впливає на особистість, збагачуючи новими знаннями, інформацією, враженнями. Науковий підхід до туризму передбачає розгляд кожної подорожі не як простої сукупності екскурсій, а як їх системи.
Екскурсійна справа у м. Києві має глибокі корені та вагомий практичний досвід. За попередні десятиліття у місті було створено унікальну екскурсійну методику, завдяки якій столична екскурсійна школа посіла одне з чільних місць у європейському туризмі. Цю справу потрібно розвивати й удосконалювати.
Фахівцями туристичної галузі розроблено понад 100 тематичних екскурсій. Їх наочна конкретність, емоційний вплив на туристів та екскурсантів роблять екскурсію ефективною формою популяризації та пропаганди історико-краєзнавчих знань, національно-культурної спадщини, вигідно вирізняють її з-поміж інших форм пізнавально-просвітницької роботи. У цьому контексті становлять інтерес дані психологічної науки, які свідчать, що людина запам'ятовує почуте на 10 %, а побачене - на 50 %. Отже, на екскурсіях, якщо виходити з цього посилання, половина побаченого залишається в пам'яті, оскільки підкріплена емоційним сприйняттям.
Особливо варто зазначити, що в економічному відношенні екскурсія є найбільш рентабельною (11 - 12 %) складовою столичного турпродукту.
2. Мета та завдання Концепції
Мета Концепції:
- сприяння перетворенню туризму в одну з найбільш прибуткових галузей економіки Києва, що забезпечить значний вклад в соціально-економічний розвиток міста шляхом збільшення доходної частини бюджету Києва за рахунок податкових та валютних надходжень, притоку інвестицій, збільшення кількості робочих міст;
- створення сприятливих умов для відпочинку мешканців і гостей міста за умов збереження і раціонального використання культурно-історичної та природної спадщини Києва;
- створення в м. Києві сучасного високоефективного і конкурентоспроможного екскурсійного продукту;
- покращення якості життя населення;
- формування конкурентоспроможного київського екскурсійного продукту на основі раціонального використання туристичних ресурсів, збереження історико-культурних надбань та етнічних особливостей українського народу;
- створення умов для споживання екскурсійного продукту;
- забезпечення безпеки екскурсантів і подорожуючих, захист їх прав і законних інтересів, збереження майна;
- сприяння відродженню національної культури, формуванню національної свідомості та патріотичному вихованню дітей та молоді;
- збереження та відновлення унікальних природних та історико-культурних ресурсів, історичних місць м. Києва, залучення інвестицій у розвиток інженерно-транспортної та комунальної інфраструктур;
- раціоналізація використання фінансових і матеріальних ресурсів, наповнення бюджетів усіх рівнів, надходження валютних коштів, скорочення невиправданих бюджетних витрат;
- створення нових та збереження наявних робочих місць, розвиток малого та середнього підприємництва у туристсько-екскурсійній сфері;
- вдосконалення існуючих та впровадження нових ефективних механізмів взаємодії центральних і місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, громадських організацій, підприємств, наукових і освітніх установ сфери туризму в забезпеченні розвитку екскурсійної діяльності.
Завдання Концепції:
- створення законодавчих, нормативно-правових, соціально-економічних, організаційно-управлінських умов для перетворення екскурсійної справи на соціально та екологічно орієнтовану, економічно ефективну сферу діяльності;
- підвищення ефективності місцевої політики в екскурсійної сфері, захисті інтересів учасників екскурсійної діяльності;
- посилення ролі місцевих громад і громадських організацій у запровадженні принципів сталого розвитку екскурсійної справи;
- забезпечення безпеки екскурсантів і подорожуючих, захист їхніх прав та законних інтересів;
- координація діяльності та підтримка громадських об'єднань екскурсійних працівників;
- створення умов для формування національної самосвідомості, патріотичного виховання дітей та молоді, збереження й відновлення унікальних природних та історико-культурних ресурсів, історичних місць Києва;
- створення об'єктів туристично-екскурсійної інфраструктури в межах територій з високою концентрацією цінних природних та історико-культурних туристичних ресурсів;
- формування інформаційного простору, створення сприятливих умов для забезпечення рівного доступу до інформації в екскурсійній сфері;
- формування механізму обліку та контролю здійснення екскурсійної діяльності;
- створення рівних можливостей для суб'єктів екскурсійної діяльності.
3. Учасники екскурсійної діяльності
Концепція розвитку екскурсійної діяльності в Києві - єдиний науково-методичний документ, спрямований забезпечити узагальнений підхід усіх суб'єктів процесу розвитку екскурсійної діяльності щодо до їх безпосередньої участі в ньому.
Концепція визначає учасників екскурсійної діяльності в м. Києві, якими є:
- юридичні та фізичні особи, які створюють екскурсійний продукт, надають екскурсійні послуги чи здійснюють посередницьку діяльність із надання характерних і супутніх послуг;
- громадяни України, іноземні громадяни та особи без громадянства, в інтересах яких здійснюється екскурсійна діяльність;
- органи місцевого самоврядування, на які покладається завдання щодо розвитку екскурсійної діяльності, забезпечення законності і якості надання екскурсійних послуг та здійснення при цьому відповідних контрольних функцій;
- об'єкти екскурсійного показу, в тому числі споруди, вулиці, середовище, пам'ятки історії, культурні цінності, музеї тощо, які є складовими екскурсії;
- фахівці екскурсійної справи (менеджери-організатори, екскурсоводи, гіди-перекладачі), що організовують та забезпечують екскурсійний супровід, виконуючи при цьому свої безпосередні функції.
4. Стан і тенденції розвитку екскурсійної діяльності у м. Києві
Розвиток туризму і, зокрема, екскурсійної справи є стимулом розвитку інших секторів економіки (у тому числі транспорту, торгівлі, музейної справи та інших), сприяє створенню значної кількості робочих місць, збільшенню бази оподаткування і надходжень до міського та районних бюджетів.
Туризм і екскурсії в цілому є галуззю економіки, що дозволяє при порівняно невеликих капіталовкладеннях забезпечити економічно рентабельне використання "місцевих ресурсів" - історико-культурної спадщини, традицій, природи. Тому для Києва правомірним є вибір туризму і екскурсійної діяльності як пріоритетного напрямку розвитку народногосподарського комплексу.
Київ має вигідне економіко-географічне розташування завдяки Дніпру - головній водній артерії міста. Через Київ проходять найважливіші залізничні, автомобільні магістралі та повітряні траси країни, що є надзвичайно важливим для розвитку та інтенсифікації зовнішньоекономічних та культурних зв'язків міста.
Розташований на межі двох природо-кліматичних зон - Полісся та Лісостепу - м. Київ має достатній природо-ресурсний потенціал.
У столиці проживають понад 2,6 млн. осіб, тобто 7,6 % населення країни. Найбільшу кількість становить вікова група громадян 35 - 39 років, найбільш сприятлива для сприйняття екскурсій.
Слід зазначити, що Київ має один з найбільших у країні історико-культурних потенціалів. На території Києва розташовано 2148 пам'яток історії та культури. Серед них - 39 міжнародного значення, у т. ч. збудовані у XI - XII ст. Софійський собор та комплекс споруд Києво-Печерського національного історико-культурного заповідника, які внесені до списку всесвітньої спадщини ЮНЕСКО. До реєстру національного культурного надбання включено 380 пам'яток архітектури, 23 пам'ятки археології, 25 пам'яток історії і 9 пам'яток монументального мистецтва.
У місті зосереджені 32 музеї (з-понад 2 млн. експонатів), 33 театри та студії, 53 культові споруди, 141 бібліотека, 52 кіноустановки, 19 концертних організацій і самостійних музичних колективів, цирк та ін.
У межах Києва формуються великі території масового відпочинку, які представлені 16 парками культури та відпочинку, 67 парками відпочинку. Спеціалізовані центри-парки, внесені до складу місць масового відпочинку, 3 ботанічні сади, зоопарк, НК "Експоцентр України", Музей народної архітектури і побуту, ділянка для гольф-клубу в урочищі Оболонь, зони історично-культурних заповідників, зокрема Феофанія, Пирогово-Китаєво.
Київ має цінні курортологічні ресурси, що зумовило розвиток двох кліматичних курортів загальнодержавного значення: Пуща-Водиця (13,3 тис. місць) та Конча-Заспа (14,7 тис. місць). Мережа санаторних закладів Києва представлена 46 об'єктами. Загальна місткість закладів курортного лікування складає близько 10,2 тис. місць, площа - 382,8 га. Кількість дитячих оздоровчих закладів, що розташовані у місті, становить 237, де можуть відпочивати понад 40 тис. дітей.
Мережа закладів відпочинку (з урахуванням тих, що функціонують періодично) включає 40 будинків та пансіонів, 30 оздоровчих таборів, 30 водноспортивних і веслувальних баз, 13 спортивно-риболовецьких баз. Загальна місткість закладів відпочинку (без спортивних баз) становить 16,0 тис. місць (територія 798,3 га).
На сьогодні у м. Києві існують понад 100 міських та заміських тематичних екскурсій (пішохідних, автобусних, теплохідних).
Розроблена Комплексна програма екскурсійного обслуговування школярів, яка, на жаль, досі не впроваджена у шкільні програми.
Негативна ситуація в екскурсійній сфері в м. Києві характеризується такими основними чинниками:
- відсутністю ефективної системи захисту прав та інтересів екскурсантів, забезпечення безпечних умов на об'єктах туристсько-екскурсійних відвідувань та за напрямами екскурсійних маршрутів;
- відсутністю сприятливих умов для розвитку екскурсійної справи, державної інвестиційної політики у цій сфері та належної її підтримки;
- практичною недоступністю якісного екскурсійного обслуговування для малозабезпечених верств населення, дітей, молоді, осіб похилого віку та з особливими потребами;
- відсутністю необхідної кількості професійних фахівців туристичного супроводу (екскурсоводів та гідів-перекладачів);
- відсутністю міського екскурсійно-методичного центру (ради), який би перевіряв професійні навички та знання фахівців туристичного супроводу, розробляв методики їх підготовки/перепідготовки та ін.;
- практичною відсутністю місць паркування чи короткочасної зупинки екскурсійних автобусів біля об'єктів екскурсійного показу;
- відсутністю окремої дорожньої смуги для екскурсійного автотранспорту, що не дозволяє впровадження міських автобусних екскурсій із застосуванням багатомовної лінгафонної системи;
- відсутністю розвинутої мережі туристсько-інформаційних центрів та екскурсійних пунктів;
- відсутністю чіткої схеми підготовки та перепідготовки відповідних кадрів, їх категоризації і акредитації;
- відсутністю системи обов'язкового страхування екскурсантів;
- на належному рівні не здійснюється популяризація екскурсійної діяльності як важливої складової в духовному збагаченні населення, вихованні підростаючого покоління;
- потребує вдосконалення діяльність акредитаційних комісій для отримання дозволу на право здійснення туристичного супроводу (модернізація діючого реєстру фахівців туристичного супроводу, його висвітлення в ЗМІ, виготовлення бланків і бейджів із системами захисту тощо).
5. Фінансове забезпечення реалізації Концепції
Виконання завдань та пріоритетні напрями Концепції фінансуватимуться за рахунок коштів місцевого бюджету, а також інших джерел.
Під час фінансування заходів з реалізації Концепції усі виконавці повинні забезпечити виконання запланованих завдань із залученням мінімального обсягу бюджетних коштів та досягненням максимального результату їх використання.
Обсяг фінансування заходів, спрямованих на виконання програм розвитку екскурсійної справи, щороку передбачається в проекті місцевого бюджету.
Фінансування заходів з реалізації Концепції здійснюватиметься також за рахунок коштів інвесторів, які залучаються для реалізації конкретних інвестиційних проектів та виконання програм, міжнародних фінансових організацій, інших джерел. Пріоритетним є формування фінансових джерел на основі державно-приватного партнерства.
Частка участі районних бюджетів у реалізації Концепції визначатиметься з урахуванням рівня соціально-економічного розвитку кожного району.
6. Механізм реалізації Концепції
Основними механізмами реалізації Концепції є:
- формування конкурентоспроможного київського екскурсійного продукту;
- перегляд чинної законодавчої бази з питань туризму і екскурсій;
- розробка нормативних актів щодо регулювання екскурсійної діяльності в м. Києві;
- удосконалення законодавства в частині підвищення кваліфікаційних вимог до суб'єктів туристсько-екскурсійної діяльності;
- розробка проектів нормативних актів та вдосконалення чинного законодавства України щодо правового статусу екскурсанта, захисту законних прав та інтересів суб'єктів екскурсійних відносин;
- вирішення комплексу організаційно-правових питань щодо розробки та прийняття нормативно-правових актів, передбачених Законом України "Про туризм";
- наукове, методичне та кадрове забезпечення реалізації Концепції;
- забезпечення належної координації наукових досліджень в усіх установах, що здійснюють наукові дослідження у сфері туризму і екскурсій;
- проведення методичних семінарів, науково-практичних конференцій з проблем розвитку екскурсійної діяльності, а також інших заходів щодо підвищення кваліфікації і перепідготовки кадрів;
- забезпечення підтримки перспективних досліджень в екскурсійній сфері.
7. Пріоритетні напрямки реалізації Концепції
Пріоритетними напрямками реалізації Концепції є:
- формування нормативно-правової бази щодо запровадження нових механізмів стимулювання розвитку екскурсійної діяльності згідно з відповідними нормативно-правовими актами;
- визначення структурних проблем розвитку екскурсійної діяльності в м. Києві, які мають негативний вплив на конкурентоспроможність київського екскурсійного продукту і потенціал його зростання, розроблення заходів щодо їх розв'язання;
- проведення моніторингу показників розвитку екскурсійної діяльності в районах м. Києва;
- розроблення нормативно-правової бази розвитку екскурсійної сфери міста;
- створення дієвої вертикалі міського управління в екскурсійній сфері, розподіл повноважень і відповідальності серед структурних підрозділів Київської міської державної адміністрації та районів м. Києва з метою координації, регулювання та захисту інтересів учасників екскурсійної діяльності;
- розроблення дієвого механізму збору та обліку екскурсантів, які отримали відповідні послуги у м. Києві;
- формування конкурентоспроможного київського екскурсійного продукту, розвиток людських ресурсів в інтересах туризму і екскурсій, збереження ресурсного потенціалу, формування простору високої екскурсійної привабливості, створення єдиної системи маркетингу та формування інформаційного простору в туристично-екскурсійній сфері;
- створення розвинутої мережі туристсько-інформаційних центрів, екскурсійних пунктів та туристичних терміналів;
- підготовка та реалізація пілотних проектів у сфері укладення угод щодо розвитку екскурсійної діяльності;
- реалізація довгострокової стратегії розвитку екскурсійної діяльності в м. Києві на основі ефективної реалізації туристсько-екскурсійного потенціалу кожного району;
- спрямування міських та залучених інвестицій на розбудову соціально-економічної інфраструктури районів;
- інтеграція Комплексної програми екскурсійного обслуговування школярів у навчальний процес із дотриманням вікових категорій учнів, норм та вимог шкільних навчальних планів;
- запровадження обов'язкового страхування екскурсантів.
8. Очікувані результати
Реалізація пропонованого варіанта розвитку екскурсійної діяльності дасть змогу забезпечити:
- зміцнення здоров'я та покращення якості життя населення, покращення соціальної стабільності та соціальної безпеки;
- створення умов для задоволення потреб мешканців та гостей столиці в активному та повноцінному відпочинку;
- додержання визначених державних соціальних гарантій стосовно кожного громадянина незалежно від місця його проживання;
- сприяння відродженню національної культури та народних ремесел, формуванню національної самосвідомості та патріотичному вихованню;
- збереження та відновлення унікальних природних та історико-культурних ресурсів, історичних місць м. Києва, залучення інвестицій у розвиток інженерно-транспортної та комунальної інфраструктур;
- скорочення невиправданих бюджетних витрат, раціоналізацію використання фінансових і матеріальних ресурсів, наповнення бюджетів усіх рівнів, надходження валютних коштів;
- підвищення привабливості туристичного та курортно-рекреаційного комплексу Києва для стимулювання надходження в економіку міста іноземних та вітчизняних інвестицій;
- створення нових та збереження наявних робочих місць, розвиток малого та середнього підприємництва в екскурсійній сфері;
- створення умов для розвитку районів в інтересах м. Києва, підвищення рівня життя населення, подолання бідності та безробіття, формування середнього класу;
- безпеку екскурсантів, захист їхніх прав, законних інтересів і збереження їхнього майна;
- створення рівних можливостей для суб'єктів екскурсійної діяльності, формування передумов для розвитку ефективного та прозоро організованого туристсько-екскурсійного ринку, єдиного нормативно-правового простору;
- створення сучасних об'єктів туристсько-екскурсійної інфраструктури в межах територій з високою концентрацією цінних природних та історико-культурних туристичних ресурсів;
- удосконалення системи інформаційного забезпечення, створення сприятливих умов для забезпечення рівного доступу до інформації;
- вдосконалення існуючих та впровадження нових ефективних механізмів взаємодії міського і районних органів виконавчої влади, громадських організацій, підприємств, наукових і освітніх установ сфери туризму і екскурсій в забезпеченні розвитку екскурсійної діяльності;
- розроблення ефективних міських та районних програм розвитку екскурсійної діяльності, економічно обґрунтованих планів їх реалізації, у тому числі в рамках програм соціально-економічного розвитку;
- розвиток міжнародного співробітництва та євроінтеграційних процесів у туристсько-екскурсійній сфері, покращення туристичного іміджу держави;
- збільшення обсягу екскурсійних послуг;
- істотний внесок у структурну перебудову м. Києва за рахунок розвитку інших галузей.
9. Контроль за виконанням Концепції
Впроваджують в практичну діяльність цю Концепцію Київська міська державна адміністрація, її структурні підрозділи, районні у м. Києві державні адміністрації, підприємства туристично-рекреаційного комплексу, зацікавлені в її реалізації.
Забезпечення виконання Концепції та контроль за її реалізацією здійснює Київська міська державна адміністрація.
Інформація про хід виконання Концепції та ефективність використання коштів заслуховується на колегіях виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації).
Заступник міського голови - секретар Київради | О.Довгий |
"Хрещатик" N 22 (3653) від 17 лютого 2010 року