• Посилання скопійовано
Документ підготовлено в системі iplex

Про нову редакцію Програми соціально-економічного та культурного розвитку м. Києва на 2003 рік

Київська міська рада | Рішення, Програма від 27.03.2003 № 343/503
Реквізити
  • Видавник: Київська міська рада
  • Тип: Рішення, Програма
  • Дата: 27.03.2003
  • Номер: 343/503
  • Статус: Документ діє
  • Посилання скопійовано
Реквізити
  • Видавник: Київська міська рада
  • Тип: Рішення, Програма
  • Дата: 27.03.2003
  • Номер: 343/503
  • Статус: Документ діє
Документ підготовлено в системі iplex
КИЇВСЬКА МІСЬКА РАДА
IV сесія XXIV скликання
Р І Ш Е Н Н Я
N 343/503 від 27.03.2003
Про нову редакцію Програми соціально-економічного
та культурного розвитку м. Києва на 2003 рік
( Із змінами, внесеними згідно з Рішеннями Київміськради N 514/674 ( ra0514023-03 ) від 26.06.2003 N 208/1082 ( ra0208023-03 ) від 27.11.2003 )
Керуючись пунктом 22 частини I статті 26 Закону України "Промісцеве самоврядування в Україні" ( 280/97-ВР ), Київська міськарада
В И Р І Ш И Л А:
1. Програму соціально-економічного та культурного розвиткум. Києва на 2003 рік, затверджену рішенням Київради від 28.12.2002N 233/393 ( ra_233023-02 ), викласти в редакції згідно з додатком.
2. Контроль за виконанням цього рішення покласти на постійнукомісію Київради з питань бюджету та соціально-економічногорозвитку.
Київський міський голова О.Омельченко
Додаток
до рішення
Київської міської ради
від 28.12.2002 N 233/393
(в редакції рішення
Київської міської ради
від 27.03.2003 N 343/503)
ПРОГРАМА
соціально-економічного та культурного
розвитку м. Києва на 2003 рік
Основні показники
ЗМІСТ
Передмова
1 Оцінка тенденцій та результатів соціально-економічного розвитку
м. Києва на кінець 2002 року. Головні проблеми
2 Вплив загальноекономічної ситуації в Україні на
загальноекономічну ситуацію в м. Києві
3 Головна мета програми, основні цілі, завдання та напрями
соціально-економічного розвитку м. Києва на 2003 рік
4 Основні напрямки соціально-економічного розвитку м. Києва у
2003 році
4.1 Динамічне підвищення рівня життя населення, розв'язання
проблеми бідності
4.1.1 Грошові доходи населення і заробітна плата
4.1.2 Ринок праці
4.1.3 Соціальний захист та пенсійна реформа
4.1.4 Здоров'я населення, фізична культура та спорт
4.1.6 Житлова політика та житлово-комунальне
господарство
4.1.7 Розвиток дорожньо-транспортної інфраструктури
4.1.8 Культура
4.1.9 Розвиток туризму та готельного господарства
4.1.10 Охорона навколишнього середовища. Природна та
техногенна безпека
4.1.11 Розвиток торгівлі та громадського харчування
4.1.12 Розвиток сфери побутового обслуговування населення
4.1.13 Захист прав споживачів
4.2 Створення умов для стабільного розвитку економіки
4.2.1 Податково-бюджетна політика
4.2.2 Інвестиційна політика та капітальне будівництво
4.2.3 Земельна реформа, розвиток ринку землі
4.2.4 Управління комунальним майном
4.2.5 Розвиток системи державних закупівель
4.3 Спрямування структурних зрушень на забезпечення
ефективності функціонування реального сектору економіки
4.3.1 Формування конкурентного середовища та удосконалення
відносин власності
4.3.2 Розвиток промислового потенціалу та захист
інтересів вітчизняного виробника
4.3.3 Запровадження інноваційної моделі розвитку
4.3.4 Енергозабезпечення та енергозбереження
4.3.5 Розвиток комунікацій, зв'язку та інформатизації
4.4 Захист прав і свобод громадян, зміцнення законності та
правопорядку
4.5 Реалізація громадянських прав населення, розвиток
інститутів громадянського суспільства
4.6 Зовнішньоекономічна діяльність
4.7 Виконання доручень виборців
4.8 Посилення ролі районів у забезпеченні економічного
зростання та їх відповідальності за розв'язання
соціально-економічних проблем
Додатки 1. Основні показники соціально-економічного розвитку
м. Києва
2. Баланси (фінансових ресурсів, грошових доходів і
витрат населення, ринку праці)
3. Перелік регіональних програм, які фінансуватимуться у
2003 році за рахунок коштів міського бюджету
4. Основні показники економічного і соціального розвитку
районів м. Києва
5. Розподіл асигнувань на фінансування капітальних
вкладень на 2003 рік
ПЕРЕДМОВА
Програма соціально-економічного та культурного розвитку м.Києва на 2003 рік (далі - Програма) розроблена відповідно до ст.17Закону України "Про місцеві державні адміністрації" ( 586-14 ),ст.11 Закону України "Про державне прогнозування та розробленняпрограм економічного і соціального розвитку України" ( 1602-14 ),в терміни, визначені розпорядженням Київської міської державноїадміністрації від 29.05.2002 N 1075 "Про організацію роботи ізформування проекту Програми соціально-економічного та культурногорозвитку м. Києва на 2003 рік".
Програма базується на засадах Конституції України( 254к/96-ВР ) та чинного законодавства, зокрема Закону України"Про столицю України - місто-герой Київ" ( 401-14 ).
В основу розробки Програми покладено положення посланьПрезидента України до Верховної Ради України "Україна: поступ уXXI сторіччя. Стратегія економічного та соціального розвитку на2000-2004 роки" ( 276а/2000 ) та "Європейський вибір.Концептуальні засади стратегії економічного і соціального розвиткуУкраїни на 2002-2011 роки" ( n0001100-02 ).
Структура Програми відповідає вимогам Концепції Державноїпрограми економічного і соціального розвитку України на 2003 рік,схваленої розпорядженням Кабінету Міністрів України від 14.06.2002N 339-р ( 339-2002-р ).
Програма грунтується на аналізі тенденцій та результатівсоціального-економічного розвитку м. Києва, що склалися упопередні роки та на початок 2003 року.
Завдання і заходи Програми узгоджені з бюджетом м. Києва.
На основі аналізу динаміки та тенденцій основних економічнихпоказників і соціальних змін, що обумовили сучасний стан окремихгалузей і сфер міського господарства, в Програмі сформульованіпроблеми, які постають перед міською владою і потребують вирішенняв перспективі, в тому числі у 2003 році.
При визначенні проблем, що мають бути вирішені у 2003 році,враховувалися завдання, передбачені:
- Державною програмою соціально-економічного розвиткум. Києва на період до 2010 року, затвердженою постановою КабінетуМіністрів України від 15.12.97 N 1409 ( 1409-97-п );
- Генеральним планом м. Києва на період до 2020 року,затвердженим рішенням Київради від 28.03.2002 N 370/1804( ra0370023-02 );
- Програмою діяльності Кабінету Міністрів України на 2003рік, затвердженою постановою Кабінету Міністрів України від5 червня 2002 р. N 779 ( 779-2002-п ), в якій викладені якзагальнодержавні проблеми, що намічається вирішувати у 2003 році,так і адресні доручення Київській міській державній адміністрації;
- заходами галузевих і комплексних міських програм,затверджених Київрадою або Київською міською державноюадміністрацією;
- дорученнями виборців депутатам Київради, обраних від 90виборчих округів міста, прийняті рішенням Київради від 11.07.2002N 91/91 ( ra0091023-02 ) "Про накази виборців депутатам Київськоїміської ради XXIV скликання" та взяті до виконання виконавчиморганом Київради.
У Програмі враховані пропозиції структурних підрозділівКиївської міської державної адміністрації, районних в м. Києвідержавних адміністрацій, підприємств, установ і організацій міста.
В процесі виконання Програма може уточнюватись на підставірішень, які прийматиме міська влада, щоб врахувати новісоціально-економічні процеси, що відбуватимуться в економіцідержави та міста, а також при уточненні бюджету м. Києва на 2003рік ( ra_232023-02 ).
Зміни та доповнення до Програми затверджуються Київськоюміською радою за поданням постійної комісії Київради з питаньбюджету та соціально-економічного розвитку.
Для оцінки повноти і якості виконання програмних завданьпротягом 2003 року здійснюватиметься аналіз виконання Програми.
Програма охоплює всі основні напрями діяльності міськоївлади. Запорукою успішного виконання Програми буде пліднаспівпраця Київради, її виконавчого органу - Київської міськоїдержавної адміністрації та всіх виконавців програмних заходів.
1. Оцінка тенденцій та результатів соціально-економічного
розвитку м. Києва на кінець 2002 року. Головні проблеми
Аналіз загальної економічної ситуації в м. Києві, що склаласяна кінець 2002 року, свідчить про продовження позитивних тенденційзростання, які склалися за попередні роки завдяки проведеннюреформ, та ринкових перетворень, спрямованих на забезпеченнясталого розвитку міста відповідно до вимог загальнодержавноїстратегії соціально-економічного розвитку країни і її регіонів.
Підгрунтям позитивних тенденцій, що склалися всоціально-економічному розвитку міста, стала активна політикаміської влади, спрямована на створення умов для забезпеченнясталого збалансованого розвитку міста, вирішення соціальнихпроблем та підвищення якості життя населення.
В місті продовжується тенденція зростання найважливішогопоказника розвитку економічного потенціалу міста - валової доданоївартості (ВДВ), середньорічні темпи приросту якої (у реальномувимірі) знаходяться протягом останніх років на рівні 6%.
За орієнтовною оцінкою, враховуючи показники розвитку галузейгосподарського комплексу міста, у 2002 році обсяг номінального ВДВстановив 25,1 млрд.грн., що у реальному вимірі на 6,1% більшепорівняно з 2001 роком. В розрахунку на душу населення виробленоВДВ на суму 9,6 тис.грн. проти 8,7 тис.грн. у 2001 році.
У структурі ВДВ формується позитивна тенденція щодозбільшення ваги галузей, що надають послуги. Їхня частка взагальному обсязі ВДВ зросла до 72,7% у 2002 році проти 72,5% у2001 році, що відповідає світовим тенденціям розвитку столичнихміст. Реальний приріст цих галузей економіки забезпечено зарахунок підвищення внутрішнього попиту на товари вітчизняноговиробництва та послуги, які стали більш конкурентоспроможними наспоживчому ринку міста.
В структурі ВДВ на фоні поступового зменшення питомої вагигалузей, що виробляють товари, досить стабільною (близько 17%)залишається частка промисловості. Починаючи з 1997 року,зберігається позитивна динаміка нарощування обсягів виробництвапромислової продукції.
У 2002 році обсяги виробництва промислової продукції упорівнянні з 2001 роком зросли на 8,2% (у порівнянних цінах) ісклали 10,3 млрд.грн., в результаті чого базовий рівень 1990 рокубуде перевищено на 27%.
В місті ведеться певна робота над інноваційною моделлюрозвитку економіки:
- за підтримки міської влади в місті здійснюютьсянауково-дослідні та науково-технічні розробки, в тому числі врамках схеми: наука - виробництву;
- у 2001 році освоєно виробництво 4,3 тис. найменувань новихвидів продукції, що удвічі більше, ніж у 2000 р., у 2002 році -6,6 тис., що в 1,5 раза більше, ніж за 2001 рік;
- питома вага освоєних на підприємствах столиці нових видівпродукції, в тому числі споживчих товарів, у загальнодержавнихобсягах виробництва у 2001 р. складала 22%, у 2002 році становиламайже 30%.
Протягом 2002 року в Києві виконувалась широкомасштабнабудівельна програма, в процесі реалізації якої соціальна таінженерно-транспортна інфраструктура міста поповнилася новимиоб'єктами.
Завершено прибудову до школи N 89 на вул. Рибальській тареконструкцію дитячого дошкільного закладу N 205 на вул.Московській у Печерському районі, спорудження першої чергидитячого навчально-виховного центру на бульварі Кольцова на 200учнівських місць, введено в експлуатацію 29,7 км тролейбуснихліній.
Значні обсяги робіт (55,9 млн.грн.) виконано по реконструкціїжитлового фонду (введено в експлуатацію 12 житлових будинківзагальною площею 28,5 тис.кв.м); завершено роботи по спорудженнюканалізаційного колектора в с.Шевченкове (5,0 км), водопостачаннюс.Ходосіївка Києво-Святошинського району (16,6 км).
Введено в експлуатацію 97 багатоповерхових житлових будинкита 196 будинків котеджної забудови загальною житловою площею 1,0слн кв.м, у тому числі 72,2 тис. кв.м за рахунок коштів міськогобюджету.
Однією з основних галузей міського господарства, яка маєвелике соціальне значення, є громадський транспорт, працівникиякого у 2002 році забезпечили зростання вантажо- тапасажирообороту, підвищили якість обслуговування, розширилигеографію рейсів.
На ринку зв'язку та телекомунікацій проведено значну роботу змодернізації обладнання підприємств галузі, введено в дію новіпотужності, в тому числі: міські АТС (на 38,0 тис. номерів),міські кабельні лінії зв'язку протяжністю 67,6 км; 20,9 кмволоконно-оптичних ліній; 133 базових станцій стільниковогозв'язку тощо.
Зовнішньоторговельний оборот міста у 2002 році знизився на7,0 млрд.дол.США, в тому числі експорт - 2,97 млрд.дол.США(знизився на 3,6%), імпорт - 4,1 млрд.дол.США (знизився на 34%).Структурні зміни в зовнішньоторговельному обороті містазабезпечили зниження від'ємного сальдо, яке становило 1,2млрд.дол.США (проти 3,3 млрд.дол.США у 2001 році). Середпродукції, що експортується, простежується збільшення експортузернових культур, жирів та масла, продукції харчовоїпромисловості, паперу, картону та мінеральних продуктів.
Забезпечення сталого розвитку міста супроводжується активнимзапровадженням в життя ринкових відносин, спрямованих наформування і розвиток конкурентного середовища за рахунокудосконалення відносин власності, підвищення ефективностіуправління майном територіальної громади міста, проведенняактивної антимонопольної політики, сприяння розвиткупідприємницького сектору економіки. Кількість малих підприємств вмісті має стійку тенденцію до збільшення: у 2000 році їхнараховувалося 30,7 тис. одиниць, у 2001 році - 33,9 тис. одиниць,у 2002 році (за попередніми даними) - 37,6 тис. одиниць.
Послідовно здійснюється в місті політика підтримки розвиткупідприємництва, удосконалення його структури, збільшення обсягівфінансової підтримки. Це дозволило залучити до сфери малогобізнесу понад 227,9 тис. осіб, або майже 20% від загальноїкількості зайнятих у галузях економіки міста.
Продовжено проведення інституційних реформ. Приватизаційніпроцеси залишаються основним засобом зміни форми власності іформування недержавного сектора економіки. Упродовж 2002 року у м.Києві приватизовано 558 об'єктів, у тому числі 518 об'єктівкомунальної власності (91% до загалу). Внаслідок розширення базиприватизації, запровадження нових механізмів та прозорих процедуробсяги надходжень грошових коштів до бюджетів усіх рівнів зрослидо 194,7 млн. грн., або на 24,7% порівнно з 2001 роком, що в 1,5раза перевищує показниками, передбачені програмою приватизації на2002 рік.
В Києві здійснюється зважена фінансова політика.
У 2002 році надходження податків і платежів до бюджетів всіхрівнів склали 10,0 млрд.грн. що на 5,9% більше, ніж у 2001 році.При цьому до державного бюджету надійшло близько 6,1 млрд.грн.проти 5,1 млрд.грн. у 2001 році, податкові надходження до міськогобюджету склалі 3,9% млрд.грн.
Відповідно до фінансових можливостей будувалась політика іпріоритети соціально-економічного розвитку. Зокрема, незважаючи напевні фінансові труднощі, міська влада здійснювала фінансуваннявидатків, які мають соціальну спрямованість, що дозволилозабезпечувати утримання на належному рівні установсоціально-культурної сфери, надавати дотацію транспортним тажитлово-комунальним підприємствам, забезпечувати соціальний захистнаселення, своєчасно і в повному обсязі виплачувати заробітнуплату працівникам підприємств і установ міста, а також здійснюватисоціальні виплати всім категоріям киян, які фінансуються зарахунок міського та районних бюджетів.
В соціальній сфері зусилля міської влади спрямовувались нареалізацію завдань щодо поступового подолання бідності, підвищенняжиттєвого рівня та зміцнення системи соціальної підтримкинезахищених верств населення, забезпечення продуктивної зайнятостікиян.
В місті забезпечено стабільне зростання грошових доходівнаселення. Тільки за 1996-2001 роки вони зросли більш, ніж у 3,5раза. У 2002 році грошові доходи киян зросли (за попереднімиданими) до 19,0 млрд.грн. (на 10,2%) за рахунок підвищення пенсій(з 1 січня та з 1 червня), стипендій, рівня оплати праці зайнятихв усіх сферах економічної діяльності. У розрахунку на душунаселення грошові доходи становитимуть 7,3 тис.грн. проти 6,6тис.грн. у 2001 році. Реальні грошові доходи у порівнянні з 2001роком зростуть на 4,4%.
Основним джерелом доходів населення міста залишаєтьсязаробітна плата, пенсії та грошова допомога, а також доходи відпідприємницької діяльності, питома вага яких у структурі доходівмає стійку тенденцію до зростання.
В 2002 році щомісячно забезпечувалось випереджаюче зростанняномінальної заробітної плати, яка в середньому за рік упрацівників великих та середніх підприємств дорівнювала 643,1грн., що на 17% більше, ніж у 2001 році. Розмір пенсій збільшенона 36,3% (в середньому становив 139,3 грн. на місяць).
Економічне зростання в місті обумовлює позитивні зрушення усфері соціального захисту інвалідів, багатодітних сімей, іншихкатегорій малозабезпечених громадян, що потребують соціальноїдопомоги.
Міська влада знаходить ресурси і можливості розширити мережуі зміцнити матеріально-технічну базу установ для обслуговуванняінвалідів і громадян похилого віку, здійснити, додатково додержавної, підтримку малозабезпечених верств населення відповіднодо міської комплексної програми "Турбота" ( ra0161023-01,ra0165017-01 ), обсяги фінансування якої зросли з 5,8 млн. грн. у1996 році до 101,9 млн. грн. у 2001 році, тобто більше, ніж у 17,5раза. У 2002 році заходи цієї програми на суму 119,3 млн. грн., щоно 17,1% більше, ніж у 2001 році.
На виплату державної соціальної допомоги було спрямувано 23,1млн. грн. проти 20,4 млн. грн. у 2001 році. Різними видамисоціальної допомоги булое охоплено 51,5 тис. самотніх громадянпохилого віку, що на 1,2% більше, ніж торік.
Одним з важливих напрямів соціальної допомоги та передумовоюподолання бідності є забезпечення працездатним верствам населенняміста умов для самостійного вирішення проблем підвищеннядобробуту. З цією метою в місті здійснюється регулювання ринкупраці. За попередніми розрахунками у 2002 році забезпеченопродуктивну зайнятість населення в усіх сферах економічноїдіяльності на рівні 1328,1 тис. осіб, що на 3,7 тис. осіб більше,ніж у 2001 році. Навантаження на одне робоче місце знижено дорівня 0,6 за рахунок створення 24,6 тис. нових робочих місць проти20,8 тис. у 2001 році.
Пожвавлення економічних процесів сприяє зростаннюпродуктивної зайнятості населення, активізації руху робочої сили,призупиненню вивільнення зайнятих у галузях економіки, зменшеннюкількості безробітних. Рівень офіційного безробіття у 2002 роцізнизився до 0,53%.
В місті проводиться й інша робота з вирішення соціальнихпроблем киян, передусім із забезпечення населення послугамизакладів соціальної інфраструктури.
Досвід держав, які здійснювали політичні та ринкові реформи,засвідчує, що реальний успіх трансформаційних процесів можливийлише тоді, коли реформи та їхні результати відповідають інтересамі сподіванням широких верств населення, а тому отримують достатнюсуспільну підтримку.
Поряд з безумовними успіхами, які мають місце всоціально-економічному розвитку Києва, в місті існує й ціла низкапроблемних питань, які потребують вирішення. Над цими проблемамиміська влада планує працювати у 2003 та подальших роках.
Однією з найактуальніших загальних проблем для всіх галузейекономіки і соціальної сфери столиці є високий ступінь зносуосновних фондів. В середньому по місту він оцінюється у 37,7%, алев окремих галузях і сферах економіки ця цифра значно вища.Моральне і фізичне старіння основних фондів є загрозливим явищем іпотребує серйозної уваги. Результати попередньої роботи в місті звирішення цієї проблеми обумовили такий стан, при якому відсотокзносу основних фондів є найнижчим в Україні. Своє завдання міськавлада бачить у забезпеченні ефективного безаварійногофункціонування всіх об'єктів міського господарства.
За сферами діяльності основними проблемами, які стримуютьекономічний і соціальний розвиток міста, є такі:
Проблемні питання в галузі промисловості
та інноваційної діяльності
Незважаючи на загальне зростання обсягів промисловоговиробництва, в місті за останні роки спостерігається тенденція допоступового зменшення темпів росту до рівня попереднього року: у2000 році - 126,1%, у 2001 році - 118,2%, у 2002 році - 108,2%.Така тенденція не завжди виправдана економічно і свідчить пронедостатню ефективність роботи окремих підприємств.
Все ще залишається значною частка підприємств, які практичнозупинили роботу. Так, періодично не працювали у 2002 році3,7% від загальної кількості промислових підприємств.
Продовжується випуск значної номенклатури
неконкурентоспроможної продукції, про що свідчить зростання
залишків виробленої продукції на складах київських підприємств.
Так, у 2002 році випущено магнітофонів 2537 шт., а на складі
станом на 01.01.2003 їх залишалося 2820 шт.; фотоапаратів випущено
- 1800, на складі - 6000 шт. Такі приклади непоодинокі. Через
неконкурентоспроможність не знаходить ринку збуту продукція ЗАТ
"Промарматура", ВАТ "Телевізійний завод "Славутич", деяких інших
підприємств.
Неефективна амортизаційна політика загальмувала оновленняосновних фондів, знос яких на більшості підприємств досягає 50%.
В поточному році дещо скоротилася частка інноваційно активнихпідприємств. Якщо у 2001 році іноваційною діяльністю займалосьмайже кожне п'яте підприємство, то у 2002 році - кожне сьоме.
Зменшується кількість спеціалістів, які ведуть
науково-дослідні та конструкторські розробки інноваційного
спрямування. Знижується кількість замовлень на науково-технічну
продукцію.
Проблемні питання в галузі будівництва
та інвестиційної діяльності
Уповільнюються темпи зростання обсягів підрядних робіт,виконаних власними силами підрядних міських будівельно-монтажнихорганізацій: у 2000 році - 128%, у 2001 році - 121,8%, у 2002 року- 99,3%.
Скорочується обсяг інвестицій в основний капітал: зниження з
5639,0 млн. грн. у 2001 році до 4500 млн. грн. у 2002 році.
Повільними темпами здійснюється реконструкція застарілогожитлового фонду столиці, зокрема п'ятиповерхівок забудови 60-хроків.
Зберігається значна кількість довгобудів.
Підприємства будівельної індустрії продовжують залишатися
екологонебезпечними і є загрозою для міського навколишнього
середовища.
Проблемні питання в галузі міського
громадського транспорту
Першочерговою проблемою розвитку міського пасажирськоготранспорту столиці продовжує залишатися необхідність докорінноїмодернізації матеріально-технічного стану транспортноїінфраструктури та оновлення рухомого складу, що потребує значнихкоштів.
В місті відсутня загальноміська автоматизована системакомплексного диспетчерського управління рухом усіх видів міськогоназемного пасажирського транспорту.
Неврегульованими залишаються проблеми економіки транспортноїгалузі міста, зокрема, в частині визначення взаємовідносин міжусіма суб'єктами ринку транспортних послуг: забезпеченняекономічно обгрунтованими тарифами на перевезення пасажирів ібагажу, залежно від фактичного обсягу наданих транспортних послуг;відсутність механізму заміни системи пільг на адресну грошовудопомогу населенню; невизначеність порядку щодо 100-відсотковоїкомпенсації витрат транспортним підприємствам від перевезенняпільгових категорій пасажирів та застосування регульованихтарифів.
В результаті - недостатньо ефективна фінансова діяльністьгалузі. Так, у 2002 році середній рівень покриття власнимидоходами витрат на перевезення пасажирів по КП "Київпастранс"склав 70,1%, по КП "Київський метрополітен" - 90,7%.
Проблемні питання в галузі зовнішньоекономічної діяльності
Суттєве скорочення зовнішньоекономічного обороту: з 9,4млрд.дол. США у 2000 році до 9,2 млрд.дол. США у 2001 році і 7,0млрд.дол. США у 2002 році.
Імпортні надходження до столиці все ще суттєво перевищуютьекспорт київської продукції. В результаті місто має від'ємнесальдо торговельного балансу.
Проблемні питання в галузі бюджету та фінансів
В Києві зростає кількість збиткових підприємств, їхня часткапо роках становила: у 2000 - 31%, у 2001 - 33%, у 2002 - 35%.
Зростають обсяги дебіторської та кредиторської заборгованостіпідприємств, що свідчить про низький стан платіжної дисципліни.
(млрд.грн.)
------------------------------------------------------------------
| | 2000 | 2001 | 2002 |
|-----------------------------+----------+-----------+-----------|
|Дебіторська заборгованість | 85,1 | 93,3 | 94,6 |
|-----------------------------+----------+-----------+-----------|
|Кредиторська заборгованість | 101,5 | 105,1 | 108,0 |
------------------------------------------------------------------
У 2002 роцім скорочено рівень доходів до загального фондубюджету міста: з 4143,0 млн. грн. у 2001 р. до 4036,0 млн. грн. у2002 р., або на 107,0 млн. грн. (2,6%).
Проблемні питання в галузі соціальної сфери
Спостерігається зростання чисельності населення міста, алевиключно за рахунок міграційного приросту. Демографічна ситуаціяхарактеризується природним скороченням населення, якеускладнюється високим рівнем смертності, передусім від хворобсистеми кровообігу, новоутворень, нещасних випадків, отруєнь,травм.
В Києві існує приховане безробіття. Кількість працівників,які у 2002 році з ініціативи адміністрації були переведені наскорочений робочий день, тиждень, хоча і зменшилася на 1,7%, алевсе ж становила 46,3 тис. осіб, у промисловості вона знизилася на6,8% і становила 20,7 тис. осіб.
Існує заборгованість із виплат заробітної плати працівникамдержавних підприємств, установ і організацій, що фінансуються здержавного бюджету, а також працівникам підприємств колективноївласності. Станом на 01.01.2003 загальна сума заборгованостістановила 35,8 млн. грн., з якої 42% припадає на підприємствадержавної власності та 58% - колективної.
Спостерігається збільшення диференціації доходів населення тапониження межі бідності.
Є недостатня адресність соціальної підтримки малозабезпеченихверств населення. Не створено інформаційних банків даних зхарактеристиками всіх верств населення міста, яке потребуєсоціальної допомоги.
Існує дефіцит закладів та установ соціального спрямування.
Існує постійний дефіцит фінансового та матеріально-технічногозабезпечення закладів освіти, культури, охорони здоров'я.
Проблемні питання в галузі екології
Відсутність дійової системи очищення міста, переробки,знищення та складування промислових та побутових відходів.
Надмірне антропогенне навантаження на природне середовищеміста, посилене наслідками Чорнобильської катастрофи;незадовільний стан водного басейну та захаращеність береговоїсмуги Дніпра і малих водойм в місті; накопичення значної кількостівідходів виробництва і споживання на полігонах, які вже і такдостатньо перевантажені; загроза перевищення рівня нормативногозабруднення повітряного простору.
Погіршення якості питної води і повітря в місті особливозагрозливе для здоров'я людей.
В Києві швидко зростає кількість легкових автомобілів, щознаходяться у приватній власності: з 267,7 тис. у 1995 році до404,9 тис. у 2001 році. Крім того, швидко зростає парк службовогоавтотранспорту, а також автобусів, що входять до складу міськогогромадського транспорту.
Беручи до уваги те, що до 70% забруднення повітря в містівідбувається через шкідливі викиди автотранспорту, в Києвізагострюється проблема боротьби за максимальне зниження шкоди, якузавдає автотранспорт екології міста.
В ході реалізації Програми соціально-економічного такультурного розвитку міста на 2003 рік міська влада буде працюватинад вирішенням зазначених проблем.
2. Вплив загальноекономічної ситуації в Україні
на загальноекономічну ситуацію в м. Києві
Місто Київ, його економіка та соціальна сфера є невід'ємнимискладовими єдиного загальнодержавного комплексу і томуефективність соціально-економічного розвитку міста вирішальноюмірою залежить від загальнодержавної кон'юнктури та заходівекономічної та соціальної політики держави.
Державна соціально-економічна політика обумовлює якпозитивний, так і негативний вплив на ефективністьсоціально-економічного розвитку м. Києва.
Позитивне значення має прийнятий державою курс на європейськуекономічну інтеграцію. Це повинно позитивно впливати на розвитокзовнішньоекономічної діяльності в місті, хоча на практиці цьогопоки що не відбувається. Основною причиною такого становища єневирішеність на законодавчому рівні питання щодо визначення ролірегіонів у зовнішньоекономічному співробітництві, входженнярегіонів до міжнародних організацій та формувань.
Негативний вплив на соціально-економічний розвиток столицімають:
1. Недоліки у формуванні та реалізації ефективноїрегіональної політики.
1.1. Відсутність нормативно-правової бази застосуваннядоговірних засад для визначення спільних дій центральних імісцевих органів виконавчої влади та органів місцевогосамоврядування в стимулюванні регіонального розвитку, а такожобмеження можливостей органів місцевого самоврядування та місцевихорганів виконавчої влади в розвитку міжрегіональногоспівробітництва.
1.2. Невирішеність на державному рівні проблеми створення врегіонах, зокрема в м. Києві, ефективно функціонуючих промисловихкомплексів. Для цього необхідно вирішити питання щодо передачі докомунальної власності або до сфери управління виконавчого органуКиївради (Київської міської державної адміністрації) всіхпромислових підприємств державної власності, крім "казенних", щознаходяться на території міста Києва. Те ж стосується часток(паїв, акцій), що належать державі, в статутних фондах акціонернихтовариств, які функціонують на території м. Києва.
1.3. З метою забезпечення комплексного соціально-економічногорозвитку міста необхідно суттєво розширити можливості органівмісцевого самоврядування для вирішення місцевих проблем. Зокрема,по м. Києву нагальними питаннями є:
- безоплатна передача до комунальної власності територіальноїгромади м. Києва об'єктів незавершеного будівництва, щоперебувають в державній власності;
- передача у відання м. Києва професійно-технічних навчальнихзакладів, розташованих на території міста;
1.4. Подальшого вдосконалення потребують міжбюджетнівідносини, зокрема, в частині визначення фінансових нормативівбюджетної забезпеченості, відповідних коригуючих коефіцієнтів, якіб повністю враховували специфіку формування в столиці Українивитрат на освіту, охорону здоров'я, соціальний захист та соціальнезабезпечення.
1.5. Потребує вирішення проблема погашення заборгованості звиплат заробітної плати працівникам державних промисловихпідприємств, а також установ та організацій, що фінансуються здержавного бюджету (станом на 01.01.2003 заборгованість становила15,1 млн. грн.).
1.6. Необхідно забезпечити в повному обсязі субвенцію зДержавного бюджету м. Києву на компенсаційні виплати за пільговийпроїзд окремих категорій громадян в міському пасажирськомутранспорті.
1.7. Залишається неврегульованим питання щодо фінансовогозабезпечення виконання програмних завдань загальнодержавногозначення. Так, протягом останніх років не вирішується питання щодофінансування в повному обсязі з Державного бюджету об'єктівзагальнодержавного значення, передбачених Державною програмоюсоціально-економічного розвитку м. Києва на період до 2010 року,затвердженою постановою Кабінету Міністрів України від 15.12.97N 1409 ( 1409-97-п ). Загальна сума недоданих коштів з Державногобюджету за 1998-2002 роки становить 721,8 млн. грн. (у цінах 1997року). Це значно стримує будівництво об'єктів метрополітену,комунального господарства, охорони здоров'я, відтвореннянаціональних пам'яток історії, культури та архітектури.
2. Не вирішення багатьох питань, передусім фінансовогохарактеру, щодо взаємодії Києва як столичного міста з центральниморганами виконавчої влади. З одного боку, це проблема визначенняКиєва одним із найбільших в Україні донорів Державного бюджету(більше 26% надходжень до Державного бюджету забезпечує Київ), зіншого боку - невиконання законодавчо встановлених гарантійвиконання м. Києвом столичних функцій, згідно з Законом України"Про столицю України - місто-герой Київ" ( 401-14 ). Зокрема, невирішені такі питання:
2.1. Виділення окремим рядком у Державному бюджеті Українифінансування витрат на здійснення містом Києвом столичних функцій.
2.2. Затвердження стабільних, не менш ніж на два роки,бюджетних показників взаємовідносин Державного бюджету України ібюджету міста Києва.
2.3. Компенсації на підставі угод витрат, пов'язаних звикористанням центральними органами державної влади,представництвами іноземних держав і міжнародних організацій таіншими органами, місцем розташування яких законодавством визначеностолицю України, земельних ділянок, будівель, споруд, наданнямкомунальних послуг тощо.
2.4. Компенсації територіальній громаді міста Києва заподанням Київської міської ради витрат, а також збитків, завданихїй під час проведення заходів загальнодержавного та міжнародногохарактеру, а так само шкоди, заподіяної при виникненнінадзвичайних ситуацій з вини суб'єктів, підпорядкованих органамдержавної влади.
3. Необгрунтована амортизаційна політика держави спричинилате, що ступінь зносу виробничих основних фондів підприємствскладає майже 37,7%.
4. Потребує подальшого розширення, удосконалення тавпорядкування нормативно-правова база з питань регуляторноїполітики:
4.1. Немає ефективних механізмів державної підтримки малогопідприємництва (фінансово-кредитної та інвестиційної), через цедуже повільно збільшується частка продукції малих підприємств узагальних обсягах виробництва продукції (робіт, послуг). У 2001році: по Україні - 7,3%, по м. Києву - 6,8%.
4.2. Немає нормативно встановлених обсягів фінансуванняпідтримки малого підприємництва, які повинні були б визначатися увидатковій частині державного бюджету України, та бюджетахрегіонів. Тому виділення коштів на ці цілі часто недостатнє.
4.3. Потребує правового визначення більш спрощена системаоподаткування, обліку та звітності суб'єктів малогопідприємництва.
5. Через недоліки у бюджетній політиці фактично блокуютьсязусилля держави та регіонів щодо інноваційного розвитку, що єголовною передумовою реформування економіки.
Державний сектор економіки, відчуваючи постійний дефіцитобігових коштів, не здатний спрямовувати на розвиток імодернізацію виробництв достатні фінансові ресурси.
6. Недоліки інвестиційної державної політики не даютьможливості сформувати привабливий інвестиційний клімат в регіонах.На сьогодні відсутня стала законодавча база розвитку фондовогоринку, реформування амортизаційної системи, діяльності інститутівспільного інвестування, ефективної роботи депозитарної системи, щоне дозволяє на регіональному рівні створювати та запроваджуватисучасні механізми інвестування. Також практично втративінвестиційну функцію Державний бюджет.
3. Головна мета програми, основні цілі, завдання
та напрями соціально-економічного розвитку м. Києва
на 2003 рік
Головною метою програми соціально-економічного та культурногорозвитку м. Києва на 2003 рік є створення умов для підвищеннядобробуту всіх верств населення за рахунок проведення виваженоїсоціальної політики та забезпечення сталого економічногозростання.
Основними цілями та завданнями діяльності міської влади у2003 році визначено:
Підвищення рівня та якості життя населення, забезпеченнясоціального захисту малозабезпечених верств населення за рахунок:
- підвищення грошових доходів населення і зменшення їхдиференціації на основі зростання заробітної плати, поліпшенняпенсійного забезпечення, посилення адресної соціальної допомоги;
- поступового подолання прихованого безробітгя (зайнятихнеповний робочий тиждень, перебуваючих у адміністративнихвідпустках, працюючих неповний робочий день);
- зменшення межі бідності в місті шляхом реалізації комплексузаходів упереджувального характеру;
- реалізації комплексу заходів, спрямованих на збільшеннянароджуваності, охорону і збереження здоров'я населення,підвищення добробуту сімей та молоді, регулювання міграційнихпроцесів.
Реалізація зазначених завдань дозволить у 2003 роцізабезпечити:
- зростання реальних грошових доходів на 4,7%;
- збільшення заробітної плати працівників великих та середніхпідприємств на 14,3%;
- забезпечення зайнятості населення в усіх сферах економічноїдіяльності на рівні 1329,8 тис. чол.;
- збереження рівня офіційно зареєстрованого безробіття вмежах 0,57%;
- зростання рівня забезпеченості населення житлом до 20,2кв.м на 1 жителя (передбачається ввести в експлуатацію близько 1,0млн. кв. м загальної площі житла);
- поліпшення рівня та якості надання послуг установамигуманітарної сфери міста.
Активізація економічної діяльності та забезпечення сталогозбалансованого зростання міського господарського комплексу шляхом:
- модернізації економіки, підтримки сучасних
високоефективних, конкурентоспроможних та екологічно безпечних
виробництв, ефективних наукових розробок та технологій;
- підвищення інноваційної активності і забезпеченнявипереджаючого розвитку високотехнологічних секторів економіки;
- стимулювання інвестиційної діяльності, залученнястратегічних інвесторів до інвестування перспективних проектів,передусім спрямованих на розвиток виробничого потенціалу,забезпечення максимальної ефективності інвестованих коштів;
- створення сприятливих умов для залучення інвестицій завдякирозвитку концесійної діяльності, впровадження системи іпотечногокредитування та лізингу, спрощення процедури взаємовідносин угалузі інвестиційної діяльності;
- створення сприятливого економічного середовища,забезпечення рівних умов конкуренції, усунення причин, якістримують розвиток малого та середнього підприємництва.
В результаті реалізації накреслених завдань у 2003 роціпередбачається забезпечити економічне зростання і досягтизбільшення:
- реальної валової доданої вартості на 7% при зростаннічастки галузей, що надають послуги;
- обсягів промислового виробництва на 5%;
- обсягів виробництва товарів народного споживання на 4%;
- обсягів прямих іноземних інвестицій на 5,5%.
Підвищення ефективності фінансово-бюджетної політики, зарахунок:
- забезпечення дієвого контролю за ефективним і цільовимвикористанням фінансових ресурсів;
- зменшення всіх видів бюджетної підтримки збитковихпідприємств;
- збільшення власної ресурсної бази підприємств, установ іорганізацій міста за рахунок поліпшення їх фінансового стану,припинення зростання заборгованостей;
- спрямування бюджетних ресурсів у реальний сектор економікивиключно на конкурсній основі.
Забезпечення раціонального використання природних ресурсів,економічне стимулювання раціонального використання земельнихресурсів міста, поліпшення навколишнього природного середовищашляхом:
- зменшення негативного антропогенного впливу на довкілля,поліпшення стану атмосферного басейну, водних ресурсів;запобігання зсувних процесів; збереження біорізноманіття міста;
- забезпечення виведення з експлуатації екологічно шкідливихвиробництв;
- створення системи охорони та раціонального використанняземельних ресурсів міста.
В результаті вирішення поставлених завдань передбачаєтьсязростання на 7% валової доданої вартості - узагальнюючогопоказника ефективності соціально-економічного розвитку міста.
Основні показники економічного та соціального розвиткум. Києва, що характеризують загальноекономічну ситуацію в м. Києвіна кінець 2002 року, та прогнозні показники на 2003 рік, визначеніПрограмою соціально-економічного та культурного розвитку м. Києва,наведено в додатку 1.
4. Основні напрямки соціально-економічного розвитку
м. Києва у 2003 році
4.1. Динамічне підвищення рівня життя населення,
розв'язання проблеми бідності
Соціальна політика міської влади у 2003 році буде спрямованана істотне підвищення якості та рівня життя киян за рахунокзростання реальних грошових доходів населення, зменшення рівнябезробіття, посилення соціальної захищеності малозабезпеченихгромадян, розвитку соціальної інфраструктури, поліпшення якостікомунальних послуг та забезпечення екологічної безпеки міста.
4.1.1. Грошові доходи населення та заробітна плата
На початок 2003 року у м. Києві спостерігатиметься стійкатенденція щодо підвищення грошових доходів киян, рівень яких урозрахунку на душу населення є найвищим в Україні. За попереднімиданими реальний приріст грошових доходів у 2002 році складе 4,4% упорівнянні з попереднім роком.
Номінальні грошові доходи киян у 2002 році зросли на 10,2% істановили 18963,8 млн. грн. Показник оплати праці та доходів відпідприємницької діяльності підвищився на 12,9%, пенсій та допомог- на 25,9%.
Структура грошових доходів населення м. Києва, %
(Графічне зображення відсутнє)
Аналіз структури доходів населення міста свідчить пропоступове її поліпшення. Так, зросла частка оплати праціробітників та доходів від підприємницької діяльності (з 44,6% у2001 році до 45,8% у 2002 році), надходжень від продажу продуктівсільського господарства (з 8,7% до 10,1% відповідно), пенсій тадопомог (з 7,6% до 8,7%), надходжень з фінансової сфери (з 5,2% до5,6%). При цьому зменшилась частка інших надходжень у загальномуобсязі грошових доходів (з 28,8% до 25,4%), що говорить прозменшення тіньової оплати праці та поступову легалізацію доходівнаселення. Основним джерелом доходів у 2002 році, як і в попередніроки, залишається заробітна плата. Її середньомісячний розмір упрацівників великих та середніх підприємств м. Києва постійнозбільшується та у 2002 році склав 643,0 грн., що на 17,1% більше,ніж у 2001 році.