• Посилання скопійовано
Документ підготовлено в системі iplex

Про звіт про виконання програми економічного і соціального розвитку області на 2009 рік та затвердження програми економічного і соціального розвитку Кіровоградської області на 2010 рік

Кіровоградська обласна рада | Рішення від 22.01.2010 № 845
Реквізити
  • Видавник: Кіровоградська обласна рада
  • Тип: Рішення
  • Дата: 22.01.2010
  • Номер: 845
  • Статус: Документ діє
  • Посилання скопійовано
Реквізити
  • Видавник: Кіровоградська обласна рада
  • Тип: Рішення
  • Дата: 22.01.2010
  • Номер: 845
  • Статус: Документ діє
Документ підготовлено в системі iplex
КІРОВОГРАДСЬКА ОБЛАСНА РАДА
ДВАДЦЯТЬ ДЕВ'ЯТА
СЕСІЯ П'ЯТОГО СКЛИКАННЯ
Р І Ш Е Н Н Я
від 22 січня 2010 року № 845
м. Кіровоград
Про звіт про виконання програми економічного і соціального розвитку області на 2009 рік та затвердження програми економічного і соціального розвитку Кіровоградської області на 2010 рік
Заслухавши звіт обласної державної адміністрації про виконання програми економічного і соціального розвитку області на 2009 рік, та, розглянувши проект програми економічного і соціального розвитку Кіровоградської області на 2010 рік, поданий обласною державною адміністрацією, на підставі статті 43 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні"
обласнарада
ВИРІШИЛА:
1. Взяти до відома звіт обласної державної адміністрації про виконання програми економічного і соціального розвитку області на 2009 рік.
2. Затвердити програму економічного і соціального розвитку Кіровоградської області на 2010 рік (додається).
3. Рекомендувати обласній державній адміністрації, райдержадміністраціям, міськвиконкомам, керівникам територіальних органів міністерств і відомств України в області забезпечити проведення щомісячного моніторингу стану виконання основних показників та першочергових завдань програми економічного і соціального розвитку Кіровоградської області на 2010 рік та розгляд його результатів на засіданнях колегій облдержадміністрації, районних державних адміністрацій, структурних підрозділів облдержадміністрації, та на засіданнях виконавчих комітетів місцевих рад.
4. Підготувати на розгляд пленарного засідання обласної ради звернення до Верховної Ради України щодо внесення змін до чинного законодавства України в частині зобов'язання суб'єктів господарювання здійснювати реєстрацію підприємств або філій за місцем здійснення виробничої діяльності.
5. Зняти з контролю рішення обласної ради від 16 січня 2009 року № 383 "Про звіт про виконання програми економічного і соціального розвитку області на 2008 рік та затвердження програми економічного і соціального розвитку області на 2009 рік".
6. Контроль за виконанням даного рішення покласти на постійні комісії обласної ради.
Голова обласної радиМ.Сухомлин
ЗМІСТ
Стор.
Вступ
ЧАСТИНА І. ЕКОНОМІЧНИЙ І СОЦІАЛЬНИЙ РОЗВИТОК
ОБЛАСТІ
2
І.ОЦІНКА ТЕНДЕНЦІЙ ЕКОНОМІЧНОГО І СОЦІАЛЬНОГО
РОЗВИТКУ ОБЛАСТІ У 2009 РОЦІ
ІІ.МЕТА ПРОГРАМИ3
ІІІ.РЕАЛЬНИЙ СЕКТОР ЕКОНОМІКИ
ОБЛАСТІ
1.Промисловий комплекс2005 та 2006 роках
1.1.Сталий розвиток галузей промисловості3
1.2.Мінерально-сировинна база області7
1.3.Енергозабезпечення та енергозбереження8
2.Агропромисловий омплекс
2.1.Сільськогосподарське виробництво9
2.2.Регулювання земельних відносин13
2.3.Лісове господарство14
3.Розвиток інфраструктури
3.1.Дорожньо-транспортний комплекс15
3.2.Створення сучасної мережі зв'язку16
4.Будівельна галузь та житлова політика18
5.Функціонування житлово-комунального господарства19
6.Внутрішній споживчий ринок, технічне регулювання та захист прав споживачів22
7.Цінова та тарифна політика24
IV.ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ СТАБІЛЬНОСТІ ДЕРЖАВНИХ ФІНАНСІВ,
ІНВЕСТИЦІЙНА ПОЛІТИКА
1.Податково-бюджетна політика25
2.Банківська діяльність та грошово-кредитні відносини26
3.Інвестиційна діяльність27
4.Управління об’єктами комунальної власності29
5.Регуляторна політика та розвиток підприємництва30
6.Формування конкурентного середовища31
V.ЛЮДИНА І СТАЛИЙ РОЗВИТОК
1.Доходи населення31
2.Ринок праці32
3.Пенсійне забезпечення33
4.Соціальне забезпечення34
5.Демографічна ситуація36
6.Підтримка дітей, сім’ї та молоді37
7.Охорона здоров’я, материнства та дитинства38
8.Освіта та наука40
9.Культура44
10Туристична та курортно-рекреаційна сфери45
11.Інформаційний простір області46
12Фізична культура і спорт47
13.Екологічна політика49
14.Техногенна безпека50
VІ.РЕГІОНАЛЬНА ПОЛІТИКА51
VІІ.ЗОВНІШНЬОЕКОНОМІЧНА ДІЯЛЬНІСТЬ ТА ЗОВНІШНІ
ЗНОСИНИ
53
VІІІ.ПІДВИЩЕННЯ ЯКОСТІ ДЕРЖАВНОГО УПРАВЛІННЯ55
ЧАСТИНА ІІ. РОЗВИТОК МІСТ І РАЙОНІВ57
ІХ.ОРГАНІЗАЦІЯ КОНТРОЛЮ ЗА ВИКОНАННЯМ ПРОГРАМИ131
Додатки:
1. Основні показники економічного і соціального розвитку Кіровоградської області на 2010 рік
2. Основні показники програми економічного і соціального розвитку області на 2010 рік у розрізі міст та районів
3. Перелік основних інвестиційних проектів суб’єктів господарювання, що мають наміри щодо їх реалізації у 2010 році
4. Перелік об'єктів незавершеного будівництва, фінансування яких здійснювалось із залученням коштів державного і місцевих бюджетів та які потребують подальшої добудови за наявного фінансування у 2010 році
5. Перелік платників податків - відокремлених підрозділів, головні підприємства яких зареєстровані в інших регіонах України, з якими проводитиметься робота щодо залучення їх до сплати усіх видів податків в області
6. Перелік обласних цільових програм, затверджених рішеннями обласної ради, які передбачають фінансування з місцевих бюджетів
7. Паспорт програми економічного і соціального розвитку Кіровоградської області на 2010 рік
ЗАТВЕРДЖЕНО
рішенням Кіровоградської
обласної ради
від 22 січня 2010 року № 845
ПРОГРАМА
економічного і соціального розвитку Кіровоградської області на 2010 рік
ВСТУП
Програма економічного і соціального розвитку Кіровоградської області на 2010 рік (далі – Програма) розроблена відповідно до вимог статті 17 Закону України "Про місцеві державні адміністрації", завдань та положень Стратегії економічного і соціального розвитку області на період до 2015 року, затвердженої рішенням обласної ради від 24 листопада 2006 року № 95.
Програма розроблена з урахуванням завдань і заходів, визначених:
Державною програмою економічного і соціального розвитку України на 2010 рік, яка схвалена розпорядженням Кабінету Міністрів України від 12 вересня 2009 року №1088-р;
першочерговими заходами щодо мінімізації впливу фінансово-економічної кризи на економіку області, які затверджені розпорядженням голови облдержадміністрації від 9 грудня 2008 року № 1076-р та схвалені рішенням обласної ради від 19 грудня 2008 року № 625;
іншими законодавчими і нормативно-правовими актами України з питань державного регулювання галузевого і регіонального розвитку.
Основні показники Програми та завдання розроблені на основі та з урахуванням пропозицій і рекомендацій:
структурних підрозділів облдержадміністрації, територіальних органів міністерств і відомств України, виконавчих комітетів міських рад і райдержадміністрацій;
наукових досліджень окремих актуальних проблем галузевого і регіонального розвитку та експертних висновків науковців, зокрема, Кіровоградського національного технічного університету, Науково-дослідного інституту праці і зайнятості населення Національної академії наук України, інституту агропромислового виробництва Української академія аграрних наук України.
Реалізація Програми буде здійснюватися шляхом:
узгодженої діяльності із центральними органами виконавчої влади з питань розв’язання актуальних проблем галузевого та регіонального розвитку;
співпраці місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, профспілок та роботодавців.
ЧАСТИНА І. ЕКОНОМІЧНИЙ ТА СОЦІАЛЬНИЙ РОЗВИТОК ОБЛАСТІ
І. ОЦІНКА ТЕНДЕНЦІЙ ЕКОНОМІЧНОГО і СОЦІАЛЬНОГО РОЗВИТКУ ОБЛАСТІ
У 2009 році
У 2009 році економіка області функціонувала під впливом світової фінансово-економічної кризи, що позначилось на:
скороченні обсягів промислового виробництва, будівництва, перевезень вантажів, оптової і роздрібної торгівлі, інвестицій в основний капітал;
зменшенні обсягів експорту товарів через несприятливу кон'юнктуру на зовнішніх ринках;
банківській діяльності.
Проте, область увійшла до групи регіонів України, які після значного падіння на початку 2009 року почали поступово відновлювати економіку:
падіння обсягів промислового виробництва у січні-листопаді 2009 року уповільнилося до 76,5 проц. проти 56,9 проц. у січні 2009 року, у листопаді порівняно з жовтнем 2009 року забезпечено приріст обсягів промислової продукції у добуванні паливно-енергетичних корисних копалин, деревообробній промисловості, металургії; машинобудуванні, виробництві та розподіленні електроенергії, газу та води;
обсяг виробництва продукції сільського господарства у 2009 році порівняно з середнім значенням за відповідні періоди 2004-2008 років зросте на 1,8 проц. Збільшення обсягу виробництва було досягнуто за рахунок зростання виробництва у рослинницькій галузі. У всіх категоріях господарств спостерігалось зростання обсягів виробництва молока, зросло поголів’я свиней та птиці всіх видів;
рівень середньомісячної номінальної заробітної плати штатного працівника зріс порівняно з січнем-листопадом 2008 року на 6,6 проц.та становив 1512 грн. У листопаді 2009 року рівень середньомісячної заробітної плати досяг 1577 грн. і збільшився порівняно з листопадом 2008 року на 8,6 проц.;
забезпечується своєчасність виплати та підвищення пенсій;
зменшується напруга на зареєстрованому ринку праці: кількість незайнятих громадян, які перебували на обліку в державній службі зайнятості, скоротилася з 74,8 тис. осіб на 1 січня 2009 року до 59 тис. осіб на 1 грудня 2009 року;
зменшується ціновий тиск на споживчому ринку: індекс споживчих цін у листопаді 2009 року становив 100,9 проц., з початку 2009 року – 108,4 проц. (в Україні – 111,3 проц.), (у січні-листопаді 2008 року – 119,3 проц.).
Динаміка макроекономічних показників області за 2007-2009 роки
% до попереднього періоду
Роки
200720082009
січень-березеньсічень-червеньсічень-вересеньсічень-листопад
Обсяг*
промислового виробництва
109,7104,263,665,973,176,5
Зміна споживчих цін1113,4121,4104,7107106,9108,4
Зміна цін виробників1115,5122103,9104,1101.9104
,
1
Реальна заробітна плата114,3108,89093,593,5х
Експорт товарів144,2143,772,257,658,559
**
Імпорт товарів177,1133,248,257,153,553,9
**
* - кумулятивно до відповідного періоду попереднього року
** - січень-жовтень;-
1 –до грудня попереднього року
Відповідно до результатів соціально-економічного розвитку області, наявних проблем та впливу очікуваних змін зовнішньоекономічної ситуації на національну економіку у програмі визначено мету, пріоритети соціально-економічного розвитку та основні завдання щодо регіонального розвитку у 2010 році.
ІІ. МЕТА ПРОГРАМИ
Головною метою Програми є поступове відновлення економічного зростання, активізація інвестиційної діяльності, підвищення добробуту населення.
Програма спрямована на поліпшення ситуації у кожній галузі економіки та гуманітарної сфери області.
ІІІ. РЕАЛЬНИЙ СЕКТОР ЕКОНОМІКИ ОБЛАСТІ
1. Промисловий комплекс
1.1. Сталий розвиток галузей промисловості
Промисловість є однією із найважливіших структурних ланок економіки області, яка забезпечує 25 проц. валової доданої вартості (далі - ВДВ), яка створюється в області, та 3,1 проц. ВДВ України.
Підприємствами галузі виготовляється 84,4 проц. насосів об’ємних поршневих, 71,1 проц. сівалок, 42 проц. кранів мостових на нерухомих опорах, 22,6 проц. маргаринової продукції та 11,5 проц. олії, що виробляються в Україні.
У промисловому комплексі області функціонують 400 підприємств.
1) основні проблеми:
значна зношеність основних фондів базових галузей промисловості (55,5 проц.);
висока залежність підприємств області від кон'юнктури зовнішніх ринків у галузях машинобудування, металургії, хімічної промисловості та виробництва іншої неметалевої продукції;
зменшення попиту на продукцію підприємств місцевих товаровиробників на внутрішньому ринку України;
уповільнення інвестиційної діяльності у галузі промисловості, що обумовлене скороченням банківського кредитування та обмеженням власних фінансових ресурсів підприємств;
недостатня конкурентоспроможність промислової продукції через високу енергоємність продукції промисловості; зменшення обсягів робіт з модернізації та сучасного технічного переозброєння галузей промисловості;
погіршення фінансових результатів господарської діяльності підприємств у зв’язку з подорожчанням енергоносіїв та тарифів на перевезення усіма видами транспорту.
2) головною метою є стабілізація та поступове нарощування промислового виробництва, залучення інвестицій, спрямованих на підвищення технологічного рівня та конкурентоспроможності продукції.
3) пріоритетне завдання: сприяння створенню та забезпеченню діяльності комунальної гірничо-добувної компанії з метою підвищення ефективності використання ресурсного потенціалу області: бурого вугілля, горючих сланців, залізних та уранових руд, золота, рідкісних металів і нерудних корисних копалин.
4) основні завдання:
сприяння вирішенню проблемних питань галузевого розвитку на рівні центральних органів виконавчої влади;
сприяння промисловим підприємствам у розвитку їх зовнішньоекономічної, інвестиційної та виставкової діяльності з метою просування продукції на внутрішні та зовнішні ринки, підвищення її конкурентоспроможності;
сприяння запровадженню систем управління якістю, безпечністю харчових продуктів та інших систем управління і механізмів підвищення конкурентоспроможності підприємств відповідно до вимог національних та міжнародних стандартів;
проведення роботи щодо залучення відокремлених підрозділів, головні підприємства яких зареєстровані в інших регіонах України, до статистичної звітності на території області за місцем здійснення виробничої діяльності, а саме:
кар’єрів №№ 3, 4 ВАТ "Центральний гірничо-збагачувальний комбінат" (Петрівський район);
виробничого комплексу ЗАТ "Оболонь" з виробництва слабоалкогольних та безалкогольних напоїв (м. Олександрія);
забезпечення реалізації заходів регіональної програми науково-технічного та інноваційного розвитку Кіровоградської області на 2004-2006 роки та період до 2015 року;
проведення модернізації та сучасного технічного переозброєння підприємств промисловості у:
добувній промисловості:
продовження технічного переоснащення Інгульської шахти ДП "СхідГЗК" (освоєння нового виду техніки - шахтного самоскиду МТ-2010);
реконструкція поверхневого технологічного комплексу Смолінської шахти ДП "СхідГЗК" (збільшення потужності для сортування відвальної породи);
встановлення високопродуктивного технологічного обладнання для промивки єврощебню на ВАТ "Гайворонський спеціалізований кар’єр";
придбання обладнання для проведення добувних робіт на ТОВ "Чарнокіт" (Гайворонський район) та ТОВ "Єврощебінь" (м.Новоукраїнка);
машинобудуванні:
налагодження серійного виробництва сівалки універсальної "Веста" на ВАТ "Червона зірка";
підвищення надійності обладнання систем управління безпекою ядерних реакторів АЕС на ЗАТ "Радій";
освоєння серійного виробництва нових моделей шестеренних насосів V покоління на ВАТ "Гідросила";
освоєння виробництва нового виду продукції - регулятора витрат НШ32УКП-0-02-00-00 на ЗАТ "Гідросила ЛЄДА";
хімічній промисловості:
модернізація виробництва вуглелужних реагентів на ТОВ "Хімвіскпром" (Олександрійський район);
виробництві іншої неметалевої продукції:
реконструкція приміщення під цех з виробництва будівельних матеріалів ПП Килинича О.Г. (Голованівський район);
впровадження нового обладнання (градильні для виробництва 2 нових видів продукції – екрану теплоізоляційного та нагрівача, які використовуються в вакуумних установках) ТОВ "Статус" (Світловодський район);
металургії:
технічне переоснащення ТОВ "Олександрійська ливарна компанія";
зміна схеми очищення фільтрувального каналу гранульованих шлаків на ТОВ "Побужський феронікелевий комбінат";
ведення в експлуатацію нових потужностей:
заводу з виробництва біопалива із рослинних масел ТОВ "Рапсо-Дія" (Голованівський район);
цеху з виробництва обладнання для бджільництва (медогонка) на ТОВ "Ось" (м.Кіровоград);
підприємства з видобутку граніту ТОВ "Сабівський гранітний кар’єр" (Новоархангельський район);
підприємства з виготовлення облицювальної гранітної плитки ТОВ "Новогран" (Новоархангельський район);
відновлення виробничої діяльності підприємства ТОВ "УкрПелл" з випуску шкіряних виробів на базі колишнього шкірзаводу (Новомиргородський район);
підприємства з виробництва тротуарної плитки та ремонту великовагових автомобілів ТОВ "ЄВРОСЕРВІС Південний Буг" (Ульяновський район);
введення в експлуатацію нової лінії з виробництва брущатки ТОВ "Компанія Кучеренко" (Долинський район);
нарощування потенціалу харчової промисловості та переробки сільськогосподарської продукції шляхом:
розширення асортименту та освоєння нових видів продукції на підприємствах:
ЗАТ "Креатив" - жирів для крему та рулетів, для термостабільних начинок, жирів "Супова заправка" та "Суперфат", маргарину "Слойка особлива" та шоколадної пасти;
ВАТ "Паляниця" - хлібобулочних виробів, у тому числі "Живого хліба", із використанням фітокомпозицій під торговою маркою "Булошная";
ВАТ "М’ясокомбінат "Ятрань" - ковбасних виробів з підвищеними споживчими властивостями та напівфабрикатів для споживачів з низькими доходами;
СУББ ТОВ "НАК" - восьми видів сичужного сиру (Світловодський район);
ДП "Новоукраїнський комбінат хлібопродуктів" ДП ДАК "Хліб України" –пластівців з екологічно чистого зерна, зернових сумішей з молодого недостиглого зерна;
ТОВ "Культурний гриб" - консервної продукції;
ПП "Шаруня" - кондитерських виробів (Новомиргородський район);
ведення в експлуатацію нових ліній з виробництва:
борошна – на МП "Еріс" (Долинський район);
сирів та їх розфасовки - на СУББ ТОВ "НАК" (Світловодський район);
кондитерських виробів – на ТОВ "Агропродукт" (м. Знам’янка);
молочних продуктів потужністю 5000 літрів на добу – у ФГ "Високобайрацьке" (Кіровоградський район);
проведення реконструкції:
II черги ангару під фабрику з переробки молочної продукції на ПП "Коріда-Сервіс" (Світловодський район);
будівлі по вул.Мурманській, 33, під цех з переробки зерна ПП Ляхов (м. Кіровоград);
приміщень колишньої продовольчої бази - під нові цехи ТОВ "Агропродукт" (м. Знам’янка);
збільшення обсягів виробництва консервної продукції (ВАТ "Добровеличківський консервний завод"), м’яса та м’ясопродуктів (ВАТ "М’ясокомбінат "Ятрань", ВАТ "Долинський птахокомбінат", ПП "Елбі"), хлібобулочних виробів (ВАТ "Долинський хлібозавод"), олії (ЗАТ "Креатив", ТОВ "Відродження", ПП "Віктор і К") та інших видів продукції харчової промисловості;
зменшення енергоємності промислового виробництва за рахунок розроблення та впровадження нових технологій, використання нетрадиційних джерел енергоресурсів:
впровадження нової енергозберігаючої технології сушіння деревини за рахунок використання відходів, що утворюються під час обробки деревини, на підприємстві ВК №6, що обумовить підвищення конкурентоспроможності продукції з деревини за рахунок зниження її собівартості;
освоєння виробництва нового виду продукції - пеллетів (гранул, отриманих шляхом пресування лушпиння соняшника, які використовуються в якості твердого палива) на ПП "Віктор і К". Обсяг виробництва пеллетів складе 500 тонн за умови збільшення загальних обсягів виробництва продукції на 10 проц. порівняно з 2009 роком;
використання тепла газів, що відходять з трубчатих обертових печей, на ТОВ "Побужський феронікелевий комбінат", що дозволить забезпечити додаткове виробництво електроенергії до 120 кВт.год. на добу з подальшим використанням її для власних потреб;
встановлення густиноміру природного газу в складі існуючої автоматизованої системи обліку споживання природного газу на ЗАТ "Олександрійський цукровий завод", у результаті чого економія використання природного газу складе 24 тис.куб.м в рік;
переведення котла на альтернативне паливо - лушпиння на ТОВ "Агропродукт" (м Знам’янка), що дозволить зменшити споживання природного газу на 50 проц.;
встановлення турбіни для зниження тиску потужністю 0,5-1 мВт на ЗАТ "Креатив";
впровадження нової технології переробки відходів тваринництва з отриманням альтернативного виду палива та органічних добрив на ТОВ "ЕкоБіоФарм" (м. Знам'янка), у результаті чого щомісячні обсяги виробництва складуть: біогазу - 2 тис. куб м, органічного добрива - 20 тис. л. Це дозволить підприємству стати енергонезалежним;
збільшення обсягу інвестицій в основний капітал та кількості інноваційно-активних підприємств;
збільшення кількості промислових підприємств, які працюють прибутково, та зменшення збитковості підприємств промислового комплексу;
активізація співпраці з Державною фінансово-кредитною установою щодо залучення коштів з державного бюджету на фінансову підтримку інноваційних проектів підприємств області;
координація роботи райдержадміністрацій і виконавчих комітетів міських рад з питань активізації інвестиційної діяльності суб’єктів господарювання, що здійснюють діяльність у галузі промисловості.
5) ресурсне забезпечення
Реалізація основних завдань буде здійснюватися за рахунок:
коштів державного бюджету - на збереження життєдіяльності ДП "Дирекція Криворізького гірничо-збагачувального комбінату окислених руд";
коштів обласного бюджету – на проведення виставково-ярмаркових заходів та розвиток інноваційної діяльності;
власних коштів підприємств та інвесторів.
6) кількісні і якісні критерії виконання програми:
Показник2009 рік, очікуване2010 рік, прогноз
Обсяги виробництва промислової продукції,
у % до попереднього року
78,2103,6
Обсяги реалізованої промислової продукції у відпускних цінах підприємств, млн.грн.6736,07246,3
Частка інноваційно-активних підприємств у загальній кількості промислових підприємств області, %1414,2
1.2. Мінерально-сировинна база області
В області налічується близько 300 родовищ 32 видів корисних копалин, які враховуються державним балансом запасів, з них експлуатуються на підставі одержаних спеціальних дозволів на користування надрами 84 родовища.
Область посідає монопольне становище в Україні за запасами і видобутком урану. Запаси нікелю і кобальту складають майже 30 проц. від загальноукраїнських, кристалічного графіту – 53 проц., хрому і горючих сланців - майже 100 проц.
1) основні проблеми:
затримка виконання суб’єктами господарювання мети спецдозволів, які одержані на користування надрами, через довготривалість оформлення іншої дозвільної документації;
скорочення фінансування геологорозвідувальних робіт з державного бюджету (у 2008 році - 17,9 млн.грн., станом на 1 листопада 2009 року – 9,2 млн.грн. (55 проц. від запланованого на 2009 рік);
застарілість обладнання та зношеність основних фондів геологічних підприємств і підприємств добувної промисловості (62,5 проц.);
низький рівень участі суб’єктів господарської діяльності - надрокористувачів у соціально-економічному розвитку територій.
2) головною метою є забезпечення ефективного використання мінерально-сировинної бази області.
3) основні завдання:
проведення регіональних, пошукових і геологорозвідувальних робіт та буріння артезіанських свердловин у рамках Загальнодержавної програми розвитку мінерально-сировинної бази України на період до 2010 року;
сприяння залученню інвестицій у розвиток мінерально-сировинної бази області шляхом оперативного та об’єктивного розгляду клопотань надрокористувачів щодо погодження отримання спеціальних дозволів на користування надрами.
проведення моніторингу виконання інвестиційних намірів, взятих надрокористувачами під час отримання гірничих відводів;
обов’язковість укладання соціальних угод із надрокористувачами на їх участь у розбудові соціальної та дорожньо-транспортної інфраструктури населених пунктів;
забезпечення надання спецдозволів на користування надрами через процедуру відкритого аукціону;
проведення роботи з гірничодобувними підприємствами, термін дії ліцензії у яких закінчується у 2010 році, з метою залучення їх до розробки родовищ корисних копалин, зокрема:
Малоскелівського родовища кварцитів (ЗАТ "КГК", Світловодський район);
Чорноташлицького родовища граніту (ТОВ "Чарнокіт-2007", Вільшанський район);
Тарасівського родовища мігматиту (ТОВ "Тарасівські граніти", Вільшанський район).
4) ресурсне забезпечення
Реалізація основних завдань буде здійснюватися за рахунок:
коштів державного бюджету - у рамках Загальнодержавної програми розвитку мінерально-сировинної бази України на період до 2010 року;
власних коштів підприємств та інвесторів.
1.3. Енергозабезпечення і енергозбереження
Сфера енергозабезпечення є важливою складовою економіки області та має істотний вплив на стан розвитку виробництва, соціальної сфери і рівень життя громадян.
Виробництво електроенергії в області забезпечують: філія Кременчуцької ГЕС ВАТ "УкрГідроенерго", малі ГЕС та теплоелектростанції ВАТ "Кіровоградобленерго".
1) основні проблеми:
значна зношеність основних фондів підприємств з виробництва та розподілення електроенергії, газу та води (67,1 проц.);
недосконалість підходів до впровадження населенням електричного опалення у житлових будинках, що призводить до збільшення навантаження на електричні мережі 0,4-10 кВт і ТП 6-10, потужності яких не розраховані на такі обсяги споживання;
нераціональне використання паливно-енергетичних ресурсів у виробничій та соціальній сферах через недосконалість механізмів економічного стимулювання їх ощадливого споживання;
наявність заборгованості споживачів за енергоносії;
низький рівень використання енергії з нетрадиційних та відновлювальних джерел, альтернативних видів палива.
2) головною метою є безперебійне та якісне забезпечення споживачів області енергоносіями, підвищення ефективності використання паливно-енергетичних ресурсів у галузях економіки і соціальній сфері області, впровадження енергозберігаючих заходів та технологій.
3) основні завдання:
проведення комплексу робіт з технічної модернізації та реконструкції енергетичного обладнання гідроелектростанцій, продовження реконструкції філії Кременчуцької ГЕС (ІІ черга);
продовження робіт з будівництва, реконструкції електричних мереж 0,4-35 кВт та реконструкції, монтажу трансформаторних підстанцій;
впровадження ВАТ "Кіровоградгаз" нових технологічних процесів (врізка в діючий газопровід без зниження тиску газу (метод "холодної врізки") та обладнання для зварювання поліетиленових труб;
підвищення надійності та якості надання послуг споживачам енергоресурсів шляхом впровадження автоматизованої системи обліку електроенергії, автоматизованих систем диспетчерського та телеметричного керування;
використання альтернативних видів палива, сприяння розвитку нетрадиційних, відновлюваних джерел енергії та зменшення енергоємності продукції;
оснащення засобами обліку використання енергоресурсів у виробничій та бюджетній сферах;
забезпечення бюджетними установами економного використання енергоресурсів, укладення договорів за кожним видом енергоносіїв та комунальних послуг у межах встановлених відповідним головним розпорядникам обґрунтованих лімітів споживання;
здійснення енергозберігаючих заходів у бюджетних закладах області (встановлення сучасних енергоефективних світильників, заміна вікон на метало-пластикові, модернізація та заміна котлів, заміна (реконструкція) систем опалення та переведення на електроопалення).
4) ресурсне забезпечення
Реалізація основних завдань енергозабезпечення та енергозбереження буде здійснюватись за рахунок власних коштів підприємств, коштів державного та місцевих бюджетів, коштів інвесторів.
5) кількісні та якісні критерії виконання програми:
Прогнозується:
виробництво 1535,0 млн.кВт год. електроенергії, у тому числі філією Кременчуцької ГЕС та малими ГЕС – 1500,0 млн.кВт год., блокстанціями – 35 млн.кВт год;
проведення реконструкції 170,0 км ліній електромереж потужністю 0,4-10 кВт та 44 трансформаторних підстанцій.
2. Агропромисловий комплекс
2.1. Сільськогосподарське виробництво
Область має значний потенціал для розвитку галузі сільського господарства.
Загальна площа сільгоспугідь в області становить 24 млн.га, або 4,9 проц. загальної площі сільгоспугідь України, у тому числі ріллі - 1,76 млн.га, або 5,3 проц. ріллі України.
Виробництвом сільськогосподарської продукції займаються майже 4,5 тис. сільськогосподарських агроформувань, з яких 2,5 тис. - фермерські господарства.
У господарствах області виробляється 4,0 проц. загального обсягу валової продукції сільського господарства України, у тому числі зерна - 5,6 проц., соняшнику - 9,7 проц., м'яса - 2,3 проц., молока – 2,9 проц., яєць - 3 проц.
Сільським господарством забезпечено 18 проц. валової доданої вартості, яка створена в області.
1) основні проблеми:
деформація структури виробництва продукції сільського господарства (половина валової продукції виробляється в господарствах населення, де спостерігається низький рівень застосування сучасних технологій);
зниження результатів фінансово-господарської діяльності сільськогосподарських підприємств (за січень-жовтень 2009 року збиток від діяльності сільгосппідприємств склав 521,8 тис. грн., частка збиткових підприємств – 20 проц.). Протягом останніх років хронічно збитковим залишається тваринництво;
деформації цінових пропорцій - випереджаюче зростання цін на матеріально-технічні ресурси, що споживаються в сільському господарстві, порівняно з цінами на сільськогосподарську продукцію (ціна за 1 тонну: зерна – 1130-1170 грн., бензину – 4400 грн., дизпалива – 4600 грн.);
нераціональне використання земельних ресурсів сільськогосподарського призначення, особливо меліоративних; зниження родючості земель внаслідок недостатніх природоохоронних та агротехнічних заходів у землекористуванні; надання переваги вирощуванню культурам, що мають великий ринковий попит, але негативно впливають на якість земель (площі посіву соняшника становлять 20 проц., що у 2 рази перевищує науково-обгрунтовані норми, вміст гумусу в ґрунтах складає 4,14 проц. проти 4,8 проц. у попередні роки);.
висока ступінь зношеності основних виробничих фондів (39,7 проц.);
низька інвестиційна привабливість сільського господарства (питома вага галузі у загальному обсязі інвестицій в основний капітал в області складає: за 2007 рік - 16,4 проц., 2008 рік – 19,6 проц., за січень-вересень 2009 року - 13,7 проц.);
обмеженість власних обігових коштів сільськогосподарських підприємств (для проведення комплексу польових робіт господарства області у 2009 році були забезпечені коштами на 73,9 проц. від потреби (2414,2 млн .грн.);
недостатність державної фінансової підтримки аграрного виробництва та інвестиційних ресурсів для створення конкурентоспроможного сільськогосподарського виробництва (на фінансову підтримку підприємств агропромислового комплексу з державного бюджету надійшло у 2008 році – 293,3 млн.грн., передбачено на 2009 рік – 200,4 млн.грн., отримано - 165,1 млн.грн.);
недосконалість інфраструктури збуту аграрної продукції (відсутність оптових ринків сільськогосподарської продукції);
недостатній рівень забезпечення сільської місцевості об’єктами соціальної сфери.
2) головною метою є створення сприятливих умов для стабільного та ефективного функціонування аграрного сектору економіки, забезпечення продовольчої безпеки області.
3) основні завдання:
забезпечення продовольчої безпеки області;
розвиток високотехнологічного агропромислового виробництва;
вжиття заходів щодо підвищення урожайності та збільшення обсягів валового збору сільськогосподарських культур шляхом:
впровадження у виробництво нових енергозберігаючих технологій, які базуються на сучасних досягненнях аграрної науки, нових високоврожайних сортів і гібридів сільськогосподарських культур;
надання сільгоспвиробникам рекомендацій щодо посіву сільськогосподарських культур з метою ефективного використання землі;
застосування ортофотопланів для визначення розміщення посівів сільськогосподарських культур з метою подальшого забезпечення повноти використання сільськогосподарських угідь області;
забезпечення сталого та надійного функціонування наявних зрошувальних систем, підвищення ефективності використання зрошуваних земель;
сприяння активізації розвитку цукрової галузі та відновлення роботи цукрових заводів на території області;
сприяння відповідно до діючих державних програм будівництва елеваторів у Кіровоградській області для надання послуг у зберігання зерна та зберігання зерна власного виробництва;
формування сучасної інфраструктури аграрного ринку, зокрема, створення оптових ринків сільськогосподарської продукції, розвиток обслуговуючої кооперації, забезпечення їх фінансової підтримки;
вжиття заходів щодо надходження коштів державного бюджету на реалізацію заходів цільових програм у галузях рослинництва та тваринництва, забезпечення їх раціонального використання;
стабілізація і нарощування поголів'я усіх видів сільськогосподарських тварин, у тому числі, маточного;
продовження робіт з реконструкції та будівництва комплексів із виробництва тваринницької продукції, зокрема:
реконструкція тваринницьких комплексів з вирощування та відгодівлі свиней у ФГ "ВК і К", Світловодський район, ФГ "Київська Русь", Олександрівський район, будівництво свиновідгодівельного комплексу на базі ТОВ "Агродар ЛТД", Олександрійський район;
будівництво молочнотоварного комплексу на базі ТОВ "УкрАгроКом" Олександрійського району;
створення та реконструкція приміщень під вівцеферму у ТОВ "Агрофірма "Овен", Петрівський район, СТОВ "Зоря", Ульяновський район;
поліпшення селекційної роботи у рослинництві та тваринництві;
сприяння залученню інвестицій у розвиток підприємств агропромислового комплексу і сільських населених пунктів;
продовження робіт з реконструкції, будівництва та модернізації виробничих приміщень для утримання худоби та птиці;
проведення заходів щодо зариблення ставків, активізація передачі водних ресурсів в оренду з метою збільшення обсягів розведення та вилову риби;
сприяння створенню та відкриттю на території області пунктів заготівлі молока та боєнь тварин, що утримуються в господарствах населення;
забезпечення стабільної епізоотичної ситуації в області, недопущення виникнення та масового поширення інфекційних хвороб тварин;
здійснення державного контролю та нагляду за дотриманням суб'єктами господарювання області ветеринарних та санітарних вимог;
забезпечення подальшого формування ефективної та доступної мережі сільськогосподарських дорадчих служб та надання суб’єктам господарювання, що здійснюють діяльність у сільській місцевості, та сільському населенню соціально спрямованих дорадчих послуг (консультаційна підтримка, проведення навчань з організації сільськогосподарського виробництва);
сприяння залученню представників територіальних громад сіл і селищ до участі у міжнародних проектах, спрямованих на підвищення життєвого рівня сільського населення, підвищення ефективності та прибутковості їх господарств;
створення належних соціально-культурних і побутових умов для селян у рамках реалізації обласних заходів щодо виконання Державної цільової програми розвитку українського села на період до 2015 року;
4) ризики, які можуть вплинути на розвиток галузі в 2010році:
економічні ризики – низький рівень державної підтримки (дотації на 1 га посівів в області за 2008 рік складали 78,4 грн., в Україні – майже 100 грн., у 2009 році - фінансування не здійснювалося), диспаритет цін на вироблену сільськогосподарську продукцію і цін на матеріально-технічні ресурси, які використовуються для виробництва, несприятливі погодно-кліматичні умови, недостатня державна фінансова підтримка;
організаційні ризики – нераціональне ведення галузей рослинництва і тваринництва, неефективність збутової діяльності;
технологічні ризики – недотримання технологічних вимог виробництва тваринницької та рослинницької продукції, моральний і фізичний знос машин та обладнання, несприятливі погодні-кліматичні умови;
соціальні ризики – низька заробітна плата, недостатній рівень розвитку інфраструктури на селі, який перешкоджає забезпеченню повноцінної життєдіяльності сільських жителів.
5) ресурсне забезпечення
Реалізація основних завдань буде здійснюватись із залученням коштів:
державного бюджету на:
здійснення фінансової підтримки підприємств агропромислового комплексу через механізм здешевлення кредитів;
на створення оптових ринків;
проведення селекції у тваринництві на підприємствах агропромислового комплексу;
фінансову підтримку виробництва продукції рослинництва і рослинництва;
закладення і нагляд за молодими садами, виноградниками та ягідниками;
підтримку вівчарства;
ветеринарно-санітарні заходи;
запобігання розповсюдженню збудників інфекційних хвороб тварин;
часткову компенсацію вартості техніки;
підтримку розвитку сільськогосподарських обслуговуючих кооперативів;
фінансову підтримку фермерських господарств;
виконання заходів з розвитку соціальної сфери села та сільських територій;
місцевих бюджетів - на проведення щорічного обласного конкурсу серед сільських (селищних) рад області на право отримання субвенцій з обласного бюджету для облаштування пунктів з прийому, заготівлі та переробки молока від господарств населення в рамках реалізації заходів комплексної програми розвитку аграрного сектору економіки Кіровоградської області на 2008 – 2015 роки;
банківських кредитних ресурсів;
обігових коштів суб’єктів господарської діяльності.
6) кількісні та якісні критерії виконання програми:
Показники2005-2009 роки, середній обсяг2009 рік, очікуване2010 рік, прогнозТемпи росту (зниження) %
до 2009 рокудо середнього показника за 2005–2009 роки
Валова продукція сільського
господарства у всіх категоріях господарств (у порівняних цінах 2005 року), млн. грн.
3615,13688,14196,6113,8116,1
Виробництво основних видів
сільськогосподарської продукції в усіх категоріях
господарств
:
зернові культури (у вазі після доробки), тис. тонн2340,92534,23500138,1149,5
соняшник (у вазі після доробки), тис. тонн556,7717,2478,366,785,9
цукровий буряк (фабричний), тис. тонн613,1333,6518,2155,384,5
картопля, тис. тонн448426,4434,6101,997
овочі, тис. тонн233,4233,6234,8100,5100,6
плоди і ягоди, тис. тонн19,220,422107,8114,5
м’ясо, тис. тонн64,55865112,1100,8
молоко, тис. тонн368,8346,5400115,4108,5
яйця, млн. штук364,6452,1453,9100,4124,5
вовна, тонн22,81816,591,772,4
мед, тонн2707,62380,83802159,7140,4
риба, тоннх1459,217036,8у 11,7 р.б.Х
Поголів’я худоби та птиці в усіх категоріях господарств:
Велика рогата худоба151,4129,6131,6101,586,9
у т. ч. корови81,269,977,4110,795,3
Свині253237,2282,7119,2111,7
Вівці та кози40,9404010097,8
Птиця4096,34375,24375,2100106,8