• Посилання скопійовано
Документ підготовлено в системі iplex

Про План реалізації Стратегії кібербезпеки України

Рада національної безпеки і оборони України  | Рішення, План від 30.12.2021
Реквізити
  • Видавник: Рада національної безпеки і оборони України
  • Тип: Рішення, План
  • Дата: 30.12.2021
  • Статус: Документ діє
  • Посилання скопійовано
Реквізити
  • Видавник: Рада національної безпеки і оборони України
  • Тип: Рішення, План
  • Дата: 30.12.2021
  • Статус: Документ діє
Документ підготовлено в системі iplex
РАДА НАЦІОНАЛЬНОЇ БЕЗПЕКИ І ОБОРОНИ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
від 30 грудня 2021 року
Введено в дію
Указом Президента України
Про План реалізації Стратегії кібербезпеки України
Розглянувши проект Плану реалізації Стратегії кібербезпеки України, поданий Національним координаційним центром кібербезпеки, Рада національної безпеки і оборони України вирішила:
1. Схвалити План реалізації Стратегії кібербезпеки України (додається).
2. Кабінету Міністрів України передбачати під час підготовки проектів закону про Державний бюджет України на відповідний рік видатки на фінансування завдань, визначених Планом реалізації Стратегії кібербезпеки України, відповідно до обґрунтованих потреб.
3. Кабінету Міністрів України за участю Служби безпеки України, Служби зовнішньої розвідки України та Національного інституту стратегічних досліджень забезпечити:
1) виконання Плану реалізації Стратегії кібербезпеки України, передбачивши затвердження щороку узгодженого з цим Планом комплексу заходів з індикаторами їх виконання;
2) надання кожні півроку інформації про стан виконання Плану реалізації Стратегії кібербезпеки України до Національного координаційного центру кібербезпеки для узагальнення та подальшого інформування Ради національної безпеки і оборони України.

Секретар Ради національної
безпеки і оборони України


О. ДАНІЛОВ
Додаток
до рішення Ради національної безпеки
і оборони України від 30 грудня 2021 року
"Про План реалізації Стратегії кібербезпеки
України", уведеного в дію
Указом Президента України
від 1 лютого 2022 року № 37/2022
ПЛАН
реалізації Стратегії кібербезпеки України
1. Розробити систему індикаторів стану кібербезпеки, що включатиме: базові індикатори стану кібербезпеки, індикатори розвитку національної системи кібербезпеки та індикатори стану кіберзахисту критичної інформаційної інфраструктури, державних інформаційних ресурсів та інформації, вимога щодо захисту якої встановлена законом.



Кабінет Міністрів України, Національний координаційний центр кібербезпеки, Служба безпеки України, Національна академія наук України, Національний інститут стратегічних досліджень



Друге півріччя 2022 року
Ціль С.1. Дієва кібероборона
Україна створить та забезпечить розвиток (у тому числі кадрово та технологічно) підрозділів із повноваженнями ведення збройного протиборства в кіберпросторі, сформує належну правову, організаційну, технологічну модель їх функціонування та застосування, забезпечить ефективну взаємодію основних суб'єктів національної системи кібербезпеки та сил оборони під час проведення заходів з кібероборони, належне навчання та фінансове забезпечення таких структур, систематичне проведення кібернавчань, оцінку спроможностей та ефективності підрозділів, розроблення та імплементацію індикаторів оцінки їх діяльності. З цією метою необхідно:
2. Створити у системі Міністерства оборони України кібервійська, забезпечивши їх належними фінансовими, кадровими та технічними ресурсами для стримування збройної агресії у кіберпросторі та надання відсічі агресору.



Кабінет Міністрів України, Міністерство оборони України



Перше півріччя 2023 року
3. Запровадити ефективні механізми взаємодії основних суб'єктів національної системи кібербезпеки та сил оборони в частині спільного виконання завдань кібероборони.



Міністерство оборони України, Генеральний штаб Збройних Сил України, інші основні суб'єкти національної системи кібербезпеки



Друге півріччя 2023 року
4. Розробити та забезпечити виконання плану кібероборони як складової частини плану оборони України.



Генеральний штаб Збройних Сил України, Міністерство оборони України, інші основні суб'єкти національної системи кібербезпеки



Розробка - друге півріччя 2022 року
Реалізація - постійно
5. Забезпечити проведення щонайменше двічі на рік спільних тематичних навчань із відповідними підрозділами держав - членів НАТО задля досягнення оперативної сумісності.



Міністерство оборони України, Адміністрація Державної служби спеціального зв'язку та захисту інформації України, інші основні суб'єкти національної системи кібербезпеки



Постійно
6. Створити MIL.CERT-UA в інтересах Міністерства оборони України та Збройних Сил України, налагодивши на постійній основі співпрацю із європейською військовою CERT-мережею.



Міністерство оборони України, Генеральний штаб Збройних Сил України



Перше півріччя 2024 року
7. Забезпечити оцінку спроможностей суб'єктів сектору безпеки і оборони в частині спільного виконання завдань кібероборони, зокрема під час проведення оборонних оглядів, оглядів національної системи кібербезпеки та оглядів стану кіберзахисту критичної інформаційної інфраструктури, державних інформаційних ресурсів та інформації, вимога щодо захисту якої встановлена законом.

Міністерство оборони України, Генеральний штаб Збройних Сил України, Адміністрація Державної служби спеціального зв'язку та захисту інформації України, інші основні суб'єкти національної системи кібербезпеки

Щороку, починаючи з 2023 року (за попередній рік), та під час проведення відповідних оглядів
8. Запровадити у системі військово-патріотичного виховання та системі територіальної оборони навчальні програми підготовки та проводити практичні навчання у сфері кібербезпеки.

Кабінет Міністрів України, Міністерство оборони України, Генеральний штаб Збройних Сил України, місцеві органи виконавчої влади спільно з органами місцевого самоврядування

Запровадження - перше півріччя 2022 року
Реалізація - постійно
Ціль С.2. Ефективна протидія розвідувально-підривній діяльності у кіберпросторі та кібертероризму
Україна забезпечить безперервне здійснення контррозвідувальних заходів з виявлення, попередження та припинення розвідувально-підривної діяльності іноземних держав, актів кібершпигунства та кібертероризму, усунення умов, що їм сприяють, та причин їх виникнення для убезпечення інтересів держави, суспільства і окремих громадян. З цією метою необхідно:
9. Створити відповідно до схвалених концептуальних засад загальнодержавну систему виявлення кібератак, протидії актам кібертероризму і кібершпигунства щодо об'єктів критичної інформаційної інфраструктури.

Служба безпеки України, Кабінет Міністрів України

Друге півріччя 2024 року
10. Удосконалити аналітичне і криміналістичне забезпечення контррозвідувального захисту кібербезпеки держави за рахунок впровадження інноваційних методик обробки та оцінки цифрових даних, формування електронних доказів.



Служба безпеки України



Перше півріччя 2023 року
11. Посилити спроможності у проведенні негласних перевірок стану готовності об'єктів критичної інфраструктури до можливих кібератак та кіберінцидентів, поступово охопивши такими заходами всі такі об'єкти.



Служба безпеки України



Друге півріччя 2025 року
12. Посилити контррозвідувальний захист сфери електронних комунікацій, IT-сфери, афілійованого з ними середовища, спрямований на виявлення, попередження і припинення розвідувально-підривних посягань спецслужб іноземних держав на національну безпеку України у сфері кібербезпеки.



Служба безпеки України



Постійно
13. Створити технологічні можливості для автоматичного виявлення кібератак у режимі реального часу в потоках даних загальнодержавних інформаційно-комунікаційних систем та на окремих об'єктах критичної інфраструктури, їх блокування та визначення пріоритетності.

Служба безпеки України, Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сфері зв'язку та інформатизації, Міністерство внутрішніх справ України, Міністерство цифрової трансформації України, Адміністрація Державної служби спеціального зв'язку та захисту інформації України

Друге півріччя 2023 року
14. Вдосконалити нормативно-правове, організаційне та кадрове забезпечення загальнодержавної системи боротьби з тероризмом у частині, що стосується залучення правоохоронних органів до здійснення заходів з попередження, виявлення і припинення актів кібертероризму.



Служба безпеки України, Кабінет Міністрів України



Перше півріччя 2024 року
Ціль С.3. Ефективна протидія кіберзлочинності
Україна забезпечить набуття правоохоронними органами та державним органом спеціального призначення з правоохоронними функціями спроможностей для мінімізації загроз кіберзлочинності, посилення їх технологічного і кадрового потенціалу для проведення превентивних заходів та розслідування кіберзлочинів. З цією метою необхідно:
15. Завершити імплементацію в законодавство України положень Конвенції про кіберзлочинність.



Кабінет Міністрів України, Служба безпеки України



Друге півріччя 2025 року
16. Забезпечити унормування в установленому порядку питання щодо електронних доказів, використовуючи кращі практики з цих питань Сполучених Штатів Америки, держав - членів ЄС та враховуючи сучасні виклики і тенденції у сфері кібербезпеки.



Кабінет Міністрів України, Служба безпеки України



Друге півріччя 2024 року
17. Розробити концептуальні підходи щодо реалізації державної політики у сфері забезпечення прав громадян у кіберпросторі (особливо найбільш вразливих груп населення, насамперед дітей).



Міністерство цифрової трансформації України, Міністерство внутрішніх справ України, Національна поліція України, Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сфері зв'язку та інформатизації



Друге півріччя 2022 року
18. Запровадити практику проведення загальнонаціональної інформаційної роз'яснювальної кампанії щодо дій громадян у випадку, коли вони стикаються із кібершахрайством та іншими кіберзлочинами, а також роз'яснення процедур звернення до правоохоронних органів.



Міністерство внутрішніх справ України, Національна поліція України, Міністерство цифрової трансформації України, Міністерство соціальної політики України, Міністерство освіти і науки України, Міністерство культури та інформаційної політики України, Служба безпеки України, Національний банк України



Запровадження - друге півріччя 2022 року
Реалізація - постійно
19. Розробити методику збору кіберстатистики та щороку оприлюднювати статистичну інформацію щодо кібератак, кіберінцидентів та заходів протидії за сферами відповідальності основних суб'єктів національної системи кібербезпеки на їх офіційних сайтах.



Адміністрація Державної служби спеціального зв'язку та захисту інформації України, інші основні суб'єкти національної системи кібербезпеки



Розробка - друге півріччя 2023 року
Реалізація - щороку
20. Розробити методику проведення щорічних соціологічних досліджень щодо кіберзагроз, з якими стикається населення України, з оцінками ефективності діяльності державних органів у протидії ним і забезпечити проведення таких досліджень.



Кабінет Міністрів України, Національний інститут стратегічних досліджень



Розробка - друге півріччя 2024 року
Реалізація -щороку
21. Розробити методику комунікації між державою та суспільством щодо протидії масштабним кібератакам і кіберінцидентам, створити необхідні умови для її практичної реалізації.



Кабінет Міністрів України, Національний координаційний центр кібербезпеки, Служба безпеки України, Національний інститут стратегічних досліджень



Друге півріччя 2022 року
22. Запровадити механізми ідентифікації суб'єктів електронної комерції у кіберпросторі, забезпечивши внесення відповідних змін до законодавства України.



Кабінет Міністрів України, Національний банк України



Друге півріччя 2025 року
23. Забезпечити в установленому порядку врегулювання правового статусу криптовалют.



Кабінет Міністрів України, Національний банк України



Друге півріччя 2023 року
24. Проводити спільні з ЄС та НАТО заходи, спрямовані на підвищення стійкості в кіберпросторі та спроможності розслідувати, переслідувати кіберзлочинність та реагувати на кіберзагрози.



Міністерство закордонних справ України, Національний координаційний центр кібербезпеки, основні суб'єкти національної системи кібербезпеки



Постійно
25. Забезпечити підвищення рівня кваліфікації, матеріально-технічного забезпечення судових експертів за напрямами досліджень комп'ютерної техніки та програмних продуктів, комунікаційних систем та засобів.



Міністерство юстиції України, Міністерство внутрішніх справ України, Служба безпеки України



Друге півріччя 2022 року
26. Забезпечити підвищення рівня знань співробітників оперативних підрозділів, працівників органів досудового розслідування, прокуратури, суддів у сфері інформаційних технологій та кібербезпеки, насамперед за напрямами збирання та дослідження електронних доказів.



Міністерство внутрішніх справ України, Національна поліція України, Служба безпеки України, Державна судова адміністрація України, Офіс Генерального прокурора



Постійно
27. Залучати приватних експертів до проведення комп'ютерно- технічних і телекомунікаційних досліджень та експертиз, досліджень програмного забезпечення, які необхідні для швидкого реагування на кіберінциденти та ефективного розслідування кіберзлочинів.



Міністерство юстиції України, Міністерство внутрішніх справ України, Національна поліція України, Служба безпеки України, Державна судова адміністрація України, Офіс Генерального прокурора



Постійно
Ціль С.4. Розвиток асиметричних інструментів стримування
Україна створить необхідні умови для забезпечення стримування агресивних дій у кіберпросторі проти України шляхом застосування економічних, дипломатичних, розвідувальних заходів, а також залучення потенціалу приватного сектору. З цією метою необхідно:
28. Удосконалити систему розвідувального забезпечення кібербезпеки держави в частині створення, розвитку сил, засобів та інструментів упередження загроз національній безпеці у кіберпросторі.



Служба зовнішньої розвідки України, інші розвідувальні органи України



Друге півріччя 2023 року
29. Посилити заходи щодо забезпечення кібербезпеки інформаційної інфраструктури та кіберзахисту інформаційних ресурсів закордонних дипломатичних установ України та об'єктів державної власності України за кордоном.



Міністерство закордонних справ України, Служба зовнішньої розвідки України, Служба безпеки України, Міністерство оборони України, Адміністрація Державної служби спеціального зв'язку та захисту інформації України



Перше півріччя 2024 року
30. Створити технологічні можливості підключення постачальниками електронних комунікаційних мереж та/або послуг технічних засобів для здійснення оперативно-розшукових, контррозвідувальних та розвідувальних заходів.



Служба безпеки України, розвідувальні органи України, Адміністрація Державної служби спеціального зв'язку та захисту інформації України, Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сфері зв'язку та інформатизації



Перше півріччя 2024 року
31. Запровадити гармонізований з євроатлантичною спільнотою підхід до застосування санкцій у відповідь на підривну діяльність у кіберпросторі, розроблення та узгодження з іноземними партнерами механізму спільних дипломатичних та економічних дій і заходів, зокрема запровадження обмежувальних заходів у вигляді економічних санкцій, у відповідь на деструктивну кіберактивність.



Міністерство закордонних справ України, Міністерство економіки України, Служба безпеки України, розвідувальні органи України



Друге півріччя 2022 року
32. Застосовувати усі доступні інструменти дипломатії та міжнародного права задля протидії зловмисній діяльності у кіберпросторі проти України.



Міністерство закордонних справ України



Постійно
33. Налагодити систематичний обмін інформацією про деструктивну діяльність у кіберпросторі з міжнародними партнерами, насамперед Сполученими Штатами Америки, державами - членами ЄС та державами - членами НАТО, створити платформи такого обміну.



Міністерство закордонних справ України, Національний координаційний центр кібербезпеки, основні суб'єкти національної системи кібербезпеки



Створення платформ - перше півріччя 2023 року
Реалізація - постійно
34. Забезпечити розроблення законопроекту, спрямованого на врегулювання питань щодо всебічного залучення приватного сектору та громадянського суспільства до здійснення заходів зі стримування деструктивної діяльності в кіберпросторі.



Кабінет Міністрів України, Служба безпеки України



Друге півріччя 2024 року
35. Розробити дієві механізми залучення фахівців приватного сектору з кібербезпеки до участі у стримуванні та протидії агресії проти України в кіберпросторі.



Кабінет Міністрів України, Служба безпеки України, розвідувальні органи України



Друге півріччя 2022 року
Ціль К.1. Національна кіберготовність та надійний кіберзахист
Україна запровадить і реалізує чіткі та зрозумілі для всіх заінтересованих сторін заходи щодо національної кіберготовності в інтересах забезпечення економічного добробуту та захисту прав і свобод кожного громадянина України. Україна посилить кіберготовність, що полягатиме у здатності всіх заінтересованих сторін, насамперед суб'єктів сектору безпеки і оборони, своєчасно й ефективно реагувати на кібератаки, забезпечити режим постійної готовності до реальних та потенційних кіберзагроз, виявляти та усувати передумови до їх виникнення, забезпечивши тим самим кіберстійкість, передусім об'єктів критичної інформаційної інфраструктури. Україна створить національну систему управління інцидентами. З цією метою необхідно:
36. Розробити Національний план реагування на надзвичайні (кризові) ситуації в кіберпросторі, який визначить механізми реагування на кібератаки загальнонаціонального масштабу щодо об'єктів критичної інформаційної інфраструктури та заходи з подальшого відновлення.



Кабінет Міністрів України, Національний координаційний центр кібербезпеки, основні суб'єкти національної системи кібербезпеки



Друге півріччя 2023 року
37. Створити національну систему управління інцидентами, розробити та впровадити стандартні операційні процедури для реагування на різні види подій у кіберпросторі з визначенням критеріїв для оцінки критичності подій та пріоритетності реагування залежно від визначеного рівня критичності.



Кабінет Міністрів України, Національний координаційний центр кібербезпеки, основні суб'єкти національної системи кібербезпеки



Друге півріччя 2023 року
38. Забезпечити постійний моніторинг національних електронних комунікаційних мереж та інформаційних ресурсів, аналіз вторгнень щодо цих мереж і ресурсів, а також виявлення в режимі реального часу аномалій їх функціонування.



Національний координаційний центр кібербезпеки, суб'єкти, які безпосередньо здійснюють у межах своєї компетенції заходи із забезпечення кібербезпеки



Постійно
39. Передбачати у проекті закону про Державний бюджет України на відповідний рік видатки на кібербезпеку за окремими бюджетними програмами.



Кабінет Міністрів України, Служба безпеки України, Служба зовнішньої розвідки України



Щороку
40. Розробити базові (визначатимуть мінімальний обов'язковий рівень) вимоги та рекомендації з питань забезпечення кібербезпеки для державного і приватного секторів з урахуванням кращих світових практик.



Кабінет Міністрів України, Національний координаційний центр кібербезпеки, Адміністрація Державної служби спеціального зв'язку та захисту інформації України, інші основні суб'єкти національної системи кібербезпеки



Друге півріччя 2024 року
41. Налагодити на основі взаємної довіри системний обмін інформацією про кібератаки, кіберінциденти та індикатори кіберзагроз між усіма суб'єктами забезпечення кібербезпеки, насамперед на базі технологічної платформи Національного координаційного центру кібербезпеки, уніфікувати формати обміну інформацією.



Національний координаційний центр кібербезпеки, Кабінет Міністрів України, суб'єкти, які безпосередньо здійснюють у межах своєї компетенції заходи із забезпечення кібербезпеки



Перше півріччя 2023 року
42. Впровадити ризик-орієнтований підхід у частині заходів забезпечення кібербезпеки об'єктів критичної інфраструктури та державних органів, зокрема, розробити методики ідентифікації та оцінки кіберризиків на національному рівні та для секторів критичної інфраструктури держави, забезпечити нормативне врегулювання питань щодо впровадження обов'язковості здійснення періодичної оцінки кіберризиків на підставі розроблених методик.



Кабінет Міністрів України, суб'єкти, які безпосередньо здійснюють у межах своєї компетенції заходи із забезпечення кібербезпеки



Друге півріччя 2025 року
43. Впровадити систему сертифікації продукції, яка використовується для функціонування та кіберзахисту інформаційно-комунікаційних систем, насамперед об'єктів критичної інформаційної інфраструктури.



Кабінет Міністрів України, Адміністрація Державної служби спеціального зв'язку та захисту інформації України



Друге півріччя 2024 року
44. Забезпечити розвиток організаційно-технічної моделі кіберзахисту.



Адміністрація Державної служби спеціального зв'язку та захисту інформації України, суб'єкти, які безпосередньо здійснюють у межах своєї компетенції заходи із забезпечення кібербезпеки



Затвердження моделі - друге півріччя 2022 року
Реалізація - постійно
45. Завершити процеси визначення об'єктів критичної інфраструктури та об'єктів критичної інформаційної інфраструктури, створити і забезпечити функціонування державного реєстру об'єктів критичної інформаційної інфраструктури, постійно переглядати та оновлювати вимоги до їх кіберзахисту з урахуванням сучасних міжнародних стандартів з питань кібербезпеки.



Кабінет Міністрів України, Адміністрація Державної служби спеціального зв'язку та захисту інформації України, Національний банк України, інші суб'єкти національної системи захисту критичної інфраструктури



Друге півріччя 2022 року
46. Запровадити на постійній основі оцінку стану захищеності об'єктів критичної інформаційної інфраструктури та державних інформаційних ресурсів на вразливість, встановити обов'язковість та періодичність проведення такої оцінки з урахуванням категорій критичності об'єктів, стимулювати участь у цих заходах фахівців з кібербезпеки приватного сектору.



Кабінет Міністрів України, Адміністрація Державної служби спеціального зв'язку та захисту інформації України, Служба безпеки України



Розробка змін до законодавства - друге півріччя 2022 року
Реалізація - постійно
47. Впровадити систему аудиту інформаційної безпеки, насамперед на об'єктах критичної інфраструктури, визначити механізми та базові методики проведення аудитів, встановити вимоги до аудиторів інформаційної безпеки, їх сертифікації, атестації (переатестації), навчання та підвищення кваліфікації, а також щодо обов'язковості та періодичності проведення аудитів, надання узагальненої інформації про результати аудитів до Національного координаційного центру кібербезпеки.



Кабінет Міністрів України, Адміністрація Державної служби спеціального зв'язку та захисту інформації України, Служба безпеки України



Друге півріччя 2022 року
48. Забезпечити розвиток систем технічного і криптографічного захисту інформації, пріоритетність використання засобів технічного і криптографічного захисту інформації вітчизняного виробництва для кіберзахисту державних інформаційних ресурсів та об'єктів критичної інформаційної інфраструктури.



Адміністрація Державної служби спеціального зв'язку та захисту інформації України, Служба безпеки України.



Постійно
49. Впровадити вітчизняні рішення із захисту інформації.



Кабінет Міністрів України, Адміністрація Державної служби спеціального зв'язку та захисту інформації України, Служба безпеки України



Постійно
50. Проводити командно-штабні кібернавчання стратегічного рівня, а також тематичні кібернавчання та тренінги за участю представників державного та приватного секторів.



Національний координаційний центр кібербезпеки, Адміністрація Державної служби спеціального зв'язку та захисту інформації України, інші основні суб'єкти національної системи кібербезпеки



Постійно
51. Забезпечити розвиток мережі центрів реагування на кібератаки та кіберінциденти.



Кабінет Міністрів України, суб'єкти, які безпосередньо здійснюють у межах своєї компетенції заходи із забезпечення кібербезпеки



Друге півріччя 2025 року
52. Завершити розгортання Національної телекомунікаційної мережі, збільшити її пропускну здатність, передбачити під час її функціонування використання виключно вітчизняних засобів криптографічного захисту інформації.



Кабінет Міністрів України, Адміністрація Державної служби спеціального зв'язку та захисту інформації України



Друге півріччя 2022 року
53. Забезпечити функціонування та розвиток Національного центру резервування державних інформаційних ресурсів, провести модернізацію системи захищеного доступу державних органів до мережі Інтернет.



Адміністрація Державної служби спеціального зв'язку та захисту інформації України



Постійно
Модернізація системи захищеного доступу державних органів до мережі Інтернет - друге півріччя 2023 року
54. Створити національний сервіс доменних імен (DNS).



Кабінет Міністрів України, Національний координаційний центр кібербезпеки



Перше півріччя 2023 року
Ціль К.2. Професійне вдосконалення, кіберобізнане суспільство та науково-технічне забезпечення кібербезпеки
Україна проведе докорінну реформу системи підготовки та підвищення кваліфікації фахівців у сфері кібербезпеки, а також здійснить заходи щодо збереження наявного кваліфікованого кадрового потенціалу суб'єктів кібербезпеки, стимулювання досліджень і розробок у сфері кібербезпеки з урахуванням появи нових кіберзагроз і викликів, створення національних інформаційних систем, платформ і продуктів. Вітчизняний науково- технічний потенціал першочергово залучатиметься до вирішення завдань забезпечення кібербезпеки держави. Цифрові навички, кіберобізнаність щодо сучасних кіберзагроз та протидії ним стануть невід'ємними елементами освіти кожного громадянина України. З цією метою необхідно:
55. Забезпечити координацію наукового співтовариства під час проведення наукових досліджень і розробок у сфері кібербезпеки та залучення його до заходів з реалізації державної політики у сфері кібербезпеки.



Кабінет Міністрів України, Національний координаційний центр кібербезпеки, Міністерство освіти і науки України, Національна академія наук України, Національний інститут стратегічних досліджень



Створення механізму координації - друге півріччя 2022 року
Реалізація - постійно
56. Визначити довгострокові напрями проведення досліджень і розробок у сфері кібербезпеки, а також розробити дієву програму державної підтримки (на основі проектного підходу) стратегічно важливих для кібербезпеки держави наукових установ і організацій, проведення наукових досліджень у цій сфері для потреб національної безпеки і оборони.



Кабінет Міністрів України, Національний координаційний центр кібербезпеки, Міністерство освіти і науки України, Національна академія наук України, Національний інститут стратегічних досліджень



Визначення довгострокових напрямів - друге півріччя 2022 року
Розроблення програми - перше півріччя 2023 року
57. Забезпечити стимулювання досліджень і розробок у сфері кібербезпеки з урахуванням розвитку новітніх інформаційно-комунікаційних технологій, зокрема, технологій хмарних та квантових обчислень, 5G-мереж, Інтернету речей, штучного інтелекту, а також появи нових засобів реалізації кіберзагроз з метою створення вітчизняних систем, платформ і продуктів у сфері кібербезпеки.



Кабінет Міністрів України, Національний координаційний центр кібербезпеки, Національна академія наук України



Розроблення механізму стимулювання - друге півріччя 2022 року
Реалізація - постійно
58. Удосконалити систему підготовки та підвищення кваліфікації фахівців у сфері кібербезпеки.



Кабінет Міністрів України, Міністерство освіти і науки України, Національне агентство України з питань державної служби, основні суб'єкти національної системи кібербезпеки



Розроблення концепції системи - друге півріччя 2022 року
Реалізація концепції - друге півріччя 2025 року
59. Розробити Загальнонаціональну програму кіберграмотності, спрямовану на підвищення рівня цифрової грамотності населення України, зокрема, шляхом включення питань стосовно цифрових навичок, кіберобізнаності щодо сучасних кіберзагроз та протидії ним до навчальних програм загальної середньої, професійної (професійно-технічної), фахової передвищої та вищої освіти.



Кабінет Міністрів України, Міністерство освіти і науки України, Міністерство цифрової трансформації України, основні суб'єкти національної системи кібербезпеки



Розробка програми - перше півріччя 2023 року
Реалізація програми - постійно
60. Утворити центри, що будуть здійснювати узагальнення та обмін досвідом у сфері кібербезпеки, підтримку інновацій та вітчизняних розробок у цій сфері.



Кабінет Міністрів України, Національна академія наук України, основні суб'єкти національної системи кібербезпеки



Друге півріччя 2025 року
61. Забезпечити матеріальне стимулювання фахівців у сфері кібербезпеки, які перебувають на військовій, державній службі, у тому числі на державній службі особливого характеру, службі в правоохоронних органах або працюють за трудовим договором у державному секторі і безпосередньо виконують функції із забезпечення кібербезпеки та кіберзахисту, з урахуванням рівнів оплати праці таких фахівців у приватному секторі.



Кабінет Міністрів України, основні суб'єкти національної системи кібербезпеки



Перше півріччя 2022 року
62. Залучити суб'єктів національної системи кібербезпеки до міжнародних програм навчання і підвищення кваліфікації персоналу.



Міністерство закордонних справ України, Національний координаційний центр кібербезпеки, основні суб'єкти національної системи кібербезпеки



Постійно
Ціль К.3. Безпечні цифрові послуги
Україна забезпечить досягнення балансу між потребами суспільства, вітчизняного ринку, економіки держави та необхідними заходами з кібербезпеки, а також надійність та безпеку цифрових послуг протягом усього їхнього життєвого циклу. З цією метою необхідно:
63. Зміцнювати довіру приватного сектору та громадян до цифрових послуг, які надаються державою, безумовно виконуючи вимоги щодо забезпечення кібербезпеки та кіберзахисту під час їх надання та інформуючи громадськість про їх безпечність та надійність.



Міністерство цифрової трансформації України, Адміністрація Державної служби спеціального зв'язку та захисту інформації України, інші центральні та місцеві органи виконавчої влади, Національний банк України



Постійно
64. Забезпечити впровадження цифрових послуг для населення та розвиток національної інформаційної інфраструктури.



Кабінет Міністрів України, Міністерство цифрової трансформації України, Національний банк України



Постійно
65. Розробити національні стандарти у сфері кібербезпеки, організаційні та технічні вимоги, що стосуються безпеки застосунків, мобільних пристроїв, робочих станцій, серверів і мереж, моделей хмарних обчислень, з урахуванням європейських та міжнародних стандартів.



Адміністрація Державної служби спеціального зв'язку та захисту інформації України, Міністерство економіки України, основні суб'єкти національної системи кібербезпеки



Друге півріччя 2025 року
66. Створити органи з оцінки відповідності надавачів електронних довірчих послуг вимогам для кваліфікованих надавачів кваліфікованих електронних довірчих послуг.



Кабінет Міністрів України, Адміністрація Державної служби спеціального зв'язку та захисту інформації України, Міністерство цифрової трансформації України, Національний банк України



Перше півріччя 2023 року
67. Створити необхідні передумови (нормативні, організаційні, технологічні) для автентифікації користувачів сервісів цифрових послуг (там, де це потрібно) за допомогою інтегрованої системи електронної ідентифікації з використанням технологій електронної ідентифікації та/або електронних довірчих послуг.



Міністерство цифрової трансформації України



Друге півріччя 2022 року
68. Підвищити ефективність системи захисту персональних даних громадян шляхом гармонізації законодавства України з відповідним законодавством ЄС та посилення відповідальності за порушення встановлених вимог.



Кабінет Міністрів України, Уповноважений Верховної Ради України з прав людини (за згодою)



Друге півріччя 2023 року
Ціль В.1. Зміцнення системи координації
Україна створить умови для ефективної взаємодії суб'єктів забезпечення кібербезпеки в процесі розбудови та функціонування національної системи кібербезпеки, а також для результативних спільних дій під час попередження, відбиття та нейтралізації наслідків кібератак та кіберінцидентів, скоординує діяльність усіх заінтересованих сторін задля подолання надзвичайних (кризових) ситуацій у кіберпросторі. З цією метою необхідно:
69. Розробити та затвердити порядок проведення огляду національної системи кібербезпеки, забезпечивши його проведення не менше ніж раз на рік протягом реалізації Стратегії.



Кабінет Міністрів України, Національний координаційний центр кібербезпеки



Затвердження порядку - друге півріччя 2022 року
Проведення огляду - щороку, починаючи з 2023 року
70. Запровадити обов'язкове негайне, без невиправданої затримки, надання інформації про кіберзагрози, кібератаки та кіберінциденти всіма відомчими та галузевими (секторальними) центрами кібербезпеки (кіберзахисту) до Національного координаційного центру кібербезпеки.



Кабінет Міністрів України, Національний координаційний центр кібербезпеки, суб'єкти, які безпосередньо здійснюють у межах своєї компетенції заходи із забезпечення кібербезпеки



Встановлення вимог та відповідальності щодо інформування - друге півріччя 2022 року
Реалізація - постійно
71. Забезпечити розгляд найважливіших питань у сфері кібербезпеки України на засіданнях Національного координаційного центру кібербезпеки, системний контроль за станом виконання його рішень.



Національний координаційний центр кібербезпеки, основні суб'єкти національної системи кібербезпеки



Постійно
72. Запровадити скоординоване виявлення та розкриття вразливостей інформаційно-комунікаційних систем.



Національний координаційний центр кібербезпеки, основні суб'єкти національної системи кібербезпеки



Впровадження системи управління вразливостями - друге півріччя 2023 року
Реалізація - постійно
73. Розробити та запровадити механізми заохочення приватного сектору, наукового співтовариства, громадських організацій та окремих громадян до участі у формуванні та реалізації заходів із забезпечення кібербезпеки.



Кабінет Міністрів України, основні суб'єкти національної системи кібербезпеки, Національний інститут стратегічних досліджень



Перше півріччя 2024 року
74. Забезпечити щорічне оприлюднення основними суб'єктами національної системи кібербезпеки публічних звітів про стан кібербезпеки за сферами відповідальності.



Національний координаційний центр кібербезпеки, основні суб'єкти національної системи кібербезпеки



Щороку, починаючи з 2022 року (за попередній рік)
Ціль В.2. Формування нової моделі відносин у сфері кібербезпеки
Україна запровадить сервісну модель державної участі у заходах з кіберзахисту, за якої держава сприйматиметься не як джерело вимог, а як партнер у розбудові національної системи кібербезпеки. З цією метою необхідно:
75. Забезпечити розроблення законопроекту, спрямованого на врегулювання питань державно-приватного партнерства у сфері кібербезпеки, визначивши форми і методи здійснення такого партнерства, зміцнивши взаємну довіру та передбачивши можливість запровадження експериментальних проектів у цій сфері.



Кабінет Міністрів України, Служба безпеки України



Перше півріччя 2023 року
76. Запровадити проведення на регулярній основі консультацій заінтересованих сторін та надання методичної допомоги з питань утворення підрозділів кіберзахисту, галузевих (секторальних) центрів забезпечення кібербезпеки та команд реагування на кіберінциденти, всебічно сприяти їх розвитку.



Національний координаційний центр кібербезпеки, Адміністрація Державної служби спеціального зв'язку та захисту інформації України



Постійно
77. Залучати на регулярній основі представників наукових установ, громадських організацій та незалежних експертів у сфері кібербезпеки до розроблення проектів нормативно-правових актів, нормативних документів та стандартів у цій сфері.



Кабінет Міністрів України, Національний координаційний центр кібербезпеки, основні суб'єкти національної системи кібербезпеки



Постійно
78. Підвищити ефективність залучення громадськості до прийняття рішень у сфері кібербезпеки шляхом проведення відповідних опитувань (анкетувань) та розміщення їх результатів на інформаційних ресурсах Національного координаційного центру кібербезпеки та основних суб'єктів національної системи кібербезпеки.



Національний координаційний центр кібербезпеки, основні суб'єкти національної системи кібербезпеки



Постійно
79. Стимулювати розроблення вітчизняних програмних продуктів, зокрема програмного забезпечення з відкритим кодом, що пріоритетно використовуватимуться для обробки та захисту державних інформаційних ресурсів, а також на об'єктах критичної інформаційної інфраструктури.



Кабінет Міністрів України, Міністерство цифрової трансформації України, Адміністрація Державної служби спеціального зв'язку та захисту інформації України



Постійно
80. Впровадити програму розвитку ринку товарів і послуг у сфері кібербезпеки, що включатиме стимулювання його розвитку та міжнародного визнання.



Кабінет Міністрів України



Друге півріччя 2024 року
81. Продовжити практику щорічного проведення місяця кібербезпеки в Україні із залученням широкого кола профільних фахівців та експертів державних органів, закладів освіти та наукових установ, а також громадських об'єднань та приватного сектору.



Кабінет Міністрів України, Національний координаційний центр кібербезпеки, суб'єкти, які безпосередньо здійснюють у межах своєї компетенції заходи із забезпечення кібербезпеки



Щороку у жовтні
82. Запровадити систему страхування від кіберризиків, зокрема механізм оцінки втрат суб'єктів господарювання внаслідок кібератак для можливості їх відшкодування.



Кабінет Міністрів України



Друге півріччя 2025 року
83. Розробити фінансові та нефінансові механізми для сприяння впровадженню сучасних технологій кібербезпеки у державному і приватному секторі, включаючи страхування, лізинг, пільги тощо.



Кабінет Міністрів України, Національний координаційний центр кібербезпеки



Перше півріччя 2025 року
Ціль В.3. Прагматичне міжнародне співробітництво
Україна спрямує відносини з міжнародними партнерами як на розвиток взаємної довіри для спільної відповіді на кібератаки і подолання кризових ситуацій у кібербезпеці, так і на суто практичну співпрацю: обмін інформацією про кібератаки та кіберінциденти, проведення спільних кібероперацій та розслідування міжнародних кіберзлочинів, регулярні кібернавчання та тренінги, обмін досвідом та найкращими практиками. Україна забезпечить активну участь у діалозі в рамках міжнародних організацій щодо спільного вироблення норм поведінки у кіберпросторі тавдосконалення відповідної нормативно-правової бази. Забезпечення координації з міжнародними партнерами здійснюватиметься Міністерством закордонних справ України. З цією метою необхідно:
84. Забезпечити участь України у міжнародних заходах ООН щодо заохочення відповідальної поведінки держав у кіберпросторі.



Міністерство закордонних справ України



Постійно
85. Забезпечити участь України у доопрацюванні Другого додаткового протоколу до Конвенції про кіберзлочинність щодо вироблення заходів та гарантій для вдосконалення міжнародної співпраці між правоохоронними та судовими органами, а також між органами влади та постачальниками послуг в інших державах.



Міністерство закордонних справ України



Постійно
86. Розширити шляхом діалогу з міжнародними партнерами доступ правоохоронних органів України до ресурсів Європейського центру боротьби з кіберзлочинністю, до телекомунікаційної системи Інтерполу 1-24/7.



Національна поліція України, Служба безпеки України, Міністерство закордонних справ України



Перше півріччя 2023 року
87. Продовжити співробітництво з Агентством Європейського Союзу з питань мережевої та інформаційної безпеки, зокрема з питань скоординованого розкриття вразливостей та імплементації Директиви Європейського Парламенту і Ради (ЄС) 2016/1148 від 6 липня 2016 року про заходи для високого спільного рівня безпеки мережевих та інформаційних систем на території Союзу як елементу євроінтеграції України.



Кабінет Міністрів України, Служба безпеки України



Постійно
88. Поглибити співпрацю з Міжнародним союзом електрозв'язку у сферах кібербезпеки та електронних комунікацій, зокрема з питань стандартизації у цих сферах.



Адміністрація Державної служби спеціального зв'язку та захисту інформації України, Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сфері зв'язку та інформатизації



Друге півріччя 2022 року
89. Розвивати практичне співробітництво з НАТО щодо питань кібероборони, налагодити тісну взаємодію з цих питань із відповідними структурами Альянсу, зокрема Радою управління з кібероборони (NATO Cyber Defence Management Board), Центром операцій у кіберпросторі (Cyberspace Operations Centre), Центром можливостей з реагування на комп'ютерні інциденти (NATO Computer Incident Response Capability), Об'єднаним центром передових технологій з кібероборони НАТО (NATO Cooperative Cyber Defence Centre of Excellence).



Національний координаційний центр кібербезпеки, Міністерство оборони України, Генеральний штаб Збройних Сил України, основні суб'єкти національної системи кібербезпеки



Постійно
90. Поглибити співпрацю з міжнародними організаціями у сфері захисту дітей від сексуального онлайн-насильства.



Міністерство цифрової трансформації України, Національна поліція України



Постійно
91. Забезпечити розвиток міжнародного співробітництва у сфері кібербезпеки шляхом підтримки міжнародних ініціатив у цій сфері, які відповідають національним інтересам України.



Міністерство закордонних справ України, Національний координаційний центр кібербезпеки



Постійно
92. Продовжити практику проведення двосторонніх кібердіалогів з державами - партнерами з метою обміну передовим досвідом у сфері кібербезпеки, інформацією про кіберзагрози, розвитку комунікації між заінтересованими державними органами України та іноземних держав, розширити коло держав - партнерів, з якими проводяться кібердіалоги,ініціювати питання щодо укладення двосторонніх договорів про співпрацю у сфері кібербезпеки.



Міністерство закордонних справ України



Постійно
93. Створити постійно діючу робочу групу з питань взаємодії із провідними IT-компаніями, світовими провайдерами цифрових послуг, соціальними мережами з метою протидії гібридним загрозам, поширенню дезінформації, можливості застосування санкцій відповідно до законів України.



Кабінет Міністрів України, Національний координаційний центр кібербезпеки, основні суб'єкти національної системи кібербезпеки



Перше півріччя 2023 року
94. Визначити та затвердити перелік пріоритетних напрямів залучення міжнародної технічної допомоги у сфері кібербезпеки України.



Кабінет Міністрів України, Національний координаційний центр кібербезпеки



Друге півріччя 2022 року.