• Посилання скопійовано
Документ підготовлено в системі iplex

Про звернення до Конституційного Суду України для вирішення питання про конституційність постанови Кабінету Міністрів України від 5 серпня 2009 року N 818

Президент України  | Конституційне подання від 12.10.2009
Реквізити
  • Видавник: Президент України
  • Тип: Конституційне подання
  • Дата: 12.10.2009
  • Статус: Документ діє
  • Посилання скопійовано
Реквізити
  • Видавник: Президент України
  • Тип: Конституційне подання
  • Дата: 12.10.2009
  • Статус: Документ діє
Документ підготовлено в системі iplex
ПРЕЗИДЕНТ УКРАЇНИ
КОНСТИТУЦІЙНЕ ПОДАННЯ
( Конституційне провадження у справі за конституційним поданням Президента припинено згідно з Ухвалою Конституційного Суду N 40-уп/2010 від 06.07.2010 )
З мотивів невідповідності Конституції України Указом Президента України від 12 жовтня 2009 року N 817 "Про зупинення дії постанови Кабінету Міністрів України від 5 серпня 2009 року N 818" зупинено дію постанови Кабінету Міністрів України від 5 серпня 2009 року N 818 "Про залучення державним підприємством для постачання медичних установ "Укрмедпостач" у 2009 році іноземного кредиту для реалізації інвестиційного проекту щодо проектування та будівництва фельдшерсько-акушерських пунктів і сільських амбулаторій та оснащення їх медичним та іншим обладнанням під державну гарантію".
У зв'язку з цим та відповідно до пункту 15 частини першої статті 106, статті 150 Конституції України, статей 13, 40 Закону України "Про Конституційний Суд України" звертаюсь до Конституційного Суду України для вирішення питання про конституційність постанови Кабінету Міністрів України від 5 серпня 2009 року N 818, опублікованої в Офіційному віснику України 14 серпня 2009 року N 59, ст. 2080.
Постановою від 5 серпня 2009 року N 818 Кабінет Міністрів України погодився з пропозицією Міністерства охорони здоров'я України щодо залучення кредиту в сумі, що не перевищує 400 млн. доларів США, шляхом укладення договору між Канадською експортною агенцією "EDC" як кредитором і державним підприємством для постачання медичних установ "Укрмедпостач" як позичальником для реалізації інвестиційного проекту щодо проектування та будівництва фельдшерсько-акушерських пунктів і сільських амбулаторій та оснащення їх медичним та іншим обладнанням під державну гарантію. При цьому Уряд доручив Міністерству фінансів України забезпечити обслуговування та погашення іноземного кредиту для реалізації інвестиційного проекту за рахунок коштів Державного бюджету України на 2010 та наступні роки, що передбачатимуться Міністерству охорони здоров'я України на зазначені цілі.
Названа постанова Кабінету Міністрів України не відповідає Конституції України, виходячи з такого.
За Конституцією України виключно законами України встановлюються Державний бюджет України і бюджетна система України (пункт 1 частини другої статті 92) , виключно законом про Державний бюджет України визначаються будь-які видатки держави на загальносуспільні потреби, розмір і цільове спрямування цих видатків (частина друга статті 95) .
Конституційний Суд України у Рішенні від 27 листопада 2008 року N 26-рп/2008 у справі про збалансованість бюджету зазначив, що "зі змісту частини другої статті 95 Конституції України, якою встановлюється, що виключно законом про Державний бюджет України визначаються будь-які видатки держави на загальносуспільні потреби, розмір і цільове спрямування цих видатків, випливає, що вони не можуть визначатися іншими нормативно-правовими актами".
Відтак, установивши підзаконним актом, що обслуговування та погашення кредиту, наданого під державну гарантію для реалізації інвестиційного проекту, здійснюватиметься за рахунок видатків Державного бюджету України на 2010 та наступні роки, ще не затверджених у встановленому порядку законами про Державний бюджет України, як цього вимагає Конституція України, Кабінет Міністрів України перебрав на себе повноваження Верховної Ради України, яка відповідно до статті 75, пункту 3 частини першої статті 85 Конституції України є єдиним органом законодавчої влади в Україні.
Діючи у зазначений спосіб, Кабінет Міністрів України порушив не лише наведені вище норми Конституції України, а й норми частини другої статті 6, частини другої статті 19, за якими органи законодавчої, виконавчої та судової влади здійснюють свої повноваження у встановлених Конституцією України межах і відповідно до законів України та зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; частини третьої статті 113, пункту 10 статті 116, частини першої статті 117, за якими Кабінет Міністрів України у своїй діяльності керується Конституцією та законами України, здійснює визначені Конституцією та законами України повноваження, видає постанови і розпорядження в межах своєї компетенції.
Конституційний Суд України неодноразово наголошував у своїх рішеннях на неприпустимості порушення вимог Конституції України в частині розподілу повноважень між органами державної влади.
Так, у Рішенні від 14 грудня 2000 року N 15-рп/2000 у справі про порядок виконання рішень Конституційного Суду України єдиний орган конституційної юрисдикції в Україні зазначив, що "Верховна Рада України є єдиним органом законодавчої влади в Україні (стаття 75 Конституції України) . Це означає, що право приймати закони, вносити до них зміни у разі, коли воно не здійснюється безпосередньо народом (статті 5, 38, 69, 72 Конституції України) , належить виключно Верховній Раді України (пункт 3 частини першої статті 85 Конституції України) і не може передаватись іншим органам чи посадовим особам. Закони та інші нормативно-правові акти приймаються на основі Конституції України і повинні відповідати їй (частина друга статті 8 Конституції України) ". У цьому ж Рішенні Конституційний Суд України також наголошував на неможливості зміни закону шляхом прийняття підзаконного правового акта.
Неухильне додержання органами державної влади Конституції та законів України забезпечує реалізацію принципу поділу влади, є запорукою їх єдності та важливою передумовою стабільності і злагоди в державі (підпункт 4.1 пункту 4 мотивувальної частини Рішення Конституційного Суду України від 1 квітня 2008 року N 4-рп/2008 у справі про Регламент Верховної Ради України). На неприпустимості втручання Уряду України у сферу виключної компетенції законодавця всупереч положенням частини другої статті 6, частини другої статті 8, частини другої статті 19, пункту 3 частини першої статті 85, пункту 6 частини першої статті 92 Конституції України наголосив Конституційний Суд України і в Рішенні від 8 вересня 2009 року N 19-рп/2009.
Ураховуючи викладене, прошу Конституційний Суд України розглянути питання щодо конституційності постанови Кабінету Міністрів України від 5 серпня 2009 року N 818 "Про залучення державним підприємством для постачання медичних установ "Укрмедпостач" у 2009 році іноземного кредиту для реалізації інвестиційного проекту щодо проектування та будівництва фельдшерсько-акушерських пунктів і сільських амбулаторій та оснащення їх медичним та іншим обладнанням під державну гарантію".
Брати участь у конституційному провадженні за цим поданням уповноважено заступника Глави Секретаріату Президента України - Представника Президента України у Конституційному Суді України М. Ставнійчук.
Президент України В.ЮЩЕНКО
м. Київ, 12 жовтня 2009 року
(Джерело - Офіційне Інтернет-представництво Президента України)