• Посилання скопійовано
Документ підготовлено в системі iplex

Про виконання Міністерством освіти і науки України, Академією педагогічних наук України статей 7 і 29-1 Закону України "Про професійно-технічну освіту" в частині науково-методичного забезпечення професійно-технічної освіти, впровадження у навчально-виробничий процес досягнень науки, техніки, нових технологій, передового досвіду та інноваційних педагогічних технологій

Комітети Верховної Ради України  | Рішення від 11.06.2008
Реквізити
  • Видавник: Комітети Верховної Ради України
  • Тип: Рішення
  • Дата: 11.06.2008
  • Статус: Документ діє
  • Посилання скопійовано
Реквізити
  • Видавник: Комітети Верховної Ради України
  • Тип: Рішення
  • Дата: 11.06.2008
  • Статус: Документ діє
Документ підготовлено в системі iplex
КОМІТЕТ ВЕРХОВНОЇ РАДИ УКРАЇНИ З ПИТАНЬ НАУКИ І ОСВІТИ
Р І Ш Е Н Н Я
11.06.2008
Про виконання Міністерством освіти і науки України,
Академією педагогічних наук України
статей 7 і 29-1 Закону України
"Про професійно-технічну освіту" в частині
науково-методичного забезпечення
професійно-технічної освіти, впровадження
у навчально-виробничий процес досягнень науки, техніки,
нових технологій, передового досвіду
та інноваційних педагогічних технологій
Протокол N 16
Заслухавши інформацію заступника міністра освіти і науки України Стріхи М.В., Президента Академії педагогічних наук України Кременя В.Г. та проаналізувавши матеріали Міністерства освіти і науки України, Академії педагогічних наук України, Інституту інноваційних технологій і змісту освіти МОН, управлінь освіти і науки обласних державних адміністрацій, Всеукраїнської асоціації працівників професійно-технічної освіти (ВАПП) та інформації, що отримана при вивченні питання безпосередньо в навчальних закладах, установах і організаціях системи професійно-технічної освіти, Комітет Верховної Ради України з питань науки і освіти відзначає наступне.
У центральних і регіональних органах виконавчої влади та підпорядкованих їм установах, організаціях, навчальних закладах (МОН, Інститут інноваційних технологій і змісту освіти, управління освіти і науки обласні державні адміністрації, обласні науково (навчально)-методичні центри (кабінети), Українська інженерно-педагогічна академія, 10 індустріально-педагогічних коледжів і технікумів) питаннями професійно-технічної освіти займається понад 1700 управлінців та науково-педагогічних працівників. Майже 300 співробітників працює над проблемами професійно-технічної освіти в Академії педагогічних наук України та її структурних підрозділах (Відділення педагогіки і психології професійно-технічної освіти, Інститут професійно-технічної освіти, Інститут педагогічної освіти і освіти дорослих, Донецький інститут післядипломної освіти інженерно-педагогічних працівників, Львівський науково-практичний центр професійно-технічної освіти, кафедра професійної освіти Центрального інституту післядипломної педагогічної освіти). Аналіз матеріалів свідчить про те, що Міністерство освіти і науки України, Академія педагогічних наук України, регіональні органи виконавчої влади здійснюють як організаційно-управлінське, так і науково-методичне забезпечення функціонування системи професійно-технічної освіти в державі.
Разом з тим треба наголосити на недоліках у роботі Міністерства освіти і науки України, Академії педагогічних наук України щодо виконання статей 7 і 29-1 Закону України "Про професійно-технічну освіту" ( 103/98-ВР ), що значною мірою стримує, а в ряді випадків і унеможливлює розвиток професійно-технічної освіти в Україні. Потребують термінового наукового опрацювання, оновлення та затвердження в установленому порядку в новій редакції Концепція розвитку професійно-технічної освіти та Закон України "Про професійно-технічну освіту". Невідкладним завданням є формування нової стратегії (програми) розвитку ПТО, а також визначення та наукове обґрунтування напрямів її реалізації на найближчі 5 - 10 років. Немає наукового обгрунтування інтегрування профтехосвіти в європейський освітній простір у рамках Копенгагенського процесу, не відпрацьовано модель національної системи кваліфікацій. До цього часу не запроваджено науково обґрунтованого прогнозування розвитку ринку праці в Україні з урахуванням тенденцій розвитку економіки. Не ліквідовано перекоси у формуванні трудових ресурсів держави, їх професійній підготовці. У поточному році в професійно-технічних навчальних закладах (ПТНЗ) готують у 6,2 раза менше кадрів з розрахунку на 10 тисяч населення, ніж у вищих навчальних закладах I - IV рівнів акредитації (у 1996 році цей показник становив 2,8 раза), тоді як на ринку праці спостерігається дефіцит кваліфікованих робітників. Не створено чіткого механізму взаємодії центральних органів виконавчої влади, підприємств, установ, організацій, навчальних закладів при формуванні державного замовлення на підготовку робітничих кадрів, що призводить до збільшення кількості безробітних на ринку праці. У 2007 році працевлаштування випускників ПТНЗ України за програмою первинної професійної підготовки становило 83,7 відсотка, а в низці областей працевлаштування не перевищувало 72 - 75 відсотків. Немає концептуальних засад розбудови нової економіки професійно-технічної освіти, не запроваджено сучасної методики розрахунку вартості підготовки кваліфікованих робітників у професійно-технічних навчальних закладах з урахуванням складності, наукоємності та матеріалоємності професій, не розроблено дієвого механізму багатоканального, різнорівневого фінансування ПТНЗ та стимулювання навчальних закладів до залучення позабюджетних коштів, нарощування обсягів навчально-виробничої діяльності. Не створено правові та економічні засади стимулювання роботодавців і інвесторів до участі у розвитку закладів профтехосвіти та відновленні трудових ресурсів держави, які мають базуватись на взаємному інтересі та відповідальності. Суттєві недоліки є в роботі Міністерства освіти і науки України, Інституту інноваційних технологій і змісту освіти МОН, спрямованій на оновлення змісту професійно-технічної освіти та підвищення якості підготовки робітничих кадрів. Повільно здійснюється розробка та впровадження державних стандартів професійно-технічної освіти з конкретних професій. Потребує перегляду та доопрацювання сама модель стандарту з огляду на серйозні критичні зауваження роботодавців і педагогів-практиків професійно-технічних навчальних закладів. До того ж внаслідок відсутності фінансування своєчасно не тиражуються вже затверджені стандарти і затримується їх впровадження. Не фінансується також робота творчих груп з числа практичних працівників профтехосвіти, які займаються розробкою та апробацією стандартів, що суттєво знижує мотивацію фахівців і негативно позначається на якості їх роботи. При цьому треба зазначити, що практично не здійснюється, як передбачається статтею 35 Закону України "Про професійно-технічну освіту", оновлення для ПТНЗ II атестаційного рівня не рідше ніж раз на п'ять років типових навчальних планів і типових навчальних програм, які визначають загальнодержавний компонент змісту професійно-технічної освіти і є обов'язковими для використання.
Не відповідають потребам темпи і обсяги видання навчальної літератури. Загальна забезпеченість професійно-технічних навчальних закладів підручниками та навчальними посібниками на початок 2008 року становить: із загальнотехнічних і спеціальних дисциплін - 69 відсотків, із загальноосвітніх - 63. А з низки професій машинобудування, металообробки, приладобудування, видобувної промисловості, транспорту і зв'язку вона не перевищує 30 відсотків. Протягом останніх десяти років з понад 200 професій не було видано жодного підручника, не видавалась взагалі науково-методична література для ПТНЗ. Рік у рік не виконується план видання підручників. У 2007 році, наприклад, з 26 запланованих найменувань підручників видано лише 5. Серед чинників, які негативно впливають на стан забезпечення учнів ПТНЗ сучасною навчальною літературою, основним є залишкове фінансування. Міністерством освіти і науки України на видання підручників для ПТНЗ спрямовується лише 2 - 3 відсотки від загальної суми коштів, що виділяються з державного бюджету на ці потреби для системи освіти. Незадовільними є результати роботи з модернізації навчальної матеріально-технічної бази закладів професійно-технічної освіти, впровадження в навчальний процес нової техніки, обладнання, інструментів і матеріалів. В останні 16 років майже не здійснювався, крім комп'ютеризації, процес відтворення основних фондів за рахунок коштів державного бюджету. Припинилось будівництво об'єктів профтехосвіти. Обладнання та навчальна техніка на 95 - 96 відсотків морально і фізично застаріли або взагалі вийшли з ладу. З майже 19 тисяч металообробних верстатів, що використовуються в навчальному процесі ПТНЗ, лише 4 відсотки - нового покоління. Аналогічне становище з навчальним транспортом. З 2975 вантажних автомобілів лише 141 з терміном експлуатації до 10 років, а з 1272 легкових - лише 333. У професійно-технічних навчальних закладах агропромислового комплексу з 5154 тракторів і 1342 комбайнів всього 4 відсотки - нового покоління, а 96 - підлягають заміні. Не приділяється належної уваги Міністерством освіти і науки України становленню і розвитку науково-методичних служб професійно-технічної освіти - як центральних, так і в регіонах. Відділення змісту професійно-технічної освіти Інституту інноваційних технологій і змісту освіти МОН (до 16 лютого 2006 року - Науково-методичний центр професійно-технічної освіти МОН) розміщується в орендованому, старому, малопристосованому для роботи інституту приміщенні. Внаслідок низької заробітної плати (методисти отримують по 900 - 1100 гривень на місяць) і відсутності належних умов для роботи Відділення не укомплектовано кваліфікованими кадрами. За штатним розписом має бути 40 працівників, фактично працює 28, з яких всього 9 мають досвід роботи в закладах системи ПТО і лише один має науковий ступінь кандидата наук. Працівники не забезпечені в достатній кількості засобами зв'язку (всього два телефонні номери), комп'ютерами (на всіх лише 3 сучасні комп'ютери), не забезпечені необхідною теле-, аудіо-, відеотехнікою, електронною поштою, не мають доступу до Інтернету. Украй незадовільним є також ресурсне забезпечення регіональних науково (навчально)-методичних центрів (кабінетів) професійно-технічної освіти (НМЦ ПТО). Міністерство освіти і науки України практично не виділяє коштів на їх комп'ютеризацію, придбання оргтехніки, видавничу діяльність, на оплату відряджень. Не вирішуються належним чином питання оренди приміщень. Низькою залишається заробітна плата співробітників обласних методичних служб. При тому, що керівники і методисти НМЦ ПТО віднесені до педагогічних працівників, їм не надано права на пенсію за вислугу років.
Недостатньо уваги приділяє Академія педагогічних наук України заснованому у березні 2006 року Інституту професійно-технічної освіти АПН. Повільно здійснюється розробка основоположних засад діяльності зазначеної наукової установи. Сьогодні ще не затверджено концепцію розвитку Інституту. Гострою проблемою залишається комплектування установи науковими кадрами. Із 100 співробітників всього 63 працюють на постійній основі, лише 16 мають досвід роботи в закладах системи ПТО. Зусилля наукових співробітників Інституту ще не повною мірою спрямовані на дослідження актуальних проблем професійної освіти і навчання, визначення методології створення сучасних стандартів професійної компетентності, інноваційних методик навчання і виховання учнівської молоді, сучасного механізму управління професійно-технічною освітою.
Комітет Верховної Ради України з питань науки і освіти В И Р І Ш И В:
1. Інформацію заступника міністра освіти і науки України Стріхи М.В., Президента Академії педагогічних наук України Кременя В.Г. про виконання Міністерством освіти і науки України, Академією педагогічних наук України статей 7 і 29-1 Закону України "Про професійно-технічну освіту" ( 103/98-ВР ) в частині науково-методичного забезпечення. професійно-технічної освіти, впровадження у навчально-виробничий процес досягнень науки, техніки, нових технологій, передового досвіду та інноваційних педагогічних технологій взяти до відома.
2. Рекомендувати Кабінету Міністрів України:
2.1. Створити та затвердити протягом 2008 року нову концепцію розвитку професійно-технічної освіти в Україні з урахуванням потреби в інтегруванні у європейський освітній простір та запровадженні сучасної моделі національної системи кваліфікацій.
2.2. Розробити у 2008 році та запровадити з 2009 року нову методику науково обґрунтованого прогнозування розвитку ринку праці з урахуванням програм розвитку галузей економіки та ввести в дію адекватний механізм визначення потреб у підготовці кваліфікованих робітників.
2.3. Прискорити розробку та затвердити у 2008 році Положення про працевлаштування випускників професійно-технічних навчальних закладів, що навчалися за державним замовленням.
2.4. Забезпечити фінансування повним обсягом у 2008 і наступних роках спланованих та затверджених розпорядженням Кабінету Міністрів України N 886-р ( 886-2007-р ) від 17.10.2007 р. заходів щодо створення центрів професійно-технічної освіти для впровадження інноваційних технологій, поетапного оснащення навчально-виробничої бази державних професійно-технічних навчальних закладів новим обладнанням, устаткуванням, сільськогосподарською та іншою технікою.
2.5. Вивчити протягом 2008 року та розглянути у 2009 році питання щодо підвищення тарифних розрядів (відповідно - розміру посадових окладів та ставок заробітної плати) педагогічних працівників обласних науково (навчально)-методичних центрів (кабінетів) та встановлення їх на рівні: методист - 11 тарифний розряд; методист 2 категорії - 12 тарифний розряд; методист 1 категорії - 13 тарифний розряд; методист вищої категорії - 14 тарифний розряд; завідувач кабінетом - 15 тарифний розряд; директор науково (навчально)-методичного центру - 18 тарифний розряд, а також включення зазначених педагогічних працівників до переліку посад, які дають право на пенсію за вислугу років.
2.6. Визначити нові концептуальні засади розбудови фінансово-економічної діяльності професійно-технічних навчальних закладів у ринкових умовах і запровадити починаючи з 2009 року сучасну методику розрахунку вартості підготовки кваліфікованих робітників у ПТНЗ з урахуванням складності, наукоємності та матеріалоємності професій, розробити та запровадити дієвий механізм багатоканального, різнорівневого фінансування навчальних закладів профтехосвіти та стимулювання їх до залучення позабюджетних коштів і нарощування обсягів власної навчально-виробничої діяльності.
2.7. Прискорити підготовку та затвердження в установленому порядку протягом 2008 - 2009 років проектів нормативно-правових актів стосовно запровадження правових та економічних механізмів стимулювання роботодавців і інвесторів до участі у розвитку професійно-технічних навчальних закладів та якісному відновленні трудових ресурсів держави.
3. Рекомендувати Міністерству освіти і науки України:
3.1. Розглянути у 2008 році рішення та узагальнену довідку Комітету на розширеному засіданні колегії Міністерства освіти і науки України, затвердити план заходів, спрямованих на усунення недоліків та вирішення невідкладних проблем професійно-технічної освіти.
3.2. Збільшити, починаючи з 2009 року, виділення коштів на видання підручників, навчальних посібників, науково-методичної літератури для учнів, педагогічних і наукових працівників навчальних закладів та наукових установ системи професійно-технічної освіти України, в першу чергу із загальнотехнічних і спеціальних дисциплін. Прискорити темпи та збільшити обсяги видання навчальної літератури. Не допускати безпідставного перегляду та зменшення річних планів видання зазначеної навчальної і науково-методичної літератури як за обсягом фінансування, так і за кількістю найменувань.
3.3. Посилити увагу до створення належних умов для ефективного функціонування Від ділення змісту професійно-технічної освіти Інституту інноваційних технологій і змісту освіти, обласних науково (навчально)-методичних центрів (кабінетів), вжити конкретних заходів, спрямованих на підвищення якісного рівня кадрового складу зазначених установ, оснащення їх у 2008 - 2009 роках сучасною комп'ютерною технікою в рамках державної програми комп'ютеризації закладів освіти, підключення до мережі Інтернет, забезпечення новітніми засобами зв'язку та офісною технікою, вирішення проблем щодо дозволів та строків оренди приміщень, які НМЦ ПТО орендують у професійно-технічних навчальних закладів.
4. Рекомендувати Академії педагогічних наук України:
4.1. Розглянути у 2008 році рішення та узагальнену довідку Комітету на засіданні Президії АПН України, затвердити план заходів та організувати роботу з його виконання відповідними підрозділами академії.
4.2. Приділити особливу увагу питанням становлення і розвитку Інституту професійно-технічної освіти АПН України, визначенню та затвердженню основоположних засад діяльності установи, комплектуванню її науковими кадрами та зосередженню зусиль науковців на дослідженні актуальних проблем професійної підготовки, перепідготовки та підвищення кваліфікації виробничого персоналу у професійно-технічних навчальних закладах і на виробництві, розробці концептуальних засад розвитку професійної освіти і навчання в державі, визначенні методології підготовки нових стандартів професійної компетентності, інноваційних методик навчання і виховання учнівської молоді, створенні сучасної моделі управління професійно-технічною освітою в ринкових умовах.
5. Рекомендувати Раді міністрів АР Крим, обласним, міст Києва та Севастополя державним адміністраціям:
Проаналізувати та розглянути у 2008 році на колегіях держадміністрацій стан справ з виконання регіональних програм розвитку навчальних закладів та установ професійно-технічної освіти, вжити конкретних заходів, спрямованих на забезпечення життєдіяльності та ефективне функціонування професійно-технічних навчальних закладів області, міста, спрямування їх роботи на задоволення в регіоні потреб людей у якісній професійно-технічній освіті та підприємств, установ і організацій у кваліфікованих робітниках.
6. Надіслати рішення Комітету та узагальнену довідку до Кабінету Міністрів України, Міністерства освіти і науки України, Академії педагогічних наук України та її структур них підрозділів (інститутів), Ради міністрів АР Крим, обласних, міст Києва та Севастополя державних адміністрацій для організації подальшої роботи. Зазначеним державним органам виконавчої влади і науковим установам поінформувати Комітет Верховної Ради України з питань науки і освіти про хід виконання рішення у грудні 2009 року.
7. Контроль за виконанням рішення покласти на секретаря Комітету Верховної Ради України з питань науки і освіти Самойлик К.С та голову підкомітету з питань фахової освіти Курила В.С.
Голова Комітету В.Полохало