• Посилання скопійовано
Документ підготовлено в системі iplex

Про звернення до Конституційного Суду України для вирішення питання про конституційність постанови Кабінету Міністрів України від 6 серпня 2008 року N 709

Президент України  | Конституційне подання від 06.03.2009
Реквізити
  • Видавник: Президент України
  • Тип: Конституційне подання
  • Дата: 06.03.2009
  • Статус: Документ діє
  • Посилання скопійовано
Реквізити
  • Видавник: Президент України
  • Тип: Конституційне подання
  • Дата: 06.03.2009
  • Статус: Документ діє
Документ підготовлено в системі iplex
ПРЕЗИДЕНТ УКРАЇНИ
КОНСТИТУЦІЙНЕ ПОДАННЯ
З мотивів невідповідності Конституції України Указом Президента України від 6 березня 2009 року N 125 "Про зупинення дії деяких положень постанови Кабінету Міністрів України від 6 серпня 2008 року N 709" згідно з пунктом 15 частини першої статті 106 Конституції України зупинено дію пункту 3 змін, що вносяться до Порядку декларування зміни оптововідпускних цін на продовольчі товари, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 6 серпня 2008 року N 709 "Про внесення змін до Порядку декларування зміни оптово-відпускних цін на продовольчі товари".
У зв'язку з цим та відповідно до пункту 15 частини першої статті 106, статті 150 Конституції України, статей 13, 40 Закону України "Про Конституційний Суд України" звертаюсь до Конституційного Суду України для вирішення питання про конституційність зазначеної постанови Кабінету Міністрів України, опублікованої в "Офіційному віснику України" (2008 р., N 61, ст. 2072).
Оспорюваною постановою внесено низку змін до Порядку декларування зміни оптово-відпускних цін на продовольчі товари, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17 жовтня 2007 року N 1222. При цьому на заміну порядку декларування зміни оптово-відпускних цін на продовольчі товари, що передбачав заявлення суб'єктом господарювання органам державної влади наміру змінити ціни на окремі товари, встановлено дозвільний порядок зміни суб'єктами господарювання оптово-відпускних цін на продовольчі товари (пункт 3 змін, що вносяться до Порядку декларування зміни оптово-відпускних цін на продовольчі товари) .
Зокрема, суб'єктів господарювання, які провадять діяльність із виробництва та реалізації певних продовольчих товарів, зобов'язано в разі підвищення оптово-відпускних цін більше ніж на 1 відсоток протягом місяця подавати до територіальних органів Державної інспекції з контролю за цінами пояснювальну записку щодо обґрунтування необхідності зміни оптово-відпускних цін разом із документами, що містять відомості, пов'язані з виробництвом, технологічною інформацією, управлінням, фінансами та іншою діяльністю суб'єктів господарювання, для надання висновків щодо економічного обґрунтування рівнів оптово-відпускних цін на продовольчі товари (пункти 3, 4, 5, 6 Порядку в редакції постанови N 709) . На підставі висновку територіального органу Державної інспекції з контролю за цінами керівник (заступник керівника) уповноваженого органу у дводенний строк погоджує декларацію зміни певних оптово-відпускних цін на продовольчі товари; зміна оптово-відпускних цін здійснюється з дати погодження уповноваженим органом декларації зміни оптово-відпускних цін на продовольчі товари (пункти 7, 8 Порядку в редакції постанови N 709) .
При цьому територіальні органи Державної інспекції з контролю за цінами мають право відмовити у наданні висновку щодо економічного обґрунтування рівнів оптово-відпускних цін на певні продовольчі товари (пункт 5 Порядку в редакції постанови N 709) , а уповноважений орган - відмовити в погодженні декларації (пункт 8 Порядку в редакції постанови N 709) . Конкретні критерії для відмови зазначеною постановою Кабінету Міністрів України не передбачено.
Механізм декларування зміни оптово-відпускних цін на продовольчі товари, запроваджений постановою Кабінету Міністрів України, про яку йдеться, не відповідає Конституції України з таких підстав.
Згідно з правовою позицією Конституційного Суду України на державу покладено обов'язок забезпечувати захист змагальності суб'єктів господарювання в отриманні та розподіленні ними прибутку з метою досягнення економічних та соціальних результатів (Рішення від 9 жовтня 2008 року N 22-рп/2008 у справі за конституційним поданням Президента України щодо відповідності Конституції України (конституційності) постанови Кабінету Міністрів України "Про закупівлю послуг, пов'язаних з формуванням інформаційно-телекомунікаційної системи Державного реєстру виборців") .
Закріплення дозвільного порядку погодження зміни суб'єктами господарювання оптово-відпускних цін на певні продовольчі товари обмежує суб'єктів господарювання у визначенні ціни на належний їм товар, що є обмеженням гарантованого Конституцією України права власників щодо розпорядження своєю власністю (частина перша статті 41 Конституції України) , створює загрозу усунення, обмеження чи спотворення конкуренції, чим порушує проголошені Основним Законом держави гарантії конституційного права на підприємницьку діяльність, за якими держава забезпечує захист конкуренції у підприємницькій діяльності, не допускається неправомірне обмеження конкуренції та недобросовісна конкуренція (частина третя статті 42 Конституції України) .
Таким чином, цей підхід обмежує право кожного на підприємницьку діяльність, яка не заборонена законом (частина перша статті 42 Конституції України) .
Уведення зазначених обмежень не відповідає також частині другій статті 21 Конституції України, відповідно до якої права і свободи людини є невідчужуваними та непорушними, частині першій статті 64 Основного Закону держави, за якою конституційні права і свободи людини і громадянина не можуть бути обмежені, крім випадків, передбачених Конституцією України.
Внесені зміни не відповідають і конституційним приписам щодо забезпечення державою захисту прав усіх суб'єктів права власності і господарювання (частина четверта статті 13 Конституції України) .
Відтак, Кабінет Міністрів України порушив й положення частини другої статті 8 Основного Закону України, за якою нормативно-правові акти приймаються на основі Конституції України і повинні відповідати їй, а також частини другої статті 6, частини другої статті 19 та частини третьої статті 113 Конституції України, які зобов'язують Кабінет Міністрів України керуватися у своїй діяльності, зокрема, Конституцією України, діяти на підставі та у спосіб, що нею передбачені.
З огляду на наведене прошу Конституційний Суд України розглянути питання щодо конституційності пункту 3 змін, що вносяться до Порядку декларування зміни оптово-відпускних цін на продовольчі товари, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 6 серпня 2008 року N 709 "Про внесення змін до Порядку декларування зміни оптово-відпускних цін на продовольчі товари".
Брати участь у конституційному провадженні за цим поданням уповноважено заступника Глави Секретаріату Президента України - Представника Президента України у Конституційному Суді України М. Ставнійчук.
Президент України В.ЮЩЕНКО
м. Київ, 6 березня 2009 року
(Джерело - Офіційне Інтернет-представництво Президента України)