МІНІСТЕРСТВО МОЛОДІ ТА СПОРТУ УКРАЇНИ
НАКАЗ
21.08.2013 № 47 |
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
10 вересня 2013 р.
за № 1560/24092
Про затвердження Правил спортивних змагань з парашутного спорту
( Із змінами, внесеними згідно з Наказами Міністерства молоді та спорту № 770 від 23.03.2015 № 2282 від 30.05.2017 )
Відповідно до частини другої статті 40 Закону України "Про фізичну культуру і спорт", підпункту 21 пункту 4 та пункту 8 Положення про Міністерство молоді та спорту України , затвердженого Указом Президента України від 24 липня 2013 року № 390, з урахуванням пропозицій Всеукраїнської громадської організації "Федерація парашутного спорту України" та з метою забезпечення належної організації та проведення в Україні змагань з парашутного спорту
НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Правила спортивних змагань з парашутного спорту, що додаються.
2. Юридичному управлінню (Йовжій О. М.) подати цей наказ в установленому порядку на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України.
3. Цей наказ набирає чинності з дня його офіційного опублікування.
4. Контроль за виконанням цього наказу залишаю за собою.
Міністр | Р.С. Сафіуллін |
ПОГОДЖЕНО: Президент Всеукраїнської громадської організації "Федерація парашутного спорту України" | О.В. Шаповалов |
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства молоді
та спорту України
21.08.2013 № 47
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
10 вересня 2013 р.
за № 1560/24092
ПРАВИЛА
спортивних змагань з парашутного спорту
I. Загальні положення
1. Ці Правила визначають основні засади організації та проведення спортивних змагань з парашутного спорту, що проводяться на території України. Ці Правила розроблені відповідно до Кодексу Міжнародної федерації авіаційних видів спорту (далі - ФАІ) та документів, що регламентують парашутну підготовку і льотну роботу.
2. Вимоги, що встановлені розділами I-VII цих Правил, стосуються усіх дисциплін, з яких проводяться змагання з парашутного спорту.
3. Змагання з парашутного спорту проводяться відповідно до регламенту (положення) про проведення відповідного змагання з парашутного спорту (далі - Положення), що затверджується організатором в установленому чинним законодавством порядку.
4. Реєстрація учасників на змаганнях означає, що зареєстровані для участі у змаганнях особи визнають повноваження організаторів щодо проведення змагань, ці Правила, Кодекс ФАІ та Положення як такі, що обов'язкові для виконання кожним із учасників змагань.
5. Змагання з парашутного спорту проводяться з метою:
розвитку і популяризації парашутного спорту в Україні;
визначення кращих спортсменів-парашутистів, команд клубів, адміністративно-територіальних одиниць, фізкультурно-спортивних товариств (далі - ФСТ), що культивують парашутний спорт;
підвищення спортивної майстерності і виконання нормативів Єдиної спортивної класифікації України;
визначення кандидатів для формування збірних команд клубів, адміністративно-територіальних одиниць, ФСТ, збірних команд України;
встановлення нових рекордів з дисциплін парашутного спорту;
покращення методів та практики суддівства змагань з парашутного спорту;
обміну досвідом, знаннями та інформацією.
6. У цих Правилах терміни та скорочення вживаються у таких значеннях:
блок - сукупність двох формацій з дотриманням обов'язкової схеми переходу від однієї формації до наступної;
висота стрибка - висота польоту літального апарата при здійсненні стрибка з парашутом;
відеоспорядження - повний комплект відеосистеми (систем), що використовується (використовуються) для відеозапису виконання командою/спортсменом дій у вільному падінні або під розкритими куполами і містить (містять): відеокамеру/відеокамери, засоби збереження відеоінформації, джерела живлення відеокамери;
відсутність зображення (NV) - формації, переходи або повні розпуски, які не відслідковуються на екрані через метеорологічні умови або фактори, що залишаються поза межами контролю відеооператора, або спричинені вадами устаткування, яке використовується для відеозйомки;
вправа - включає всі тури стрибків змагань одного виду на змаганнях, обумовлених Положенням;
елемент - зміна положення з обертанням / без обертання тіла парашутиста відносно однієї чи більше з трьох своїх осей або статичне положення;
захват - захоплення рукою одного учасника формації держака на рукаві або на холоші комбінезона іншого чи безпосередньо руки або ноги іншого учасника формації або захоплення рукою/ногою одного учасника купольної формації стропи купола парашута іншого учасника формації. Як мінімальна вимога захват на тілі спортсмена передбачає стійкий контакт руки з рукою або з ногою;
кваліфікаційний тур - тур, результати якого враховуються для відбору спортсменів/команд для участі у фінальній частині змагань;
команда - визначена Положенням певна кількість спортсменів, що виконують стрибки разом в рамках розіграшу командної першості або однієї вправи;
конус - покажчик напрямку вітру у приземному шарі спеціальної конструкції, здатний реагувати на швидкість вітру від 2-х і більше м/с;
маневр - переміщення парашутиста / групи парашутистів у повітряному просторі в стані вільного падіння з обертанням / без обертання відносно однієї чи більше з трьох просторових осей;
неврахований результат - результат спортсмена, що не включається до підрахунку командного результату за тур або при підрахунку для остаточного розподілу місць серед спортсменів за підсумками змагань, якщо подібний порядок передбачений Положенням;
неврахований тур - тур, результати якого не входять до заліку для остаточного розподілу місць серед спортсменів/команд. Це не обов'язково повинен бути один і той самий тур для всіх спортсменів/команд;
перехід - обов'язкова схема порядку трансформування однієї формації в наступну в межах блоку;
повний розпуск - певний момент часу, коли всі парашутисти демонструють, що вони відпустили всі свої захвати й що ніяка частина їхніх рук/ніг не знаходиться в контакті з тілом / конструктивними елементами парашута іншого учасника формації, і це повинно бути підтверджено відеозйомкою;
порушення - одне з таких:
неправильна або незавершена формація, за якою в межах робочого часу настає або повний розпуск, або перехід - неважливо, правильний чи неправильний;
правильно виконана формація, якій передував неправильний обов'язковий перехід або неправильний повний розпуск;
нечітко продемонстровані формація, перехід або повний розпуск;
послідовність - певна серія, яка містить у собі відокремлені формації та блоки і виконується протягом робочого часу стрибка;
пристрілка - процедура перевірки на відповідність фактичних метеорологічних умов правилам змагань із застосуванням спеціальних тестових парашутів або маркованих стрічок та надання можливостей учасникам змагань уточнити розрахункові параметри для виконання стрибків за програмою змагань;
пропуск формації - одне з таких:
формація або перехід, що не виконувались згідно з визначеною жеребкуванням послідовністю;
відсутність чітко продемонстрованого наміру виконати правильну формацію або перехід, натомість виконано іншу формацію або перехід, внаслідок чого команда отримує перевагу від заміни;
стрибок - стрибок з парашутом людини з літального апарата будь-якого типу, виконаний з метою використання купола парашутної системи протягом всього часу перебування парашутиста у повітряному просторі поза межами літального апарата або певної частини цього часу;
тіло - вся анатомічна структура людини або будь-яка її частина, яка складає фізичну суть спортсмена - учасника змагань, та його спорядження;
тур - сукупність певних стрибків одного й того самого типу всіх спортсменів, при цьому всі стрибки повинні отримати суддівські оцінки. Тур може продовжуватися більше одного дня (ночі - для стрибків вночі);
формація - група спортсменів / куполів спортсменів у просторі, пов'язаних між собою захватами (контактами) правильними або неправильними;
ціль - спеціально облаштоване місце приземлення парашутиста, на якому встановлений АВП, або позначка центральної частини цілі іншого виду;
АВП (AMD) - автоматичний пристрій вимірювання точності приземлення парашутистів;
ЛА - літальний апарат будь-якого типу, важчий або легший за повітря, що використовується для виконання стрибків з парашутом;
МПК (IPC FAI) - Міжнародна парашутна комісія ФАІ;
ФАІ (FAI) - Міжнародна федерація авіаційних видів спорту;
ФПСУ - Всеукраїнська громадська організація "Федерація парашутного спорту України".
II. Види і характер змагань
1. Змагання з парашутного спорту проводяться з таких дисциплін і вправ:
1) класичний парашутизм:
під час виконання вправи "Стрибки на точність приземлення" (групові (командні), індивідуальні) завданням спортсменів є приземлення у центр цілі або якнайближче до нього;
під час виконання вправи "Індивідуальні акробатичні стрибки з виконанням серії маневрів у вільному падінні" завданням спортсмена є виконання у стані вільного падіння заздалегідь визначених серій маневрів без похибок та якнайшвидше;
під час виконання "Стрибки із затримкою розкриття парашута" завданням спортсменів початкового рівня підготовки є демонстрування якості володіння технікою стабільного вільного падіння та дотримання заданого часу вільного падіння;
2) парашутна групова акробатика:
під час виконання вправи "Перебудова формацій" завданням команди спортсменів є виконання у стані вільного падіння протягом обмеженого часу якомога більшої кількості перебудов однієї формації в іншу відповідно до заздалегідь визначеної схеми:
вправа "Двійка";
вправа "Четвірка";
вправа "Вісімка";
під час виконання вправи "Швидкісна побудова формацій" завданням команди спортсменів є утворення у стані вільного падіння заздалегідь визначеної формації якомога швидше;
3) парашутна купольна акробатика:
завданням членів команди є утворення купольних формацій, які виконуються за допомогою захватів спортсмена/спортсменів за елементи конструкції наповненого купола парашута/парашутів іншого спортсмена/спортсменів;
під час виконання вправи "Ротація" завданням членів команди - "четвірки" є виконання протягом обмеженого часу найбільшої кількості послідових змін позиції верхнього парашутиста на позицію нижнього парашутиста у купольній формації "Етажерка";
під час виконання вправи "Швидкісна побудова формацій" завданням команди спортсменів є утворення заздалегідь визначеної купольної формації якнайшвидше;
під час виконання вправи "Перебудова формацій" завданням команди спортсменів є виконання протягом обмеженого часу перебудов однієї купольної формації в іншу відповідно до заздалегідь визначеної схеми:
вправа "Двійка";
вправа "Четвірка";
4) парашутне купольне пілотування:
під час виконання вправи "Швидкість" завданням спортсмена є пролетіти під куполом парашута через вхідні (перші) ворота коридору, заданим коридором і через фінішні (останні) ворота за якомога коротший час;
під час виконання вправи "Дистанція" завданням спортсмена є пролетіти під куполом парашута через вхідні ворота і продовжити політ заданим коридором на якомога більшу відстань до моменту торкання будь-якої частини земної поверхні в межах коридору;
під час виконання вправи "Зональна точність" завданням спортсмена є пролетіти під куполом парашута через вхідні ворота і через якомога більше водних воріт, торкаючись водної поверхні, перед точним приземленням в одній із позначених зон для отримання якомога більше очок;
5) артистичний парашутизм, фріфлай:
завданням змагань для команди у фріфлаї є виконання визначених послідовностей елементів та маневрів з найкращою можливою якістю;
( Пункт 1 розділу II доповнено новим підпунктом 5 згідно з Наказом Міністерства молоді та спорту № 2282 від 30.05.2017 )
6) польоти в аеродинамічних комбенізонах:
під час виконання вправи змагань з льотних якостей в одноосібних польотах спортсменів в аеродинамічних комбенізонах спеціальної конструкції завданням є виявлення комбінації кращої підйомної сили (завдання на час), кращого планерування (завдання на відстань) і найменшого лобового спротиву (завдання на швидкість);
під час виконання вправи змагань з елементами перебудувань членів команд у польоті в аеродинамічних комбенізонах спеціальної конструкції завданням є виконання членами команди послідовності маневрів з максимально можливою якістю.
( Пункт 1 розділу II доповнено новим підпунктом 6 згідно з Наказом Міністерства молоді та спорту № 2282 від 30.05.2017 )
2. Змагання з парашутного спорту поділяються за рангами:
1) I ранг - Всесвітні ігри з неолімпійських видів спорту;
2) II ранг - Всесвітні авіаційні ігри, чемпіонати світу та Європи серед спортсменів усіх вікових груп, кубки світу та Європи, інші міжнародні змагання, що включені до календарного плану ФАІ;
3) III ранг - чемпіонати України, кубки України, інші офіційні всеукраїнські змагання, що включені до Єдиного календарного плану фізкультурно-оздоровчих та спортивних заходів України, крім змагань спортсменів юніорського віку;
4) IV ранг - чемпіонати України та інші офіційні змагання серед спортсменів юніорського віку, що включені до Єдиного календарного плану фізкультурно-оздоровчих та спортивних заходів України;
5) V ранг - чемпіонати Автономної Республіки Крим, областей, міст Києва та Севастополя, ФСТ, крім змагань спортсменів юніорського віку, зональні змагання, що включені до календарного плану спортивних змагань;
6) VI ранг - чемпіонати Автономної Республіки Крим, областей, міст Києва та Севастополя, ФСТ серед спортсменів юніорського віку, чемпіонати міст, районів, спортивних клубів, спортивних шкіл усіх типів.
3. За видом заліку змагання поділяються на:
1) особисті, при проведенні яких до заліку зараховуються тільки персональні технічні результати спортсменів й визначаються їх особисті місця;
2) особисто-командні, при проведенні яких визначаються як особисті місця спортсменів, так і місця команд за підсумками розіграшу індивідуальних та командних вправ за програмою змагань;
3) командні, при проведенні яких до заліку зараховуються технічні результати виконання групових (командних) вправ згідно з Положенням, особисті місця спортсменів не визначаються.
4. Відповідно до гендерної диференціації спортсменів змагання поділяються на:
1) змагання серед чоловіків;
2) змагання серед жінок;
3) змагання загальної (відкритої) категорії без відокремленого заліку за гендерною диференціацією.
5. За віковою диференціацією спортсменів змагання поділяються на:
1) змагання серед дорослої категорії спортсменів (віком від 24 років і старше);
2) змагання серед юніорів.
Спортсменом-юніором визначається особа віком від 16 і до 24-х років або особа, чий 24-й день народження припадає на календарний рік, в якому проводиться відповідне змагання.
Спортсменам віком до 18 років дозволяється брати участь у змаганнях за наявності нотаріально засвідченої в установленому законодавством порядку письмової згоди батьків/опікунів.
III. Положення і програма змагань
1. Офіційним документом, що дає підставу для організації і проведення змагань з парашутного спорту, є Положення, затверджене в установленому законодавством порядку.
2. Положення про змагання III-IV рангів затверджується організатором/організаторами.
( Пункт 2 розділу ІІІ із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства молоді та спорту № 770 від 23.03.2015 )
3. Положення про змагання на рівні адміністративно-територіальних одиниць або населеного пункту затверджується відповідним органом ФПСУ / керівництвом колективного члена ФПСУ за погодженням зі структурним підрозділом з фізичної культури і спорту місцевої державної адміністрації (органом виконавчої влади з питань фізичної культури і спорту Автономної Республіки Крим).
4. Положення включає такі розділи:
1) назва, вид, характер, мета, місце і строк проведення змагань;
2) склад команд, категорія спортсменів / клас парашутистів і представництво спортивних організацій;
3) форма попередньої заявки та офіційної заявки на участь у змаганнях, порядок подання заявок та умови допуску до змагань;
4) організатор/організатори, керівництво, суддівство та матеріально-технічне забезпечення змагань;
5) умови фінансування видатків для забезпечення участі команд/спортсменів у змаганнях;
6) програма і умови виконання вправ за програмою змагань;
7) порядок фіксації спортивно-технічних результатів спортсменів й команд, визначення переможців змагань;
8) нагородження переможців та інших призерів змагань.
5. Зміст Положення не повинен суперечити цим Правилам.
6. Положення розсилається організаціям заздалегідь у терміни, які забезпечують необхідну підготовку до участі у даному змаганні, але не пізніше ніж за місяць до початку змагань.
7. Змінювати та доповнювати Положення має право тільки той орган/організація, який/яка його затвердив/затвердила, про що учасників змагань інформують не пізніше ніж за тиждень до початку змагань.
8. За погодних умов або інших важливих чинників програма змагань може бути змінена рішенням директора змагань за погодженням з головним суддею змагань, про що повідомляються всі учасники змагань.
IV. Організація змагань
1. Організаційний комітет:
1) для підготовки і проведення змагань національного або міжнародного рівня створюються організаційний комітет і комісії за напрямами підготовчої та організаційної роботи: спортивна, господарська, зв'язків з громадськістю та засобами масової інформації (далі - ЗМІ) у складі 3-5 осіб кожна;
2) спортивна комісія на підставі затвердженого Положення розробляє проект плану-графіка проведення змагань за днями й годинами, перелік додаткових заходів з дотримання вимог щодо безпеки учасників змагань та глядачів, кроки (схему) місця проведення змагань, визначає місце розташування та облаштування майданчика приземлення, перелік необхідного обладнання та допоміжного інвентарю для забезпечення проведення змагань відповідно до цих Правил, укладання і зберігання парашутів, контролює хід виконання відповідних робіт. Спортивна комісія рекомендує головному судді технічних працівників для виконання поточної роботи на допомогу суддівській колегії змагань;
3) господарська комісія організовує зустріч і розміщення спортсменів, суддів, льотних екіпажів, представників команд і спортивних організацій, представників ЗМІ, гостей, організовує умови для харчування всіх учасників, проводить заходи зі створення відповідних санітарно-гігієнічних умов для учасників змагань. Комісія визначає потребу в транспортних засобах і організовує перевезення всіх учасників змагань та їх інвентарю.
До виконання обов'язків комісії входять також: підготовка договорів на оренду необхідних спортивних споруд, приміщень, на культурне обслуговування учасників змагань; придбання інвентарю, матеріалів та устаткування для оформлення місць змагань; виготовлення покажчиків, схем, номерів для спортсменів, ідентифікаційних знаків для суддів, керівного складу змагань; підготовка нагородної атрибутики, пам'ятних призів; забезпечення суддівської колегії персональними комп'ютерами, принтерами, копіювальними машинами, а також бланками, папером, канцелярським приладдям. Комісія проводить замовлення квитків і відправку учасників змагань після закінчення заходу;
4) комісія зв'язків з громадськістю та ЗМІ встановлює зв'язок з місцевими органами державної влади, організовує публікацію в ЗМІ статей, нарисів, довідок про змагання, забезпечує розповсюдження афіш, плакатів, запрошень, готує прес-конференції, брифінги та прес-релізи для ЗМІ, інформацію про попередні і поточні змагання з парашутного спорту, рекорди, розрядні норми та вимоги, готує добірку статистичних даних, діаграми, таблиці, фото, відеоматеріали тощо.
2. Мандатна комісія:
1) головний суддя змагань створює на місці проведення змагань мандатну комісію чисельним складом від 3 до 7 осіб залежно від рангу змагань та кількості учасників;
2) очолює мандатну комісію заступник головного судді змагань;
3) обов'язково до складу мандатної комісії залучаються керівник медичної служби авіаційної/спортивної організації на місці проведення заходу та фахівець з питань експлуатації парашутного спорядження;
4) завданням мандатної комісії є перевірка відповідності заявки на участь у змаганнях вимогам, що містяться у Положенні, легітимності включення спортсменів до поданої іменної заявки від спортивної організації, перевірка відповідності рівня підготовки спортсменів-парашутистів умовам Положення та програми змагань, стану їх здоров'я, перевірка відомостей, що містяться у заявці, документам спортсменів, перевірка чинності дозвільних документів для виконання спортсменами стрибків з парашутом та експлуатації парашутного спорядження;
5) іменна заявка на участь команд/спортсменів у змаганнях, завірена печаткою регіонального фізкультурно-спортивного диспансеру та органом виконавчої влади з питань фізичної культури та спорту адміністративно-територіальних одиниць, представляється мандатній комісії у день приїзду учасників;
6) подання заявки на участь у змаганнях означає, що внесені до заявки особи визнають повноваження організаторів щодо проведення змагань, ці Правила, Кодекс ФАІ та Положення як такі, що є обов'язковими для виконання кожним із учасників змагань;
7) іменні заявки, що містять неповні та/або недостовірні відомості або не відповідають встановленому зразку, виконані неохайно, мандатною комісією не розглядаються;
8) разом із іменною заявкою представник команди / спортсмени надає (надають) весь перелік документів, визначених цими Правилами та відповідним Положенням, а також акт технічного огляду парашутних систем та автоматичних приладів аварійного розкриття парашута (страхувальних приладів) встановленого зразка від організації, що делегувала команду/спортсмена на змагання;
9) після закінчення роботи мандатної комісії складається акт, у якому містяться статистичні відомості стосовно команд та спортсменів, всі зауваження, виявлені невідповідності та недоліки, пропозиції до суддівської колегії змагань стосовно допуску команд та спортсменів до участі у змаганнях або виявлені підстави для застереження щодо їх участі.
Акт підписують усі члени мандатної комісії;
10) суддівська колегія на своїх загальних зборах після розгляду та обговорення висновків мандатної комісії відкритим голосуванням ухвалює рішення стосовно фактичної кількості команд та спортсменів, що отримують право участі в змаганнях.
В окремих випадках суддівська колегія змагань може ухвалити рішення щодо допуску окремої команди/спортсмена "під протестом" до усунення виявлених мандатною комісією недоліків протягом чітко визначеного суддівською колегією строку;
( Підпункт 11 пункту 2 розділу ІV виключено на підставі Наказу Міністерства молоді та спорту № 770 від 23.03.2015 )
11) поіменний список спортсменів із допуском до виконання стрибків з парашутом за програмою змагань оформляється наказом директора змагань/начальника організації, відповідальної за проведення заходу, на підставі акта мандатної комісії, ухваленого рішенням суддівської колегії змагань.
3. Медичне забезпечення учасників змагань:
1) забезпечується медичною службою (лікарем) організації, відповідальної за проведення спортивного заходу (організатора змагань);
2) керівник медичної служби (лікар) авіаційної організації на змаганнях набуває статус заступника директора змагань з медичного забезпечення та контролю (далі - лікар змагань) та входить до складу мандатної комісії змагань із правом вирішального голосу з медичних питань.
Усі рішення лікаря змагань, прийняті в межах його компетенції, є обов'язковими до виконання спортсменами, тренерами-представниками, суддями, льотним складом та службовими особами організатора змагань;
3) під час виконання своїх обов'язків лікар змагань керується нормативними актами та розпорядчими документами, які визначають вимоги до стану здоров'я спортсменів-парашутистів та льотного складу;
4) обов'язковою умовою допуску спортсмена до участі у змаганнях є наявність медичної книжки (медичної картки, медичного сертифіката) з письмовим висновком лікарсько-льотної сертифікаційної комісії (або аналогічного органу медичної сертифікації парашутистів військових формувань) стосовно допуску спортсмена до виконання стрибків з парашутом на поточний рік та відмітками про проходження поглибленого медичного огляду у встановлені терміни.
4. Матеріально-технічне забезпечення змагань:
1) для забезпечення виконання стрибків за програмою змагань організатор змагань складає план та реалізує підготовчі заходи з матеріально-технічного забезпечення. На місці проведення до початку змагань мають бути зосереджені достатня кількість льотної техніки з досвідченими екіпажами, запас паливно-мастильних матеріалів (далі - ПММ) для забезпечення стрибків за повною програмою змагань, необхідна кількість автотехніки пасажирського та спеціального призначення, облаштовані зони підготовки спортсменів до старту та зони відпочинку з душовими кабінами та іншими належними санітарно-гігієнічними умовами, пункти харчування, складські приміщення для зберігання парашутного спорядження учасників змагань, необхідне обладнання для поточного ремонту та профілактики парашутного спорядження, обладнані відеотехнікою приміщення для виконання суддівською колегією своїх функцій, відповідна кількість обчислювальної техніки, друкарських пристроїв та розмножувальної техніки, суддівської бланкової документації, засобів зв'язку, електронної комунікації, гучномовців, канцелярських товарів та приладдя тощо;
2) до обов'язків організатора змагань входять забезпечення членів суддівської колегії та керівництва змаганнями уніформою єдиного зразка та виготовлення стартових номерів для ідентифікації спортсменів;
3) умови забезпечення учасників змагань помешканням та харчуванням визначаються окремо Положенням та кошторисом змагань.
5. Вимоги до вимірювальної та суддівської апаратури:
1) прилади виміру часу повинні забезпечувати точність виміру до 0,01 с;
2) вимірювання приземної швидкості вітру на змаганнях III-IV рангів має бути забезпечено анемометром електронного або електронно-механічного типу з цифровою індикацією і точністю виміру не гірше ніж 0,1 м/с;
3) для вимірювання приземної швидкості вітру на змаганнях V-VI рангів можуть бути застосовані анемометри механічного типу зі стрілочною індикацією;
4) датчик анемометра розташовується на висоті не менше ніж 6,0 м від поверхні землі.
У разі застосування анемометра механічного типу спостереження за шкалою індикації має бути забезпечене за допомогою приладів візуального спостереження - оптичних труб ТЗК;
5) діаметр центральної позначки цілі має дорівнювати 2,0 см;
6) АВП повинен в автоматичному режимі вимірювати відстань від краю його центральної позначки до точки першого дотику тіла спортсмена з поверхнею АВП і забезпечувати точність виміру до 0,01 м та відтворювати індикацію результату виміру на табло світлового типу або з елементами поворотних сегментів цифр.
Якщо перша точка дотику тіла парашутиста з поверхнею АВП припадає на площу центральної позначки, результатом виміру є 0,00 м.
Максимальна відстань виміру АВП - до 0,16 м;
7) відеоустаткування повітряного відеооператора для запису стрибка повинно на виході видавати цифровий сигнал високої якості типу Full HD 1080 зі швидкістю зміни кадру не менше ніж 25 кадрів за секунду з картки пам'яті (не нижче класу 10);
8) відеозапис, виконаний наземним відеооператором, має бути наданий суддівській бригаді з оцінювання дій команди/спортсмена на електронному носії відеоінформації (CD/DVD, mini-DV, картка пам'яті тощо);
9) апаратура відтворення відеоінформації для суддівського оцінювання має забезпечувати перегляд як на стандартній швидкості, так і на сповільненій, ступінь сповільнення має бути прийнятним для головного судді змагань, але не менший за 1/4 від стандартної;
10) розмір діагоналі індивідуального монітора кольорового або чорно-білого зображення відеоінформації кожного із суддів має бути не менше ніж 37 см;
11) за рішенням головного судді змагань оцінювання суддями стрибка команди/спортсмена може бути проведено із застосуванням відеопроектора на загальному великому екрані;
12) до зони приземлення парашутистів, роботи відеооператорів, приміщень для роботи суддів з оцінки виконання спортсменами вправ за програмою змагань повинно бути підведене стабілізоване електричне живлення та необхідно передбачити додаткові автономні засоби живлення з метою унеможливлення спотворення результатів виступів спортсменів внаслідок перебоїв у роботі електронної апаратури.
V. Загальні заходи безпеки при проведенні змагань
1. При виконанні стрибка парашутна система кожного спортсмена повинна мати два куполи (основний та резервний), приєднані до загальної підвісної системи. Відомості про заводські номери та марку виробу (моделі) кожної з перелічених складових частин парашутної системи парашутиста, кількість застосувань, тип та номер страхувального приладу мають міститись у паспорті парашутної системи.
2. Паспортні відомості про парашутну систему, термін проведення чергового технічного огляду, висновок про можливість подальшої експлуатації парашутної системи повинні бути засвідчені підписом відповідальної особи та печаткою організації, в якій був проведений плановий технічний огляд парашутної системи.
3. Парашутні системи, які містять хоча б одну з перелічених складових частин невідомого походження або сумнівної якості, без паспорта, із простроченим терміном технічного огляду фахівцями парашутної служби, до використання на змаганнях не допускаються.
4. Кожна парашутна система учасників змагань повинна бути обладнана страхувальним приладом, якщо це не суперечить чинним заходам безпеки при виконанні специфічних видів стрибків за програмою змагань з окремих дисциплін парашутного спорту.
5. До обов'язкового екіпірування спортсмена при виконанні стрибків за програмою змагань належать: комбінезон / спортивний костюм, спеціальне взуття / кросівки, захисний шолом, ніж-стропоріз, прилад контролю за висотою вільного падіння, зниження парашутиста.
6. Тип захисного шолома, вимога щодо наявності захисних окулярів та рукавичок для виконання стрибків за програмою змагань з певних дисциплін парашутного спорту визначаються Положенням.
7. Висота стрибка за програмою змагань визначається Положенням, але у всіх випадках не може бути нижчою за 700 м над поверхнею майданчика приземлення і не вищою за 4500 м над рівнем моря без застосування спеціального кисневого обладнання.
8. Купол парашута спортсмена має бути повністю наповнений на висоті не нижче ніж 600 м над рівнем майданчика приземлення. Порушення цієї вимоги може стати приводом до дискваліфікації спортсмена в одній із вправ на цих змаганнях або в цілому.
9. При виконанні стрибків на воду або поблизу акваторії водойм спортсмен має бути екіпірований засобом рятування на воді.
10. Усі види стрибків за програмою змагань припиняються при швидкості вітру у приземному шарі (0-10 м) більше ніж 11,0 м/с, крім змагань зі стрибків на точність приземлення, для яких встановлена максимальна межа 9,0 м/с.
11. Для змагань IV-VI рангів Положенням можуть бути передбачені додаткові обмеження щодо приземної швидкості вітру залежно від рівня підготовки спортсменів та типів їх парашутних систем.
12. З метою дотримання заходів безпеки для учасників, глядачів та гостей змагань організатор змагань має позначити зону приземлення спортсменів, перебування в якій дозволено, крім спортсмена, що приземлився, тільки задіяним членам суддівської колегії, технічного персоналу та за спеціальним дозволом головного судді змагань обмеженій кількості представників ЗМІ.
13. Для стрибків на точність приземлення організатор змагань залежно від рангу змагань та досвіду спортсменів облаштовує зону приземлення:
для учасників змагань III рангу - поролоновим майданчиком з приблизними параметрами: діаметр - 5 м, товщина - мінімум 0,3 м, колір верхньої оболонки (чохла) - будь-який без яскравого відблискування;
для спортсменів на змаганнях IV-VI рангів з початковим рівнем кваліфікації (2-й спортивний розряд і нижче) має бути облаштоване м'яке коло приземлення радіусом щонайменше 10 м із сипкого матеріалу (пісок, керамзит тощо) з товщиною сипкого шару мінімум 0,3 м на межі кола.
Припустиме використання поролонового майданчика у центрі м'якого кола приземлення із сипкого матеріалу.
14. Зона приземлення у стрибках на точність приземлення відмарковується концентричними окружностями білого кольору з радіусами від центральної позначки:
20 м - для змагань III рангу;
20 м, 50 м та 100 м - для змагань IV-VI рангів.
15. Для індикації напрямку приземного вітру на відстані близько 50 м від центру зони приземлення встановлюється покажчик напрямку вітру - конус, місце його розташування визначає головний суддя змагань і його рішення не підлягає опротестуванню.
16. Положенням можуть бути встановлені додаткові вимоги стосовно дотримання заходів безпеки, притаманні певним дисциплінам парашутного спорту.
VI. Офіційні особи проведення змагань
1. Визначення офіційних осіб змагань
До офіційних осіб змагань належать такі учасники змагань з парашутного спорту:
директор змагань;
лікар змагань;
суддівська колегія.
2. Директор змагань
1. Директор змагань призначається органом вищої інстанції за підпорядкуванням з числа осіб керівного складу організації, яка проводить відповідне змагання. Він забезпечує загальне керівництво змаганнями, організацію польотів ЛА та стрибків з парашутом, а також реалізацію заходів з матеріально-технічного забезпечення змагань.
2. Директор змагань відповідає за дотримання заходів безпеки і виконання вимог документів, що регламентують льотно-парашутну роботу.
3. Директор змагань зобов'язаний:
забезпечити змагання достатньою кількістю ЛА та ПММ для організації безперебійного перебігу змагань;
організувати підготовку льотного поля та майданчика приземлення для змагань згідно з вимогами Керівництва з парашутної підготовки і цих Правил;
організувати заходи з розміщення та харчування учасників змагань, забезпечення учасників змагань транспортом, місцем зберігання парашутів;
у день приїзду учасників і суддів змагань забезпечити роботу залученого автотранспорту з відповідальними особами для зустрічі і розміщення прибулих;
створити умови для роботи мандатної комісії і забезпечити проведення реєстрації учасників змагань відповідно до Положення;
забезпечити оформлення допуску спортсменів до стрибків за програмою змагань наказом по авіаційній організації на підставі акта мандатної комісії;
у разі потреби перед початком змагань організувати технічний огляд парашутних систем та страхувальних приладів;
узгодити з головним суддею змагань розпорядок денний і план-графік перебігу змагань для забезпечення виконання програми змагань у повному обсязі, забезпечити оперативне внесення до них змін у разі нагальної потреби;
організувати польоти літаків і стрибки відповідно до документів, що регламентують льотно-парашутну роботу, організувати метеозабезпечення змагань;
мати необхідну кількість парашутів для пристрілки і досвідчених парашутистів, що не беруть участь у змаганнях, для виконання стрибків на пристрілку;
забезпечити суддівську колегію необхідними вимірювальними приладами, приміщенням для роботи і обладнати його столами, шафами, настільними лампами, сейфом, бланковою документацією, персональним комп'ютером, принтером і копіювальною машиною;
забезпечити спортсменам і тренерам перегляд стрибків за програмою змагань на контрольному моніторі;
закріпити за суддівською колегією автотранспорт на весь час змагань;
з метою популяризації парашутного спорту налагодити зв'язок з місцевими органами державної влади та ЗМІ;
організувати умови для культурного відпочинку учасників змагань;
організувати церемонії урочистого відкриття, закриття змагань з нагородженням переможців і інших призерів змагань;
забезпечити замовлення проїзних квитків і організувати від'їзд учасників змагань.
4. Директор змагань за погодженням з головним суддею змагань має право:
припинити проведення змагань або оголосити тимчасову перерву у разі несприятливих метеорологічних умов або в інших випадках, передбачених цими Правилами та Положенням;
застосовувати до спортсменів та команд санкції, передбачені цими Правилами, припиняти участь у змаганнях тих спортсменів, рівень підготовки яких не відповідає умовам виконання вправ за програмою змагань або які припустились грубого порушення вимог заходів безпеки при виконанні стрибків з парашутом або режиму та/або розпорядку денного.
5. Директор змагань не має повноважень втручатись у роботу суддів та/або скасовувати рішення суддівської колегії, вносити корективи до Положення та умови виконання вправ за програмою змагань.
6. Директорові змагань у межах його компетенції підпорядковуються штатний склад авіаційної організації, відповідальної за проведення змагань, та залучені для забезпечення змагань льотні екіпажі інших організацій.
3. Лікар змагань
1. Лікар змагань відповідає за налагодження медичного обслуговування змагань, забезпечення наявності необхідного переліку медикаментів, перев'язувального матеріалу, засобів невідкладної медичної допомоги травмованому/потерпілому учаснику змагань та організацію у разі потреби термінової доставки його до медичного закладу, дотримання санітарно-гігієнічних вимог на місці проведення змагань, у житлових приміщеннях і в пунктах харчування.
2. До безпосередньої компетенції лікаря змагань належать:
перевірка медичних документів спортсменів у ході роботи мандатної комісії та наявності полісів договору медичного страхування спортсменів, чинних на період проведення змагань;
прийняття рішення стосовно можливості спортсмена приймати участь у змаганнях за станом здоров'я;
забезпечення проведення щоденного медичного огляду спортсменів та льотного складу до початку польотів та стрибків;
за підсумками щоденного медичного огляду перед початком стрибків візувати планову таблицю, підтверджуючи цим відповідність стану здоров'я спортсмена умовам участі у змаганнях на поточний день;
організація медичного обслуговування на місці підготовки/відпочинку спортсменів перед викликом на старт та на місці їх приземлення;
здійснення керування підпорядкованим медичним персоналом та спеціально обладнаним медичним транспортом, залученим для забезпечення медичного обслуговування учасників змагань;
при приземленні спортсмена поза межами майданчика організувати негайний виїзд медичної машини з медпрацівником для надання в разі потреби невідкладної медичної допомоги;
ведення обліку травм учасників змагань.
3. Лікар змагань має право:
проводити додаткові вибіркові медогляди під час щоденного перебігу змагань, не допускаючи при цьому необґрунтованих затримок у ході виконання денної програми змагань;
вести спостереження за станом здоров'я спортсменів та приймати обґрунтоване рішення стосовно можливості подальшої участі спортсмена у змаганнях у разі погіршення стану здоров'я або отримання ним ушкодження/травми;
в окремих випадках своїм вмотивованим рішенням перервати/заборонити подальше проведення стрибків за умов, коли є наявна загроза життю та/або здоров'ю учасників змагань.
Під час проведення стрибків лікар змагань не має права залишати місце проведення змагань без дозволу головного судді змагань, директора змагань або тих осіб, що їх заміщають.
По закінченні заходу лікар змагань у тижневий термін подає організації, що затвердила Положення, звіт з питань медичного контролю за ходом змагань з висновками, зауваженнями та пропозиціями.
4. Суддівська колегія
1. Для забезпечення фіксації результатів команд/спортсменів та визначення переможців змагань формується суддівська колегія з числа осіб, які мають суддівські категорії з парашутного спорту. Кількісний склад суддівської колегії визначається залежно від рангу та програми змагань, тривалості їх проведення.
2. Головний суддя та суддівська колегія змагань затверджуються організатором/організаторами змагань.
( Пункт 2 глави 4 розділу VІ в редакції Наказу Міністерства молоді та спорту № 770 від 23.03.2015 )( Пункт 3 глави 4 розділу VI виключено на підставі Наказу Міністерства молоді та спорту № 770 від 23.03.2015 )( Пункт 4 глави 4 розділу VI виключено на підставі Наказу Міністерства молоді та спорту № 770 від 23.03.2015 )
3. Головний суддя змагань і головний секретар змагань повинні бути призначені не пізніше ніж за місяць до початку проведення змагання.
4. Для організації поточної роботи суддівської колегії головним суддею змагань заздалегідь до початку змагань добираються члени головної суддівської колегії, до складу якої, крім головного судді, входять заступник/заступники головного судді, головний секретар, старші судді з вправ за програмою змагань, старший суддя на старті.
5. Залежно від рангу змагань головна суддівська колегія повинна відповідати таким вимогам:
1) змагання III-IV рангів: головний суддя - не нижче першої категорії; заступники головного судді, головний секретар, старші судді - не нижче другої категорії;
2) змагання V-VI рангів: головний суддя - не нижче другої категорії.
6. Максимальна кількість членів суддівської колегії залежно від програми змагань та тривалості їх проведення не має перевищувати:
1) класичний парашутизм | - 20; |
2) парашутна групова акробатика | - 10; |
3) парашутна купольна акробатика | - 8; |
4) парашутне купольне пілотування | - 12. |
7. Обов'язки суддівської колегії:
перевірка готовності місць проведення змагань, контрольно-вимірювальних приладів, наявної суддівської бланкової документації;
проведення процедур визначення (жеребкуванням) черговості виконання стрибків за вправами програми змагань, послідовностей формацій, комплексів маневрів, елементів тощо;
контроль за дотриманням всіма учасниками вимог цих Правил та Положення;
фіксація технічних результатів спортсменів;
підбиття підсумків особистої і командної першості, оприлюднення результатів змагань;
розгляд письмових заяв, протестів та ухвалення рішень щодо питань розгляду.
8. Усі члени суддівської колегії на засіданнях користуються правом ухвального голосу. Рішення ухвалюється простою більшістю голосів за підсумками відкритого чи таємного голосування.
У разі рівної кількості голосів ухвалюється рішення, за яке проголосував головний суддя змагань.
9. Рішення суддівської колегії оформляються протоколами і підписуються головним суддею змагань і головним секретарем.
10. Результати змагань визнаються остаточними після того, як їх затвердять на засіданні суддівської колегії. На підсумковому засіданні суддівської колегії розглядається та затверджується звіт суддівської колегії, який засвідчують члени головної суддівської колегії: головний суддя, заступники головного судді, старші судді по вправах, старший суддя на старті та головний секретар.
11. Судді не мають права:
надавати будь-яку інформацію стосовно результатів спортсменів до набуття результатами статусу офіційних;
допомагати у явний чи прихований спосіб учасникам змагань здобувати високий спортивний результат (надавати преференції, поради, підказувати рішення, сигналізувати в неустановлений спосіб тощо);
приймати участь у змаганнях одночасно на правах і судді, і спортсмена;
без дозволу головного/старшого судді залишати або змінювати на власний розсуд свої робочі пости.
12. Судді на змаганнях вдягнені в уніформу єдиного зразка, яка надається організатором змагань.
13. Головний суддя змагань:
1) є керівником змагань, очолює роботу всієї суддівської колегії і забезпечує суддівство змагань відповідно до цих Правил, Кодексу ФАІ та Положення;
2) зобов'язаний:
завчасно прибути до місця проведення змагань;
забезпечити неухильне дотримання членами суддівської колегії цих Правил, Кодексу ФАІ, Положення та програми змагань;
погодити з директором змагань план-графік проведення змагань;
перевірити робочі зони на місці проведення змагань, приміщення для роботи суддівської колегії, зберігання парашутного спорядження учасників змагань, наявність інформаційного щита для оприлюднення поточних результатів змагань, наявність та якість роботи необхідного відеоустаткування та моніторів, персонального комп'ютера, принтера, копіювальної машини, засобів зв'язку тощо;
перевірити розмітку довкола зони приземлення для стрибків на точність приземлення та справність устаткування;
перевірити робочий стан і затвердити акт перевірки апаратури/приладів для фіксації результатів змагань (анемометра, секундомірів, апаратури відтворення відеозаписів, автоматичних систем вимірювання результатів тощо);
перевірити наявність необхідної кількості суддівської бланкової документації;
перед початком змагань перевірити всі суддівські посвідчення і переконатися, що всі судді відповідають вимогам даних змагань;
до початку змагань провести суддівську конференцію, розподілити суддівські обов'язки, обговорити основні питання правил суддівства змагань;
довести до відома представників, капітанів команд/спортсменів розпорядок денний на змаганнях, план-графік перебігу змагань, нагадати всім учасникам основні вимоги заходів безпеки і особливості виконання стрибків;
контролювати своєчасне оприлюднення поточних результатів змагань, доведення необхідної інформації до глядачів і учасників змагань;
головувати на всіх засіданнях суддівської колегії;
3) головний суддя змагань має право:
не розпочинати суддівство змагань, якщо місця проведення змагань, або контрольно-вимірювальні прилади, або засоби фіксації технічних результатів спортсменів та суддівства виявились непридатними для застосування, не підготовлена суддівська документація;
у разі настання несприятливих метеорологічних умов, втрати відповідності місця проведення змагань вимогам цих Правил, Кодексу ФАІ, Положенню оголосити тимчасову перерву і повідомити про це директора змагань;
надати свої висновки директору змагань щодо можливості продовження змагань після вимушеної перерви;
контролювати хід ротації суддів на робочих постах та якість виконання ними своїх обов'язків;
відсторонити від суддівства суддів, які допустили грубі помилки, були помічені у фактах необ'єктивного чи упередженого суддівства або які не справляються зі своїми обов'язками;