МІНІСТЕРСТВО ФІНАНСІВ УКРАЇНИ
НАКАЗ
29.08.2022 N 263 |
Зареєстровано
в Міністерстві юстиції України
13 вересня 2022 р.
за N 1045/38381
Про затвердження Методики верифікації тимчасової державної допомоги дітям, батьки яких ухиляються від сплати аліментів, не мають можливості утримувати дитину або місце проживання їх невідоме
( Із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства фінансів України N 295 від 20.09.2022 )
Відповідно до частини третьої статті 9 Закону України "Про верифікацію та моніторинг державних виплат"
НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Методику верифікації тимчасової державної допомоги дітям, батьки яких ухиляються від сплати аліментів, не мають можливості утримувати дитину або місце проживання їх невідоме, що додається.
2. Департаменту забезпечення координаційно-моніторингової роботи в установленому порядку забезпечити:
подання цього наказу на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України;
оприлюднення цього наказу.
3. Цей наказ набирає чинності з дня його офіційного опублікування.
4. Контроль за виконанням цього наказу покласти на першого заступника Міністра Улютіна Д. В.
Міністр | Сергій МАРЧЕНКО |
ПОГОДЖЕНО:
Міністр соціальної політики України | Оксана ЖОЛНОВИЧ |
Перший заступник Міністра цифрової трансформації України | Олексій ВИСКУБ |
Міністр внутрішніх справ України | Денис МОНАСТИРСЬКИЙ |
Голова Державної судової адміністрації України | О. САЛЬНІКОВ |
В. о. Голови Державної податкової служби України | Тетяна КІРІЄНКО |
Голова Державної міграційної служби України | Наталія НАУМЕНКО |
Голова Національної поліції України | Ігор КЛИМЕНКО |
Керівник Секретаріату Спільного представницького органу сторони роботодавців на національному рівні | Р. ІЛЛІЧОВ |
Перший заступник Голови СПО об'єднань профспілок | Олександр ШУБІН |
Уповноважений Верховної Ради України з прав людини | Дмитро ЛУБІНЕЦЬ |
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства фінансів України
29 серпня 2022 року N 263
МЕТОДИКА
верифікації тимчасової державної допомоги дітям, батьки яких ухиляються від сплати аліментів, не мають можливості утримувати дитину або місце проживання їх невідоме
I. Загальні положення
1. Цю Методику розроблено з метою забезпечення єдиного підходу щодо здійснення верифікації тимчасової державної допомоги дітям, батьки яких ухиляються від сплати аліментів, не мають можливості утримувати дитину або місце проживання їх невідоме (далі - тимчасова допомога), призначення та виплату якої передбачено Порядком призначення та виплати тимчасової державної допомоги дітям, батьки яких ухиляються від сплати аліментів, не мають можливості утримувати дитину або місце проживання їх невідоме, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 22 лютого 2006 року N 186 (далі - Порядок).
( Пункт 1 розділу І із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства фінансів України N 295 від 20.09.2022 )
2. Терміни у цій Методиці вживаються у значенні, наведеному в Законі України "Про верифікацію та моніторинг державних виплат".
3. Цю Методику розроблено з урахуванням положень нормативно-правових актів, що діють у сфері правового регулювання надання державних виплат і проведення верифікації.
II. Здійснення верифікації тимчасової допомоги
1. Верифікація тимчасової допомоги проводиться шляхом порівняння даних про реципієнтів, наданих Міністерством соціальної політики України, та інформації суб'єктів надання інформації.
Дані про реципієнтів, які отримують тимчасову допомогу, та членів їх сімей формує Міністерство соціальної політики України зі своєї інформаційної системи.
2. Порядок та умови обміну інформацією, що визначена законодавством для призначення, нарахування та/або здійснення державних виплат і впливає на визначення права на отримання та розмір таких виплат, між органом, що здійснює верифікацію та моніторинг державних виплат, і суб'єктами надання інформації, крім банків, визначаються органом, що здійснює верифікацію та моніторинг державних виплат, спільно із суб'єктами надання інформації, якщо інше не передбачено законом, з урахуванням вимог Закону України "Про захист персональних даних".
Дані, отримані від Міністерства внутрішніх справ України, є інформацією функціональних підсистем єдиної інформаційної системи Міністерства внутрішніх справ України (далі - ЄІС МВС).
Електронна інформаційна взаємодія між органом, що здійснює верифікацію та моніторинг державних виплат, і центральними органами виконавчої влади, діяльність яких спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра внутрішніх справ України, що є суб'єктами ЄІС МВС, здійснюється засобами ЄІС МВС.
3. Для здійснення верифікації тимчасової допомоги використовується інформація з автоматизованих інформаційних систем, реєстрів, баз даних, володільцем, розпорядником та/або адміністратором яких є суб'єкти надання інформації, у тому числі інформація з обмеженим доступом, зокрема з:
Державного реєстру фізичних осіб - платників податків, володільцем якого є Державна податкова служба України (щодо достовірності реєстраційного номера облікової картки платника податків);
( Абзац другий пункту 3 розділу ІІ із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства фінансів України N 295 від 20.09.2022 )
Єдиного державного демографічного реєстру, розпорядником якого є Державна міграційна служба України (щодо дійсності паспортів громадянина України, документів, що підтверджують право на постійне або тимчасове проживання в Україні; відомостей про серію (за наявності), номер, дату видачі паспорта громадянина України та найменування уповноваженого суб'єкта, що його видав (номер, дата видачі паспорта громадянина України у формі картки та код уповноваженого суб'єкта, що його видав), а для іноземців та осіб без громадянства - реквізити паспортного документа іноземця та/або документа, що підтверджує право на постійне або тимчасове проживання в Україні; унікального номера запису в Єдиному державному демографічному реєстрі);
Державного реєстру актів цивільного стану громадян, держателем якого є Міністерство юстиції України (про державну реєстрацію шлюбу, розірвання шлюбу, народження та смерть фізичної особи);
Єдиного реєстру боржників, держателем якого є Міністерство юстиції України (щодо відомостей про наявність заборгованості за виконавчими провадженнями щодо стягнення аліментів);
Єдиного реєстру засуджених та осіб, узятих під варту, держателем якого є Міністерство юстиції України (щодо відомостей про тримання під вартою у слідчому ізоляторі або відбування покарання в установі виконання покарань одного з батьків);
Єдиного державного реєстру судових рішень, держателем якого є Державна судова адміністрація України (щодо електронних примірників судових рішень, які набрали законної сили, крім випадків, коли такі судові рішення мають обмежений доступ або вимога до захисту яких встановлена законом, винесених у справах про визнання фізичної особи недієздатною; поновлення цивільної дієздатності фізичної особи; визнання фізичної особи безвісно відсутньою чи оголошення її померлою; скасування рішення про визнання фізичної особи безвісно відсутньою чи оголошення її померлою; застосування до засуджених примусового лікування; продовження, зміну або припинення примусового лікування; встановлення батьківства або материнства; позбавлення батьківських прав; усиновлення громадянами України, що проживають на території України; усиновлення громадянами України, що проживають за межами території України та іноземцями; про стягнення аліментів);
інформаційної системи Міністерства соціальної політики України (щодо отримання державних допомог).
4. Для здійснення верифікації тимчасової допомоги використовується зазначена інформація за умови проходження перевірки інформаційного файлу на відповідність вимогам Порядків обміну інформацією між органом, що здійснює верифікацію та моніторинг державних виплат, та суб'єктами надання інформації.
5. Верифікація тимчасової допомоги відбувається за такими етапами:
1) перевірка дотримання вимог, визначених договорами про інформаційну взаємодію або технічними протоколами про обмін інформацією між органом, що здійснює верифікацію та моніторинг державних виплат, і суб'єктами надання інформації (далі - валідація), щодо персональних даних реципієнта та/або членів сім'ї.
Об'єктом валідації даних про реципієнта та/або членів сім'ї є:
серія (за наявності) та номер паспорта громадянина України, а для іноземців та осіб без громадянства - реквізити паспортного документа іноземця та/або документа, що підтверджує право на постійне або тимчасове проживання в Україні;
прізвище, власне ім'я, по батькові (за наявності);
реєстраційний номер облікової картки платника податків або серія (за наявності) та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідний контролюючий орган і мають відмітку в паспорті).
Під час валідації персональних даних реципієнта та/або членів сім'ї здійснюється перевірка наданої Міністерством соціальної політики України інформації щодо повноти та відповідності даних щодо об'єктів перевірки, зазначених у цьому підпункті, затвердженому/встановленому формату (шаблону) або структурі, визначеним договорами про інформаційну взаємодію, технічними протоколами про обмін інформацією між органом, що здійснює верифікацію та моніторинг державних виплат, та суб'єктами надання інформації;
2) перевірка достовірності персональних даних реципієнта, який отримує тимчасову допомогу, та/або членів його сім'ї.
Об'єктом перевірки даних про реципієнта, який отримує тимчасову допомогу, та/або членів його сім'ї є:
серія (за наявності) та номер паспорта громадянина України; а для іноземців та осіб без громадянства - реквізити паспортного документа іноземця та/або документа, що підтверджує право на постійне або тимчасове проживання в Україні;
серія та номер свідоцтва про народження;
реєстраційний номер облікової картки платника податків або серія (за наявності) та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідний контролюючий орган і мають відмітку в паспорті) реципієнта та членів сім'ї;
унікальний номер запису в Єдиному державному демографічному реєстрі (за наявності).
Перевірка здійснюється шляхом порівняння параметрів інформації, отриманої від Міністерства соціальної політики України, з інформацією, отриманою від суб'єктів надання інформації, за кожним реципієнтом та/або членом його сім'ї, а саме:
достовірності серії (за наявності) та номера паспорта громадянина України, реквізитів паспортного документа іноземця та/або документа, що підтверджує право на постійне або тимчасове проживання в Україні (для іноземців та осіб без громадянства), згідно з даними функціональної підсистеми ЄІС МВС (крім інформації про серію, номер і дату видачі паспорта громадянина України зразка 1994 року та найменування уповноваженого суб'єкта, що його видав);
дійсності серії (за наявності) та номера паспорта громадянина України, документів, що підтверджують право на постійне або тимчасове проживання в Україні, згідно з даними функціональної підсистеми ЄІС МВС;
серії та номера свідоцтва про народження згідно з даними Державного реєстру актів цивільного стану громадян;
реєстраційного номера облікової картки платника податків або серії (за наявності) та номера паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідний контролюючий орган і мають відмітку в паспорті) реципієнта та/або членів його сім'ї згідно з даними Державного реєстру фізичних осіб - платників податків;
( Абзац одинадцятий підпункту 2 пункту 5 розділу ІІ із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства фінансів України N 295 від 20.09.2022 )
унікального номера запису в Єдиному державному демографічному реєстрі (за наявності);
3) перевірка правомірності надання тимчасової допомоги.
Об'єктом перевірки даних щодо правомірності її надання є відомості щодо:
віку дитини;
смерті дитини, одержувача тимчасової допомоги та/або одного з батьків, зобов'язаного сплачувати аліменти;
наявності інформації про заборгованість за виконавчими провадженнями щодо стягнення аліментів у одного з батьків, зобов'язаного їх сплачувати;
наявності інформації про перебування одного з батьків на примусовому лікуванні;
наявності інформації про визнання одного з батьків в установленому порядку недієздатним, безвісно відсутнім чи оголошення померлим;
наявності інформації про позбавлення в установленому порядку одного з батьків, який утримує дитину, батьківських прав;
одночасного отримання тимчасової допомоги за різними адресами особою, яка звертається за призначенням тимчасової допомоги;
одночасного отримання тимчасової допомоги та допомоги на дітей, що перебувають під опікою;
наявності інформації про усиновлення дитини (чоловіком матері або дружиною батька);
виявлення обставин, що свідчать про можливість одного з батьків утримувати свою дитину;
наявності інформації про скасування в установленому законодавством порядку рішення суду щодо стягнення аліментів;
наявності інформації про одного з батьків щодо тримання його під вартою у слідчому ізоляторі або відбування покарання в установі виконання покарань.
Перевірка здійснюється шляхом порівняння параметрів інформації, отриманої від Міністерства соціальної політики України, з інформацією суб'єктів надання інформації за кожним реципієнтом та/або членом сім'ї, а саме щодо:
віку дитини; смерті дитини; смерті одержувача тимчасової допомоги та/або одного з батьків, зобов'язаного сплачувати аліменти, згідно з даними Державного реєстру актів цивільного стану громадян;
наявності заборгованості за виконавчими провадженнями щодо стягнення аліментів у одного з батьків, зобов'язаного їх сплачувати, згідно з даними Єдиного реєстру боржників;
визнання фізичної особи недієздатною; поновлення цивільної дієздатності фізичної особи; визнання фізичної особи безвісно відсутньою чи оголошення її померлою; скасування рішення про визнання фізичної особи безвісно відсутньою чи оголошення її померлою; застосування до засуджених примусового лікування; продовження, зміну або припинення примусового лікування; встановлення батьківства або материнства; позбавлення батьківських прав; усиновлення громадянами України, що проживають на території України; усиновлення громадянами України, що проживають за межами території України та іноземцями; стягнення аліментів (у частині скасування в установленому законодавством порядку рішення суду щодо стягнення аліментів) згідно з даними електронних примірників судових рішень, отриманих з Єдиного державного реєстру судових рішень;
наявності однакових записів з персональними даними осіб, яким призначено тимчасову допомогу, за різними адресами та/або одночасного отримання тимчасової допомоги та допомоги на дітей, що перебувають під опікою, згідно з даними Міністерства соціальної політики України;
тримання під вартою у слідчому ізоляторі або відбування покарання в установі виконання покарань одного з батьків згідно з даними Єдиного реєстру засуджених та осіб, узятих під варту.
Директор Департаменту забезпечення координаційно-моніторингової роботи | Юрій КОНЮШЕНКО |