МІНІСТЕРСТВО ЕКОНОМІКИ УКРАЇНИ
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства економіки
України
02.09.2008 N 409
( z1017-08 )
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
23 жовтня 2008 р.
за N 1018/15709
ПОРЯДОК
застосування нормативів забезпеченості населення торговельною площею у магазинах
I. Загальні положення
1. Нормативи забезпеченості населення торговельними площами відображають мінімальний розмір торговельної площі всіх видів і типів магазинів незалежно від форм власності та відомчої належності (у кв.м.), який припадає на 1000 чоловік обслуговуваного населення.
2. Нормативи забезпеченості населення торговельними площами є:
індикатором рівня розвитку роздрібної торговельної мережі і доступності населення до торговельних об'єктів;
орієнтиром для перспективного планування роздрібної мережі;
показником раціонального територіального розташування торговельних об'єктів та територіальної оптимізації структури роздрібної мережі.
3. Ці нормативи використовуються при розробці генеральних планів і комплексних програм розвитку територій, при прийнятті рішень щодо вкладання інвестицій у розвиток торгівлі, при розробці державної торговельної політики.
4. Універсальність характеру використання нормативу забезпечується його диференціацією за стандартами обслуговування, регіональними та територіальними особливостями та розміром товарообороту.
5. Порядок розрахунку нормативу забезпеченості населення торговельними площами призначений для місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування, контролюючих органів, підприємств торгівлі.
II. Порядок розрахунку нормативів забезпеченості населення торговельними площами
1. Система організації обслуговування покупців на основі поділу товарів за частотою і характером попиту поділяється на:
підсистему стандартного (масового) обслуговування населення;
підсистему індивідуального обслуговування населення.
Підсистема стандартного обслуговування повинна забезпечити населення товарами щоденного, стійкого попиту, до яких належить більшість продовольчих і частина непродовольчих товарів, при мінімумі послуг при їх продажу. При цьому основний критерій якості торговельного обслуговування - мінімум затрат часу на придбання товарів.
Підсистема індивідуального обслуговування повинна забезпечити населення товарами складного асортименту періодичного та епізодичного попиту, при придбанні яких фактор затрат часу не відіграє вирішальної ролі.
Критерієм якості торговельного обслуговування є ширина і глибина асортименту товарів, а також обсяг додаткових торговельних послуг.
В узагальненому вигляді норматив торговельної площі на
1000 чоловік обслуговуваного населення визначається за формулою
N = N + N , (1)
S S
ст.о. і.о.
де N - норматив торговельної площі на 1000 чоловік
S
обслуговуваного населення, кв.м;
N - норматив торговельної площі на 1000 чоловік під
S
ст.о.
торгівлю товарами повсякденного попиту (підсистема стандартного
обслуговування), кв.м;
N - норматив торговельної площі на 1000 чоловік під
S
і.о.
торгівлю непродовольчими товарами періодичного та епізодичного
попиту (підсистема індивідуального обслуговування), кв. м.
Співвідношення нормативів торговельної площі під торгівлю товарами повсякденного попиту та нормативів торговельної площі під торгівлю непродовольчими товарами періодичного та епізодичного попиту повинно становити 40:60, враховуючи частку непродовольчих товарів у товарообороті, ширину асортименту продовольчих і непродовольчих товарів, товарооборотність товарних запасів.
2. Особливості та відмінності підсистем торговельного обслуговування залежать від структури обслуговуючого населення і їх місця проживання.
Підсистема стандартного (масового) обслуговування спрямовується на забезпечення населення, яке в основному проживає в межах площі охоплення магазинів.
Підсистема індивідуального обслуговування не має чітко визначеного радіусу охоплення споживачів.
Через тенденцію придбання значної частини товарів складного асортименту періодичного та епізодичного попиту мешканцями сіл у містах середні по Україні нормативи торговельної площі повинні бути диференційовані для міського і сільського населення шляхом введення поправних коефіцієнтів на "тяжіюче з села до міст" населення.
Норматив торговельної площі для торгівлі товарами повсякденного попиту визначається за формулами:
а) для міст:
N = N + 0.2 х N х Ч ; (2)
S S S с
ст.о.М ст.о. ст.о.
б) для сільської місцевості:
N = N - 0.2 х N х Ч . (3)
S S S с
ст.о.С ст.о. ст.о.
Аналогічно визначається норматив торговельної площі під торгівлю непродовольчими товарами періодичного та епізодичного попиту:
а) для міст:
N = N + 0.8 х N х Ч ; (4)
S S S с
і.о.М і.о. і.о.
б) для сільської місцевості:
N = N - 0.8 х N х Ч , (5)
S S S с
і.о.С і.о. і.о.
де 0,2 і 0,8 - поправні коефіцієнти, які враховують придбання відповідних товарів мешканцями сіл у містах;
Ч - частка сільського населення у загальній чисельності
с
населення України.
На основі наведених формул розраховано нормативи торговельної площі на 1000 жителів відповідно для міст і сільської місцевості.
3. Зазначені загальнонаціональні нормативи коригуються залежно від регіону (область, район).
Базовими принципами при розрахунку нормативів торговельної площі на 1000 чоловік для окремих регіонів є:
створення сприятливих умов для потенційних покупців при відвідуванні ними магазинів;
урахування досягнутого і прогнозованого рівня економічного розвитку регіонів;
диференціація нормативів торговельної площі по найважливіших центрах торговельного обслуговування;
диференціація нормативів торговельної площі з урахуванням основного і тяжіючого до центрів обслуговування населення;
урахування транспортної і пішохідної доступності центрів тяжіння населення.
З урахуванням різної потреби в торговельній площі окремих регіонів та необхідності забезпечення окупності торговельної мережі коригування загальнонаціональних нормативів торговельної площі для окремих регіонів здійснюється за формулою
Т
р
N = N x Кк ---- , (6)
s.p s Т
д
де N - норматив торговельної площі для конкретного
s.p
регіону, кв. м;
N - норматив торговельної площі для України, кв. м;
s
Т - середньодушовий товарооборот у регіоні, грн.;
р
Т - середньодушовий товарооборот по Україні, грн;
д
Кк - корінь квадратний.
Нормативи торговельної площі на 1000 жителів по регіонах України розраховані за даною методикою.
4. Диференціація нормативу торговельної площі для міського і сільського населення регіону здійснюється відповідно до співвідношення частки цих категорій населення в регіоні і по Україні в цілому, тобто коригування здійснюється за формулами (7) та (8):
1) норматив торговельної площі для міського населення регіону:
Ч
р.м.
N = N х ------ , (7)
р.м. м Ч
м
де N - норматив торговельної площі для міського населення
р.м.
регіону;
N - норматив торговельної площі для міського населення
м
України, кв. м;
Ч - частка міського населення в регіоні, відсотки;
р.м.
Ч - частка міського населення в Україні, відсотки;
м
2) норматив торговельної площі для сільського населення регіону:
Ч
р.с.
N = N х -------, (8)
р.с. с Ч
с
де N - норматив торговельної площі для сільського
р.с.
населення регіону, кв. м;
N - норматив торговельної площі для сільського населення
с
України, кв. м;
Ч - частка сільського населення в регіоні, відсотки;
р.с.
Ч - частка сільського населення в Україні, відсотки;
с
Використовуючи отримані коефіцієнти диференціації торговельної площі та нормативи торговельної площі магазинів на 1000 жителів в цілому по Україні, розраховуються диференційовані нормативи торговельної площі для окремих регіонів.
Нормативи торговельної площі для конкретних населених пунктів визначаються за формулою
N = N х k , (9)
пр р d
пр
де N - норматив торговельної площі на 1000 жителів
пр
конкретного населеного пункту, кв. м;
N - норматив торговельної площі для відповідного типу
р
населеного пункту регіону, кв. м;
k - коефіцієнт диференціації нормативу торговельної площі
d
пр
для конкретного населеного пункту.
Коефіцієнт диференціації нормативу торговельної площі для конкретного населеного пункту визначається за формулою
Т
пр
k = Кк ----- , (10)
d Т
пр р
де Т - товарооборот на 1 людину у конкретному населеному
пр
пункті, грн;
Т - середній товарооборот на 1 людину у відповідному типі
р
населених пунктів регіону, грн;
Кк - корінь квадратний.
III. Використання нормативів забезпеченості населення торговельними площами
1. Плани розвитку і розміщення об'єктів роздрібної мережі є прерогативою місцевих органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування і служать основною підставою для розширення торгової мережі, відведення земельних ділянок під забудову нових торгових об'єктів тощо.
При виконанні функцій регулювання розвитку роздрібної торговельної мережі в населеному пункті місцевим державним органам виконавчої влади необхідно знати потребу в торговельній площі і потребу в новому будівництві.
2. Потреба в торговельній площі для конкретних населених пунктів визначається за формулою
S = N х Ч , (11)
пр пр п
де S - потреба населеного пункту в торговельній площі на
пр
перспективу, кв. м;
N - норматив торговельної площі на 1000 жителів для
пр
конкретного населеного пункту для відповідного періоду, кв. м;
Ч - перспективна чисельність населення населеного пункту,
п
тис.осіб.
3. Потреба в новому будівництві торговельної площі визначається за формулою
S = S - S + S , (12)
b пр d v
де S - потреба в новому будівництві торговельної площі у
b
перспективному періоді, кв. м;
S - потреба населеного пункту в торговельній площі за
пр
нормативом на перспективу, кв. м;
S - діюча торговельна площа на початок періоду, кв. м;
d
S - вибуття торговельної площі з експлуатації у
v
перспективному періоді, кв. м.
4. Вибуття торговельної площі з експлуатації у перспективному періоді визначається за формулою
S = S x k x n , (13)
v d v
де S - наявна торговельна площа, кв. м;
d
k - коефіцієнт вибуття торговельної площі;
v
n - кількість років у перспективному періоді.
Приклад. Визначити потребу у торговельній площі і потребу в новому будівництві торговельної площі на 2010 рік для районного центру Львівської області з чисельністю населення 15000 осіб на 2010 рік. У 2005 році товарооборот на 1 людину в населеному пункті становив 1650 гривень при середньому товарообороті на 1 людину для міського населення області 1950 гривень. Чисельність населення до 2010 року зменшиться на 5 відсотків.
Наявна торговельна площа на 01.01.2005 - 2500 кв.м. Коефіцієнт вибуття торговельної площі - 0,04.
Коефіцієнт диференціації нормативу торговельної площі для районного центру:
1650
k = Кк ------ = 0,92 .
d 1950
пр
Норматив торговельної площі для районного центру на 2010 рік:
N = 333 х 0,92 = 306 (кв.м).
пр
Чисельність населення на 2010 рік:
Ч = 15000 х 0,95 = 14250 (осіб).
2010
Потреба в торговельній площі на 2010 рік:
S = 306 х 14,250 = 4361 (кв. м).
пр
Вибуття торговельної площі з експлуатації до 2010 року:
S = 2500 x 0,04 x 5 = 500 (кв. м).
v
Потреба в новому будівництві торговельної площі для районного
центру до 2010 року:
S = 4361 - 2500 + 500 = 2361 (кв. м).
b
Начальник відділу внутрішньої торгівлі | І.Дмитренко |