НАЦІОНАЛЬНЕ АГЕНТСТВО УКРАЇНИ З ПИТАНЬ ВИЯВЛЕННЯ, РОЗШУКУ ТА УПРАВЛІННЯ АКТИВАМИ, ОДЕРЖАНИМИ ВІД КОРУПЦІЙНИХ ТА ІНШИХ ЗЛОЧИНІВ
НАКАЗ
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
01 липня 2024 р.
за № 980/42325
Про затвердження Порядку організації роботи із повідомленнями про можливі факти вчинення працівниками Національного агентства України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів корупційних або пов’язаних з корупцією правопорушень, інших порушень Закону України "Про запобігання корупції"
Відповідно до пункту 8 частини другої
статті 7 Закону України "Про Національне агентство України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів", з метою впровадження в АРМА внутрішніх процедур і механізмів прийняття та розгляду повідомлень про можливі факти корупційних або пов’язаних з корупцією правопорушень, інших порушень
Закону України "Про запобігання корупції", перевірки та належного реагування на такі повідомлення, а також встановлення єдиного порядку документування такої діяльності НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Порядок організації роботи із повідомленнями про можливі факти вчинення працівниками Національного агентства України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів корупційних або пов’язаних з корупцією правопорушень, інших порушень Закону України "Про запобігання корупції", що додається.
2. Керівникам самостійних структурних підрозділів центрального апарату АРМА забезпечити ознайомлення працівників із цим наказом.
3. Сектору з питань запобігання та виявлення корупції забезпечити подання цього наказу в установленому порядку на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України.
4. Відділу комунікації, зв’язків з громадськістю та промоції забезпечити оприлюднення цього наказу на офіційному вебсайті АРМА.
5. Цей наказ набирає чинності з дня його офіційного опублікування
6. Контроль за виконанням цього наказу залишаю за собою.
ПОГОДЖЕНО: Заступник Міністра цифрової трансформації України | О. Борняков |
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Національного
агентства України з питань
виявлення, розшуку
та управління активами,
одержаними від корупційних
та інших злочинів
30 травня 2024 року № 224
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
01 липня 2024 р.
за № 980/42325
ПОРЯДОК
організації роботи із повідомленнями про можливі факти вчинення працівниками Національного агентства України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів, корупційних або пов’язаних з корупцією правопорушень, інших порушень Закону України "Про запобігання корупції"
I. Загальні положення
1. Цей Порядок визначає послідовність дій працівників АРМА під час отримання, реєстрації, розгляду повідомлень викривачів про можливі факти вчинення працівниками корупційних або пов’язаних з корупцією правопорушень, інших порушень Закону України "Про запобігання корупції" (далі - повідомлення).
2. У цьому Порядку терміни вживаються у таких значеннях:
ідентифікація повідомлення - процедура, що проводиться уповноваженим підрозділом з питань запобігання корупції АРМА та передує попередньому розгляду повідомлення про можливі факти корупційних або пов’язаних з корупцією правопорушень і полягає у невідкладному (після реєстрації) визначенні його відповідності вимогам
Закону України "Про запобігання корупції" (далі - Закон);
попередній розгляд повідомлення - перевірка фактичних даних, викладених у повідомленні про можливі факти корупційних або пов’язаних з корупцією правопорушень, яка проводиться у спосіб та строки, визначені частиною третьою
статті 53-2 Закону;
уповноважений підрозділ АРМА - уповноважений підрозділ з питань запобігання та виявлення корупції АРМА;
уповноважена особа АРМА - окремо визначений працівник АРМА та/або керівник уповноваженого підрозділу АРМА, які забезпечують внесення відповідної інформації до Єдиного порталу повідомлень викривачів.
3. Повідомлення, подане викривачем, може надійти до АРМА внутрішніми та зовнішніми каналами, якими є:
виділена телефонна лінія (IP телефонія): 044–290-08-54;
електронна пошта на адресу АРМА для кореспонденції info@arma.gov.ua або електронна пошта на адресу уповноваженого підрозділу АРМА stopcorr@arma.gov.ua;
форма повідомлення про порушення вимог Закону України "Про запобігання корупції" через офіційний вебсайт АРМА (додаток 1);
письмово на адресу АРМА: вулиця Бориса Грінченка, 1, м. Київ, 01001, та/або у скриньку для кореспонденції АРМА (за зразком розміщеним на офіційному вебсайті АРМА у розділі "Запобігання корупції");
на особистому прийомі громадян керівником/працівником уповноваженого підрозділу АРМА відповідно до графіку особистого прийому громадян;
через відкритий для цілодобового доступу Єдиний портал повідомлень викривачів та спеціальні телефонні лінії.
4. Повідомлення може бути як письмовим, так і усним, подане як окремою особою (індивідуальне), так і групою осіб (колективне), а також може бути здійснене без зазначення авторства (анонімно) з використанням будь-якого способу, зазначеного у пункті 3 цього розділу.
5. Викривач самостійно визначає, які передбачені
Законом канали використовувати для повідомлення про можливі факти корупційних або пов’язаних з корупцією правопорушень, інших порушень Закону, а саме: внутрішні, зовнішні або регулярні канали (повідомлення органам прокуратури, Національній поліції України, Національному антикорупційному бюро України, Державному бюро розслідувань, Національному агентству з питань запобігання корупції).
6. Повідомлення підлягає розгляду, якщо наведена у ньому інформація містить фактичні дані, що вказують на можливе вчинення корупційного або пов’язаного з корупцією правопорушення, інших порушень
Закону, які можуть бути перевірені.
Якщо під час попереднього розгляду повідомлення встановлено, що воно не відповідає вимогам
Закону, його подальший розгляд здійснюється у порядку, визначеному для розгляду звернень громадян, про що інформується особа, яка здійснила повідомлення.
II. Засади та принципи організації роботи з повідомленнями про можливі факти корупційних або пов’язаних з корупцією правопорушень
1. Організація роботи з повідомленнями здійснюється на таких засадах та принципах:
знання та обізнаність - забезпечення інформування про можливість подати повідомлення про можливі факти корупційних або пов’язаних з корупцією правопорушень та про повноваження уповноваженого підрозділу АРМА щодо його розгляду;
доступність - забезпечення безперешкодного доступу для подання повідомлення та забезпечення зручності процесу подання таких повідомлень;
довіра - інформування викривачів про їхні права та гарантії захисту, у тому числі трудових прав, виконання державних гарантій захисту;
ефективність - реагування на усі без винятку випадки порушення вимог
Закону;
прозорість - інформування викривачів про хід та результати розгляду їхніх повідомлень;
аналіз та вивчення - систематичний перегляд і коригування організації роботи з повідомленнями;
доброчесність - це діяльність уповноважених осіб АРМА, які проводять ідентифікацію повідомлення або його попередній розгляд, чи уповноважених осіб АРМА, які залучаються до нього, діють згідно з вимогами Закону та норм етичної поведінки;
захист прав викривачів - розуміння і усвідомлення працівниками АРМА, які мають доступ до повідомлень та іншої інформації, яка пов’язана з такими повідомленнями, ризиків для викривачів та їхніх близьких осіб, пов’язаних з поданням повідомлень, встановленням фактів порушення вимог
Закону;
конфіденційність - забезпечення виконання працівниками АРМА вимог законодавства щодо заборони розкриття інформації про викривача, його близьких осіб або інших даних, які можуть ідентифікувати особу викривача, його близьких осіб, третім особам, які не залучаються до розгляду, перевірки та/або розслідування повідомлених ним фактів, а також особам, дій або бездіяльності яких стосуються повідомлені ним факти, крім випадків, установлених законодавством, а також нерозголошення такої інформації працівниками АРМА, які залучаються до процедур попереднього розгляду, ідентифікації, опрацювання, використання та збереження повідомлень;
зворотний зв’язок - підтримання зв’язку з викривачем навіть у випадку, коли повідомлення подане анонімно (за наявності інформації про контакти викривача);
неупередженість - забезпечення розгляду повідомлення по суті та без жодних упереджень, які можуть виникати за результатами попередніх контактів викривача з АРМА;
об’єктивність - надання повної і об’єктивної оцінки одержаній під час розгляду повідомлення інформації, а також результатам такої перевірки;
рівність - забезпечення однакового ставлення до всіх викривачів незалежно від їх віку, статі, національності, віросповідання тощо.
III. Отримання, реєстрація та облік повідомлень
1. АРМА забезпечує функціонування внутрішніх каналів для подання повідомлень.
2. Подання повідомлень (у тому числі анонімних) через внутрішні канали здійснюється через відкритий для цілодобового доступу Єдиний портал повідомлень викривачів та спеціальні телефонні лінії.
При використанні особами будь-яких інших способів здійснення повідомлення (направлення повідомлення, у тому числі анонімного, у паперовій або електронній формі чи здійснення повідомлення на особистому прийомі, через спеціальну телефонну лінію тощо) їм гарантуються дотримання умов конфіденційності та анонімності, а також внесення цієї інформації до Єдиного порталу повідомлень викривачів уповноваженими на це особами АРМА не пізніше наступного робочого дня з дати її отримання.
При використанні особою зовнішніх каналів здійснення повідомлення внесення інформації до Єдиного порталу повідомлень викривачів здійснюється не пізніше наступного робочого дня з дати її виявлення уповноваженою особою суб’єкта, до повноважень якого належить здійснення розгляду чи розслідування фактів, викладених у повідомленні.
Реєстрація полягає у створенні запису облікових даних про документ та оформленні реєстраційно-моніторингової картки в електронній формі в СЕД із зазначенням обов’язкових реквізитів, за допомогою яких фіксується факт створення або одержання документа шляхом проставлення на ньому реєстраційного індексу з подальшим внесенням до реєстраційно-моніторингової картки необхідних відомостей.
Під час реєстрації повідомлення в СЕД встановлюється обмеження щодо його перегляду працівниками АРМА, які не залучені до накладення резолюції та подальшого розгляду.
Внесення необхідної інформації до Єдиного порталу повідомлень викривачів уповноваженою на це особою АРМА є початком офіційного процесу роботи з повідомленнями, та здійснюється із забезпеченням їх обліку, який включає кількість повідомлень, стан виконання та результати їх розгляду.
4. У разі якщо отримана інформація стосується дій або бездіяльності Голови АРМА або особи, яка виконує його обов’язки, така інформація без проведення попередньої перевірки у триденний строк службою діловодства надсилається суб’єкту, уповноваженому здійснювати розгляд чи розслідування фактів, викладених у повідомленні, про що інформується особа, яка здійснила повідомлення.
5. У разі якщо наведена у повідомленні інформація стосується уповноваженої особи АРМА, до якого (якої) надійшло таке повідомлення, порядок розгляду такого повідомлення визначається Головою АРМА або особою, яка виконує його обов’язки.
6. Повідомлення про можливі факти корупційних або пов’язаних з корупцією правопорушень, отримані засобами телефонного зв’язку та/або під час особистого усного звернення, оформлюються шляхом заповнення примірної форми повідомлення про порушення вимог Закону України "Про запобігання корупції" отримані засобами телефонного зв’язку та/або під час особистого усного звернення (додаток 2) та реєструються у порядку визначеному пунктом 3 розділу III цього Порядку.
Якщо під час телефонної розмови неможливо встановити суть можливого порушення, особі пропонується звернутись через відкритий для цілодобового доступу Єдиний портал повідомлень викривачів.
7. Як виняток, на підставі службового листа (доповідної записки/службової записки) за підписом керівника уповноваженого підрозділу АРМА, не підлягають скануванню до бази документообігу повідомлення про можливі факти корупційних або пов’язаних з корупцією правопорушень, які містять інформацію, розголошення якої може негативно вплинути на хід та результати перевірки наведеної у ньому інформації та/або виконання завдань і функцій уповноважених підрозділів щодо співпраці з викривачами, забезпечення дотримання їхніх прав і гарантій захисту та виконання повноважень у сфері захисту викривачів, передбачених законом.
IV. Порядок та строки розгляду повідомлень
1. Уповноважений підрозділ АРМА організовує роботу внутрішніх каналів для подання повідомлення, організовує розгляд повідомленої через такі канали інформації відповідно до положення про такий підрозділ, затвердженого Головою АРМА або особою, яка виконує його обов’язки.
2. Відповідно до повноважень у сфері захисту викривачів уповноважений підрозділ АРМА має право:
мати доступ до документів та інформації, розпорядником яких є АРМА, з урахуванням обмежень, встановлених законом, робити чи отримувати їх копії;
витребувати від інших структурних підрозділів АРМА документи або їх копії, у тому числі ті, що містять інформацію з обмеженим доступом (крім державної таємниці);
здійснювати обробку інформації, у тому числі персональних даних, з дотриманням законодавства про захист персональних даних;
викликати та опитувати осіб, дії або бездіяльність яких стосуються повідомлених викривачем фактів, у тому числі Голову, заступників Голови АРМА;
звертатися до Національного агентства з питань запобігання корупції щодо порушених прав викривача, його близьких осіб;
вносити Голові АРМА або особі, яка виконує його обов’язки подання про притягнення до дисциплінарної відповідальності працівників відповідного органу, винних у порушенні
Закону;
виконувати інші визначені
Законом повноваження, спрямовані на всебічний розгляд повідомлень про вчинення корупційних або пов’язаних з корупцією правопорушень та інших порушень вимог Закону, у тому числі повідомлень викривачів, захист їхніх прав і свобод.
3. Якщо наведена у повідомленні інформація не містить фактичних даних, що вказують на можливе вчинення корупційного або пов’язаного з корупцією правопорушення, інших порушень
Закону, які можуть бути перевірені, таке повідомлення розгляду не підлягає.
4. Повідомлення, здійснене через зовнішні або внутрішні канали повідомлення такої інформації, підлягає попередньому розгляду уповноваженим підрозділом АРМА у строк не більше десяти робочих днів з дня внесення цієї інформації до Єдиного порталу повідомлень викривачів.
5. У разі якщо під час попереднього розгляду повідомлення встановлено, що воно не відповідає вимогам
Закону, його подальший розгляд здійснюється у порядку, визначеному для розгляду звернень громадян, про що інформується особа, яка здійснила повідомлення.
У разі якщо під час попереднього розгляду повідомлення встановлено, що воно не належить до компетенції АРМА, подальший розгляд такого повідомлення припиняється, про що інформується особа, яка здійснила повідомлення, з одночасним роз’ясненням щодо компетенції органу або юридичної особи, уповноважених на здійснення розгляду чи розслідування фактів, викладених у повідомленні.
6. У разі якщо за результатами попереднього розгляду повідомлення викладена у ньому інформація підтверджується, винні особи притягаються до дисциплінарної відповідальності Головою АРМА або особою, яка виконує його обов’язки.
Дисциплінарне провадження за повідомленням проводиться у строк не більше 30 днів з дня завершення попереднього розгляду. Якщо в зазначений строк перевірити повідомлену інформацію неможливо, строк дисциплінарного провадження може бути продовжено до 45 днів. Повторне продовження строку внутрішньої перевірки не допускається.
7. У разі якщо в ході проведення попереднього розгляду виявляються ознаки корупційного правопорушення чи правопорушення, пов’язаного з корупцією, матеріали передаються відповідному спеціально уповноваженому суб’єкту у сфері протидії корупції або Державному бюро розслідувань.
8. Особі, яка здійснила повідомлення, надається детальна інформація про результати попереднього розгляду, а також дисциплінарного провадження (якщо воно проводилося) у триденний строк з дня завершення відповідного розгляду чи провадження.
Інформація про можливі факти адміністративних правопорушень, пов’язаних з корупцією, одержана органами, уповноважені особи яких мають право складати протоколи про відповідні адміністративні правопорушення, розглядається в порядку, визначеному законом.
V. Обов’язки працівників АРМА, залучених до роботи з повідомленнями
1. У разі необхідності, за рішенням Голови АРМА або особи, яка виконує його обов’язки, до розгляду повідомлень можуть залучатись інші працівники АРМА.
2. Працівники АРМА, залучені до роботи з повідомленнями, зобов’язані:
додержуватись принципів та вимог цього Порядку;
добросовісно виконувати посадові обов’язки на усіх етапах роботи з такими повідомленнями;
здійснювати (забезпечувати) своєчасний розгляд повідомлень, об’єктивну та всебічну перевірку інформації, викладеної у них.
3. Працівникам АРМА, залученим до процесу роботи з повідомленнями, забороняється:
розкривати інформацію про особу викривача, його близьких осіб або інші дані, які можуть ідентифікувати особу викривача, його близьких осіб, третім особам, які не залучаються до розгляду, перевірки та/або розслідування повідомлених ним фактів, а також особам, дій або бездіяльності яких стосуються повідомлені ним факти, крім випадків, установлених
Законом;
використовувати в інший спосіб інформацію, яка їм стала відома у зв’язку з опрацюванням повідомлень, або відомості, які в них містяться, крім випадків, встановлених
Законом.
4. У разі розкриття (розголошення) інформації про особу викривача, його близьких осіб або інших даних, які можуть ідентифікувати особу викривача, його близьких осіб, Голова АРМА або особа, яка виконує його обов’язки, забезпечує вжиття заходів, спрямованих на усунення настання можливих негативних наслідків для викривача, пов’язаних з таким розголошенням, та закриття каналів витоку такої інформації.
5. Голова АРМА або особа, яка виконує його обов’язки, та уповноважений підрозділ АРМА забезпечують вжиття заходів щодо недопущення розкриття (нерозголошення) інформації про особу викривача, його близьких осіб або інші дані, які можуть ідентифікувати особу викривача, його близьких осіб, та закриття каналів витоку такої інформації (за їх наявності).
VI. Порядок зберігання повідомлень
1. Формування справ за результатами розгляду повідомлень про корупцію здійснюється представниками уповноваженого підрозділу АРМА, які визначені головними виконавцями з розгляду цих повідомлень, відповідно до номенклатури справ.
2. До завершення розгляду повідомлення про корупцію матеріали щодо його розгляду зберігаються у працівника уповноваженого підрозділу АРМА, який здійснює його розгляд.
3. Матеріали попереднього розгляду повідомлень про корупцію зберігаються протягом трьох років з дня отримання таких повідомлень.
4. Після закінчення встановленого строку зберігання матеріали попереднього розгляду повідомлення підлягають знищенню у відповідності до вимог законодавства з питань діловодства та архівної справи.
Завідувач Сектору з питань запобігання та виявлення корупції | П. Шмигора |
Додаток 1
до Порядку організації роботи
із повідомленнями про можливі
факти вчинення працівниками
Національного агентства України
з питань виявлення, розшуку
та управління активами, одержаними
від корупційних та інших злочинів
корупційних або пов’язаних
з корупцією правопорушень,
інших порушень Закону України
"Про запобігання корупції"
(пункт 3 розділу I)
ФОРМА ПОВІДОМЛЕННЯ
про порушення вимог Закону України "Про запобігання корупції" через офіційний вебсайт АРМА
Додаток 2
до Порядку організації роботи
із повідомленнями про можливі
факти вчинення працівниками
Національного агентства України
з питань виявлення, розшуку
та управління активами, одержаними
від корупційних та інших злочинів
корупційних або пов’язаних
з корупцією правопорушень,
інших порушень Закону України
"Про запобігання корупції"
(пункт 6 розділу III)
ПРИМІРНА ФОРМА ПОВІДОМЛЕННЯ
про порушення вимог Закону України "Про запобігання корупції" отримані засобами телефонного зв’язку та/або під час особистого усного звернення