• Посилання скопійовано
Документ підготовлено в системі iplex

Інструкція про розподіл учнів на групи для занять на уроках фізичної культури

Міністерство охорони здоровя України , Міністерство освіти і науки України | Наказ, Інструкція від 20.07.2009 № 518/674
Реквізити
  • Видавник: Міністерство охорони здоровя України , Міністерство освіти і науки України
  • Тип: Наказ, Інструкція
  • Дата: 20.07.2009
  • Номер: 518/674
  • Статус: Документ діє
  • Посилання скопійовано
Реквізити
  • Видавник: Міністерство охорони здоровя України , Міністерство освіти і науки України
  • Тип: Наказ, Інструкція
  • Дата: 20.07.2009
  • Номер: 518/674
  • Статус: Документ діє
Документ підготовлено в системі iplex
МІНІСТЕРСТВО ОХОРОНИ ЗДОРОВ'Я УКРАЇНИ
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства охорони
здоров'я України
та Міністерства освіти
і науки України
20.07.2009 N 518/674
( z0772-09 )
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
17 серпня 2009 р.
за N 773/16789
ІНСТРУКЦІЯ
про розподіл учнів на групи для занять на уроках фізичної культури
1. Медичне обстеження учнів у загальноосвітніх навчальних закладах (далі - навчальний заклад) проводиться в установленому законодавством порядку.
2. Медичний працівник навчального закладу на підставі довідки про стан здоров'я, в якій визначається група для занять на уроках фізичної культури, здійснює розподіл всіх учнів на групи для занять фізичною культурою (додаток 1).
3. Учні, які не пройшли медичного обстеження (рекомендованого додаткового обстеження), до навантажень на уроках фізичної культури не допускаються, про що повинні бути поінформовані їх батьки.
4. Наказом директора навчального закладу списки учнів, віднесених до підготовчої та спеціальної груп, затверджуються на поточний рік і доводяться до відома вчителів (викладачів) фізичної культури, класних керівників.
5. На підставі наказу класний керівник за участю медичного працівника навчального закладу оформлює Листок здоров'я, який знаходиться в журналі обліку навчальних занять (додаток 2).
6. У разі необхідності зміни щодо групи заносяться в Листок здоров'я класу з обов'язковим підписом класного керівника або медичного працівника навчального закладу.
7. Визначення гармонійності та рівня фізичного розвитку учнів проводиться з використанням стандартів фізичного розвитку.
8. Функціонально-резервні можливості серцево-судинної системи дітей визначаються в амбулаторно-поліклінічних закладах медичним працівником, результати проби вносяться до амбулаторної карти та довідки про дозвіл відвідування навчального закладу з визначенням групи для занять на уроках фізичної культури.
9. Визначення функціонально-резервних можливостей серцево-судинної системи проводиться за пробою Руфьє (додаток 3).
10. Показання для проведення проби Руфьє після перенесеного гострого захворювання визначає лікар-педіатр або сімейний лікар залежно від особливостей індивідуального розвитку та перебігу хвороби.
11. У разі визначення зниження рівня функціональних можливостей серцево-судинної системи за відсутності клінічних проявів хвороби проводиться додаткове обстеження відповідного спеціаліста зі зміною групи для занять на уроках фізичної культури.
12. До спеціальної групи також відносять учнів, які мають дефекти опорно-рухового апарату і не можуть займатися за загальною програмою.
13. Після перенесення гострих захворювань, оперативного втручання чи травмування на період реабілітації учні тимчасово зараховуються за призначенням лікаря до підготовчої групи, оскільки повне звільнення від фізкультури призводить до явищ гіпокінезії з несприятливими для організму наслідками.
Оцінювання у цей період проводиться згідно з навчальними програмами груп.
14. За місяць до закінчення терміну перебування учня в спеціальній або підготовчій групі класний керівник письмово повідомляє учня та його батьків про необхідність проходження повторного медичного огляду з метою визначення групи для занять фізичною культурою. Перші визначення групи для занять на уроках фізичної культури проводяться при поглибленому обстеженні дитини перед вступом до навчального закладу. Терміни відновлення допуску учнів до фізичних навантажень після перенесених захворювань і травм зазначені у додатку 4.
Директор Департаменту
материнства, дитинства
та санаторного
забезпечення МОЗ
Директор Департаменту
загальної середньої
та дошкільної освіти МОН



Р.О.Моісеєнко


О.В.Єресько
Додаток 1
до Інструкції про розподіл
учнів на групи для занять
на уроках фізичної культури
ХАРАКТЕРИСТИКИ ГРУП
для занять на уроках фізичної культури та особливості організації занять з учнями в навчальних закладах
Назва
медичної
групи
Критерії віднесення
учнів до груп
Характеристика
фізичного
навантаження
Примітка
1234
Основна
група
Здорові діти та діти,
які мають гармонічний,
високий або середній
рівень фізичного
розвитку з високим або
вище середнього рівнем
функціонально-резервних
можливостей
серцево-судинної
системи
Фізична
підготовка
проводиться в
повному обсязі
згідно з
навчальними
програмами з
урахуванням
індивідуальних
особливостей
розвитку
дитини
Дозвіл лікаря щодо
занять, які
супроводжуються
підвищеними
фізичними
навантаженнями
(заняття в
спортивних секціях,
танці, хореографія
тощо), надається
тільки після
поглибленого
обстеження
Підготовча
група
Діти в реабілітаційному
періоді після випадку
гострої захворюваності,
що не потребує курсу
лікувальної фізкультури
з середнім рівнем
функціонально-резервних
можливостей
серцево-судинної
системи
Поступове
збільшення
навантаження
без здачі
нормативів
Заборонено заняття
в спортивних
секціях, але
рекомендовано
додаткові заняття у
групах
загально-фізичної
підготовки або в
домашніх умовах з
метою ліквідації
недоліків у
фізичній підготовці
(за індивідуальними
комплекс-завданнями
вправ, спрямованими
на підвищення рівня
функціональних
можливостей
серцево-судинної
системи та системи
дихання, на
зміцнення певної
групи м'язів, на
оволодіння певними
руховими навичками
або підвищення
рівня їх виконання)
Спеціальна
група
Значні відхилення
постійного чи
тимчасового характеру в
стані здоров'я, що не
перешкоджають навчанню
в школі, але
протипоказані для
занять фізичною
культурою за навчальною
програмою.
Рівень
функціонально-резервних
можливостей: низький
або нижче середнього
Фізична
підготовка
проводиться за
спеціальними
програмами з
урахуванням
характеру та
ступеня
відхилень
Заняття проводяться
вчителем фізичної
культури з наданням
індивідуальних
завдань
безпосередньо на
уроках
Директор Департаменту
материнства, дитинства
та санаторного
забезпечення МОЗ
Директор Департаменту
загальної середньої
та дошкільної освіти МОН



Р.О.Моісеєнко


О.В.Єресько
Додаток 2
до Інструкції про розподіл
учнів на групи для занять
на уроках фізичної культури
ЛИСТОК ЗДОРОВ'Я
Прізвище,
ім'я, по
батькові
Дата
народження
Група з
фізкультури
Термін
дії
Зміна
групи з
фізкультури
Термін
дії
Примітка
Директор Департаменту
материнства, дитинства
та санаторного
забезпечення МОЗ
Директор Департаменту
загальної середньої
та дошкільної освіти МОН



Р.О.Моісеєнко


О.В.Єресько
Додаток 3
до Інструкції про розподіл
учнів на групи для занять
на уроках фізичної культури
МЕТОДИ
діагностики функціонального стану серцево-судинної системи дітей шкільного віку
Методика проведення функціональної проби Руфьє:
Учень повинен виконати 30 присідань з витягнутими вперед руками протягом 45 с. Учневі пропонують самостійно і голосно проводити рахунок ("один", "два" і т.ін.), що дозволяє уникнути затримки дихання.
Після 3-5 хв. відпочинку, у положенні сидячи, в обстежуваного підраховують пульс кожні 15 с., доки не буде отримано 2-3 однакові цифри. Отримані дані записують до протоколу, і пропонується виконати навантаження.
Під час виконання проби необхідно стежити за збереженням стандартних умов виконання навантаження, за зовнішніми ознаками втоми дитини.
Після закінчення присідань учень сідає і проводиться підрахунок пульсу за перші 15 с. першої хвилини відновлення та за останні 15 с. першої хвилини відновлення.
Оцінку функціональних можливостей серцево-судинної системи проводять за індексом Руфьє (ІР), що розраховується за формулою
4 х (ЧСС + ЧСС + ЧСС ) - 200
1 2 3
ІР = --------------------------------,
10
де: ЧСС - пульс за 15 с. у стані спокою; ЧСС - пульс за
1 2
перші 15 с. першої хвилини відновлення; ЧСС - пульс за останні
3
15 с. першої хвилини відновлення.
Рівні функціонального резерву серця визначаються з урахуванням п'яти градацій:
менше 3 - високий рівень;
4-6 - вище середнього (добрий);
7-9 - середній;
10-14 - нижче середнього (задовільний);
більше 15 - низький;
ЧСС - частота серцевих скорочень.
Директор Департаменту
материнства, дитинства
та санаторного
забезпечення МОЗ
Директор Департаменту
загальної середньої
та дошкільної освіти МОН



Р.О.Моісеєнко


О.В.Єресько
Додаток 4
до Інструкції про розподіл
учнів на групи для занять
на уроках фізичної культури
ТЕРМІНИ
відновлення допуску учнів до фізичних навантажень після перенесених захворювань і травм
1. Терміни відновлення занять фізичною культурою після перенесених захворювань і травм визначаються лікарем індивідуально для кожного учня (учениці) з урахуванням всіх клінічних даних (тяжкості й характеру захворювання або травми, ступеня функціональних порушень, які були викликані захворюванням або травмою). Беруться до уваги також стать, вік, компенсаторні здатності організму й інші індивідуальні особливості.
2. Повне припинення занять фізичними вправами може мати тільки тимчасовий характер.
3. Терміни відновлення занять фізичною культурою після перенесених захворювань і травм зазначено в таблиці:
N
з/п
Класи хвороб
та окремі
захворювання
КодДопуск до
фізичних
навантажень
після одужання
Примітки
12345
Деякі інфекційні та паразитарні хвороби
1Кишкові
інфекційні
хвороби;
паразитарні
хвороби:
гельмінтоз,
ентеробіоз,
аскаридоз,
трихоцефаліоз,
гемінококоз,
лямбліоз
А02 - А09

не обмежується
токсокороз,
опісторхоз,
ехінококоз та
інші:
вісцеральні
гельмінтози,
малярія
лейшманіоз
підготовча
група 6 міс.
2Інші
бактеріальні
хвороби без
ускладнень:

кашлюк,
дифтерія,
скарлатина

менінгококова
інфекція
А36 - А39не обмежується




підготовча
група 6 міс.


підготовча
група до
2 років
дотримуватися
поступовості
навантажень
3Вірусні
інфекційні
хвороби, які
характеризуються
ураженням шкіри
та слизових
оболонок
(вітряна віспа,
кір, краснуха
тощо)
В00 - В02,
В05 - В09
не обмежується
4Гострий гепатит
А, В
В15,
В16
підготовча
група 6 міс.
виключаються
фізичні вправи
на
витривалість
5Інші вірусні
хвороби:
епідемічний
паротит,

інфекційний
мононуклеоз
В25 - В34не обмежується




спеціальна
група 6 міс.
вірусний
кон'юнктивіт
тощо
В30підготовча
група до
повної
реабілітації
6Мікози,
дерматофітія
шкіри
при глибоких
мікозах
В35 - В49не обмежується


підготовча
група до
повної
реабілітації
Хвороби крові й кровотворних органів та окремі порушення із
залученням імунного механізму
АнеміїD50 - D53з гемоглобіном
90-100 г/л -
підготовча
група
3 місяці,
з гемоглобіном
100 г/л і
більше - не
обмежується
Хвороби нервової системи
1Запальні хвороби
центральної
нервової системи
(бактеріальний
менінгіт,
менінгоенцефаліти)
G00 - G09підготовча
група 12 міс.
2Ураження нервів,
нервових корінців
та сплетіння
G50 - G59підготовча
група 6-8 міс.
Хвороби ока та придаткового апарату
1Хвороби повік,
сльозових шляхів
та орбіти (ячмінь
тощо)
Н00 - Н06не обмежується
2Хвороби
кон'юнктиви
Н10 - Н13не обмежується
Хвороби вуха та соскоподібного апарату
1Хвороби
зовнішнього вуха
Н60 - Н62не обмежується
2Хвороби
середнього вуха та
соскоподібного
відростка (отити
мастоїдит тощо)
Н65 - Н75підготовча
група 1 міс.
необхідна
обережність
при заняттях
плаванням
Хвороби системи кровообігу
1Гострий
ревматизм без
залучення серця
I00не обмежується
2КардіоміопатіяI43не обмежується
3Міокардит гострийI40, I41підготовча
група 3 міс.
Хвороби дихальної системи
1Гострі
респіраторні
інфекції
дихальних шляхів
J00 - J06,
J22, J99
не обмежується
2Грип та пневмоніяJ10 - J18не обмежуєтьсяостерігатися
різких і
особливо
раптових
охолоджень
дихальних
шляхів при
виконанні
фізичних вправ
3Бронхіт,
бронхіоліт
гострий
J20, J21не обмежується-"-
4Плеврит
ексудативний
J90підготовча
група 3 міс.
-"-
5Плеврит без
випоту
J94підготовча
група 1 міс.
-"-
6Стан після
тонзилектомії,
аденотомії
J35не обмежується
Хвороби органів травлення
1Гастрит,
дуоденіт,
гастродуоденіт
гострий
К29, К52не обмежується
2Холецистит
гострий
К81не обмежується
3Панкреатит
гострий
К85не обмежується
4Стан після
апендектомії
К35 - К38підготовча
група 1 міс.
перший час
варто уникати
напруження,
стрибків і
вправ, що
дають
навантаження
на м'язи
живота
Хвороби шкіри та підшкірної клітковини
1Інфекційні хвороби
шкіри й підшкірної
клітковини:
імпетиго, фурункул
і карбункул,
піодермія тощо
L00 - L09не обмежується
2Дерматити:
атопічний,
себорейний
алергічний, інші
L20, L21,
L23 - L27
не обмежується
3Псоріаз, пара-
псоріаз, червоний
плескатий лишай
тощо
L40 - L45не обмежується
4Кропив'янка,
еритема
L50, L51не обмежується
Хвороби кістково-м'язової системи та сполучної тканини
1Інфекційні та
запальні
артропатії
М00 - М14підготовча
група
3 міс.
2Ураження м'язівМ60 - М63,
М70 - М79
підготовча
група
3 міс.
3Синовіїти,
тендосиновіїти,
розриви
синовіальної
оболонки та
сухожилля
М65 - М68підготовча
група
3 міс.
4Порушення
щільності та
структури кісток
М80 - М94підготовча
група
3 міс.
Хвороби сечостатевої системи
1Гострий
пієлонефрит
N10підготовча
група
3 міс.
2Гострий циститN30не обмежується
3Гострі запальні
хвороби органів
малого таза у
жінок
(сальпінгіти,
оофорити,
запалення піхви
та вульви тощо)
N70 - N77не обмежується
4Незапальні хвороби
жіночих органів
(ендометрити,
дисплазії, ерозії,
ектопіони шийки
матки тощо)
N80 - N90не обмежується
5Надмірна, часта та
нерегулярна
менструація
N92підготовча
група
6Варикоцеле (стан
після операції)
I86підготовча
група 2 міс.
Травми, отруєння та деякі інші наслідки дії зовнішніх чинників
1Внутрішньочерепна
травма, в тому
числі струс
головного мозку
S06.0підготовча
група 3 міс.

підготовча
група 1-3 міс.
необхідна
особлива
обережність і
поступовість
навантаження
на заняттях
2Перелом кісток
черепа та обличчя
S02підготовча
група 6 міс.
3Компресійні
переломи шийного
відділу хребта без
неврологічних
порушень
S12спеціальна
група 12 міс.
4Ушкодження
передньої
хрестовидної
зв'язки, задньої
хрестовидної
зв'язки,
колатеральних
зв'язок колінного
суглоба
S73спеціальна
група 6 міс.
5Компресійні
переломи в
грудному і
поперековому
відділах хребта
S22,
S30,
S34
спеціальна
група 12 міс.
6Перелом кісток
таза без порушення
функцій тазових
органів
S32.8спеціальна
група 6 міс.
7Перелом ключиціS42.0підготовча
група 3 міс.
8Перелом дрібних
кісток:
передпліччя,
стопи, кисті,
ключиці
S50 - S69спеціальна
група 3 міс.
варто
виключити
вправи, що
дають активне
навантаження
на ушкоджену
кінцівку
9Звичний вивих
плечового суглоба,
ушкодження
ротаторної манжети
S40підготовча
група 3 міс.
10Ушкодження
сухожиль м'язів
плеча і
передпліччя, кисті
S40 - S49спеціальна
група 3 міс.
11Вивих ліктьового і
плечового
суглобів
S53спеціальна
група 3 міс.
12Ушкодження
ахілового
сухожилля
S86.0спеціальна
група 3 міс.
13Травми коліна,
гомілки та ступні
S80 - S99спеціальна
група 3 міс.
14Травми численних
ділянок тіла
Т00 - Т07спеціальна
група 12 міс.
Тривалість відсторонення від фізичних навантажень на уроках фізичної культури при захворюваннях, що не наведені в таблиці, зарахування до підготовчої або спеціальної груп вирішуються лікарем, який лікував (лікує) дитину.
Директор Департаменту
материнства, дитинства
та санаторного
забезпечення МОЗ
Директор Департаменту
загальної середньої
та дошкільної освіти МОН



Р.О.Моісеєнко


О.В.Єресько