МІНІСТЕРСТВО ОБОРОНИ УКРАЇНИ
Н А К А З
Міністра оборони України
27.02.2004 N 66 |
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
15 червня 2004 р.
за N 733/9332
( Наказ втратив чинність на підставі Наказу Міністерства оборони N 425 від 25.06.2013 )
Про затвердження Положення про повітряні перевезення авіацією Збройних Сил України
З метою вдосконалення організації та здійснення повітряних перевезень авіацією Збройних Сил України
НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Положення про повітряні перевезення авіацією Збройних Сил України, що додається.
2. Накази Міністра оборони України від 17 червня 2002 року N 203 "Про впорядкування повітряних перевезень керівного складу Збройних Сил України", від 15 лютого 1993 року N 25 "О введении в действие Инструкции по воздушным перевозкам авиацией Вооруженных Сил Украины" (із змінами та доповненнями) та наказ начальника Генерального штабу Збройних Сил України від 12 грудня 2002 року N 114 "Про затвердження Положення про встановлення єдиного порядку планування та надання дозволу на виконання польотів і перельотів авіацією Збройних Сил України" скасувати.
3. Наказ розіслати згідно з розрахунком розсилки.
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністра оборони
України
27.02.2004 N 66
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
15 червня 2004 р.
за N 733/9332
ПОЛОЖЕННЯ
про повітряні перевезення авіацією Збройних Сил України
1. Загальні положення
1.1. Це Положення визначає порядок запиту, отримання дозволів, планування та виконання повітряних перевезень пасажирів, вантажів літаками та вертольотами (далі - повітряні судна) Збройних Сил України, а також обов'язки службових осіб, які беруть участь в організації, забезпеченні та виконанні повітряних перевезень.
1.2. Перевезення пасажирів та вантажів повітряними суднами Збройних Сил України здійснюється для забезпечення бойової готовності та життєдіяльності військ (сил). В інших цілях, у разі доцільності виконання перевезень авіаційним транспортом (якщо неможливо використати інші види транспорту), перевезення здійснюється за рішенням відповідних керівників, зазначених у розділі 2 цього Положення.
1.3. Перевезення пасажирів та вантажів може здійснюватись цільовими та попутними рейсами, при цьому допускається відхилення повітряного судна від основного маршруту з посадкою на проміжних аеродромах для посадки (висадки) пасажирів та завантаження (розвантаження) вантажу.
1.4. До пасажирів, які можуть перевозитися повітряними суднами Збройних Сил України безкоштовно, належать:
військовослужбовці та працівники Збройних Сил України, які відбувають у службові відрядження, до місць проведення навчань, маневрів, інших оперативних заходів та у зворотному напрямку;
військовослужбовці Збройних Сил України, які переводяться до нового місця військової служби, та члени їх сімей, які відбувають з ними (тільки попутним рейсом)*;
військовослужбовці Збройних Сил України та члени їх сімей, які відбувають (повертаються) з відпустки (тільки попутним рейсом)*.
--------------
* Ця пільга надається на умовах, визначених чинним законодавством України.
2. Види авіаційної діяльності, що здійснюються з дозволу начальника Генерального штабу Збройних Сил України, головнокомандувачів видів Збройних Сил України та командувачів військ оперативних командувань
2.1. З дозволу начальника Генерального штабу Збройних Сил України здійснюються:
перевезення керівного складу Міністерства оборони України, Генерального штабу Збройних Сил України, головнокомандувачів (осіб, що їх заміщають) видів Збройних Сил України, керівників структурних підрозділів Міністерства оборони України та Генерального штабу Збройних Сил України, командувачів (осіб, що їх заміщають) військ оперативних командувань згідно з розподілом авіаційного ресурсу повітряних суден та запасів пально-мастильних матеріалів для забезпечення повітряних перевезень керівного складу Збройних Сил України (додаток 1 до цього Положення);
перевезення особового складу та вантажів в інтересах структурних підрозділів Міністерства оборони України, Генерального штабу Збройних Сил України;
повітряні перевезення літаками на відстань менше 200 км, вертольотами - 100 км;
польоти, перельоти та повітряні перевезення у святкові та вихідні дні;
перельоти та повітряні перевезення на аеродроми, що не належать Збройним Силам України;
польоти, перельоти, повітряні перевезення за межі України та в зонах з особливим режимом (у тому числі у нейтральні води, за винятком маршрутів, затверджених в інструкціях з виконання польотів на аеродромах Збройних Сил України);
польоти та повітряні перевезення осіб, що не належать до Збройних Сил України, польоти та повітряні перевезення іноземців повітряними суднами Збройних Сил України (у тому числі делегацій та інспекційних груп);
аерофотозйомки;
платні повітряні перевезення;
виконання демонстраційних польотів та перельотів для участі у наземних показах;
польоти, перельоти та перевезення для ліквідації надзвичайних ситуацій.
2.2. З дозволу головнокомандувачів видів Збройних Сил України та командувачів військ оперативних командувань здійснюються перевезення особового складу та вантажів в інтересах підлеглих об'єднань, з'єднань та військових частин.
3. Порядок подання запитів
3.1. Запити на перевезення службових осіб, визначених у підрозділі 2.1 цього Положення, подаються до 15.00 напередодні запланованої дати вильоту через відділ координації та контролю за повітряними перевезеннями Центрального командного пункту Генерального штабу Збройних Сил України із обов'язковим зазначенням:
посади, військового звання, прізвища службової особи, яка перевозиться;
кількості пасажирів з нею;
дати, часу вильоту (київський), маршруту польоту, відстані;
дати, часу вильоту (київський), маршруту польоту під час повернення, відстані;
мети польоту;
типу повітряного судна, прізвища командира;
залишку ресурсу після виконаного попереднього польоту.
3.2. Запити на виконання інших польотів, перельотів, викладених у підрозділі 2.1 цього Положення, подаються до 15.00 за три доби до запланованої дати вильоту з обов'язковим зазначенням:
основної (резервної) дати та часу вильоту;
типу повітряного судна, прізвища командира;
маршруту польоту;
старшого на борту та кількості пасажирів (характер вантажу);
мети польоту.
3.3. Запити на виконання міжнародних польотів подаються відповідно до розділу 7 цього Положення.
4. Порядок планування повітряних перевезень
4.1. Планування повітряних перевезень здійснюється з урахуванням раціонального використання повітряного судна із перевезення пасажирів і вантажів за напрямками та термінами доставки.
Планування повітряних перевезень за рішеннями Міністра оборони України, начальника Генерального штабу Збройних Сил України покладається на відділ координації та контролю за повітряними перевезеннями Центрального командного пункту Генерального штабу Збройних Сил України та головні штаби головних командувань видів Збройних Сил України, від яких виділяються повітряні судна.
Планування інших видів повітряних перевезень здійснюється головними штабами головних командувань видів Збройних Сил України, штабами оперативних командувань, об'єднань та з'єднань, від яких виділяються повітряні судна.
Безпосередня організація планування та забезпечення повітряних перевезень покладається на командирів (начальників штабів) авіаційних військових частин.
4.2. Початок перельотів планувати:
у понеділок - не раніше 07.00;
в інші дні тижня - за рішенням командира;
у післясвяткові дні - не раніше 10.00;
для екіпажів, що допущені до перельотів тільки вдень, - через одну годину після сходу сонця.
4.3. Закінчення перельотів планувати:
протягом тижня - за рішенням командира екіпажу з урахуванням стартового часу;
у суботу - не пізніше 18.00;
у передсвятковий день - не пізніше 15.00;
для екіпажів, які допущені до перельотів тільки вдень, - за 30 хвилин до заходу сонця.
4.4. Затверджені о 17.00 плани польотів та перельотів у головних штабах головних командувань видів Збройних Сил України на наступну добу таємною телеграмою доповідаються начальнику Генерального штабу Збройних Сил України через старшого оперативного чергового відділу координації та контролю за повітряними перевезеннями Центрального командного пункту Генерального штабу Збройних Сил України до 18.00.
Рішення на виконання польотів та перельотів авіацією Збройних Сил України приймає начальник Генерального штабу Збройних Сил України. Це рішення доводиться (письмово) до Українського центру планування використання повітряного простору України та регулювання повітряного руху (Украероцентр) та на командні пункти головних командувань видів Збройних Сил України (по телефону) через старшого оперативного чергового відділу координації та контролю за повітряними перевезеннями Центрального командного пункту Генерального штабу Збройних Сил України.
5. Допуск і підготовка екіпажів та авіаційної техніки до виконання повітряних перевезень
5.1. Для виконання завдань, пов'язаних із перевезеннями пасажирів (особового складу) і вантажів, виділяються справні повітряні судна, що занесені до реєстру державних повітряних суден України та мають посвідчення про придатність до польотів із екіпажами. Підготовка екіпажів здійснюється згідно з курсами бойової підготовки транспортної авіації за рахунок пального, яке виділяється на бойову підготовку.
До перевезень пасажирів (особового складу) допускаються командири екіпажів та штурмани, які мають класну кваліфікацію військового льотчика (штурмана) першого або другого класу, підготовлені до рівня першого класу та не мають перерв у польотах більше допустимих. Поєднувати перевезення пасажирів із вивізними польотами забороняється.
5.2. Загальний наліт екіпажу протягом доби, тривалість стартового часу, передпольотного (післяпольотного) відпочинку, перерва між вильотами визначаються документами, які регламентують льотну роботу.
5.3. Підготовка авіаційної техніки проводиться відповідно до вимог наставлення з технічного забезпечення авіації Збройних Сил України (НТЗ-99), введеного в дію наказом заступника Міністра оборони України - Командувача Військово-Повітряних Сил України від 28 липня 2000 року N 177.
5.4. Перед виконанням перевезення Міністра оборони України, його заступників, інших пасажирів та спеціальних вантажів за рішенням начальника Генерального штабу Збройних Сил України, контроль готовності повітряних суден на базових аеродромах проводиться згідно з вимогами наказу Міністра оборони України від 30 листопада 1992 року N 033. Під час перевезення інших категорій особового складу контроль готовності авіаційної техніки здійснюється заступником командира авіаційної військової частини з озброєння - начальником озброєння із записом у журналі підготовки повітряного судна до вильоту. На проміжних аеродромах підготовка повітряних суден здійснюється силами льотних екіпажів. Для виявлення та усунення несправності техніки можуть залучатися фахівці служби озброєння авіаційних військових частин, які базуються на цих аеродромах.
5.5. Допуск льотних екіпажів та повітряних суден до перевезень пасажирів та вантажів здійснюється щорічними наказами командирів авіаційних військових частин, а до перевезень керівного складу Міністерства оборони України, Генерального штабу Збройних Сил України та головних командувань видів Збройних Сил України - наказами головнокомандувачів видів Збройних Сил України.
6. Виконання повітряних перевезень
6.1. Командир авіаційної військової частини, після отримання письмових (усних із подальшим письмовим підтвердженням) вказівок на виконання повітряних перевезень, організовує підготовку, контроль екіпажів та авіаційної техніки відповідно до вимог керівництва з льотної експлуатації, НТЗ-99 та настанови по виконанню польотів в авіації Збройних Сил України (НВП-99), введеної в дію наказом заступника Міністра оборони України - Командувача Військово-Повітряних Сил України від 25 грудня 1998 року N 249.
Командир авіаційної військової частини постановку завдання екіпажам на виконання повітряних перевезень проводить особисто у присутності начальників служб, доводить до льотного складу характер завдання та послідовність його виконання, особливості маршрутів перельотів і аеродромів посадки, заходи безпеки, порядок дій в особливих випадках.
Під час підготовки екіпажів головна увага приділяється вивченню району виконання повітряних перевезень, рельєфу місцевості, природних та штучних перешкод, організації та порядку руху повітряними трасами, заходу на аеродроми посадки (запасні аеродроми) і виходу з них, безпечних висот (ешелонів) на етапах маршруту, особливо в умовах високогір'я, заходів безпеки. Ці питання ретельно перевіряються під час контролю готовності екіпажів.
Результати контролю підготовки екіпажу записуються в журнал контролю готовності екіпажів (додаток 2 до цього Положення), який ведеться у штабі авіаційної військової частини. На пунктах управління авіаційних об'єднань, з'єднань та диспетчерських пунктах авіаційних військових частин ведеться облік повітряних перевезень пасажирів та вантажів у журналі обліку повітряних перевезень пасажирів та вантажів (додаток 3 до цього Положення).
6.2. Підготовка супровідних документів, своєчасна доставка на аеродром пасажирів та вантажів покладається на командира авіаційної військової частини, відповідального за відправку (далі - відправник). Старший групи, що перевозиться, повинен мати 3 примірники списку пасажирів, які перевозяться літаком (вертольотом) (додаток 4 до цього Положення), супроводжувач вантажу - 3 примірники опису вантажу, який перевозиться літаком (вертольотом) (додаток 5 до цього Положення), один із яких віддається командиру екіпажу, другий - диспетчеру, третій залишається у старшого групи (супроводжувача вантажу). Список пасажирів, які перевозяться літаком (вертольотом), та опис вантажу, який перевозиться літаком (вертольотом), зберігаються 3 роки у штабах авіаційних військових частин разом зі звітною документацією.
Пасажири, які перевозяться, повинні прибути на борт повітряного судна не пізніше як за 30 хвилин до вильоту.
6.3. Пасажири, які мають право проїзду за рахунок Міністерства оборони України, допускаються до перевезення безкоштовно у разі пред'явлення документів (припис, посвідчення про відрядження, відпускний квиток), що підтверджують право на проїзд за рахунок Міністерства оборони України, на яких перед вильотом диспетчером аеродрому вильоту робиться відмітка "Прямує повітряним судном Збройних Сил України безоплатно".
6.4. Пасажир має право перевозити літаком не більше 30 кг, вертольотом - не більше 10 кг особистих речей (вантажу).
6.5. Пасажири, які перевозяться, розміщуються на борту за вказівкою командира екіпажу залежно від завантаження та центрування повітряного судна. Їм категорично заборонено заходити до кабіни екіпажу та втручатись у дії екіпажу під час завантаження, розвантаження та під час польоту. Пасажири, незалежно від посади та військового звання, зобов'язані виконувати вказівки щодо дотримання правил поведінки пасажирів на борту повітряного судна (додаток 6 до цього Положення), які мають бути на всіх повітряних суднах, а також на командно-диспетчерських пунктах аеродромів на дошках оголошень.
6.6. Під час організації та виконання повітряних перевезень кількість пасажирів на борту не повинна перевищувати кількість посадкових місць, які вказані у формулярі повітряного судна (керівництві з льотної експлуатації). Перевезення авіаційним транспортом дозволяється здійснювати на відстань:
літаками - не менше ніж 200 км, вертольотами - від 100 км і більше.
6.7. Вантажі, що підлягають перевезенню повітряними суднами, мають відповідати вимогам авіатранспортабельності та безпеки польоту.
Вантаж повинен мати швартувальні вузли або інші пристосування для завантаження та закріплення його в повітряному судні. На один вантаж вагою більше 200 кг яскравою фарбою наноситься положення центру ваги у вигляді хреста та вказується фактична вага. Місткості (ємності) з рідиною заповнюються не більше ніж на 90 % їх повного об'єму. Не допускається перевезення відкритих або негерметичних ємностей з рідиною.
Вантажі мають доставлятись до повітряного судна тільки зваженими. Правильність зважування контролює відправник. У разі потреби, за вимогою командира екіпажу, здійснюється контрольне зважування вантажу.
Вантажі перевозяться, як правило, у супроводі осіб, відповідальних за вантаж. За відсутності таких осіб, прийняття-передавання вантажу від відправника командиру екіпажу (на аеродромі завантаження) та від командира екіпажу представнику отримувача (на аеродромі розвантаження) здійснюється за супроводжувальним листом.
Дрібні вантажі для зручності завантаження та швартування повинні бути попередньо спаковані.
Вага вантажів, що розміщені у вантажній кабіні повітряного судна, розраховується з урахуванням ваги засобів забезпечення їх транспортування (візки, контейнери, піддони, ложементи, розподільні щити, підставки, спеціальна тара тощо).
Під час підготовки до повітряних перевезень автотракторної, бойової, спеціальної та іншої техніки особливу увагу потрібно спрямувати на:
відповідність габаритів техніки розмірам вантажних люків та кабін повітряних суден;
відповідність заправки рідинних систем техніки нормам, які передбачені для перевезення в повітрі, відсутність підтікання пального, мастил, спеціальних рідин;
забезпечення надійності кріплення навісних агрегатів, а також вантажів, розміщених у кузові, та визначення фактичного центру ваги техніки, яка завантажується в повітряне судно;
перевірку роботи гальм, забезпечення нормального тиску в камерах шин.
Питоме навантаження на підлогу вантажної кабіни повітряного судна від коліс, гусениць та інших опор не має перевищувати допустимого навантаження для даного типу повітряного судна.
Якщо питоме навантаження на підлогу вантажної кабіни та вантажні трапи перевищує величину допустимого навантаження, то дозволяється застосовувати спеціальні вантажорозподілювачі, які готуються відправником.
6.8. Перевезення вогненебезпечних, вибухових, радіоактивних, інших небезпечних та особливо небезпечних вантажів здійснюється відповідно до Інструкції про повітряні перевезення спеціальних та небезпечних вантажів, затвердженої наказом Міністра транспорту України від 25 жовтня 1999 року N 509, зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 3 липня 2000 року за N 385/4606.
Відповідальним за підготовку небезпечних, особливо небезпечних вантажів, їх сумісність під час вантажних перевезень відповідно до встановлених вимог є відправник вантажу.
6.9. Повітряні перевезення цілком таємних та таємних вантажів, виробів і документів виконуються з дозволу начальника Генерального штабу Збройних Сил України, головнокомандувачів та начальників головних штабів головних командувань видів Збройних Сил України, командувачів військ та начальників штабів оперативних командувань у супроводі виділеної для цих цілей варти зі зброєю. Перевезення документів (виробів) особливої важливості здійснюється з дозволу Міністра оборони України, начальника Генерального штабу Збройних Сил України, головнокомандувачів та начальників головних штабів головних командувань видів Збройних Сил України із забезпеченням їх збереження і контролем польотів. Командир екіпажу надає допомогу відповідальним особам у забезпеченні безпеки таємних, цілком таємних та особливої важливості вантажів, документів і виробів, які перевозяться.
6.10. Завантаження вантажів у повітряне судно та їх розвантаження здійснюється спеціально призначеними вантажно-розвантажувальними командами відправника (одержувача) під керівництвом командира екіпажу повітряного судна.
6.11. Усі завантажувальні і швартувальні роботи, оформлення документації, а також контроль готовності екіпажу та авіаційної техніки до польоту повинні бути закінчені не пізніше як за 30 хвилин до вильоту повітряного судна.
7. Організація міжнародних повітряних перевезень
7.1. Міжнародні повітряні перевезення, у тому числі і платні, виконуються повітряними суднами Збройних Сил України за рішенням Міністра оборони України (начальника Генерального штабу Збройних Сил України) або осіб, що їх заміщують, за письмовим запитом начальників головних штабів головних командувань видів Збройних Сил України, керівників структурних підрозділів Міністерства оборони України та Генерального штабу Збройних Сил України.
У запитах зазначаються джерела фінансування витрат в іноземній валюті за подавання флайт-планів, митні процедури, проліт повітряного простору іноземних держав, зліт та посадку, технічне обслуговування, заправку повітряних суден пальним, стоянку в закордонних аеропортах, а також на виплату добових та оплату проживання екіпажів.
Усі фінансові розрахунки для забезпечення міжнародних перевезень виконують фінансові органи видів Збройних Сил України і направляють їх у Головне фінансово-економічне управління Міністерства оборони України.
Запит для отримання даних щодо аеронавігаційної інформації, фінансових витрат на обслуговування повітряних суден в іноземних аеропортах головні штаби головних командувань видів Збройних Сил України направляють у Департамент міжнародного співробітництва Міністерства оборони України.
Штурманські розрахунки польоту та списки екіпажів командирами авіаційних військових частин надсилаються начальникам головних штабів головних командувань видів Збройних Сил України через добу після отримання завдання.
7.2. Дані для отримання дозволу на проліт повітряного простору та посадку на території іноземних держав начальники головних штабів головних командувань видів Збройних Сил України, від яких виділяються повітряні судна, доповідають начальнику Генерального штабу Збройних Сил України через відділ координації та контролю за повітряними перевезеннями Центрального командного пункту Генерального штабу Збройних Сил України у терміни, визначені додатком 7 до цього Положення.
Дані включають:
дату, час (UTC) виконання польоту;
категорію польоту (чартерний, спеціальний тощо);
тип повітряного судна та його належність;
реєстраційний номер та радіотелеграфний позивний основного та резервного повітряного судна;
прізвище, ім'я, по батькові командира екіпажу, членів екіпажу (основного та резервного);
найменування рейсу, мету польоту, кількість пасажирів, характер вантажу;
аеропорти (аеродроми) посадки (висадки) пасажирів або завантаження (розвантаження) вантажу, технічних посадок, необхідну кількість пального для заправки на кожному аеродромі;
маршрут польоту із зазначенням номерів трас, розрахункового часу (UTC) прольоту пунктів входу та виходу у повітряний простір іноземних держав, із вказівкою чотирилітерних позивних органів організації повітряного руху (далі - ОПР), у зоні відповідальності яких розміщені ці пункти.
Запит і отримання дипломатичних дозволів на перетин державного кордону, проліт повітряного простору та посадку на території іноземних держав, а також контроль за виконанням міжнародних повітряних перевезень покладається на відділ координації та контролю за повітряними перевезеннями Центрального командного пункту Генерального штабу Збройних Сил України.
7.3. До виконання міжнародних польотів допускаються повітряні судна, які мають відповідне обладнання для польотів міжнародними повітряними лініями із екіпажами, які пройшли спеціальну підготовку.
Члени екіпажу під час підготовки до виконання міжнародних польотів повинні вивчити:
відповідні стандарти та рекомендації міжнародної організації цивільної авіації (ІКАО), а також правила польотів у повітряному просторі іноземних держав;
порядок оформлення суднових, вантажних та польотних документів;
процедури і правила митного та прикордонного контролю;
правила заповнення і надання флайт-плану та отримання передпольотної аеронавігаційної інформації;
порядок метеорологічного забезпечення міжнародних польотів та міжнародні синоптичні коди;
правила та порядок використання засобів радіотехнічного забезпечення польотів в іноземних державах;
схеми побудови маневрів під час заходу на посадку і після зльоту, а також порядок організації технічного обслуговування повітряних суден в іноземних аеропортах.
7.4. На борту кожного повітряного судна, що виконує міжнародні польоти, повинні бути такі документи:
свідоцтво про реєстрацію повітряного судна;
сертифікат придатності повітряного судна до польотів;
бортовий журнал повітряного судна;
керівництво з льотної експлуатації повітряного судна;
дозвіл на бортові радіостанції;
свідоцтво про кваліфікацію на кожного члена екіпажу;
вантажні митні декларації на повітряне судно і товари, що переміщуються ним;
список пасажирів та членів екіпажу.
7.5. Подання документів для оформлення закордонних (службових) паспортів та віз для в'їзду (виїзду) до держави призначення здійснюється відділами зовнішніх зв'язків головних командувань видів Збройних Сил України у паспортно-візову групу управління євроатлантичного співробітництва Генерального штабу Збройних Сил України.
Визначення переліку товарів та інших предметів, дозволених для вивезення за межі митної території України, отримання дозвільних документів Державної служби експортного контролю України на виліт повітряних суден та перевезення товарів за межі митної території України, оформлення вантажних митних декларацій, митний та прикордонний контроль здійснюється відповідно до чинного законодавства України.
7.6. Відліт за межі України, повернення в Україну здійснюється з (до) аеродромів (аеропортів), на яких відкрито пункти пропуску (пункти контролю) через державний кордон України або з (до) аеродромів (аеропортів), у яких такі відсутні, на підставі дозволу Адміністрації Державної прикордонної служби України.
7.7. На повітряних суднах Збройних Сил України, які виконують міжнародні польоти, попутне перевезення пасажирів та вантажів здійснюється з дозволу начальника Генерального штабу Збройних Сил України.
8. Платні повітряні перевезення
8.1. Платні повітряні перевезення мають право здійснювати авіаційні військові частини, що отримали свідоцтво про реєстрацію авіаційної військової частини як суб'єкта господарської діяльності у Збройних Силах України, у якому передбачений відповідний вид господарської діяльності, а також ліцензію. Для здійснення таких перевезень авіаційні військові частини з дозволу начальників головних штабів головних командувань видів Збройних Сил України укладають договори із замовниками.
8.2. Платні перевезення пасажирів та вантажів повітряними суднами Збройних Сил України здійснюються на замовлення юридичних та фізичних осіб.
8.3. Страхування платних перевезень здійснюється відповідно до чинного законодавства України.
8.4. Контроль за правильністю оформлення документів, які регламентують повітряні перевезення, покладається на начальника штабу авіаційної військової частини, а контроль за повнотою розрахунків - на начальника фінансової служби авіаційної військової частини (а в разі відсутності свого фінансового органу - на начальника фінансової служби авіаційної військової частини, на фінансовому забезпеченні якої знаходиться авіаційна військова частина).
8.5. Після отримання замовлення на повітряне перевезення від замовника рейсу командир авіаційної військової частини за підлеглістю подає запит на виконання замовлення та укладення договору на повітряне перевезення.
8.6. Розрахунки вартості рейсу здійснюються на підставі погоджених із Головним фінансово-економічним управлінням Міністерства оборони України та затверджених Головнокомандувачем Військово-Повітряних Сил Збройних Сил України розрахунків "сухої" льотної години*. Зміни тарифів "сухої" льотної години доводяться до авіаційних військових частин, що здійснюють платні повітряні перевезення, не пізніше ніж за тиждень до часу їх запровадження.
--------------
* Вартість "Сухої" льотної години - вартість роботи повітряного судна за годину без урахування вартості пального, зльотів-посадок, аеронавігаційного, диспетчерського, наземного обслуговування та добових, витрат на харчування, проживання екіпажу.
8.7. Усі платні рейси здійснюються, як правило, за рахунок попереднього постачання пального замовниками рейсів.
8.8. Після виконання зобов'язань за договором сторони складають та підписують акт виконаних робіт, копія якого у триденний термін надсилається до фінансово-економічних управлінь головних командувань видів Збройних Сил України.
8.9. Кошти, що надходять від надання послуг із повітряних перевезень, зараховуються до спеціального фонду Державного бюджету України.
9. Обслуговування та управління повітряним рухом під час виконання перевезень авіацією Збройних Сил України
9.1. Обслуговування та управління повітряним рухом під час виконання перевезень визначається Повітряним кодексом України, Положенням про використання повітряного простору України, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 29 березня 2002 року N 401, Правилами польотів повітряних суден та обслуговування повітряного руху в класифікованому повітряному просторі України, затвердженими наказом Міністерства транспорту України від 16 квітня 2003 року N 293 та зареєстрованими в Міністерстві юстиції України від 5 травня 2003 року N 346/7667, Основними правилами польотів у повітряному просторі України, введеними в дію наказом Командуючого Військово-Повітряних Сил від 10 грудня 1992 року N 62 (ОПП-93) та НВП-99.
9.2. Польоти повітряних суден, які виконують повітряні перевезення за межами України та над відкритим морем, здійснюються згідно з правилами та вимогами ІКАО.
9.3. Повітряні перевезення здійснюються за встановленими маршрутами обслуговування повітряного руху або поза ними.
9.4. Планування та координація використання повітряного простору під час виконання повітряних перевезень в межах України здійснюється відповідно до вимог Положення про використання повітряного простору України на підставі заявок на проведення відповідного виду діяльності.
9.5. Планування, координація використання повітряного простору та управління екіпажами повітряних суден під час виконання перевезень за межами України здійснюється відповідно до збірників аеронавігаційної інформації (АІП) держав, у повітряному просторі яких здійснюються перевезення.
9.6. Порядок обслуговування та управління повітряним рухом у повітряному просторі України здійснюється відповідно до розділу III Положення про використання повітряного простору України.
9.7. Украероцентр за запитом інформує командні пункти видів Збройних Сил України про вильоти (посадки) повітряних суден, що здійснюють повітряні перевезення, та місце їх знаходження (у межах України).
9.8. Командні пункти, що організовують та забезпечують повітряні перевезення, інформують Украероцентр про готовність основних і запасних аеродромів до приймання та випуску повітряних суден.
10. Обов'язки службових осіб, які забезпечують повітряні перевезення
10.1. Старший авіаційний начальник аеродрому зобов'язаний:
утримувати в постійній готовності стоянки, мати необхідний запас пального для дозаправки повітряних суден, які виконують повітряні перевезення в інтересах Збройних Сил України;
забезпечувати своєчасне приймання та випуск повітряних суден, їх аеродромно-технічне обслуговування, охорону, а також харчування та розміщення екіпажів;
здійснювати інструктаж відправника та одержувача вантажу щодо правил руху на території аеродрому особового складу, автотранспорту, бойової та спеціальної техніки під час їх завантаження та розвантаження;
здійснювати контроль за завантаженням повітряних суден згідно з льотним завданням та підготовкою екіпажів до польоту;
надавати можливість використання приміщень для підготовки екіпажів, наявних засобів зв'язку командирам екіпажів, які виконують повітряні перевезення, для доповіді командуванню про хід виконання завдання.
Старший авіаційний начальник для попередження авіаційних подій під час організації повітряних перевезень особливу увагу звертає на:
підбір штатних екіпажів та закріплених за ними повітряних суден, рівень підготовки екіпажів та натренованість, злітаність та взаємодію під час виконання завдань, практичну підготовку кожного члена екіпажу;
вміння командира організовувати підготовку екіпажу та повітряного судна до вильоту самостійно в умовах відриву від своєї військової частини;
повноту та якість підготовки до виконання завдання;
всебічну та якісну організацію забезпечення повітряних перевезень;
оцінку фактичної метеорологічної обстановки та прогноз погоди протягом усього маршруту, можливі зміни метеорологічних умов за час польоту;
інструктаж та організацію контролю за випуском екіпажів спеціально призначеними позаштатними групами контролю на чолі з одним із своїх заступників.
10.2. Командир екіпажу під час виконання повітряних перевезень контролює підготовку екіпажу та авіаційної техніки до польоту, правильність завантаження, розвантаження вантажу, збереження вантажу під час польоту та своєчасне виконання завдання з дотриманням заходів безпеки.
Він зобов'язаний:
після прибуття на аеродром пасажирів та вантажу, які підлягають перевезенню, отримати від відправника список пасажирів та опис вантажу;
організувати огляд вантажу, звірити його з описом та визначити готовність до завантаження та перевезення. Залежно від загальної ваги вантажу та дальності польоту визначити необхідну заправку пальним, послідовність, способи завантаження та місця розміщення вантажу. Загальна вага пасажирів, вантажу та пального має відповідати інженерно-штурманському розрахунку. Під час розрахунку завантаження вагу одного пасажира вважати рівною 80 кг, військовослужбовця у спорядженні - 100 кг;
перед завантаженням та розвантаженням провести інструктаж особового складу вантажно-розвантажувальної команди з правил завантаження (розвантаження), а осіб, які супроводжують вантаж, і пасажирів, які підлягають перевезенню, з правил посадки (висадки) у повітряне судно та поведінки під час польоту. Під час посадки пасажирів у повітряне судно командир екіпажу або призначений ним член екіпажу повинен перевірити відповідність пасажирів списку за документами, які засвідчують особу, наявність у пасажирів відмітки на посвідченнях про відрядження, приписах або відпускних квитках "Прямує повітряним судном Збройних Сил України безоплатно";
у разі розбіжності прізвища прибулого у складі групи пасажирів за списком командир екіпажу може допустити його до посадки в повітряне судно тільки з дозволу старшого групи або службової особи, яка поставила завдання на перевезення, після обов'язкового внесення його прізвища у списки, що знаходяться у диспетчера та на борту повітряного судна;
під час перевезення пасажирів із території інших держав перевірити пасажирів згідно зі списком;
керувати посадкою пасажирів та завантаженням (розвантаженням) вантажів до повітряного судна. Як виняток, дозволяється здійснювати завантаження (розвантаження) під керівництвом помічника командира екіпажу або бортового інженера (техніка);
визначити та записати в контрольний лист підготовки повітряного судна до польоту заправку пальним, загальне завантаження, злітну вагу, його центрування під час зльоту та посадки. Перевищувати встановлену злітну вагу для фактичних умов аеродрому вильоту та порушувати діапазон експлуатаційних центрувань повітряного судна категорично забороняється.
10.3. Відправник вантажу зобов'язаний:
подати заявку на повітряне перевезення до відповідного штабу у встановлені терміни;
підготувати вантажі до повітряних перевезень та доставити їх на аеродроми завантаження в узгоджені терміни;
під час перевезення великогабаритних вантажів, за узгодженням із старшим авіаційним начальником аеродрому завантаження, забезпечити підготовку та доставку до аеродрому додаткового обладнання та пристроїв для завантаження;
підготувати необхідну супровідну документацію на вантажі, а також документи, які потрібні для санітарних, карантинних та інших служб;
уточнити час, місце та порядок завантаження, маршрути та правила руху особового складу, автотранспорту, бойової та спеціальної техніки аеродромом;
під час перевезення вогненебезпечних, вибухових, радіоактивних, інших небезпечних та особливо небезпечних вантажів, провести інструктаж членів екіпажу, особового складу вантажно-розвантажувальних команд та осіб, які супроводжують вантаж;
своєчасно інформувати одержувача про відправлення вантажу.
10.4. Одержувач вантажу зобов'язаний:
своєчасно уточнити дату та час прибуття повітряного судна і не пізніше ніж за 30 хвилин до його посадки забезпечити прибуття до аеродрому необхідного автотранспорту, пристроїв для розвантаження;
узгодити зі старшим авіаційним начальником маршрут руху автотранспорту, особового складу, бойової та спеціальної техніки до місця розвантаження та після розвантаження;
забезпечити дотримання заходів безпеки, своєчасне розвантаження повітряного судна та вивіз вантажу з аеродрому.
11. Організація забезпечення повітряних перевезень
11.1. Організація матеріального та аеродромно-технічного забезпечення повітряних перевезень на основних та запасних аеродромах проводиться відповідно до вимог діючих нормативних документів та покладається на старших авіаційних начальників аеродромів.
Аеродромно-технічне забезпечення повітряних суден, які виконують повітряні перевезення, їх охорона на військових аеродромах організовується командиром авіаційної військової частини забезпечення встановленим порядком.
11.2. З метою забезпечення повітряних перевезень на аеродромах міст Бориспіль, Вінниця, Львів, Одеса запас авіаційного пального має бути не менш як 50 тонн.
Використання зазначеного пального для забезпечення польотів за планами бойової підготовки забороняється.
11.3. Зв'язок, радіотехнічне, метеорологічне, орнітологічне, пошуково-рятувальне, медичне та інші види забезпечення здійснюються відповідно до вимог діючих нормативних документів.
12. Забезпечення безпеки повітряних перевезень
12.1. Під час виконання повітряних перевезень головним є недопущення випадків порушення вимог нормативних документів, які регламентують льотну роботу, під час організації та виконання перевезень, випадків випуску у політ непідготовлених льотних екіпажів та повітряних суден, польотів у метеоумовах нижче рівня підготовки командирів екіпажів, порушення норм завантаження повітряних суден.
12.2. Заходи безпеки під час підготовки льотного складу та авіаційної техніки до повітряних перевезень:
для виконання завдань допускаються екіпажі та авіаційна техніка відповідно до підпункту 5.1 цього Положення;
на авіаційній техніці здійснюються роботи і цільові огляди за розпорядженнями та вказівками, попередня та передпольотна підготовка в повному обсязі, перевіряється робота силових установок, систем, обладнання та засобів об'єктивного контролю;
заправка повітряного судна здійснюється згідно з польотним завданням;
командири екіпажів перед завантаженням (розвантаженням) особисто проводять інструктаж завантажувально-розвантажувальних команд та контролюють їх роботу;
завантаження повітряного судна здійснюється з урахуванням його центрування та вантажопідйомності;
вантаж надійно фіксується у вантажному відсіку;
пасажири дотримуються правил поведінки під час посадки, висадки та у польоті;
посадка та висадка пасажирів здійснюється тільки при вимкнених двигунах.
12.3. Заходи безпеки під час виконання перевезень:
розраховувати та знати безпечну висоту польоту на етапах маршруту, у районі зниження та заходу на посадку;
постійно здійснювати контроль за витратою та залишком пального;
на повітряних суднах, які не обладнані герметичними кабінами та кисневими системами, перевезення особового складу (пасажирів) здійснюється на висотах менше 4000 м;
у разі виникнення особливих випадків у польоті діяти відповідно до вимог НВП-99, ОПП-93 та керівництва з льотної експлуатації повітряного судна;
не допускається політ та захід на посадку в метеоумовах більш складних, ніж рівень підготовки екіпажу.
12.4. Під час виконання повітряних перевезень забороняється:
перевезення на спеціальних літаках (ретрансляторах, літаках-лабораторіях та інших) осіб, які не входять до складу їх екіпажів, та вантажів, що не мають відношення до забезпечення їх роботи;
спільне перевезення пасажирів та знаряджених бойових припасів, а також інших небезпечних вантажів, за винятком дозволених Інструкцією про повітряні перевезення спеціальних та небезпечних вантажів;
перевищення допустимого завантаження повітряного судна для фактичних умов аеродрому вильоту;
перевезення пасажирів, які не включені до списку, та понад фактичну кількість посадкових місць;
випуск повітряних суден у політ без пред'явлення диспетчеру списку пасажирів та опису вантажу, що підлягає перевезенню;
переобладнання серійних повітряних суден та встановлення на них позаштатного обладнання без узгодження з розробниками та виробниками авіаційної техніки.
13. Організація контролю та обліку виконання повітряних перевезень
13.1. Контроль за плануванням і виконанням повітряних перевезень підпорядкованими авіаційними військовими частинами здійснюють головні штаби головних командувань видів Збройних Сил України. Загальний контроль за повітряними перевезеннями та перельотами авіації Збройних Сил України покладається на відділ координації та контролю за повітряними перевезеннями Центрального командного пункту Генерального штабу Збройних Сил України.
13.2. На всіх аеродромах Збройних Сил України щорічними наказами старших авіаційних начальників створюються групи контролю за виконанням повітряних перевезень та визначається порядок їх роботи для перевірки відповідності вантажів та пасажирів, які перебувають на борту повітряного судна, польотному завданню.
13.3. Штабами авіаційних військових частин ведеться облік повітряних перевезень за встановленою формою (додатки 3 та 8 до цього Положення) та щомісяця складається Звіт про виконання повітряних перевезень вантажів авіаційною військовою частиною (додаток 9 до цього Положення), які подаються командирами авіаційних військових частин за підпорядкованістю до 5 числа місяця, що йде за звітним.
13.4. Облік надходжень від наданих платних послуг із повітряних перевезень ведеться фінансовою службою авіаційної військової частини в установленому порядку з поданням звітності.
13.5. Контроль за повнотою та своєчасністю розрахунків за повітряні перевезення здійснюється фінансово-економічним управлінням головних командувань видів Збройних Сил України під час проведення ревізій та перевірок фінансово-господарської діяльності авіаційної військової частини.
13.6. За порушення правил повітряних перевезень та незаконне використання повітряних суден винні службові особи притягаються до відповідальності відповідно до чинного законодавства України.
Головнокомандувач Військово-Повітряних Сил Збройних Сил України генерал-лейтенант | Я.І.Скалько |
Додаток 1
до підпункту 2.1 Положення
про повітряні перевезення
авіацією Збройних Сил
України
РОЗПОДІЛ
авіаційного ресурсу повітряних суден та запасів пально-мастильних матеріалів для забезпечення повітряних перевезень керівного складу Збройних Сил України
--------------
* Кожній службовій особі.
** Для всіх службових осіб.
Додаток 2
до підпункту 6.1 Положення
про повітряні перевезення
авіацією Збройних Сил
України
ЖУРНАЛ
контролю готовності екіпажів
-----------------------------------------------------------------------------
| N | Склад | Дата,|Маршрут| Час | Збірники| Знання |Посада та |Рішення|
|з/п|екіпажу| час |польоту| поста- | та | зон з |прізвище |коман- |
| | |зльоту| | новки | переліки|особливим |особи, яка|дира |
| | | на | |завдань | на | режимом |проводила |війсь- |
| | |завда-| | та | борту, | польоту |контроль |кової |
| | | ння | |контролю| дата | та схем |готовності|частини|
| | | | | готов- | звірки, |пробивання| |на |
| | | | | ності | підпис | хмар на | |вико- |
| | | | | |командира|основному | |нання |
| | | | | | екіпажу | і | |завда- |
| | | | | | |запасному | |ння, |