МІНІСТЕРСТВО ОХОРОНИ НАВКОЛИШНЬОГО ПРИРОДНОГО СЕРЕДОВИЩА
ТА ЯДЕРНОЇ БЕЗПЕКИ УКРАЇНИ
Н А К А З
N 115 від 03.08.98 м.Київ | Зареєстровано в Міністерстві юстиції України 18 серпня 1998 р. за N 516/2956 |
( Наказ втратив чинність на підставі Наказу Мінекоресурсів N 48 від 31.01.2002 )
Про затвердження Положення про Головну державну екологічну інспекцію Міністерства охорони навколишнього природного середовища та ядерної безпеки України
Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 2 березня 1998 р. N 244 "Про затвердження Положення про Державну екологічну інспекцію Міністерства охорони навколишнього природного середовища та ядерної безпеки України" та згідно з Положенням про Міністерство охорони навколишнього природного середовища та ядерної безпеки України, затвердженим Указом Президента України від 10.02.95 N 120/95,
НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Положення про Головну державну екологічну інспекцію Міністерства охорони навколишнього природного середовища та ядерної безпеки України (додається).
2. Юридичному управлінню (М.Коваленко) в 5-денний термін подати в установленому порядку наказ на державну реєстрацію в Міністерство юстиції України.
3. Скасувати наказ Міністерства охорони навколишнього природного середовища України від 17 січня 1994 р. N 3 "Про Головну екологічну інспекцію Міністерства охорони навколишнього природного середовища України".
Перший заступник Міністра | В.Братішко |
Затверджено
Наказ Міністерства охорони навколишнього
природного середовища та ядерної безпеки
України 03.08.98 N 115
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
18 серпня 1998 р.
за N 516/2956
Положення про Головну державну екологічну інспекцію Міністерства охорони навколишнього природного середовища та ядерної безпеки України
1. Головна державна екологічна інспекція Мінекобезпеки України (далі - Головдержекоінспекція) є органом виконавчої влади в системі Державної екологічної інспекції Мінекобезпеки, що організує і забезпечує здійснення державного контролю в галузі охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання природних ресурсів та радіаційної безпеки на території України.
2. Головдержекоінспекція у своїй діяльності керується законами України, постановами Верховної Ради України, актами Президента України і Кабінету Міністрів України, іншими актами законодавства в галузі охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання природних ресурсів та радіаційної безпеки, нормативними актами і стандартами щодо екологічної та радіаційної безпеки, наказами Мінекобезпеки України та цим Положенням.
3. Головдержекоінспекція узагальнює практику застосування законодавства з питань, що належать до її компетенції, розробляє і вносить на розгляд керівництва Мінекобезпеки пропозиції щодо його вдосконалення.
4. Основним завданням Головдержекоінспекції є здійснення:
державного контролю в галузі охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання природних ресурсів та радіаційної безпеки;
методичного забезпечення діяльності регіональних і територіальних органів Державної екологічної інспекції;
відомчого контролю за дотриманням метрологічних норм і правил під час проведення хіміко-аналітичного контролю об'єктів навколишнього природного середовища органами Державної екологічної інспекції;
контролю за виконанням вимог та додержанням установлених Мінекобезпеки регламентів, правил, інструкцій тощо в галузі охорони навколишнього природного середовища та раціонального використання природних ресурсів;
внутрішнього контролю інспекційної діяльності регіональних і територіальних органів Державної екологічної інспекції.
5. Головдержекоінспекція відповідно до покладених на неї завдань:
1) здійснює державний контроль за:
додержанням вимог законодавства про охорону навколишнього природного середовища та радіаційної безпеки центральними органами виконавчої влади, а в разі потреби місцевими органами виконавчої влади, виконавчими органами сільських, селищних, міських, районних у містах (у разі їх створення) рад з питань здійснення делегованих їм повноважень органів виконавчої влади щодо контролю за дотриманням природоохоронного законодавства, використанням і охороною природних ресурсів підприємствами, установами та організаціями, незалежно від форм власності та господарювання, громадянами, а також іноземними юридичними і фізичними особами;
додержанням стандартів та нормативів у галузі охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання природних ресурсів та радіаційної безпеки, встановлених лімітів (квот) використання і добування всіх видів природних ресурсів;
додержанням норм, правил, стандартів, інших нормативних документів з питань забезпечення радіаційної безпеки об'єктів навколишнього природного середовища, в тому числі в санітарно-захисних зонах та зонах спостережень атомних електростанцій, на об'єктах, що використовують джерела іонізуючого випромінювання та відкриті радіоактивні джерела, і в процесі поводження з радіоактивними відходами;
додержанням вимог екологічної безпеки, в тому числі:
у процесі проведення наукових, науково-дослідних і дослідно-конструкторських робіт, упровадження відкриттів, винаходів, застосування нової техніки, імпортного устаткування, технологій і систем;
на військових та оборонних об'єктах, об'єктах органів внутрішніх справ, органів СБУ та прикордонних військ, а також під час передислокації військових частин, проведення військових навчань, маневрів, переміщення військ і військової техніки;
2) здійснює методичне забезпечення діяльності регіональних і територіальних органів Державної екологічної інспекції шляхом:
проведення єдиної науково-технічної політики в здійсненні основних завдань органів Державної екологічної інспекції;
упровадження в практику роботи органів Державної екологічної інспекції передового світового досвіду та досвіду інших вітчизняних інспекційних організацій в галузі контролю за охороною навколишнього природного середовища;
довгострокового планування і постійного проведення аналізу діяльності органів Державної екологічної інспекції;
розробки та впровадження інструктивно-нормативної документації (методик, інструкцій, правил, норм, стандартів тощо) щодо організації та проведення державного контролю за додержанням вимог природоохоронного законодавства;
створення єдиної комп'ютерної мережі Державної екологічної інспекції та підключення і роботи з державними і світовими комп'ютерними мережами;
створення мережі інформаційного забезпечення діяльності органів Державної екологічної інспекції, участі громадських організацій, взаємодії із засобами масової інформації;
3) виконує функції головної організації аналітичної мережі з питань забезпечення єдності вимірювань, а саме:
здійснює відомчий контроль за дотриманням метрологічних норм і правил при проведенні хіміко-аналітичного контролю об'єктів навколишнього природного середовища органами Державної екологічної інспекції;
упроваджує в органах Державної екологічної інспекції методики виконання вимірювань та нормативну документацію;
бере участь у проведенні атестації підрозділів аналітичного контролю територіальних органів Мінекобезпеки України;
4) організовує і здійснює контроль за виконанням вимог та додержанням установлених Мінекобезпеки регламентів, правил, інструкцій тощо в галузі охорони навколишнього природного середовища та раціонального використання природних ресурсів, а саме:
дозволів спеціального водокористування;
лімітів скидів і викидів забруднюючих речовин;
лімітів використання природних ресурсів;
норм техногенно-екологічної безпеки;
здійснює інструментально-лабораторний контроль для визначення:
рівня забруднення стічних вод, що скидаються підприємствами у водні об'єкти, викидів стаціонарних і пересувних джерел забруднення атмосфери, складу виробничих, побутових та інших видів відходів;
стану забруднення навколишнього природного середовища, в тому числі радіоактивного, при виникненні надзвичайних ситуацій і екстремально високому забрудненні;
виконує арбітражний відбір та аналіз проб поверхневих, стічних вод, промислових викидів в атмосферу, грунтів та відходів виробництва при виникненні конфліктних ситуацій між органами Державної екологічної інспекції та природокористувачами;
5) організовує екологічний контроль при транспортуванні вантажів у пунктах пропуску через державний кордон України і при потребі здійснює його на місці формування вантажів;
6) здійснює контроль за організацією природоохоронної діяльності в міністерствах, інших центральних органах виконавчої влади та її станом в установах, організаціях, на підприємствах;
7) координує, відповідно до законодавства, діяльність органів контролю спеціально уповноважених державних органів у галузі охорони навколишнього природного середовища та раціонального використання природних ресурсів;
8) здійснює внутрішній контроль та перевірку інспекційної діяльності регіональних і територіальних органів Державної екологічної інспекції;
9) взаємодіє з органами МВС, Держкомкордону, Держмитслужби, СБУ, прокуратури, місцевого самоврядування при здійсненні контролю за охороною та раціональним використанням природних ресурсів;
10) погоджує структуру, штатні розписи та плани роботи державних інспекцій охорони Чорного і Азовського морів, державних екологічних інспекцій Республіканського комітету охорони навколишнього середовища та природних ресурсів Автономної Республіки Крим, державних управлінь екологічної безпеки в областях, містах Києві та Севастополі;
11) координує роботу органів Державної екологічної інспекції з питань контролю за виконанням міждержавних, загальнодержавних, регіональних та галузевих програм і заходів у частині додержання законодавства про охорону навколишнього природного середовища, раціональне використання природних ресурсів та радіаційну безпеку;
12) готує для затвердження Головним державним інспектором України з охорони навколишнього природного середовища потрібні матеріали щодо:
організації і порядку здійснення державного та громадського екологічного контролю;
переліку екологічно небезпечних об'єктів;
переліку службових осіб, яким надається право носіння вогнепальної зброї та засобів самооборони;
надання прав державних інспекторів з охорони навколишнього природного середовища посадовим особам інших міністерств та центральних органів виконавчої влади, що здійснюють контроль у галузі охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання природних ресурсів та радіаційної безпеки;
13) надає допомогу регіональним і територіальним органам Державної екологічної інспекції у здійсненні ними контролю на особливо складних об'єктах, у випадках надзвичайних екологічних ситуацій тощо;
14) проводить аналіз, систематизацію, узагальнення матеріалів щодо забруднення навколишнього природного середовища (кількість та склад стічних вод, викидів в атмосферу, утворення і складування відходів, рівень забруднення грунтів, ефективність роботи природоохоронних споруд та ін.);
15) узагальнює та аналізує результати діяльності органів Державної екологічної інспекції і подає керівництву Мінекобезпеки інформацію з цих питань та пропозиції щодо підвищення ефективності роботи. Готує матеріали з цього питання до Національної доповіді;
16) забезпечує використання бюджетних асигнувань за цільовим призначенням, складає і подає в установленому порядку звітність;
17) готує пропозиції щодо міжнародного співробітництва в галузі охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання природних ресурсів та радіаційної безпеки, організовує контроль за виконанням міждержавних програм та вимог міжнародних договорів і угод України щодо охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання природних ресурсів та радіаційної безпеки;
18) розглядає спірні питання, які виникають унаслідок рішень головних державних інспекторів з охорони навколишнього природного середовища відповідних територій;
19) забезпечує діяльність колегії Державної екологічної інспекції;
20) організовує і здійснює професійну підготовку та перепідготовку кадрів органів Державної екологічної інспекції, бере участь у підготовці, перепідготовці та атестації спеціалістів міністерств, інших центральних органів виконавчої влади в галузі охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання природних ресурсів та радіаційної безпеки;
21) організовує забезпечення органів Державної екологічної інспекції форменим одягом установленого зразка, вогнепальною зброєю та контролює їх використання.
6. Головдержекоінспекція та її посадові особи мають право:
1) обстежувати в установленому порядку підприємства, установи та організації, незалежно від форм власності і видів господарської діяльності, військові і оборонні об'єкти, а також об'єкти органів внутрішніх справ і органів СБУ в будь-який час з метою перевірки додержання вимог екологічної та радіаційної безпеки, виконання заходів щодо охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання природних ресурсів та радіаційної безпеки;
2) пред'являти підприємствам, установам та організаціям, незалежно від форм власності та видів господарської діяльності, громадянам, а також іноземним фізичним і юридичним особам вимоги щодо здійснення відповідних заходів з раціонального використання та охорони природних ресурсів і радіаційної безпеки, організації лабораторного контролю за викидами (скидами) забруднюючих речовин у навколишнє природне середовище, давати обов'язкові для виконання приписи з питань, що належать до її повноважень;
3) обмежувати, тимчасово забороняти (зупиняти) в установленому законодавством порядку будівництво, реконструкцію, розширення об'єктів промисловості, транспорту, зв'язку, оборони та іншого призначення, проведення робіт з експлуатації природних ресурсів, пошукових та інших робіт, що здійснюються з порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища та раціональне використання природних ресурсів, зокрема шляхом внесення обов'язкового для виконання подання про припинення фінансування будівництва у випадках відсутності позитивних висновків екологічної експертизи, а також обмежувати чи зупиняти (тимчасово) роботу промислових та інших об'єктів, якщо їх діяльність здійснюється з порушенням норм і правил охорони навколишнього природного середовища та радіаційної безпеки;
4) зупиняти, оглядати та затримувати (тимчасово) в установленому законом порядку будь-які судна, кораблі та інші плавучі об'єкти, що перебувають у внутрішніх морських водах, територіальному морі та виключній (морській) економічній зоні України, незалежно від їх власника та видів діяльності, для з'ясування причин та обставин скидання або втрат речовин, шкідливих для здоров'я людей або для живих ресурсів водних об'єктів, здійснювати перевірки правильності реєстрації у суднових документах операцій з цими речовинами, а також перевірки документів, що засвідчують право на рибний промисел, добування водних тварин і рослин та проведення інших видів робіт;
5) складати акти перевірок і протоколи про порушення законодавства в галузі охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання природних ресурсів та радіаційної безпеки. У разі неможливості встановлення особи порушника на місці державні інспектори можуть доставляти порушника до місцевих органів внутрішніх справ;
6) розглядати справи про адміністративні правопорушення у галузі охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання природних ресурсів та радіаційної безпеки відповідно до законодавства;
7) вносити міністерствам, іншим центральним органам виконавчої влади, підприємствам, установам та організаціям пропозиції про позбавлення премії службових осіб та спеціалістів, винних у порушенні вимог щодо охорони навколишнього природного середовища та раціонального використання природних ресурсів, забезпечення екологічної та радіаційної безпеки;
8) подавати претензії та позови про відшкодування збитків, заподіяних унаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, раціональне використання природних ресурсів та радіаційну безпеку;
9) залучати за погодженням з керівниками підприємств, установ і організацій, у тому числі громадських, спеціалістів для участі в проведенні перевірок виконання заходів щодо охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання природних ресурсів та радіаційної безпеки, ліквідації аварійних викидів (скидів) забруднюючих речовин у навколишнє природне середовище;
10) тимчасово зупиняти дію виданих дозволів на спеціальне використання природних ресурсів, захоронення (складування) промислових, побутових та інших відходів, операції з небезпечними хімічними речовинами, викиди (скиди) забруднюючих речовин у навколишнє природне середовище, буріння свердловин на воду, корисні копалини, вивезення з України і ввезення в Україну промислової сировини та окремих видів продукції, хімічних сполук, токсичних хімічних та інших небезпечних речовин, відходів, засобів захисту рослин, стимуляторів їх росту, добрив, радіоактивних речовин, усіх видів тварин, риб і рослин, занесених до Червоної книги України, всіх видів водних безхребетних та слимаків роду Helix, диких тварин та дикорослих рослин, сировини з диких тварин та дикорослих рослин, мисливських трофеїв у разі недотримання умов цих дозволів або порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, норм, правил і вимог екологічної та радіаційної безпеки, а також добування об'єктів рослинного і тваринного світу, з внесенням обов'язкових для виконання подань про приведення їх у відповідність із актами законодавства;
11) зупиняти або забороняти проведення робіт на територіях заповідників, національних природних парків, інших територіях і об'єктах природно-заповідного фонду, в курортних зонах, не передбачених режимом охорони і збереження цих об'єктів;
12) зупиняти транспортні, в тому числі плавучі, засоби та проводити огляд речей, транспортних, у тому числі плавучих засобів, знарядь добування тварин, рослин, риби та інших водних тварин і рослин на місцях їх добування, зберігання, перероблення і реалізації;
13) вилучати в осіб, що порушили законодавство про охорону навколишнього природного середовища та раціональне використання природних ресурсів, знаряддя добування тварин, рослин, риби та інших водних тварин і рослин, плавучі і транспортні засоби, обладнання та предмети, що були знаряддям незаконного добування продукції, саму незаконно добуту продукцію, а також відповідні документи в порядку, визначеному законодавством;
14) обмежувати чи зупиняти (тимчасово) виробництво і реалізацію продукції, використання якої може завдати істотної шкоди навколишньому природному середовищу або яка не відповідає вимогам екологічної та радіаційної безпеки;
15) викликати громадян та посадових осіб для давання усних або письмових пояснень у зв'язку з порушенням ними законодавства про охорону навколишнього природного середовища, раціональне використання природних ресурсів та радіаційну безпеку, проводити фотографування, здійснювати звукозапис, кіно- і відеозйомку як допоміжний засіб для попередження і розкриття екологічних правопорушень;
16) призначати громадських інспекторів з охорони навколишнього природного середовища за поданням відповідних установ та видавати їм посвідчення встановленого зразка;
17) у випадках, передбачених законодавством, направляти в установленому порядку матеріали про порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, раціональне використання природних ресурсів та радіаційну безпеку до відповідних органів для вирішення питання щодо притягнення винних осіб до дисциплінарної, матеріальної, адміністративної або кримінальної відповідальності;
18) отримувати безкоштовно від відповідних органів міністерств, інших центральних і місцевих органів виконавчої влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, виконавчих органів рад, а також у підприємств, установ та організацій, громадян, іноземних фізичних і юридичних осіб статистичні та інші довідкові й інформаційні матеріали, потрібні для визначення стану використання та охорони природних ресурсів, а також повідомлення про аварійні забруднення навколишнього природного середовища і природні катастрофи;
19) оглядати в пунктах пропуску через державний кордон усі види транспортних засобів, у тому числі літаки, судна, кораблі в порядку, визначеному законодавством, з метою виявлення екологічно небезпечних та заборонених до вивезення та ввезення вантажів;
20) стимулювати в установленому Кабінетом Міністрів України порядку працівників екологічних інспекцій, крім осіб, які мають статус державних службовців, та громадських інспекторів з охорони навколишнього природного середовища, які виявили порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища та раціональне використання природних ресурсів і вжили заходи для притягнення винних до відповідальності, а також розвивати і зміцнювати матеріально-технічну базу екологічної інспекції за рахунок частини грошових стягнень та інших надходжень, пов'язаних з порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища, що зараховуються на поточний рахунок Головдержекоінспекції;
21) надавати послуги екологічного характеру за окрему плату, зокрема за оцінку ефективності роботи природоохоронного обладнання за заявками підприємств, консультації з питань організації природоохоронної роботи на об'єктах, підготовку до атестації лабораторій підприємств, установ та організацій усіх форм власності, виконання інших робіт відповідно до порядку, який встановлюється Мінекобезпеки за погодженням з Мінфіном та Мінекономіки.
Для надання цих послуг у Головдержекоінспекції може створюватись госпрозрахунковий підрозділ;
22) приймати рішення, потрібні для виконання покладених на Головдержекоінспекцію завдань, спільно з органами контролю інших міністерств і центральних органів виконавчої влади, спеціально уповноважених у галузі охорони навколишнього природного середовища та раціонального використання природних ресурсів, органами виконавчої влади на місцях або органами місцевого та регіонального самоврядування;
23) подавати пропозиції Мінекобезпеки України щодо розподілу коштів Державного фонду охорони навколишнього природного середовища;
24) скликати в установленому порядку наради з питань, що належать до її компетенції;
25) упроваджувати заходи щодо стимулювання праці та матеріального і соціально-побутового забезпечення працівників органів Державної екологічної інспекції;
26) проводити, відповідно до чинного законодавства, державне обов'язкове особисте страхування працівників Головдержекоінспекції в порядку та за умов, що встановлюються Кабінетом Міністрів України.
7. Головдержекоінспекція в процесі виконання покладених на неї завдань взаємодіє з центральними та місцевими органами виконавчої влади, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами місцевого самоврядування та громадськими організаціями.
8. Головдержекоінспекція в межах своїх повноважень видає накази, розпорядження, організовує і перевіряє їх виконання. Рішення Головдержекоінспекції з питань, що належать до її компетенції, є обов'язковими для виконання всіма органами Державної екологічної інспекції.
9. Головдержекоінспекцію очолює начальник, який одночасно є Першим заступником Головного державного інспектора України з охорони навколишнього природного середовища. Заступники начальника Головдержекоінспекції є водночас заступниками Головного державного інспектора України з охорони навколишнього природного середовища. Начальники відділів Головдержекоінспекції, їх заступники і керівники секторів є водночас старшими державними інспекторами України з охорони навколишнього природного середовища, а головні, провідні спеціалісти і спеціалісти - державними інспекторами України з охорони навколишнього природного середовища.
10. Начальник Головдержекоінспекції і заступники начальника призначаються на посаду та звільняються з посади Міністром охорони навколишнього природного середовища та ядерної безпеки України за поданням Головного державного інспектора України з охорони навколишнього природного середовища.
Старших державних і державних інспекторів України з охорони навколишнього природного середовища призначає на посаду начальник Головдержекоінспекції.
Начальник Головдержекоінспекції несе персональну відповідальність за виконання покладених на Головдержекоінспекцію завдань і здійснення нею своїх функцій, розподіляє обов'язки між заступниками та визначає ступінь їх відповідальності.
11. Для погодженого вирішення питань, що належать до повноважень Державної екологічної інспекції, визначення найважливіших напрямів її діяльності на базі Головної державної екологічної інспекції утворюється колегія Державної екологічної інспекції у складі Головного державного інспектора України з охорони навколишнього природного середовища (голова колегії), його заступників за посадою, а також інших працівників органів Державної екологічної інспекції.
Для сприяння розв'язанню науково-технічних та інших проблем з питань здійснення державного контролю в галузі охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання природних ресурсів та радіаційної безпеки при Головдержекоінспекції може створюватися науково-технічна рада. Склад науково-технічної ради та положення про неї затверджує Головний державний інспектор України з охорони навколишнього природного середовища.
12. Працівникам Головдержекоінспекції надається право носіння форми встановленого зразка, яка видається їм безкоштовно, та відповідного посвідчення і нагрудного знака.
У Головдержекоінспекції можуть створюватись спеціальні підрозділи, службовим особам яких надається також право носіння вогнепальної зброї та спеціальних засобів самооборони. Порядок і норми видачі зброї та спеціальних засобів самооборони встановлюються Мінекобезпеки за погодженням з МВС.
13. Головдержекоінспекція має транспортні засоби, які мають кольоровографічне забарвлення та напис з емблемою і обладнуються спеціальними світловими і звуковими сигналами за погодженням з органами МВС.
14. Посадові особи Головдержекоінспекції мають право на першочергове придбання квитків для проїзду залізничним, авіаційним, автомобільним, морським та річковим транспортом під час виконання ними службових обов'язків.
15. Головдержекоінспекція утримується за рахунок коштів державного бюджету, що виділяються на утримання Міністерства охорони навколишнього природного середовища та ядерної безпеки України, а також коштів, отриманих за надання послуг екологічного характеру (в тому числі під час здійснення екологічного контролю в пунктах пропуску через державний кордон), частини грошових стягнень та інших надходжень, пов'язаних з порушенням природоохоронного законодавства.
16. Структура, гранична чисельність і фонд оплати праці працівників Головдержекоінспекції затверджуються Мінекобезпеки України за поданням начальника Головдержекоінспекції.
Штатний розпис Головдержекоінспекції затверджується Міністром за поданням начальника Головдержекоінспекції та за погодженням з Головним державним інспектором України з охорони навколишнього природного середовища.
17. Положення про структурні підрозділи Головдержекоінспекції затверджуються її начальником.
18. Головдержекоінспекція є юридичною особою, має самостійний баланс, розрахункові та інші рахунки в установах банків (у тому числі валютний), печатку і бланк із зображенням Державного герба України і своїм найменуванням.
19. Начальник Головдержекоінспекції, його заступники мають бланки відповідно Першого заступника і заступника Головного державного інспектора України з охорони навколишнього природного середовища із зображенням Державного герба України і відповідним написом.