МІНІСТЕРСТВО ВНУТРІШНІХ СПРАВ УКРАЇНИ
НАКАЗ
06.04.2020 № 326 |
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
08 травня 2020 р.
за № 421/34704
Про затвердження деяких нормативно-правових актів у сфері забезпечення безпеки дорожнього руху в автоматичному режимі
( Із змінами, внесеними згідно з Наказами Міністерства внутрішніх справ № 947 від 16.12.2021 № 35 від 20.01.2022 )
Відповідно до абзацу другого пункту 3, абзацу п'ятого пункту 8 Порядку функціонування системи фіксації адміністративних правопорушень у сфері забезпечення безпеки дорожнього руху в автоматичному режимі, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 10 листопада 2017 року № 833, підпункту 17 пункту 4 Положення про Міністерство внутрішніх справ України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 28 жовтня 2015 року № 878, НАКАЗУЮ:
1. Затвердити такі, що додаються:
1) Порядок технічної експлуатації системи фіксації адміністративних правопорушень у сфері забезпечення безпеки дорожнього руху в автоматичному режимі;
2. Департаменту інформатизації Міністерства внутрішніх справ України (Бондаренко І.) забезпечити подання цього наказу на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України в установленому порядку.
3. Цей наказ набирає чинності з дня його офіційного опублікування.
4. Контроль за виконанням цього наказу покласти на заступника Міністра Гончарова С.
Міністр | А. Аваков |
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства внутрішніх
справ України
06 квітня 2020 року № 326
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
08 травня 2020 р.
за № 421/34704
ПОРЯДОК
технічної експлуатації системи фіксації адміністративних правопорушень у сфері забезпечення безпеки дорожнього руху в автоматичному режимі
I. Загальні положення
1. Цей Порядок установлює основні вимоги до організації та проведення (здійснення) технічної експлуатації системи фіксації адміністративних правопорушень у сфері забезпечення безпеки дорожнього руху в автоматичному режимі (далі - СФАП) з метою забезпечення її безперебійної роботи відповідно до вимог технічної та експлуатаційної документації, запобігання відмовам у роботі і передчасному зносу, а також послідовності дій (робіт) суб'єктів СФАП щодо підключення технічних засобів (приладів контролю) до автоматизованої системи обробки даних МВС (далі - АСОД).
2. У цьому Порядку терміни вживаються в таких значеннях:
технічна експлуатація - комплекс робіт, які виконуються на етапах використання СФАП за призначенням, приведення СФАП у готовність до застосування і підтримки в постійній готовності до застосування відповідно до вимог експлуатаційної документації постачальника;
технічне обслуговування - комплекс організаційних та технічних заходів, пов'язаних із забезпеченням працездатного стану СФАП та її складових частин, які здійснюються шляхом планування та виконання робіт з тестування, ремонту та заміни складових частин відповідно до експлуатаційної документації;
технічне обстеження - комплекс планових робіт з визначення технічного стану складових частин СФАП;
технічний (контрольний) огляд - комплекс робіт, які проводяться з метою нагляду за станом складових частин СФАП та перевірки готовності СФАП та її складових частин до використання за призначенням.
3. Цей Порядок поширюється на суб'єктів СФАП, що забезпечують функціонування СФАП та/або її складових частин:
центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері дорожнього господарства та управління автомобільними дорогами загального користування державного значення, органи місцевого самоврядування та уповноважений підрозділ Міністерства внутрішніх справ України (далі - балансоутримувачі приладів контролю), що забезпечують підключення та технічну експлуатацію стаціонарних технічних засобів (приладів контролю);
( Абзац другий пункту 3 розділу I із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства внутрішніх справ № 947 від 16.12.2021 )
уповноважені підрозділи Національної поліції України, що забезпечують підключення та технічну експлуатацію пересувних та мобільних технічних засобів (приладів контролю);
уповноважений підрозділ Міністерства внутрішніх справ України, який забезпечує супроводження програмного забезпечення, збереження та захист даних СФАП, відповідає за її належне функціонування, надання доступу до системи та обмін даними з іншими інформаційними системами та реєстрами.
4. Технічна експлуатація СФАП передбачає виконання таких заходів:
цілодобовий моніторинг роботи складових частин СФАП;
технічні (контрольні) огляди;
технічні обстеження;
технічні обслуговування;
ремонти.
5. Планування технічної експлуатації здійснюється на основі технічної документації до складових частин СФАП.
6. Технічну експлуатацію СФАП та її складових частин здійснюють уповноважені кваліфіковані фахівці.
7. Під час робіт з технічної експлуатації використовуються запасні частини, матеріали, інструмент, обладнання та засоби вимірювань відповідно до технічної та експлуатаційної документації до СФАП та/або її складових частин.
8. Результати робіт та значення вимірюваних параметрів заносяться в журнали технічного стану СФАП та/або її складових частин.
9. Усі роботи з технічної експлуатації виконуються з дотриманням Правил безпечної експлуатації електроустановок споживачів, затверджених наказом Комітету по нагляду за охороною праці Міністерства праці та соціальної політики України від 09 січня 1998 року № 4, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 10 лютого 1998 року за № 93/2533, Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 30 грудня 2014 року № 1417, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 05 березня 2015 року за № 252/26697 (із змінами), національних стандартів, експлуатаційної документації до СФАП та/або її складових частин та цього Порядку.
10. Планування дій на випадок виникнення аварій та інших небезпечних подій на об'єктах, де розміщується обладнання СФАП, здійснюється відповідно до вимог законодавства.
II. Режими функціонування СФАП
1. СФАП функціонує цілодобово сім днів на тиждень.
Роботи з технічного обслуговування та ремонту СФАП плануються так, щоб усі заходи проводилися без зупинки роботи СФАП за рахунок перемикання на резервні частини з можливою втратою стану користувальницьких і службових сесій.
2. СФАП функціонує в таких режимах:
штатний режим - основний режим функціонування, у якому виконується повний набір необхідних функцій з максимальною продуктивністю;
режим системного адміністрування - режим, який використовується для технічного супроводу, у тому числі для змін конфігурації, параметрів роботи, налаштувань, виконання регламентного обслуговування програмно-технічних засобів;
аварійний режим - режим, у якому один або декілька компонентів СФАП обмежують функціональність у разі виявлення помилок, які не обов'язково призводять до повної зупинки обслуговування (наприклад, недоступність будь-якої з некритичних баз даних або зовнішніх систем).
Штатний режим функціонування є основним під час експлуатації СФАП. У штатному режимі забезпечується виконання всіх заявлених функцій. Запуск і зупинка роботи серверів, технічних засобів (приладів контролю), загальносистемного і спеціалізованого програмного забезпечення у штатному режимі проводяться відповідно до експлуатаційної документації СФАП та/або її складових частин.
Режим системного адміністрування використовується для виконання операцій з підготовки та проведення випробувань або налаштування компонентів СФАП. У цьому режимі СФАП в цілому або окремі її компоненти та/або функції можуть бути недоступні для реєстраторів. У режимі системного адміністрування здійснюються технічне обслуговування, модернізація, удосконалення компонентів, підключення нових вузлів, оновлення або скасування оновлення програмного забезпечення (далі - ПЗ) та регламентні роботи відповідно до технічної та експлуатаційної документації. Оновлення та скасування ПЗ відбуваються послідовно на резервній, а потім на основній частинах СФАП.
Аварійний режим ініціюється в разі виходу обладнання з ладу та виникнення інших ситуацій, які перешкоджають повноцінній роботі СФАП. У цьому режимі допускається обмеження об'єму даних, які може опрацювати СФАП. Система моніторингу забезпечує автоматичне інформування персоналу про критичні помилки та загрози збоїв у роботі ПЗ. Про перехід в аварійний режим роботи негайно повідомляється власнику (розпоряднику) СФАП для організації та вжиття заходів з відновлення роботи. Після усунення недоліків у роботі, через які було ініційовано аварійний режим, відбувається перехід СФАП у штатний режим або режим системного адміністрування.
3. СФАП під час виникнення аварійних ситуацій чи проведення технічного обслуговування автоматично переключається з основної робочої частини на резервну з можливою втратою стану користувальницьких і службових сесій.
4. Під час відновлення функціональності та переходу з аварійного режиму у штатний режим забезпечується збереження даних або відновлення даних до несуперечливого стану під час програмно-апаратних збоїв (відключення електричного живлення, зброї операційної системи тощо) обчислювально-операційного середовища функціонування.
5. Для забезпечення збереження інформації в СФАП виконується резервне копіювання операційних систем, баз даних, програмних і завантажувальних файлів, метаописів інформаційних систем, ресурсів та інших даних, необхідних для відновлення роботи СФАП.
III. Цілодобовий моніторинг роботи складових частин СФАП
1. Цілодобовий моніторинг роботи складових частин СФАП (далі - цілодобовий моніторинг) проводиться в усіх режимах роботи.
2. Цілодобовий моніторинг проводить обслуговуючий персонал з метою оперативного відстеження помилок і збоїв.
3. Цілодобовий моніторинг проводиться із застосуванням автоматизованих механізмів тестових сценаріїв роботи за всіма основними функціями СФАП.
IV. Технічні (контрольні) огляди
1. Перелік робіт з технічних (контрольних) оглядів визначається відповідно до вимог експлуатаційної документації.
2. Періодичність проведення технічних (контрольних) оглядів установлюється відповідно до експлуатаційної документації до СФАП та/або її складових частин.
3. У разі виявлення під час технічних (контрольних) оглядів дефектів, пошкоджень, несправностей, які не загрожують життю або здоров'ю людей, не завдають шкоди навколишньому середовищу та не впливають на штатний режим функціонування СФАП, експлуатація СФАП продовжується з параметрами, дозволеними на час підготовки та проведення робіт з усунення виявлених недоліків.
4. Посадові особи, відповідальні за експлуатацію СФАП або її складових частин, за результатами проведення технічних (контрольних) оглядів за необхідності вживають заходів для забезпечення подальшої безпечної експлуатації СФАП.
V. Технічні обстеження
1. Технічні обстеження складаються з комплексу робіт з визначення технічного стану, умов і можливості подальшої експлуатації СФАП, а також потреб у проведенні ремонту, модернізації, реконструкції або виведенні з експлуатації.
2. Технічні обстеження можуть бути планові або позапланові.
Планові технічні обстеження проводяться не рідше 1 разу на місяць перед виконанням робіт з технічного обслуговування.
Позапланові технічні обстеження проводяться у випадках, коли за результатами цілодобового моніторингу роботи складових частин СФАП або під час технічних (контрольних) оглядів виявлено пошкодження або зміни в роботі СФАП поза допустимими параметрами штатної роботи (аварійні сигнали, дані моніторингу про аварії та збої, зниження швидкості обробки даних нижче допустимих параметрів).
3. Роботи з технічних обстежень складових частин СФАП визначаються відповідно до експлуатаційної документації.
4. Технічні обстеження проводяться в кілька етапів:
вивчення технічної та експлуатаційної документації;
аналіз умов експлуатації;
розроблення та узгодження програми робіт з технічного обстеження (за потреби);
проведення обстеження;
складання акта обстеження.
5. Акт обстеження має містити:
результати технічного обстеження;
оцінку технічного стану;
рекомендації щодо подальшої експлуатації, ремонту, реконструкції, відновлення, оновлення, заміни або виведення з експлуатації СФАП та/або її складових частин.
VI. Технічні обслуговування
1. Технічні обслуговування проводяться з метою підтримання працездатного стану СФАП та її складових частин.
2. Технічні обслуговування проводяться 1 раз на місяць з урахуванням результатів технічних обстежень та передбачають:
детальний огляд та чистку блоків усієї апаратної частини СФАП та її складових частин (серверів, технічних засобів (приладів контролю), електронного комунікаційного обладнання тощо);
( Абзац другий пункту 2 розділу VI із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства внутрішніх справ № 35 від 20.01.2022 )
перевірку працездатності комплектуючих виробів у всіх режимах роботи з використанням програмного забезпечення системи контролю та оновлення функціональних можливостей;
проведення (за потреби) електричних і механічних регулювань, а також чистку оптичних частин технічних засобів (приладів контролю);
регулювання елементів технічних засобів (приладів контролю), зокрема фото- відеокамер, інфрачервоних прожекторів, проведення електричних і механічних регулювань з тестуванням роботи приладів відповідно до методик виробника. У разі зміни параметрів установлення (кутів нахилу, висоти підвісу) може виникнути потреба у проведенні додаткової повірки та сертифікації відповідності стаціонарного технічного засобу (приладу контролю) на місці встановлення відповідно до вимог технічної документації та законодавства;
організацію проведення повірки відповідно до затверджених міжповірочних інтервалів технічних засобів (приладів контролю);
заміну елементів та вузлів, гермопрокладок та інших матеріалів, що мають обмежений строк служби (зберігання);
вимірювання параметрів і характеристик складових частин СФАП, передбачених експлуатаційною документацією, і доведення їх (за потреби) до встановлених норм (відновлення);
аналіз відповідності поточного навантаження апаратному забезпеченню, що використовується, тестування продуктивності окремих операцій;
перевірку правильності ведення експлуатаційної документації;
контроль архівів даних та контрольних точок відновлення;
профілактику системного ПЗ, перевірку реєстрів, журналів;
тестування відновлення працездатності під час збоїв окремих компонентів ПЗ без утрати даних;
перевірку журналів інформаційної взаємодії з єдиною інформаційною системою Міністерства внутрішніх справ України (далі - ЄІС МВС) та/або зовнішньою інформаційною системою для запобігання виникненню поза межами СФАП позаштатних ситуацій, які можуть негативно вплинути на роботу СФАП та/або ЄІС МВС;
проведення вимірювань та перевірку відповідності контурів заземлення та елементів грозозахисту вимогам технічної документації;
тестування системи безперебійного живлення та охолодження відповідно до вимог технічної документації.
VII. Ремонти
1. Ремонти поділяються на планові (поточний, капітальний) та позапланові (аварійно-відбудовні ремонти).
2. Планові ремонти проводяться відповідно до річного плану ремонтних робіт, який затверджується керівником підрозділу, відповідального за технічну експлуатацію СФАП або її складових частин.
3. Річний план ремонтних робіт є частиною організаційно-технічних заходів для забезпечення безаварійної експлуатації СФАП та визначає обсяги ремонтних робіт, необхідні трудовитрати, установлює строки проведення таких робіт.
4. Поточні ремонти проводяться для забезпечення постійної працездатності складових частин СФАП та споруд. Роботи з поточного ремонту спрямовуються на усунення непрацездатності і поломок окремих вузлів та елементів, що виникають у процесі експлуатації.
5. Капітальні ремонти - роботи, у процесі яких здійснюється заміна зношених конструкцій, вузлів, деталей та елементів на такі самі або сучасніші, а також роботи з ремонту складових частин СФАП, конструкцій і споруд.
Перелік усіх робіт капітального ремонту з докладним описом обсягів робіт та технології їх виконання включається до річного плану ремонтних робіт.
Відбір елементів для капітального ремонту здійснюють на підставі актів технічного обстеження, а також дефектних відомостей, складених у результаті оглядів і записів в експлуатаційних паспортах під час обслуговування.
Капітальний ремонт може проводитися, зокрема, для вдосконалення СФАП та/або її складових частин.
Роботи з капітального ремонту здійснюються з максимальним застосуванням механізмів і пристроїв, запасних частин, вузлів і деталей та залученням кваліфікованих представників розробників (постачальників).
Для об'єктів із складною технологією ремонтних робіт складають технологічні карти проведення робіт, у яких визначають: програму, методи, строки виконання, потреби в робочій силі, матеріалах, обладнанні, запасних частинах та комплектуючих, а також розміщення матеріалів, тимчасових споруд, механізмів на території, що прилягає до об'єкта, який ремонтується.
6. Позапланові ремонти виконуються в терміновому порядку з метою усунення пошкоджень або аварійних ситуацій, що не могли бути заздалегідь виявлені й усунуті під час планових ремонтів або виникли в міжремонтний період, а затримка в усуненні цих недоліків може призвести до серйозних аварій або значного погіршення умов експлуатації СФАП.
VIII. Забезпечення промислової, пожежної та екологічної безпеки, вимог охорони праці
1. Під час проведення робіт з технічної експлуатації потрібно враховувати вимоги нормативно-правових актів та нормативних документів, визначених пунктом 9 розділу I цього Порядку, та умов безпеки, викладених в експлуатаційних документах до приладів та засобів контролю, що використовуються під час здійснення запобіжних заходів безаварійного експлуатування.
2. Обслуговуючий персонал допускається до виконання робіт з технічної експлуатації після проходження навчань та інструктажів з охорони праці та пожежної безпеки і одержання в установленому порядку допуску до проведення робіт.
3. У зоні виконання робіт мають бути забезпечені умови праці, визначені нормативно-правовими актами з охорони праці, а місця проведення робіт мають бути оснащені пристроями і засобами для безпечного проведення робіт відповідно до вимог законодавства.
Місця проведення робіт мають бути забезпечені засобами пожежогасіння.
4. Перед включенням всіх видів електрообладнання необхідно впевнитися в наявності надійного заземлення обладнання (приладів) відповідно до Правил улаштування електроустановок, затверджених наказом Міністерства енергетики та вугільної промисловості України від 21 липня 2017 року № 476.
IX. Порядок підключення технічних засобів (приладів контролю) до АСОД
1. Підключення технічних засобів (приладів контролю) до АСОД здійснюється за заявкою на підключення, яка подається до Міністерства внутрішніх справ України.
Заявка на підключення стаціонарних технічних засобів (приладів контролю) підписується керівником відповідного балансоутримувача стаціонарних технічних засобів (приладів контролю) та письмово погоджується з відповідним уповноваженим підрозділом Національної поліції України (загальнодержавна мережа стаціонарних технічних засобів (приладів контролю)) або з відповідним територіальним органом Національної поліції України (місцева мережа стаціонарних технічних засобів (приладів контролю)).
Заявку на підключення пересувних та мобільних технічних засобів (приладів контролю) підписує керівник уповноваженого підрозділу Національної поліції України.
2. У заявці на підключення технічного засобу (приладу контролю) зазначаються:
1) інформація про технічний засіб (прилад контролю):
назва;
тип;
серійний номер;
спосіб установки (стаціонарний, пересувний, мобільний);
2) інформація про параметри місцеположення для стаціонарних та пересувних технічних засобів (приладів контролю):
геодезичні координати - широта та довгота;
висота над полотном дороги;
горизонтальний кут вимірювання;
вертикальний кут вимірювання;
короткий опис місцеположення для стаціонарних та пересувних технічних засобів (приладів контролю) або маршрут руху службового транспортного засобу Національної поліції України, на якому змонтовано/розміщено технічний засіб (прилад контролю), для мобільних технічних засобів (приладів контролю);
3) інформація про наявність діючих:
сертифіката експертизи типу (модуль B);
сертифіката відповідності (модуль F);
свідоцтва про повірку;
4) інформація про захищений носій особистого ключа:
тип;
серія;
номер;
5) назва електронної печатки, що використовується в технічному засобі (приладі контролю);
6) IP-адреса технічного засобу (приладу контролю) або в разі модульної побудови технічних засобів (приладів контролю) IP-адреса сервера, на якому розміщені блок документування, система розпізнавання номерних знаків.
3. До заявки додаються паспорт (формуляр) технічного засобу (приладу контролю) та завірені балансоутримувачем приладів контролю або керівником відповідного підрозділу патрульної поліції Національної поліції України копії діючих сертифіката експертизи типу, сертифіката відповідності, свідоцтва про повірку, експертних висновків у сфері технічного та/або криптографічного захисту інформації, відповідного акта про введення технічного засобу (приладу контролю) в експлуатацію.
( Пункт 3 розділу IX із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства внутрішніх справ № 947 від 16.12.2021 )
4. Підключення до АСОД технічного засобу (приладу контролю) або відповідного сервера, на якому розміщені блок документування та система розпізнавання номерних знаків, здійснюється після проведення комплексу заходів з технічної інтеграції:
виконання наданих адміністратором АСОД технічних умов на підключення, що включають, але не обмежують вимоги щодо підключення до електронної комунікаційної мережі або Інтернету, мережевого налаштування;
( Абзац другий пункту 4 розділу IX із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства внутрішніх справ № 35 від 20.01.2022 )
налаштування інформаційного обміну відповідно до технічного протоколу, яким визначаються структура та формати запитів / відповідей на інформацію;
підготовки та узгодження технічного завдання на проєктування;
розроблення відповідно до технічного завдання проєкту встановлення технічного засобу (приладу контролю) та погодження його із заінтересованими організаціями;
установлення (відповідно до проєктних рішень) технічного засобу (приладу контролю) та підключення його до електричної мережі (за потреби), електронної комунікаційної мережі або Інтернету.
( Абзац шостий пункту 4 розділу IX із змінами, внесеними згідно з Наказами Міністерства внутрішніх справ № 35 від 20.01.2022, № 947 від 16.12.2021 )
5. Підключення здійснюється адміністратором АСОД на підставі заявок, зазначених у пункті 1 цього розділу.
6. Інтеграція до АСОД технічного засобу (приладу контролю) або відповідного сервера, на якому розміщені блок документування та система розпізнавання номерних знаків, здійснюється після проведення тестування інформаційного обміну, приймальних робіт та прийняття Міністерством внутрішніх справ України рішення про підключення технічного засобу (приладу контролю).
7. Відключення технічних засобів (приладів контролю) від АСОД здійснюється на підставі заявки, підписаної керівником відповідного балансоутримувача приладів контролю.
( Розділ IX доповнено новим пунктом 7 згідно з Наказом Міністерства внутрішніх справ № 947 від 16.12.2021 )
8. Адміністратор АСОД за рішенням Міністерства внутрішніх справ України здійснює відключення технічних засобів (приладів контролю) та письмово повідомляє про це уповноважений підрозділ Національної поліції України.
( Розділ IX доповнено новим пунктом 8 згідно з Наказом Міністерства внутрішніх справ № 947 від 16.12.2021 )
Директор Департаменту інформатизації Міністерства внутрішніх справ України | І. Бондаренко |