МІНІСТЕРСТВО ВНУТРІШНІХ СПРАВ УКРАЇНИ
НАКАЗ
21.02.2023 № 115
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
08 березня 2023 р.
за № 416/39472
Про затвердження Порядку розроблення політики запобігання аваріям на об’єкті підвищеної небезпеки
Відповідно до
статті 9-1 Закону України "Про об’єкти підвищеної небезпеки", з метою виконання вимог законодавства у сфері діяльності, пов’язаної з об’єктами підвищеної небезпеки, НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Порядок розроблення політики запобігання аваріям на об’єкті підвищеної небезпеки, що додається.
2. Управлінню взаємодії з Державною службою України з надзвичайних ситуацій Міністерства внутрішніх справ України (Корева Ю.) забезпечити подання цього наказу на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України в установленому порядку.
3. Цей наказ набирає чинності з дня його офіційного опублікування.
ПОГОДЖЕНО: Голова Державної служби України з надзвичайних ситуацій Віце-прем’єр-міністр з відновлення України - Міністр розвитку громад, територій та інфраструктури України Перший заступник Міністра захисту довкілля та природних ресурсів України Голова Державної служби України з питань праці Голова Державної регуляторної служби України Міністр охорони здоров’я України Керівник Секретаріату Спільного представницького органу сторони роботодавців на національному рівні Голова Спільного представницького органу об’єднань профспілок | С. Крук О. Кубраков Р. Гречаник І. Дегнера О. Кучер В. Ляшко Р. Іллічов Г. Осовий |
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства внутрішніх
справ України
21 лютого 2023 року № 115
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
08 березня 2023 р.
за № 416/39472
ПОРЯДОК
розроблення політики запобігання аваріям на об’єкті підвищеної небезпеки
I. Загальні положення
1. Цей Порядок визначає механізм розроблення політики запобігання аваріям на об’єкті підвищеної небезпеки 1 та 2 класу (далі - політика), вимоги до її змісту, строки перегляду та процедуру оцінки її ефективності.
2. У цьому Порядку терміни вживаються в таких значеннях:
аварія - небезпечна подія техногенного характеру, що спричинила ураження, травмування населення або створює на окремій території чи території суб’єкта господарювання загрозу життю або здоров’ю населення та призводить до руйнування будівель, споруд, обладнання і транспортних засобів, порушення виробничого або транспортного процесу чи спричиняє наднормативні, аварійні викиди забруднюючих речовин та інший шкідливий вплив на навколишнє природне середовище;
оцінка ефективності політики - оцінювання оператором визначених та вжитих заходів запобігання аваріям на об’єкті підвищеної небезпеки 1 та 2 класу (далі - ОПН);
система управління безпекою - комплекс заходів та дій оператора, спрямованих на недопущення та мінімізацію виникнення аварії на ОПН, що реалізуються ним у внутрішній організаційній структурі, а також у визначенні вимог до персоналу, оцінюванні ризиків, здійсненні оперативного контролю та управління змінами в заходах безпеки, моніторингу їх виконання та перегляду, плануванні на випадок виникнення надзвичайних ситуацій.
( Абзац п’ятий пункту 2 розділу I із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства внутрішніх справ
№ 330 від 13.05.2025 )
3. Політика затверджується розпорядчим документом оператора та вноситься до Державного електронного реєстру об’єктів підвищеної небезпеки (далі — Реєстр) у форматі PDF разом із супровідним листом через електронний кабінет Реєстру в обсязі, визначеному цим Порядком:
( Абзац перший пункту 3 розділу I в редакції Наказу Міністерства внутрішніх справ
№ 330 від 13.05.2025 )
для ОПН, що експлуатується,— у строки, визначені законодавством;
( Абзац другий пункту 3 розділу I в редакції Наказу Міністерства внутрішніх справ
№ 330 від 13.05.2025 )
для ОПН, закінчених будівництвом,- не пізніше ніж за 30 календарних днів до дня подання до відповідного органу державного архітектурно-будівельного контролю заяви про прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом об’єкта та видачу сертифіката.
II. Вимоги до структури політики
1. Структура політики складається із вступної та основної частин.
2. Вступна частина політики повинна відображати:
1) загальні відомості про оператора та ОПН, для якого розроблено політику (вид ОПН відповідно до КВЕД, внутрішня структура; розподіл функцій та обов’язків персоналу ОПН);
2) мету, яку оператор бажає досягти заходами, передбаченими в політиці;
3) спосіб і місце оприлюднення відомостей про розроблену політику.
3. Основна частина політики повинна відображати:
1) зобов’язання оператора щодо забезпечення безпеки на ОПН:
оцінка загрози виникнення аварій та їх можливого переходу на рівень надзвичайних ситуацій з урахуванням наявних небезпечних речовин та речовин, які можуть бути утворені під час аварії,- у межах відповідного ОПН;
ужиття всіх необхідних заходів для запобігання аваріям та ліквідації їх наслідків;
надання компетентному органу інформації для оцінювання потенційної небезпеки ОПН для населення, інших об’єктів та територій і можливості виникнення транскордонного впливу аварії;
забезпечення належного виконання політики;
2) систему управління безпекою, яка спрямовується на розв’язання таких питань:
організаційна структура і персонал - визначення та виконання заходів безпеки шляхом установлення функцій, обов’язків персоналу та його поінформованості, вимог до навчання персоналу і способів його здійснення, вимог до осіб, які виконують роботи згідно з договором підряду, субпідряду, заходи з навчання діям у разі виникнення аварійної ситуації;
ідентифікація та оцінювання основних загроз - затвердження та виконання процедур визначення основних загроз, що можуть виникнути під час нормальної експлуатації обладнання, а також під час виникнення відхилень у роботі обладнання і порушення його роботи внаслідок аварії, оцінка їх ймовірності та тяжкості;
оперативний контроль - визначення, затвердження, запровадження оператором на ОПН процедур, інструкцій з безпечної експлуатації ОПН, управління системою безпеки, її експлуатація в умовах тимчасових простоїв;
управління змінами - визначення оператором та впровадження процедур планування модернізації ОПН;
планування на випадок виникнення аварії - розроблення та впровадження планів локалізації і ліквідації аварій та їх наслідків на ОПН, методів систематичного контролю за їх реалізацією, переглядом та оновленням, запланованих заходів з навчання персоналу ОПН діям, передбаченим цими планами, у тому числі працівників аварійно-рятувальних служб та персоналу, тимчасово задіяному для виконання робіт на території ОПН;
моніторинг виконання - визначення та виконання процедур поточного оцінювання відповідності цілям, установленим оператором у політиці і системі управління безпекою, а також механізмів розслідування та вжиття відповідних коригувальних заходів у разі недосягнення таких цілей;
аудит і перегляд - визначення і виконання оператором процедур оцінки ефективності та придатності визначеної ним системи управління безпекою та заходів політики, документальне підтвердження показників політики і системи управління безпекою.
4. У політиці оператор також відображає заплановані ним заходи, спрямовані на забезпечення належного рівня захисту ОПН, виконання вимог законодавства щодо ОПН з питань цивільного захисту, пожежної і техногенної безпеки, охорони праці, екологічної безпеки та охорони навколишнього природного середовища, санітарно-епідемічної безпеки та містобудування, а саме:
1) здійснення заходів із впровадження автоматизованих систем раннього виявлення надзвичайних ситуацій та оповіщення людей у разі їх виникнення і систем автоматичного протипожежного захисту;
2) створення диспетчерської служби;
3) створення об’єктових формувань та в передбачених законодавством випадках спеціалізованих служб цивільного захисту і необхідної для їх функціонування матеріально-технічної бази;
4) розроблення та впровадження планів локалізації і ліквідації аварій та їх наслідків;
5) проведення об’єктових тренувань і навчань з питань цивільного захисту;
6) забезпечення персоналу засобами колективного та індивідуального захисту;
7) створення і використання матеріальних резервів для запобігання та ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій;
8) організація та здійснення під час виникнення надзвичайних ситуацій заходів з евакуації працівників та майна оператора;
9) забезпечення аварійно-рятувального обслуговування оператора;
10) страхування цивільної відповідальності суб’єктів господарювання за шкоду, яка може бути заподіяна пожежами та аваріями на ОПН;
11) здійснення інженерно-технічних заходів цивільного захисту.
III. Оцінка ефективності та перегляд політики
1. Результатом оцінки ефективності політики для оператора є виявлення недоліків та прогалин у заходах і діях, які забезпечують безпеку та систему управління безпекою, після чого ним складаються висновки про достатність / недостатність дій із вжиття заходів безпеки.
2. Висновки за результатами оцінки ефективності політики є підставою для вжиття оператором додаткових заходів безпеки на ОПН, забезпечення захисту персоналу ОПН і населення в разі виникнення аварії на ОПН, у тому числі для:
перегляду та внесення змін до відповідних документів, що визначають заходи із забезпечення безпеки ОПН, запобігання аваріям, реагування на них, локалізації та ліквідації аварій та їх наслідків;
удосконалення роботи автоматизованих систем контролю.
3. З метою досягнення високого рівня захисту на ОПН оператор постійно переглядає політику, а в разі відсутності підстав для такого перегляду один раз на п’ять років здійснює оцінку її ефективності і вносить до неї зміни (за потреби).
4. Політика переглядається і до неї вносяться зміни також у разі:
зміни технології виробництва, кількості небезпечних речовин на об’єкті, модернізації устаткування;
виникнення аварії на ОПН;
унесення змін до чинних або прийняття нових нормативно-правових актів у сфері діяльності, пов’язаної з ОПН.
5. Оновлена політика вноситься до Реєстру у форматі PDF разом із супровідним листом через електронний кабінет Реєстру протягом 10 робочих днів після її затвердження.
( Пункт 5 розділу III із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства внутрішніх справ
№ 330 від 13.05.2025 )
6. Перевірка відповідності політики вимогам цього Порядку здійснюється також територіальним органом ДСНС під час проведення заходів державного нагляду (контролю).
Начальник Управління взаємодії з Державною службою України з надзвичайних ситуацій Міністерства внутрішніх справ України | Ю. Корева |