Назва засобу/обладнання | Технічне завдання |
1 | 2 |
I. ОБЛАДНАННЯ ЗАГАЛЬНОГО КОРЕКЦІЙНОГО ПРИЗНАЧЕННЯ |
1. Комп’ютерне обладнання та інша техніка | 1.1. Комп’ютер стаціонарний Призначення: для передачі, обробки та зберігання інформації, доступу до мережі Інтернет. Вимоги: відеомонітор діагональ від 21 - для стаціонарного комп’ютера; мінімальна роздільна здатність не менше ніж fulHD; накопичувач HDD або SSD; веб-камера не менше ніж 1.3 Мрх; звуковий адаптер мікрофон, акустична система - динаміки; мережевий інтерфейс бездротової мережі з підтримкою стандартів IEEE: не гірше 802.11b/g/n; мережевий адаптер Ethernet з підтримкою стандартів 100BASE-TX та 1000BASE-T (обов’язково для стаціонарного комп’ютера); клавіатура повнорозмірна, латинсько-кирилична з нанесеними контрастними літерами латинського та українського алфавітів; маніпулятор типу "миша" кількість кнопок - щонайменше три: ліва, права, колесо-кнопка для скролінгу. |
1.2. Портативний комп’ютер (ноутбук, планшетний ПК) Призначення: для передачі, обробки та зберігання інформації, доступу до мережі Інтернет. Вимоги: діагональ від 15 дюймів - для ноутбука, від 9 дюймів для планшетного ПК; процесор підтримка набору інструкцій 86-64; кількість фізичних обчислювальних ядер без використання технологій розподілу ресурсів між ядрами - не менше ніж 2; тактова частота - не менше ніж 1,6 GHz; корпус форм-фактор - мобільний комп’ютер з клавіатурою (ноутбук); оперативна пам’ять об’єм пам’яті не менше ніж 8 GB для вчителя та не менше ніж 4 GB для учня; тип пам’яті - не нижче ніж DDR3 SDRAM; батарея ємність не менше ніж 4000 mAh або не менше 4 годин автономної роботи; відеомонітор інтегрований з корпусом; діагональ не менше ніж 15,6-2 для учня та не менше 17-2 для вчителя, широкоформатний TFT або LCD, 16 : 9; максимальна роздільна здатність не менше ніж 1366 х 768; технологія - LCD IPS, кольоровий дисплей на активній матриці; накопичувач HDD або SSD; графічний адаптер дискретний або інтегрований; апаратна підтримка DirectX не нижче версії 11.Х (де Х - цифра від 0 до 9); апаратна підтримка OpenGL не нижче версії 4.Х (де Х - цифра від 0 до 9); веб-камера (за наявності) інтегрована у корпус; не менше ніж 1.3 Мрх; роздільна здатність відео не нижче HD (1280 х 720); звуковий адаптер інтегрований; інтегровані мікрофон (за наявності) та динаміки; мережевий інтерфейс бездротової мережі інтегрований; з підтримкою стандартів IEEE не гірше 802.11b/g/n; мережевий адаптер Ethernet інтегрований; з підтримкою стандартів 100BASE-TX та 1000BASE-T; зовнішні інтерфейси не менше ніж 2 порти USB 2.0; не менше ніж 1 порт USB 3.0; не менше ніж 1 Ethernet-порт (RJ-45) при використанні дротової мережі в класі; не менше ніж 1 порт VGA, або DVI, або HDMI; не менше ніж 1 порт для підключення гарнітури (роз’єм під штекер TRS 3.5 mm); клавіатура повнорозмірна, інтегрована у корпус, латинсько-кирилична з нанесеними контрастними літерами латинського та українського алфавітів; маніпулятор типу "миша" технологія - оптична; тип підключення USB-інтерфейс; кількість кнопок - щонайменше 3: ліва, права, колесо-кнопка для скролінгу; індукційні системи для підсилення звуку: призначення - забезпечення комфортного звукопідсилення голосу або іншого аудіосигналу з мікрофона безпосередньо в слухові апарати або кохлеарні імпланти користувачів; підсилювач для збільшення потужності: призначення - забезпечення перетворення електричного сигналу невеликої потужності в більш потужний; навушники з кістковою провідністю "Whisper pro": призначення - забезпечення стереофонічної якості звуку. |
|
|
1.3. Пристрій для читання і запису оптичних носіїв Призначення: для читання і запису оптичних носіїв. Вимоги: зовнішній або вмонтований; підтримка зчитування і запису інформації; тип інтерфейсу - USB 2.0 або еквівалентний (для зовнішнього); електроживлення пристрою забезпечується шиною USB (для зовнішнього); сумісний з персональними комп’ютерами вчителя та учнів, підтримує їх завантаження з оптичного диска; набір оптичних дисків типу DVD-RW або DVD+RW із місткістю не менше 4 GB, сумісний з усіма передбаченими цією специфікацією пристроями для читання і запису оптичних носіїв; флеш-накопичувач ємністю не менше 16 GB. |
1.4. Основне преінстальоване програмне забезпечення персонального комп’ютера (ноутбука, планшетного ПК) Призначення: програмне забезпечення персонального комп’ютера (ноутбука, планшетного ПК). Вимоги: операційна система: попередньо встановлена ОС на основі ліцензій вільного поширення або пропрієтарна з підтримкою роботи у локальній обчислювальній мережі з доменною організацією з україномовним інтерфейсом; наявність україномовної підтримки від виробника на території України; повноцінна підтримка роботи користувачів з особливими потребами; безкоштовне оновлення на весь період функціонування, але не менше 5 років; можливість динамічного оновлення дистанційно; наявність дистанційного робочого столу; пакет програмних засобів офісного призначення: преінстальований ліцензійний пакет офісного програмного забезпечення на основі ліцензій вільного поширення або пропрієтарний з україномовним інтерфейсом, сумісний з обраною ОС; наявність україномовної підтримки від виробника на території України; підтримка роботи з найбільш розповсюдженими файловими форматами, а також вбудований додаток для роботи з електронною поштою; набір преінстальованого програмного забезпечення: програмний засіб для управління комп’ютерним класом з україномовним інтерфейсом; антивірусне програмне забезпечення (за необхідності); програмний засіб для роботи з електронною книгою (підручник, методичний посібник тощо) на основі ліцензій вільного поширення або пропрієтарний з україномовним інтерфейсом з технологією захисту авторських прав. |
1.5. Багатофункціональний пристрій для друку, сканування, копіювання Призначення: забезпечення друкування, сканування та копіювання матеріалів. Вимоги: лазерне монохромне друкування формату А4 (чорно-білий або кольоровий ), з роздільною здатністю від 600 dpi (точок на дюйм); сканування формату А4, з роздільною здатністю від 600 х 1200 dpi, з під’єднанням до USB; витратні матеріали для принтера (картридж, папір) |
1.6. Кольоровий принтер А4 Призначення: друк індивідуальних дидактичних матеріалів для занять. Витратні матеріали для принтера (картридж, папір). |
2. Програмне забезпечення | 2.1. Спеціалізовані комп’ютерні програми для вивчення елементів житла родини Призначення: забезпечення збагачення особистого життєвого досвіду дітей про помешкання та сімейні цінності родини. |
2.2. Спеціалізовані комп’ютерні програми для ознайомлення з професіями Призначення: забезпечення збагачення особистого життєвого досвіду дітей про професії близьких людей. |
2.3. Спеціалізовані комп’ютерні програми для вивчення будови тіла людини Призначення: забезпечення збагачення особистого життєвого досвіду дітей про анатомічні особливості людини. |
2.4. Спеціалізовані комп’ютерні програми для вивчення життя на Землі Призначення: забезпечення збагачення особистого життєвого досвіду дітей про світобудову та мешканців планети Земля. |
2.5. Спіціалізовані комп’ютерні програми для вивчення емоцій людини Призначення: забезпечення збагачення особистого життєвого досвіду дітей про темпераменти людей та їх реакцію на різні події, обставини. |
2.6. Спіціалізовані комп’ютерні програми для вивчення явищ природи: пори року, погода, календар Призначення: забезпечення збагачення особистого життєвого досвіду дітей про явища природи. |
2.7. Спіціалізовані комп’ютерні ігри для розвитку логіки Призначення: забезпечення розвитку математичниго мислення дітей. |
2.8. Комп’ютерний слухо-мовленнєвий комплекс Призначення: для проведення індивідуальних та фронтальних занять з корекції слуху та мовлення, розвитку мовлення та формування навичок вимовляння звуків тощо. |
3. Мультимедійне обладнання | 3.1. Мультимедійний проектор для збільшення зображень Призначення: забезпечення збільшення візуальної інформації (відео, фото і тексту). Вимоги: світловий потік від 1100 ANSI люменів; базова роздільна здатність проекційної матриці відповідає SVGA (800 х 600 піке) та краще; наявність корекції вертикальних спотворень типу "трапеція" від ±15°; однорідність освітленості екрану від 90%; контрастність від 300 : 1; формати зображення 4 : 3 з підтримкою 16 : 9; підтримка комп’ютерних роздільних здатностей від 640 х 480 до 1600 х 1200 pixel; зображення від 0,6 до 6,0 м, при проекційній відстані від 1,0 до 10,0 м; довговічність лампи від 2000 годин. |
3.2. Інтерактивна дошка Призначення: забезпечення демонстрації зображень. Вимоги: робоча поверхня: 1624 х 1160 мм, діагональ 1990 мм; внутрішня роздільна здатність 1074 точок (ліній) на см; кріплення до стіни; послідовний порт RS-232 або USB 1.1/2 для зв’язку з комп’ютером; кабель для підключення (входить до комплекту); наявність радіопорта для бездротового планшета вчителя та пультів тестування. |
3.3. Інтерактивна підлога Призначення: демонстрація зображень, організація інтерактивного ігрового простору. |
4. Демонстраційне обладнання | 4.1. Дошка магнітно-крейдова Призначення: для письма, забезпечення демонстрації навчального матеріалу. Вимоги: дошка матового темно-зеленого, темно-коричневого чи чорного кольору на одну, дві, чотири, п’ять робочих поверхонь, може використовуватись як магнітна для кріплення демонстраційного обладнання; мінімальні розміри 600 х 900 мм; підставка - тринога з регулюванням висоти (або аналогічна за призначенням) або набір для кріплення до стіни; обладнана додатковим освітленням; дзеркальні світильники розташовуються на 30 см над верхнім краєм дошки та на 60 см в бік групи перед дошкою; полиця для маркерів, крейди, магнітів тощо; папір для фліпчарту матовий, неяскраво-білий (для кріплення на дошку для демонстрування); набори маркерів, крейди (крейда біла або світла, контрастна щодо фону дошки), магнітів. |
4.2. Відеопроектор для демонстрування відеоматеріалів з текстовим рядком Призначення: візуальна демонстрація навчального матеріалу. |
4.3. Магнітофон або музичний центр Призначення: використання аудіопрограм і записів. Вимоги: радіомікрофони, підсилювач, акустичні колонки. |
4.4. Фланелеграф для фронтальної та індивідуальної роботи Призначення: для демонстрації дидактичних посібників згідно з планом заняття. |
5. Обладнання для обробки і підготовки матеріалів друкованих роздаткових матеріалів | 5.1. Ламінатор (А4) Призначення: для обробки друкованих матеріалів для їх тривалого використання. |
5.2. Різак для паперу (А4) Призначення: для підготовки роздаткових матеріалів. |
6. Меблі | 6.1. Шафа Призначення: для зберігання дидактичних, роздаткових матеріалів, індивідуального корекційного обладнання, іграшок тощо. |
II. ОБЛАДНАННЯ ДЛЯ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ КОРЕКЦІЇ ІГРОВОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ДИТИНИ (для дітей з різними порушеннями психофізичного розвитку) |
1. Іграшки для розвитку первинних рухів і навичок | 1.1. Ігри для дітей раннього віку Призначення: забезпечення розвитку мислення, уяви, моторики, зміцнення фізичних сил, зняття емоційної напруги. Вимоги: кубики, м’ячі, піраміди, кільця, мотрійки, сортери, втулки, вкладки, розбірні іграшки тощо; посібники для розвитку дрібної моторики (іграшки для нанизування, шнурування, загвинчування, зав’язування, наліплюванням деталей). |
1.2. Розвивальні ігри Призначення: забезпечення розвитку мислення, уяви, мови, сприяння розширенню загального кругозору дітей, розвиток кмітливості. Вимоги: "Рибалки" (на магнітах), магнітна ферма, пазли, парні картинки, розрізні картинки (2-8 частин), кубики для складання предметних і сюжетних зображень (з 4-12 кубиків), кубики Кооса, кубики Монтесорі, кубики зі складами та окремими літерами; мозаїка (кнопкова, геометрична, орнаментальна), лото, доміно, маршрутні ігри, ігри-лабіринти, палички Кьюїзенера тощо. |
2. Образно-сюжетні іграшки, атрибути, ігрове обладнання | 2.1. Ляльки, відповідні атрибути Призначення: ознайомлення з призначенням різних предметів, сприяння розширенню загального кругозору дітей, розвиток мислення, уяви, мови. Вимоги: ляльки: немовля, однолітки (образ дитини дошкільного віку; хлопчик і дівчинка); дорослі; літературний персонаж в національному українському одязі (хлопчик, дівчинка); різнонаціональні ляльки (хлопчик, дівчинка) тощо; предмети лялькового вжитку: постільна білизна та одяг, посуд, меблі, санчата, коляска, гойдалка, галантерея; побутова техніка та засоби зв’язку тощо; муляжі; продукти харчування: хлібо-булочні, м’ясо-молочні, кондитерські, овочі, фрукти, бакалія, макети грошей тощо. |
2.2. Обладнання й атрибути для рольової творчої гри Призначення: ознайомлення з призначенням різних предметів, сприяння розширенню загального кругозору дітей, розвиток мислення, уяви, мови. Вимоги: "Кухня", "Магазин", "Перукарня", "Лікарня", "Вулиця", "Майстерня" (ігровий куточок, ігрові набори, відповідні інструменти) тощо. |
3. Іграшки символічні (для ознайомлення з навколишнім світом) | 3.1. Моделі предметів навколишнього світу: Призначення: для занять з розвитку мовлення, ознайомлення з навколишнім середовищем, формування комунікації, навчання ігрової діяльності. Вимоги: "Будинок", "Меблі", "Свійські тварини", "Дикі звірі", "Свійські птахи", "Дикі птахи", "Тварини різних широт", "Зоопарк", "Плазуни", "Риби", "Комахи" тощо; муляжі овочів та фруктів, грибів та ягід, плодів дерев та кущів; ляльки (немовля, однолітки - образ дитини дошкільного віку; хлопчик і дівчинка, сім’я тощо); зразки посуду. |
4. Технічні іграшки | 4.1. Конструкторсько-будівельні іграшки Призначення: для конструктивної діяльності під час занять та вільної гри. Вимоги: кубики для складання предметних і сюжетних зображень; будівельний матеріал з дерева - об’ємні фігури різного кольору; пластмасовий конструктор на зразок "Лего"; об’ємні пазли різної форми (решітка, реп’ях); "Конструктор-механік"; куб Лінка для розвитку тактильної чутливості та покращення зорово-моторної координації (конструктор із дерев’яних фігур; кубики з пофарбованими в різні кольори боками). |
|
4.2. Іграшковий транспорт, атрибути Призначення: ознайомлення з призначенням різни предметів, сприяння розширенню загального кругозору дітей, розвиток мислення, уяви, мови. Вимоги: машинки різного розміру і призначення (вантажівка, кран, сміттєвіз, швидка допомога тощо); механічні/інерційні іграшки, заводні машини, трек для машин, гараж тощо. |
4.3. Конструктор Lego Education: Призначення: забезпечення планування та послідовності виконання завдання, розвитку дрібної моторики, просторових уявлень, навичок комунікації, мислення, моделювання ситуацій (для індивідуальної та парної роботи). Вимоги: Lego Duplo, Lego Soft, Lego System (залежно від призначення, віку та індивідуальних особливостей дитини); тематичні набори: ферма, місто, дикі тварини тощо. |
5. М’яконабивні іграшки | 5.1. М’яконабивні іграшки різного розміру і виду Призначення: ознайомлення з призначенням різних предметів, сприяння розширенню загального кругозору дітей, зняттю емоційної напруги, розвиток мислення, уяви, мови. Вимоги: м’яконабивні іграшки різного розміру і виду; м’яконабивні розвивальні іграшки із застібками, ґудзиками, шнурівками тощо. |
6. Іграшки для художнього і музичного розвитку | 6.1. Іграшкові інструменти Призначення: розвиток причинно-наслідкових зв’язків, слухового сприймання й уваги, пам’яті, зняття емоційної напруги. Вимоги: металофон, ксилофон, барабан, бубон, маракаси, трикутник, сопілка, гітара, піаніно дитяче тощо. |
6.2. Приладдя для малювання Призначення: розвиток художніх здібностей, уяви, просторових уявлень, зняття емоційної напруги. Вимоги: мольберт, фарби, пензлі, фломастери, набори кольорових ручок, олівців, канцтовари, розфарбовки тощо. |
6.3. Обладнання для театралізованої діяльності Призначення: розвиток мовлення, уяви, пам’яті, зняття емоційної напруги. Вимоги: персонажі художніх творів у вигляді пальчикового, тіньового, настільного театру; ляльки бі-ба-бо; ляльки-маріонетки; ляльки-рукавички; іграшки-саморобки; театр рукавичок; тіньовий театр; пальчиковий театр; театр іграшок; площинний театр; деталі одягу для театралізованої діяльності; маски; ширма тощо. |
7. Іграшки для фізичного розвитку | 7.1. Спортивне знаряддя Призначення: забезпечення загального фізичного розвитку, підвищення спритності та витривалості, фізичної та емоційної розрядки. Вимоги: м’ячі, скакалки, фітболи, обручі, городки, кеглі тощо. |
8. Настільні ігри з правилами | 8.1. Ігри на друкованій основі Призначення: забезпечення формування та розвитку комунікацій, мислення, уяви тощо. Вимоги: ігри на друкованій основі різної тематики (поле, кубики, фішки тощо). |
III. ОБЛАДНАННЯ ДЛЯ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ РОЗВИТКУ ДИТИНИ ІЗ СЕНСОРНИМИ ПОРУШЕННЯМИ (для сліпих дітей та зі зниженим зором) |
1. Апарати, прилади спеціального призначення | 1.1. Прилади для відтворення звуків Призначення: відтворення текстових та аудіофайлів різних форматів, здійснення звукозапису тощо. Вимоги: програмні апаратні засоби синтезу мови; тифломагнітола; плеєр; годинники, "які говорять", тощо. |
2. Допоміжні засоби для проведення корекційної роботи | 2.1. Пов’язки на очі Призначення: використання збережених аналізаторів без допомоги зору. Вимоги: чорні або кольорові пов’язки з м’якої бавовняної тканини. |
2.2. Окуляри з зеленим склом Призначення: зняття зорової астенопії. Вимоги: пластикова оправа, зелене скло. |
3. Збільшувальні прилади | 3.1. Настільна лупа для проведення дослідних робіт Призначення: забезпечення дослідження та навчання. Вимоги: пристрій із захисною кришкою для лінзи; кут нахилу лупи регулюється; можливість підсвітки; можливість індивідуального підбору кратності. |
3.2. Бінокулярна лупа для індивідуального використання Призначення: забезпечення збільшення графічного зображення. Вимоги: можливість працювати з дрібними предметами; пристосування для утримування пристрою на лобі користувача; одна або кілька лінз для зміни кратності; індивідуальний підбір. |
3.3. Лупа-лiнiйка цилiндрична, збірна для збільшення графічних зображень Призначення: забезпечення дослідження, читання літератури, вивчення карт, малюнків, збільшення об’єкта. Вимоги: можливість проведення вимірів предмета; довжина обладнання до 300 мм |
3.4. Складні лупи для збільшення предметів Призначення: для індивідуального користування, забезпечення збільшення зображення. Вимоги: захисний корпус для лупи; різного діаметру й оптичної сили; лупа з однією лінзою (складна багатолінзова конструкція), з підсвіткою / без підсвітки. Підбираються кратність збільшення і підсвітка відповідно до індивідуальних зорових можливостей дитини. |
3.5. Світлопольна лупа асферична Призначення: збільшення зображення і тексту; забезпечення зручного положення під час читання за рахунок зручного нахилу огляду і розташування лупи на поверхні аркуша з текстом або зображенням із створенням і зберіганням постійно його збільшення. Вимоги: легка лупа з великим полем огляду; асферична поверхня; збільшення яскравості зображення за рахунок додаткового фокусування світла прозорими гранями, які мають спеціальну огранку; полегшена, цільна, виготовлена з PXM, зареєстрованого матеріалу полімеру. |
3.6. Світлопольна лупа зі світлодіодним підсвічуванням Призначення: забезпечення збільшення зображення і тексту за рахунок розміщення лупи на аркуші. Вимоги: якісний матеріал корпусу і лінзи; висота стінок лінзи дорівнює фокусній відстані; вставка з кольоровою смужкою для підкреслення рядка при читанні; різний діаметр та оптична сила (залежно від індивідуальних потреб та зорових можливостей дитини); різна форма: кругла, прямокутна, циліндрична тощо; з підсвіткою; елементи живлення (батарейка). Кратність збільшення та підсвітка підбираються відповідно до індивідуальних зорових можливостей дитини. |
3.7. Монокуляри Галiлея Призначення: здійснення спостережень за віддаленими об’єктами. Вимоги: лінзи; позитивний об’єктив; негативний окуляр. |
3.8. Портативні відеозбільшувачі Призначення: для збільшення дрібних або наближення віддалених об’єктів з відображенням їх на вбудованому екрані. Вимоги: компактний пристрій з камерою та екраном; наявність колірних схем підвищення контрастності, інвертування і зміни кольорів; регульоване збільшення картинки; широкоформатний повнокольоровий дисплей з високою роздільною здатністю; режими висококонтрастного зображення з різними колірними схемами; автофокус двох режимів - читання і письма; знімок стоп-кадру; складна ручка для зручності читання. |
|
3.9. Збільшувальне електронне телевізійне обладнання (індивідуальне) Призначення: для збільшення об’єктів з відображенням їх на екрані. Вимоги: електронна збільшувальна система; електронна лупа тощо. |
4. Прилади для підсвічування | 4.1. Лампа настільна для індивідуального освітлення Призначення: для забезпечення додаткового освітлення робочої зони. Для індивідуального користування для дітей з порушеннями зору (за потреби). Використовується разом із загальним освітленням. Вимоги: лампа із захисним абажуром, щоб світло потрапляло лише на робочу поверхню; жорстке кріплення на поверхні столу; гнучкий кронштейн, що дає змогу змінювати кут нахилу та висоту джерела світла. |
4.2. Тифлоприлад типу "Світлячок" Призначення: розвиток простежувальної функції зору; сприяння формуванню бінокулярного зору; забезпечення зорово-рухової координації. Вимоги: робоче поле з оргскла; підсвічування; кріплення для аркушів паперу. |
5. Прилади навчальні | 5.1. Прилад для рельєфного малювання ("Школяр") Призначення: рельєфне креслення та малювання. Вимоги: металевий прилад-рамка із защіпками для фіксування паперу, плівки; гумова основа для паперу/плівки; ручка/грифель. |
5.2. Тифлоприлад (конструктор) "Графіка" Призначення: для побудови зображень, фігур, графіків тощо за допомогою магнітної основи та магнітних деталей. Вимоги: магнітна дошка; набір магнітних деталей. |
5.3. Магнітний конструктор Призначення: для розвитку сприймання об’ємних предметів, створення об’ємних предметів; розвиток моторики рук. Вимоги: магнітні трубки (можуть бути різних розмірів та кількості); сталеві кульки, магнітні шукачі. |
5.4. Навушники для індивідуального використання Призначення: отримання звукових сигналів безпосередньо користувачем. Вимоги: пристрій на обидва вуха; пристосування для кріплення пристрою на голові; м’які подушечки на вуха. |
6. Дидактичні матеріали | 6.1. Рухові модулі "сканер-сфера" Призначення: формування навичок простежування за предметами, що рухаються, та за рухами власних рук. Формування вміння фіксувати зір на зоровому стимулі, не втрачаючи його з поля зору. Розвиток системи "рука-око". Удосконалення зорово-просторової орієнтації. Розширення поля зору. Вимоги: закріплені на стелі або стіні кулі різного розміру, які рухаються у вертикальній та горизонтальній площині; на кулях розміщені фіксовані або змінні зображення предметів, літер, цифр. |
6.2. Зорові маршрути за системою В.Ф. Базарного Призначення: зняття зорової астенопії. Поліпшення гемодинаміки очей. Розвиток простежуючої функції очей. Вимоги: зорові траєкторії на стіні та стелі. |
6.3. Посібник "Моталочки" Призначення: розвиток системи "рука-око", дрібних м’язів руки та ока, скоординованості рухів, формування вміння діяти руками під контролем зору. Вимоги: клубочки, палички, котушки, трубочки із закріпленими на них стрічками, нитками, шнурками, мотузочками різних товщини, кольору та фактури. |
6.4. Набір геометричних фігур Призначення: розвиток великої моторики, гнучкості кисті, просторового уявлення; координація рухів; вивчення геометричних тіл, фігури квадрата, круга та прямокутника, використання у проведенні навчання грамоті незрячих дітей (літери та звуки). Вимоги: матеріал - ударостійкий пластик, шліфоване дерево; розмір від 3 см та більше. |
6.5. Моделі для розвитку немовленнєвих засобів спілкування Призначення: формування уявлень про жести та міміку людини: пози та рухи людей, тварин; розвиток невербальних засобів комунікації. Вимоги: моделі тіла людини з рухомими частинами; моделі обличчя з різними мімічними виразами; емоційний куб з різними виразами обличчя, що розрізняються на дотик; моделі та іграшки тварин у різних позах та з рухомими частинами. |
6.6. Рельєфні картки з iлюстрацiями для дидактичних занять Призначення: забезпечення розвитку мислення, мовлення, комунікації. Вимоги до тематики: побудова вислову зi слів, що містять назву предмета, дії, ознаки, обставини місця; класифікація слів за родовидовими ознаками, розподіл на тематичні групи; класифікація слів, що означають властивості предметів: колір, форма, смак, величина, матеріал; скоромовки на правильну вимову голосних i приголосних звуків; розпізнавання предметів за кольором, розміром, формою; демонстрація i визначення назви зображених предметів у певній послідовності; визначення характерних ознак предметів; побудова речення за зразком, малюнком, схемою; поняття про кiлькiсну характеристику предметних множин; поняття про величину; способи порівняння: накладання, прикладання, вимірювання на око; просторові поняття; поняття маси; співвідношення маси, об’єму, розміру предметів; часові поняття; співвідношення: глибокий, мілкий; порівняння за віком: молодший, старший; меблі: житлова кімната, спальня, кухня, вітальня, передпокій; побудова зв’язного висловлювання за поданим початком, малюнком, серією малюнків тощо. |
6.7. Альбоми для рельєфного малювання Призначення: забезпечення розвитку уяви, творчості, моторики, забезпечення умов для творчості незрячим від народження дітям. Вимоги: рельєфні зображення з плоскодрукованим включенням; абетка за системою Брайля. |
6.8. Макети будівель та приміщень Призначення: розвиток логічного мислення; розвиток просторового мислення; розвиток просторового орієнтування; розвивальні ігри. Вимоги: макети приміщень (садочка, школи, ігрових центрів, аптеки, супермаркета, магазину, лікарні тощо) з відкритим дахом, наближені до реальності, щоб діти з порушеннями зору могли ознайомитись з розміщенням атрибутів та обладнання всередині будівель; матеріал - пластик. |
6.9. Трафарети для виконання графічних та рельєфно-графічних зображень Призначення: виконання рельєфних та графічних зображень; розвиток навичок плоского письма; розвиток дотикового та зорового сприймання. Вимоги й тематика: комплекти різнотематичних трафаретів; літери; цифри; геометричні фігури; об’єкти природи; предмети побуту тощо. |
|
6.10. Друковані картки для індивідуальної роботи Призначення: забезпечення дидактичної роботи з незрячими особами. Вимоги й тематика: картки з позначками: верх, низ; контурне зображення предметів побуту, природи, геометричних фігур; правила поведінки дітей; правила дорожнього руху тощо. |
6.11. Дидактичний набір з підсвіткою для дітей зі зниженим зором Призначення: для ознайомлення с кольорами, геометричними фігурами, літерами, цифрами; розвиток уваги, моторики, зорового і дотикового сприймання. Вимоги: лайтбокс (коробка з освітленням); комплект ліхтариків; прозорі накладки (різнокольорові); акрилові геометричні фігури; акрилові літери; акрилові цифри; різнокольорові прозорі геометричні фігури в дерев’яних рамках; набір карток з намальованими предметами; гелеві подушечки. |
6.12. Дидактичний набір для дітей з порушеннями зору Призначення: розвиток причинно-наслідкових зв’язків, зорової уваги, координації очей і рук, дотикового і слухового сприймання. Вимоги: комунікатор для осіб з порушеннями зору; комунікатор з підсвічуванням; комунікатор із символами для незрячих; тактильний комунікатор; музична скринька з підсвічуванням; комплекс розвивальних та настільних ігор, адаптованих для дітей з порушеннями зору. |
6.13. Засоби для розвитку дрібної моторики та дотикового сприймання Призначення: забезпечення тренування, розвитку моторики, мислення. Вимоги: дротяний тренажер для моторики рук; мозаїка; шнурівка; конструктор; пазли. |
7. Засоби для проведення занять із просторового орієнтування | 7.1. Прилади для орієнтування у просторі Призначення: забезпечення орієнтування у просторі, безпеки пересування та виконання сигнальної функції. Вимоги: палиці тактильно-орієнтувальні; наконечники до палиць; палиці опорно-орієнтувальні; палиці складні; локаторні пристрої для орієнтування; направлений індикатор освітлення; звукові маячки. |
7.2. Мішені зі звуковими сигналами для орієнтування дітей з порушеннями зору Призначення: розвиток точності, просторового орієнтування, слухового сприймання, орієнтування на джерело звуку тощо. Вимоги: мішені з різними секторами; у кожному секторі має бути інший звук та інший колір. |
7.3. Спеціальні м’ячі зі звуковими сигналами Призначення: розвиток координації рухів, уваги, реакції, просторового орієнтування. Для занять фізичною культурою, рухливих ігор, просторового орієнтування та загального фізичного розвитку дітей з порушеннями зору. Вимоги: м’ячі різних розмірів та ваги, що мають вбудовані джерела шуму (механічні або електронні), які можуть використовуватися для різноманітних ігор. |
8. Програмне забезпечення | 8.1. Спеціалізовані комп’ютерні програми для розвитку зорових функцій, формування навичок орієнтування у просторі ("Квітка", "Павучок", "Хрестики", "Коректор зору" (Eye corrector), "Клинок", Eyeleo, F. Lux, "Орбіс", Relax тощо). Призначення: коригування амбліопії, короткозорості, косоокості, стимуляція зорового сприймання, тренування та зміцнення окорухових м’язів, зняття спазмів акомодації, покращення кровообігу очей. |
IV. ОБЛАДНАННЯ ДЛЯ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ РОЗВИТКУ ДИТИНИ ІЗ СЕНСОРНИМИ ПОРУШЕННЯМИ (для глухих дітей та зі зниженим слухом) |
1. Апарати, прилади спеціального призначення | 1.1. Програмно-апаратний комплекс для корекційно-розвиткової роботи Призначення: забезпечення комплексної роботи з дітьми з порушеннями слуху, звуковимови, голосоутворення, з порушеннями сенсомоторних функцій мовлення; розвиток слуху, мовлення, формування та корекція звуковимови у дітей дошкільного віку. Вимоги: можливість розвитку слуху, мовлення, формування та корекції звуковимови у дітей (від двох років); візуалізація, запис, вимірювання та зберігання спектрів фонем: частотний діапазон від 250-10000 Hz; динамічний діапазон від 5 dB-80 dB; кількість звукових модулів по середовищах (з 10 звуками) - 10 одиниць; аналіз характеристик голосу (нижня форманта): діапазон від 70-980 Hz. |
1.2. Комп’ютерний тренажер для вивчення української жестової мови Призначення: забезпечення вивчення жестів української жестової мови. Вимоги: можливість індивідуальної самостійної роботи з вивчення та відпрацювання жестів; можливість колективного навчання у закладі дошкільної освіти. |
1.3. Звукопідсилювальна апаратура колективного призначення (FM-системи) Призначення: для забезпечення проведення освітнього процесу з дітьми з порушеннями слуху. Вимоги: можливість колективного навчання у закладі дошкільної освіти. |
2. Моделі площинні, об’ємні | 2.1. Таблиці для розвитку мовлення Призначення: забезпечення формування вимови та розвитку мовлення. Вимоги до тематики: привітання: слова/жести ввічливості; таблиці жестовою мовою: абетка дактильна розкладна; абетка українська словесна; абетка української жестової мови; середовище життєдіяльності; одиниці вимірювання; пори року; рослинний і тваринний світ; побут і транспорт; предметні та сюжетні малюнки до змісту окремих слів, речень та частин тексту: пори року з iлюстрацiями фактору життя людей, тварин тощо. |
3. Дидактичні посібники | 3.1. Картки з ілюстраціями словесною та жестовою мовами для розвитку мовлення Призначення: забезпечення формування та розвитку навичок комунікації. Вимоги до тематики: можливість побудови вислову зi слів, що містять назву предмета, дії, ознаки, обставини місця; класифiкацiя слів за родовидовими ознаками, розподіл на тематичні групи; класифiкацiя слів, що означають властивості предметів: колір, форма, смак, величина, матеріал; скоромовки для відпрацювання правильної вимови голосних i приголосних звуків; визначення та розподілення предметів за кольором, розміром i формою; визначення назви предмета за зображенням та демонстрування карток у певній послідовності; визначення характерних ознак предмета; можливість побудови речення за зразком, малюнком, схемою; поняття про кiлькiсну характеристику предметних множин; поняття про величини (маса, об’єм, розмір, час); серія малюнків з різними способами порівняння просторових понять; порівняння за віком (молодший, старший); відмінність меблів за призначенням (спальня, кухня, вітальня, передпокій тощо). |
3.2. Альбоми для розвитку мовлення Призначення: забезпечення розвитку мовлення, навичок комунікації. Вимоги до тематики: книжечки-малюки із сюжетними жартівливими зображеннями з життя дітей, тварин, птахів тощо; можливість виконання логопедичних вправ; побудова власного тексту за опорними словами, iлюстрацiями, вiдеоматерiалами; дотримання послідовності дій (у домашній спальні, ванній, їдальні, передпокої, в місцях культурного відпочинку); послідовність дій під час виробництва одягу, автомобілів, меблів, продуктів харчування тощо. |
3.3. Дидактичні ігри для розвитку мовлення Призначення: забезпечення розвитку мовлення, навичок комунікації. Вимоги й тематика: можливість розв’язання та складання задач: малюнки для складання задач зi зразками задач змагального характеру; набір текстів задач без змагальності; фігури та зразки для моделювання; сюжетні ігри; сюжетне лото; геометричне лото; геометричне доміно. |
3.4. Казки, оповідання жестовою мовою для розвитку двомовності: Призначення: забезпечення усвідомленого розуміння понять жестами і словами. Вимоги й тематика: набір відеоматеріалів з поясненням жестовою мовою та ілюстрованим супроводом; тематика: казки про тварин, оповідання про вчинки людей тощо. |