• Посилання скопійовано
Документ підготовлено в системі iplex

Про затвердження Типового переліку спеціальних засобів корекції психофізичного розвитку дітей з особливими освітніми потребами, які навчаються в інклюзивних та спеціальних групах закладів дошкільної освіти

Міністерство освіти і науки України | Наказ, Перелік від 01.04.2019 № 423 | Документ не діє
Реквізити
  • Видавник: Міністерство освіти і науки України
  • Тип: Наказ, Перелік
  • Дата: 01.04.2019
  • Номер: 423
  • Статус: Документ не діє
  • Посилання скопійовано
Реквізити
  • Видавник: Міністерство освіти і науки України
  • Тип: Наказ, Перелік
  • Дата: 01.04.2019
  • Номер: 423
  • Статус: Документ не діє
Документ підготовлено в системі iplex
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
НАКАЗ
01.04.2019 № 423
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
17 квітня 2019 р.
за № 403/33374
( Наказ втратив чинність на підставі Наказу Міністерства освіти і науки № 873 від 21.06.2019 )
Про затвердження Типового переліку спеціальних засобів корекції психофізичного розвитку дітей з особливими освітніми потребами, які навчаються в інклюзивних та спеціальних групах закладів дошкільної освіти
Відповідно до частини другої статті 103-3 Бюджетного кодексу України , абзацу третього пункту 4 Порядку та умов надання субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на надання державної підтримки особам з особливими освітніми потребами , затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14 лютого 2017 року № 88 (зі змінами), та з метою забезпечення дітей з особливими освітніми потребами спеціальними засобами корекції психофізичного розвитку, які дають змогу дитині опанувати освітню програму,
НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Типовий перелік спеціальних засобів корекції психофізичного розвитку дітей з особливими освітніми потребами, які навчаються в інклюзивних та спеціальних групах закладів дошкільної освіти, що додається.
2. Директорату інклюзивної та позашкільної освіти (Хіврич В.В.) забезпечити подання цього наказу на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України у встановленому законодавством порядку.
3. Цей наказ набирає чинності з дня його офіційного опублікування.
4. Контроль за виконанням цього наказу покласти на першого заступника Міністра Хобзея П.К.
МіністрЛ.М. Гриневич
ПОГОДЖЕНО:

Генеральний Секретар Громадської спілки
"Всеукраїнське громадське об’єднання
"Національна Асамблея людей
з інвалідністю України"





В. Назаренко
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства
освіти і науки України
01 квітня 2019 року № 423
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
17 квітня 2019 р.
за № 403/33374
ТИПОВИЙ ПЕРЕЛІК
спеціальних засобів корекції психофізичного розвитку дітей з особливими освітніми потребами, які навчаються в інклюзивних та спеціальних групах закладів дошкільної освіти
Назва засобу/обладнанняТехнічне завдання
12
I. ОБЛАДНАННЯ ЗАГАЛЬНОГО КОРЕКЦІЙНОГО ПРИЗНАЧЕННЯ
1. Комп’ютерне обладнання та інша техніка1.1. Комп’ютер стаціонарний
Призначення: для передачі, обробки та зберігання інформації, доступу до мережі Інтернет.
Вимоги:
відеомонітор
діагональ від 21 - для стаціонарного комп’ютера;
мінімальна роздільна здатність не менше ніж fulHD;
накопичувач HDD або SSD;
веб-камера
не менше ніж 1.3 Мрх;
звуковий адаптер
мікрофон, акустична система - динаміки;
мережевий інтерфейс бездротової мережі
з підтримкою стандартів IEEE: не гірше 802.11b/g/n;
мережевий адаптер Ethernet
з підтримкою стандартів 100BASE-TX та 1000BASE-T (обов’язково для стаціонарного комп’ютера);
клавіатура повнорозмірна, латинсько-кирилична з нанесеними контрастними літерами латинського та українського алфавітів;
маніпулятор типу "миша"
кількість кнопок - щонайменше три: ліва, права, колесо-кнопка для скролінгу.
1.2. Портативний комп’ютер (ноутбук, планшетний ПК)
Призначення: для передачі, обробки та зберігання інформації, доступу до мережі Інтернет.
Вимоги:
діагональ від 15 дюймів - для ноутбука, від 9 дюймів для планшетного ПК;
процесор
підтримка набору інструкцій 86-64;
кількість фізичних обчислювальних ядер без використання технологій розподілу ресурсів між ядрами - не менше ніж 2;
тактова частота - не менше ніж 1,6 GHz;
корпус
форм-фактор - мобільний комп’ютер з клавіатурою (ноутбук);
оперативна пам’ять
об’єм пам’яті не менше ніж 8 GB для вчителя та не менше ніж 4 GB для учня;
тип пам’яті - не нижче ніж DDR3 SDRAM;
батарея
ємність не менше ніж 4000 mAh або не менше 4 годин автономної роботи;
відеомонітор
інтегрований з корпусом;
діагональ не менше ніж 15,6-2 для учня та не менше 17-2 для вчителя, широкоформатний TFT або LCD, 16 : 9;
максимальна роздільна здатність не менше ніж 1366 х 768;
технологія - LCD IPS, кольоровий дисплей на активній матриці;
накопичувач HDD або SSD;
графічний адаптер
дискретний або інтегрований;
апаратна підтримка DirectX не нижче версії 11.Х (де Х - цифра від 0 до 9);
апаратна підтримка OpenGL не нижче версії 4.Х (де Х - цифра від 0 до 9);
веб-камера (за наявності)
інтегрована у корпус;
не менше ніж 1.3 Мрх;
роздільна здатність відео не нижче HD (1280 х 720);
звуковий адаптер
інтегрований;
інтегровані мікрофон (за наявності) та динаміки;
мережевий інтерфейс бездротової мережі
інтегрований;
з підтримкою стандартів IEEE не гірше 802.11b/g/n;
мережевий адаптер Ethernet
інтегрований;
з підтримкою стандартів 100BASE-TX та 1000BASE-T;
зовнішні інтерфейси
не менше ніж 2 порти USB 2.0;
не менше ніж 1 порт USB 3.0;
не менше ніж 1 Ethernet-порт (RJ-45) при використанні дротової мережі в класі;
не менше ніж 1 порт VGA, або DVI, або HDMI;
не менше ніж 1 порт для підключення гарнітури (роз’єм під штекер TRS 3.5 mm);
клавіатура
повнорозмірна, інтегрована у корпус, латинсько-кирилична з нанесеними контрастними літерами латинського та українського алфавітів;
маніпулятор типу "миша"
технологія - оптична;
тип підключення USB-інтерфейс;
кількість кнопок - щонайменше 3: ліва, права, колесо-кнопка для скролінгу;
індукційні системи для підсилення звуку:
призначення - забезпечення комфортного звукопідсилення голосу або іншого аудіосигналу з мікрофона безпосередньо в слухові апарати або кохлеарні імпланти користувачів;
підсилювач для збільшення потужності:
призначення - забезпечення перетворення електричного сигналу невеликої потужності в більш потужний;
навушники з кістковою провідністю "Whisper pro":
призначення - забезпечення стереофонічної якості звуку.
1.3. Пристрій для читання і запису оптичних носіїв
Призначення: для читання і запису оптичних носіїв.
Вимоги:
зовнішній або вмонтований;
підтримка зчитування і запису інформації;
тип інтерфейсу - USB 2.0 або еквівалентний (для зовнішнього);
електроживлення пристрою забезпечується шиною USB (для зовнішнього);
сумісний з персональними комп’ютерами вчителя та учнів, підтримує їх завантаження з оптичного диска;
набір оптичних дисків типу DVD-RW або DVD+RW із місткістю не менше 4 GB, сумісний з усіма передбаченими цією специфікацією пристроями для читання і запису оптичних носіїв;
флеш-накопичувач ємністю не менше 16 GB.
1.4. Основне преінстальоване програмне забезпечення персонального комп’ютера (ноутбука, планшетного ПК)
Призначення: програмне забезпечення персонального комп’ютера (ноутбука, планшетного ПК).
Вимоги:
операційна система:
попередньо встановлена ОС на основі ліцензій вільного поширення або пропрієтарна з підтримкою роботи у локальній обчислювальній мережі з доменною організацією з україномовним інтерфейсом;
наявність україномовної підтримки від виробника на території України;
повноцінна підтримка роботи користувачів з особливими потребами;
безкоштовне оновлення на весь період функціонування, але не менше 5 років;
можливість динамічного оновлення дистанційно;
наявність дистанційного робочого столу;
пакет програмних засобів офісного призначення:
преінстальований ліцензійний пакет офісного програмного забезпечення на основі ліцензій вільного поширення або пропрієтарний з україномовним інтерфейсом, сумісний з обраною ОС;
наявність україномовної підтримки від виробника на території України;
підтримка роботи з найбільш розповсюдженими файловими форматами, а також вбудований додаток для роботи з електронною поштою;
набір преінстальованого програмного забезпечення:
програмний засіб для управління комп’ютерним класом з україномовним інтерфейсом;
антивірусне програмне забезпечення (за необхідності);
програмний засіб для роботи з електронною книгою (підручник, методичний посібник тощо) на основі ліцензій вільного поширення або пропрієтарний з україномовним інтерфейсом з технологією захисту авторських прав.
1.5. Багатофункціональний пристрій для друку, сканування, копіювання
Призначення: забезпечення друкування, сканування та копіювання матеріалів.
Вимоги:
лазерне монохромне друкування формату А4 (чорно-білий або кольоровий ), з роздільною здатністю від 600 dpi (точок на дюйм);
сканування формату А4, з роздільною здатністю від 600 х 1200 dpi, з під’єднанням до USB;
витратні матеріали для принтера (картридж, папір)
1.6. Кольоровий принтер А4
Призначення: друк індивідуальних дидактичних матеріалів для занять.
Витратні матеріали для принтера (картридж, папір).
2. Програмне забезпечення2.1. Спеціалізовані комп’ютерні програми для вивчення елементів житла родини
Призначення: забезпечення збагачення особистого життєвого досвіду дітей про помешкання та сімейні цінності родини.
2.2. Спеціалізовані комп’ютерні програми для ознайомлення з професіями
Призначення: забезпечення збагачення особистого життєвого досвіду дітей про професії близьких людей.
2.3. Спеціалізовані комп’ютерні програми для вивчення будови тіла людини
Призначення: забезпечення збагачення особистого життєвого досвіду дітей про анатомічні особливості людини.
2.4. Спеціалізовані комп’ютерні програми для вивчення життя на Землі
Призначення: забезпечення збагачення особистого життєвого досвіду дітей про світобудову та мешканців планети Земля.
2.5. Спіціалізовані комп’ютерні програми для вивчення емоцій людини
Призначення: забезпечення збагачення особистого життєвого досвіду дітей про темпераменти людей та їх реакцію на різні події, обставини.
2.6. Спіціалізовані комп’ютерні програми для вивчення явищ природи: пори року, погода, календар
Призначення: забезпечення збагачення особистого життєвого досвіду дітей про явища природи.
2.7. Спіціалізовані комп’ютерні ігри для розвитку логіки
Призначення: забезпечення розвитку математичниго мислення дітей.
2.8. Комп’ютерний слухо-мовленнєвий комплекс
Призначення: для проведення індивідуальних та фронтальних занять з корекції слуху та мовлення, розвитку мовлення та формування навичок вимовляння звуків тощо.
3. Мультимедійне обладнання3.1. Мультимедійний проектор для збільшення зображень
Призначення: забезпечення збільшення візуальної інформації (відео, фото і тексту).
Вимоги:
світловий потік від 1100 ANSI люменів;
базова роздільна здатність проекційної матриці відповідає SVGA (800 х 600 піке) та краще;
наявність корекції вертикальних спотворень типу "трапеція" від ±15°; однорідність освітленості екрану від 90%;
контрастність від 300 : 1;
формати зображення 4 : 3 з підтримкою 16 : 9;
підтримка комп’ютерних роздільних здатностей від 640 х 480 до 1600 х 1200 pixel;
зображення від 0,6 до 6,0 м, при проекційній відстані від 1,0 до 10,0 м;
довговічність лампи від 2000 годин.
3.2. Інтерактивна дошка
Призначення: забезпечення демонстрації зображень.
Вимоги:
робоча поверхня: 1624 х 1160 мм, діагональ 1990 мм;
внутрішня роздільна здатність 1074 точок (ліній) на см;
кріплення до стіни;
послідовний порт RS-232 або USB 1.1/2 для зв’язку з комп’ютером;
кабель для підключення (входить до комплекту);
наявність радіопорта для бездротового планшета вчителя та пультів тестування.
3.3. Інтерактивна підлога
Призначення: демонстрація зображень, організація інтерактивного ігрового простору.
4. Демонстраційне обладнання4.1. Дошка магнітно-крейдова
Призначення: для письма, забезпечення демонстрації навчального матеріалу.
Вимоги:
дошка матового темно-зеленого, темно-коричневого чи чорного кольору на одну, дві, чотири, п’ять робочих поверхонь, може використовуватись як магнітна для кріплення демонстраційного обладнання;
мінімальні розміри 600 х 900 мм;
підставка - тринога з регулюванням висоти (або аналогічна за призначенням) або набір для кріплення до стіни;
обладнана додатковим освітленням;
дзеркальні світильники розташовуються на 30 см над верхнім краєм дошки та на 60 см в бік групи перед дошкою;
полиця для маркерів, крейди, магнітів тощо;
папір для фліпчарту матовий, неяскраво-білий (для кріплення на дошку для демонстрування);
набори маркерів, крейди (крейда біла або світла, контрастна щодо фону дошки), магнітів.
4.2. Відеопроектор для демонстрування відеоматеріалів з текстовим рядком
Призначення: візуальна демонстрація навчального матеріалу.
4.3. Магнітофон або музичний центр
Призначення: використання аудіопрограм і записів.
Вимоги:
радіомікрофони, підсилювач, акустичні колонки.
4.4. Фланелеграф для фронтальної та індивідуальної роботи
Призначення: для демонстрації дидактичних посібників згідно з планом заняття.
5. Обладнання для обробки і підготовки матеріалів друкованих роздаткових матеріалів5.1. Ламінатор (А4)
Призначення: для обробки друкованих матеріалів для їх тривалого використання.
5.2. Різак для паперу (А4)
Призначення: для підготовки роздаткових матеріалів.
6. Меблі6.1. Шафа
Призначення: для зберігання дидактичних, роздаткових матеріалів, індивідуального корекційного обладнання, іграшок тощо.
II. ОБЛАДНАННЯ ДЛЯ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ КОРЕКЦІЇ ІГРОВОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ДИТИНИ
(для дітей з різними порушеннями психофізичного розвитку)
1. Іграшки для розвитку первинних рухів і навичок1.1. Ігри для дітей раннього віку
Призначення: забезпечення розвитку мислення, уяви, моторики, зміцнення фізичних сил, зняття емоційної напруги.
Вимоги:
кубики, м’ячі, піраміди, кільця, мотрійки, сортери, втулки, вкладки, розбірні іграшки тощо;
посібники для розвитку дрібної моторики (іграшки для нанизування, шнурування, загвинчування, зав’язування, наліплюванням деталей).
1.2. Розвивальні ігри
Призначення: забезпечення розвитку мислення, уяви, мови, сприяння розширенню загального кругозору дітей, розвиток кмітливості.
Вимоги:
"Рибалки" (на магнітах), магнітна ферма, пазли, парні картинки, розрізні картинки (2-8 частин), кубики для складання предметних і сюжетних зображень (з 4-12 кубиків), кубики Кооса, кубики Монтесорі, кубики зі складами та окремими літерами; мозаїка (кнопкова, геометрична, орнаментальна), лото, доміно, маршрутні ігри, ігри-лабіринти, палички Кьюїзенера тощо.
2. Образно-сюжетні іграшки, атрибути, ігрове обладнання2.1. Ляльки, відповідні атрибути
Призначення: ознайомлення з призначенням різних предметів, сприяння розширенню загального кругозору дітей, розвиток мислення, уяви, мови.
Вимоги:
ляльки: немовля, однолітки (образ дитини дошкільного віку; хлопчик і дівчинка); дорослі; літературний персонаж в національному українському одязі (хлопчик, дівчинка); різнонаціональні ляльки (хлопчик, дівчинка) тощо;
предмети лялькового вжитку: постільна білизна та одяг, посуд, меблі, санчата, коляска, гойдалка, галантерея;
побутова техніка та засоби зв’язку тощо;
муляжі;
продукти харчування: хлібо-булочні, м’ясо-молочні, кондитерські, овочі, фрукти, бакалія, макети грошей тощо.
2.2. Обладнання й атрибути для рольової творчої гри
Призначення: ознайомлення з призначенням різних предметів, сприяння розширенню загального кругозору дітей, розвиток мислення, уяви, мови.
Вимоги:
"Кухня", "Магазин", "Перукарня", "Лікарня", "Вулиця", "Майстерня" (ігровий куточок, ігрові набори, відповідні інструменти) тощо.
3. Іграшки символічні (для ознайомлення з навколишнім світом)3.1. Моделі предметів навколишнього світу:
Призначення: для занять з розвитку мовлення, ознайомлення з навколишнім середовищем, формування комунікації, навчання ігрової діяльності.
Вимоги:
"Будинок", "Меблі", "Свійські тварини", "Дикі звірі", "Свійські птахи", "Дикі птахи", "Тварини різних широт", "Зоопарк", "Плазуни", "Риби", "Комахи" тощо;
муляжі овочів та фруктів, грибів та ягід, плодів дерев та кущів;
ляльки (немовля, однолітки - образ дитини дошкільного віку; хлопчик і дівчинка, сім’я тощо);
зразки посуду.
4. Технічні іграшки4.1. Конструкторсько-будівельні іграшки
Призначення: для конструктивної діяльності під час занять та вільної гри.
Вимоги:
кубики для складання предметних і сюжетних зображень;
будівельний матеріал з дерева - об’ємні фігури різного кольору;
пластмасовий конструктор на зразок "Лего";
об’ємні пазли різної форми (решітка, реп’ях);
"Конструктор-механік";
куб Лінка для розвитку тактильної чутливості та покращення зорово-моторної координації (конструктор із дерев’яних фігур; кубики з пофарбованими в різні кольори боками).
4.2. Іграшковий транспорт, атрибути
Призначення: ознайомлення з призначенням різни предметів, сприяння розширенню загального кругозору дітей, розвиток мислення, уяви, мови.
Вимоги:
машинки різного розміру і призначення (вантажівка, кран, сміттєвіз, швидка допомога тощо);
механічні/інерційні іграшки, заводні машини, трек для машин, гараж тощо.
4.3. Конструктор Lego Education:
Призначення: забезпечення планування та послідовності виконання завдання, розвитку дрібної моторики, просторових уявлень, навичок комунікації, мислення, моделювання ситуацій (для індивідуальної та парної роботи).
Вимоги:
Lego Duplo, Lego Soft, Lego System (залежно від призначення, віку та індивідуальних особливостей дитини);
тематичні набори: ферма, місто, дикі тварини тощо.
5. М’яконабивні іграшки5.1. М’яконабивні іграшки різного розміру і виду
Призначення: ознайомлення з призначенням різних предметів, сприяння розширенню загального кругозору дітей, зняттю емоційної напруги, розвиток мислення, уяви, мови.
Вимоги:
м’яконабивні іграшки різного розміру і виду;
м’яконабивні розвивальні іграшки із застібками, ґудзиками, шнурівками тощо.
6. Іграшки для художнього і музичного розвитку6.1. Іграшкові інструменти
Призначення: розвиток причинно-наслідкових зв’язків, слухового сприймання й уваги, пам’яті, зняття емоційної напруги.
Вимоги:
металофон, ксилофон, барабан, бубон, маракаси, трикутник, сопілка, гітара, піаніно дитяче тощо.
6.2. Приладдя для малювання
Призначення: розвиток художніх здібностей, уяви, просторових уявлень, зняття емоційної напруги.
Вимоги:
мольберт, фарби, пензлі, фломастери, набори кольорових ручок, олівців, канцтовари, розфарбовки тощо.
6.3. Обладнання для театралізованої діяльності
Призначення: розвиток мовлення, уяви, пам’яті, зняття емоційної напруги.
Вимоги:
персонажі художніх творів у вигляді пальчикового, тіньового, настільного театру; ляльки бі-ба-бо; ляльки-маріонетки;
ляльки-рукавички; іграшки-саморобки; театр рукавичок; тіньовий театр; пальчиковий театр; театр іграшок; площинний театр; деталі одягу для театралізованої діяльності; маски; ширма тощо.
7. Іграшки для фізичного розвитку7.1. Спортивне знаряддя
Призначення: забезпечення загального фізичного розвитку, підвищення спритності та витривалості, фізичної та емоційної розрядки.
Вимоги:
м’ячі, скакалки, фітболи, обручі, городки, кеглі тощо.
8. Настільні ігри з правилами8.1. Ігри на друкованій основі
Призначення: забезпечення формування та розвитку комунікацій, мислення, уяви тощо.
Вимоги:
ігри на друкованій основі різної тематики (поле, кубики, фішки тощо).
III. ОБЛАДНАННЯ ДЛЯ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ РОЗВИТКУ ДИТИНИ ІЗ СЕНСОРНИМИ ПОРУШЕННЯМИ
(для сліпих дітей та зі зниженим зором)
1. Апарати, прилади спеціального призначення1.1. Прилади для відтворення звуків
Призначення: відтворення текстових та аудіофайлів різних форматів, здійснення звукозапису тощо.
Вимоги:
програмні апаратні засоби синтезу мови;
тифломагнітола;
плеєр;
годинники, "які говорять", тощо.
2. Допоміжні засоби для проведення корекційної роботи2.1. Пов’язки на очі
Призначення: використання збережених аналізаторів без допомоги зору.
Вимоги:
чорні або кольорові пов’язки з м’якої бавовняної тканини.
2.2. Окуляри з зеленим склом
Призначення: зняття зорової астенопії.
Вимоги:
пластикова оправа, зелене скло.
3. Збільшувальні прилади3.1. Настільна лупа для проведення дослідних робіт
Призначення: забезпечення дослідження та навчання.
Вимоги:
пристрій із захисною кришкою для лінзи;
кут нахилу лупи регулюється;
можливість підсвітки;
можливість індивідуального підбору кратності.
3.2. Бінокулярна лупа для індивідуального використання
Призначення: забезпечення збільшення графічного зображення.
Вимоги:
можливість працювати з дрібними предметами;
пристосування для утримування пристрою на лобі користувача;
одна або кілька лінз для зміни кратності;
індивідуальний підбір.
3.3. Лупа-лiнiйка цилiндрична, збірна для збільшення графічних зображень
Призначення: забезпечення дослідження, читання літератури, вивчення карт, малюнків, збільшення об’єкта.
Вимоги:
можливість проведення вимірів предмета;
довжина обладнання до 300 мм
3.4. Складні лупи для збільшення предметів
Призначення: для індивідуального користування, забезпечення збільшення зображення.
Вимоги:
захисний корпус для лупи;
різного діаметру й оптичної сили;
лупа з однією лінзою (складна багатолінзова конструкція), з підсвіткою / без підсвітки.
Підбираються кратність збільшення і підсвітка відповідно до індивідуальних зорових можливостей дитини.
3.5. Світлопольна лупа асферична
Призначення: збільшення зображення і тексту; забезпечення зручного положення під час читання за рахунок зручного нахилу огляду і розташування лупи на поверхні аркуша з текстом або зображенням із створенням і зберіганням постійно його збільшення.
Вимоги:
легка лупа з великим полем огляду;
асферична поверхня;
збільшення яскравості зображення за рахунок додаткового фокусування світла прозорими гранями, які мають спеціальну огранку;
полегшена, цільна, виготовлена з PXM, зареєстрованого матеріалу полімеру.
3.6. Світлопольна лупа зі світлодіодним підсвічуванням
Призначення: забезпечення збільшення зображення і тексту за рахунок розміщення лупи на аркуші.
Вимоги:
якісний матеріал корпусу і лінзи;
висота стінок лінзи дорівнює фокусній відстані;
вставка з кольоровою смужкою для підкреслення рядка при читанні;
різний діаметр та оптична сила (залежно від індивідуальних потреб та зорових можливостей дитини);
різна форма: кругла, прямокутна, циліндрична тощо;
з підсвіткою;
елементи живлення (батарейка).
Кратність збільшення та підсвітка підбираються відповідно до індивідуальних зорових можливостей дитини.
3.7. Монокуляри Галiлея
Призначення: здійснення спостережень за віддаленими об’єктами.
Вимоги:
лінзи;
позитивний об’єктив;
негативний окуляр.
3.8. Портативні відеозбільшувачі
Призначення: для збільшення дрібних або наближення віддалених об’єктів з відображенням їх на вбудованому екрані.
Вимоги:
компактний пристрій з камерою та екраном;
наявність колірних схем підвищення контрастності, інвертування і зміни кольорів;
регульоване збільшення картинки;
широкоформатний повнокольоровий дисплей з високою роздільною здатністю;
режими висококонтрастного зображення з різними колірними схемами;
автофокус двох режимів - читання і письма;
знімок стоп-кадру;
складна ручка для зручності читання.
3.9. Збільшувальне електронне телевізійне обладнання (індивідуальне)
Призначення: для збільшення об’єктів з відображенням їх на екрані.
Вимоги:
електронна збільшувальна система;
електронна лупа тощо.
4. Прилади для підсвічування4.1. Лампа настільна для індивідуального освітлення
Призначення: для забезпечення додаткового освітлення робочої зони. Для індивідуального користування для дітей з порушеннями зору (за потреби). Використовується разом із загальним освітленням.
Вимоги:
лампа із захисним абажуром, щоб світло потрапляло лише на робочу поверхню;
жорстке кріплення на поверхні столу;
гнучкий кронштейн, що дає змогу змінювати кут нахилу та висоту джерела світла.
4.2. Тифлоприлад типу "Світлячок"
Призначення: розвиток простежувальної функції зору; сприяння формуванню бінокулярного зору; забезпечення зорово-рухової координації.
Вимоги:
робоче поле з оргскла;
підсвічування;
кріплення для аркушів паперу.
5. Прилади навчальні5.1. Прилад для рельєфного малювання ("Школяр")
Призначення: рельєфне креслення та малювання.
Вимоги:
металевий прилад-рамка із защіпками для фіксування паперу, плівки;
гумова основа для паперу/плівки;
ручка/грифель.
5.2. Тифлоприлад (конструктор) "Графіка"
Призначення: для побудови зображень, фігур, графіків тощо за допомогою магнітної основи та магнітних деталей.
Вимоги:
магнітна дошка;
набір магнітних деталей.
5.3. Магнітний конструктор
Призначення: для розвитку сприймання об’ємних предметів, створення об’ємних предметів; розвиток моторики рук.
Вимоги:
магнітні трубки (можуть бути різних розмірів та кількості);
сталеві кульки, магнітні шукачі.
5.4. Навушники для індивідуального використання
Призначення: отримання звукових сигналів безпосередньо користувачем.
Вимоги:
пристрій на обидва вуха;
пристосування для кріплення пристрою на голові;
м’які подушечки на вуха.
6. Дидактичні матеріали6.1. Рухові модулі "сканер-сфера"
Призначення: формування навичок простежування за предметами, що рухаються, та за рухами власних рук.
Формування вміння фіксувати зір на зоровому стимулі, не втрачаючи його з поля зору. Розвиток системи "рука-око". Удосконалення зорово-просторової орієнтації. Розширення поля зору.
Вимоги:
закріплені на стелі або стіні кулі різного розміру, які рухаються у вертикальній та горизонтальній площині;
на кулях розміщені фіксовані або змінні зображення предметів, літер, цифр.
6.2. Зорові маршрути за системою В.Ф. Базарного
Призначення: зняття зорової астенопії. Поліпшення гемодинаміки очей. Розвиток простежуючої функції очей.
Вимоги:
зорові траєкторії на стіні та стелі.
6.3. Посібник "Моталочки"
Призначення: розвиток системи "рука-око", дрібних м’язів руки та ока, скоординованості рухів, формування вміння діяти руками під контролем зору.
Вимоги:
клубочки, палички, котушки, трубочки із закріпленими на них стрічками, нитками, шнурками, мотузочками різних товщини, кольору та фактури.
6.4. Набір геометричних фігур
Призначення: розвиток великої моторики, гнучкості кисті, просторового уявлення; координація рухів; вивчення геометричних тіл, фігури квадрата, круга та прямокутника, використання у проведенні навчання грамоті незрячих дітей (літери та звуки).
Вимоги:
матеріал - ударостійкий пластик, шліфоване дерево;
розмір від 3 см та більше.
6.5. Моделі для розвитку немовленнєвих засобів спілкування
Призначення: формування уявлень про жести та міміку людини: пози та рухи людей, тварин; розвиток невербальних засобів комунікації.
Вимоги:
моделі тіла людини з рухомими частинами;
моделі обличчя з різними мімічними виразами;
емоційний куб з різними виразами обличчя, що розрізняються на дотик;
моделі та іграшки тварин у різних позах та з рухомими частинами.
6.6. Рельєфні картки з iлюстрацiями для дидактичних занять
Призначення: забезпечення розвитку мислення, мовлення, комунікації.
Вимоги до тематики:
побудова вислову зi слів, що містять назву предмета, дії, ознаки, обставини місця;
класифікація слів за родовидовими ознаками, розподіл на тематичні групи;
класифікація слів, що означають властивості предметів: колір, форма, смак, величина, матеріал;
скоромовки на правильну вимову голосних i приголосних звуків;
розпізнавання предметів за кольором, розміром, формою;
демонстрація i визначення назви зображених предметів у певній послідовності;
визначення характерних ознак предметів;
побудова речення за зразком, малюнком, схемою;
поняття про кiлькiсну характеристику предметних множин;
поняття про величину;
способи порівняння: накладання, прикладання, вимірювання на око;
просторові поняття;
поняття маси;
співвідношення маси, об’єму, розміру предметів;
часові поняття;
співвідношення: глибокий, мілкий;
порівняння за віком: молодший, старший;
меблі: житлова кімната, спальня, кухня, вітальня, передпокій;
побудова зв’язного висловлювання за поданим початком, малюнком, серією малюнків тощо.
6.7. Альбоми для рельєфного малювання
Призначення: забезпечення розвитку уяви, творчості, моторики, забезпечення умов для творчості незрячим від народження дітям.
Вимоги:
рельєфні зображення з плоскодрукованим включенням;
абетка за системою Брайля.
6.8. Макети будівель та приміщень
Призначення: розвиток логічного мислення; розвиток просторового мислення; розвиток просторового орієнтування; розвивальні ігри.
Вимоги:
макети приміщень (садочка, школи, ігрових центрів, аптеки, супермаркета, магазину, лікарні тощо) з відкритим дахом, наближені до реальності, щоб діти з порушеннями зору могли ознайомитись з розміщенням атрибутів та обладнання всередині будівель;
матеріал - пластик.
6.9. Трафарети для виконання графічних та рельєфно-графічних зображень
Призначення: виконання рельєфних та графічних зображень; розвиток навичок плоского письма; розвиток дотикового та зорового сприймання.
Вимоги й тематика:
комплекти різнотематичних трафаретів;
літери;
цифри;
геометричні фігури;
об’єкти природи;
предмети побуту тощо.
6.10. Друковані картки для індивідуальної роботи
Призначення: забезпечення дидактичної роботи з незрячими особами.
Вимоги й тематика:
картки з позначками: верх, низ;
контурне зображення предметів побуту, природи, геометричних фігур;
правила поведінки дітей;
правила дорожнього руху тощо.
6.11. Дидактичний набір з підсвіткою для дітей зі зниженим зором
Призначення: для ознайомлення с кольорами, геометричними фігурами, літерами, цифрами; розвиток уваги, моторики, зорового і дотикового сприймання.
Вимоги:
лайтбокс (коробка з освітленням);
комплект ліхтариків;
прозорі накладки (різнокольорові);
акрилові геометричні фігури;
акрилові літери;
акрилові цифри;
різнокольорові прозорі геометричні фігури в дерев’яних рамках;
набір карток з намальованими предметами;
гелеві подушечки.
6.12. Дидактичний набір для дітей з порушеннями зору
Призначення: розвиток причинно-наслідкових зв’язків, зорової уваги, координації очей і рук, дотикового і слухового сприймання.
Вимоги:
комунікатор для осіб з порушеннями зору;
комунікатор з підсвічуванням;
комунікатор із символами для незрячих;
тактильний комунікатор;
музична скринька з підсвічуванням;
комплекс розвивальних та настільних ігор, адаптованих для дітей з порушеннями зору.
6.13. Засоби для розвитку дрібної моторики та дотикового сприймання
Призначення: забезпечення тренування, розвитку моторики, мислення.
Вимоги:
дротяний тренажер для моторики рук;
мозаїка;
шнурівка;
конструктор;
пазли.
7. Засоби для проведення занять із просторового орієнтування7.1. Прилади для орієнтування у просторі
Призначення: забезпечення орієнтування у просторі, безпеки пересування та виконання сигнальної функції.
Вимоги:
палиці тактильно-орієнтувальні;
наконечники до палиць;
палиці опорно-орієнтувальні;
палиці складні;
локаторні пристрої для орієнтування;
направлений індикатор освітлення;
звукові маячки.
7.2. Мішені зі звуковими сигналами для орієнтування дітей з порушеннями зору
Призначення: розвиток точності, просторового орієнтування, слухового сприймання, орієнтування на джерело звуку тощо.
Вимоги:
мішені з різними секторами;
у кожному секторі має бути інший звук та інший колір.
7.3. Спеціальні м’ячі зі звуковими сигналами
Призначення: розвиток координації рухів, уваги, реакції, просторового орієнтування. Для занять фізичною культурою, рухливих ігор, просторового орієнтування та загального фізичного розвитку дітей з порушеннями зору.
Вимоги:
м’ячі різних розмірів та ваги, що мають вбудовані джерела шуму (механічні або електронні), які можуть використовуватися для різноманітних ігор.
8. Програмне забезпечення8.1. Спеціалізовані комп’ютерні програми для розвитку зорових функцій, формування навичок орієнтування у просторі
("Квітка", "Павучок", "Хрестики", "Коректор зору" (Eye corrector), "Клинок", Eyeleo, F. Lux, "Орбіс", Relax тощо).
Призначення: коригування амбліопії, короткозорості, косоокості, стимуляція зорового сприймання, тренування та зміцнення окорухових м’язів, зняття спазмів акомодації, покращення кровообігу очей.
IV. ОБЛАДНАННЯ ДЛЯ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ РОЗВИТКУ ДИТИНИ ІЗ СЕНСОРНИМИ ПОРУШЕННЯМИ
(для глухих дітей та зі зниженим слухом)
1. Апарати, прилади спеціального призначення1.1. Програмно-апаратний комплекс для корекційно-розвиткової роботи
Призначення: забезпечення комплексної роботи з дітьми з порушеннями слуху, звуковимови, голосоутворення, з порушеннями сенсомоторних функцій мовлення;
розвиток слуху, мовлення, формування та корекція звуковимови у дітей дошкільного віку.
Вимоги:
можливість розвитку слуху, мовлення, формування та корекції звуковимови у дітей (від двох років);
візуалізація, запис, вимірювання та зберігання спектрів фонем:
частотний діапазон від 250-10000 Hz;
динамічний діапазон від 5 dB-80 dB;
кількість звукових модулів по середовищах (з 10 звуками) - 10 одиниць;
аналіз характеристик голосу (нижня форманта):
діапазон від 70-980 Hz.
1.2. Комп’ютерний тренажер для вивчення української жестової мови
Призначення: забезпечення вивчення жестів української жестової мови.
Вимоги:
можливість індивідуальної самостійної роботи з вивчення та відпрацювання жестів;
можливість колективного навчання у закладі дошкільної освіти.
1.3. Звукопідсилювальна апаратура колективного призначення (FM-системи)
Призначення: для забезпечення проведення освітнього процесу з дітьми з порушеннями слуху.
Вимоги:
можливість колективного навчання у закладі дошкільної освіти.
2. Моделі площинні, об’ємні2.1. Таблиці для розвитку мовлення
Призначення: забезпечення формування вимови та розвитку мовлення.
Вимоги до тематики:
привітання: слова/жести ввічливості;
таблиці жестовою мовою:
абетка дактильна розкладна;
абетка українська словесна;
абетка української жестової мови;
середовище життєдіяльності;
одиниці вимірювання;
пори року;
рослинний і тваринний світ;
побут і транспорт;
предметні та сюжетні малюнки до змісту окремих слів, речень та частин тексту:
пори року з iлюстрацiями фактору життя людей, тварин тощо.
3. Дидактичні посібники3.1. Картки з ілюстраціями словесною та жестовою мовами для розвитку мовлення
Призначення: забезпечення формування та розвитку навичок комунікації.
Вимоги до тематики:
можливість побудови вислову зi слів, що містять назву предмета, дії, ознаки, обставини місця;
класифiкацiя слів за родовидовими ознаками, розподіл на тематичні групи;
класифiкацiя слів, що означають властивості предметів: колір, форма, смак, величина, матеріал;
скоромовки для відпрацювання правильної вимови голосних i приголосних звуків;
визначення та розподілення предметів за кольором, розміром i формою;
визначення назви предмета за зображенням та демонстрування карток у певній послідовності;
визначення характерних ознак предмета;
можливість побудови речення за зразком, малюнком, схемою;
поняття про кiлькiсну характеристику предметних множин;
поняття про величини (маса, об’єм, розмір, час);
серія малюнків з різними способами порівняння просторових понять;
порівняння за віком (молодший, старший);
відмінність меблів за призначенням (спальня, кухня, вітальня, передпокій тощо).
3.2. Альбоми для розвитку мовлення
Призначення: забезпечення розвитку мовлення, навичок комунікації.
Вимоги до тематики:
книжечки-малюки із сюжетними жартівливими зображеннями з життя дітей, тварин, птахів тощо;
можливість виконання логопедичних вправ;
побудова власного тексту за опорними словами, iлюстрацiями, вiдеоматерiалами;
дотримання послідовності дій (у домашній спальні, ванній, їдальні, передпокої, в місцях культурного відпочинку);
послідовність дій під час виробництва одягу, автомобілів, меблів, продуктів харчування тощо.
3.3. Дидактичні ігри для розвитку мовлення
Призначення: забезпечення розвитку мовлення, навичок комунікації.
Вимоги й тематика:
можливість розв’язання та складання задач:
малюнки для складання задач зi зразками задач змагального характеру;
набір текстів задач без змагальності;
фігури та зразки для моделювання;
сюжетні ігри;
сюжетне лото;
геометричне лото;
геометричне доміно.
3.4. Казки, оповідання жестовою мовою для розвитку двомовності:
Призначення: забезпечення усвідомленого розуміння понять жестами і словами.
Вимоги й тематика:
набір відеоматеріалів з поясненням жестовою мовою та ілюстрованим супроводом;
тематика: казки про тварин, оповідання про вчинки людей тощо.
V. ОБЛАДНАННЯ ДЛЯ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ КОРЕКЦІЇ КОГНІТИВНОЇ СФЕРИ ДИТИНИ
(для дітей з різними порушеннями психофізичного розвитку)
1. Посібники для засвоєння окремих понять1.1. Посібники на засвоєння сенсорних еталонів (колір, форма, величина)
Призначення: забезпечення проведення дидактичних занять, розвитку мовлення, мислення, комунікації.
Вимоги:
моделі площинні (кольори, форми, розміри, мозаїка);
моделі об’ємні (піраміда різнокольорова - нанизування на конус та паличку), нанизувальні фігури (різні за кольором, формою, розміром) тощо.
1.2. Посібники для засвоєння понять "однакове - різне"
Призначення: забезпечення проведення дидактичних занять, розвиток мовлення, мислення, комунікації.
Вимоги:
пари друкованих карток з різних лексичних тем (іграшки, їжа, предмети оточення, посуд, одяг, частини тіла, транспорт, тварини, рослини, овочі, фрукти);
пари об’ємних моделей (фігурки тварин, посуд, овочі, фрукти тощо).
1.3. Посібники на засвоєння понять "частина - ціле"
Призначення: забезпечення проведення дидактичних занять, розвитку мовлення, мислення.
Вимоги:
картки для складання цілого зображення з половинок, з більшої кількості частин.
1.4. Sensual developing box (чуттєва розвиваюча коробка)
Призначення:
Розвиток збережених аналізаторів.
Розвиток вміння діяти на полісенсорній основі.
Формування обстежувальних дій.
Вимоги:
Пластиковий короб-валіза з такими наборами:
предмети з різного матеріалу (дерев’яні, металеві, пластикові, скляні, паперові, гумові, поролонові, з тканини);
предмети з різною фактурою поверхні (гладенька, шорстка, ребриста, колюча);
температурні та нюхові пляшечки;
природний матеріал;
звукові предмети (свищики, брязкальця, маракаси, кубики М. Зайцева з наповнювачами тощо);
вагові кульки, предмети різної ваги;
тактильні дощечки, лото з тактильних матеріалів.
2. Настільно-друковані дидактичні ігри2.1. Дидактичні настільно-друковані ігри
Призначення: забезпечення проведення дидактичних занять, розвиток мовлення, мислення, комунікації.
Вимоги й тематика:
ознайомлення із суспільним життям, ознайомлення з довкіллям, мовленнєвий розвиток, логіко-математичний розвиток тощо.
2.2. Розвивальні ігри
Призначення: забезпечення проведення дидактичних занять, розвиток мовлення, мислення, комунікації.
Вимоги:
лото предметне з різних лексичних тем тощо.
3. Навчально-наочне обладнання3.1. Демонстраційний матеріал
Призначення: забезпечення проведення дидактичних занять, розвиток мовлення, мислення, комунікації.
Вимоги й тематика:
"Родина", "Дитячий садок", "День Народження", "Новий Рік", "Свято Миколая", "Мамине свято", "Розпорядок дня", "Загартування, предмети гігієни, процедури", "Народознавство", "Державна символіка України", "Види мистецтв (музичне, хореографічне, театральне, літературне, образотворче (скульптура, живопис), архітектура, кіно тощо)", "Професії", "Підприємства (промислові, сільськогосподарські, транспортні тощо) та заклади (освітні, медичні, культурні, спортивні, фінансові, торговельні)", "Що із чого і як виготовляється", "Основи здоров’я", "Зовнішній вигляд людини та органи сприйняття", "Види спорту та спортивні знаряддя", "Міміка та жести, емоції та почуття", "Вчинки людей, правила культурної поведінки", "Права дитини", "Правила безпечної поведінки у довкіллі (вдома, на вулиці та дорогах, у лісі, біля водойми, протипожежна, газова безпека, поводження з тваринами та рослинами, незнайомими людьми тощо)" та інше.
4. Роздатковий матеріал4.1. Роздатковий матеріал
Призначення: забезпечення проведення дидактичних занять, розвиток мовлення, мислення, комунікації.
Вимоги:
для класифікацій у групи предметів за родовими ознаками;
для розподілу предметів у певній послідовності (величина, колір) тощо.
5. Комп’ютерні програми навчального призначення5.1. Комп’ютерні програми навчального призначення:
Призначення: забезпечення розвитку мислення, збагачення активного словникового запасу словами певних лексичних тем.
Вимоги:
вивчення і закріплення знань про кольори, форму, розмір, будову предметів, об’єкти довкілля тощо.
VI. ОБЛАДНАННЯ ДЛЯ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ КОРЕКЦІЇ МОВЛЕННЄВОЇ СФЕРИ ДИТИНИ
(для дітей з тяжкими порушеннями мовлення та іншими порушеннями психофізичного розвитку)
1. Спеціальне логопедичне обладнання1.1. Електромасажер для логопедичного масажу
Призначення: для проведення логопедичного масажу та підготовки артикуляційних м’язів ротової порожнини до занять з логопедом.
1.2. Апарат для корекції заїкання
Призначення: для забезпечення корекції заїкання у дітей різних вікових груп.
2. Обладнання індивідуального призначення для логопедичної роботи (у тому числі для дітей з порушеннями слуху)2.1. Дзеркало логопедичне для дітей із порушеннями вимови
Призначення: забезпечення самоконтролю правильної вимови; відтворення у правильному звучанні фрази, вимовленої дитиною; відсутність спотвореного звучання фраз, вимовлених дитиною.
2.2. Мовленнєвий тренажер "Полiфонатор" або еквівалент
Призначення: відпрацювання навичок організації дихання, фонації, артикуляції, темпу і відповідного ритму мовлення, просодики; покращення сили видиху, фонації; перевірка стану сформованості мовленнєво-моторної сфери.
Вимоги:
забезпечення тренування мовлення звуковим, тактильним, візуальним зв’язком;
можливість автоматизації налаштування приладу, збільшення тривалості тренувальних занять;
можливість розробки перфокарти з картинками-символами для автоматизації етапу налаштування приладу.
3. Комплекти логопедичних інструментів для постановки звуків3.1. Шпатель для обстеження ротової порожнини
Призначення: забезпечення проведення обстеження артикуляційного апарату дітей.
Вимоги:
пластина з ручкою із гуми, дерева, пластмаси, скла або сталі.
3.2. Роторозширювач для фіксації губ чи широко відкритого рота під час постановки та автоматизації звуків
Призначення: забезпечення ефективності логопедичної роботи з дітьми з вираженою спазматичністю жувальної мускулатури.
Вимоги:
забезпечення постановки та автоматизації звуків шляхом фіксації губ чи широко відкритого рота у статичних позах;
виготовлення з медичної сталі або міцної харчової пластмаси.
3.3. Логопедичне дзеркало для індивідуальної роботи
Призначення: забезпечення ефективності логопедичної роботи з дітьми.
Вимоги:
пластикова підставка з рамкою;
двобічне дзеркало, розташоване на осі рамки.
3.4. Терапевтичне логопедичне дзеркало для відпрацювання навички вимови проблемних слів, складів, звуків
Призначення: візуалізація та відпрацювання постановки звуків.
Вимоги:
матеріал дзеркала - дзеркальний пластик з гумовою окантовкою;
матеріал підставки - ударостійкий пластик;
устаткування підставки;
динамік для відтворення звуків;
пристрій для запису;
кнопка відтворення;
регулювання гучності відтворення;
елемент живлення - 4 батарейки класу АА.
3.5. Комплект логопедичних зондів для постановки звуків
Призначення: забезпечення проведення логопедичних занять, механічного регулювання положення й рухів органів артикуляційного апарату; постановка звуків (сонорних ([р]; [р’]; [л]); свистячих ([с], [з], [ц]); шиплячих ([ч], [ш], [ж], [шч])).
Вимоги:
кульковий зонд для створення вібрації кінчика язика при недостатній рухливості та парезах;
кулька з термостійкого пластику;
виготовлення інструментів з відполірованого дроту чи медичної нержавіючої сталі;
полірована поверхня інструментів.
3.6. Комплект зондів для проведення логопедичного масажу
Призначення: забезпечення проведення логопедичного масажу при недостатній рухливості та парезах органів артикуляційного апарату.
Вимоги: виготовлення інструментів з відполірованого дроту чи медичної нержавіючої сталі.
3.7. Граббер логопедичний для тренування жувальних м’язів ротової порожнини
Призначення: тренування жувальних м’язів ротової порожнини, формування жувальної звички
Вимоги:
виготовлення приладу з придатного для жування матеріалу;
наявність трьох частин для жування з різною текстурою (гладка поверхня, з пухирцями округлої форми та у формі прямокутника).
3.8. Набір вібраційного язикового моторного інструменту
Призначення: тренування м’язів язика, удосконалення навичок мовленнєвої моторики.
4. Обладнання для дезінфекції зондів4.1. Витратні матеріали для користування зондами
Призначення: стерилізація інструментів індивідуального призначення.
Вимоги: спиртові серветки, бокси для стерилізації зондів.
4.2. Стерилізатор для інструментів індивідуального використання, виготовлених зі сталі
Призначення: стерилізація інструментів індивідуального призначення (ультрафіолетові стерилізатори для зберігання стерильних логопедичних зондів або їх аналоги).
5. Навчальні іграшки5.1. Іграшки з розвитку дихальних функцій
Призначення: забезпечення проведення логопедичних занять, тренування дихання.
Вимоги:
вітрячки, свищики;
іграшки для стимулювання звуконаслідувань тощо.
5.2. Спеціальні логопедичні іграшки
Призначення: покращення якості та підвищення ефективності виконання артикуляційних вправ, полегшення засвоєння дітьми навчального матеріалу.
6. Дидактичні посібники6.1. Лінійки для звукового аналізу
Призначення: виконання звукового аналізу різного рівня.
6.2. Набори схем звукового, складового, синтаксичного аналізу
Призначення: формування звукового, складового, синтаксичного аналізу різного рівня.
6.3. Дидактичні та методичні матеріали
Призначення: для формування фонематичних процесів, обстеження мовлення, уваги, пам’яті, мислення (2-6 років), забезпечення розвитку мислення, мовлення, комунікації тощо.
Вимоги:
формування фонематичних процесів;
формування звуковимови;
магнітні геометричні фігури;
предметні картинки за лексичними темами тощо;
обстеження мовлення, уваги, пам’яті, мислення (2-6 років) тощо.
6.4. Наочні посібники
Призначення: забезпечення розвитку мислення, мовлення, комунікації тощо.
Вимоги до тематики:
лексичні теми;
розвиток граматичних категорій (рід, число, відмінок, словотворення);
розвиток зв’язного мовлення (сюжетні картинки, їх серії);
набори профілів звуків;
комплекти репродукцій картин для розгляду дітьми та складання описових розповідей тощо.
7. Комп’ютерні програми7.1. Комп’ютерні логопедичні програми для корекційної роботи
Призначення: забезпечення корекції загального недорозвитку мовлення у дітей старшого дошкільного та молодшого шкільного віку, проведення артикуляційної гімнастики, формування звуковимови, фонематичного сприймання, лексико-граматичної будови, зв’язного мовлення, збагачення словникового запасу тощо.
Вимоги:
можливість ефективно працювати над формуванням просодичних компонентів мовлення, правильної вимови звуків, фонематичних процесів, лексико-граматичних засобів мовлення.
7.2. Комп’ютерні логопедичні тренажери для закріплення правильної вимови
Призначення: забезпечення корекції мовлення дітей.
Вимоги:
модуль підготовки до користування комп’ютером;
опанування клавіатури;
мікрофон, "миша".
VII. ОБЛАДНАННЯ ДЛЯ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ КОРЕКЦІЇ ЕМОЦІЙНО-ВОЛЬОВОЇ, СОЦІАЛЬНОЇ СФЕРИ ТА СЕНСОРНОЇ ІНТЕГРАЦІЇ ДИТИНИ
(для дітей з різними порушеннями психофізичного розвитку)
1. Обладнання та прилади для кабінету психологічного розвантаження1.1. Загальне обладнання
Призначення: психологічне, емоційне розвантаження, візуальна, розумова стимуляції.
Вимоги:
килим для організації ігрової діяльності дітей 1,2 х 1,7 м (овальної форми);
іграшки дитячі;
сухі басейни, сухий дощ, бульбашкові колони;
комплект терапевтичних м’ячиків з 24 предметів різних форм і кольорів (кільце - діаметр 15 см, м’яч "KooshBall", міні-м’ячики з гумовими голочками, великий сенсорний м’яч з голчастою поверхнею, м’яч з гумовими голочками, сенсорне кільце - діаметр 15 см, малий сенсорний м’яч з голчастою поверхнею, м’які м’ячі з тканини, м’яч "StranzBall", м’яч із сенсорними точками);
гойдалка-гамак, гойдалка-тарілка;
дошки для повзання та катання;
батут;
набір м’яких модулів;
сенсорні панелі на стінах для тактильного вивчення (фактурна акрилова штукатурка) тощо.
1.2. Обладнання для куточка релаксації
Призначення: психологічне, емоційне розвантаження, візуальна, розумова стимуляції.
Вимоги:
острівець відпочинку;
фонтан "Рибки";пристрій для аромотерапії тощо.
1.3. Світловий пучок (пучок фіброоптичного волокна) для психологічного розвантаження
Призначення: психологічне, емоційне розвантаження, візуальна, розумова стимуляція, розвивальні ігри.
Вимоги:
матеріал - фіброоптичне волокно з трьох або більше волокон;
тип світлового потоку - бокове та комбіноване;
кріплення - безпечна пайка у кожусі;
захист - ПВХ-трубка;
діаметр ПВХ-трубки 3 мм;
потужність проектора 15 Вт;
керування дистанційне (за допомогою багатофункціонального пульту);
джерело живлення 220 Вт;
довжина видимої частини 200 см;
загальна кількість волокон не менше 66 одиниць.
1.4. Маленька сенсорна кімната для психологічного розвантаження
Призначення: розвиток тактильного відчуття, формування психологічної безпеки в закритому просторі.
Вимоги:
розміри не менше 1000 х 1000 мм
1.5. Сенсорна коробка
Призначення: розвиток збережених аналізаторів, вміння діяти на полісенсорній основі, формування обстежувальних дій.
Вимоги:
пластиковий короб-валіза з такими наборами:
предмети з різного матеріалу (дерев’яні, металеві, пластикові, скляні, паперові, гумові, поролонові, з тканини);
предмети з різною фактурою поверхні (гладенька, шорстка, ребриста, колюча);
температурні та нюхові пляшечки;
природний матеріал;
звукові предмети (свищики, брязкальця, маракаси, кубики М. Зайцева з наповнювачами тощо);
вагові кульки, предмети різної ваги;
тактильні дощечки, лото з тактильних матеріалів;
сенсорні доріжки, сенсорне тісто, кінетичний пісок, м’яч-антистрес.
1.6. М’який сенсорний куточок для терапії дітей із порушенням обробки сенсорної інформації
Призначення: розвиток тактильного відчуття, формування психологічної безпеки в закритому просторі; місце для усамітнення, заспокоєння дитини з порушенням сенсорної інтеграції.
Вимоги:
куточок-печера, складений намет, будиночок тощо;
розміри не менше 1000 х 1000 мм
1.7. Обладнання для піскової терапії
Призначення: психологічне, емоційне розвантаження, пісочна анімація, розвиток креативності і фантазії, розвиток тактильних відчуттів, розвиток ігрової діяльності, формування соціальної поведінки.
Вимоги:
стіл для ігор з піском та водою, піддони для піску;
дерев’яна пісочниця на ніжках, інтерактивна пісочниця;
підсвічення;
кінетичний пісок різного кольору;
пісок для піскової терапії;
дрібні іграшки з різних класифікаційних груп.
1.8. Розвивальні ігри для тренування взаємодії обох півкуль головного мозку
Призначення: розвиток міжпівкульних зв’язків, синхронізація роботи півкуль, покращення розумової діяльності, сприяння поліпшенню пам’яті та уваги.
Вимоги:
міжпівкульні дошки тощо.
2. Обладнання для альтернативної комунікації2.1. Візуальний розклад для дітей з розладами аутистичного спектра та інших дітей з порушеннями емоційно-вольового розвитку та поведінки
Призначення: організація освітнього процесу, навчання виконавських функцій, зменшення тривожності у дитини.
Вимоги:
планшет на картонній чи пластиковій основі, який можна повісити на стіну, або мобільний планшет на робочому місці дитини з липкою стрічкою "велкро" для заміни карток, що позначають дії дитини протягом дня;
картки для позначення дій дитини протягом дня (кількість - за потреби дитини), а також картки із зображенням мотиваційних предметів і занять дитини з липкою стрічкою "велкро" або на магнітній основі.
2.2. Комунікативна книга для дітей з тяжкими розладами мовлення та розладами аутистичного спектра
Призначення: навчання невербальної дитини альтернативній комунікації, формування фразового мовлення, розширення мовного репертуару, для полегшення спілкування з дитиною з розладами аутистичного спектра, а також дітьми із затримкою мовного розвитку.
Вимоги:
альбом на картонній чи пластиковій основі;
набір картинок (мотиваційні, предметні, для позначення дій дитини протягом дня з наклеєною стрічкою "велкро" (кількість - за потреби дитини));
липкі стрічки "велкро" на сторінках комунікативної книги для прикріплення картинок;
липка стрічка "велкро" для заміни карток, що позначають дії дитини протягом дня.
2.3. Набір жетонів, таймерів, карток "спочатку і потім" для організації роботи з дитиною з розладами аутистичного спектра та іншими дітьми з порушеннями емоційно-вольового розвитку.
Призначення: для організації роботи, навчальної поведінки дітей в інклюзивному середовищі.
Вимоги:
коробка чи планшет з липкою стрічкою "велкро" або на магнітній основі;
магніти або жетони на липкій основі "велкро".
3. Програмне забезпечення3.1. Сенсорний набір для розвитку зорового сприймання
Призначення: розвиток причинно-наслідкових зв’язків, зорового сприймання й уваги.
Вимоги:
лампа "Сяючий фонтан";
гра "Світлове шоу";
плазмова зірка;
освітлена мотузка;
лампа з гелевими кульками;
гра "Вогні природи";
гра "Лазерна зірка", "Зоряне небо", бульбашкові колони тощо.
3.2. Адаптований музичний набір
Призначення: розвиток причинно-наслідкових зв’язків, слухового сприймання й уваги, пам’яті, зняття емоційної напруги.
Вимоги:
барабани Бонго;
барабан;
музична карусель із дзвіночків;
міні-дзвіночки;
музична машина з інструментами;
барабанна установка;
музичний равлик;
музичний тамбурин.
3.3. Аудіозаписи різних звуків для розвитку слухового відчуття
Призначення: забезпечення соціалізації.
Вимоги й тематика:
звуки природи;
голоси свійських тварин;
голоси птахів тощо.
VIII. ОБЛАДНАННЯ ДЛЯ КОРЕКЦІЇ ФІЗИЧНОЇ СФЕРИ РОЗВИТКУ ДИТИНИ
(для дітей з порушеннями опорно-рухового апарату та з іншими порушеннями психофізичного розвитку)
1. Обладнання (меблі) для забезпечення дошкільної освіти дітей з порушеннями опорно-рухового апарату1.1. Стіл для дітей з порушеннями опорно-рухового апарату
Призначення: забезпечення навчальної діяльності дітей на візках.
Вимоги:
регулювання робочого столу за висотою;
регулювання під кутом важелями в передній частині столу;
наявність спеціального радіусного вирізу у столі;
передня частина столу з відсіками для письмового приладдя;
бортики з трьох сторін для запобігання падінню предметів вниз.
1.2. Реабiлiтацiйний стілець для тренування нижніх та верхніх кінцівок, плечового суглоба
Призначення: забезпечення виконання вправ у положенні лежачи на спині.
Вимоги:
оснащення стільця, встановленого у раму, стабілізаційними ременями;
спинка стільця з обох сторін зі спеціальними ручками для регулювання довжини сидіння;
наявність пружини для регулювання;
кут регулювання спинки від 0 до 85°;
ручки передньої частини стільця забезпечують встановлення висоти осі обертання головки.
1.3. Стілець активності. Стендар з опорою на спину, на груди або стійка похила (вертикалізатор) для дітей із захворюваннями та порушеннями опорно-рухового апарату
Призначення: забезпечення навчальної діяльності, виконання психомоторних вправ; сприяння росту кісток та запобігання атрофії м’язів.
Вимоги:
підтримка та фіксація дитини у напівлежачому положенні;
можливість поетапного навантаження на нижні кінцівки та хребет;
підтримка дитини у вертикальному положенні;
обладнання розраховане на вагу дитини до 30 кг;
оснащення кожного колеса стійки запобіжним гальмом (4 одиниці);
можливість нахилу стійки під кутом;
можливість писання та малювання за столиком.
2. Реабілітаційне обладнання для дітей з порушеннями опорно-рухового апарату2.1. Дошка Євмінова для профілактики та лікування захворювань опорно-рухового апарату
Призначення: забезпечення виконання вправ у різних вихідних положеннях на заняттях з лікувальної фізкультури.
Вимоги:
можливість трансформації вертикального положення площини (кут 90°) у похиле положення щодо підлоги (кути нахилу до 8°);
забезпечення виконання вправи у положенні лежачи на спині, животі;
можливість трансформації вертикального положення площини (кут 90°) у похиле положення щодо стіни (кути нахилу від 5° до 15°) лише з петлею Гліссона;
розміри виготовленої з дерева дошки: довжина до 2500 мм, ширина 30 мм;
наявні пристосування для кріплення до стіни - канат, пристосування для виконання вправ.
2.2. Комплект для масажу
Призначення: проведення масажу.
Вимоги:
масажний стіл;
валик масажний;
стілець для масажиста;
масажний (ортопедичний) килимок-доріжка;
килимок масажний гумовий;
масажна напівсфера ортопедична тощо.
2.3. Спеціальні засоби для навчання елементів плавання
Призначення: допомога у триманні на воді, для розслаблення й отримання максимального результату від реабілітації у водному середовищі.
Вимоги:
дошка з отворами для плавання - ергономічний пристрій із легкого нетонучого матеріалу обтичної форми та з отворами для рук;
пояс для плавання (компактний зі зручними механізмами для кріплення);
пояс для плавання (5-секційний) з окремих секцій, скріплених між собою, легкий, необ’ємний.
3. Спортивне приладдя3.1. Обладнання та спортивне знаряддя
Призначення: забезпечення загального фізичного розвитку, виконання фізичних вправ, підвищення спритності та витривалості, фізичної та емоційної розрядки.
Вимоги:
ігровий лабіринт;
сухий басейн;
тренажер "Перекотиполе";
гімнастичні мати, дитячі мати, складані мати, килимки для кожної дитини у групі;
сенсорні м’ячі (великі, маленькі, медбол (важкі), легкі, гумові, з тканини, зі шкіри, "колючі", "боби";
сенсорні масажні килимки для ходіння босоніж;
кумедні звірята - гумові вироби у формі звірят з підставкою для гойдання, призначені для профілактичної та лікувальної, оздоровчої фізкультурної роботи;
еспандери на пружинах, гумові, динамометри (ручні);
обручі та кеглі;
диск "Грація";
гімнастичні кільця підвісні;
шведська стінка, гімнастична лава, драбини, балансири різного виду, скеледром;
валики, канат;
секундомір тощо.
4. Тренажери4.1. Велотренажер механічний
Призначення: забезпечення рухової активності ніг.
Вимоги:
забезпечення регулювання висоти сидіння та нахилу ручників механічним пристроєм з пасовим пристосуванням;
комп’ютер з програмним забезпеченням для демонстрації швидкості, дистанції, часу, використання калорій, частоти пульсу.
4.2. Бігова доріжка для тренування
Призначення: забезпечення загального фізичного розвитку, розвитку стереотипу ходьби.
Вимоги:
механічна або магнітна система навантаження;
можливість регулювання кута нахилу платформи;
обладнання рами пристрою датчиком пульсу;
можливість визначення швидкості, пройденої відстані, тривалості тренування.
IX. ОБЛАДНАННЯ ДЛЯ РЕСУРСНОЇ КІМНАТИ
1. Меблі, технічне обладнання1.1. Меблі
шафа комбінована - 1 шт.;
шафа - 2 шт.;
тумба для технічних засобів навчання - 1 шт.;
стіл - 1 шт.;
крісло-груша - 2 шт.;
столи дитячі;
стільці дитячі;
пересувні полички тощо.
1.2. Технічне обладнання
ноутбук;
дошка-екран жорстка, магнітно-маркерна;
проектор + інтерактивний сенсорний модуль;
акустична система 2.0, деревина (MDF), 2 х 10 Вт (RMS);
Wі-Fі Wireless Router;
комплект для монтажу мультимедійного комплексу для КФ-проекторів (на стіну);
багатофункціональний пристрій для друку, сканування, копіювання;
ламінатор;
інтерактивний блок.
1.3. Додаткове обладнання
м’яч-фітбол - 2 шт.;
килимок-пазл - 2 шт.;
килим для організації ігрової діяльності дітей - 1 шт.;
іграшки дитячі, конструктори;
комплект терапевтичних м’ячиків;
дошки для повзання та катання;
батут;
обладнання для піскової терапії (стіл для ігор з піском та водою, піддони для піску, дерев’яна пісочниця на ніжках, підсвічення, кінетичний пісок різного кольору, пісок для піскової терапії, дрібні іграшки з різних класифікаційних груп);
література;
канцтовари тощо.
Приміщення ресурсної кімнати може бути поділено за допомогою стаціонарної або мобільної перегородки на дві зони:
навчально-пізнавальну та ігрову. У навчально-пізнавальній зоні може здійснюватись процес навчання дітей з особливими освітніми потребами у групах або індивідуально. В ігровій зоні створюється простір, який сприятиме покращенню психоемоційного стану дітей, зниженню у них тривожності, агресії, нервового збудження тощо.
Генеральний директор
директорату інклюзивної
та позашкільної освіти


В.В. Хіврич