МІНІСТЕРСТВО ЮСТИЦІЇ УКРАЇНИ
Н А К А З
N 33/5 від 01.06.98 м.Київ | Зареєстровано в Міністерстві юстиції України 1 червня 1998 р. за N 359/2799 |
Про затвердження Положення про Головне управління юстиції Міністерства юстиції України в Автономній Республіці Крим, обласні, Київське та Севастопольське міські управління юстиції та Положення про районні, районні у містах, міські (міст обласного значення) управління юстиції
( Із змінами, внесеними згідно з Наказом Мін'юсту N 9/5 від 05.02.99 )
На виконання постанови Кабінету Міністрів України від 30 квітня 1998 року N 592 "Про систему органів юстиції"
НАКАЗУЮ:
1. Внести зміни до Положення про Головне управління юстиції Міністерства юстиції України в Автономній Республіці Крим, обласні, Київське та Севастопольське міські управління юстиції, затвердженого наказом Міністра юстиції України від 02.02.98 N 8/5, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 09.02.98 за N 85/2525, виклавши його у новій редакції (додається).
2. Затвердити Положення про районні, районні у містах, міські (міст обласного значення) управління юстиції (додається).
Міністр | С.Р.Станік |
Затверджено
Наказ Міністерства юстиції
України 01.06.1998 р.
N 33/5
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
1 червня 1998 р.
за N 359/2799
( Положення втратило чинність на підставі Наказу Мін'юсту N 9/5 від 05.02.99 )
Положення про Головне управління юстиції Міністерства юстиції України в Автономній Республіці Крим, обласні, Київське та Севастопольське міські управління юстиції
1. Головне управління юстиції Міністерства юстиції України в Автономній Республіці Крим, обласні, Київське та Севастопольське міські управління юстиції (далі - управління юстиції) є територіальними органами Міністерства юстиції України (далі - Мін'юст).
Управління юстиції утворюється Мін'юстом і йому підпорядковується.
2. Управління юстиції у своїй діяльності керується Конституцією України, законами України, актами Президента України і Кабінету Міністрів України, наказами Міністра юстиції України, актами місцевих органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування, цим Положенням.
3. Основними завданнями управління юстиції є:
участь в організації здійснення державної правової політики;
забезпечення захисту прав і свобод людини та громадянина;
організаційне та матеріально-технічне забезпечення діяльності районних, районних у містах, міських (міст обласного значення) управлінь юстиції, районних (міських) судів, нотаріату, державної виконавчої служби, інших установ юстиції, експертне забезпечення правосуддя;
організація роботи органів реєстрації актів громадянського стану;
здійснення державної реєстрації нормативно-правових актів міністерств, республіканських комітетів, інших органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій, їх відділів, управлінь та інших підрозділів, місцевих органів господарського управління та контролю;
здійснення легалізації місцевих об'єднань громадян та реєстрації інших юридичних осіб у порядку, встановленому чинним законодавством;
здійснення у випадках, передбачених законодавством, реєстрації прав на нерухоме майно, ведення реєстру застави майна;
здійснення методичного керівництва правовою роботою в місцевих органах виконавчої влади, на державних підприємствах, в установах і організаціях, надання зазначеним органам, а також органам місцевого самоврядування методичної допомоги у приведенні їх нормативних актів у відповідність до чинного законодавства;
представлення за дорученням Мін'юсту інтересів Президента України, Кабінету Міністрів України і Мін'юсту під час розгляду справ у судах областей, міст Києва і Севастополя, підготовка матеріалів до розгляду цих справ;
здійснення міжнародно-правового співробітництва в межах повноважень;
розвиток правової інформатизації, формування у громадян правового світогляду;
організація роботи з кадрами в апараті управління, районних (міських) судах, районних, районних у містах, міських (міст обласного значення) управліннях юстиції та підвідомчих установах, підвищення їх кваліфікації.
4. Управління юстиції відповідно до покладених на нього завдань:
1) бере участь в організації здійснення державної правової політики;
2) узагальнює практику застосування законодавства з питань, що належать до його повноважень, розробляє пропозиції щодо вдосконалення законодавства та подає їх до Мін'юсту;
3) здійснює державну реєстрацію нормативно-правових актів міністерств, республіканських комітетів, інших органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, обласних, Київської, Севастопольської міських державних адміністрацій, їх відділів, управлінь та інших підрозділів, місцевих органів господарського управління і контролю, що зачіпають права, свободи і законні інтереси громадян або мають міжвідомчий характер; веде реєстр цих актів;
4) забезпечує районні, районні у містах, міські (міст обласного значення) управління юстиції, суди та установи юстиції інформацією з Єдиного державного реєстру нормативних актів;
5) забезпечує функціонування системи правової інформатизації;
6) веде роботу з обліку та підтримання в контрольному стані актів законодавства, нотаріальної та судової практики у відповідності до Єдиного загальноправового рубрикатора нормативних актів;
7) забезпечує належний рівень управлінської діяльності начальників районних, районних у містах, міських (міст обласного значення) управлінь юстиції, голів районних (міських) судів;
8) вносить пропозиції з питань організації районних (міських), міжрайонних (окружних) судів та щодо змін у мережі судів та їх штату;
9) проводить роботу щодо забезпечення кадрами районних (міських), міжрайонних (окружних) судів: здійснює добір, підготовку кандидатів на посади суддів; формує кадровий резерв на посади суддів, голів і заступників голів судів; представляє у встановленому порядку за рекомендаціями відповідних кваліфікаційних комісій суддів кандидатури до призначення або обрання суддями; готує матеріали щодо призначення суддів на адміністративні посади голів та заступників голів судів, звільнення суддів з посад;
10) спільно з органами суддівського самоврядування, місцевими органами виконавчої влади здійснює заходи щодо забезпечення незалежності суддів, соціального захисту суддів та інших працівників судів;
11) забезпечує належну організацію в районних (міських) судах діловодства, архівної справи, роботи з речовими доказами та впроваджує автоматизацію діловодства, довідкової роботи із законодавства та судової статистики;
12) забезпечує достовірність та оперативне подання статистичних звітів, усебічний аналіз статистичної інформації;
13) здійснює керівництво відділами державної виконавчої служби, координує і контролює їх діяльність;
14) здійснює організаційне забезпечення виконання рішень, ухвал, постанов судів у цивільних справах, у справах про адміністративні правопорушення, вироків, ухвал та постанов судів у кримінальних справах щодо майнових стягнень, а також постанов і рішень органів, виконання яких покладено на державних виконавців;
15) готує і надає районним, районним у містах, міським (міст обласного значення) управлінням юстиції методичні та інструктивні матеріали з питань, віднесених до компетенції управління;
16) вивчає і узагальнює роботу з виконання рішень судів та інших органів, вживає заходів до усунення причин порушення законів при здійсненні цієї роботи;
17) за дорученням Мін'юсту організовує, забезпечує та контролює виконання міжнародних договорів України з питань правової допомоги в цивільних, сімейних, кримінальних справах, а також конвенцій і угод з питань, пов'язаних з діяльністю судів та установ юстиції;
18) за дорученням Мін'юсту представляє інтереси Президента України, Кабінету Міністрів України і Мін'юсту під час розгляду справ у судах областей, міст Києва і Севастополя, готує матеріали до розгляду цих справ;
19) в установленому порядку здійснює легалізацію місцевих громадських організацій, місцевих осередків зареєстрованих всеукраїнських та міжнародних об'єднань громадян, реєстрацію місцевих благодійних організацій, відділень (філій, представництв) всеукраїнських та міжнародних благодійних організацій, регіональних торгово-промислових палат, регіональних (місцевих) творчих спілок, територіальних осередків всеукраїнських творчих спілок, кредитних спілок, статутів територіальних громад, асоціацій та інших форм добровільних об'єднань органів місцевого самоврядування; веде відповідні реєстри та книги обліку;
20) здійснює контроль за додержанням місцевими громадськими організаціями, місцевими осередками зареєстрованих всеукраїнських та міжнародних об'єднань громадян, місцевими благодійними організаціями, відділеннями (філіями, представництвами) всеукраїнських та міжнародних благодійних організацій, регіональними торгово-промисловими палатами, регіональними (місцевими) творчими спілками, територіальними осередками всеукраїнських творчих спілок, кредитними спілками, територіальними громадами, асоціаціями та іншими формами добровільних об'єднань органів місцевого самоврядування положень своїх статутів;
21) організовує роботу установ нотаріату, вживає заходів щодо її поліпшення та здійснює контроль за законністю вчинення нотаріальних дій державними і приватними нотаріусами;
22) забезпечує роботу кваліфікаційної комісії нотаріату;
23) здійснює контроль за організацією і змістом стажування осіб, які мають намір займатися нотаріальною діяльністю;
24) визначає нотаріальний округ, реєструє приватну нотаріальну діяльність, вносить зміни в реєстраційне посвідчення та анулює його;
25) призупиняє діяльність нотаріусів, готує подання на розгляд Мін'юсту щодо анулювання свідоцтва про право на заняття нотаріальною діяльністю;
26) затверджує розміри оплати за надання державними нотаріусами додаткових платних послуг правового і технічного характеру та забезпечує організаційне керівництво цією роботою;
27) здійснює забезпечення установ нотаріату та приватних нотаріусів спеціальними бланками нотаріальних документів та контролює їх обіг;
28) здійснює контроль за роботою суб'єктів підприємницької діяльності та громадян, які займаються юридичною практикою та судово-експертною діяльністю на підставі ліцензій Мін'юсту;
29) здійснює оплату праці адвокатів, судових експертів, перекладачів за рахунок коштів державного бюджету в разі участі адвоката, судового експерта, перекладача у кримінальній справі за призначенням та звільняє громадян від оплати юридичної допомоги;
30) здійснює керівництво діяльністю органів реєстрації актів громадянського стану, контроль за додержанням чинного законодавства при реєстрації актів громадянського стану та вживає заходів щодо поліпшення їх роботи;
31) забезпечує роботу кваліфікаційної комісії, створеної для визначення рівня професійної підготовки осіб, які мають намір працювати у відділах реєстрації актів громадянського стану на посадах керівника та спеціаліста;
32) розробляє положення, встановлює та затверджує розміри оплати за надання працівниками відділів реєстрації актів громадянського стану додаткових платних послуг правового і технічного характеру та забезпечує організаційне керівництво цією роботою;
33) забезпечує органи реєстрації актів громадянського стану бланками свідоцтв про реєстрацію актів громадянського стану, а також книгами обліку оприбуткування і витрачання їх, здійснює контроль за станом цієї роботи та складає звіти щодо їх витрачання;
34) складає у встановленому законодавством порядку статистичну звітність щодо зареєстрованих актів громадянського стану;
35) розглядає матеріали щодо анулювання поновлених та повторно складених записів актів громадянського стану;
36) зберігає другі примірники книг реєстрації актів громадянського стану та метричних книг, складених на території Автономної Республіки Крим, в областях, містах Києві та Севастополі і видає на їх підставі повторні свідоцтва про реєстрацію актів громадянського стану;
37) веде облік законодавства і практики роботи органів реєстрації актів громадянського стану та забезпечує належне ведення цієї роботи у відділах реєстрації актів громадянського стану;
38) перевіряє достовірність, належне оформлення і засвідчує документи, які видаються відділами реєстрації актів громадянського стану, для подальшого використання їх за кордоном;
39) перевіряє стан правової роботи в місцевих органах виконавчої влади, на державних підприємствах, в установах, організаціях, вносить рекомендації щодо поліпшення цієї роботи;
40) надає методичну допомогу державним підприємствам, установам, організаціям, місцевим органам виконавчої влади, органам місцевого самоврядування у приведенні їх нормативних актів у відповідність до чинного законодавства;
41) вживає заходів до підвищення кваліфікації працівників юридичних служб місцевих органів виконавчої влади і органів місцевого самоврядування, підприємств, установ, організацій, організовує і проводить стажування, семінари і наради з працівниками юридичних служб спільно з іншими органами виконавчої влади, поширює кращі форми і методи роботи з правового забезпечення господарської діяльності;
42) здійснює через засоби масової інформації інформування населення про чинне законодавство та діяльність установ юстиції;
43) координує діяльність місцевих органів виконавчої влади, підприємств, установ, організацій щодо правової освіти населення, формування у громадян правового світогляду, здійснює методичне забезпечення цієї роботи;
44) вивчає стан правового інформування в навчальних закладах, на державних підприємствах, в установах, організаціях, надає їм необхідну допомогу; вивчає попит на юридичну літературу, бере участь у плануванні її випуску місцевими видавництвами;
45) надає методичну допомогу представникам державних органів у реалізації програми правової освіти населення; консультує їх з питань підготовки навчально-тематичних планів, програм, посібників, визначення форм і методів правового навчання; дає рекомендації щодо його вдосконалення; бере участь у проведенні семінарів, конференцій, олімпіад, конкурсів та інших навчально-методичних заходів;
46) вносить подання до відповідної кваліфікаційної комісії суддів про порушення дисциплінарного провадження щодо суддів районних (міських) судів;
47) готує для подання до Мін'юсту матеріали щодо заохочення та нагородження державними нагородами та відзнаками Президента України районних (міських) суддів та працівників підвідомчих установ;
48) здійснює перевірки в районних, районних у містах, міських (міст обласного значення) управліннях юстиції, в районних (міських) судах та установах юстиції з питань, віднесених до компетенції управління;
49) організовує роботу по кадровому забезпеченню районних, районних у містах, міських (міст обласного значення) управлінь юстиції, установ юстиції, формує резерв кадрів на відповідні посади; організовує роботу з підготовки, перепідготовки та підвищення професійного рівня кадрів установ юстиції, організовує професійне навчання, стажування і підвищення кваліфікації суддів, голів і заступників голів судів, інших працівників районних (міських) судів, а також працівників установ нотаріату, відділів реєстрації актів громадянського стану та державної виконавчої служби;
50) організовує розгляд звернень громадян з питань, що належать до його компетенції і пов'язані з роботою підвідомчих установ, виявляє та усуває причини, що породжують скарги громадян;
51) вивчає та узагальнює потреби, укладає договори постачання та забезпечує матеріально-технічними ресурсами районні (міські) суди та установи нотаріату, державну виконавчу службу і інші установи юстиції, а також здійснює контроль за збереженням та витрачанням матеріальних цінностей;
52) здійснює збір, систематизацію та реалізацію інформації про потреби управління юстиції, районних, районних у містах, міських (міст обласного значення) управлінь юстиції, державної виконавчої служби, районних (міських) судів і установ юстиції на території Автономної Республіки Крим, області, міст Києва і Севастополя у засобах оргтехніки, засобах зв'язку, технічного та програмного забезпечення;
53) складає проекти кошторисів видатків на утримання районних, районних у містах, міських (міст обласного значення) управлінь юстиції, районних (міських) судів, державної виконавчої служби, інших установ юстиції;
54) розподіляє встановлені чисельність і фонд оплати праці працівників;
55) здійснює централізований облік витрат на утримання районних, районних у містах, міських (міст обласного значення) управлінь юстиції, районних (міських) судів, державної виконавчої служби, інших установ юстиції;
56) забезпечує в межах своєї компетенції реалізацію державної політики стосовно державної таємниці, контроль за її збереженням в органах юстиції, установах, що належать до сфери його управління;
57) забезпечує, в межах своєї компетенції, виконання завдань мобілізаційної готовності держави;
58) здійснює на основі та на виконання Конституції України, законів України, актів Президента України і Кабінету Міністрів України, наказів Міністра юстиції України інші функції.
5. Управління юстиції має право:
здійснювати перевірки в міжрайонних (окружних), районних (міських) судах у межах своєї компетенції;
залучати в установленому порядку до перевірок з питань організаційного забезпечення діяльності та діловодства судів голів і заступників голів інших судів або суддів, які перебувають у резерві на ці посади;
залучати в установленому порядку до перевірок роботи установ нотаріату та приватних нотаріусів завідуючих державних нотаріальних контор, кваліфікованих нотаріусів з інших нотаріальних округів, а також представників відділень Української нотаріальної палати за їх згодою;
залучати вчених, спеціалістів місцевих органів виконавчої влади, підприємств, установ і організацій (за погодженням з їх керівниками) для розгляду питань, що належать до його компетенції;
залучати в установленому порядку для перевірок роботи суб'єктів підприємницької діяльності, які займаються судово-експертною діяльністю на підставі ліцензій Мін'юсту, кваліфікованих експертів науково-дослідних інститутів судових експертиз, підпорядкованих Мін'юсту;
одержувати безоплатно для здійснення функцій, покладених на управління юстиції, інформацію від статистичних та контролюючих органів з питань застосування законодавства в господарській діяльності підприємств, установ, організацій, місцевих органів виконавчої влади;
скликати наради з питань, що належать до його компетенції;
скасовувати рішення про державну реєстрацію зареєстрованих нормативно-правових актів за нововиявленими обставинами;
одержувати від місцевих органів виконавчої влади, наукових установ і навчальних закладів висновки щодо нормативно-правових актів, які підлягають державній реєстрації;
перевіряти в міністерствах, республіканських комітетах, інших органах виконавчої влади Автономної Республіки Крим, обласних, Київській та Севастопольській міських державних адміністраціях, їх відділах, управліннях та інших підрозділах, місцевих органах господарського управління і контролю додержання законодавства про державну реєстрацію нормативних актів; вносити пропозиції про усунення виявлених недоліків і порушень та притягнення до відповідальності винних посадових осіб;
перевіряти стан розгляду звернень громадян у районних, районних в містах, міських (міст обласного значення) управліннях юстиції, підвідомчих установах, вживати заходів до винних у надходженні обгрунтованих скарг на роботу установ юстиції;
перевіряти і контролювати організацію роботи з кадрами в районних, районних у містах, міських (міст обласного значення) управліннях юстиції, районних (міських) судах та підвідомчих установах;
встановлювати тарифи за надання працівниками органів реєстрації актів громадянського стану та установ нотаріату додаткових платних послуг правового та технічного характеру.
6. Управління юстиції здійснює свої повноваження як безпосередньо, так і через утворені в установленому порядку районні, районні в містах, міські (міст обласного значення) управління юстиції.
7. Управління юстиції при виконанні покладених на нього завдань взаємодіє з місцевими органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування, а також підприємствами, установами, організаціями на відповідній території.
8. Управління юстиції у межах своєї компетенції видає накази, які є обов'язковими для виконання районними, районними в містах, міськими (міст обласного значення) управліннями юстиції, підвідомчими йому установами та органами і посадовими особами.
У випадках, передбачених законодавством, нормативно-правові акти управління юстиції є обов'язковими для виконання місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами і організаціями, незалежно від форм власності, та громадянами. Нормативно-правові акти управління юстиції підлягають державній реєстрації в порядку, встановленому законодавством.
Управління у разі потреби видає разом з іншими місцевими органами виконавчої влади спільні акти.
9. Начальник управління юстиції призначається на посаду та звільняється з посади Міністром юстиції України за погодженням з головою відповідно Ради міністрів Автономної Республіки Крим, обласної, Київської та Севастопольської міської державної адміністрації.
Начальник управління юстиції має заступників, один з яких є одночасно начальником відділу реєстрації актів громадянського стану, а інший - начальником відділу державної виконавчої служби. Заступники начальника управління юстиції за поданням начальника управління юстиції призначаються на посаду та звільняються з посад Міністром юстиції України.
Начальник управління юстиції несе персональну відповідальність за виконання покладених на управління юстиції завдань і здійснення ним своїх функцій, встановлює ступінь відповідальності заступників начальника управління юстиції, керівників структурних підрозділів управління за керівництво окремими ділянками його діяльності, а також за роботу районних, районних у містах, міських (міст обласного значення) управлінь юстиції, підвідомчих установ та районних (міських) судів.
10. Начальник управління юстиції:
здійснює керівництво управлінням юстиції і підвідомчими установами;
затверджує положення про структурні підрозділи і функціональні обов'язки працівників апарату управління юстиції;
організовує роботу щодо забезпечення кадрами районних, районних у містах, міських (міст обласного значення) управлінь юстиції, здійснює добір кандидатів на посади начальників та заступників начальників цих управлінь, затверджує кадровий резерв на ці посади;
вносить пропозиції Мін'юсту про призначення на посади та звільнення з посад начальників районних, районних у містах, міських (міст обласного значення) управлінь юстиції;
призначає на посади та звільняє з посад заступників начальників районних, районних у містах, міських (міст обласного значення) управлінь юстиції, начальників районних, районних у містах, міських (міст обласного значення) відділів державної виконавчої служби;
заохочує працівників управління юстиції, заступників начальників районних, районних у містах, міських (міст обласного значення) управлінь юстиції, керівників підвідомчих установ;
притягає до дисциплінарної відповідальності заступників начальників районних, районних у містах, міських (міст обласного значення) управлінь юстиції, керівників підвідомчих установ;
вносить пропозиції про призначення на посади та звільнення з посад керівників філій "Держінформ'юсту", притягнення їх до дисциплінарної відповідальності.
11. В управлінні юстиції для погодженого вирішення питань, що належать до його компетенції, утворюється колегія в складі начальника управління юстиції (голова колегії), заступників начальника управління юстиції за посадою. До складу колегії можуть входити керівники районних, районних у містах, міських (міст обласного значення) управлінь юстиції, а також інші фахівці. Склад колегії затверджується Мін'юстом.
Рішення колегії запроваджуються в життя наказами начальника управління юстиції.
12. Для розгляду наукових рекомендацій та інших пропозицій щодо поліпшення організації і діяльності установ юстиції та з інших питань при управлінні юстиції може бути створено науково-консультативну раду, склад якої та положення про неї затверджуються начальником управління юстиції.
З метою координації діяльності місцевих органів виконавчої влади, інших організацій та методичного забезпечення правової освіти населення управління юстиції вносить пропозиції місцевим державним адміністраціям про створення міжвідомчої координаційно-методичної ради з правової освіти з представників відповідних органів, установ та організацій, про склад цієї ради та проект положення про неї; бере безпосередню участь у роботі ради.
Для надання управлінню юстиції допомоги з питань удосконалення правової роботи в сфері економіки при ньому може бути створена методична рада з правової роботи, склад якої і положення про неї затверджуються начальником управління юстиції.
13. Управління юстиції утримується за рахунок Державного бюджету України. Загальну чисельність, фонд оплати праці працівників, структуру та штатний розпис управління юстиції затверджує Мін'юст.
14. Управління юстиції є юридичною особою, має самостійний баланс, рахунки в установах банків, печатку із зображенням Державного герба України і своїм найменуванням.