• Посилання скопійовано
Документ підготовлено в системі iplex

Про затвердження Положення про ДСВАРС

Міністерство України з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи  | Наказ, Положення від 28.12.2005 № 440 | Документ не діє
Реквізити
  • Видавник: Міністерство України з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи
  • Тип: Наказ, Положення
  • Дата: 28.12.2005
  • Номер: 440
  • Статус: Документ не діє
  • Посилання скопійовано
Реквізити
  • Видавник: Міністерство України з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи
  • Тип: Наказ, Положення
  • Дата: 28.12.2005
  • Номер: 440
  • Статус: Документ не діє
Документ підготовлено в системі iplex
МІНІСТЕРСТВО УКРАЇНИ З ПИТАНЬ НАДЗВИЧАЙНИХ СИТУАЦІЙ
ТА У СПРАВАХ ЗАХИСТУ НАСЕЛЕННЯ ВІД НАСЛІДКІВ
ЧОРНОБИЛЬСЬКОЇ КАТАСТРОФИ
Н А К А З
28.12.2005 N 440
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
30 березня 2006 р.
за N 357/12231
( Наказ втратив чинність на підставі Наказу Міністерства України з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи N 759 від 23.10.2008 )
Про затвердження Положення про ДСВАРС
( Із змінами, внесеними згідно з Наказами Міністерства України з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи N 541 від 18.08.2006 N 153 від 19.03.2007 )
Відповідно до Указу Президента України від 21 листопада 2003 року N 1328
"Про вдосконалення управління у сфері запобігання і реагування на надзвичайні ситуації техногенного та природного характеру" та з метою дотримання вимог щодо державної реєстрації нормативно-правових актів
НАКАЗУЮ:
1. Скасувати пункт 1 наказу МНС України від 31.10.2005 N 295 "Про Штаб ДСВАРС".
2. Затвердити Положення про Державну спеціальну (воєнізовану) аварійно-рятувальну службу МНС України (далі - Положення), що додається.
3. Управлінню правового забезпечення (Сухар А.В.), ДСВАРС (Радашев В.І.) забезпечити державну реєстрацію Положення в Мін'юсті України в установленому порядку.
4. Контроль за виконанням цього наказу покласти на першого заступника Міністра Антонця В.М.
Міністр В.І.Балога
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ МНС України
28.12.2005 N 440
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
30 березня 2006 р.
за N 357/12231
ПОЛОЖЕННЯ
про Державну спеціальну (воєнізовану) аварійно-рятувальну службу МНС України
Цим Положенням визначаються завдання, організація, склад сил і засобів та порядок функціонування Державної спеціальної (воєнізованої) аварійно-рятувальної служби МНС України (далі - ДСВАРС) як постійно діючої складової частини сил МНС України та порядок участі аварійно-рятувальних формувань ДСВАРС у територіальних підсистемах Єдиної державної системи цивільного захисту населення і територій.
1. Визначення термінів
У цьому Положенні наведені нижче поняття вживаються у такому значенні:
Готовність до дій за призначенням - комплекс заходів, які виконуються Штабом ДСВАРС, органами управління аварійно-рятувальних та пошуково-рятувальних формувань ДСВАРС з метою забезпечення виконання покладених на неї завдань.
Територіальні та галузеві професійні аварійно-рятувальні формування - аварійно-рятувальні та гірничорятувальні загони, спеціалізована протифонтанна частина, зведені загони постійної готовності областей (міст), окремі взводи, учбово-тренувальні підрозділи, відділення, станції та пункти.
Територіальні професійні спеціалізовані пошуково-рятувальні формування в складі окремих управлінь - морські та річкові регіональні рятувальні та рятувально-координаційні центри з підпорядкованими їм стаціонарними та маневреними водолазними станціями; гірські пошуково-рятувальні загони з підпорядкованими їм пошуково-рятувальними групами та пошуково-рятувальними пунктами та постами.
Допоміжні підрозділи - навчальні, науково-дослідні (науково-виробничі) установи, підприємства, окремі цехи та ділянки з виробництва, ремонту і технічного обслуговування спеціального аварійно-рятувального оснащення та спорядження, а також інші підприємства, організації та установи, що забезпечують вирішення покладених на ДСВАРС завдань.
Аварійно-рятувальні, гірничорятувальні та гірські пошуково-рятувальні загони (далі - загони) - це воєнізовані аварійно-рятувальні (пошуково-рятувальні) формування ДСВАРС, які здійснюють постійне та обов'язкове аварійно-рятувальне обслуговування потенційно небезпечних об'єктів та територій у межах зон відповідальності, визначених МНС України. Вони залежно від спеціалізації складаються із двох і більше аварійно-рятувальних, гірничорятувальних або пошуково-рятувальних взводів, можуть мати у своєму складі інші підрозділи із спеціальним оснащенням (інженерно-технічні, медичні, газоаналітичні лабораторії, відділи (відділення) депресійних, газових та теплових зйомок, реанімаційно-протишокові групи, аварійно-рятувальні мобільні групи).
Аварійно-рятувальний, гірничорятувальний та пошуково-рятувальний взвод (далі - взвод) - первинний оперативний підрозділ загону ДСВАРС, здатний в автономному режимі проводити аварійно-рятувальні та пошуково-рятувальні роботи в повному обсязі залежно від спеціалізації. Він складається із чотирьох і більше відділень та/або аварійно-рятувальних мобільних груп.
Аварійно-рятувальне (гірничорятувальне) відділення (далі - відділення) - первинна оперативна одиниця взводу ДСВАРС, яка спроможна в автономному режимі виконувати окремі завдання з ліквідації аварії. До його складу залежно від спеціалізації входять: командир, 5-6 рятувальників і водій оперативного транспорту.
Аварійно-рятувальна мобільна група (далі - АРМГ) - первинна оперативна одиниця взводу ДСВАРС, яка спроможна в автономному режимі виконувати аварійно-рятувальні роботи (розвідку осередку ураження, надання медичної допомоги потерпілим, окремі оперативні завдання з локалізації і ліквідації надзвичайних ситуацій (далі - НС), а в окремих випадках ліквідації їх). До складу АРМГ можуть входити: командир, 1-2 рятувальники, медичний працівник та водій оперативного транспорту.
2. Загальні положення
ДСВАРС є аварійно-рятувальною службою, особовий склад якої підготовлений і споряджений для оперативного реагування та ліквідації наслідків значної кількості видів, груп і класів НС.
У своїй діяльності ДСВАРС керується Конституцією України, законами України, актами Президента України та Кабінету Міністрів України, іншими чинними нормативно-правовими актами і цим Положенням.
ДСВАРС діє на принципах єдиноначальності, централізації управління, статутної дисципліни та особистої відповідальності особового складу.
Перелік об'єктів і територій, які підлягають постійному та обов'язковому обслуговуванню ДСВАРС, визначено у постанові Кабінету Міністрів від 4 серпня 2000 року N 1214.
3. Завдання, права та функції ДСВАРС
Основними завданнями ДСВАРС є:
- проведення під час виникнення надзвичайних ситуацій на об'єктах і територіях аварійно-рятувальних робіт;
- ліквідація надзвичайних ситуацій та окремих їх наслідків;
- виконання робіт із запобігання виникненню та мінімізації наслідків надзвичайних ситуацій техногенного і природного характеру та щодо захисту від них населення і територій;
- захист навколишнього природного середовища та локалізація зони впливу шкідливих і небезпечних факторів, що виникають під час аварій та катастроф.
Відповідно до покладених завдань основними функціями ДСВАРС є:
- забезпечення готовності своїх органів управління, сил і засобів до дій за призначенням;
- пошук і рятування людей на уражених об'єктах і територіях, надання у можливих межах невідкладної, у тому числі медичної, допомоги особам, які перебувають у небезпечному для життя й здоров'я стані, на місці події та під час евакуації до лікувальних закладів;
- ліквідація особливо небезпечних проявів надзвичайних ситуацій в умовах екстремальних температур, задимленості, загазованості, загрози вибухів, обвалів, зсувів, затоплень, радіаційного та бактеріального зараження, інших небезпечних проявів;
- контроль за готовністю об'єктів і територій, що ними обслуговуються, до проведення робіт з ліквідації надзвичайних ситуацій;
- участь у розробленні та погодженні планів реагування на надзвичайні ситуації на об'єктах і територіях, що ними обслуговуються;
- участь у проведенні експертизи проектних рішень щодо поліпшення захисту об'єктів і територій на випадок виникнення надзвичайних ситуацій;
- участь у роботі комісій з прийняття в експлуатацію об'єктів, які потребують аварійно-рятувального обслуговування;
- участь у підготовці рішень з питань створення, розміщення, визначення обсягів матеріальних резервів для ліквідації надзвичайних ситуацій;
- організація ремонту та технічного обслуговування аварійно-рятувальних засобів, розроблення та виробництво їх окремих зразків;
- пропаганда у сфері захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та участь у підготовці працівників підприємств, установ та організацій і населення до дій в умовах надзвичайних ситуацій.
ДСВАРС відповідно до покладених на неї завдань та функцій забезпечує постійну готовність аварійно-рятувальних формувань до реагування на НС техногенного і природного характеру, здійснює в установленому порядку постійне й обов'язкове аварійно-рятувальне обслуговування (через підпорядковані аварійно-рятувальні формування) з виконанням аварійно-рятувальних, технічних, запобіжно-профілактичних, пошуково-рятувальних та інших робіт.
До аварійно-рятувальних і технічних робіт належать:
рятування людей у разі виникнення НС на об'єктах та територіях, розташованих у зоні відповідальності ДСВАРС, надання кваліфікованої медичної допомоги потерпілим унаслідок аварій на місці події та під час їх евакуації до лікувального закладу;
гасіння підземних пожеж, ліквідація вибухів, раптових викидів (обвалів) корисних копалин і породи, газодинамічних проявлень та інших аварій в небезпечних умовах (забруднення атмосфери шкідливими домішками, небезпечний для життя людини рівень температури, недостатня видимість, загроза вибуху тощо);
ліквідація газових та нафтових викидів, відкритих палаючих і непалаючих фонтанів при бурінні, випробуванні та експлуатації свердловин;
забезпечення проведення складних аварійно-ремонтних робіт у газовибухонебезпечному середовищі при бурінні, випробуванні, експлуатації свердловин та транспортуванні нафтогазопродуктів, інших небезпечних, сильнодіючих та отруйних речовин;
виконання інших аварійно-рятувальних і гірничорятувальних робіт, що потребують спеціальної кваліфікації і застосування газозахисних апаратів та інших спеціальних технічних засобів, якими користуються рятувальники;
виконання спеціальних аварійно-рятувальних робіт біологічного захисту при НС в агропромисловому комплексі;
виконання спеціальних аварійно-рятувальних та технічних робіт у зоні відчуження і безумовного (обов'язкового) відселення;
виконання спеціальних вибухових робіт;
виконання аварійно-рятувальних та аварійно-відновлювальних робіт відповідно до покладених завдань у складі Єдиної державної системи цивільного захисту населення і територій;
ліквідація наслідків забруднення водних об'єктів нафтопродуктами та іншими небезпечними забруднювачами.
До запобіжно-профілактичних робіт належать:
1) комплексні та цільові профілактичні обстеження об'єктів, що обслуговуються, у тому числі через залучення до перевірок здійснюваних відповідними державними наглядовими органами, з метою перевірки підготовленості до ліквідації можливих аварій, рятування людей і виконання заходів, передбачених планами;
2) участь у розробці та погодження планів локалізації та ліквідації аварії, планів ліквідації аварії (далі - план) на об'єктах, що обслуговуються і контроль за їх відповідністю фактичному стану безпеки об'єкта;
3) розроблення та надання методичних рекомендацій керівникам (власникам) підприємств, що обслуговуються, щодо підвищення протиаварійного стану об'єктів і територій, з питань забезпечення безпеки туристів та усунення виявлених порушень норм, правил (вимог) безпеки; з питань безпеки на водних об'єктах та усунення виявлених порушень Правил охорони життя людей на водних об'єктах України;
4) роботи, спрямовані на посилення протиаварійного захисту об'єктів підвищеної небезпеки та окремих територій і їх підготовленості до рятування людей, ліквідації наслідків аварій та катастроф, у тому числі:
створення системи прийому сигналів про лихо та оповіщення про нього вздовж узбереж Чорного та Азовського морів, внутрішніх водних шляхів, забезпечення цілодобового чергування відповідних пошуково-рятувальних сил;
депресійні, газові та теплові зйомки на гірничих об'єктах, зокрема в шахтах, рудниках та інших підземних спорудах, відбір проб та аналіз складу повітря, визначення ступеня запиленості повітря підземних виробок (приміщень);
роботи з попередження виникнення біологічних НС в агропромисловому секторі;
роботи з пошуку і знешкодження затонулих боєприпасів та місткостей з сильнодіючими отруйними речовинами у внутрішніх водах, територіальному морі та у виключній (морській) економічній зоні України;
роботи в закритих ємностях, колекторах та інших газонебезпечних місцях, упровадження попереджувальних заходів з безпеки та нейтралізації у разі розливів сильнодіючих отруйних речовин;
роботи з обстеження підводних частин пляжів та інших місць масового відпочинку населення на воді;
роботи з обстеження та ремонту підводних частин гідроспоруд, мостів, шляхопроводів та нафтопродуктопроводів;
виявлення на території, що обслуговується, потенційно небезпечних ділянок та об'єктів на туристських маршрутах;
перевірка стану туристичних маршрутів та роботи з усунення виявлених недоліків щодо обладнання потенційно небезпечних ділянок (налагодження переправ, розширення стежок, встановлення покажчиків, маркування тощо);
облік туристів, що вийшли у похід, подорож, екскурсію чи взяли участь у змаганнях, та контроль їх повернення на попередньо визначені місця;
5) участь у навчанні працівників підприємства (об'єкта), що обслуговується, у тому числі:
навчання та тренування особового складу шахтних гірничорятувальних станцій і добровільних гірничорятувальних та газорятувальних команд та інженерно-технічних працівників об'єктів, що обслуговуються, щодо дотримання правил безпеки, які визначені у відповідних галузевих нормативних документах в разі виникнення аварій і катастроф, володіння навичками рятування людей і дій у надзвичайних ситуаціях, особливо в початковий період;
навчання працівників бурових бригад монтажу противикидового устаткування на аварійних свердловинах;
навчання фахівців пошуково-рятувальних служб на воді, в тому числі водолазів різних категорій;
підготовка рятувальників і водолазів, проведення тренувань і навчань пошуково-рятувальних сил та аварійно-рятувальних служб;
підготовка особового складу пошуково-рятувальних служб суб'єктів туристичної діяльності та інших організацій до ведення пошуково-рятувальних робіт;
навчання працівників та туристів засобам профілактики і захисту від травм та нещасних випадків;
6) методичне керівництво та контроль діяльності комунальних, газорятувальних та інших об'єктових аварійно-рятувальних служб і формувань об'єктів, що обслуговуються; пошуково-рятувальних та рятувально-водолазних станцій та рятувальних постів;
7) участь у роботі комісій з розслідування причин виникнення надзвичайних ситуацій та розроблення заходів щодо їх запобігання;
8) створення і використання оперативного матеріального резерву за профілем діяльності ДСВАРС та участь у створенні, розміщенні і визначенні обсягів відповідних об'єктових матеріальних резервів на об'єктах, що обслуговуються.
До пошуково-рятувальних робіт належать:
пошук і надання допомоги туристам, що зазнають лиха на місці події, надання їм першої медичної допомоги, транспортування потерпілих до лікувальних закладів;
пошук та рятування людей на водних об'єктах;
участь у заходах з авіаційного пошуку і рятування.
Інші роботи, які забезпечує ДСВАРС:
перевірка готовності до реагування в умовах надзвичайних ситуацій сил та засобів пошуково-рятувальних та рятувально-водолазних служб незалежно від їх підпорядкування;
постійне підтримання кваліфікаційних навиків і відповідного фізичного стану особового складу, у тому числі - реабілітаційні заходи;
забезпечення пожежної безпеки проведення вогневих робіт на об'єктах, що обслуговуються, згідно з вимогами галузевих Правил безпеки, локалізація осередків самозапалювання, обробка ціликів вугілля та інших легкозаймистих порід і матеріалів антипірогенами, ізоляція відпрацьованих гірничих виробок та порожнин після викидів породи, закріплення (перекріплення) виробок та порожнин негорючими матеріалами та конструкціями, обслуговування робіт при проведенні масових вибухів на гірничовидобувних підприємствах, розкриття гірничих ділянок з погашеною пожежею тощо;
роботи в підземних виробках гірничих підприємств і об'єктів підземного будівництва, пов'язані з удосконаленням системи і режимів провітрювання виробок, виконання позапланових депресійних і газових зйомок, відбір і аналіз позапланових проб повітря, розрахунок стану провітрювання гірничих виробок у нормальних і аварійних режимах та практичне випробування зазначених вентиляційних режимів;
виконання проектних робіт з протиаварійного захисту об'єктів, розробка і виробництво продукції, пристосувань, деталей і устаткування, необхідних для посилення протиаварійного захисту, монтаж і наладка протиаварійного обладнання, демонтаж устаткування відпрацьованих дільниць;
координація діяльності підрозділів пошуково-рятувальних сил та аварійно-рятувальних служб центральних і місцевих органів виконавчої влади, підприємств, установ та організацій усіх форм власності під час пошуку та рятування людей на водних об'єктах, а також ліквідації забруднення і засмічення цих об'єктів;
організація діяльності пошуково-рятувальних, рятувально-водолазних і спеціалізованих служб та підрозділів з ліквідації наслідків забруднення акваторій нафтопродуктами та іншими небезпечними забруднювачами;
співробітництво з міжнародними організаціями у сфері пошуку та рятування людей на водних об'єктах, ліквідації забруднення і засмічення цих об'єктів, забезпечення в межах своєї компетенції виконання міжнародних договорів України;
виробництво, ремонт та технічне обслуговування ізолювальних дихальних апаратів, контрольних приладів, засобів аварійного зв'язку, оперативного автотранспорту, обладнання для боротьби з пожежами та іншого спеціального оснащення і спорядження;
випробування, тарування, ремонт, зарядка різних технічних засобів (в тому числі бачків і шлангів керосинорізів, балонів, вогнегасників, шахтних канатів, інтерферометрів, газовизначників, газоаналізаторів, манометрів);
проведення науково-дослідних та проектно-конструкторських розробок із проблем аварійно-рятувальної справи та протиаварійного захисту об'єктів та окремих територій, що обслуговуються;
виготовлення устаткування для обслуговування й експлуатації нафтових, газових та геологорозвідувальних свердловин, ліквідації відкритих нафтогазових фонтанів;
ремонт і технічне обслуговування спеціального оснащення об'єктових аварійно-рятувальних формувань;
вирішення соціальних питань працівників ДСВАРС.
Забороняється залучати формування ДСВАРС для виконання завдань, не передбачених чинним законодавством.
ДСВАРС у разі здійснення заходів щодо запобігання виникненню і ліквідації надзвичайних ситуацій та окремих їх наслідків має право:
обстежувати з метою профілактики виникнення надзвичайних ситуацій об'єкти і території, що ними обслуговуються;
подавати власникам підприємств, установ та організацій, органам виконавчої влади, органам місцевого самоврядування пропозиції щодо поліпшення протиаварійного стану об'єктів і територій та усунення виявлених порушень вимог безпеки;
скасовувати власні погодження планів реагування на надзвичайні ситуації або їх окремі позиції у разі невідповідності фактичному стану безпеки об'єкта чи території;
використовувати на договірних засадах засоби зв'язку, транспорту та інші матеріально-технічні ресурси підприємств, установ та організацій для рятування людей та виконання термінових робіт або доставки в зони надзвичайних ситуацій особового складу, спеціального оснащення і вантажів;
безоплатно і безперешкодно одержувати від підприємств, установ та організацій, органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування інформацію, необхідну для виконання покладених на аварійно-рятувальну службу завдань;
безперешкодного доступу на об'єкти і території з метою виконання робіт, пов'язаних з ліквідацією надзвичайних ситуацій;
вимагати від усіх осіб, які перебувають в зоні надзвичайної ситуації, додержання правил, запроваджених встановленими заходами безпеки;
брати участь у роботі комісій з розслідування причин виникнення надзвичайних ситуацій на об'єктах і територіях, що ними обслуговуються.
4. Організаційна структура
ДСВАРС діє за територіально-галузевим принципом на всій території України через Штаб ДСВАРС як орган управління, територіально-галузеві професійні аварійно-рятувальні формування, окремі управління та допоміжні підрозділи.
Штаб здійснює керівництво і контроль всіх напрямів діяльності підпорядкованих підрозділів, забезпечує належний рівень їх готовності до проведення аварійно-рятувальних робіт, ліквідації наслідків НС, пошуково-рятувальних та аварійно-відновлювальних робіт, запобіжно-профілактичних робіт; забезпечує їх виконання незалежно від обсягів і складності аварійної ситуації, здійснює контроль за станом техногенно-екологічної безпеки на об'єктах та територіях, що обслуговуються, забезпечує належне функціонування допоміжних підрозділів та соціальної інфраструктури, виконує інші функції, передбачені його статутом.
Штаб через договори виконує функції головного виконавця МНС України з постійного і обов'язкового аварійно-рятувального обслуговування об'єктів підвищеної небезпеки на рівнях:
загальнодержавному, регіональному - за дорученням МНС України;
обласному, місцевому - за договорами з місцевими органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування;
галузевому - за договорами між МНС України та відповідними центральними органами виконавчої влади;
об'єктовому - за договорами з підприємствами, установами і організаціями.
Штаб за погодженням з МНС України спільно з місцевими органами виконавчої влади може створювати зведені професійні аварійно-рятувальні формування, що забезпечують постійну готовність та виконання окремих функцій ДСВАРС і комунальних аварійно-рятувальних служб на території області (міста, району).
( Абзац восьмий розділу 4 "Організаційна структура" із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства України з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи N 153 від 19.03.2007 )
Організаційна структура підрозділів ДСВАРС, завдання, функції та сфера їх діяльності визначаються відповідними положеннями або статутами, що затверджуються МНС України.
( Абзац дев'ятий розділу 4 "Організаційна структура" в редакції Наказу Міністерства України з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи N 153 від 19.03.2007 )
ДСВАРС очолює начальник, який одночасно є начальником Штабу і призначається на посаду за контрактом Міністром України з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи.
Начальник ДСВАРС має заступників, у тому числі одного першого, яких призначає на контрактній основі за погодженням з МНС України, та проводить розподіл обов'язків між ними.
Особовий склад ДСВАРС комплектується на контрактній основі і залежно від ступеня зайнятості в організації, забезпеченні та безпосередньому виконанні аварійно-рятувальних робіт поділяється на основний і допоміжний.
Основний особовий склад ДСВАРС поділяється на командний та рядовий (далі - оперативний особовий склад).
Перелік посад та професій ДСВАРС, віднесених до основного і допоміжного особового складу, порядок проходження служби оперативним особовим складом визначається згідно з чинним законодавством.
Професійний відбір основного складу ДСВАРС здійснюється відповідно до статті 12 Закону України "Про аварійно-рятувальні служби" та постанови Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2001 року N 1334 "Про затвердження Порядку комплектування та професійної підготовки основного особового складу аварійно-рятувальних служб і типової форми контракту, що укладається з рятувальниками під час прийняття їх на роботу".
Відповідно до статті 17 Закону України "Про охорону праці" особи, які приймаються на посади, віднесені до основного особового складу, проходять у медичних закладах попередній та періодичні медичні огляди.
На посади оперативного особового складу, що безпосередньо виконує аварійно-рятувальні роботи із застосуванням респіраторів, приймаються особи віком від 20 до 35 років, які не мають медичних протипоказань.
Рядовий оперативний склад - рятувальники - комплектується особами, які мають загальну середню або професійно-технічну освіту та стаж на відповідних роботах підприємств за провідними професіями не менше двох років.
Склад водіїв оперативного автотранспорту комплектується особами, які мають стаж роботи на автомобілях відповідних категорій не менше двох років.
Оперативний молодший командний склад комплектується особами, які мають базову вищу освіту, не менше двох років стажу на відповідних підприємствах та пройшли підготовку в підрозділах ДСВАРС, а також рятувальниками, які мають загальну середню освіту та досвід оперативної роботи не менше двох років.
Оперативний середній командний склад комплектується інженерами, які мають стаж роботи на відповідних підприємствах не менше двох років та пройшли спеціальну підготовку в підрозділах ДСВАРС або спеціальну прискорену підготовку, а також особами, які закінчили вищі навчальні заклади за направленнями ДСВАРС.
Оперативний старший командний склад комплектується з числа командирів середньої групи, які працюють у підрозділах ДСВАРС на командних посадах не менше чотирьох років, мають досвід ведення аварійно-рятувальних робіт та повну вищу освіту.
Оперативний вищий командний склад ДСВАРС комплектується з числа старших командирів, які мають відповідні ділові якості, досвід керівництва аварійно-рятувальними роботами та повну вищу освіту.
Дисциплінарні стягнення на працівників ДСВАРС можуть бути накладені відповідно до Статуту про дисципліну працівників спеціальних (воєнізованих) аварійно-рятувальних служб, затвердженого постановою Кабінетом Міністрів України від 12 жовтня 2000 року N 1540.
ДСВАРС працює у режимі постійної цілодобової готовності до негайного виїзду її професійних аварійно-рятувальних формувань та оперативного особового складу Штабу для виконання робіт за належністю з пошуку і рятування людей та ліквідації аварій. Готовність основного особового складу забезпечується організацією праці за графіком чергувань.
Тривалість робочого дня та час відпочинку основного особового складу в міжаварійний період регулюється відповідно до чинного законодавства України про працю.
У виняткових випадках (ліквідація складних аварій і катастроф, виїзд на аварійно-рятувальні роботи за межі обслуговуваного району тощо) особи оперативного основного складу, які перебувають за графіком змінності на відпочинку, можуть залучатися за наказом відповідного начальника (командира) до виконання своїх службових обов'язків.
Дії аварійно-рятувальних (гірничорятувальних) формувань, права та обов'язки основного особового складу при ліквідації аварій, технологія зазначених робіт визначаються згідно з вимогами чинного законодавства.
Особи основного особового складу професійних аварійно-рятувальних (гірничорятувальних) формувань, які несуть службу за графіком з тривалістю чергування більше 12-ти годин, забезпечуються харчуванням або грошовою компенсацією за нього за рахунок ДСВАРС.
Особовий склад ДСВАРС має право на харчування за рахунок коштів підприємств, установ та організацій, на яких проводяться роботи, або відповідного органу місцевого самоврядування;
Основний особовий склад ДСВАРС забезпечується форменим одягом за нормами і зразками, що затверджуються Кабінетом Міністрів України.
Для проведення пошукових, аварійно-рятувальних та відновних робіт основний особовий склад ДСВАРС забезпечується спеціальним одягом, спорядженням і засобами індивідуального захисту.
Штаб, аварійно-рятувальні, гірничорятувальні, пошуково-рятувальні загони, зведені загони постійної готовності, протифонтанна частина, окремі взводи, окремі управління та допоміжні підрозділи ДСВАРС, зазначені в цьому Положенні, є юридичними особами, мають самостійні баланси, рахунки в установах банків, печатки із зображенням Державного Герба України і своє найменування.
Діяльність ДСВАРС здійснюється на некомерційній основі.
Майно ДСВАРС є державною власністю і закріплюється за нею на праві оперативного управління.
( Абзац тридцять перший розділу "Організаційна структура" із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства України з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи N 541 від 18.08.2006 )
( Абзац тридцять другий розділу "Організаційна структура" вилучено на підставі Наказу Міністерства України з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи N 541 від 18.08.2006 )
Джерелами формування майна ДСВАРС є:
майно, передане їй засновником;
кошти державного та місцевих бюджетів на виконання окремих програм;
кошти, одержані в установленому порядку від плати за постійне обов'язкове обслуговування на договірній основі, надані послуги, виконані роботи;
інші джерела, не заборонені законодавством.
Штаб має право на централізацію частини коштів, отриманих формуваннями ДСВАРС, за виконання робіт щодо постійного і обов'язкового аварійно-рятувального обслуговування та інших робіт за договорами, які повинен спрямовувати на соціальний розвиток та створення матеріально-технічної бази діяльності ДСВАРС. Бюджетні кошти використовуються в межах затверджених видатків на поточний рік.
ДСВАРС має право утворювати фонди (розвитку, споживання, соціального забезпечення тощо), призначені для покриття витрат, пов'язаних з її діяльністю.
ДСВАРС забезпечується апаратурою, устаткуванням, запасом матеріалів аварійного призначення та автотранспортом у порядку, визначеному Штабом у відповідності до чинного законодавства.
Оплата праці осіб рядового і командного складу ДСВАРС здійснюється відповідно до чинного законодавства.
Страхування основного особового складу ДСВАРС на випадок захворювання, часткової або повної втрати працездатності, загибелі (смерті), спричинених виконанням ними службових обов'язків, здійснюється згідно з чинним законодавством.
Особам основного складу ДСВАРС гарантуються пільги, компенсації, правові та соціальні гарантії у межах, визначених чинним законодавством.
Перший заступник
Міністра

В.М.Антонець