МІНІСТЕРСТВО ЕКОЛОГІЇ ТА ПРИРОДНИХ РЕСУРСІВ УКРАЇНИ
Н А К А З
N 90 від 11.03.2001 Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
27 березня 2001 р.
за N 278/5469
( Наказ втратив чинність на підставі Наказу Державної інспекції ядерного регулювання N 734 від 13.12.2022 )
Про затвердження Вимог до звіту про аналіз безпеки провадження діяльності з переробки уранових руд
Відповідно до Закону України "Про дозвільну діяльність у сфері використання ядерної енергії" та на виконання постанови Кабінету Міністрів України від 06.12.2000 N 1782 "Про затвердження Порядку ліцензування окремих видів діяльності у сфері використання ядерної енергії" НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Вимоги до звіту про аналіз безпеки провадження діяльності з переробки уранових руд, що додаються.
2. Начальнику Управління регулювання безпеки радіаційних технологій та пристроїв Департаменту ядерного регулювання Голубєву В.С. у п'ятиденний термін після підписання наказу забезпечити його подання на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України.
3. Директору Державного науково-технічного центру ядерної та радіаційної безпеки Васильченку В.М. у місячний термін після реєстрації наказу забезпечити тиражування цього нормативного акта.
4. Начальнику Управління регулювання безпеки радіаційних технологій та пристроїв Департаменту ядерного регулювання Голубєву В.С. у десятиденний термін після реєстрації наказу забезпечити розсилку цього нормативного акта відповідно до реєстру розсилки.
5. Контроль за виконанням цього наказу покласти на заступника Міністра - Начальника Департаменту ядерного регулювання Смишляєва О.Є.
Міністр І.О.ЗаєцьЗатверджено
Наказ Мінекоресурсів України
11.03.2001 N 90
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
27 березня 2001 р.
за N 278/5469
Вимоги до звіту про аналіз безпеки провадження діяльності з переробки уранових руд
Загальні положення
1. У цьому документі встановлюються вимоги до форми та змісту звіту про аналіз безпеки провадження діяльності з переробки уранових руд (далі - Звіт), який складається суб'єктом діяльності у сфері використання ядерної енергії (далі - заявник) та подається до органу державного регулювання ядерної та радіаційної безпеки України для обгрунтування радіаційної безпеки діяльності з переробки уранових руд відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 06.12.2000 N 1782 "Про затвердження Порядку ліцензування окремих видів діяльності у сфері використання ядерної енергії".
2. Звіт надається заявником разом із заявою на отримання ліцензії у складі документів, що підтверджують спроможність заявника дотримуватись умов і правил провадження заявленого виду діяльності.
3. Мета Звіту - обгрунтування радіаційної безпеки при провадженні діяльності з переробки уранових руд. Звіт містить відомості, необхідні для обгрунтування достатності передбачених заходів для забезпечення необхідного рівня безпеки, у тому числі: неперевищення лімітів дозових навантажень персоналу та населення і допустимого надходження радіонуклідів у довкілля, установлених нормами та правилами радіаційної безпеки для нормальної експлуатації та аварійних умов.
4. У разі недостатності наданої в Звіті інформації для обгрунтування безпеки заявленої діяльності орган державного регулювання ядерної та радіаційної безпеки України має право робити запити до заявника щодо надання додаткової інформації.
Перелік розділів Звіту
5. Звіт має складатися з таких розділів:
загальні відомості;
опис підприємства та характеристика місця його розташування із зазначенням технологічних особливостей;
організаційно-технічні заходи із забезпечення радіаційної безпеки;
радіаційний моніторинг довкілля.
6. Звіт надається в описовій формі. Заявник може передбачити в структурі Звіту додаткові розділи. Деякі матеріали можуть бути викладені у вигляді таблиць, креслень, схем тощо як додатки.
Зміст окремих розділів Звіту
7. У розділі "Загальні відомості" надається загальна характеристика підприємства з переробки уранових руд, опис заявленої діяльності.
8. У розділі "Опис підприємства та характеристика місця його розташування із зазначенням технологічних особливостей" подаються:
перелік діючих та законсервованих об'єктів підприємства та опис основних технологічних процесів, які використовуються у виробничих процесах, із зазначенням їх особливостей, зокрема радіаційно небезпечних чинників;
загальний опис майданчика та його територіальне розташування;
характеристики майданчика - географічні, метеорологічні, геологічні, гідрогеологічні, інженерно-геологічні, сейсмологічні та інші, що можуть використовуватися при розрахунках розповсюдження радіонуклідів у нормальних та аварійних умовах;
відомості про віднесення земель, що прилягають до санітарно-захисної зони підприємства, до категорій відповідно до їх цільового призначення;
висновки Державної експертизи з ядерної та радіаційної безпеки проекту підприємства, Державної екологічної експертизи проекту підприємства та Державної санітарно-гігієнічної експертизи проекту підприємства1.
__________________
1 У разі введення в експлуатацію нового підприємства.
9. У розділі "Організаційно-технічні заходи із забезпечення радіаційної безпеки" обгрунтовується, що радіаційна безпека підприємства та радіаційний захист персоналу організовується відповідно до вимог чинних нормативних документів з наведенням:
карти радіаційного забруднення підприємства та довкілля із зазначенням характеристик джерел забруднення, а також класифікації підрозділів, робочих зон та видів робіт за радіотоксичністю та активністю радіонуклідів на робочому місці;
структури системи управління радіаційного захисту на підприємстві та перелік посадових осіб, на яких покладена відповідальність за стан радіаційної безпеки на підприємстві;
системи технічних засобів індивідуального та колективного радіаційного захисту;
відомостей про регламент радіаційного контролю (далі - РК) на підприємстві, зокрема про затвердження, узгодження, термін дії та дату останнього перегляду регламенту;
переліку методик РК із відомостями про їх атестацію;
відомостей про підрозділ чи лабораторію, що здійснюють індивідуальний дозиметричний контроль персоналу, прилади, які використовуються для ведення контролю, та дату їх останньої повірки. Копія свідоцтва про акредитацію підрозділу (лабораторії) додається до Звіту.
10. Розділ "Організаційно-технічні заходи із забезпечення радіаційної безпеки" має містити підрозділ "Радіаційний контроль", де наводиться інформація щодо стану радіаційного захисту персоналу підприємства - радіаційно небезпечні чинники, вимірювання яких визначаються регламентами радіаційного контролю, їх допустимі та контрольні рівні:
концентрація радіоактивних речовин (радону (торону) та дочірніх продуктів його розпаду, урану, торію та продуктів їх розпаду) у повітрі (атмосферному, рудничному, виробничих та інших приміщень);
забруднення a-, B-, Y-радіонуклідами шкіри, спецодягу та робочих поверхонь (обладнання, транспортних засобів тощо);
установлені на підприємстві та узгоджені згідно з вимогами НРБУ-97 контрольні рівні опромінення персоналу.
Надається оцінка дозових навантажень для персоналу за нормальних умов експлуатації та в разі аварій.
Обгрунтовується, що індивідуальні дози опромінення персоналу як за нормальної експлуатації, так і при проектних аваріях не будуть перевищувати установлені ліміти доз та величини індивідуальних доз та/або кількість осіб, які опромінюються, та імовірність опромінення настільки низькі, наскільки це може бути досягнуто з урахуванням економічних і соціальних чинників.
11. Розділ "Радіаційний моніторинг довкілля" має містити інформацію щодо впливу підприємства на радіаційний стан довкілля, а саме:
відомості про регламент проведення радіаційного моніторингу (далі - РМ) довкілля, зокрема про затвердження, узгодження, термін дії та дату останнього перегляду регламенту;
порядок реєстрації, обліку і зберігання результатів РМ;
перелік методик РМ із відомостями про їх атестацію;
відомості про підрозділ чи лабораторію, що проводять РМ, прилади, які використовуються для проведення моніторингу, та дату їх останньої повірки. Копія свідоцтва про акредитацію підрозділу (лабораторії), засвідчена керівником підприємства, додається до Звіту;
установлені допустимі та контрольні викиди та скиди підприємства;
значення радіаційно небезпечних факторів, вимірювання яких визначаються регламентом РМ:
вміст у повітрі приповерхневого шару атмосфери радону (торону);
вміст у повітрі аерозолів, що містять уран, торій і продукти їх розпаду;
поверхневе забруднення грунтів a-, B- Y-випромінювачами;
об'ємне забруднення грунтів a-, B-, Y-випромінювачами;
вміст урану, торію і продуктів їх розпаду у воді відкритих водоймищ та донних відкладеннях;
вміст урану, торію і продуктів їх розпаду в першому від поверхні водоносному горизонті;
вміст урану, торію і продуктів їх розпаду в питній воді;
вміст урану, торію і продуктів їх розпаду в рослинах;
вміст урану, торію і продуктів їх розпаду в продукції сільського господарства.
У висновках розділу обгрунтовується, що:
передексплуатаційний моніторинг забезпечує достатність та повноту спостережень за радіаційним станом повітря, підземних та поверхневих вод, грунтів, рослинності, місцевої фауни, джерел харчування в межах санітарно-захисної зони та зони спостереження для оцінки масштабів та рівнів впливу підприємства на довкілля та прогнозу змін стану довкілля;
моніторинг під час експлуатації забезпечує своєчасну інформацію про зміни передбачених проектом значень радіаційних параметрів, що характеризують радіаційний стан підприємства та його вплив на довкілля;
післяексплуатаційний моніторинг забезпечує своєчасне виявлення виходу радіонуклідів за межі захисних бар'єрів для своєчасного вжиття запобіжних заходів з метою дотримання вимог Норм радіаційної безпеки України НРБУ-97.
Начальник Управління регулюваннябезпеки радіаційних технологійта пристроїв В.С.Голубєв