МІНІСТЕРСТВО СТАТИСТИКИ УКРАЇНИ
Н А К А З
N 93 від 28.03.96 м.Київ | Зареєстровано в Міністерстві юстиції України 16 травня 1996 р. за N 231/1256 |
( Наказ втратив чинність на підставі Наказу Державного комітету статистики N 136 від 13.05.2003 )
Про затвердження Інструкції про порядок складання статистичної звітності з капітального будівництва (розділи 1-11, ч.II - za231-96)
На виконання вимог Закону України "Про державну статистику" та з метою вдосконалення методологічного забезпечення звітності з питань будівництва
НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Інструкцію про порядок складання статистичної звітності з капітального будівництва, що додається.
2. Розповсюдити дію Інструкції на об'єднання, підприємства та організації, які виконують будівельно-монтажні, будівельно-ремонтні роботи, а також на об'єднання, підприємства та організації, які здійснюють інвестиції в будівництво і знаходяться на території України, незалежно від їх відомчої підпорядкованості та форм власності.
3. Установити, що із введенням в дію названої Інструкції не застосовуються на території України інструкція про порядок складання статистичної звітності з капітального будівництва, затверджена колишнім Держкомстатом СРСР 03.09.87 N 17-06-0369, доповнення та зміни до цієї інструкції, затверджені колишнім Держкомстатом СРСР 11.08.89 N 17-24/12-12, основні положення про порядок складання статистичної звітності з капітального будівництва, затверджені колишнім Держкомстатом СРСР 26.06.91 N 132.
4. Визнати таким, що втратив чинність наказ Мінстату України від 28.10.92 N 173 "Про затвердження доповнень та змін до основних положень про порядок складання статистичної звітності з капітального будівництва".
5. Управлінню статистики капітального будівництва (Максименко Н.І.) забезпечити друкарню оригіналами Інструкції.
6. Економічному управлінню (Єрофеєва Н.В.) забезпечити фінансування виготовлення Інструкції та її розсилки Держкомстату Автономної Республіки Крим, обласним, Київському та Севастопольському міським управлінням статистики.
7. ГОЦ Мінстату (Крамарєв В.Г.) забезпечити контроль за своєчасним тиражуванням та розсилкою Інструкції.
8. Контроль за виконанням наказу залишаю за собою.
Перший заступник Міністра | О.Г.Осауленко |
Затверджено наказом
Мінстату України
від 28.03.96 N 93
Інструкція про порядок складання статистичної звітності з капітального будівництва
1. Загальні положення
1.1. Ця Інструкція розроблена відповідно до Закону України "Про державну статистику" і обов'язкова для застосування усіма суб'єктами господарської діяльності.
З введенням в дію цієї Інструкції не застосовуються на території України інструкція про порядок складання статистичної звітності з капітального будівництва, затверджена колишнім Держкомстатом СРСР 03.09.87 N 17-06-0369, доповнення та зміни до цієї інструкції, затверджені колишнім Держкомстатом СРСР 11.08.89 N 17-24/12-12, основні положення про порядок складання статистичної звітності з капітального будівництва, затверджені колишнім Держкомстатом СРСР 26.06.91 N 132, а також втрачають чинність доповнення та зміни до основних положень про порядок складання статистичної звітності з капітального будівництва, затверджені наказом Мінстату України від 28.10.92 N 173.
1.2. В Інструкції передбачені загальні методологічні положення, що мають відношення до усієї періодичної та річної державної статистичної звітності по капітальному будівництву, та пояснення про порядок складання звітів за формами NN 1-кб, 1-кб(Чорнобиль), 1-ціни(буд), 2-с(буд), 12-будівництво, 2-кб(будова), 2-кб, 2-кб(сільгосп), 2-кб(Чорнобиль), 2-кб(село), 18-кб, 1-іжб, 1-жбк. Інструкції по складанню звітів за формами NN 4-кб, 8-кб, 1-нб видані окремо.
Кооперативи та малі підприємства, що подають звіти за формою N 1-КМП, заповнюють показники з капітального будівництва відповідно до основних положень цієї Інструкції. Підприємства та організації системи Укоопспілки при складанні звітів за формою N 3-кб (споживспілка) також керуються цією Інструкцією.
1.3. Державна статистична звітність з капітального будівництва складається на бланках форм, затверджених Мінстатом України для відповідного періоду.
Державна статистична звітність включає усі види статистичних спостережень (регулярні і періодичні звіти, одноразові обліки, переписи, вибіркові анкетні соціологічні обстеження тощо), форми і програми яких, а також інструкції по їх заповненню, затверджені Мінстатом України, або за погодженням з ним органами статистики Автономної Республіки Крим, областей, міст Києва і Севастополя.
Законом України "Про державну статистику" передбачається можливість застосування відомчої (галузевої) статистичної звітності, обсяги якої визначаються самостійно міністерствами і відомствами України, іншими юридичними особами за погодженням з органами державної статистики.
1.4. Відповідно до Закону України "Про державну статистику" (стаття 2) звітність з капітального будівництва подають:
- забудовники (замовники), тобто підприємства і організації, інші юридичні особи, що здійснюють капітальні вкладення;
- підрядні будівельно-монтажні, бурові, ремонтно-будівельні та інші організації, що виконують роботи за контрактами та договорами підряду з замовниками;
- проектно-вишукувальні організації, які розробляють технічну документацію для капітального будівництва.
Державна статистична звітність подається усіма юридичними особами, розташованими на території України, що здійснюють капітальні вкладення або виконують будівельно-монтажні чи будівельно-ремонтні роботи на території України, або за її межами; усіма розташованими на території України структурними одиницями, що не є юридичними особами і головні організації яких розташовані за межами України, а також фізичними особами, що здійснюють капітальні вкладення.
При будівництві підприємства (об'єкта) кількома юридичними особами на умовах дольової участі звіт подається тією юридичною особою, якій передані у встановленому порядку кошти та права головного забудовника.
1.5. Звітність подається за адресою і в терміни, зазначені на бланках форм. В окремих випадках, коли строк подання звіту збігається з святковими, неробочими або вихідними днями, звіт подається в строк, що встановлюється органом державної статистики.
1.6. Замовники (об'єднання, асоціації, фірми тощо), до складу яких входять самостійні виробничі одиниці, що є юридичними особами, в звіти з капітального будівництва, що подаються органам державної статистики, не включають дані по таких самостійних виробничих одиницях. Такі замовники включають у звіти дані з власного будівництва головного підприємства та одиниць, що не є юридичними особами і входять до його складу, незалежно від місця знаходження цих одиниць. Крім того, у зв'язку з необхідністю формування даних по території регіонів, замовники, виробничі одиниці яких розміщуються на території іншого регіону, ніж головне підприємство, складають звіти по кожній території окремо і подають їх управлінню статистики за місцем свого знаходження або за вказівкою головного підприємства звіт подає сама виробнича одиниця управлінню статистики за місцем її знаходження.
1.7. Підрядна організація, яка має в своєму складі виробничі одиниці без права юридичної особи, крім зведеного звіту складає звіт по кожній такій одиниці і подає (або за її вказівкою подає сама виробнича одиниця) органу державної статистики за місцем знаходження виробничої одиниці.
У той же час підрядна організація складає зведений звіт без даних виробничих одиниць, які розташовані на території інших областей, і подає його органу державної статистики за місцем свого знаходження.
Якщо у складі підрядної організації є безпосередньо підлеглі їй будівельні і монтажні дільниці, то звіт в цілому по цих дільницях складається цією підрядною організацією; вказані дільниці звіти не складають.
1.8. При підрядному способі виконання робіт розміри та терміни введення в дію виробничих потужностей повинні відповідати показникам, наведеним у контрактах (договорах підряду) між замовниками та підрядними організаціями.
Обсяги будівельних і монтажних робіт замовника і підрядної організації, як правило, повинні бути однаковими у відповідності з контрактом (договором підряду). Ці обсяги робіт можуть бути різними при виконанні замовником частини робіт господарським способом або при укладенні ним контрактів (договорів підряду) з кількома підрядними організаціями.
Якщо у звітному періоді передбачене контрактом (договором підряду) на поточний рік будівництво ще не розпочато, то в звітності заповнюються показники контракту, а у графах фактичного виконання проставляються нулі.
1.9. Державна статистична звітність подається звітуючою організацією за складом її на кінець звітного періоду. По переданих або прийнятих у поточному році підрозділах усі показники виключаються або, відповідно, включаються в звіт з початку поточного року, тобто за весь звітний період, незалежно від дати вибуття або прийняття підрозділу. У разі ліквідації у звітному періоді якого-небудь підрозділу усі дані, що відносяться до нього, із звітності не виключаються.
1.10. Фактичне виконання за звітний період відображається на основі документів первинного обліку, оформлених належним чином. Розбіжності між даними первинного обліку і даними звітності не допускаються.
1.11. Усі показники з капітального будівництва відображаються у звітності у тих одиницях виміру, що вказані на бланках форм звітності.
1.12. Форми термінової звітності подаються органам державної статистики терміновими засобами зв'язку - телетайпом, нарочним, по телефону з подальшим письмовим підтвердженням, телеграфом чи іншими засобами.
Звіти з капітального будівництва підписують посадові особи, підпис яких передбачено на бланках форм.
Службові особи та особи, які займаються підприємницькою діяльністю і не подають статистичних даних для проведення державних статистичних спостережень або подають їх недостовірними чи з запізненням, не забезпечують належного стану первинного обліку, порушують порядок ведення Державного реєстру звітних (статистичних) одиниць України, можуть бути притягнуті до відповідальності, передбаченої законодавством України.
1.12.1. Звітуючі підприємства, організації, установи, юридичні особи та особи, які займаються підприємницькою діяльністю, що розташовані в одному населеному пункті з органом державної статистики, звіти подають нарочним. Датою подання державної статистичної звітності вважається день фактичної передачі її органу державної статистики, а для звітуючих суб'єктів, розташованих в інших населених пунктах, - дата, позначена на штемпелі поштового підприємства.
1.12.2. Порушенням строків подання державної статистичної звітності є запізнення її подання до однієї доби, а запізнення на строк більше однієї доби, розглядається як її неподання.
1.13. Приписки у державній звітності - це навмисне зроблені посадовими особами перекручення звітних даних, з метою прикрасити дійсне становище на підприємстві, в організації аби будь-яким шляхом одержати премію, збільшену зарплату чи іншу додаткову винагороду.
До інших навмисних перекручень звітних даних про виконання контрактних (договірних) умов, за котрі встановлена законом відповідальність, відносяться, зокрема, заниження у державній звітності показників, що передбачені контрактом (договором підряду), утаювання тієї чи іншої частки виготовленої продукції, виконаних обсягів робіт (резервування), матеріальних ресурсів, устаткування тощо.
Відповідно до Закону України "Про державну статистику" (ст.10) у разі виявлення приписок та інших перекручень звітних даних органи державної статистики мають право вимагати від підприємств, організацій, установ, юридичних осіб та осіб, які займаються підприємницькою діяльністю, внесення виправлень до державної статистичної звітності, а при невиконанні цієї вимоги у визначені строки органи державної статистики самостійно вносять їх і повідомляють про це відповідні підприємства, організації, установи, юридичних осіб та осіб, які займаються підприємницькою діяльністю, для виправлення в первинному та бухгалтерському обліку, інших взаємопов'язаних показниках.
1.13.1. Виправлення вносяться у звіт за той звітний період (місяць, квартал, рік), в якому були допущені приписки та інші перекручення, а також у наростаючих підсумкових даних (з початку кварталу, року) цього звіту та в усіх наступних звітах.
1.13.2. При виявленні приписок та інших перекручень звітних даних за який-небудь період минулого року (минулих років) усі виправлення вносяться у звітні дані за той же період минулого року та у наростаючі підсумкові дані звітів за наступні періоди, а також за минулий рік у цілому. При цьому підприємства, організації, установи, юридичні особи та особи, які займаються підприємницькою діяльністю, у звітах яких допущені приписки та інші перекручення звітних даних, повинні внести виправлення у звіти і зробити відповідні примітки про причини зміни даних, а також повідомити організації, яким направлено звіти, що містять недостовірні дані, про виправлені звітні дані. У разі опублікування звітних даних, що мають приписки та інші перекручення, підприємства, організації, установи, юридичні особи та особи, які займаються підприємницькою діяльністю, повинні надати для опублікування виправлені, тобто достовірні, дані.
При цьому обсяги робіт, що виконані у поточному році, не змінюються на суму виявлених приписок по роботах, виконаних у минулі роки, за винятком випадків, коли неможливо встановити період вчинення приписки або перекручення - у цьому випадку виправлення звітних даних проводиться у першому звіті після виявлення приписки (перекручення), а також в усіх взаємопов'язаних показниках інших звітів.
1.13.3. Закінчені будівництвом і підготовлені до експлуатації, згідно з затвердженим проектом, об'єкти підлягають введенню в експлуатацію у порядку, встановленому чинним законодавством.
1.13.4. У разі виявлення порушень правил прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об'єктів органи державної статистики вилучають їх із звітності.
1.13.5. Виправлення у звіти вносяться незалежно від того, ким були виявлені приписки та інші перекручення у звітності: вищестоящою організацією, самим підприємством, організацією, юридичною особою, тощо, або органами, яким доручено перевіряти достовірність звітних даних.
1.14. Державна статистична звітність з капітального будівництва складається за встановлений календарний звітний період часу, річний звіт - за період з 1 січня по 31 грудня.
1.15. У формах державної статистичної звітності з капітального будівництва передбачені графи для кодів. Звітуюча організація заповнює коди:
- форми документа за УКУД (Український класифікатор управлінської документації);
- організації-складача - ідентифікаційний код ЄДРПОУ (Єдиний державний реєстр підприємств та організацій України);
- території за СПАТО (Система позначень об'єктів адміністративно-територіального ділення, а також населених пунктів);
- галузі за ЗКГНГ (Загальний класифікатор галузей народного господарства);
- виду економічної діяльності за УКВЕД (Український класифікатор видів економічної діяльності);
- організаційно-правової форми господарювання за КОПФГ (Класифікація організаційно-правових форм господарювання);
- форми власності за КФВ (Класифікація форм власності);
- міністерства, відомства, МДО, концерну, асоціації за СПОДУ (Система позначень органів державного управління);
- вищестоящої організації - ідентифікаційний код ЄДРПОУ (Єдиний державний реєстр підприємств та організацій України).
2. Визначення понять "будова", "черга будівництва", "пусковий комплекс", "об'єкт будівництва"
Для звітності у капітальному будівництві визначені такі поняття як "будова", "черга будівництва", "пусковий комплекс", "об'єкт будівництва".
2.1. Будова - це сукупність будівель та споруд (об'єктів), будівництво, розширення та реконструкція яких здійснюється, як правило, за єдиною проектно-кошторисною документацією - проектом (робочим проектом) зі зведеним кошторисним розрахунком вартості будівництва, на які у встановленому порядку затверджується окремий титул будови.
Якщо будівництво, розширення або реконструкцію підприємства дозволено здійснювати за проектами і кошторисами на окремі об'єкти, то будовою є сукупність об'єктів виробничого призначення, які будуються, розширюються і реконструюються, незалежно від того, розміщуються вони на одній або декількох площадках. Проектно-кошторисні показники такої будови визначаються шляхом складання показників по об'єктах і витратах, які передбачені до здійснення в наміченому періоді.
У тих випадках, коли проектно-кошторисна документація на житлове та комунальне будівництво і будівництво об'єктів народної освіти, культури та охорони здоров'я розроблена окремо, незалежно від проектно-кошторисної документації на будівництво підприємств, то будовою є:
сукупність об'єктів невиробничого призначення, будівництво яких передбачене проектом комплексної забудови;
окремі будівлі і споруди (житловий будинок, школа, театр і т.п.) у тих випадках, коли на будівництво такої будівлі або споруди розроблена окрема технічна документація.
2.2. Черга будівництва - це частина підприємства, визначена проектом (робочим проектом), що забезпечує випуск продукції або надання послуг; вона може складатися з одного або декількох пускових комплексів.
2.3. Пусковий комплекс - це сукупність об'єктів (або їх частин) основного, підсобного та обслуговуючого призначення, енергетичного, транспортного і складського господарства, зв'язку, інженерних комунікацій, охорони навколишнього природного середовища, благоустрою, що забезпечують випуск продукції або надання послуг, передбачених проектом (робочим проектом) для даного пускового комплексу, та нормальні санітарно-побутові умови праці згідно з діючими нормами.
Склад і обсяг пускового комплексу розробляються проектною організацією за узгодженням із замовником і генеральним підрядчиком.
2.4. Об'єкт будівництва - це окрема будівля або споруда (з усім устаткуванням, що до неї відноситься, інструментом і реманентом, галереями, естакадами, внутрішніми інженерними мережами водопостачання, каналізації, газопроводу, теплопроводу, електропостачання, радіофікації, підсобними і допоміжними надвірними будівлями, благоустроєм та іншими роботами і затратами), на будівництво, реконструкцію або розширення якої повинен бути складений окремий проект і кошторис.
2.5. Якщо на будівельному майданчику за проектом (робочим проектом) споруджується тільки один об'єкт основного призначення, без будівництва підсобних і допоміжних об'єктів (наприклад, в промисловості - будівля цеху основного призначення, на транспорті - будівля залізничного вокзалу, у житлово-цивільному будівництві - житловий будинок, театр, школа, міст у населеному пункті і т.п.), то поняття "об'єкт будівництва" збігається з поняттям "будова".
2.6. При будівництві підприємств, житлових селищ, наукових містечок і т.п. зовнішні обслуговуючі і допоміжні споруди (мережі водопостачання, каналізації, теплопостачання, газифікації, енергопостачання, під'їзні шляхи і т.п.) є окремими об'єктами будівництва, що входять до складу будови.
Будівля (корпус), в якій розміщено декілька цехів, вважається одним об'єктом.
2.7. Не відносяться ні до будов, ні до об'єктів будівництва:
витрати на придбання устаткування і машин, які не входять до кошторисів на будівництво;
витрати на багаторічні насадження (включаючи полезахисні);
витрати на придбання робочої і продуктивної худоби сільськогосподарськими та іншими підприємствами і організаціями;
на капітальне планування існуючих зрошених земель, на культуртехнічні роботи на сільськогосподарських угіддях, які не потребують осушення;
витрати на терасування крутих схилів;
витрати на проектування для будівництва на майбутні роки;
окремі види робіт і витрат, які здійснюються на діючих об'єктах, коли їх реконструкція, розширення, технічне переозброєння, а також роботи по підтриманню потужностей не проводяться (наприклад, роботи по техніці безпеки, протипожежні заходи всередині цехів і т.п., роботи всередині приміщень);
торговельні та аптечні кіоски, палатки, рундуки, кіоски по продажу газет та журналів і т.п.
3. Порядок відображення у звітності введення в дію виробничих потужностей, об'єктів житлово-цивільного призначення та основних фондів
3.1. Одним з основних показників оцінки діяльності учасників капітального будівництва є введення в дію потужностей і об'єктів.
У статистичній звітності введення в дію виробничих потужностей, об'єктів житлово-цивільного призначення і основних фондів по них відображається після прийняття потужностей і об'єктів *) в експлуатацію у встановленому порядку.
_______________
*) Тут і надалі у розділі 3 під "об'єктами" слід розуміти підприємства, їх окремі черги, пускові комплекси, будови та споруди.
3.2. Введені в дію виробничі потужності та об'єкти житлово-цивільного призначення відображаються у звітності у фактично прийнятих розмірах, указаних в актах прийняття.
По об'єкту, на якому до звітного року було часткове введення в дію потужностей, і якщо у поточному році будівництво його завершено повністю, то у звіті відображається тільки та потужність, яка введена в дію у поточному році.
3.3. Введення в дію основних фондів відображається у звітності одночасно з введенням в дію виробничих потужностей і об'єктів житлово-цивільного призначення на підставі актів прийняття закінчених будівництвом об'єктів.
3.4. Закінчені будівництвом будівлі та споруди, вбудовані або прибудовані приміщення підсобного виробничого і допоміжного призначення (електропідстанції, котельні, центральні теплові пункти, компресорні і насосні станції, очисні споруди, ремонтні цехи, санітарно-побутові приміщення, склади та інше), споруди (приміщення) цивільної оборони, які входять до складу підприємств (черг, пускових комплексів), що будуються, включаються до складу основних фондів і відображаються у звітності як введені в дію одночасно з введенням підприємства (черги, пускового комплексу) в цілому.
Але якщо внутрішньобудівельним титульним списком або документом, який його замінює, введення перелічених об'єктів передбачене до введення в дію підприємства (черги, пускового комплексу), до складу якого вони входять, то такі об'єкти зараховуються в основні фонди і відображаються як введені на підставі оформлених у встановленому порядку актів прийняття робочих комісій при умові, що експлуатація цих об'єктів фактично розпочата. Надалі такі об'єкти включаються до акта прийняття підприємства (черги, пускового комплексу) в цілому.
3.5. Вартість тимчасових титульних будівель і споруд також повинна відображатись у введених в дію основних фондах. Вартість цих будівель і споруд, закінчених будівництвом, показується у звіті як введені основні фонди на підставі оформлених у встановленому порядку актів прийняття робочих комісій та при дотриманні умов, наведених у другому абзаці пункту 3.4.
3.6. Обладнання, що не потребує монтажу, обладнання і машини, які не входять до кошторисів на будівництво (перелік такого обладнання і машин наведений у пункті 4.5. цієї Інструкції), виробничий інструмент та господарський реманент, а також обладнання, що потребує монтажу, але згідно з проектно-кошторисною документацією призначене в запас, придбані для діючих на підприємствах (в організаціях) виробництв, відображають як введені в дію основні фонди в міру їх надходження на підприємство (в організацію) і зарахування на баланс, крім вантажних вагонів, контейнерів та суден, які зараховуються до введених основних фондів з моменту їх фактичної експлуатації.
Основою для відображення вартості перелічених видів обладнання і машин, інструмента та реманента у складі введених основних фондів є "Акт прийняття-передачі основних засобів".
Обладнання, що не потребує монтажу, оплачене організацією в централізованому порядку, відображається як введені в дію основні фонди в міру надходження і зарахування обладнання на баланс підприємством, для якого воно призначається, на підставі "Акта прийняття-передачі основних засобів".
Обладнання, що потребує монтажу, придбане діючими підприємствами для заміни морально застарілого та фізично зношеного, зараховується до введених в дію основних фондів на підставі актів про прийняття його в експлуатацію, оформлених у встановленому порядку.
Вартість морських та річкових суден, вантажних вагонів і контейнерів зараховується до введених в дію основних фондів з моменту їх фактичної експлуатації (незалежно від того, почалась експлуатація до чи після прибуття їх на місце приписки). При цьому початок фактичної експлуатації зазначеного обладнання повинен бути підтверджений відповідним документом про прийняття його в експлуатацію.
3.7. Все обладнання (у тому числі призначене для запасу), машини, виробничий інструмент і господарський реманент, придбані для нового будівництва, а також при реконструкції і розширенні діючих підприємств, відображають по введенню в дію основних фондів одночасно з введенням в дію об'єктів, для яких вони призначені, на підставі акта прийняття закінченого будівництвом об'єкта.
При технічному переозброєнні діючого об'єкта все обладнання (яке потребує і не потребує монтажу) відображається у введених в дію основних фондах також одночасно з введенням в дію цього об'єкта на підставі актів про прийняття його в експлуатацію.
3.8. Обладнання, призначене для споруджуваного об'єкта, але у зв'язку з його неготовністю, встановлене для тимчасової експлуатації на діючих площах (цехах), до введених в дію основних фондів та потужностей, а також до освоєних капітальних вкладень не зараховується.
3.9. Вартість типових інвентарних будівель і споруд (пересувних, контейнерних, цільноперевізних та збірно-розбірних), призначених для забезпечення виконання будівельних і монтажних робіт, придбаних за рахунок власних коштів підрядних організацій, включається в основні фонди підрядної організації в міру їх надходження та оприбуткування бухгалтерією підрядчика на підставі "Акта прийняття-передачі основних засобів".
У цьому випадку при використанні на будівництві інвентарних тимчасових будівель і споруд, що враховуються в основних засобах будівельно-монтажних організацій, замовник (забудовник) включає у введення в дію основних фондів лише ті витрати по зведенню зазначених інвентарних тимчасових будівель і споруд, які він оплачує. Вартість же комплектів інвентарних деталей збірно-розбірних будівель та споруд, а також вартість інвентарних будинків, вагонів, фургонів та інших приміщень контейнерного типу в основні фонди замовником (забудовником) не включається, оскільки вони враховані в основних засобах будівельно-монтажної організації.
Якщо вказані предмети придбані підрядною організацією по узгодженню із забудовником за рахунок коштів, передбачених на будівництво тимчасових будівель та споруд у зведених кошторисних розрахунках вартості будівництва, то вартість указаних предметів включається в основні фонди забудовника (титулотримача) після їх надходження на будову і оприбуткування бухгалтерією забудовника також на підставі "Акта прийняття-передачі основних засобів".
3.10. Вартість багаторічних насаджень включається в основні фонди після закінчення посадок на підставі акта прийняття, оформленого у встановленому порядку. Усі наступні витрати поточного року по догляду та вирощуванню цих насаджень (які проводяться за рахунок капітальних вкладень) зараховуються в основні фонди і відображаються один раз - у річному звіті.
3.11. До складу основних фондів включаються також капітальні витрати щодо поліпшення земель. До цієї групи основних фондів відносяться витрати неінвентарного характеру (не пов'язані зі створенням споруд) на культуртехнічні заходи по поверхневому поліпшенню земель для сільськогосподарського користування, що проводяться за рахунок капітальних вкладень (планування земельних ділянок, корчування пеньків на площах під ріллю, очищення поля від каміння і валунів, зрізання купин, розчищення заростей, очищення водоймищ та інш.). Сума цих витрат, які включаються до складу основних фондів, щорічно визначається пропорційно введеним в експлуатацію за звітний рік площам, незалежно від закінчення комплексних робіт.
4. Технологічна структура капітальних вкладень
4.1. Капітальні вкладення за своєю технологічною структурою складаються з вартості таких видів робіт і витрат:
- усіх видів будівельних робіт;
- робіт з монтажу обладнання;
- обладнання (що потребує і не потребує монтажу), передбаченого у кошторисах на будівництво;
- інструменту і інвентаря, що входять до кошторисів на будівництво;
- машин і обладнання, що не входять до кошторисів на будівництво;
-інших капітальних робіт і витрат.
4.2. До будівельних робіт відносяться:
4.2.1. Роботи по будуванню, розширенню і реконструкції постійних і тимчасових (титульних) будівель і споруд та пов'язані з ними роботи по монтажу залізобетонних, металевих, дерев'яних й інших будівельних конструкцій; роботи по влаштуванню і розбиранню підкранових колій для баштових й інших кранів;
4.2.2. Роботи по спорудженню зовнішніх і внутрішніх мереж водопостачання, каналізації, теплофікації, газифікації і енергопостачання; будування споруд для очищення промислових стоків та установок (споруд) по охороні навколишнього природного середовища від забруднення;
4.2.3. Роботи по спорудженню нафтопроводів, продуктопроводів, газопроводів, повітряних і кабельних ліній електропередачі, ліній зв'язку, включаючи вартість кабелю або проводу і троса, але без вартості електрообладнання і арматури високовольтних ліній; роботи по спорудженню мостів і набережних, шляхові роботи, підводно-технічні, водолазні й інші види спеціальних робіт у будівництві;
4.2.4. Роботи по установці санітарно-технічного обладнання, включаючи вартість цього обладнання;
4.2.5. Роботи по влаштуванню підвалин, фундаментів і опорних конструкцій під обладнання, по обмуруванню і футеруванню котлів, печей й інших агрегатів;
4.2.6. Роботи по освоєнню ділянок, по підготовці і розплануванню територій будівництва, включаючи намив територій і пов'язані з цим знесення будівель, вирубку лісу, корчування пеньків, осушення, вертикальне планування тощо;
4.2.7. Роботи по озелененню і благоустрою територій забудов, а також міст і селищ;
4.2.8. Меліоративні роботи (зрошення, осушення, обводнення);
4.2.9. Роботи по будівництву протиерозійних, протисельових, протилавинних, протизсувних й інших природоохоронних споруд;
4.2.10. Днопоглиблювальні роботи (крім робіт по підтриманню глибин на судоплавних ріках, каналах і в акваторіях портів, судоремонтних заводів і ремонтно-експлуатаційних баз флоту, які здійснюються за рахунок експлуатаційних коштів);
4.2.11. Берегоукріплювальні і болотнопідготовчі роботи (крім робіт по осушенню боліт на діючих торфопідприємствах);
4.2.12. Будівельні роботи, пов'язані з освоєнням рівновеликої площі нових земель, замість вилучених у землекористувачів земельних ділянок, для будівництва та інших державних і громадських потреб;
4.2.13. Гірничо-капітальні і розкривні роботи (крім робіт, що здійснюються за рахунок експлуатаційних витрат діючих підприємств);
4.2.14. Геологічні і гідрологічні роботи (буріння, шурфування, відкачування води та ін.), пов'язані із зведенням будівель і споруд;
4.2.15. Додаткові витрати, пов'язані із здійсненням будівельних робіт: витрати при проведенні будівельних робіт взимку, кошти на оплату одноразових винагород (відсоткові надбавки) за вислугу років, додаткових відпусток, виплата надбавок до заробітної плати за безперервний стаж роботи у районах з важкими природно-кліматичними умовами; на перевезення робітників будівельно-монтажних організацій до місця роботи та назад на відстань більше, ніж 3 км (в одному напрямку); витрати на виплату надбавок за пересувний і роз'їздний характер робіт; витрати, пов'язані з вахтовим методом ведення робіт; кошти на відшкодування витрат, пов'язаних з відрядженням кваліфікованих робітників для виконання будівельних, монтажних і спеціальних будівельних робіт (перераховані у цьому пункті витрати по своїй суті не є будівельними роботами, але відносяться на їх вартість);
4.2.16. Інші, не згадані вище, види будівельних робіт і витрат, передбачені як кошторисними нормами та одиничними розцінками України (КНУ і ОРУ), так і умовами договору (контракту).
4.3. До робіт з монтажу обладнання відносяться:
4.3.1. Роботи по збиранню і установці технологічного, енергетичного, підйомно-транспортного, насосно-компресорного і іншого обладнання на місці його постійної експлуатації, включаючи перевірку і дослідження якості монтажу (збирання і установка санітарно-технічного обладнання, що враховується у вартості будівельних робіт, відносяться до будівельних робіт, див. підпункт 4.2.4);
4.3.2. Роботи по улаштуванню технологічних підводок до обладнання (підведення води, повітря, пару, охолоджувальних рідин, прокладання, протяжка і монтаж кабелів, електричних проводів і проводів зв'язку);
4.3.3. Роботи по монтажу і установці технологічних металоконструкцій, обслуговуючих площадок, східців й інших улаштувань, конструктивно пов'язаних з обладнанням;
4.3.4. Роботи по ізоляції і фарбуванню обладнання, що встановлюється, технологічних трубопроводів;
4.3.5. Додаткові витрати, перераховані у підпункті 4.2.15, пов'язані з проведенням робіт з монтажу обладнання;
4.3.6. Інші, не перераховані вище роботи і витрати, передбачені у цінниках на монтаж обладнання.
4.3.7. Не включаються в обсяги робіт з монтажу обладнання:
- витрати з демонтажу і монтажу обладнання, що здійснюються під час пускових і налагоджувальних робіт;
- роботи з монтажу і демонтажу будівельних машин і механізмів;
- роботи по довиготовленню, передмонтажній ревізії, усуненню дефектів і пошкоджень обладнання.
4.4. До складу витрат на обладнання, інструмент, інвентар
входять:
4.4.1. Вартість технологічного, енергетичного, підйомно-транспортного й іншого обладнання (яке монтується і не монтується), що входить до кошторисів на будівництво (включаючи придбане для заміни застарілого і зношеного): станків, пресів, двигунів, генераторів, котлів виробничих, насосів, компресорів, кранів, підйомників вантажних і пасажирських, транспортних засобів, технологічно пов'язаних з процесом промислового виробництва (цементовози і панелевози, сталевози і чавуновози; внутрішньокар'єрний транспорт, рудні електровози і вагонетки, промислові мотовози, автокари, електрокари, валочно-пакувальні і валочно-трелювальні машини, лісосплавний флот, рухомий состав вузькоколійних лісовозних доріг тощо); обладнання для лабораторій, майстерень, дослідних установок, рентгенівських, електроводосвітлолікувальних й інших медичних кабінетів тощо;
4.4.2. Вартість нестандартизованого обладнання (включаючи вартість його проектування) і котельно-допоміжного обладнання.
До нестандартизованого обладнання відноситься: обладнання, яке передбачається у затверджених проектах (робочих проектах) на капітальне будівництво і виготовляється за разовими (одиничними) замовленнями об'єднаннями, підприємствами або будівельно-монтажними організаціями на підставі креслень, специфікацій і технічних умов проектно-конструкторських організацій, як таке, що не повторюється і застосовується лише в силу особливих технічних рішень у проекті;
4.4.3. Вартість контрольно-вимірювальних приладів, засобів автоматизації і зв'язку, виробничого інструменту та інвентаря, у тому числі малоцінного і того, що швидко зношується, який включається до кошторисів на будівництво як перший комплект для підприємств і об'єктів, що будуються;
4.4.4. Витрати на придбання обладнання, інструменту і інвентаря, що передбачаються у кошторисах на первинне оснащення вищих учбових закладів, вищих учбових закладів з підготовки молодших спеціалістів, загальноосвітніх навчально-виховних закладів, шкіл-інтернатів, професійних навчально-виховних закладів, дошкільних закладів, лікарень, амбулаторно-поліклінічних закладів, гуртожитків, клубів, бібліотек, а також інших культурно-побутових об'єктів;
4.4.5. Вартість обладнання і машин, що не входять до кошторисів на будівництво, включаючи збірно-розбірні і пересувні інвентарні приміщення і майстерні, у тому числі придбаних для заміни застарілих і зношених (див. підпункт 4.5.2);
4.4.6. Витрати на передмонтажні ревізії обладнання і на усунення виявлених при цьому дефектів (якщо такі витрати проводяться за рахунок капітальних вкладень);
4.4.7. Сума платежів судобудівним заводам, що здійснюються в міру готовності суден;
4.4.8. Вартість окремих елементів і частин обладнання, пов'язаних з оснащенням, наповненням і комплектацією обладнання, які є його складовою частиною; вартість виготовлених на будові окремих вузлів і деталей обладнання;
4.4.9. Вартість робіт по складанню робочих креслень для виготовлення нестандартизованого обладнання, оплата яких проводиться забудовником за рахунок капітальних вкладень окремо від оплати вартості його виготовлення.
4.4.10. Витрати на дослідно-конструкторські роботи по створенню нестандартизованих дослідно-промислових та промислових засобів і систем автоматизації керування технологічними процесами, агрегатами і виробництвами для підприємств, що будуються, якщо ці витрати здійснюються за рахунок капітальних вкладень;
4.4.11. Вартість придбаного устаткування, яке було враховане на балансі інших підприємств і організацій (порядок відображення у звітності див. п.11.17.).
4.5. Обладнання розподіляється на обладнання, що входить і не
входить до кошторису на будівництво:
4.5.1. До обладнання, що входить до кошторису на будівництво, належить устаткування, машини і механізми, передбачені у проектах і кошторисах на реконструкцію, розширення, технічне переозброєння діючих підприємств, підтримання виробничих потужностей і на будівництво нових підприємств і об'єктів, а також обладнання, машини і механізми, які, у зв'язку з порядком розробки проектно-кошторисної документації для даної галузі, підлягають включенню у зазначені вище проекти і кошториси, незалежно від того, передбачені вони чи ні у кошторисах і проектах фактично. Це стосується і обладнання, що входить до кошторисів на будівництво, придбаного для заміни морально застарілого і фізично зношеного;
4.5.2. До обладнання, що не входить до кошторисів на будівництво, відносяться устаткування, машини і механізми, які у відповідності з діючим порядком розробки проектно-кошторисної документації для даної галузі не підлягають включенню до кошторисів на нове будівництво підприємств і об'єктів, а також до кошторисів на розширення, реконструкцію, технічне переозброєння діючих підприємств і підтримання виробничих потужностей.
Види обладнання, що не входять до кошторису на будівництво, а також галузі народного господарства, підприємства яких можуть його придбавати, наведені у підпунктах 4.5.2.1-4.5.2.13:
4.5.2.1. Рухомий склад, контейнери залізничого транспорту, вагони метрополітену, цистерни для транспортування зрідженого газу газової промисловості;
4.5.2.2. Літаки, вертольоти, двигуни до них і авіаційне обладнання цивільної авіації;
4.5.2.3. Судна і контейнери морського, річкового флоту і флоту рибної промисловості, спеціальні судна і транспортні засоби організації гідрометеослужби;
4.5.2.4. Автомобілі, автобуси, автопричепи, шляхові машини підприємств автомобільного транспорту і шляхового господарства;
4.5.2.5. Трамваї, тролейбуси, машини для очищення вулиць й інші машини комунального господарства;
4.5.2.6. Будівельні машини, механізми, інвентар і інструмент, а також транспортні засоби будівельних і монтажних організацій;
4.5.2.7. Комплекти інвентарних деталей збірно-розбірних будинків і споруд; інвентарні будинки, вагони, фургони й інші приміщення контейнерного типу будівельних, геологорозвідувальних і вишукувальних організацій;
4.5.2.8. Трактори, комбайни й інші посівні грунтообробні та збиральні машини і транспортні засоби сільськогосподарських підприємств і організацій;
4.5.2.9. Автомашини, інші транспортні засоби і контейнери для перевезення пошти, поштові залізничні вагони зв'язку;
4.5.2.10. Бурове обладнання (включаючи бурові установки), геофізичне обладнання і апаратура бурових, геологорозвідувальних і вишукувальних організацій;
4.5.2.11. Енергопоїзди, пересувні дизельні електростанції;
4.5.2.12. Контейнери постачально-збутових організацій;
4.5.2.13. Автомагазини, автолавки, автоцистерни і причепи до них, пересувні сатураторні апарати і автомати для продажу газованої води на підприємствах торгівлі і громадського харчування.
4.5.2.14. Не відносяться до обладнання, що не входить до кошторисів на будівництво:
- обладнання, придбане для додаткової установки у діючих цехах на вільних площах;
- транспортні засоби, технологічно зв'язані з процесом виробництва, оскільки такі транспортні засоби при будівництві нових підприємств включаються до кошторисів.
4.6. Обладнання розподіляється на обладнання, що потребує і не потребує монтажу
4.6.1. До обладнання, що потребує монтажу, належить обладнання, яке може бути введене в дію лише після встановлення і закріплення його на місці постійної експлуатації на фундаментах чи опорах, а також після їх індивідуального і комплексного випробування під відповідним експлуатаційним навантаженням. До обладнання, що потребує монтажу, відносяться також і електронно-обчислювальні машини, для здавання в експлуатацію яких необхідно виконати електромонтажні і пусконалагоджувальні роботи.
4.6.2. До обладнання, що не потребує монтажу, належить обладнання, яке не потребує для введення його в дію попереднього збирання або встановлювання на опори, фундаменти: локомотиви, вагони, трактори, сільськогосподарські машини, будівельні і шляхові машини, автомобілі, морські і річкові судна, двигуни і лічильні машини, прилади тощо.
4.7. До складу інших капітальних робіт і витрат входять:
4.7.1. Проектно-вишукувальні роботи, включаючи роботи для будівництва майбутніх років і витрати на розробку техніко-економічних обгрунтувань, що здійснюються за рахунок капітальних вкладень, а також авторський нагляд проектних організацій;
4.7.2. Витрати на утримання адміністрації підприємств, що будуються, і технічного нагляду (включаючи витрати на утримання апарату управління (відділу) капітального будівництва єдиного замовника);
4.7.3. Роботи по експлуатаційному і глибокому розвідувальному бурінню на нафту, газ і на термальні води;
4.7.4. Витрати по відведенню земельних ділянок і переселенню у зв'язку з будівництвом (крім будівельних робіт, пов'язаних з переселенням);
4.7.5. Витрати на відшкодування землекористувачам збитків, пов'язаних з вилученням або наданням ними у тимчасове користування земельних ділянок, які відводяться під будівництво, а також для інших державних і громадських потреб;
4.7.6. Витрати, пов'язані з освоєнням нових земель замість тих земельних ділянок, що вилучаються у землекористувачів для будівництва та інших державних і громадських потреб (крім вартості будівельних робіт на ці цілі, передбачених підпунктом 4.2.12).
4.7.7. Витрати по насадженню і вирощуванню багаторічних плодово-ягідних культур (садів, виноградників й інш.), на створення (закладку і догляд) захисних лісових смуг, включаючи полезахисні, садозахисні, водорегулювальні та інші лісові смуги, у тому числі уздовж автомобільних шляхів і залізниць;
4.7.8. Витрати на проведення культуртехнічних робіт на землях, що не потребують осушення, і на терасування крутих схилів;
4.7.9. Витрати на придбання робочої і продуктивної худоби, птиці, що здійснюються несільськогосподарськими підприємствами і організаціями;
4.7.10. Витрати на підготовку експлуатаційних кадрів для підприємств, що будуються, передбачені у кошторисах на будівництво;
4.7.11. Витрати по оргнабору робітників;
4.7.12. Витрати на придбання у державних, громадських, кооперативних (включаючи колективні сільськогосподарські) організацій будівель, споруд та інших основних фондів (порядок відображення у звітності див. п.11.17);
4.7.13. Витрати на науково-дослідні роботи, передбачені у проектах і кошторисах підприємств або споруд, що будуються, по уточненню будівельних і технологічних проектних рішень у зв'язку зі специфікою місцевих умов будівництва і особливостями роботи даного підприємства або споруди (крім робіт, пов'язаних із спорудженням експериментальних установок і придбанням обладнання);
4.7.14. Вартість пусконалагоджувальних робіт на об'єктах житлово-цивільного призначення, які передбачаються зведеною відомістю витрат на будівництво;
4.7.15. Інші роботи і витрати, що не відносяться до вартості будівельних і монтажних робіт, передбачені у зведеному кошторисному розрахунку вартості будівництва.
4.8. Суми сплачених банку процентів за кредит розподіляються у звітності по технологічній структурі капітальних вкладень (див. п.4.1.) і включаються в інвентарну вартість об'єкта у розмірах, встановлених чинним законодавством.
4.9. Додаткові витрати, пов'язані із здійсненням будівельних і монтажних робіт, що згадуються у підпункті 4.2.15, враховуються у вартості цих робіт і в "інші капітальні роботи і витрати" не включаються.
4.10. У капітальні вкладення не включають:
4.10.1. Витрати на підготовку і пуск підприємств (пусконалагоджувальні витрати), що проводяться за рахунок коштів основної діяльності (тобто за винятком об'єктів соціальної сфери) - дивись підпункт 4.7.14;
4.10.2. Витрати на роботи, пов'зані з передмонтажними ревізіями і усуненням виявлених при цьому дефектів обладнання (крім випадку, зазначеного у підпункті 4.4.6);
4.10.3. Витрати на бурові і геологорозвідувальні роботи, що здійснюються за рахунок операційних витрат по державному бюджету або коштів основної діяльності;
4.10.4. Витрати забудовника на капітальний ремонт обладнання, будинків, споруд та інших основних фондів;
4.10.5. Витрати на земле-лісовлаштувальні роботи, а також роботи щодо поліпшення земель, що проводяться за рахунок коштів основної діяльності;
4.10.6. Витрати на демонтаж і монтаж обладнання, що здійснюються під час пусконалагоджувальних робіт;
4.10.7. Витрати по усуненню браку і переробці неякісно виконаних робіт;
4.10.8. Витрати по виправленню дефектів по укомплектуванню, контрольному збиранню і пов'язаним з цим випробуванням машин, обладнання і приладів;
4.10.9. Витрати на окремі види культуртехнічних й інших робіт у сільському господарстві (вивезення торфу, придбання і внесення мінеральних добрив, гіпсування грунтів й інш.), що оплачуються за рахунок операційних коштів по державному бюджету;
4.10.10. Витрати на придбання обладнання і інвентаря, що здійснюються діючими установами (школами, лікарнями, дитячими садками тощо) за рахунок асигнувань по статті 12 бюджетної класифікації;
4.10.11. Витрати на виготовлення дослідних зразків обладнання та установок для науково-дослідних робіт, а також на виготовлення дослідних зразків машин та обладнання, які встановлюються для промислових випробувань, та витрати на випробування прийнятих винаходів;
4.10.12. Витрати сільськогосподарських підприємств та організацій на формування основного стада, а також на придбання птиці, кроликів, хутряних звірів і бджолосімей;
4.10.13. Вартість робіт по монтажу і демонтажу будівельних машин і механізмів, які включені в одиничні розцінки на будівельні і монтажні роботи;
4.10.14. Вартість робіт по ліквідації основних фондів: розбирання будівель і споруд, демонтаж обладнання тощо (крім випадків, коли ці роботи пов'язані з підготовкою території для нового будівництва, реконструкції, розширення або технічного переозброєння діючих підприємств і передбачені у кошторисі на будівництво);
4.10.15. Вартість тимчасових (нетитульних) будівель, споруд і пристроїв, зведених на час будівництва за рахунок накладних витрат будівельних організацій (приміщення для контор і комор прорабів і майстрів, кубові і душові, приміщення для обігріву, прохідні і сторожові будки, повітки і навіси при об'єктах тощо);
4.10.16. Вартість спеціальних інструментів і пристосувань (інструменти і пристосування цільового призначення, що призначені для серійного або масового виробництва певних виробів або які використовуються для виконання певного замовлення);
4.10.17. Вартість завезених або виготовлених на будівельному майданчику, але не використаних деталей, блоків, конструкцій й інших будівельних матеріалів;
4.10.18. Витрати, пов'язані з освоєнням проектної потужності підприємства (цеху), що здійснюються після його прийняття в експлуатацію;
4.10.19. Вартість запасних частин обладнання;
4.10.20. Роботи, що виконуються забудовниками на договірних основах для інших підприємств і організацій;
4.10.21. Авансові перерахунки підрядним організаціям.
4.11. Суми податку на добавлену вартість включаються в капітальні вкладення та введення в дію основних фондів за винятком випадків, встановлених чинним законодавством України.
5. Склад основних фондів, що вводяться в дію
5.1. До складу основних фондів, що вводяться в дію, включаються:
5.1.1. Вартість закінчених будівництвом і введених в дію у звітному періоді підприємств (повністю чи окремими чергами, пусковими комплексами, цехами, виробництвами), будівель і споруд, залізничних колій, автомобільних шляхів, аеропортів, морських і річкових портів, трубопроводів, засобів зв'язку, ліній електропередачі, об'єктів сільського господарства, зрошувальних, осушувальних і обводнювальних систем, каналів і гідротехнічних споруд, торговельних і складських приміщень і підприємств громадського харчування, житлових будинків, установ науки, освіти, мистецтва, культури, охорони здоров'я, адміністративних будинків, підсобних і допоміжних будівель і споруд (включаючи витрати по благоустрою території забудовника та інші роботи, що входять до складу об'єктів, які будуються);
5.1.2. Вартість, введеного в дію обладнання, машин, транспортних засобів усіх видів, які входять і не входять до кошторисів на будівництво, які потребують і не потребують монтажу;